Gewoon Dirk: 2003 Saab 9-3 1.8t Optic + 1995 Cadillac Eldorado Touring Coupe

Gepost door Gewoon Dirk 
Tijd voor weer een update, ditmaal is de Saab aan de beurt.

Vorige week was het dan zo ver, een echte mijlpaal!


Ook had ik weer wat nieuwe poetsspullen aangeschaft om het blik wat te verwennen, op onderstaande foto zie je een autoshampoo speciaal voor de donkere lak (de Cadillac dus) en een hoop ruitenreinig spullen. Een reiniger voor de binnenkant met een handige tool erbij, eentje voor de buitenkant en een rain repellent voor de buitenkant. Tevens zit er een additief voor de ruitensproeiervloeistof bij.


En dan nog een aanschaf waar ik al erg lang over liep te twijfelen, mede door de hoge prijs die er op Carclean.com voor gevraagd wordt. Gelukkig is de wereld groter en heb ik elders een hele mooie deal gemaakt.


Jawel, een echte Dual Action Polisher oftewel een DAP, meteen een 4 stappen polijstmiddel en polijstschijven erbij gehaald en een stripper voor wax en polijstresten. Gisteren ben ik maar direct aan de slag gegaan, natuurlijk eerst de auto gewoon gewassen.


Hier valt het niet heel erg op maar voor eht voorwiel zit een beste hoeveelheid krassen op de bumper, zie ook de close-up.


Eerst maar met de grove stap aan de gang, in het begin nog wat onwennig maar ik had al snel de smaak te pakken. Als je goed kijkt zie je de patronen van de DAP.


Na alle vier de stappen zagen de krassen bij het voorwiel er zo uit.




Nu was het tijd om het polijst residu van de auto te wassen. Door het polijsten was de lak zo glad geworden dat ik zelfs zonder wax al beading had! Hier word ik blij van. cool smiley




Vervolgens was het tijd voor een verse laag wax. Ik heb een nieuwe wax aangeschaft van Soft99, eentje met een standtijd van 7 maanden. Hij werd geleverd met twee applicatoren en is erg fijn op te brengen en af te nemen. De applicator neemt zelfs eventueel gemiste verontreiniging mee af terwijl je da wax aanbrengt.


Terwijl ik hier mee bezig was heeft mijn vriendin de ruiten van buiten gewassen en behandeld met de water repellent. Je zag het glas daadwerkelijk opleven, fijne krasjes leken haast te verdwijnen en de ruiten lijken schoner dan ooit. Na het uitwrijven van de wax ook nog even de wielen met wielenwax behandeld om tot het volgende eindresultaat te komen.




Ik ben zeer tevreden, de volgende keer toch eens iets permanent met die dorpels zien te doen...
Leest weer lekker weg deze update. Echt mooi om te zien hoe de Saab iedere keer weer frisser is. Mooi resultaat. thumbs up
Oh nu snap ik waarom die UK foto's nog niet online staan drinking smiley

Gekheid natuurlijk, de Saab is er echt zichtbaar van opgeknapt! Die dorpel is nog wel een doorn in het oog inderdaad maar daar ga je vast wel iets op verzinnen, desnoods gewoon spuiten anders?
Goed bezig Dirk. Wel een vraagje, heb je niet gekleid voor het polijsten? Dat lijkt me toch wel aan te raden, is een stuk veiliger smiling smiley.

Die wax stripper klinkt leuk, maar helemaal je wax verwijderen kan alleen met een rondje paintcleaner (of gewoon je fijnste polish). Je wax chemisch strippen zal nooit alles verwijderen.

En persoonlijk zou ik die 'spons' van de Fusso vervangen door een foampad met een wat hogere dichtheid, neemt wat minder wax op en is dus wat zuiniger smiling smiley.

Hoe vond je de eerste keer polijsten? Lang mee bezig geweest of was je snel klaar?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-06-2018 22:54 door Micha D..
Thanks Marc, ik was zelf ook zeer tevreden met het resultaat.

Ik ben druk bezig met de foto's Zadelsnuiver, no worries! Maar man wat een werk gaat er in zitten als je het allemaal goed wil doen (info van de auto's erbij zoeken, foto's eerst een lichte bewerking geven enz...) Voor Die dorpel moet ik nog eens een brainstormsessie met mezelf organiseren denk ik. Ik wil namelijk wel iets (redelijk) permanents en dan kom je al snel op spuiten uit.

Micha bedankt voor je compliment. De Saab was nog niet heel lang geleden gekleid dus durfde ik het zo wel aan. De stripper heb ik vooral gebruikt om polijstresten weg te werken maar ik snap wel wat je bedoelt, die oude wax is echt niet zomaar weg.

