Gewoon Dirk: 2003 Saab 9-3 1.8t Optic + 1995 Cadillac Eldorado Touring Coupe

Gepost door Gewoon Dirk 
Gisteren ben ik lekker druk in de weer geweest met de Audi. Allereerst een wasbeurt voor de buitenkant, gevolgd door een twee minuten durend klusje waarmee ik hier de handen wel op elkaar moet krijgen.


Hij betaalt zich langzaam terug, dit kwam ik vrijdag al tegen met het schoonmaken van de binnenkant....


Verder ben ik gisteren in de weer geweest met het aanpakken van de oppervlakkige roest in de kofferbak en onder de achterbank.
Dit heb ik eerst zo goed als het ging weggeschuurd en vervolgens overspoten met een roestbehandelingssysteem van de action. Dit stopt de roest, je ziet het ook verkleuren van bruin naar zwart. Binnenkort maar op zoek naar een paar spuitbussen kopermetallic, dat zal nog wel een uitdaging worden.

Van dit


Naar dit


Je ziet het al, net voor het rechter achterwiel zat een grote plak plamuur, hieronder ging een amateuristisch vastgelast stukje plaatwerk schuil, en een hoop nieuwe roest. Dit is een van de (tot nu toe) slechts twee plekken waar ik een nieuw stukje plaatwerk in wil laten lassen.




In de kofferbak ben ik op gelijke wijze aan de slag gegaan, hier het resultaat. Rechts voor de brandstoftank het tweede plekje waar de bodem wel door is gerot.


Gisteren ben ik ook nog op sloperij Dubois in Ossendrecht geweest, telefonisch wist deze man mij te melden dat hij wel een stel Audi's had staan, ook Audi 80... Helaas waren het modellen van een nieuwer type dus had ik er weinig aan. Wel heb ik tips gekregen voor goede en goedkope adressen om de bank opnieuw te laten bekleden.

Vandaag was ik op een oldtimerdag hier in de buurt waar ik dankzij de social skills van mijn vriendin in gesprek kwam met een man die al zijn hele leven in de DKW's, Auto Unions en Audi's zit. Hij had voor verschillende type's Audi 80 nog complete uitlaatsystemen op voorraad liggen, ik moest maar eens langskomen.

Op marktplaats heb ik een stel veerpoten gevonden, er is een berichtje naar de verkoper gestuurd maar ik wacht nog altijd op antwoord. Volgende keer meer hierover hopelijk.
Wel lekker bezig met het stoppen van de roest. Ik gebruik altijd rustico gel. Werkt vergelijkbaar. Goed de reist weghalen eerst en dan op het restand en in de poriën die gel toepassen. Dan weet goed uit borstelen met een staalborstel.

Lijkt mij dat die roestgaten nog wel wat verbergen. Eens een ruimer stukje uitsnijden om de schade vast te stellen. Maar verbazingwekkend hoe goed deze auto is met z'n 37 jaar.

Groet,
Koos
Oh ja, bij de betere automaterialenzaak mengen ze die kleur zo aan de hand van een scan van je auto. Je gaat er met de 80 naartoe, ze zett n de scanner er op 3 manieren op en de computer doet de rest, zoveel spuitbussen als je maar wilt.

Ik haal ze bij ferwerda automaterialen, maar dat zit niet in jouw buurt, als ik het wel heb.
Die van mij had roest boven op de voorspatborden aan de voorruit kant.
Beetje bij beetje komt het helemaal goed met je Audi, heb er alle vertrouwen in! De uitlaat is idd al een heel goed begin winking smiley Ik heb nog niet gereageerd sinds het plaatsen van de interieurfoto's, dus doe het nu maar: wat een geweldige kleurencombo, jammer dat ze dit anno 2015 niet meer nieuw in de gemiddelde leasebak leveren sad smiley
@Uwbuurman,

Bedankt voor de tip voor de lak, dat komt vast wel goed.
Betreffende de roest, ik ben gisteren bezig geweest met het demonteren van het voorste zijscherm links om te kijken wat de toestand erachter zou zijn.

