Gewoon Dirk: 2003 Saab 9-3 1.8t Optic + 1995 Cadillac Eldorado Touring Coupe

Gepost door Gewoon Dirk 
Spiegeltje spiegeltje aan de wand....

Gossie wat ben jij lelijk! Ik haal je maar snel van de deur af...


Dit ziet er toch voor geen meter uit!




En de andere kant...




Eerst de grote stukken loszittende lak afborstelen samen met het geoxideerde aluminium.


Vervolgens grof schuren.


en fijn schuren.


Als laatste nat schuren.


Nu is het tijd voor een laagje grondlak.


En niet een...


Niet twee...


Maar drie lagen matzwarte lak erop, na het drogen kon de tape eraf.


Dit ranzige rubber was inmiddels ook schoon gemaakt.


En snel de spiegels terug zetten. Het resultaat is wellicht niet perfect maar het ziet er al zo veel beter uit dan voorheen!




Als het allemaal mooi houdt dan zijn wellicht deze jongens als volgende aan de beurt....
Best strak hoor Dirk! Is wel netjes trouwens die spiegels van metaal. thumbs up
Quote
Nico GTR
Best strak hoor Dirk! Is wel netjes trouwens die spiegels van metaal. thumbs up

Thanks Nico! Als je er met je neus op staat is er vast nog meer dan genoeg op aan te merken hoor.

Die aluminium behuizing, dat is nou Zweedse degelijkheid winking smiley
Quote
Gewoon Dirk
Quote
Nico GTR
Best strak hoor Dirk! Is wel netjes trouwens die spiegels van metaal. thumbs up

Thanks Nico! Als je er met je neus op staat is er vast nog meer dan genoeg op aan te merken hoor.

Die aluminium behuizing, dat is nou Zweedse degelijkheid winking smiley

Krijg je tegenwoordig niet meer die kwaliteit. thumbs up
Quote
Nico GTR
Quote
Gewoon Dirk
Quote
Nico GTR
Best strak hoor Dirk! Is wel netjes trouwens die spiegels van metaal. thumbs up

Thanks Nico! Als je er met je neus op staat is er vast nog meer dan genoeg op aan te merken hoor.

Die aluminium behuizing, dat is nou Zweedse degelijkheid winking smiley

Krijg je tegenwoordig niet meer die kwaliteit. thumbs up

Helaas niet nee, daarom maar oude hokken blijven rijden. smileys with beer
Oudere hokken zijn ook veel leuker. smiling bouncing smiley
Ik snap sowieso niet waarom je een nieuwe (als in, showroom nieuwe) auto zou willen kopen.
Als iets meteen keihard in waarde daalt na aankoop is het wel een nieuwe auto... zo zonde van je knaken...
Maar goed, voordat er een hevige discussie daarover losbarst, zeg ik vast... beste wensen allemaal! Dat 2018 maar weer een mooi pleziervol autojaar mag worden smileys with beer
Quote
omniradius
Oudere hokken zijn ook veel leuker. smiling bouncing smiley
Ik snap sowieso niet waarom je een nieuwe (als in, showroom nieuwe) auto zou willen kopen.
Als iets meteen keihard in waarde daalt na aankoop is het wel een nieuwe auto... zo zonde van je knaken...
Maar goed, voordat er een hevige discussie daarover losbarst, zeg ik vast... beste wensen allemaal! Dat 2018 maar weer een mooi pleziervol autojaar mag worden smileys with beer

Ach, als je het geld hebt en je hebt het er voor over...

Ik heb twee keer een nieuw (private lease) auto mogen bestellen en dat helemaal naar eigen wens samenstellen is toch wel heel leuk!

Verder ben ik het helemaal met je eens, beste wensen voor iedereen in het nieuwe jaar!

Nu is het tijd om appelbeignets te gaan bakken
Er zijn best veel auto's waarbij de spiegeldriehoek van aluminium is. En daarmee ook veel die het probleem hebben dat aluminium corrosie de lak eraf drukt. Soort standaard ouderdom ding. Eigenlijk komt het doordat het aluminium, ondanks het rubber, toch contact maakt metaal nadat er door zand etc iets van de lak is afgeschuurd van beide. Goed onderhoud en regelmatig wassen voorkomt het maar je moet ook geluk hebben dat het rubber niet teveel UV van de zon heegt gehad.

Ik durf wel te zeggen dat elke auto die nu tussen de 7 en 12 jaar oud is dit gaat meemaken binnenkort. Soms is het maar heel weinig en gaat het heel langzaam.