Ik had trouwens niet het idee dat die applicator van Soft99 heel onzuinig werkt, in tegendeel. Met slechts een paar druppels erop kon ik een volledige motorkap of dak doen. Misschien dat door de dichte achterkant het product er niet doorheen kan waardoor je het er altijd uitdrukt? Voor mijn gevoel werkt hij zelfs zuiniger dan de zwarte monello pad die ik met de collinite gebruikte.

Ik vond het polijsten leuk om te doen, wel erg tijdrovend. Per stap ben je zo 30-60 minuten bezig merkte ik. Zodoende dat heel de auto iets van 3,5 uur heeft gekost (en de volgende dag wat spierpijn) maar dat is het me meer dan waard.

Klein vraagje, voordat ik een andere auto ga polijsten, hoe kan ik dan het beste de pads tussendoor schoonmaken?
Mooi werk Dirk.

Ik heb een jaartje terug al het verschoten plastic gewoon gespoten inderdaad. Aangezien ik weet dat jij goed bent met een knikkerbusje zou ik gewoon die pakken. thumbs up
Quote
Nico GTR
Mooi werk Dirk.

Ik heb een jaartje terug al het verschoten plastic gewoon gespoten inderdaad. Aangezien ik weet dat jij goed bent met een knikkerbusje zou ik gewoon die pakken. thumbs up

Dat is inderdaad een van de opties. Een andere is nieuwe skirts icm nieuwe bumpers. Dit omdat de bumpers niet al te best meer zijn. Alleen dan zouden het weer skirts in carosseriekleur worden en dan wordt het weer een prijzig geheel... Gewoon spuiten is zo gek nog niet...
Quote
Gewoon Dirk
Ik vond het polijsten leuk om te doen, wel erg tijdrovend. Per stap ben je zo 30-60 minuten bezig merkte ik. Zodoende dat heel de auto iets van 3,5 uur heeft gekost (en de volgende dag wat spierpijn) maar dat is het me meer dan waard.
Als je in 3,5 uur de hele auto hebt gepolijst verdien je een lintje want dat is volgens mij nog weinig mensen gelukt drinking smiley. Meeste mensen zijn er toch wel een goede volle dag of meer zoet mee, hangt wel af van de hardheid van de lak en de benodigde correctie.

Als je je pads echt optimaal wilt reinigen zou ik een Pad Washer aanschaffen, vooral omdat het erg belangrijk is om tussen het polijsten door je pads te blijven schoonmaken. Mocht je liever iets minder geld uitgeven zou ik wat extra pads van elke soort kopen (2 of 3) en dan gewoon wisselen. Als ze allemaal vuil zijn goed insprayen met (of weken in lauw water met een scheutje) Poorboys Tornado (groot of klein) en even laten intrekken, daarna goed uitspoelen en droogknijpen (druk van bovenaf, anders vind het klittenband het niet zo leuk).
Ik moet ook zeggen dat 3,5 uur snel gedaan is. Dat is volgens mij hoe lang ik erover doe als het alleen even ophalen van de lak is. Goede tip over de pads. Ik zit door ook altijd mee. Ik heb een aantal pads die ik inderdaad met een beetje water was. Voordat ik ze was klop ik ze trouwens goed uit wat ook al veel helpt.
Ik zal in mijn goedbedoelde enthousiasme vast te snel van stap naar stap zijn gegaan maar ik vraag me echt af hoe je hier een hele dag mee bezig moet zijn, kan je dan zo veel langer doorgaan per stap? Moet je dan ook veel meer polijstmiddel gebruiken of waar zit mijn fout dan in?
Even denken..

  1. Wassen & Drogen
  2. Kleien
  3. Krassen eruit poetsen met grovere polijst
  4. Lichte krassen bijwerken met midden grof polijst
  5. Alles met fijn polijst
  6. Weer wassen
  7. Waxen
  8. Sierlijstjes, rubbers, etc. polijst en wax resten weghalen

Erg afhankelijk van de staat om mee te beginnen en het type lak en ondergrond. Ohja en het formaat auto. Als er veel randjes zijn en lijstjes is het handig die nog even af te plakken van te voren. Maar om eerlijk te zijn is het echt heel wisselend. Bijhouden is met 3,5 uur ruim te doen. Krassen wegwerken is wat meer werk.

