Gewoon Dirk: 2003 Saab 9-3 1.8t Optic + 1995 Cadillac Eldorado Touring Coupe

Gepost door Gewoon Dirk 
Hou op, schei uit. Als die bumper nog meer gaat neigen naar oranje kan ik hem gebruiken om de RS mee te repareren.
Quote
Jacob106xs
Dirk ik denk dat wij allemaal die stempel wel krijgen als grootafnemers van de lokale speciaalbierhandel! :P

Tsja, jammer dat je Lancia het veld heeft moeten ruimen. Ik vond m bij de proefrit nog zo lekker rijden (en ijskoud die airco!) Maar goed het was ook een gokje, een Lancia kopen bij de lokale maffia winking smiley winking smiley

Je Saab zat ook lekker comfortabel. Het is wel een erg nuchtere auto bij wat ik van jou gewend ben. Maar goed, het is wel een Saab winking smiley

Haha, tja, ik krijg al bijna commissie voor het aanbrengen van nieuwe klanten bij ze. Uiteraard uitbetaald in 33 cl's.

Ha, die Zwolse maffia... Ach, voor hetzelfde geldt was die slang blijven zitten en had ik er nu nog met grote tevredenheid mee rond gereden. Al voelt het ergens wel prettig om nu de Saab te hebben... Misschien klink ik nu heel saai maar het voelt gewoon goed om zo'n degelijke auto als daily te hebben. En wie weet verfraai ik 'm nog wat....

Quote
Wouter82
Quote
Jacob106xs
Het is wel een erg nuchtere auto bij wat ik van jou gewend ben.

Knalpaars laten wrappen thumbs up

Hahaha, dat maakt m in een klap uniek! Bovendien zie je dan een stuk minder van alle krassen...drinking smiley

Quote
Bofkont
Quote
Nico GTR
Das kleurverschil waar Bofkont jaloers op is....die had daar vast voor getekend. tongue sticking out smiley

Jeugd van tegenwoordig, geen enkele rekenschap houden ze met mijn immense psychisch lijden grinning smiley
Maar idd deze is nog wel een tandje erger kwa kleurverschil dan de mijne momenteel.
Rond 20 september verwacht ik uit mijn lijden te worden verlost.
Maar fijne reiswagen Dirk, deze zet je idd overal neer zonder zorgen, doe ik ook met onze Hyundai.

Volgens mij mis ik een stukje over kleurverschil, ik zal snel je topic weer eens bijlezen! thumbs up

Quote
Nico GTR
Quote
Gewoon Dirk
Jemig Nico wat ben jij een zuiplap! Dat is bijna een liter drank per dag, genoeg om het stempel alcoholist te krijgen!big smile smiley

Waarom investeer je dat geld niet in iets blijvends, zoals een RS bijvoorbeeld? winking smiley

Twijfel.....kan ik met die wagen recht doen aan RS eigenaarsschap?

Not sure though. En dan is t ook nog eens een phase 1.....

Mijn welgemeende excuses Bofkont.

Twijfelen is tijd verspillen! Liever spijt hebben leren van de fouten die je hebt gemaakt dan spijt hebben van alles wat je nooit aangedurfd hebt! winking smiley
En dan zijn we een weekje verder dus werd het tijd om te gaan shoppen.
Wat hoort er bij een shopping spree? Inderdaad, nieuwe schoenen!
Na marktplaats en speurders af te hebben gestruind ben ik het juiste paar tegen gekomen voor een acceptabele prijs. Net op tijd ook want vooraan had ik nog minder dan 2mm profiel over!
Vanochtend heb ik de auto gewassen zodat ik meteen een paar plaatjes van de nieuwe sloffen kon maken om hier te delen:









Prima wielen! Altijd een bijzonder design gevonden.
Zitten wel veel witte vegen op al het plastic/rubber zeg! Als je dat weer even netjes maakt staat er opeens een keurige Zweed thumbs up
Quote
Wouter82
Schoenen maken de man smiling smiley

Jazeker! En dan is een stel verse sneakers toch een stuk fijner om naar te kijken dan die afgelopen oude pantoffels

Quote
uwbuurman
Nice!!!

