Gewoon Dirk: 2003 Saab 9-3 1.8t Optic + 1995 Cadillac Eldorado Touring Coupe

Gepost door Gewoon Dirk 
Escher
Super Dirk dat de 'tar remover'-methode heeft gewerkt! Lijkt me verder wel een erg spannende klus, ik zou het nooit aandurven om de hele middenconsole van een auto uit elkaar te halen. Mezelf kennende, zou ik na de herinstallatie Ikea-bouwpakket-gewijs enkele schroeven en onderdelen over hebben big smile smiley

Haha, dit had precies ook mijn reactie kunnen zijn ja big smile smiley
Wat grappig dat je daar Gyeon Tar voor gebruikt. Ga je de rest nu gebruiken voor de rest van je auto drinking smiley?

Fijn dat het goed gelukt is, mooi project wel!
@D-C - Dankjewel. Ik geef jou nooit meer een hint, zo makkelijk als jij het wist te raden! Nee hoor, dat is geen enkel problem, ik vond het vooral heel knap hoe snel je op het juiste antwoord kwam. winking smiley
Het is zeker verbazingwekkend hoe goedkoop de Lybra is, met een beetje gezond verstand kan je best een aardig exemplar scoren. Alle rode SW's zijn inmiddels wel van de markt af. tongue sticking out smiley Overigens komt het ten dele ook wel door de lage aanschafwaarde dat ik veel zelf aan durf te pakken maar zelfs dan baal ik nog op het moment dat het mis gaat zoals inderdaad met die stoelbekleding. Mea Culpa, we leren er van en gaan weer door!

@Escher - Nog bedankt voor de tip, het heeft echt geweldig geholpen! Dat loshalen en opbouwen was inderdaad wel even spannend. Zolang je goed kijkt wat je allemaal losmaakt en bij het terugzetten goed kijkt hoeveel bout/schroefgaten er overal in zitten komt het wel goed. Mocht je zelf ooit twijfelen om zoiets te doen neem dan in ieder geval bij iedere stap een foto, dat helpt je enorm met het opbouwen.

@Omniradius - Haha, ach, als je schroeven over hebt heb je gewoon voor wat gewichtsreductie gezorgd. winking smiley

@Micha D. - Aan de hand van het YouTube videotje dat Escher deelde ben ik gaan kijken wat Carclean aan Tar removers had. Dit leek me, op basis van de omschrijving, een van de betere producten. Ik heb zelfs nog even live gechat met carclean, ze konden echter geen aanbeveling doen (buiten dan natural look dressing, al heft dat geen sterk reinigende eigenschappen) dus vandaar. Overigens ben ik blij met mijn keuze, het werkte echt super (ondanks dat er nog altijd aardig wat elbow grease bij kwam kijken).
Veel teerresten zitten er, zeker na mijn laatste kleisessie, niet op de Lybra. Dat kleine beetje Gyeon wat ik nog over heb bewaar ik voor de handgreep van het bestuurdersportier. Deze is licht kleverig, lang niet zo erg als het dashboard was, dus die komt ook nog aan de beurt.

En dankjewel, ik ben echt heel tevreden met het resultaat!
Heb je die hele fles gebruikt dan drinking smiley?

Eigenlijk zijn teer verwijderaars natuurlijk ook voor het exterieur, vandaar dat ze niet een specifieke aanbeveling hadden. Natural Look vind ik dan wel weer apart, want dat is echt een voeder. Daarmee schoonmaken lijkt me inderdaad vrij nutteloos drinking smiley.
Jup, bijna heel de fles... Opspuiten, even laten inwerken en afboenen... Ik krijg er al spierpijn van zodra ik er aan terug denk...

