Gewoon Dirk: 2003 Saab 9-3 1.8t Optic + 1995 Cadillac Eldorado Touring Coupe

Gepost door Gewoon Dirk 
Samantifest
Net mijn eerste kilometers in de Saab mogen rijden. Wat een heerlijke auto is het toch!

Samantifest ik ben super trots op je! Maar dat had ik al via de telefoon gezegd winking smiley!
Ik wens je hele veilige en fantastische km's toe.

@Dirk, leuk bedacht zo'n logo lamp onder je deur.
Gisteren was het zo ver, tijd voor onderhoud!
Ik heb zelf een oliewissel (inclusief filter), bougie wissel en vervanging van het luchtfilter uitgevoerd aan de Saab. Gelukkig kon ik bij een vriend met een garage terecht zodat ik binnen kon werken.
Het is allemaal geen hogere wiskunde maar het is wel leuk om te doen, het geeft toch een stukje voldoening (en besparing, nu heeft het me alleen wat tijd en materialen gekost)

Om te beginnen de bougies. Eerst de aluminium afdekkap eraf en dan kijk je tegen de bobines aan. Ik heb ze stuk voor stuk afgehandeld. Eerst bobine los, dan de bougie eruit draaien. Nieuwe bougie erin en door naar de volgende cilinder.

Zoals je kan zien was het wel tijd. Niets schokkends maar echt fris is de oude bougie ook niet meer ten opzichte van de nieuwe.

Vervolgens was het tijd om de oude olie af te tappen. Carterplug eruit en laat maar lopen, hij was mooi zwart.

Na de olie af te hebben getapt kon de nieuwe carterplug er op gedraaid worden. Dit is een kleine kostenpost maar kan voorkomen dat hij gaat lekken op de carterstop. Money well spend dus.
Nu kon de auto weer naar beneden en kon ik het oude oliefilter eruit halen. Deze zit verstopt onder de plastic afdekkap van de motor. Haal deze afdekkap eraf en je ziet dit.

Achter die dikke luchtslang (van de intercooler naar het inlaatspruitstuk) zit hij verstopt, een stukje verder ingezoomd zie je dit:

Voor wie nog twijfelt, het is die grote zwarte dop. Met sleutel 32 kan je hem losdraaien, het filter zelf zit vast geklikt in de dop.

Het oude filter was, zoals te verwachten was, mooi zwart. Het nieuwe filter zit hier op de dop klaar voor montage.

Van het oude en nieuwe luchtfilter heb ik geen foto's gemaakt. Deze viel me nog behoorlijk mee qua vervuiling.
Dan is het tijd voor de laatste stap, verse olie er in!

Ok, niet de allerlaatste stap want de service-interval moet nog gereset worden. Dit kan je gelukkig eenvoudig zelf doen in de boordcomputer. Eenmaal klaar heb ik de auto geparkeerd. Voordat ik begon had ik de auto gewassen en van een nieuwe waxlaag voorzien. Hij stond er dus mooi bij in het donker.

Altijd fijn, regen op een verse laag wax.
Wat een geweldig leuk topic! Super hoe je zelf allerlei technische klussen aan je auto's doet Dirk. Zou voor mij niets zijn, maar ik denk dat jij je met een perfect werkende en uitziende auto nog weleens zou kunnen vervelen ; )

De Cadillac vind ik wel de bom. Fantastische wagen. Hou 'm op de weg!
Cole Trickle
Wat een geweldig leuk topic! Super hoe je zelf allerlei technische klussen aan je auto's doet Dirk. Zou voor mij niets zijn, maar ik denk dat jij je met een perfect werkende en uitziende auto nog weleens zou kunnen vervelen ; )

De Cadillac vind ik wel de bom. Fantastische wagen. Hou 'm op de weg!

Bedankt voor de leuke reactie!

Ik ben niet altijd even zeker geweest over dit soort technische klussen hoor. Met een hoop geduld en een beetje inzicht kan je al een heel eind komen. winking smiley

Die Cadillac die blijft zeker op de weg! Zolang er niets geks gebeurt hou ik die auto!

