Gewoon Dirk: 2003 Saab 9-3 1.8t Optic + 1995 Cadillac Eldorado Touring Coupe

Gepost door Gewoon Dirk 
Carfanatic
hij blijft dus?

Ik ga sparen voor een lasapparaat (momenteel wordt er echter ook al geld opzij gezet voor een vakantie dit najaar, prioriteiten stellen dus) en ander onmisbaar gereedschap (bokken, garagekrik en alles wat ik gaanderweg tekort kom) bovendien heb ik Renate een PB gestuurd met vragen over haar lascursus dus ja, de 80 blijft zeker!
Gewoon Dirk
Ook leuk is de woordenlijst met begrippen in het Brits en Amerikaans, zoals Bonnet en Hood. Daar zal ik tzt ook een foto van maken als mensen dat leuk vinden.

Ja, vind ik leuk!

Toen ik net in Amerika aankwam lachten ze me een keer uit toen ik 'bonnet' zei. Maar die pareerde ik met mijn (inmiddels) standaard antwoord: "I speak English, how 'bout you?" Zeker in Texas kunnen ze dat wel waarderen...
Two countries separated by a common language...

Handig boek, die Haynes. Die van mij ziet er heel wat minder uit, met wat vette vingers en zo. Ik heb ook nog een Duitse versie en volgens mij ook ergens een Nederlandse.

Mooie foto van de Volvo ook! thumbs up
@Twix: Hier is ie dan.

Mocht het te klein zijn, klik op de afbeelding en je komt op mijn Flickr-account waar je de afbeelding uit kan vergroten.

@Klassiekerrijder: Mijn exemplaar zal ook nog wel onder de smeer en vette vingers komen te zitten, hij is nu alleen nog zo maagdelijk mooi.
Tip daarvoor: haal van die plastic L-mapjes en doe die om de pagina's die je nodig hebt voor je begint. Ook handig als er soms een paar regendruppels vallen tijdens het klussen.
Ah, een update! thumbs up

Je gaat zelf aan de slag? Of wat gaat er precies gebeuren? Had de kennis van je gekeken naar de Audi? Zoveel vragen, zoveel vragen Praat me bij!
Helemaal up-to-date is die pagina niet meer zo te zien. Volgens mij zeggen Amerikanen (tegenwoordig?) gewoon 'battery' en Britten '1st gear'. En een side marker (markeringslicht) is toch iets anders dan een side indicator (zijknipperlicht)?
Is er al nieuws? Is er al een begin gemaakt aan de Audi? Het blijft zo stil! crying smilie
@PM
Helemaal up-to-date is die pagina niet meer zo te zien. Volgens mij zeggen Amerikanen (tegenwoordig?) gewoon 'battery' en Britten '1st gear'. En een side marker (markeringslicht) is toch iets anders dan een side indicator (zijknipperlicht)?

Je hebt gelijk. Andere zaken kloppen dan wel weer, zoals 'hood' vs 'bonnet'.
Twix
Je hebt gelijk.

Jeej! En dat voor iemand die nog nooit in een Engelssprekend land is geweest (op een dagje overzees gebied na) spinning smiley sticking its tongue out
Hoe staat het eigenlijk met de Audi? Het blijft zo angstvallig stil daaromtrent... En de Volvo? en z'n losse blanke lak?
Ik snap dat je staat te springen om een update en zodra er iets te melden valt zal ik dat zeker doen, tot die tijd wens ik iedereen een goed oud en nieuw toe. smiling smiley
Mini-update:

Sinds 5 december ben ik eigenaar van een zilvergrijze Honda Accord uit 1984, drie keer raden welk kenteken...
Moet ik er eerst nog kentekens van twee andere grijze Accords uit 1984 erbij gaan zoeken ook...

Gefeliciteerd! Ben nog steeds wel benieuwd naar de reden van deze move, maar ik neem aan dat je dat aan de vorige eigenaar overlaat. Mooi dat jij ermee verder gaat thumbs up
Gelukkig blijft hij dus in goede handen. Dat is mooi. Veel plezier ermee!
Gewoon Dirk
Sinds 5 december ben ik eigenaar van een zilvergrijze Honda Accord uit 1984, drie keer raden welk kenteken...