En ik snap Carclean heel goed. Ze kunnen moeilijk iets gaan adviseren over een toepassing van een product anders dan bedacht door de fabrikant. Bij Natural look had ik dezelfde gedachte als jij, waarschijnlijk wilde ze me die gewoon verkopen. drinking smiley
Wat leuk, een Lybra op het forum! Blijf een zwak houden voor de Lybra. Met dit model zal de liefde voor het merk wel begonnen zijn denk ik. Mijn vader's 156's werden geleased bij een dochterbedrijf van Auto Halan, dus mijn vader kreeg altijd Lybra's mee als leenwagen. Die auto's hebben wel een indruk bij me achtergelaten als klein jochie.
Ik kan me voorstellen dat de 2.0 20v een heerlijke motor is, want dat is Lancia's 2.4 20v ook. Soepel, sterk, trillingsarm, en met een mooi geluid. Dat-ie een flinke slok lust neem ik maar op de koop toe...
Over een paar jaar moet het er toch maar eens van komen, en hoop ik ook een Lybra te hebben. Een 2.4 20v Protecta lijkt me wel wat. smiling bouncing smiley

Ik wens je veel plezier met de Lybra!

PS: Bij m'n vorige Stilo had ik ook zo'n last van vettige knoppen. Ik heb het uiteindelijk weg weten te krijgen met velgenreiniger. M'n huidige Stilo heeft er gelukkig geen last van.
@ Lancia Lover - Ik zou als ik jou was niet lang meer wachten. Nu zijn er nog redelijke Lybras te vinden voor redelijke prijzen. OK, een protecta is wel even een nader verhaal natuurlijk maar de "gewone" 2.0 20V is goed te doen. winking smiley
Vandaag is het zo ver, de Cactus staat officieel niet meer op mijn naam. Inmiddels alweer een maand geleden is er iemand langs gekomen om de uiterlijke staat van de auto te controleren en om vast te stellen of er nog schades moesten worden vergoed. Dit bleef bij een velg die hardhandig kennis had gemaakt met een veel te hoge Belgische stoeprand
Kort voor die inspectie was de keuze gevallen om afscheid te nemen van de C4. Een weekend in het zuiden van Limburg vormde zo het decor voor de afscheidsrit. Eenmaal terug thuis was de Lybra al snel gekocht en stond de CitroŽn meer stil dan iets anders. Zodoende heb ik hem al eerder bij de dealer achter gelaten, de laatste paar weken stond hij daar te wachten.

Al met al kijk ik met plezier terug op de Cactus. Toegegeven, de gerobotiseerde handbak zal ik niet snel nog eens kiezen maar buiten dat was het een speelse, praktische auto. Misschien wat rumoerig op de snelweg maar daar buiten overal in zijn element. Gedurende het weekend in Limburg heb ik de nodige foto's gemaakt, hierbij een kleine selectie.

Nico GTR
Blijft een mooie kar Dirk! Jammer dat die weg gaat is.

Het was zeker een leuk ding Nico, ik kijk er ook echt wel met plezier naar terug. Aan de andere kant kan ik het ook vrij makkelijk los laten en nu vooral genieten van mijn Amerikaans-Italiaanse duo.

Over die Amerikaan gesproken. tijdens het rijden over hobbels is er gebonk hoorbaar. Dit wordt natuurlijk niet uit zichzelf beter dus heb ik 'm even op de brug gehad maandag. Wat ik al verwachte werd bevestigd. De stabilisator verbindingsstangen hebben speling, tenminste, linksvoor heeft heel duidelijk speling, rechtsvoor nog niet. Een nieuwe set is inmiddels besteld en komt ergens tussen de twintigste juni en derde juli binnen.

Mooi op tijd want een maandje later doe ik samen met mijn vader mee aan een toertocht hier in de buurt.cool smiley
Welke toertocht?