Ik ben niet altijd even zeker geweest over dit soort technische klussen hoor. Met een hoop geduld en een beetje inzicht kan je al een heel eind komen

Ja, dat klinkt lekker simpel zoals je het hier schrijft, maar de basis info zal je toch ergens vandaan moeten halen? Ik zie het mezelf nog niet doen. cool smiley
Ik weet dat mijn vader vroeger voor de moeilijker klussen altijd een Olyslager bij de hand had, waar haal jij je info? YouTube?
Enniewee, respect voor dit zelfleren! thumbs up
Goed bezig Dirk! Zelf onderhouden is niet alleen voordelig maar ook leuk. En je leert nog eens wat over je eigen auto. Voor een complete beurt nog eens het benzine filter vervangen (aangezien de SAAB een GM basis heeft zal deze wel naast de benzinetank zitten), het interieurfilter (in de paravan) en de remmen nalopen en schoonmaken. Volgens mij heb je een handrem achter uitgevoerd als een trommelrem in de achterschijf en die moet je soms nog eens afstellen. Misschien ook een keer remvloeistof verversen?
Buiten die afstelling is het voor een ieder met een gezond verstand wel te doen alhoewel het algemeen met hoe nieuwer de auto hoe lastiger het is.
Trouwens; met in de winter maar een auto voor de deur en nu met twee personen met rijbewijs in huis.... Muntje opgooien wie er mag sturen?
God die Saab wordt maar weer lekker vertroeteld! Remvloeistof vervangen is wel een goed idee, dat spul is maar een jaar of 2 goed dacht Ik? Wel een lastig klusje, met dat ontluchten enzo maar daar draai jij je hand niet voor om denk ik winking smiley

Oh en ik heb zelf weleens een benzinefilter vervangen, goeie tip was om vóór het vervangen de zekering van de injectie los te gooien met draaiende motor tot 'ie stilvalt, anders krijg je zo'n lekkere plens E95 in je mik wanneer je het filter loshaalt thumbs up
Zeker weten dat het de injectie is en niet de brandstofpomp? Bij de injectie stopt de motor vrijwel direct namelijk en zit er nog benzine in de leiding.
Zou goed kunnen Nico, had de informatie in het Fins dus zou best ergens een vertaalfoutje in kunnen zitten big smile smiley
De Schaduw

Ik ben niet altijd even zeker geweest over dit soort technische klussen hoor. Met een hoop geduld en een beetje inzicht kan je al een heel eind komen

Ja, dat klinkt lekker simpel zoals je het hier schrijft, maar de basis info zal je toch ergens vandaan moeten halen? Ik zie het mezelf nog niet doen. cool smiley
Ik weet dat mijn vader vroeger voor de moeilijker klussen altijd een Olyslager bij de hand had, waar haal jij je info? YouTube?
Enniewee, respect voor dit zelfleren! thumbs up

Tja, de basis komt van een snuffelstage in een autogarage jaaaaren geleden. Moeilijkere zaken die ik echt niet weet komen vaak van het Saab-forum of eventueel YouTube. Verder helpt het om links en rechts wat vrienden te hebben die ook wel kaas hebben gegeten van auto-onderhoud.
En thanks! Ik vind het leuk om te doen en heb inmiddels genoeg vertrouwen om het ook zelf uit te voeren. winking smiley

Engineer2
Goed bezig Dirk! Zelf onderhouden is niet alleen voordelig maar ook leuk. En je leert nog eens wat over je eigen auto. Voor een complete beurt nog eens het benzine filter vervangen (aangezien de SAAB een GM basis heeft zal deze wel naast de benzinetank zitten), het interieurfilter (in de paravan) en de remmen nalopen en schoonmaken. Volgens mij heb je een handrem achter uitgevoerd als een trommelrem in de achterschijf en die moet je soms nog eens afstellen. Misschien ook een keer remvloeistof verversen?
Buiten die afstelling is het voor een ieder met een gezond verstand wel te doen alhoewel het algemeen met hoe nieuwer de auto hoe lastiger het is.