Ik vermoed:
@Iedereen - Bedankt voor de felicitaties, voorlopig staat hij te wachten op de maand maart, dan maar eens zorgen voor een verse APK en alles wat daar bij komt kijken.

@ @PM - Ik neem aan dat de vorige eigenaar nog wel een keer met een update komt wanneer hij daar de tijd rijp voor acht.

@BRG - Ik vermoed dat jouw vermoeden juist is maar vermoedelijk dacht je dat zelf ook al wel...
Hoi Dirk, leuke Volvo en Audi heb je daar, en de Honda is natuurlijk helemaal een leuke verassing. Ik heb even jouw topic doorgelezen en zag daar die mooie Stilo Abarth! Ik heb er zelf ook 2 gehad, allebei Selespeed. De eerste was in de kleur Moire en de tweede was in dezelfde kleur als die van jou; Grigio Orione. Echt hele fijne (maar dorstige) auto's en inderdaad een heel stuk sneller dan je van 170 pk zou verwachten.
Overigens las ik ook dat je een keer bij Dubois in Ossendrecht was geweest, woon je toevallig ook in de buurt van de Brabantse Wal? Ik heb zelf een aantal jaar in Putte gewoond, mis de omgeving af en toe wel hoor!

Veel succes met de Audi en de Honda!
Gefeliciteerd met de Honda! Erg leuk dat ie bij jou terecht is gekomen. Succes alvast met de komende apk!
@Zadelsnuiver: Bedankt voor de leuke reactie. De Stilo was inderdaad een fijne reisgenoot, soms heb ik er nog spijt van dat ik heb weg heb gedaan. Alleen al dat geluid van die vijfcilinder, heerlijk. En je hebt helemaal gelijk, ik woon in het grootste dorp op de Brabantse wal, Bergen op Zoom. Zeker een leuke omgeving hier!

@JW: Het had niet anders gekund dan dat de Honda op het forum zou blijven als je het mij vraagt, die auto heeft vele forumgenoten wekenlang op het puntje van hun stoel laten balanceren.

@Astrawez: Jij ook bedankt voor de felicitatie. De komende APK ga ik eigenlijk vrij vol vertrouwen tegemoet. Alleen aan de achterremmen zit wat werk, en het is te hopen op een milde keurmeester gezien de scheur in de voorruit. gelukkig heb ik nog tot begin maart om hier aan te beginnen.
Die Honda blijft toch enorm leuk! Goed dat jij hem onder je hoede hebt genomen, Dirk.thumbs up
En dan is het zomaar twee maanden later en heb ik mijn topic weg laten zinken naar pagina 3. Tijd voor een update dus...
Valt er wat te updaten? Niet heel veel eigenlijk...
Toen ik dit topic begon deed ik dat door mijn autogeschiedenis hier de revue te laten passeren. Alleen stopte dat toen de Audi ten tonele verscheen. Tijd om die draad dus maar weer op te pakken.

Zoals ik eerder al vertelde moest de Sabrio het veld riumen voor een diesel omdat ik veel meer kilometers ging maken. Mijn eisen waren destijds simpel, een vlotte diesel, luxe aankleding verpakt in een niet al te mainstream jasje en dat alles voor niet al te veel geld. Na een korte speurtocht kwam ik uit bij een Citroën, hier te zien voor een vakantiehuisje op het Landalpark Kleinruwinkel.

Het werd dus een C4 Coupé 2.0 HDIf VTS. Dat is een mond vol voor een coupé met 135 PK en 300 Nm. Wat me aansprak aan deze auto was buiten de retesterke dieselmotor natuurlijk het in het oog springende uiterlijk en de heerlijke uitrusting. Een korte samenvatting van mijn favoriete features:
-Meedraaiende bi-xenon verlichting
-Audio-installatie met CD-wisselaar, JBL speakers inclusief woofer in de kofferbak
-Halflederen bekleding
-Stuurkern die op zijn plaats blijft, totaal nutteloos maar zo gaaf

Minder te spreken was ik over het belabberde zicht naar achteren (al went dat ook snel genoeg) en het stuk gaan van de EGR-klep, een te verwachten euvel bij een Diesel met bijna 2 ton op de teller.

Toen ik de auto kocht stond er 193.000 op de teller, de auto zag er voor zijn tellerstand erg netjes uit, zowel van binnen als van buiten. Alleen ontbrak het afdekplaatje van het gat waar je het sleepoog aan kan bevestigen.