Behalve kaalschuren en met een goede primer opnieuw behandelen + rubber weer in goede staat brengen is er niets aan te doen.
Quote
Bofkont
Lekker bezig Dirk thumbs up

Dankjewel Bofkont!

Quote
Engineer2
Er zijn best veel auto's waarbij de spiegeldriehoek van aluminium is. En daarmee ook veel die het probleem hebben dat aluminium corrosie de lak eraf drukt. Soort standaard ouderdom ding. Eigenlijk komt het doordat het aluminium, ondanks het rubber, toch contact maakt metaal nadat er door zand etc iets van de lak is afgeschuurd van beide. Goed onderhoud en regelmatig wassen voorkomt het maar je moet ook geluk hebben dat het rubber niet teveel UV van de zon heegt gehad.

Ik durf wel te zeggen dat elke auto die nu tussen de 7 en 12 jaar oud is dit gaat meemaken binnenkort. Soms is het maar heel weinig en gaat het heel langzaam.

Behalve kaalschuren en met een goede primer opnieuw behandelen + rubber weer in goede staat brengen is er niets aan te doen.

Dat blijft toch een merkwaardig principe. Ik kom het in mijn werk ook regelmatig tegen dat bij contact van verschillende metaalsoorten altijd de meest hoogwaardige staalsoort gaat oxideren. Zelfs wanneer je bijvoorbeeld contact hebt tussen RVS 304L en RVS 316L.
Gelukkig is het nu weer netjes voor de komende jaren, mocht het toch weer beginnen te oxideren dan weet ik in ieder geval wat te doen.
Netjes Dirk! Dat was idd een beetje een doorn in het oog aan je strakke Saab.

Vakwerk.
Keurige update weer Dirk, dit soort kleine details maken nu net het verschil vind ik thumbs up

Mijn oude Fiat Bravo van '96 en Brava van '97 hadden ook dit probleem met de aluminium spiegelvoeten, degelijk voor een Flatje maar zeker minder fraai wanneer het begint te oxideren.

Ga je de deurgrepen op dezelfde manier behandelen? Ik vraag me af of je daar een speciale verf voor moet gebruiken aangezien het anders misschien té snel afslijt? Ik heb volgens mij weleens gelezen dat je voor dit soort onderdelen het beste een wat elastische verf gebruikt maar dat kan ook gewoon abuis zijn hoor big smile smiley
Quote
Marc-827-vitesse
Netjes Dirk! Dat was idd een beetje een doorn in het oog aan je strakke Saab.

Vakwerk.

Thanks Marc!
Inderdaad, het begon nu toch wel zeer te doen die spiegels. In eerste instantie stoorde ik me er niet heel erg aan, ik was vooral blij dat ik weer een andere auto had. En die moest zich eerst bewijzen voordat ik m te veel zou gaan verfraaien (voordat ik weer een hoop tijd in een auto stop die het vervolgens maar even uithoudt). Inmiddels ben ik er redelijk zeker van dat hij het nog wel even blijft doen dus durf ik er wel meer moeite in te stoppen.

Quote
Zadelsnuiver
Keurige update weer Dirk, dit soort kleine details maken nu net het verschil vind ik thumbs up

Mijn oude Fiat Bravo van '96 en Brava van '97 hadden ook dit probleem met de aluminium spiegelvoeten, degelijk voor een Flatje maar zeker minder fraai wanneer het begint te oxideren.

Ga je de deurgrepen op dezelfde manier behandelen? Ik vraag me af of je daar een speciale verf voor moet gebruiken aangezien het anders misschien té snel afslijt? Ik heb volgens mij weleens gelezen dat je voor dit soort onderdelen het beste een wat elastische verf gebruikt maar dat kan ook gewoon abuis zijn hoor big smile smiley

Ik denk haast wel dat ik de deurgrepen op een zelfde manier ga doen mits ze een beetje eenvoudig te demonteren zijn. Hier is nog geen oxidatie opgetreden, alleen slijtage van de lak. Ik vermoed dat ik hier wel toe kan met licht opschuren en een paar lagen zwart erop.
Ik vraag me af of plastidippen niet zou helpen. Dat is natuurlijk wat elastisch.

Mooi werk hoor overigens, zijn leuke klusjes.
Quote
Micha D.
Ik vraag me af of plastidippen niet zou helpen. Dat is natuurlijk wat elastisch.

Mooi werk hoor overigens, zijn leuke klusjes.