Daar heb je helemaal gelijk in, dat zelf onderhouden is zeker leuk om te doen! Bij een volgende beurt is inderdaad het brandstoffilter aan de beurt, dan kan ik meteen een nieuwe vlotter plaatsen (bij een volle tank geeft hij de eerste +/- 150km aan dat de tank geheel leeg is) aangezien ik daar dan toch al bezig ben. Gelukkig kan ik de vlotter halen van de donor waar ook mijn interieur uit komt. De remvloeistof is niet zo gek lang geleden nog gedaan getuige de opschriften onder de motorkap, het pollenfilter heb ik laatst uitgeklopt/uitgezogen nadat ik de houder daarvan opnieuw gekit had. De originele pakking was geheel verduurd (bekend probleem, hoezee voor het Saab-forum) waardoor er water in het interieur kwam bij forse regenval.

Engineer2
Trouwens; met in de winter maar een auto voor de deur en nu met twee personen met rijbewijs in huis.... Muntje opgooien wie er mag sturen?

Heel simpel, ik heb de auto nodig voor mijn werk maar omdat ik carpool staat hij een paar dagen in de week thuis. Op die dagen kan mevrouw wederhelft hem meepakken.big smile smiley

Zadelsnuiver
God die Saab wordt maar weer lekker vertroeteld! Remvloeistof vervangen is wel een goed idee, dat spul is maar een jaar of 2 goed dacht Ik? Wel een lastig klusje, met dat ontluchten enzo maar daar draai jij je hand niet voor om denk ik winking smiley

Oh en ik heb zelf weleens een benzinefilter vervangen, goeie tip was om vóór het vervangen de zekering van de injectie los te gooien met draaiende motor tot 'ie stilvalt, anders krijg je zo'n lekkere plens E95 in je mik wanneer je het filter loshaalt thumbs up

Remvloeistof wordt inderdaad geadviseerd om na een jaar of 3 te vervangen. Bij normaal rijden merk je niet veel van slechte remvloeistof (=met water er in) maar als je de remmen goed warm hebt geremd heb je kans dat je bij een tweede keer hard remmen geen remkracht meer hebt.

Bedankt voor de tip voor het brandstoffilter, dat moet zo helemaal goed gaan komen. cool smiley
Marc-827-vitesse
Goed vertroeteld je daily runner! thumbs up

Thanks Marc, voor het werkpaard is het natuurlijk van groot belang dat deze in goede conditie gehouden wordt. winking smiley
Gewoon Dirk
Marc-827-vitesse

Thanks Marc, voor het werkpaard is het natuurlijk van groot belang dat deze in goede conditie gehouden wordt. winking smiley

Het werkpaard wordt nu natuurlijk wel iets meer mishandeld tongue sticking out smiley
Samantifest
Gewoon Dirk
Marc-827-vitesse

Het werkpaard wordt nu natuurlijk wel iets meer mishandeld tongue sticking out smiley

Jij gaat altijd heel ruw om met alles. spinning smiley sticking its tongue out
Marc-827-vitesse
Samantifest
Gewoon Dirk
Marc-827-vitesse

Dat ze jou altijd een pak rammel geeft hoeft niet te betekenen dat ze met alles zo ruw omgaat. winking smileydrinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-12-2017 08:18 door Gewoon Dirk.
Wat doe je als het tweede kerstdag lekker weer is en je geen familieverplichtingen meer hebt? Dan ga je lekker klussen aan de Saab! Ik had nog een paar onderdelen liggen die opgebouwd moesten worden, daar had ik nu mooi de tijd voor.
Om te beginnen een echte before foto.

Allereerst moest ik aan weerszijde een afdekplaatje uit de voorbumper halen, om hier goed bij te kunnen moest ook de afdekplaat onder de radiateur er af. Hier heb ik kapje nummer één los.

Achter die kapjes gaat namelijk een stekker schuil.

Voor degene die het nog niet door hebben, het gaat hier om de plaatsing van mistlampen. Helaas kon ik de mistlamp niet direct in de bumper schuiven, het middendeel van de grille zit net in de weg voor de stelschroef van de mistlamp.

Gelukkig lukte het om deze alleen lokaal los te maken, dat gaf net genoeg ruimte om de unit er achter te krijgen. Zo, een kant is gedaan!