Allereerst moet er een hoop vanaf om het scherm los te halen. Zo ook de voorbumper.


Omdat ik ook het rechter scherm eraf wil hebben (beide staan op de nominatie om vervangen te worden) heb ik maar meteen de hele neus leeggehaald.


Rond de linker koplamp al een onheilspellende aanblik.


Terwijl ik bezig was met het scherm los te halen viel het me op dat er wat plamuur zat aan de wielophanging, na wat gesteek met de schroevendraaier bleek dit een aardig gat te verbergen sad smiley.


En toen was het scherm los.


kijk en huiver...






Ik verwacht eigenlijk aan de andere kant ongeveer hetzelfde aan te treffen temeer omdat ik daar al het volgende aantrof.


Nu zit ik een beetje te dubben over wat wijsheid is. Ik wil onwijs graag deze auto opknappen zodat ik er een aantal jaar plezier van kan hebben, een volledige restauratie is echter niet mijn ambitie. Ik kan redelijk wat werk zelf doen alleen lassen is een van die dingen die daar niet onder valt. Ik heb nog een kennis die auto's opknapt, als hij kan lassen (moet ik nog navragen) dan kan daarmee wellicht iets geregeld worden. Kan hij dat niet dan moet ik dit laswerk uitbesteden en mijn vrees is dat dit behoorlijk in de papieren kan lopen. Vooralsnog moet ik er maar eens een nachtje goed over slapen.

Oei, dat is aardig wat roest! Sterkte ermee!
Ik heb in 2012 een goed lasapparaat gekocht, een cebora 155 evo. ( is nu de 160). Daarmee heb ik mezelf leren lassen. Gewoon beginnen en als je enige handigheid hebt, gaat het snel beter. Vragen en kijken bij anderen is erg handig. Rustbuster heeft oof 65€ ook leuke cursussen waar je echt veel kunt leren over de grondbeginselen van het lassen. Mijn advies: gewoon doen. Ik wilde dat ik het jaren eerder had opgepakt!

Als je vragen hebt, ik wil je best adviseren.
Oh en een nieuw front er voor lassen is echt niet heel spannend, met wat tips...
Ai, das jammer... Straks is het avontuur al over voordat het begonnen is. Hopelijk vind je iemand. thumbs up
Quote
uwbuurman
Ik heb in 2012 een goed lasapparaat gekocht, een cebora 155 evo. ( is nu de 160). Daarmee heb ik mezelf leren lassen. Gewoon beginnen en als je enige handigheid hebt, gaat het snel beter. Vragen en kijken bij anderen is erg handig. Rustbuster heeft oof 65€ ook leuke cursussen waar je echt veel kunt leren over de grondbeginselen van het lassen. Mijn advies: gewoon doen. Ik wilde dat ik het jaren eerder had opgepakt!

Als je vragen hebt, ik wil je best adviseren.

+1

Koop een redelijk goedkoop lasapparaat en begin wat te oefenen op wat oud ijzer.
Huur er dan eerst 1 voor een week en ga los , tis echt niet moeilijk , maar je moet t wel leuk vinden , zin aan hebben en tyd voor vrijmaken ,

Stukje plaat bij automaterialen handel weg halen , setje hamers bij de kijkshop kost ook niet veel ,

Alles goed schoonmaken , slijpen is een must . cool smiley
Quote
Gewoon Dirk
Allereerst moet er een hoop vanaf om het scherm los te halen. Zo ook de voorbumper.
Nu zit ik een beetje te dubben over wat wijsheid is.....

Ehhh Dirk, je had beter kunnen stoppen na het losmaken van de bumper. Net als bij Holland Casino weten......big smile smiley
Dit is geen grappig vooruitzicht. crying smilie

Met de aangereikte tips zou je wellicht met een beperkte kapitaalinjectie maar met veel geďnvesteerde tijd er een pareltje van kunnen maken.
Ben je klaar met dit project dan is er vast een Belg waar je het wagenpark van (betaalbaar) kunt onderhouden met het lasapparaat. grinning smiley
Toffe Audi 80. Wij hebben er ook 1, een Millionenausgabe uit 1978.
Bedankt Uwbuurman en Ronald39 voor de adviezen met betrekking tot het lassen. Vooralsnog wacht ik op uitsluitsel van een kennis of hij een lasapparaat heeft (ik spreek hem pas 12 september dus tot die tijd weet ik eigenlijk 'niets'). Mocht hij er een hebben en hij wil mij helpen ofwel het apparaat aan me lenen dan is er niets aan de hand. Zelf een apparaat kopen lijkt me vooralsnog een dure oplossing, al is het werk uitbesteden dat natuurlijk ook. Voor enige tijd een lasapparaat huren is wellicht ook een goede optie.