Deze auto, die al snel de bijnaam Lolita kreeg vanwege haar speelse karakter, heeft me buiten de EGR-klep nooit laten staan. Goed, die klep zorgde wel meteen voor een van de duurdere autoreparaties uit mijn carrière als automobilist, daarna reed ze weer als een zonnetje. Zelfs tijdens de strengste winter in tijden (2010-2011, temperaturen overdag tot -14) heeft ze me niet laten staan, sterker nog, ze startte telkens in een keer.

Het lange afstand rijden was nieuw voor me maar met deze auto totaal geen straf, ondanks de grote 17" velgen met platte banden was ze erg comfortabel zonder te deinen of zwalken. In bochten kon je ook echt lol beleven met deze auto al merkte je wel goed dat je toch met zo'n 1350 kg staal onderweg was. Overigens heb ik met deze auto nog wel eens twee uur lang op de vluchtstrook gestaan, al lag dat niet aan deze auto specifiek. Op de ring van Antwerpen lag een baksteen in asfaltgrijs, daardoor zag ik deze niet liggen en reed ik er vol op met 100 km/u. Gevolg was een vuistgroot gat in de band en een flinke chip uit de velg. Dit heeft me overigens wel doen beseffen dat ik altijd een reservewiel wil in de auto in plaats van een noodreparatiekit die je steeds vaker krijgt bij een nieuwe auto.
Een reservewiel had ik wel in de auto, aan de slag dus. Na de gevarendriehoek op veilige afstand neer te hebben gezet wilde ik de wielbouten losdraaien. Maar hoe hard ik ook mijn best deed, de bouten kwamen niet los, zelfs niet als ik op de sleutel ging staan. Gelukkig stopte er een vrachtwagen met oververhitte motor, van de chauffeur mocht ik een stalen pijp van ruim een meter lenen. Toen ik deze over de sleutel zette ging de bout nog niet los, wel trok ik de sleutel krom en draaide de bout door in de sleutel (waarbij de bout wel zijn vorm behield, de sleutel dus niet). Wat een @#$kwaliteit noodgereedschap, en welke %$@ had dat wiel zo strak vast gezet, zomaar twee gedachtes in mijn hoofd op dat moment. Gelukkig kon ik hulptroepen met een stevige kruissleutel laten komen, toen deze een uur later bij me waren kregen we eindelijk toch het wiel los.

Je zou kunnen zeggen dat ik wel wat avonturen mee heb gemaakt met deze auto, toch heb ik er vooral veel tevreden kilometers mee gemaakt.
Aan alles komt een einde en na lang beraad had ik besloten de Citroën weg te doen na anderhalf jaar trouwe dienst, ze had er aardig wat kilometers bijgekregen van me.

De opvolger, de Volvo V40 was besteld dus ging de C4 in de verkoop. Het was mijn eerste auto die ik zelf heb verkocht in plaats van hem in te ruilen. Omdat de V40 nog even op zich liet wachten heb ik een tijdje met een huurauto gereden. Allereerst een C3, deze heb ik in de prak gereden en werd opgevolgd door een Kia Rio. Een prima no-nonsense auto.
Vergat ik toch nog een kleine update te doen, het einde van de Volvo is nabij! Dat wil zeggen, 21 maart mag ik hem in gaan leveren.Dit zal met een lach en een traan zijn, met een traan omdat het de voorbije 36 maanden en 125.000 km een heerlijke reisgenoot is geweest en een lach omdat er dus een opvolger moest komen, die inmiddels ook besteld is.

Over de Audi en Honda is nog weinig nieuws te vertellen, buiten dat ik inmiddels een lasapparaat aan heb geschaft en kan beginnen oefenen met los plaatstaal. Daar had ik dit weekend al mee willen beginnen ware het niet dat ik gebukt ga onder een flinke verkoudheid.
Leuk, weer een update. Ik ben benieuwd wat de volgende auto gaat worden.

We houden het topic in de gaten.
Die C4 blijf ik mooi vinden, maar alleen als coupé, de gewone vind ik saai. Mooie velgen ook.