De linker kant ging al een stuk soepeler door wat ik geleerd had bij de rechter kant. Het armatuur zit overigens vast met drie draadeinden die door de bumper komen waar je dan een moer op moet draaien. Aan de rechter kan had ik ruimte zat en kon ik er zelfs met de ratel gewoon tussen komen. Aan de linker kant zit echter het tankje van de ruitensproeier vloeistof waardoor je maar een paar centimeter ruimte hebt om de moertjes aan te draaien. Wonderwel had ik de boutjes er wel handvast op gekregen maar mijn handen zijn toch echt te grof om er met een ringsleutel in de hand fatsoenlijk bij te kunnen. Gelukkig heb ik daar ook een heel handig (en zeer gewaardeerd) hulpstuk voor.

Ze vond het zelfs leuk om te doen, dat belooft wat voor als ze zelf een auto heeft.big smile smiley

Terwijl zij bezig was met de moertjes kon ik een ander probleem gaan tackelen. Immers, op deze schakelaar ontbreekt wat.

Gelukkig had ik bij Saab onderdelen goeroe Elferink al een nieuwe (tweedehands) unit besteld.

De oude schakelaar bleek ook nog eens los in het dashboard te zitten. De metalen beugels die hem op zijn plek klemmen zitten in een fragiel plastic railtje welke open was gebroken. De nieuwe schakelaar was nog wel in tact en klikte prima op zijn plaats, muurvast!

Na een paar keer vloeken en tieren was ook mijn eega klaar en kon ik de after foto maken.

Zoals al het elektrische spul wat je inbouwt op een Saab moet ook dit nog aangemeld worden via Tech II, daarvoor heb ik in het nieuwe jaar een afspraak staan. Voor nu ben ik al blij met hoe het er uit ziet.
Hee, lekker bezig weer! En de zon scheen ook nog zo te zien cool smiley
Lijkt me eerlijk gezegd enorme voldoening geven als je gewoon zelf (zelfs al zijn t maar simpele klusjes) dit soort dingen voor elkaar kan krijgen.

Ik wil bij thuiskomst ook wat kleine dingetjes aan de Paseo gaan proberen te doen (geen idee of t me gaat lukken, ik heb nul sleutel ervaring)
But try, I shall! nut smiley
Mistlampen staan goed! Jeuken je vingers niet om een nieuwe kentekenplaat te monteren? Wat zal de Saab daarvan opknappen : )

Jeuken je vingers niet om een nieuwe kentekenplaat te monteren?

thumbs up
Wat heeft iedereen met de kentekenplaat. :P

Maar mooi werk Dirk! Ook nog gele lampjes erin?
Ik zie ook het probleem niet van de kentekenplaat... Zo ziet hij het niet als ik de neus verkeerd zou inschatten...
omniradius
Hee, lekker bezig weer! En de zon scheen ook nog zo te zien cool smiley
Lijkt me eerlijk gezegd enorme voldoening geven als je gewoon zelf (zelfs al zijn t maar simpele klusjes) dit soort dingen voor elkaar kan krijgen.

Ik wil bij thuiskomst ook wat kleine dingetjes aan de Paseo gaan proberen te doen (geen idee of t me gaat lukken, ik heb nul sleutel ervaring)
But try, I shall! nut smiley

Het is inderdaad altijd erg leuk als je iets probeert en het lukt. En hoe meer je probeert, hoe meer er gaat lukken! Veel kan je leren door het te proberen, vaak kunnen vele merkgerichte fora al een hoop wijsheid bieden en anders kan je op YouTube ook nog het nodige vinden.winking smiley

Cole Trickle
Mistlampen staan goed! Jeuken je vingers niet om een nieuwe kentekenplaat te monteren? Wat zal de Saab daarvan opknappen : )
Carfanatic
thumbs up

Tja, die gele poffertjespan is wel een beetje lelijk... Het geeft overigens goed aan hoe snel zo'n luxe plaat aan uitstraling verliest als je een keer ergens tegenaan hebt gezeten. Ach, die nieuwe plaat heeft voorlopig echt geen prioriteit voor mij.

Nico GTR
Wat heeft iedereen met de kentekenplaat. :P

Maar mooi werk Dirk! Ook nog gele lampjes erin?