Ohja en het werktempo en eventueel tussendoor genuttigde consumpties hebben ook hun invloed. Het moet niet op werken gaan lijken natuurlijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-06-2018 20:31 door Engineer2.
Ik had in mijn topic al iets geroepen maar:
IMG_20180617_101949 by M R, on Flickr

Zeer vereerd dat ik een klein stukje de Don mocht aansturen. Het Eldorado gevoel is zeker aanwezig. Niet zozeer met een motorkap en kofferbak die een bijbaan hebben als helipad maar het is/voelt niet aan als een kleine of mindere auto daardoor. De zacht murmelende V8 is dan ook geen langsgeplaatste Big Block maar past goed bij het Eldorado gevoel. Nee de aanpassingen ten op zichte van de oude landjachten zijn juist positief. Een rustige rijervaring zonder eindeloze stuurcorrecties, een fijn weggedrag en een V8 met geluid en prestige van vroeger maar met prestaties (en volgens de boordcomputer verbruik) van iets modernere tijden. Vervang de analoge tellers door een LED display, vervang het houtwerk door alu look en nog wat kleine dingen en je hebt een dashboard wat in nieuwe auto's niet zou misstaan.

Gave ervaring dus!
Het was inderdaad erg leuk, zowel het stukje sturen in jouw Corvette als het schieten van de vele foto's. Het resultaat gaat vast erg vet zijn!
Maar voordat er gefotografeerd kon worden moest de Don natuurlijk wel goed schoon!

Allereerst het oude vuil eraf gewassen en daarna met de stripper aan de slag. Daarbij kwam niet alleen de oude wax er zichtbaar af in de vorm van een witte waas, ik rook tevens de geur van collinite los komen. Goed begin.


Vervolgens uiteraard lekker aan het kleien gegaan en daarna de auto afgespoeld, dit was genoeg werk voor dag 1.


De volgende dag ben ik aan het polijsten gegaan. Zonder noemenswaardige pauzes ben ik van 8 tot 2 bezig geweest om alle vier de stappen van het polijsten te doorlopen. Hard werken maar het resultaat was er dan ook naar.




De volgende stap (tevens de volgende dag) was het wassen van de auto met de speciale shampoo.


Na het drogen heb ik de ramen extra schoon gemaakt en met de water repellent behandeld en natuurlijk de auto zelf in de wax gezet. Vervolgens was het tijd om snel door te gaan naar Seppe voor de eerste dag Classic Cars & Aeroplanes alwaar ik met D-C had afgesproken.

Uiteraard was het daar zo stoffig dat ik de auto al meteen opnieuw kon wassen voor de fotoshoot zondag. Zo werd wel meteen de beading goed zichtbaar,ik ben blij!


Nu had ik ook tijd om de wielen te waxen en de banden in het zwart te zetten, de Don stond er uitermate chique bij!


Na de shoot stonden er ineens twee dikke V8en bij mij achter!




Vervolgens zijn we door gegaan naar Seppe voor de tweede dag CCA. Het was weer zeer stoffig maar ook zeer gezellig en druk met vele bekenden! De dag werd afgesloten bij Wouter82 thuis met een EMW barbeque, altijd goed!


Buiten veel gezellige mensen stonden er ook weer een aantal leuke auto'svan EMWers op de oprit.






En dan ben ik de Lada van Tim nog vergeten op de foto te zetten....
Even iets anders: Wat een ontzettend mooie LT28 Sven Hedin zeg! Ik weet dat de onze een beetje een roestbak is maar een LT in deze staat heb ik geloof ik nog nooit gezien. Weet je of deze gerestaureerd is? Volgens mij is dit wel een benzine. Dat is wel een stuk comfortabeler dan onze diesel.
Deze is inderdaad gerestaureerd en het is inderdaad een benzine. Is echt een heel mooi ding om te zien.
Een lichte jaloersheid heb ik wel big smile smiley

Wij zijn heel erg aan het twijfelen over wat te doen met onze LT. Het is primair een camper en daarvoor wordt het wel wat minder met mileuzones (wij zijn 12 maanden te jong om in Duitsland uitgezonderd te zijn van umweltzones), lekkages door bv roest in deuren en raamlijsten, algemeen oud worden (vorig jaar is bv de ruitenwisser arm afgebroken) en gebrek aan comfort op vooral geluid. Het camper interieur is een zelfbouw uit begin jaren 80 waar al veel aan verbeterd is maar nu eenmaal een oude basis is.
Dus qua camper wel de neiging ipv te investeren te sparen voor een betere en vooral ook nieuwere. En eventueel al eerder te verkopen.