Thanks!

Quote
Zadelsnuiver
Prima wielen! Altijd een bijzonder design gevonden.
Zitten wel veel witte vegen op al het plastic/rubber zeg! Als je dat weer even netjes maakt staat er opeens een keurige Zweed thumbs up

Dankjewel! De auto oogt direct een stuk vlotter dan met de stalen velgen die ik er eerst onder had.
Dat plastic is inderdaad iets wat ik nog aan moet pakken maar ik zit een beetje in dubio of ik het met trim restorer ga doen (heeft dat uberhaubt nog effect op de totaal wit uitgeslagen delen) of dat ik het zwart ga spuiten. Hoe dan ook, dat is zeker iets wat nog aangepakt gaat worden.

Quote
Rumalf GTC
Netjes!

Dankjewel!



Vorige week had ik het nog over de melding van de achterbank. Met het ophalen van de velgen heb ik de bank plat gehad, met het terug recht zetten wilde de rechterkant eerst niet vergrendelen maar het mechaniek leek prima te werken. na een paar keer steeds iets harder de leuning terug duwen vergrendelde hij wel. Het kan soms zo makkelijk zijn!cool smiley
Quote
Gewoon Dirk


Zitten wel veel witte vegen op al het plastic/rubber zeg! Als je dat weer even netjes maakt staat er opeens een keurige Zweed thumbs up


Dat plastic is inderdaad iets wat ik nog aan moet pakken maar ik zit een beetje in dubio of ik het met trim restorer ga doen (heeft dat uberhaubt nog effect op de totaal wit uitgeslagen delen) of dat ik het zwart ga spuiten.
[/quote]

Ik denk dat die witte aanslag afkomstig is van poetsmiddelen, waarmee (o.a.)de deuren gepoetst zijn. Valt misschien nog te verwijderen.
Zou je zwarte schoensmeer kunnen proberen? Gewoon in en uitwrijven dus.
Dat wit uitgeslagen plastic komt veel voor bij Saab. Ik zou een trimcoating proberen, iets als Gyeon Trim, al vraag ik me inderdaad af of dit niet té ver heen is.
Goeie wielen, dat haalt 'm op!

Kunststof delen: hoe ik het 'meestal' doe: kunststof schoonmaken, dan een kunststof primer erop. Vervolgens bumperspray. En dan een tijdje later nog behandelen met dat wiite Valma spul voor kunststof. Werkt perfect.
Zeker de onderkant van de bumpers en de dorpel zou ik spuiten. Makkelijk te doen en dat komt er echt gaaf uit te zien!
Dirk, heb je nu twee verschillende ontsierende kentekenplaathouders? Wittebrug en Motorhuis? Eraf met die dingen!

Hoe is het trouwens met de Lybra?
Quote
speedtouch
Quote
Gewoon Dirk
Quote
Zadelsnuiver

Zitten wel veel witte vegen op al het plastic/rubber zeg! Als je dat weer even netjes maakt staat er opeens een keurige Zweed thumbs up


Dat plastic is inderdaad iets wat ik nog aan moet pakken maar ik zit een beetje in dubio of ik het met trim restorer ga doen (heeft dat uberhaubt nog effect op de totaal wit uitgeslagen delen) of dat ik het zwart ga spuiten.

Ik denk dat die witte aanslag afkomstig is van poetsmiddelen, waarmee (o.a.)de deuren gepoetst zijn. Valt misschien nog te verwijderen.
Zou je zwarte schoensmeer kunnen proberen? Gewoon in en uitwrijven dus.

Gewoon schoensmeer lijkt me niet heel praktisch, als ik het aan ga pakken zoek ik het toch meer in permanente oplossingen.

Quote
Micha D.
Dat wit uitgeslagen plastic komt veel voor bij Saab. Ik zou een trimcoating proberen, iets als Gyeon Trim, al vraag ik me inderdaad af of dit niet té ver heen is.