@Simca1006 Dankje, ondanks al het werk ben ik er nog steeds erg blij mee. Voor de spreekwoordelijke appel en het eitje kon ik eigenlijk niet anders dan hem kopen, hij stond immers zo dicht bij huis...

@Mach1 Dankje, volgens mij heb ik de jouwe gezien in het b1 topic, kan dat? Is hij zilver, onberispelijk qua staat en heeft hij een bijzonder lage kilometerstand? Dan heb je een erg mooi apparaat! thumbs up




Gisteren ben ik weer aan de slag gegaan met de 80. Naar het advies van verschillende mensen heb ik goed gevrot en gepord langs en onder de A-stijl en langs de dorpels. Aan de linker kant ziet het er onder de A-stijl er alvast alleraardigst uit.




De bouten van het rechter voorscherm zaten lekker diep weggestopt in anticorrosief middel, om ze goed vrij te kunnen krijgen moest het wiel eraf. Uiteindelijk is het wel gelukt, het scherm bleek wat meer luchtgaten te hebben dan eerst gedacht. Dit was uiterst secuur weggewerkt met een stuk krant met plamuur erover...eye rolling smiley


Het binnenscherm, of vooral de arm waaraan het buitenscherm hangt, viel me in vergelijking met de linkerkant alleszins mee.






Ook hier een flink roestgat waar de carrosserie vastzit aan het subframe.


Terwijl de A-stijl op wat vliegroest na behoorlijk hard is. De vliegroest heb ik meteen behandeld op dezelfde wijze als in de kofferbak.


Ik heb toen de auto omhoog stond getracht ook de bodem grondig te inspecteren, deze lijkt over het algemeen goed hard te zijn. Opnieuw tectyleren tzt lijkt me wel de moeite waard. De dorpels zijn gek genoeg ook aardig hard, alleen achter het rechter achterwiel zit er een flink gat in het plaatwerk. Hier zijn echter nog geen foto's van.
Ik heb nu aardig een idee waar er gelast moet worden. Dat zijn de binnenschermen links en rechtsvoor (zowel rond het subframe als waar het buitenscherm bevestigd moet worden), het gat onder de achterbank en het gat in de kofferbak en als laatste het plaatwerk bij het rechter achterwiel. Het valt me nu eigenlijk alleszins mee.

Dan is er nog een mysterie opgelost. De achterwielen zijn evenals de voorwielen niet origineel aan de auto. Voor komen ze van een nieuwer model Audi 80. Achter, zo dachten sommige op dit forom, leken ze erg veel op die van een golf I. Maar wat blijkt nu bij nadere inspectie, deze wielen komen bij de concurrentie vandaan!


Als laatste een foto hoe hij er bij stond voordat hij weer onder zeil ging, best een troosteloze aanblik zo.
Tja, wat kan het dan uitzichtloos lijken he? Maar wel moed houden, dit kan weer heel!!
Jeetje, dit is echt een stevig project! Al veel gedaan en nog veel te doen. Maar het moet ongetwijfeld behoorlijk ontspannend zijn als je de aanschaffingsprijs in gedachte houdt.
Ai, dat is serieus veel roest zeg! Natuurlijk mag je voor 100 euro niets verwachten, maar pff... Wel al goed bezig! thumbs up
Respect dat je dit gaat aanpakken ! Zie we je misschien volgend jaar in mei op het Youngtimer event ?
Je zou forummer Rush eens om advies moeten vragen. Die heeft al een aantal Passats B1 gerestaureerd dus weet de plekken te vinden en weet ook te beoordelen hoe erg het is.
@Uwbuurman, Dat was ook mijn gedachte. Dit kan (en moet) weer heel.... slik... winking smiley

@Rob0032, Ik denk dat wat ik nu gedaan heb nog maar een schijntje is van wat er uiteindelijk allemaal aan gedaan moet worden. Die aanschafprijs maakt dat het economisch rendabel is om hem op te knappen.