Ik ben ook benieuwd naar de opvolger van de Volvo.
Even dacht ik dat je de Audi helemaal opgeknapt had en verpatst:

[www.500e.nl]

grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-03-2016 18:45 door haarr.
haarr

[www.500e.nl]

grinning smiley

grinning smiley

Wie die vraagprijs neer wil leggen voor de mijne mag hem vandaag nog op komen halen.smileys with beer
Gewoon Dirk
haarr

[www.500e.nl]

grinning smiley

grinning smiley

Wie die vraagprijs neer wil leggen voor de mijne mag hem vandaag nog op komen halen.smileys with beer

Dan zou je iets winst maken? winking smiley
haarr
Gewoon Dirk
haarr

[www.500e.nl]

grinning smiley

grinning smiley

Dan zou je iets winst maken? winking smiley

Zomaar net aan winst... echt rendabel is het dan nog niet....drinking smiley
Ah de tijd van de Volvo nadert z'n einde! Ben benieuwd wat er voor in de plaats komt. Toch maar een lease-auto weer en geen "eigen"?

Wel jammer dat de 80 waarschijnlijk niet klaar is voor Youngtimer Event, maar ach daar kan je de Honda ook showen! smiling smiley
Pjötr
Ah de tijd van de Volvo nadert z'n einde! Ben benieuwd wat er voor in de plaats komt. Toch maar een lease-auto weer en geen "eigen"?

Wel jammer dat de 80 waarschijnlijk niet klaar is voor Youngtimer Event, maar ach daar kan je de Honda ook showen! smiling smiley

Ja inderdaad weer private lease, de zekerheid van een goed functionerende auto zonder verrassingen is me wel wat geld waard. Voor avonturen met de auto heb ik inderdaad de Audi en de Honda.

De 80 gaat YE inderdaad niet halen denk ik, de afgelopen maanden hebben gewoon heel wat andere (privé)zaken voorrang gehad op het klussen aan een auto. De Honda klaar hebben voor die tijd lijkt me wel haalbare kaart, als met nieuwe remschoenen de auto tenminste door de APK komt...winking smiley
Maandag is het zo ver, na drie jaar is het tijd om de Volvo in te gaan leveren.
Na drie jaar, het langste dat ik ooit met een auto heb gedaan, is het tijd om even terug te kijken.

Even de balans opgemaakt, de afgelopen 3 jaar heb:

- €8056,06 aan Diesel gespendeerd
- 6212 liter Diesel getankt
- Hiermee 123.188 km gereden
- Een verbruik gerealiseerd van 5,04 l/100km (oftewel een vrij nette 1 op 20)
- Dit alles heb ik weten te bereiken door een vlotte rijstijl en veel snelwegkilometers.

In die vele kilometers heb ik vooral genoten van het comfortabele karakter van de Volvo zonder het oog op sportiviteit te verliezen. Zo ligt de V40 echt als een blok op de weg, in lange snelwegbochten was ik bijna altijd de snelste. Maar ook op onverharde wegen (op fabrieksterreinen, of onderweg naar de kaasboerderij in de buurt) was hij goed in zijn element. Zo is het goed mogelijk gemiddeld 50-60 km/u op de teller te houden zonder je milt vast te hoeven houden. Verder heb ik alle lof voor het premium audio systeem, wat een sound. Als muziekliefhebber die veel alleen onderweg is hecht ik best wat waarde aan goede audio, de V40 heeft me daarin nooit teleur weten te stellen. Ook qua betrouwbaarheid heeft de auto nooit een steek laten vallen.
Ook het contact met de garage was altijd goed. Vanaf dag 1 werd ik serieus genomen en altijd netjes geholpen, een ervaring die lang niet bij alle dealers hetzelfde was toen ik drie jaar terug ben gaan proefrijden met verschillende auto's. Het gekke was dat cliché's hier niet opgingen, bij BMW éwerd ik bijvoorbeeld keurig geholpen terwijl de Renault-verkoper juist dacht dat ik nooit voor een nieuwe Mégane kon komen.