Goed idee... Ik wilde sowieso nog eens aan de gang gaan met plastidip. Gewoon om te zien hoe het werkt en omdat ik wat bekraste interieurdelen heb die ik hopelijk daarmee kan herstellen...
Van het weekend in persoon de spiegeldriehoeken en het interieur van de SAAB mogen bewonderen. Ziet er erg strak uit Dirk!

De Caddy was in protest gegaan tegen zijn winterstalling en had een voorband geheel en een andere een beetje laten leeglopen. Jammer maar dat hoort nu eenmaal bij een auto met karakter. Ergens had ik bij zo'n auto bullet-proof banden verwacht... spinning smiley sticking its tongue out
Quote
Engineer2
Van het weekend in persoon de spiegeldriehoeken en het interieur van de SAAB mogen bewonderen. Ziet er erg strak uit Dirk!

De Caddy was in protest gegaan tegen zijn winterstalling en had een voorband geheel en een andere een beetje laten leeglopen. Jammer maar dat hoort nu eenmaal bij een auto met karakter. Ergens had ik bij zo'n auto bullet-proof banden verwacht... spinning smiley sticking its tongue out

Thanks! Het was erg gezellig. Al bedacht ik me toen jullie net weg waren wel dat we helemaal niet meer naar de Benz hebben gekeken....

Die Cadillac is inderdaad een beetje een ondankbaar figuur... Zet je hem lekker droog en goed geventileerd weg,bedankt ie je met een lege voorband. Aan de andere kant hoort een Don ook niet betrouwbaar te zijn natuurlijk. winking smiley Ik zal eens informeren bij ome Donald in de VS wat een setje bombproof banden doet.smiling bouncing smiley
Het is alweer even geleden dat ik hier wat gemeld heb. Tijd voor een update dus, om te beginnen een paar auto's die te gast zijn geweest.
Een vriend van me had een W210 E420 estate. Een heerlijk krachtige duitser met erg luxe interieur. Alleen aan dat interieur was al jaren niet meer gepoetst. Met een kind achterin kan je je vast wel voorstellen wat een bende dat geweest moet zijn. Een ochtendje los met een heel scala aan producten leverde echter een geweldig resultaat op, de auto leek haast wel nieuw van binnen.


Helaas gold dat niet voor de techniek, de aankomende APK heeft er voor gezorgd dat hij inmiddels afscheid heeft genomen van die heerlijke E. Als vervanger is er weer een Mercedes gekomen, ditmaal een beschaafde C180. Als vriendendienst heb ik de buitenkant eens goed onder handen genomen. Eerst maar het ergste vuil eraf spuiten.


Vervolgens was het de beurt aan de klei:


Er kwam aardig wat bagger uit de lak, vervolgens een laagje Collinite aangebracht en hij ziet er direct stukken frisser uit (afgezien van de roest).




Tot zover de gastoptredens, over naar de Saab. Zoals bekend heb ik daar best wat dingen ingebouwd en een deel daarvan (CD Wisselaar, versterker, mistlampen, stoelverwarming) moest nog altijd aangemeld worden door een specialist met Tech II. Zo gezegd zo gedaan, een afspraak met Peter Mink in Breda was snel gemaakt. Dit bleek een fijn bedrijf, een echt familiebedrijf met een hart voor Saab. Hier zouden ze wel raad weten met mijn auto.


Helaas bleek er voor de stoelverstelling nog een stroomdraad te ontbreken en voor de versterker moesten er achter de radio nog wat splitsingen aangebracht worden in de glasvezelkabels die daar lopen. Een voordeel aan de specialist is echter wel dat deze de auto van binnen en buiten kennen. Toen ik de motor startte om naar buiten te rijden wist zoon Max me direct te vertellen dat er hoogstwaarschijnlijk iets mis was met mijn kettingspanner want de motor liep niet mooi op tijd... Ik had wel gehoord dat de motor wat bromde maar dacht dat dat zo hoorde (hij klon ook echt niet lelijk of te rauw, 1 of 2 tandjes versprongen waarschijnlijk).

Dus werd er meteen een vervolgafspraak gemaakt om uit te zoeken wat er nou exact mis was met de motor. In de tussentijd had ik de tijd om de stoel verder aan te sluiten, de overige opties waren door de problemen met de versterker en stoelbedrading ook nog niet aangemeld. In de tussentijd had ik wel nog de deurvanger vanger vervangen, de oude was versleten en kraakte bij het openen en sluiten van de deur dat het een lieve lust was.