Jammer dat de Cactus zo snel weer weg is, maar wel begrijpelijk. Het blijft een lekker eigenwijs ding.
Deze toertocht

De start is altijd erg leuk om te zien, een hele zwik oude wagens door het historisch centrum van Bergen op Zoom. Vanaf de namiddag zijn alle auto's weer te bewonderen op de grote markt in Bergen op Zoom.
Inderdaad jammer Dirk dat de Cactus eruit is gegaan, het was/is een heel mooie uitvoering. Stiekem blijf ik wel nog steeds meer fan van 'Hello Yellow' winking smiley Verder natuurlijk rationeel een heel begrijpelijke keuze, denk ook niet dat je jezelf heel erg 'gestraft' hebt met de Lybra als opvolger!
Escher
Inderdaad jammer Dirk dat de Cactus eruit is gegaan, het was/is een heel mooie uitvoering. Stiekem blijf ik wel nog steeds meer fan van 'Hello Yellow' winking smiley Verder natuurlijk rationeel een heel begrijpelijke keuze, denk ook niet dat je jezelf heel erg 'gestraft' hebt met de Lybra als opvolger!

Het Hello Yellow is ook heel leuk inderdaad, alleen die naam al.smileys with beer
Ik zou haast van belonen in plaats van straffen willen spreken. Qua comfort, luxe maar ook power is de Lybra zo veel meer auto. Dat terwijl hij nog steeds erg praktisch is.
Inderdaad een Lybra rijdt heerlijk, zeker als je de aanschafprijs in gedachte houdt, voor een paar euro zo'n wagen.

Ze beginnen schaars te worden , toen ik een jaar of 3 terug de mijne kocht was er veel meer aanbod dan nu.
Ik las net op Facebook dit: Zojuist gespot op de sloop in Leystad.
Compleet beige lederen interieur van een Lybra sw.

Zag er goed uit op de foto's!
@Monsieur Le Loure - Klopt helemaal dat ze zeldzaam worden. Van de +/- 3750 Lybras ooit nieuw verkocht in Nederland zijn er nog minder dan 1000 gekentekend!

@Rzasa - Bedankt voor de tip. Hoewel een interieur momenteel geen hoofdprioriteit is kan ik er zeker eens naar informeren. Als Facebookloos persoon vliegen dit soort dingen mooi onder mijn radar door.

Ik ben vandaag wat met de Lybra bezig geweest. De wisserarmen waren wat roestig dus deze heb ik geschuurd en gespoten. Helaas ben ik niet echt tevreden over het resultaat. De zwarte lak is wel erg mat. Binnenkort maar over doen, voordeel is dat ik nu alleen licht hef te schuren en spuiten
Hoi dirk,

Mooie lybra heb je!!vooral de kleur thumbs up

Heb me 1 maand geleden ook een lybra 2.0 lx comfortronic 2000 alles erop en eraan gekocht voor 150 euro geen papieren+wou niet starten(dit bleek te komen doordat de riem 2 tanden versprongen was).De wagen zelf zag er nog goed uit minimale roest aan wielkasten en uiteraad een interieur dat helemaal
plakte(dacht eerst dat de plastic gesmolten was).De motor zelf klonk goed ,draaide alleen maar geen raar compressiegeluid.Eigenaar zei dat de wagen bdp fout aangaaf en na vervangen van sensor geen voorruitgang.

Prijs was 300 en ik wist dat hij ervanaf wou dus heb er voor de grap 150 geboden wat geaccepteerd werd.
Kreeg bij de wagen gelijk distributieriem+spanner+looprol+kleppendekselpakking van de dealer ongeopend.

Wagen is een lx versie-Beige leer/bose installatie/elektrische ramen/navigatie noem maar op.Enigste wat die van mij niet heeft zijn elektrisch verstelbare stoelen.

Heb onderhand alle plastic onderdelen gespoten en mijn leren interieur is compleet gereinigd.

ben eigenlijk bezig om de wagen compleet te fixen als project zodat ik hem als zondags wagen heb net als mijn w124 300e 1986

Mocht er iemand interesse hebben link [www.viva-lancia.com] onder lybra 2.0 comfortronic start niet.