Als ik morgen wakker word en er staat een DS in plaats van de Saab, dan gaat er geel in! drinking smiley

Samantifest
Ik zie ook het probleem niet van de kentekenplaat... Zo ziet hij het niet als ik de neus verkeerd zou inschatten...

Ok, ik heb me zojuist bedacht, zo maar direct een nieuwe plaat halen...smileys with beer
Samantifest

thumbs upgrinning smiley
Gewoon Dirk
Ok, ik heb me zojuist bedacht, zo maar direct een nieuwe plaat halen...smileys with beer

thumbs up grinning smiley

Ziet er met de mistpitten erin een stuk beter uit. thumbs up
En ik moet zeggen dat doet Dirk niet slecht: Mee rijden is ook meehelpen.....
smileys with beer
Had ik bijna je update hier gemist big smile smiley Wordt een steeds knappere auto zo thumbs up
Altai
Gewoon Dirk

thumbs up grinning smiley

Ziet er met de mistpitten erin een stuk beter uit. thumbs up
En ik moet zeggen dat doet Dirk niet slecht: Mee rijden is ook meehelpen.....
smileys with beer

Dankjewel! En inderdaad, samen de lusten dan ook samen de lastendrinking smiley. Gelukkig vind ze het klussen niet alleen leuk om te doen, ze is er ook nog best goed in.

Wouter82
Had ik bijna je update hier gemist big smile smiley Wordt een steeds knappere auto zo thumbs up

Dankjewel! big smile smiley
Volgens mij heb jij zo'n beetje iedere fase wel in het echt gezien inmiddels.big smile smiley
Gewoon Dirk
Marc-827-vitesse
Samantifest
Gewoon Dirk
Marc-827-vitesse

Dat ze jou altijd een pak rammel geeft hoeft niet te betekenen dat ze met alles zo ruw omgaat. winking smileydrinking smiley

Hahaha ah oké. Gelukkig maar. spinning smiley sticking its tongue out
Gewoon Dirk

Eén bescheiden tip: gebruik beide assteunen en zet ze bij de wielophanging onder het subframe. Die Gamma krikjes zijn al niet je-van-het en een auto die van de krik klapt, veert erg diep door. Het punt waar je nu op afgesteund hebt, lijken de kreukelzones in de chassisbalken te zijn (tenzij ik me vergis in de diepte van de foto, misschien staan ze wel goed). Je kunt beter de bevestiging van een draagarm aan het chassis gebruiken, die punten zijn breed en oersterk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-12-2017 11:31 door s velthuis.
omniradius

Goed inlezen, how to's op Youtube bekijken, paar stukken goed basisgereedschap en je bent op 10%. De belangrijkste 90% zit gewoon in het lef om te beginnen. Het meeste is geen rocket science, het zit allemaal doorgaans erg logisch in elkaar. Klein beginnen en je stapt al snel over op grotere klussen.
En als het kan eerst een zijde doen en dan de andere zijde. Zijn de mooiste klusjes, met direct resultaat
s velthuis
Gewoon Dirk

Plaatjes

Eén bescheiden tip: gebruik beide assteunen en zet ze bij de wielophanging onder het subframe. Die Gamma krikjes zijn al niet je-van-het en een auto die van de krik klapt, veert erg diep door. Het punt waar je nu op afgesteund hebt, lijken de kreukelzones in de chassisbalken te zijn (tenzij ik me vergis in de diepte van de foto, misschien staan ze wel goed). Je kunt beter de bevestiging van een draagarm aan het chassis gebruiken, die punten zijn breed en oersterk.

Bedankt voor je bezorgdheid, voor wat betreft de beide assteunen heb je zeker een punt. Overigens staan ze netjes onder het subframe, daar waar de draagarm er aan bevestigd is. Dat is dus een stukje vertekend beeld van de foto. winking smiley

@Omniradius: Wat s.velthuis en A3-white zeggen. Lef is 90%, je kan meer dan je denkt. thumbs up
s velthuis
omniradius

Goed inlezen, how to's op Youtube bekijken, paar stukken goed basisgereedschap en je bent op 10%. De belangrijkste 90% zit gewoon in het lef om te beginnen. Het meeste is geen rocket science, het zit allemaal doorgaans erg logisch in elkaar. Klein beginnen en je stapt al snel over op grotere klussen.