Hier zit de oude er nog in.


En vanaf de binnenkant deur gezien.


De oude er na wat gepuzzel toch vrij eenvoudig uit gekregen.


Tijd om de nieuwe in te bouwen.


Eens dat die er in zat sloot de deur weer naar behoren.
Dat wil zeggen, de deurvanger deed zijn ding weer in stilte. Een ander probleem was echter dat de bestuurdersdeur vaker niet dan wel mee op slot ging op de afstandbediening. Uit de donorsaab had ik een werkend deurslot gehaald om in te bouwen bij mij, een sacherijnig makende missie waarbij je behoorlijk wat klemmetjes en stangetjes los- en later ook weer vast- moet maken. Een perfecte werkvolgorde heb ik niet op foto staan maar om je een idee te geven hier wat foto's van de ruimte die je hebt om in te werken.





Het witte klemmetje onderaan de foto moest bijvoorbeeld los, de stang die hier in zit zorgt ervoor dat de deurhendel aan de buitenkant de deur opent.


De stang op deze foto is dan weer verantwoordelijk voor het openen van het slot door de sleutel te gebruiken.


Ook dit soort verbindingen moet je los zien te krijgen.

Uiteindelijk zat de nieuwe module op zijn plek en kon de deur terug in elkaar. Maar wat denk je, geen werkend slot, helemaal niets. Gelukkig moest ik de volgende dag toch naar Peter Mink voor de reparatie, kon hij gelijk daar naar kijken (ik dacht, die module moet waarschijnlijk gewoon aangemeld worden.) De volgende dag was de Saab alweer in goed gezelschap.


Aan het eind van de dag kon ik de Saab weer ophalen. De versterker was aangesloten en aangemeld en zo ook de mistlampen. De deurmodule had hij echter niet aan de praat gekregen, wellicht dat ik er eentje had met een verkeerd typenummer dus ik moest de oude maar terug monteren.
Wel was de ketting gerepareerd. Het bleek zo te zijn dat de kettingspanner en de balansas compleet afgebroken waren, deze logen dan ook onderin het huis van de ketting. Een wonder dat de motor niet de soep in was gelopen, degelijk spulletje. Omdat de multiriem toch los moest voor de werkzaamheden en deze ook al vrij oud was heb ik deze gelijk mee laten vervangen.

Helemaal in mijn nopjes met de gerepareerde Saab ging ik de volgende dag al vroeg op pad, ik had een lange rit voor de boeg dus wilde ik niet te veel tijd verliezen. Onderweg heb ik zelfs nog een klein clipje gemaakt van een 0-100 sprint bij het verlaten van een parkeerterrein. Alleen het schakelmoment van 1 naar 2 had beter gekund, er valt dus nog wat winst te halen.

Later die ochtend wilde ik door met de auto maar toen ik deze startte klonk hij als een bak met knikkers. Een hoop geratel alsof de ketting los liep, ook kreeg ik direct de melding dat ik geen oliedruk meer had. Ik vertrouwde het van geen kanten dus heb ik de specialist gebeld en deze hebben de auto later die dag opgehaald. Zelf ben ik per bijzonder lange, gele limo met chauffeur naar huis gebracht. Nouja, huis, de laatste 1000 meter moest ik lopen...

Dezelfde avond kreeg ik al bericht van Peter, hij had de auto direct open gemaakt om te zien wat er gebeurd was. Kort technisch verhaal. Op de krukas zit een spie die de poelie van de multiriem op zijn plek houdt. Deze spie zit geklemd in de krukas en kan er normaal niet zomaar uitgehaald worden. Het lijkt er echter op dat er in het verleden al eens problemen zijn geweest met die spie want die bleek nu dus met een soort kit bij elkaar gehouden te worden want deze was door midden gebroken. Waarschijnlijk doordat de poelie er af was geweest heeft de spie meer beweegruimte gekregen en is deze er uit gekomen. Daardoor draaide de multiriem niet meer rond en werd ook de oliepomp niet aangedreven. Uiteindelijk heeft Peter Mink geheel kosteloos een nieuwe spie en poelie geplaatst, hulde daarvoor!

Dan was er echter nog altijd 1 kink in de kabel, het niet werkende slot. Met weer een hoop gefoeter had ik uiteindelijk toch de oude slotmodule terug geplaatst en kon de auto nogmaals naar Breda. Ditmaal heeft mijn eega dit voor haar rekening genomen, ik moest zelf gewoon aan het werk.
Ze mocht hem zelfs naar binnen rijden!