Maar goed. Een luxe probleem waar we ook wel weer een oplossing voor vinden. ALs ik dan zo'n perfecte LT zie kriebelt het toch ook wel weer om te leren lassen en de onze ook te restaureren.
Even weer bijgelezen, leuke update en een mooie polijst set aangeschaft zie ik.
Reden dat hij goedkoper is dan van carclean is dat het een 600w machine betreft, deze is iets minder krachtig dan de 900w versie DAP.
Wat ik mis in je verhaal of je goed de lak hebt kunnen corrigeren alle krassen swirls verwijderd??, 3.5 uur voor een hele auto vind ik knap.
Ik ben alleen met de motorkap al zo lang bezig grinning smiley

Zo op de foto trouwens pracht resultaat thumbs up
Quote
Engineer2
Een lichte jaloersheid heb ik wel big smile smiley

Wij zijn heel erg aan het twijfelen over wat te doen met onze LT. Het is primair een camper en daarvoor wordt het wel wat minder met mileuzones (wij zijn 12 maanden te jong om in Duitsland uitgezonderd te zijn van umweltzones), lekkages door bv roest in deuren en raamlijsten, algemeen oud worden (vorig jaar is bv de ruitenwisser arm afgebroken) en gebrek aan comfort op vooral geluid. Het camper interieur is een zelfbouw uit begin jaren 80 waar al veel aan verbeterd is maar nu eenmaal een oude basis is.
Dus qua camper wel de neiging ipv te investeren te sparen voor een betere en vooral ook nieuwere. En eventueel al eerder te verkopen.

Maar goed. Een luxe probleem waar we ook wel weer een oplossing voor vinden. ALs ik dan zo'n perfecte LT zie kriebelt het toch ook wel weer om te leren lassen en de onze ook te restaureren.

Pas op 10 minuten fietsen van de Brandenburger Tor gestaan op een camperplek. Vlak tegen de milieuzone aan. Dat zal in meerdere steden opkomen of zijn.
Duitsland gaat nog met alleen steden. In Frankrijk wordt af en toe de hele Vogezen regio tot milieu zone verklaard...

Maar ik geloof dat we redelijk off-topic raken...
Quote
Bofkont SLK350
Even weer bijgelezen, leuke update en een mooie polijst set aangeschaft zie ik.
Reden dat hij goedkoper is dan van carclean is dat het een 600w machine betreft, deze is iets minder krachtig dan de 900w versie DAP.
Wat ik mis in je verhaal of je goed de lak hebt kunnen corrigeren alle krassen swirls verwijderd??, 3.5 uur voor een hele auto vind ik knap.
Ik ben alleen met de motorkap al zo lang bezig grinning smiley

Zo op de foto trouwens pracht resultaat thumbs up

Ik snap dat een 900 Watt machine duurder is dan eentje van 600 Watt maar ruim 2 keer zo duur vind ik toch wel wat overdreven. drinking smiley

Op de Saab heb ik de meeste swirls er wel uit gekregen, ondiepe krassen ook wel maar de diepere dan weer niet. Ik ben overigens lang niet zo perfectionistisch als jij dus 3,5 uur op een motorkap bezig zijn zie ik mezelf niet snel doen. Ik vond de 6 uur die ik met de Cadillac bezig ben geweest eigenlijk al meer dan zat. winking smiley Daar zitten overigens best wat plekken op die met een lakstift gevuld zijn maar deze hebben niet dezelfde metallic flakes erin als de normale laklaag waardoor dit er helemaal niet mooi uit ziet. Om dat op te lossen moet je denk ik echt schuren en spuiten, gewoon polijsten zal dan niet genoeg zijn vrees ik.

@Engineer2, Nico GTR en Boppie: Kunnen we even klaar zijn met de campers, straks wil ik er ook nog een hebben.smiling bouncing smiley
smiling bouncing smiley Doe maar....wat voor type doe jij? Ik bouw een Defender 110 op. thumbs up
Al met al mooi werk weer dus thumbs up
Moet zelfs nog beginnen aan mijn huidige wagen, enkel nog maar de kofferklep gedaan.
Kan er nog geen in krijgen grinning smiley
Quote
Nico GTR
smiling bouncing smiley Doe maar....wat voor type doe jij? Ik bouw een Defender 110 op. thumbs up

Doe mij dan maar een Honda Acty, gewoon voor het komisch effect.