Het is zeker een ding bij de Saabs uit die tijd. Ik vrees ook dat een trimcoating niet meteen het gewenste effect zal hebben.

Quote
Wouter82
Plastidippen? Of gewone spuitbusverf om het weer netjes zwart te maken?
Quote
Nico GTR
Zwart spuiten. Geen omkijken meer naar. thumbs up
Quote
rzasa
Bumperspray zwart van Motip.

Die kant zal het waarschijnlijk wel op gaan als ik het aan ga pakken. Vooralsnog heeft het nog geen hoge prioriteit en ergens wil ik hem ook niet te fraai maken. Dat hij zo zijn sporen heeft maakt ook wel dat ik hem met een gerust hart overal neer durf te zetten en juist dat is wel heel prettig!

Quote
Barri
Goeie wielen, dat haalt 'm op!

Kunststof delen: hoe ik het 'meestal' doe: kunststof schoonmaken, dan een kunststof primer erop. Vervolgens bumperspray. En dan een tijdje later nog behandelen met dat wiite Valma spul voor kunststof. Werkt perfect.
Zeker de onderkant van de bumpers en de dorpel zou ik spuiten. Makkelijk te doen en dat komt er echt gaaf uit te zien!

Thanks, die wielen ben ik ook echt content mee!
Ook bedankt voor je uitgebreide how to, daar kan ik wel wat mee als ik besluit ze aan te pakken.

Quote
Barri
Dirk, heb je nu twee verschillende ontsierende kentekenplaathouders? Wittebrug en Motorhuis? Eraf met die dingen!

Hoe is het trouwens met de Lybra?

Haha ja dat klopt helemaal. Die aan de voorzijde laat ik voorlopig nog zitten, zodra er een nieuw kenteken komt vervang ik dan direct de houder. Bij die aan de achterkant kan ik wellicht de letters eraf krijgen met wasbenzine ofzo. Daar kan ik binnenkort wel een keer naar kijken.

De Lybra staat nog te wachten op demontage, binnenkort kan hij bij een kennis de garage in. Inmiddels is er wel al interesse in meerdere onderdelen dus dat gaat wel goed komen.
Zo hey! Een Saab en een Lancia erbij. Netjes Dirk! thumbs up

Die nieuwe sloffen staan 'm inderdaad érrug goed zo.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-08-2017 10:02 door BleuZ NL.
Quote
cabriorob
Je Saab ziet er stukken beter uit met deze velgen. Goed bezig thumbs up
Quote
BleuZ NL
Zo hey! Een Saab en een Lancia erbij. Netjes Dirk! thumbs up

Die nieuwe sloffen staan 'm inderdaad érrug goed zo.

Dank jullie beide! De nieuwe sloffen staan 'm zeker goed en ik kan inmiddels bevestigen dat ie ook stukken beter op de weg ligt.
Het is weer weekend dus het is weer tijd voor een kleine update, dit keer was de Cadillac het lijdend voorwerp.

Wat was het geval? Vorige week wilde ik een stukje gaan rijden maar de accu was plat. Even de multimeter erop leerde mij dat hij zo dood was als een pier, tijd voor een nieuwe accu dus. Dan zou je denken, oude accu eruit en nieuwe erin en we hebben een update maar nee. Probleem is, doordat de auto maar af en toe gebruikt wordt, dat de accu steeds langzaam leegloopt. Dit vind een accu niet fijn natuurlijk en is bijzonder slecht voor de levensduur. Steeds de minpool losmaken is een mogelijke oplossing om dit tegen te gaan maar dat kent ook zo zijn minpunten.

- Het is een accu met zijaansluiting met M8 zeskantbout om hem vast te maken, deze kopjes willen best slijten bij veelvuldig gebruik
- In het begin is dit loshalen wel fanatiek vol te houden maar ik ken mezelf, ik ga daar vroeger of later toch in versloffen.
- Steeds als je even wil gaan toeren moet je eerst de gereedschapskoffer erbij halen, dat moet makkelijker kunnen.