Uitendelijk kreeg ik te horen dat de module prima werkt maar dat alleen mijn slot stuk was. Pardon? Dat het slot stuk was daar was ik wel achter. Daarom zat er eerst het andere slot in, maar die was toch niet goed? Dit alles bleek te berusten op een sterk stukje miscommunicatie. Een slot hoeft niet aangemeld te worden wanneer deze overgezet wordt. Een deurmodule (de computer van de deur, deze zit in het kastje met de raamschakelaars) echter wel. Maar die laatste is helemaal niet gewisseld geweest. Nee dat klopt, wist Peter me te vertellen, echter zat de stekker daar net niet helemaal goed in (milimeterwerk). Oftewel om een lang verhaal kort te maken. Het slot uit de donor moest weer terug geplaatst worden in de deur en dan zou alles weer naar behoren werken. Grrr...

Goed, inmiddels was ik al een halve pro in het vervangen van het deurslot. Het exemplaar uit de donor zit er nu in en die doet het uitstekend.
Dan lag er nog een klusje te wachten. Op de deurkaart uit de donor zat de knop van de kofferbak ontgrendeling rechts omdat dat een Engelse auto was. Deze viel echter niet werkend te krijgen zonder de auto te laten denken dat hij RHD is, wat genoeg praktische problemen met zich mee brengt. Gelukkig had ik nog de knop van de kofferbak ontgrendeling van mijn oude interieur, ook de kabelboom in de deur was voorbereid voor deze knop.

hier moet de knop komen.

Aan de binnenkant is al een uitsparing te zien waar de knop hoort te zitten.


Na wat snijwerk kijk je hier tegen het leder van de buitenkant aan.


In het leer heb ik een kruisje gesneden zodat het mooi naar binnen kan vouwen met het raamwerk van de schakelaar.


En na wat duwen en trekken zit ook de schakelaar op zijn plek.


Dan heb ik nog een antislipmatje met Saab logo gekocht om een lelijke plek op het dashboard te maskeren. het matje kostte bijna niets op AliExpress en hij ziet er best mooi uit vind ik.


De kleefkracht is ongekend, hij bleef ruim 5 minuten hangen tot hij naar beneden kwam.


Vorig weekend was eindelijk het punt daar dat alles op orde was. Kon ik meteen lekker spelen met de auto in de sneeuw.






Van het gespeel in de sneeuw heb ik ook een filmpje gemaakt. Helaas zit de telefoon in een houder die last heeft van parkinson maar het geeft verder wel een idee van het kleine kind wat hier bezig was. In het begin nog vooral op de handrem, later gewoon wat slides op snelheid.

En dan is er ook nog een Cadillac.
Met hopelijk wat beter weer op komst wilde ik daar toch ook eens wat klusjes aan doen. Om te beginnen het laatste punt van mijn vorige bericht. De voorbanden die langzaam lucht verliezen. Vandaag heb ik beide wielen er af gehaald, voorzien van een nieuw ventiel en op druk gezet.


Omdat ik de Saab ging wassen heb ik de wielen maar direct meegenomen.
En terwijl ik bezig was met de Saab zag ik luchtbelletjes vormen tussen de velgrand en de band bij beide banden. Duidelijk, de band loopt dus langzaam leeg langs de velgrand. Vandaag had ik geen tijd meer om langs een bandenboer te gaan dus blijft de Cadillac er nog even zo bij staan.



Gelukkig is er ook goed nieuws te melden. De motorkap van de Cadillac bleef maar met moeite open, de olie zat ook aan de gasdrukveren dus dat euvel was duidelijk. Online een setje nieuwe gasdrukveren besteld.


De oude waren er ook zo af.


En tadaa, works like a charm!
Goeiedag wat een update! big smile smiley Wat een geluk dat de Saab geen serieus probleem heeft gemaakt van die ketting want dat had echt einde oefening kunnen betekenen.. En fijn dat die spie en poulie nu weer helemaal fris zijn thumbs up Zijn er nu verder nog klusjes aan de Saab of is hij voorlopig nu wel af?

Jammer dat een nieuw ventiel geen oplossing bracht voor de Cadillac, maar een lekkende velgrand is ook geen drama, alleen jammer dat je het niet zelf kunt doen.
Dank u Herr Nico.