Quote
Bofkont SLK350
Al met al mooi werk weer dus thumbs up
Moet zelfs nog beginnen aan mijn huidige wagen, enkel nog maar de kofferklep gedaan.
Kan er nog geen in krijgen grinning smiley

Soms moet je inderdaad eerst even zin krijgen om aan de slag te gaan maar dat komt bij ju vast wel goed! thumbs up
Oh ik wil ook een camper! Of eigenlijk liever een caravan, een mooie beige Tabbert Baronesse. Mag ik dan de Eldorado afentoe lenen, Dirk? big smile smiley

Maar zonder gekheid, leuk om de mooie updates weer door te lezen. En al het harde werk was niet voor niets want het staat er allemaal weer prachtig bij thumbs up
Goed bezig met dat poetsen Dirk! Wordt jij nu Bofkont 2? Of Bofkont Junior?

Ziet eruit als een leuk EMW-weekend!

Ik ben trouwens team Zadelsnuiver, ik wil ook een camper of misschien liever een caravan. Geen Tabbert hoor, maar een Eriba oeh of een T@B..
@Zadelsnuiver: Haha, de Eldorado lenen voor een caravan... Je weet hoe fel dat hij is, een keer gas en je trekt alleen nog maar een frame met wat wielen mee. winking smiley
En dankjewel, het is even hard werken maar inderdaad wel de moeite waard!

@Pjötr: Bofkont 2 hoeft voor mij niet big smile smiley Laten we het maar op gewoon Dirk houden. winking smiley
Doe mij maar een campertje, het liefst een zo onopvallend mogelijke. Zo had een oud collega van mij een Fiat Scudo (of iets dergelijks) omgebouwd tot camper. Van buiten was het nog altijd een dichte bus zonder verdere aanwijzingen dat het een camper betrof. Het grootste voordeel, ieder parkeerterrein is een mogelijke kampeerplaats, je gaat niet snel weggestuurd worden.
Zomaar een kleine update vandaag is het namelijk de 365e dag dat de Saab in mijn bezit is!
Toen ik hem kocht stond er +/- 200.560 km op de teller en had hij (buiten de handelaren om) slechts een eigenaar gehad. Nu zijn we een jaar verder:


In het begin wilde ik er vooral gewoon mee rijden, na het korte avontuur met de Lancia moest hij zich eerst maar eens bewijzen op het vlak van betrouwbaarheid. Al snel kon ik het echter niet laten om er toch meer aan te doen. Zo volgde er in korte tijd nieuwe zomer- en winterwielen, een geheel nieuw interieur en nog wat extra's.

Tijdens een bezoek aan een Saab specialist bleek er echter toch wat mis te zijn, ik had zomaar 10k km gereden met een kapotte kettingspanner en balansas. De eerste en enige grote reparatie uit het afgelopen jaar was een feit. Toch spreekt het naar mijn mening wel voor de degelijkheid van de Saab dat hij niet meteen overleden is toen de kettingspanner er aan ging.

Verder zijn er wel een paar kleine dingen aan het licht gekomen in het afgelopen jaar. Zo was het wissermechanisme stuk, een nieuwe van de sloop loste dit voor een paar tientjes op. Eenzelfde soort bedrag was er nodig om de rem rechtsachter weer vrij te maken nadat deze bleef hangen. Al at het geld daar vooral in de nieuwe remblokken.

Verder heb ik nog een beurtje uitgevoerd, ben ik flink tekeer gegaan met detailen en zijn de eerste kleine deukjes er zelfs al uitgewerkt door ondergetekende. Laten we ook de tuning niet vergeten, een cadeautje aan mezelf waar ik nog steeds geen moment spijt van heb. De AW verbruiksmonitor leert mij dat ik over het afgelopen jaar gemiddeld 1 op 11,2 gereden heb gemeten over 44 tankbeurten.
Al met al ga ik de Saab steeds leuker vinden, ook omdat mijn vriendin hem helemaal geweldig vindt. Nu hij steeds knapper wordt en ook de magische grens van 15 jaar is gepasseerd kan je wel zeggen dat het inmiddels een echte youngtimer is.


Neem dit laatste met een flinke korrel zout, het is voornamelijk mijn dagelijks vervoer.
Je raakt er nog eens gehecht aansmiling smiley En hij past natuurlijk ook goed bij het GM nest. Eenmaal de GM USA (Milford), eenmaal GM Europe Sweden (Trollhattan) en eenmaal GM do Brasil (Sao Paulo). Misschien moet je ooit nog eens gaan denken aan een BLS ombouw om te kunnen zeggen dat je een paar Caddilacs hebt...

Ik ben wel benieuwd waar je die sticker vandaan hebt. Ik zag Pjotr er ook al mee rondrijden.
Quote
Engineer2
Je raakt er nog eens gehecht aansmiling smiley En hij past natuurlijk ook goed bij het GM nest. Eenmaal de GM USA (Milford), eenmaal GM Europe Sweden (Trollhattan) en eenmaal GM do Brasil (Sao Paulo). Misschien moet je ooit nog eens gaan denken aan een BLS ombouw om te kunnen zeggen dat je een paar Caddilacs hebt...