@Twix, Als dit jouw hemel is wil ik neit weten hoe jouw hel eruit ziet. tongue sticking out smiley

@Pjötr, Ik verklaar net dat het me meevalt met de roest, krijg ik dit te horen... crying smilie Zonder gekheid, het valt me alleszins mee voor een auto van 37 jaar oud die bekend staat om zijn roestgevoeligheid. De vraagprijs had in deze staat net zo goed het tien tot vijftienvoudige kunnen zijn.

@Cabriorob, Dankje, ik zal veel respect, succes en meer van dat nodig hebben om het tot een goed einde te brengen. Toevallig is de deadline die ik mezelf opgelegd heb om hem APK-waardig te krijgen mei 2016. Al is hij officieel te oud voor Forever Young, ik mik er wel op om erbij te zijn.

@Barri, Bedankt voor de tip, ik heb inmiddels al contact met twee andere b1-enthousiastelingen die beide de hoeveelheid roest nog mee vinden vallen maar misschien moet ik ook maar een lijntje uitgooien naar Rush.
Sterkte! Ik vind het echt gaaf dat je hem helemaal aanpakt. thumbs up
@Dirk, je kan even kijken in het topic van Renate en haar wagentjes. thumbs up
Quote
Altai
@Dirk, je kan even kijken in het topic van Renate en haar wagentjes. thumbs up

Je kunt ook even kijken in het sloperijen-topic. big smile smiley
Tja beste Dirk wat had je anders verwacht, dit soort projecten gaat geld en vooral veel tijd kosten, uiteraard afhankelijk hoeveel jezelf kunt.
In ieder geval veel succes.

Eerste goede stap heb je al genomen, het verwijderen van dat verschrikkelijk uitlaat sierstuk grinning smiley
Quote
Rob0032
Quote
Altai
@Dirk, je kan even kijken in het topic van Renate en haar wagentjes. thumbs up

Je kunt ook even kijken in het sloperijen-topic. big smile smiley

beste Rob,als groot aandeelhouder van ijzeroxide..... Jij maakt het helemaal bont.
Ik doelde op de cursus TIG van de lasprinses.
big smile smiley
Je bent er al lekker druk mee bezig geweest zo te zien. Onder de voorschermen ziet het er niet best uit nee. Bijna net zo erg als hoe het er bij mijn Kadett uit zag onder alle polyester troep. Ik weet uit ervaring dat het allemaal nog wel te fixen is, alleen zal je wellicht wel wat dieper in de buidel moeten tasten dan je aanschafprijs. Maar dat is natuurlijk ook niet zo moeilijk. Succes nog verder met de herstel werkzaamheden. winking smiley

Mooi staal trouwens op de achteras. grinning smiley
Quote
Rob0032
Quote
Altai
@Dirk, je kan even kijken in het topic van Renate en haar wagentjes. thumbs up

Je kunt ook even kijken in het sloperijen-topic. big smile smiley

Ha ha. Dat is humor!
Ik had het al gezegd, maar ondanks de roest is het een erg leuke aankoop. Jaren geleden dat ik er een in deze staat heb gezien voor maar 100 euro, zelfs hopeloze donors zijn stukken duurder. Buiten de foute veerpoten voor is er zo te zien vrij weinig aan verpest.

Dit is mijn Resedagroene ex-80 LS automaat uit 1977 met de originele wielen, inderdaad 4x100 5x13" zoals ook gemonteerd onder de Golf I. Op een LS horen ook deze RVS dopjes, die met stalen klemmen op de velg zitten. Bij de GLS komen daar nog RVS wielsierringen bij.