@Zadelsnuiver ik liep al een tijdje met een auto die bijna "af" was. De update wilde ik dan ook doen zodra alles klaar was. Dat liep wat uit en zodoende heb ik ineens een mega-update moeten doen... Of de Saab helemaal klaar is weet ik nog niet. Er zijn altijd nog wel dingen die je kan aanpassen/veranderen/verbeteren maar voor nu denk ik wel even klaar te zijn.

Voor wat betreft de Cadillac, dat is inderdaad fijn dat het relatief simpel is. En het is inderdaad jammer dat ik het niet gewoon zelf aan kan pakken zonder bandenapparaat...
Mooi uitgebreide update weer. Mazzel gehad met die ketting van de Saab zeg!
Al lezend herkende ik direct 't verhaal van de Benz'en: grappig dat Berend een vriend van jou is. Ik spreek h'm zelden hoor, maar ken h'm via z'n Derby en de SportKlassiek-uitjes enzo.
@j.ko en Barri - Dat is inderdaad even goed geluk gehad met die ketting, vooral omdat ik er een slordige 15k mee heb gereden eye rolling smiley

@Sjon77 - Wat is het tich een klein wereldje. Ergens niet zo gek dat je Berend kent, zo groot is het Derby wereldje niet meer gok ik. En met SportKlassiek is hij ook vrij actief dacht ik. Ga jij toevallig ook naar Engeland in mei?
@Dirk: De mensen die een 1e generatie Polo of Derby bezitten en enigszins actief zijn in 't wereldje of naar meeting komen ofzo, ja die kennen mekaar vaak wel. Gut, ik heb z'n Derby nog rijdend gezien, dat moet lang geleden geweest zijn, want toen had ik er zelf geen, dus voor 2009. Hij is 1 van de oprichters van SportKlassiek volgens mij, helaas al een tijdje rustig aldaar. In mei naar de UK, ik niet, maar ik weet dat die mannen elk jaar RetroRides gaan, alleen dat is toch altijd in zomervakantie juli/aug? Die staat eigenlijk nog wel op 't wensenlijstje, maar 't komt er steeds niet van (ook omdat je ver van tevoren een kaartje mot zien te bemachtigen...)
Lekker bezig Dirk!
Dat interieur van de E420 is idd mooi geworden zeg. Jammer dat die wagen weg moest. Z'n vervanger heeft ook charme vind ik.
Je bent met de Saab door het oog van de naald gekropen maar gelukkig heeft dat bedrijf alles netjes opgelost. Mooie updates en upgrades aan je daily.

Mooi dat je de de oorzaak van je leeglopende banden hebt gevonden en dat de nieuwe gasveren hun werk doen. thumbs up
@Bofkont - Dankjewel, zo hobbyen we lekker door.

@Sjon77 - RetroRides the gathering is inderdaad altijd pas in de zomer en is retesnel uitverkocht. Dit jaar hebben ze echter ook the weekender in mei op Goodwood. Daarvoor zijn volgens mij nog wel weekend en/oof dagtickets te verkrijgen.

@Marc-827-vitesse - Een beetje geluk heb ik inderdaad wel gehad. Dat het blok oerdegelijk is heeft me ook wel wat geholpen... Ik begrijp wat je bedoelt met de charme van de W202 maar persoonlijk vond ik die W210 toch een stuk dikker en niet alleen vanwege het achtcilinder geweld onder de kap.

De banden van de Cadillac gaan snel gefikst worden. Het weer lijkt ook steeds beter te worden dus het wordt tijd om de Don weer eens uit te laten.
Quote
Gewoon Dirk
@Zadelsnuiver ... Of de Saab helemaal klaar is weet ik nog niet. Er zijn altijd nog wel dingen die je kan aanpassen/veranderen/verbeteren maar voor nu denk ik wel even klaar te zijn...

Was ik daar toch even mooi aan het liegen.eye popping smiley

Het ritje naar Duiven laatst (waarna de Saab niet normaal meer wilde starten) was niet zonder reden. Ik zou daar namelijk een bezoek brengen aan DionHPT. Helaas kon die, op het moment dat mij auto als een bak vol knikkers klonk, ook niets voor mij betekenen. Gelukkig moest hij vandaag in het zuiden van het land zijn en is hij zodoende vanmorgen even langs gekomen.

Hier is hij druk bezig met de bestaande software te overschrijven met de nieuwe, spannend!