Zodoende kwam ik op het idee om een hoofdafsluiter te plaatsen waarmee je met een schakelsleutel de stroom af kan sluiten. In de bestaande situatie had ik echter twee stroomdraden aan de minpool zitten.


De dunne kabel komt van de carosserie.


De dikke zit direct op het blok gebout.


Ik heb er voor gekozen om de dunne kabel door te lussen naar het blok en zo met een enkele kabel van Ø25mm naar de schakelaar en vervolgens naar de accu te gaan. Nadat ik de draad van de carosserie los heb gehaald van de minpool heb ik hier een oog op gezet zodat ik deze over het draadeinde aan het motorblok kon zetten.
De kabel van het blok naar de schakelaar is geheel nieuw en deze heb ik zelf op maat gemaakt en voorzien van kabelogen, dat ziet er na wat gepriel met stanleymes en nijptang dan zo uit.


Zoals je ziet heeft deze kabel best wat lengte en dat was ook nodig om de schakelaar op een goed bereikbare plaats te krijgen waar deze ook genoeg ruimte heeft. Dat werd dus deel twee van de klus, uitvogelen waar de schakelaar zou komen en hoe ik deze daar zou bevestigen. Aan de schakelaar zitten twee gaten waarmee je hem (bijvoorbeeld) op het dashboard kan monteren, ik wilde het echter onder de motorkap houden.

Tegen het schutbord zit een beugeltje wat een deel van de kabelboom op zijn plaats houdt. In dit beugeltje zaten echter ook een paar loze gaten. Ik had nog een beugeltje liggen van een lamp, deze heb ik verbogen en gemonteerd op het beugeltje onder de motorkap.


Vervolgens heb ik de schakelaar op dit beugeltje gemonteerd met een van de twee boutgaten.


Met de sleutel op de schakelaar ziet het er dan zo uit.


Vervolgens heb ik de nieuwe accu geplaatst en vast gezet. Alles wat toen nog restte was testen of mijn werk goed was gegaan.
Voor de leuk heb ik een filmpje gemaakt waarbij ik in eerste instantie nietsvermoedend de motor probeer te starten met de schakelaar uitgeschakeld, helaas adem ik wel een beetje in de microfoon en had mijn telefoon moeite om scherpgesteld te blijven.
Klik!

En damn die vogel...
Quote
Idefiqs
Dirk,

Waar is de Cactus gebleven?

Die heeft het veld moeten ruimen. Ik ging dichter op huis werken en was het hele idee van private lease ook een beetje beu. Overigens heb ik er goed van genoten in de tijd dat ik hem had, alleen als ik er nog eens een zou kopen/leasen dan zou ik zeker niet meer voor de gerobotiseerde handbak gaan.
Doe je goed aan! Wat de private lease betreft.thumbs up met een gerobotiseerde handbak heb ik geen ervaring, maar geen aanrader dus.
Nou de bak in de Citroën was weinig van verfijnd, schakelde op ongeschikte momenten en had ook vrij lang nodig voor die schakelmomenten. Mij Stilo Abarth had ook een gerobotiseerde handbak maar die was in ieder geval iets sneller, schakelde gevoelsmatig ook op betere momenten en was ook makkelijker te sturen met de schakelflippers.
En dan te denken dat er in principe 15 jaar tussen zit! Ook ik vond de Selespeed een hele fijne versnellingsbak, echt een perfecte match voor die dikke 5 pitter en het GT karakter van de Abarth thumbs up
Ja dat is eigenlijk ook wel een beetje wat ik bedoelde. Ik weet dat de Cactus geen Abarth is maar met 15 jaar ontwikkeling zou je toch wel verwachten dat ze met een iets soepelere robotbak zouden kunnen komen.
De mix Selespeed-2.4-20V is inderdaad een hele fijne. Ik denk nog altijd met plezier terug aan mijn kilometers met de Stilo.
Ja, het zijn verslavende auto's big smile smiley ooit komt er hier weer een, maar ik denk dat ik niet te lang moet wachten want er zijn volgens mij nog maar weinig goede exemplaren over helaas.
Ik denk wel dat de exemplaren die over blijven gemiddeld redelijk goed zijn anders waren ze al lang omgesmolten geweest. Misschien is het slim om er snel een aan te schaffen voordat ze zo zeldzaam zijn dat mensen er puur en alleen daarom exorbitant hoge prijzen voor gaan vragen...smiling bouncing smiley
Mooie oplossing, wij hebben voor dit model gekozen, accu zit bij ons niet onder de motorkap, maar achter de voorstoel.