Meer vragen? Laat maar weten! Ik heb vier van deze auto's gehad...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2015 12:53 door Klassiekerrijder.
Hoe staat eigenlijk met de vorderingen aan de Audi?

Het blijft zo angstvallig stil na zo'n wervelende start....

Dat je niet aan het lassen bent geslagen weet ik, maar de rest van de (kleine) dingen? Of is de handdoek toch in de ring gegooid?

Dit topic schreeuwt om een update!
Rustig maar heren.... Geduld is een schone zaak in het leven...

De eerstvolgende fase in het opknappen is inderdaad het lassen, hiervoor komt er echter eerst een keer een kennis/expert om advies te geven. Omdat hij niet bepaald naast de deur woont is het dus even wachten eer hij langs kan komen (al nadert die dag wel met rasse schreden).

Ik heb voor mezelf een duidelijk schema, eerst lassen dan door met de rest. Mocht het project dan onverhoopt stranden met het lassen dan heb ik nog geen andere kosten gemaakt aan de wagen (van alle andere zaken durf ik met enige zekerheid te stellen dat ik ze probleemloos aankan) en kan het project zonder een al te grote financiële aderlating beëindigd worden. Dit is natuurlijk niet waar ik van uit ga maar een worst case scenario.

Hou half/eind september dit topic in de gaten is mijn advies, dan kan er wel eens een update komen...
Dat is inderdaad het beste wat je kan doen. Het laswerk is de basis, als je eenmaal weet dat dat goed kan komen, dan kan je weer verder gaan. thumbs up
Ik snap wel dat je dan geen grote, of dure zaken gaat doen en eerst het laswerk.
Maar er zijn toch allerlei kleine dingen die je kan doen? Dat is toch ook leuk? Daar heb je de auto toch voor, om er aan te prutsen en kleine dingen al te proberen op te lossen.
Ik snap wel dat je eerst het grote aanpakt en dan kleine zaken, maar als je het grote (nog) niet zelf kunt, is het toch leuk om in de afwachting daarvan alvast wat klein werk te doen.

Ik krijg dan ook een beetje een dubbel gevoel zo, aan de ene kant zeg je alles zelf te kunnen doen, maar vervolgens wacht je het lassen wel af, is het toch een groter project dan verwacht,en is ie toch slechter dan dat je misschien dacht?

Maar goed, ik hou je topic in de gaten! smiling smiley
Pak bijvoorbeeld de multimeter er eens bij en ga onderzoeken waarom een koplamp het niet doet... tip: begin bij het zekeringkastje, de porseleinen zekeringen van dit model leveren vaker problemen op na decennia oxidatie.
Quote
Astrawez
Dat is inderdaad het beste wat je kan doen. Het laswerk is de basis, als je eenmaal weet dat dat goed kan komen, dan kan je weer verder gaan.

Kijk, jij begrijpt het! thumbs up Logisch ook na zo'n project als jouw D.

Quote
Pjötr
Ik krijg dan ook een beetje een dubbel gevoel zo, aan de ene kant zeg je alles zelf te kunnen doen, maar vervolgens wacht je het lassen wel af, is het toch een groter project dan verwacht,en is ie toch slechter dan dat je misschien dacht?

Peter, leuk dat je meedenkt maar ik heb nooit beweerd alles te kunnen. Sterker nog, ik heb expliciet gezegd dat ik nog nooit heb gelast. Omdat het project valt of staat met het laswerk moet dit dus eerst goed zijn. Dat is hoe ik het aan wil pakken en niet anders. Als je even terugleest kan je zelfs zien dat de hoeveelheid laswerk me na het losmaken van het tweede zijscherm mee is gevallen, dis het is zeker niet een groter project dan gedacht laat staan dat ie slechter is dan gedacht.

Quote
Pjötr
Ik snap wel dat je dan geen grote, of dure zaken gaat doen en eerst het laswerk.
Maar er zijn toch allerlei kleine dingen die je kan doen? Dat is toch ook leuk? Daar heb je de auto toch voor, om er aan te prutsen en kleine dingen al te proberen op te lossen.
Ik snap wel dat je eerst het grote aanpakt en dan kleine zaken, maar als je het grote (nog) niet zelf kunt, is het toch leuk om in de afwachting daarvan alvast wat klein werk te doen.