Het resultaat? Exact is moeilijk te zeggen omdat de slijtage van de motor en dergelijke hier ook mee te maken heeft maar gemiddeld is deze upgrade goed voor een vermogenstoename van 150 naar 225 pk en een koppelwinst van 240 Nm naar 340 Nm. Jawel, de Saab heeft een Aygo/Up/Picanto opgegeten. big smile smiley
De auto heeft nu een compleet nieuwe set instellingen en daar moet de hardware even mee om leren gaan dus hij moet nog sneller worden dan dat hij nu aanvoelt en het verschil is nu al enorm. Om een idee te geven, hier een 0-100 clipje.

Dat gaat nog leuk worden, want niemand die dit verwacht als ze hier tegenaan kijken.
Dat wordt oppassen. Voordat je het weet ligt er fanmail in de bus spinning smiley sticking its tongue out
Hij is echt serieus snel nu Dirk, wat een wolf in schaapskleren! Nu moeten we eigenlijk een sprintje tussen de Saab en de Cadillac organiseren, kan best nog eens spannend worden denk ik thumbs up

*gaat op zoek naar een goede chiptuner voor de GTI* big smile smiley
Das wel vlot big smile smiley Misschien 15" wieltjes met doppen plaatsen om er echt een sleeper van te maken? grinning smiley
@Samantifest - Ik zal zeker goed bijhouden wanneer wie de auto mee heeft voortaan cool smiley

@Zadelsnuiver - Dat lijkt me leuk om een keer te doen al denk ik dat de Cadillac toch sneller is, zeker vanaf de 100 km/u maar wie weet. Tegen die tijd kan jij misschien wel meedoen met een gechipte GTI? (of een bonestock Prius als bezemwagen) big smile smiley

@Wouter82 -Dat sleeper idee zat ik ook al mee te spelen. Als het goed is liggen de stalen velgen nog bij Berend in de garage...
**grijpt snel naar de telefoondrinking smiley
Lekker hoor Dirk. Dat is een flinke vermogenstoename! Moet een compleet andere auto zijn geworden. Welke hardware moet zicht trouwens "aanpassen" aan de tuning?
Tuning is altijd direct voelbaar en moet direct effect hebben.
Een goede 1.8 20VT is sneller gok ik. big smile smiley Mogen we ook een turbo wisselen? Dan kan er wel een betrouwbare 300 pk in die Golf zitten.
Quote
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Lekker hoor Dirk. Dat is een flinke vermogenstoename! Moet een compleet andere auto zijn geworden. Welke hardware moet zicht trouwens "aanpassen" aan de tuning?
Tuning is altijd direct voelbaar en moet direct effect hebben.

Hij is inderdaad helemaal anders. Het blok heeft veel meer souplesse. Vandaag tijdens het invoegen trok ik in zijn 4 moeiteloos in een paar tellen van de 80 naar de 120. Dat soort dingen maakt dat ik echt blij ben met de tuning.
Voor wat betreft de hardware en het aanpassen, dit is puur wat mij verteld is. Omdat niet de software aangepast is maar compleet vernieuwd is, is alles "nieuw"voor de auto. Daarbij komt dat er nu andere dingen van bepaalde componenten gevraagd wordt waar deze nog niet gewend aan zijn. Of het helemaal waar is of niet ga ik vanzelf merken. Al blijft hij zoals hij nu is dan ben ik er nog erg tevreden mee. thumbs up

Quote
Nico GTR
Een goede 1.8 20VT is sneller gok ik. big smile smiley Mogen we ook een turbo wisselen? Dan kan er wel een betrouwbare 300 pk in die Golf zitten.

Even bij JD engineering gekeken, die peuteren 200 pk en 300 Nm uit de 1.8 20VT. Kost je dan wel aardig wat meer knaken dan ik nu kwijt was voor 225 pk en 340 Nm. En nee, geen hardware wisselen, dat is hier ook niet gedaan!

Quote
Marc-827-vitesse
Erg indrukwekkend die toename aan vermogen. Gaaf hoor.
Quote
Bossinkje
Hij is behoorlijk snel geworden.. thumbs up

Dank jullie, het is inderdaad een lekker vlotte bak geworden nu. Denk dat ik hier wel aan kan wennen smiling smiley
Kan wel 240 uit met standaard turbo....en aangezien ik weet hoe jij het hebt gedaan hoeven we niet bij JD langs maar kunnen we gezellig even bij Ronald buurten! big smile smiley Kost je 250. thumbs up smiling bouncing smiley

Misschien de Golf maar kopen van Zadelsnuiver.
Ik weet niet wie Ronald is maar dat klinkt meer als een mannetje dan een bedrijf. Hoewel een eenmanszaak is DionHTP wel een bedrijf met een hoop expertise die gevraagd wordt door Saab specialisten door heel de BeNeLux. Daarom mijn vergelijk met een, in ieder geval online, goed aangeschreven bedrijf als JD.