Precies, dit was ook al mijn plan. Youtube is wat dat betreft echt hemels, daar vind je zowat alles op ‘how to’ gebied.
Grootste euvel waar ik nu tegenaan loop is dat ik zo goed als nul gereedschap heb. Heb wat standaard meuk zoals n paar schroevendraaiers, een tangetje hier en daar.... ennn dan heb je ‘t wel weer gehad eye rolling smiley
Dus zal wel een keertje even wat extra tools moeten kopen denk ik.

Wat ik eigenlijk wel graag zelf wil kunnen is de olie verversen... Moet niet heel moeilijk zijn denk ik? Dus dat wordt mijn eerste “project” haha.
Olie verversen is inderdaad niet heel moeilijk. Wel is het raadzaam om ook het oliefilter te vervangen en bij de carterstop op zijn minst een nieuwe pakking (meestal een metalen of rubberen ring) te plaatsen. De carterstop is een dikke bout in het carter (goh, echt?) die je los moet draaien om de olie er uit te laten. Zorg voor een goede grote opvangbak want zodra de stop een paar slagen los is stroomt de olie er uit. Oliefilter is epr type motor verschillend, op kenteken een nieuwe bestellen en je weet zeker dat je de goede hebt.
Ja ik zat al te kijken net spinning smiley sticking its tongue out
Oliefilter heb ik al gevonden op kenteken... carterstop had ik nog niet aan gedacht, zal ik zo eens checken.
Vraagje: Is er nog specifiek gereedschap wat ik nodig heb (buiten een krik om de auto omhoog te krijgen natuurlijk) ? Ik heb zelf wel een imbussleutel geloof ik, maar zoals ik al zei... mn toolset is erg beperkt.
Voor de carterstop heb je meestal een ringsleutel of dopsleutel met ratel nodig. Al gebruiken sommige merken weer een stop met inbus. Dat is dus iets op even uit te zoeken al is een basis doppenset (of steeksleutelset) sowieso iets wat je wel nodig gaat hebben als je meer zelf aan de auto wil doen. Om het oliefilter los te krijgen zijn er meerdere gereedschappen in de handel, ook weer afhankelijk van het type filter. Als jouw filter er eentje is inclusief huis (ziet er uit als een soort van colablikje met bolle onderkant) dan kan je hem altijd nog los draaien door er een schroevendraaier door te steken, je gooit hem daarna toch weg. De nieuwe kan je gewoon met de hand vast draaien. Breng daarbij wel een beetje olie aan op de rubberen ring op het filter, dit om beter af te sluiten. Als je een filter hebt zonder huis (zoals hierboven bij de Saab het geval was) dan heb je een grote maat dop nodig om het deksel er af te draaien.

Ook belangrijk, eerst de olie aftappen voor je het filter vervangt!
s velthuis

Allebei gebruiken is wel een goed idee. De krik is echt alleen om op te krikken. Ik denk dat Dirk steun gevonden heeft aan het subframe, dan maakt het al niet zoveel meer uit. Alhoewel ik zelf meestal toch bij de dorpel opkrik en ondersteun. Dan zitten ze ook minder in de weg.
omniradius
Top, ik ga eens op onderzoek uit. Thanks!!

Success! met wat geduld en een beetje lef kan je ver komen. En veel zelf sleutelaars hebben het geleerd voordat Youtube bestond en dat kwam ook wel goed. Het zou alleen maar makkelijker moeten zijn nu.
Gewoon Dirk
Als je een filter hebt zonder huis (zoals hierboven bij de Saab het geval was) dan heb je een grote maat dop nodig om het deksel er af te draaien.

Jij hebt ook een plastic casette he. winking smiley Das voor de moderne auto inderdaad.

Toptip....ik gebruik daar altijd een haaksleutel voor, eigenlijk voor schroefset en veerpoot werk, maar ideaal voor mijn oliefilter.