Ik ben wel benieuwd waar je die sticker vandaan hebt. Ik zag Pjotr er ook al mee rondrijden.

Haha, een Saabilac... Moet ik ineens denken aan een Chevrolet C10 die ze tot Escalade lookalike om hadden gebouwd.


Maar nee, de Saab blijft Saab. Misschien nog eens een Holden Ute erbij ofzo winking smiley

Die sticker kreeg ik bij Youngtimer Festival 2014 en lag sindsdien hier in een kast. Laatst vond ik hem terug en heb ik hem maar meteen geplakt. big smile smiley
Gefeliciteerd met je één jarige relatie met de SAAB. Blijft een mooie auto vind ik!
Thanks Pjötr!

Het is een vrij tijdloos model vind ik, blijft een stuk beter vers dan de vele vol met vouwen zittende sedans die momenteel overal de fabrieken verlaten.
Quote
Gewoon Dirk
Quote
Engineer2
Je raakt er nog eens gehecht aansmiling smiley En hij past natuurlijk ook goed bij het GM nest. Eenmaal de GM USA (Milford), eenmaal GM Europe Sweden (Trollhattan) en eenmaal GM do Brasil (Sao Paulo). Misschien moet je ooit nog eens gaan denken aan een BLS ombouw om te kunnen zeggen dat je een paar Caddilacs hebt...

Maar nee, de Saab blijft Saab. Misschien nog eens een Holden Ute erbij ofzo winking smiley

Dan koop je er gewoon een andere Saab bij, deze TrailBlazer past ook prima in het GM-nest. winking smiley




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-08-2018 10:33 door afentoe.
Ik zou zo'n 9-7x nog wel kunnen pruimen, helaas denkt mevrouw S daar anders over...
Hahahaha heerlijke suggesties weer! Een Cadillac Catera is toch wel de mooiste, maar dan toch echt voor iemand anders. big smile smiley

Overigens moest ik nog eens mijn Engeland avontuur hier posten, misschien dat ik daar vandaag nog tijd voor kan vinden...
17 Mei 2018
In de ochtend werd de Cadillac grondig schoongemaakt.


In de avond werd hij ingeladen, immers moest ik de volgende dag alweer bijtijds op pad.


Die avond werd ik in Bergen op Zoom vergezeld door twee forumgenoten. Immers moesten zij vanuit het noorden dan wel oosten komen dus was het niet meer dan logisch dat ze alvast hier zouden slapen. De avond werd iets later dan gepland, ach, op de boot konden we vast wel een dutje doen..

18 Mei 2018
Na een vlug ontbijt werden de laatste zaken ingepakt en ingeladen, op naar Calais! Gedurende dit eerste deel van de reis was dit veelal mijn uitzicht:

Inderdaad, Jacob en zijn BX waren ook van de partij. Onderweg naar Calais best wat leuks kunnen spotten, mijn dank voor de mooie foto's (die ik in het daarvoor bestemde topic zal plaatsen) gaan uit naar de bijrijder die zo vriendelijk was om mijn camera te bedienen.

Na een half uurtje (ofzo) wachten op de kade mochten we dan de boot in.




In Nederland, België en Frankrijk was het nog behoorlijk bewolkt, hoe zou het dan wel niet in Engeland zijn! Op de boot moesten we het thuisfront natuurlijk laten weten dat we het vasteland aan het verlaten waren.


Niet veel later (en nee, een dutje op de boot zat er niet meer in) kwam de krijtkust van Dover in zicht, tijd voor een selfie (ja echt) big smile smiley


Mistery man nummer 3 was niemand minder dan meneer Reinders junior.

En daar ging dan eindelijk de boot weer open, voor het eerst in mijn leven mocht ik links gaan rijden, spannend!


Onderweg werd er nog even gestopt om de beentjes te strekken, wat is het toch een fraai duo. Zo verschillend maar beiden zo leuk!


Buiten een vrachtwagen die bijna geen voorrang kreeg van Jacob is er onderweg niets noemenswaardigs gebeurd. Wel hebben we genoten van het Engelse landschap, het vakantiegevoel zat er meteen goed in!






Tegen het eind van de middag kwamen we aan op de camping in Chichester. Na het opzetten van de tent, een onderwerp waar ik me verder niet over uit zal laten (de tent, niet het opzetten) heb ik even de oogjes toegeknepen terwijl Jacob en Nick om boodschappen gingen. Toen het nieuws me bereikte dat ze in de buurt waren heb ik de keuken in orde gebracht zodat we even later konden eten!