Voor de meeste klussen heb ik onderdelen nodig en die kosten geld, zoals eerder al gezegd ga ik geen uitgaven doen zolang het niet zeker is dat het laswerk gaat lukken. Buiten dat heb ik het de laatste tijd enorm druk gehad zowel op het werk als privé, daarmee is er simpelweg geen tijd geweest om met de auto bezig te zijn. Sterker nog, ook andere zaken (tuinonderhoud bijvoorbeeld) zijn er de laatste maanden bij ingeschoten.

Quote
Klassiekerrijder
Pak bijvoorbeeld de multimeter er eens bij en ga onderzoeken waarom een koplamp het niet doet... tip: begin bij het zekeringkastje, de porseleinen zekeringen van dit model leveren vaker problemen op na decennia oxidatie.

Kijk dat is een tip waar ik wat aan heb, zodra ik de tijd heb ga ik hier zeker mee aan de slag!
Sorry dat je je zo aangevallen voelt Dirk, het was alleen maar wat ik me afvroeg...

Maar één ding, aangezien je al mijn woorden zo letterlijk hebt bekeken/beantwoord of hoe je het ook wilt noemen...
Ik was niet degene die zei dat jij alles goed kan (op lassen na, dat wist ik al dat je dat niet kon en had ik ook benoemd)

Quote
Dirk
van alle andere zaken durf ik met enige zekerheid te stellen dat ik ze probleemloos aankan

Voor de rest succes met je Audi...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-08-2015 21:24 door Pjötr.
Quote
Pjötr
Sorry dat je je zo aangevallen voelt Dirk, het was alleen maar wat ik me afvroeg...

Maar één ding, aangezien je al mijn woorden zo letterlijk hebt bekeken/beantwoord of hoe je het ook wilt noemen...
Ik was niet degene die zei dat jij alles goed kan (op lassen na, dat wist ik al dat je dat niet kon en had ik ook benoemd)

Quote
Dirk
van alle andere zaken durf ik met enige zekerheid te stellen dat ik ze probleemloos aankan

Voor de rest succes met je Audi...

Peter ik voel me niet aangevallen, dat zie je verkeerd. Meer woorden ga ik er hier ook niet aan vuil maken want dat is het me simpelweg niet waard.
Quote
Gewoon Dirk
Veel zie je hem inderdaad niet in het rood, als ik er dan toch eentje tegen kom maak ik als de gelegenheid het toelaat wel even een foto.


Wat grappig, ik dacht dat ik jou had gezien, maar blijkbaar ben ik 'die andere rode V40' tegengekomen. 't Had zo gekund, ik zag de auto in Gent.
De laatste keer dat in Gent was was met de Gentse feesten, toen heeft mijn V40 een avondje op de Kortrijksesteenweg gestaan ter hoogte van het postkantoor. Voor de rest kom ik vaak in de buurt van Gent maar meestal niet verder dan Zelzate. winking smiley Een volgende keer dat ik in Gent ben zal ik het wel laten weten, kan je proberen de juiste te spotten.

Vorige week was ik in Middelburg, in een spontane bij heb ik getracht een paar leuke plaatjes te schieten van de V40 bij zonsopkomst, dit omdat de Volvo toch altijd probleemloos doet wat er van hem gevraagd wordt. Wat dat betreft is het echt een ideale reisgenoot.


Mooi rood is niet lelijk thumbs up
Echt een knappe wagen die volvo.
@Rob en Bofkont bedankt voor de complimenten. Ik moet zeggen dat de Volvo me nog altijd goed bevalt.

Gisteren zat er een klein cadeau aan mezelf bij de post.


Leuk om te zien hoe dit Britse boek half Europa door is geweest.


Ook leuk is de woordenlijst met begrippen in het Brits en Amerikaans, zoals Bonnet en Hood. Daar zal ik tzt ook een foto van maken als mensen dat leuk vinden.
Inderdaad erg sfeervolle foto's van de V40! De Haynes-manual zal zonder twijfel goed van pas komen winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.