[www.amazon.com]
Goeie oplossing Dirk! Dat scheelt je weer met het peuteren bij de accu! En ben je altijd zo zwoel aan het hijgen tijdens 'filmopnames'? winking smiley
(En welke vogel??)
Quote
A3-White
Mooie oplossing, wij hebben voor dit model gekozen, accu zit bij ons niet onder de motorkap, maar achter de voorstoel.

[www.amazon.com]

Dat is ook wel een goed ding, jammer dat ik daar niet eerder van wist. Al vind ik eerlijk gezegd zo'n sleutel toch best wel gaaf!

Quote
Jacob106xs
Goeie oplossing Dirk! Dat scheelt je weer met het peuteren bij de accu! En ben je altijd zo zwoel aan het hijgen tijdens 'filmopnames'? winking smiley
(En welke vogel??)
Ik hijg altijd, overal zwoel winking smiley big smile smiley

Die vogel zelf zie je niet, zijn restproduct is wel even zichtbaar wanneer ik om de auto heen loop...
Okay duidelijk Barry White! nut smiley

En dat restproduct was mij niet eens opgevallen. Maar krengen zijn het!
Tijd voor weer een kleine update, om te beginnen met de Cadillac.

Na lang wikken en wegen heb ik toch maar besloten om deze voortaan droog te stallen.



Een paar voor- en nadelen.
Voordeel: Het is goed voor het behoud en in de wintermaanden kan ik hem schorsen omdat ik dan toch niet van plan ben er mee te gaan rijden.
Nadeel: De garage is met €80,- in de maand redelijk prijzig.
Voordeel: Hij staat op het pleintje bij mij achter dus ik kan er bij wanneer ik maar wil.
Nadeel: Buiten de Cadillac past er echt bijna niets meer bij in de garage.




Dan door met de Saab. Na de nieuwe velgen ging het hier in mijn topic al even over de wit uitgeslagen kunststof delen. Er kwamen heel wat tips voorbij van schoensmeer tot opschuren en spuiten. Uiteindelijk kreeg ik van Nick (Audi80Coupé) de tip om het eens met de föhn te proberen. In plaats van de beautycase van mijn vriendin te plunderen besloot ik maar de verfföhn ter handen te nemen.

Ik ben zeer voorzichtig begonnen met een klein plekje wat niet te veel in het oog sprong en dit ging zowaar goed. Dat wil zeggen, nadat ik de föhn voor langere tijd dichterbij durfde te houden, van te grote afstand gebeurt er maar weinig. Uiteindelijk heb ik zo alle strips weer zwart gekregen. Ze zijn niet helemaal zonder vlekken maar het oogt al zoveel beter. Hier een paar foto's waarop deels behandelde en deels onbehandelde delen te zien zijn.






Van dat laatste hoekje heb ik, naar inmiddels goed gebruik, nog een filmpje gemaakt. Dat is dan direct editie 3 van raadt het plaatje want mijn telefoon bleef vrolijk doorgaan met de muziek terwijl ik aan het filmen was.
Klikkerdeklik
Daar knapt ie van op! Zo heb ik ook eens de bumper van m'n vader zijn Escort gedaan. Je haalt de oliën weer iets naar boven.
Nu nog even wat Valma spul er overheen, dan blijft ie ook een tijdje zo denk ik!
Het is nu wel tijd voor nieuwe foto's van het eindresultaat. De hele auto dan!