Niet veel later ging het licht uit maar het was nog lang geen bedtijd.






19 Mei 2018
Na een korte en ijskoude nacht Nee, die tent ga ik niet benoemen als de hoofdschuldige besloot ik maar uit de veren te gaan. Na een ijskoude douche in een dixie zou de rest toch wel wakker zijn?


Niet dus.. Ik mocht in mijn eentje genieten van de opkomende zon.


Goed. Even later werd de rest ook wakker, na een smakelijk ontbijtje met oploskoffie en onvervalste Nutoka (yeah!) konden we dan eindelijk gaan genieten van het evenement. Wel evenement? Nu, we waren dus in Chichester en wat heb je daar?


Juist, Goodwood! En nee, we waren hier helaas niet voor het festival of speed, dat was immers een paar maanden later. Waarvoor dan wel? Voor RetroRides Weekender. Wat? hoor ik de meeste nu denken. Welnu, RetroRides is een Brits autoforum dat zich niet alleen richt op de originaliteitsfreaks zoals hier op AW veel te vinden zijn maar waar ook plaats is voor de tuners, verbouwers, lowriders, engine swappers en noem maar op. Dat forum houdt al jarenlang een jaarlijkse Gathering in Worcestershire bij de Shelsey Walls hillclimb in augustus maar sinds dit jaar hadden ze besloten een tweede evenement aan hun kalender toe te voegen. Daarvoor was het Goodwood circuit afgehuurd en via een tip van Berend kwamen Jacob, Nick en ik hier terecht. Hoe dat event er verder uit zag zal je in een volgende update moeten lezen, voor nu hou ik het hierbij!
Zoals ik gisteren al zei ligt bij RRW18 (RetroRides Weekender 2018) de nadruk echt niet op fabrieksorigineel, des te meer ligt de nadruk op originaliteit op elke mogelijke manier. De eerste foto die ik op het terrein van Goodwood nam van een andere auto dan die van mijzelf geeft dit al een beetje weer.


Jawel, een Daihatsu Hijet Turbo!
Natuurlijk waren er niet alleen van dit soort gekkigheden, er waren ook serieus interessante, moeilijke, mooie, bijzondere bouwprojecten. Zoals dit stukje werk in uitvoering!




De Rover 100 was er in grote getale te vinden maar volgens mij was er geen enkel onaangepast exemplaar bij. Deze zag er wel lekker radicaal uit, voor wie meer wil zien zal ik aan het eind van mijn overzicht(en) een link naar het complete album plaatsen.


De meest simpele modificatie die je tegen kwam was toch wel een stel dikke velgen en een schroefsetje.


Overigens was lang niet alles aangepast, ook de OEM-lovers konden aan hun trekken komen.


Vantevoren was er al de hoop dat we auto's zouden zien die in Nederland een stuk zeldzamer zijn dan in Engeland, deze hoop werd al snel bevestigd door onderstaande Hillman.


Dit was voor mij dan weer de gearknob of the day op zaterdag!


Veel Escortjes gezien ook.


En een opvallend hoog aantal Nissans Pulsar/Sunni Gti-R...


Leuke vanity plate op deze Audi.


3 Deurs 3-serie Van, het lijkt me eigen bouw maar het was wel zeer mooi gedaan!


Wie wilt er nou geen luxe interieur met houtafwerking?


Veel leuke Fords gezien, zoals deze prachtige Cortina!


In deze Celica is bijzonder veel werk gaan zitten!


Een creatieve koplamp.


Veel gezien, een MX5 met Lotus Elan look.


Ook waren er heel veel Japanners, dit broekzak raketje was wel erg leuk!


En dan staat er ineens een als nieuw zijnde Mini, compleet OEM.


Persoonlijk ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik een stiekem zwak heb voor "slammed" dikke Duitse sedans met (soms net een maatje te) grote velgen.


Zelfgemaakte trial car.


Was het dan alleen maar auto's kijken? Nee hoor. Op de Zaterdag waren er ook circuit sessies waar je op voorhand een ticket voor kon kopen, misschien leuk voor volgend jaar. Een klein overzicht van wat er over de baan vloog.

Een Mini op (hayabusa) steroïde.


Nog meer Escorts...


Plezier op de baan, altijd mooi!


Wat wel leuk is, is dat in het midden van het circuit ook een kleine airstrip ligt. Buiten alle mooie auto's was het dus ook een komen en gaan van (vaak antieke) vliegtuigjes.