Wel opletten dat de auto op een even ondergrond staat als je olie aftapt.
Engineer2
s velthuis

Allebei gebruiken is wel een goed idee. De krik is echt alleen om op te krikken. Ik denk dat Dirk steun gevonden heeft aan het subframe, dan maakt het al niet zoveel meer uit. Alhoewel ik zelf meestal toch bij de dorpel opkrik en ondersteun. Dan zitten ze ook minder in de weg.

Ik had inderdaad veel steun aan het subframe. winking smiley
Zonder gekheid, ik had inderdaad het subframe als krikpunt gebruikt. Op de dorpel heeft Saab voor en achter een grote rubberen stempel gemonteerd als krikpunt, aan de voorzijde ben ik er echter een kwijt. Mede daarom leek het me niet heel handig om hem daar op te krikken.

Overigens had ik met de Lancia wel steeds twee assteunen er onder geplaatst. Wellicht dat ik dat niet zo nodig vond omdat het maar een korte klus was. Neemt niet weg dat ik wel beter beide had kunnen plaatsen.

Nico GTR
Gewoon Dirk
Als je een filter hebt zonder huis (zoals hierboven bij de Saab het geval was) dan heb je een grote maat dop nodig om het deksel er af te draaien.

Jij hebt ook een plastic casette he. winking smiley Das voor de moderne auto inderdaad.

Toptip....ik gebruik daar altijd een haaksleutel voor, eigenlijk voor schroefset en veerpoot werk, maar ideaal voor mijn oliefilter.

Wel opletten dat de auto op een even ondergrond staat als je olie aftapt.

Die plastic cassette is wel iets anders dan een volledig gesloten huis zoals de meeste (oudere) oliefilters hebben.
Bedoel je de tip van de schroevendraaier? Werkt inderdaad simpel en perfect. Het oude filter gooi je toch weg. Goede tip ook van de vlakke ondergrond. thumbs up
Gewoon Dirk
s velthuis
Gewoon Dirk

Plaatjes

Bedankt voor je bezorgdheid, voor wat betreft de beide assteunen heb je zeker een punt. Overigens staan ze netjes onder het subframe, daar waar de draagarm er aan bevestigd is. Dat is dus een stukje vertekend beeld van de foto. winking smiley

thumbs up Kon ik niet goed zien. Better safe than sorry... winking smiley
omniradius

Precies, dit was ook al mijn plan. Youtube is wat dat betreft echt hemels, daar vind je zowat alles op ‘how to’ gebied.
Grootste euvel waar ik nu tegenaan loop is dat ik zo goed als nul gereedschap heb. Heb wat standaard meuk zoals n paar schroevendraaiers, een tangetje hier en daar.... ennn dan heb je ‘t wel weer gehad eye rolling smiley
Dus zal wel een keertje even wat extra tools moeten kopen denk ik.

Wat ik eigenlijk wel graag zelf wil kunnen is de olie verversen... Moet niet heel moeilijk zijn denk ik? Dus dat wordt mijn eerste “project” haha.

Youtube is briljant, heb ik te laat ontdekt... Heb een Acer Aspire 5742G laptop met koelingsproblemen. Blijkt natuurlijk een standaard kwaal te zijn (je bent zelden de eerste of enige met een probleem) en vervolgens vind je op YT een aziatisch kanaal van iemand die de hele dag niets anders doet dan laptops netjes uit en in elkaar te schroeven voor de camera. Geniaal, geen per ongeluk gebroken flatcabletjes meer omdat je zelf het wiel moet uitvinden. Gewoon de tablet ernaast en synchroon mee schroeven drinking smiley