Die garage is top, zeker zo dicht bij huis! Ik zou wat foam op de muren plakken en de Cadillac tegen de rechterzijkant en achterkant aan zetten. Dan heb je net wat meer ruimte om uit te stappen, en aan de voorkant.
De prijs vind ik meevallen, maar hier in midden NL kost zoiets ook €150 per maand, zonder elektra. Daarom ben ik blij dat ik zelf een garage heb, maar toch zou ik er nog wel eentje bij willen. Natuurlijk het liefst één grote naast het huis, maar dat blijft bij dromen.
Wellicht kun je achterin je garage nog een vliering bouwen? Kun je weer wat kratten met meuk kwijt.

Misschien willen de buren meebetalen met de huur nu je Cadillac niet meer op straat staat?
@Barri - Die foto's van het eindresultaat hou je nog even van me tegoed. Overigens ben ik van plan eerst gewoon maar te kijken hoe lang het mooi blijft zonder er verder iets mee te doen. Ik kan het altijd overnieuw doen of later alsnog met de Valma of iets gelijkwaardigs aan de slag.

€150 per maand voor een garage is wel erg veel geld maar zoals je al zegt, locatie is alles natuurlijk. Overigens heb ik de auto er in een keer zo in gedraaid, ik vind het wel prettig dat ik achter wat ruimte over heb dan kan ik nog in de kofferbak of mijn reserveset wielen van de Saab er zetten. Misschien past er zelfs nog een stellingkast achter. Wel ben ik inderdaad van plan om op de hoogte waar de deur open gaat iets van bescherming op de muur aan te brengen.

@Rzasa - Een hele vliering bouwen gaat me wat te ver maar als een stellingkast of twee past dan is dat zeker wel iets voor de toekomst.

Ik denk overigens niet dat de buren mij financieel gaan ondersteunen nu de Cadillac niet meer buiten staat, gelukkig heb ik het ook niet nodig. winking smiley
Goeie updates weer Dirk, mooi trucje met de Saab en el Mafioso zit weer veilig achter slot en grendel.
Zo'n garage voor je Cadillac is wel een smart-move ja. Tis wel idd even een extra kostenpost erbij maar anderzijds kan je hem nu schorsen in de winter wat ook weer knaken scheelt smiling smiley
Quote
Zadelsnuiver
Goeie updates weer Dirk, mooi trucje met de Saab en el Mafioso zit weer veilig achter slot en grendel.

Don Goloso moet af en toe wel achter slot en grendel, al is het leven voor een Goodfella in de nor toch altijd een stukje beter dan voor het plebs...

Quote
omniradius
Zo'n garage voor je Cadillac is wel een smart-move ja. Tis wel idd even een extra kostenpost erbij maar anderzijds kan je hem nu schorsen in de winter wat ook weer knaken scheelt smiling smiley

Goed, wat ik bespaar aan MRB betaal ik weer aan garagehuur dus wat dat betreft is het lood om oud ijzer. Ik denk dat het vooral voor het behoud van de wagen (en de frustratie dat de perfect gepoetste Eldorado soms al vies werd voordat ik er mee had gereden) een slimme zet is geweest.
Wel lekker toch dat hij binnen staat. Zeker nu het netto eigenlijk niets kost. Ik geef je groot gelijk.
Leuk trouwens om je topic te volgen. Waar haal je de tijd en zin vandaan, denk ik altijd bij enthousiastelingen als jij big smile smiley!
Quote
voiture
Wel lekker toch dat hij binnen staat. Zeker nu het netto eigenlijk niets kost. Ik geef je groot gelijk.
Leuk trouwens om je topic te volgen. Waar haal je de tijd en zin vandaan, denk ik altijd bij enthousiastelingen als jij big smile smiley!

Dankjewel voor je leuke reactie!
Die zin is er eigenlijk wel vaker dan dat er tijd is. Tijd moet ik meestal maken, dan het gras maar een weekje later maaien big smile smiley
Quote
Wouter82
Ik had vanavond de eer een stukje te mogen rijden in de Lybra.

Dit vereist wel enige toelichting big smile smiley
Fijn dat Don Goloso netjes droog staat in de wintermaanden, goed geregeld en budget neutraal zo te lezen! De tip met het föhnen van verbleekt kunststof is ook het onderzoeken waard. thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close