Maar snel terug naar de baan!








Ondanks dat het best warm was (alle Europese bewolking was in Engeland nergens te bekennen. We hebben drie dagen helder weer met veel zon gehad!) besloten we toch om een rondje rond het 4,5 km lange circuit te wandelen en onderweg af en toe te stoppen voor meer foto's




Onderhuids had deze Brit veel onderdelen van de MX-5




Aan het geluid te horen was deze Morris duidelijk niet alleen optisch aangepast.




Veel Fiestas gezien ook.


LHD-import, bijzonder.




Een van de weinige uitvallers van de dag.


Wie heeft er vroeger niet naar Wacky Races gekeken?


Tijdens onze wandeling kwamen we ook langs de aanvliegroutes. Hoe gaaf als er ineens zo'n apparaat over je heen vliegt!


Buiten de gewone deelnemers was er ook een demo met vintage racers. Daar zaten een paar erg gave deelnemers tussen.
Deze GTV ging met een pootje omhoog door de bocht!


Niet mijn scherpste foto van deze Escort maar wat wel duidelijk te zien is is dat hij de achterkant maar net in bedwang kon houden. Hij liet dan ook een dikke streep achter.


Daar is niet veel Anglia meer aan!


Nog een Escort, in achtervolging van de snellere GTV.


Nog meer actie.


Dat je het maar weet...


Van deze Aston Martin racewagen (the real deal, geen replica) reed er een tweetal mee, het waren tevens de meest voorzichtige en trage auto's tijdens de demo. Maar het geweld was wel overweldigend!




De Escorts en Alfa kon hij niet bijbenen maar toch wist de bestuurder van deze Vauxhall meer te overtuigen dan de mannen in de Astons.


Nog een keer die leuke Alfa dan...




Toen zaten de circuit sessie voor de ochtend er op en we waren pas halverwege de wandeling. De 4,5 km bleek uiteindelijk ook 4,5 mijl te zijn... Gelukkig vonden we genoeg afleding, zo besloot Nick nog een stukje te gaan Urbexen toen we een oude uitkijktoren tegen kwamen.




Onderdeel van de landingsbaan of gewoon een bijzonder stukje kunst?


En dat was hem voor nu! Ik ga zo naar een oldtimerdag dus mijn tijd is weer op. Er zijn nog genoeg foto's van de zaterdag en zondag dus er komen vast nog wel een paar updates aan!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-08-2018 12:03 door Gewoon Dirk.
Ik had al gespiekt op FLickr maar het verhaal erbij maakt het wel af. Wat een event zeg. Ik ben zelf ook wel originaliteits freak (nou.. valt op zich mee alleen na mijn Nissan zijn mijn ombouw dagen wel over) maar kan sommige projecten wel waarderen.

En hoe dan ook ben ik licht jaloers dat jij op Goodwood uberhaubt ben geweest, los van welk event. Goede actie om daar gewoon met tent naar toe te rijden. En koud... ach die kilte is wel uit de botten na de weken aan zon die we sindsdien hebben gehad.

Ik heb wel een vermoeden maar volgens mij zijn er best wel wat mensen benieuwd naar het benzine verbruik van de Don op zo'n rit in vergelijking met de BX. Volgens mij valt dat wel mee (en daarmee wil ik maar zeggen dat er best meer V8's bij mogen komen op het forum) spinning smiley sticking its tongue out
Ik heb vrij dicht op het vuur gezeten en wist dat het geslaagd was (maar ik baal nu wel van de timing dat het net niet uitkwam)

Als je volgend jaar weer gaat ga ik ook mee Dirk! smileys with beer
Quote
Nico GTR
Ik heb vrij dicht op het vuur gezeten en wist dat het geslaagd was (maar ik baal nu wel van de timing dat het net niet uitkwam)

Als je volgend jaar weer gaat ga ik ook mee Dirk! smileys with beer

Wordt nog gezellig in die tent zo!
Nico past ook in een schoenendoos, die heeft geen tent nodig drinking smiley
@Engineer2: Die kou van toen zou nu een zegen zijn inderdaad. Ik ben niet bepaald onbekend met kamperen maar zou koud als het was in deze binnententloze hoop ellende in de Engelse heuvels dat was wel even afzien..... maar het was het waard!

@Nico/Zadel/Samanti: Als nico heel braaf is mag hij wel slapen in mijn kofferbak, die is ongeveer net zo groot als zijn Eindhovense studio. drinking smiley

@Alleseniedereen: Even een uurtje geduld, ik ga weer een update typen. winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close