Minpuntjes waren er ook te vinden. De eerdergenoemde slechte kwaliteit van de blanke lak is er 1 van, ook is het geen ruimtewonder. Dat laatste is geen heel groot probleem, meestal zit ik alleen, soms zitten we met zijn tweeën in de auto. Wat me vooral opviel was hoe beperkt de bagageruimte is. Ik wil nogal eens impulsief iets groots kopen wat dan meteen in de auto mee moet. Om een voorbeeld te geven, de nieuwe droger paste zonder moeite met de klep dicht achterin de C4 coupé terwijl de nieuwe barbeque (vergelijkbaar grote doos) met pijn en moeite en met de klep open achterin de V40 vervoerd kon worden. Maar genoeg geluld, straks vertrek ik richting Nijmegen, een laatste lange rit voor de Volvo, sommigen zouden het zelfs een roadtrip durven noemen. Onderweg zal ik misschien nog wat afscheidsfoto's maken, mocht dat niet lukken dan heb ik deze set van vorige week zaterdag nog.

Weet je inmiddels al wat er voor in de plaats gaat komen?
De plussen en minnen kan ik geheel beamen. Voor ons telt het ruimteprobleem deels, met zijn vieren gaat het goed, maar af en toe een vijfde erbij is echt sardientjeswerk. Maar 95% van de tijd zit ik riant alleen in de auto, dat heb jij natuurlijk ook. En dan geniet je van de rijeigenschappen.

Ik ben benieuwd of mijn rode lak er na drie jaar nog zo bijstaat.

Succes met de laatste rit en ik ben benieuwd naar een opvolger. Nog een december V40 bij Broekhuis vandaan? Met 14% bijtelling. Ze zijn nog leverbaar....
@the Fox: Ja

@Joost: 14% is voor mij geen issue, private lease komt geheel uit eigen zak.

@Idefiqs: Dankjewel, de keuze is echter al gemaakt...
Idd een hele fojne comfortabele auto. Dat van die binnenruimte herken ik wel. Achter het stuur is het erg ruim, maar de bagageruimte is klein. De achterdeuren zijn een soort luxe kattenluiken, daar passen alleen kinderen door.

Ben benieuwd wat de opvolger is?
Ik moet aan het einde van het jaar een nieuwe. Vanuit de werkgever ben ik beperkt tot Volvo, VAG en BMW. Skoda is ruim, maar niet lekker aan te kleden. 1 serie en A3 zijn klein en erg duur in de opties en een Golf, dat vind ik net een bungalowtentje. Het zal wel weer een V40 worden, dit keer met het hele boekje aan accesoires er op.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-03-2016 13:39 door Aras.
Mooie terugblik, mooie plaatjes (Philipsdam?). Geniet nog van de laatste rit, ik ben intussen benieuwd naar de opvolger.
Gewoon Dirk
@the Fox: Ja

@Joost: 14% is voor mij geen issue, private lease komt geheel uit eigen zak.

@Idefiqs: Dankjewel, de keuze is echter al gemaakt...

Haha, dat moet ook wel, anders zou je immers vanaf maandag zonder auto zitten? Ik ben benieuwd.
Ik ben heel benieuwd naar de opvolger en of die net zo goed gaat bevallen.
@Idefiqs - En die spanning ga ik vooralsnog niet breken. winking smiley

@Aras - Een kattenluik voor kinderen, goed gevonden grinning smiley Een full-option V40 is wel een heerlijke Keuze. Al miste ik in de mijne ook niet zo veel, ok, leder had prettig geweest net zoals een standkachel, maar verder....

@j.ko - Dankjewel, is inderdaad aan de Philipsdam. De rit gisteren naar Nijmegen was, zoals te verwachten was, probleemloos genieten. Het was alleen hoogstwaarschijnlijk niet de laatste, er zit nog veel te veel Diesel in de tank en ik heb hem vandaag ook nog. Eens kijken of ik nog een leuk toertje kan bedenken. smiling smiley

@Haarr - Toch is dat wat gaat gebeuren want de levering van de nieuwe laat nog even op zich wachten. Gelukkig kan mijn werk tijdelijk een auto regelen, ik heb gevraagd om een zo goedkoop mogelijk iets (omdat het maar tijdelijk is) dus ik ben benieuwd waarmee ze maandag gaan komen.

@Caspian - Ik denk dat de opvolger wel gaat bevallen, al is het een totaal andere auto dan de Volvo.

Omdat er zo veel mensen nieuwsgierig zijn, hier een foto die ik tijdens de proefrit heb gemaakt.
Caspian
Ik weet het! Ik weet het! grinning smileygrinning smiley

Als dat zo is, PB me dan het antwoord maar. winking smiley
Kan je wat winnen? Dan wil ik ook het antwoord wel insturen. tongue sticking out smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.