Overigens valt hier ook veel meer uit te peuteren, de vraag is alleen hoe leuk de techniek dat op termijn gaat vinden. En dit is niet eens de top 4-cilinder, dan kom je bij de Aero uit en die doet standaard al 210 pk en 300 Nm. winking smiley

Maar laten we hier nou niet verzaken in een wedstrijdje verpissen. drinking smiley Uiteindelijk heb ik een heerlijk soepele Saab 9-3 en interesseert het me niet wie er eventueel sneller is. Als ik meer drama wil dan geef ik de Eldorado wel de sporen.cool smiley
Even niet opletten en er is een hoop gedaan en gebeurt aan de SAAB. Met een bak vermogen erbij op de koop toe. Gelukkig heeft de Don nog wat meer koppel en spektakel anders werd hij afgunstig.
Quote
Engineer2
Even niet opletten en er is een hoop gedaan en gebeurt aan de SAAB. Met een bak vermogen erbij op de koop toe. Gelukkig heeft de Don nog wat meer koppel en spektakel anders werd hij afgunstig.

De Don is natuurlijk veel anders qua karakter. Gelukkig maar want met twee dezelfde auto's krijg je al snel de behoefte aan iets nieuws.
Mooie vermogenstoename, rijdt vast heerlijk al dat koppel!
Quote
Damianw26
Mooie vermogenstoename, rijdt vast heerlijk al dat koppel!

Dankje!
Ja het rijdt echt fantastisch, hij heeft nu zo veel meer souplesse. Je hebt net snel het idee meer dat je vermogen te kort komt.
Eindelijk was het vandaag zo ver. Na maanden in de garage heb ik de Cadillac ontwaakt uit zijn winterslaap. Nadat ik alle vloeistoffen had gecontroleerd was het starten en lopen. Voorzichtig de garage uit en zelfs nog een keertje steken omdat er een auto geparkeerd stond.
Naar goed gebruik heb ik er een filmpje van gemaakt.

Klik

De rit zelf ging heerlijk soepel. Ik heb eerst de bandenspanning gecontroleerd, de voorbanden lijken nu lekvrij te zijn en de achterbanden waren gedurende de stallingsperiode maar 0,1 tot 0,2 bar verloren. De auto hield zich super, eens de motor goed warm was heb ik nog even alle registers open getrokken. Wat een beest is het dan ineens!

Ook heeft mijn wederhelft voor het eerst plaats genomen achter het stuur van de Don. Het was vooral vooraf erg spannend voor haar, zodra ze vertrouwen in zichzelf en de auto begon te krijgen werd de glimlach op haar gezicht alsmaar groter. De souplesse waarmee je de auto kan besturen viel haar meteen op. Zowel heel rustig cruisen als keihard er vandoor gaan doet hij zonder moeite. Ik vrees dat ik de sleutels voortaan maar extra goed op moet bergen.

Eenmaal thuisgekomen heb ik hem meteen weer de garage in gereden, iets wat me ook steeds beter af lijkt te gaan.


Het was er misschien niet echt het weer voor maar toch even fijn het winterstof er zo af te rijden denk il zo.

En weer een mijlpaal voor de nog verse bestuurster; de eerste kilometers met een V8!
Quote
Engineer2
Het was er misschien niet echt het weer voor maar toch even fijn het winterstof er zo af te rijden denk il zo.

En weer een mijlpaal voor de nog verse bestuurster; de eerste kilometers met een V8!

Ja het was niet het allerbeste weer maar gelukkig wel relatief droog. Inmiddels staat hij weer helemaal schoon in de garage (daar heb ik maandag even voor gezorgd). Ook zitten er inmiddels verse ruitenwissers op, dat was nog een gedoe om de juiste te krijgen maar daarover later meer.

Die eerste kilometers bevielen meteen fantastisch. Ze heeft wel enorm ontzag voor de Don zoals het horot. Voorlopig zie ik haar er nog niet alleen mee op pad gaan.

Quote
Marc-827-vitesse
De mooiste praalwagen van het Krabbegat is weer van stal. cool smiley thumbs up

Nou dat is wel wat te veel eer hoor... Al was het maar omdat onze prins hiermee rond rijdt:
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close