Beetje goed standaard gereedschap is wel onmisbaar. Ik doe letterlijk alles zelf (van huis bouwen tot alles repareren), dan ga je goed gereedschap heel erg waarderen. Het is een diepte-investering. Ik heb in de loop der jaren misschien wel voor 5 mille aan gereedschap verzameld, maar ik heb er voor minstens het tienvoudige mee uitgespaard. De tijdwinst door en het lekker werken met goed gereedschap is meer dan goud waard. Gewoon bij de basis beginnen, als je in de loop der tijd meer nodig hebt kun je het er bij aanschaffen. Vandaag nog een wiellager vervangen met een persgereedschap van 4 tientjes. Daar inmiddels 4 wiellagers mee vervangen en een wasmachine mee gerepareerd. Dat kitje is er wel al weer uit... Bij twijfel of je iets veel gaat gebruiken kun je ook altijd wat goedkoper beginnen en als het eerder op is en toch veel gebruikt een betere aanschaffen.
Gewoon Dirk
Olie verversen is inderdaad niet heel moeilijk. Wel is het raadzaam om ook het oliefilter te vervangen en bij de carterstop op zijn minst een nieuwe pakking (meestal een metalen of rubberen ring) te plaatsen. De carterstop is een dikke bout in het carter (goh, echt?) die je los moet draaien om de olie er uit te laten. Zorg voor een goede grote opvangbak want zodra de stop een paar slagen los is stroomt de olie er uit. Oliefilter is epr type motor verschillend, op kenteken een nieuwe bestellen en je weet zeker dat je de goede hebt.

Ik doe het tegenwoordig nooit meer via de carterplug. Ik heb samen met m'n broer een Pela 6000, deze pompt in een vloek en een zucht af via de peilstok leiding:

[www.oliewereld.nl]

Al tientallen oliewissels mee gedaan, werkt vlot en schoon. Geen gedoe onder de auto, carter gaat schoon leeg en nooit een lekkende carterplug na afloop. En het mooiste: er zit een tuitje bij waarmee de olie uit de bol (we noemen het ding liefkozend de oliebol...) zo terug kan de jerrycan in, voor de milieustraat.
Kijk eens aan, dat zijn de betere tips! Die kan zeker de moeite zijn om aan te schaffen, temeer omdat je dan niet onder de auto hoeft te prutsen om die verrekte carterplug eruit te draaien. thumbs up
Buiten dat er auto's zijn zonder carterplug is het inderdaad wel handig voor allemaal. Toch twijfel ik eraan of alle troep die zich onderin het carter kan verzamelen er goed uit komt. Bij een goed onderhouden auto zal dat nauwelijks zo zijn dat er troep verzamelt (en misschien maar heel af en toe dan via carterplug doen) maar bij onbekende staat, minder dan ideale rijcondities of onderhoud en bij auto's op leeftijd heb ik mijn twijfels.
Engineer2
Buiten dat er auto's zijn zonder carterplug is het inderdaad wel handig voor allemaal. Toch twijfel ik eraan of alle troep die zich onderin het carter kan verzamelen er goed uit komt. Bij een goed onderhouden auto zal dat nauwelijks zo zijn dat er troep verzamelt (en misschien maar heel af en toe dan via carterplug doen) maar bij onbekende staat, minder dan ideale rijcondities of onderhoud en bij auto's op leeftijd heb ik mijn twijfels.

Bij Mercedes is de peilstokhouder er tegenwoordig zelfs speciaal voor ontworpen [www.amt.nl]. Heb trouwens een aantal keer een carterpan eraf gehad, ook bij oude (mijn...) auto's. Doorgaans zit daar maar heel weinig troep in, het oliefilter zit er natuurlijk niet voor niets. Overigens zit de carterplug niet altijd helemaal op het laagste punt, zeker niet als de auto is opgebokt. Juist dan blijft er met aftappen meer troep achter dan met afzuigen
Weer leuk om alles te lezen, gisteren een oliefilter, en nieuwe carterplug- met magneet - gekocht voor de Corvette, zullen eens zien hoeveel metaal daaraan zit aan het einde van 2018
s velthuis
Gewoon Dirk

Ik doe het tegenwoordig nooit meer via de carterplug. Ik heb samen met m'n broer een Pela 6000, deze pompt in een vloek en een zucht af via de peilstok leiding:

[www.oliewereld.nl]

Al tientallen oliewissels mee gedaan, werkt vlot en schoon. Geen gedoe onder de auto, carter gaat schoon leeg en nooit een lekkende carterplug na afloop. En het mooiste: er zit een tuitje bij waarmee de olie uit de bol (we noemen het ding liefkozend de oliebol...) zo terug kan de jerrycan in, voor de milieustraat.

Wow, wat briljant. Ik denk dat ik deze ga bestellen smiling bouncing smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close