--------------------------------------------------------------

Distributieriem klusje in het kort

Begin met de koelvloeistof leeg te laten lopen+automaatvloeistof(ik heb de atf dx2 van stuurbekrachtiging en automaat gelijk ververst)

Als eerste moet je ruimte maken:koelventilator los maken,alle kabels(Versnellingsbakkabel,ecu kabels ,sensors ,luchtfilterslang , Luchtmassameter,luchtfilterbehuizing ,radiateurleidingen(airco pomp/stuurpomp kun je gewoon laten zitten.Daarna onder uitlaat los maken vanaf spruitstuk naar katalysator.Ook moet je de aandrijfassen los maken(beste vanaf de hoes zodat je niet de vervelende moeren los moet maken van de wielnaaf.

Daarna heb ik de motor vastgemaakt aan een motorbrug (1 aan de motorsteun boven passagierskant+aan de versnellingsbakkant en hem aan alle steunen los gemaakt .Met de motor los heb ik met de motorbrug de automaat laten zakken zodat de motor een beetje kantelt daarna heb ik de kap van boven los gemaakt en vervolgens de motor weer laten zakken door te draaien aan de motorzijde zodat de motor naar onder zakt en ik de kap van onder kon los maken.Je kunt beste een krik onder de motor/versnellingsbak gebruiken om hem snel omhoog te krikken of te laten zakken.

Daarna met de kap verwijdert alles vervangen:Riem/spanner/waterpomp/looprol boven de tandwielen los maken en vervolgens de krukas op tdc zetten (duidelijk markeerpunt) en de nokkenassen met blokjes - [www.xxl-automotive.de] daarna riem erop spanner en alles dicht maken.Multieriem erop en vervolgens de andere multieriem en alles weer dicht maken.

Was leuk klusje en iedereen maar zeggen dat het niet gaat met de motor erinsmiling smiley succes met je lybra en mocht je hulp nodig hebben bij de riem klus ,laat het maar wetensmiling smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-07-2017 02:01 door Michael Orzech.
Hoi Michael,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Jouw topic op het Lancia forum ken ik ook en heb ik zijdelings al een beetje gevolgd. Mooi hoe je die auto weer helemaal laat stralen!
Mijn Lybra moet momenteel vooral opdraven als werkpaard, dat doet hij overigens ook prima.
Ik denk wel dat ik, mocht de distributieriem aan de beurt zijn, die lekker laat vervangen. Er zijn best veel dingen aan een auto die ik kan en wil doen maar daarmee wil ik gewoon geen enkel risico lopen. Toch bedankt voor het aanbod! winking smiley
Ik was van plan een uitgebreide update te gaan maken maar ik kan niet aan mijn foto's op mijn telefoon omdat de geheugenkaart een foutmelding geeft.
Op die geheugenkaart stonden foto's van de oude en nieuwe stabilisatorstangen van de Cadillac. Die nieuwe zitten er inmiddels onder en dat heeft het comfort goed gedaan! Ook heeft hij staan shinen op een paar shows, beeldmateriaal heb ik vooralsnog alleen van de speedshop spring meeting in Stekene waar ik samen met forumgenoot Escher ben geweest.

En dan de Lancia. De Lancia was gekocht als daily en zou een lekker rustig leventje krijgen aangezien ik weer werk had in mijn woonplaats. Die job was door een wispelturige opdrachtgever van korte duur waardoor ik nu weer verder van huis zit. Op zich geen probleem, de Lybra bewees zich al snel als comfortabele reisauto en daarnaast carpool ik ook nog een aantal dagen in de week.
Zaken zoals nieuwe remmen en (ook hier) stabilisatorstangen kregen wel meer prioriteit dus had ik die alvast besteld. Dat was afgelopen zondag. Afgelopen dinsdag ben ik samen met een collega onderweg naar huis als er, net na de Liefkenshoektunnel, ineens een rookgordijn achter de auto hangt.
Natuurlijk was ik de afrit Lillo direct na de tunnel al voorbij dus er zat niets anders op dan door te rijden tot na de volgende tunnel aangezien je in die tunnel geen vluchtstrook hebt. Terwijl de rook achter me afneemt neemt de rook onder de motorkap toe, het check engine lampje gaat branden en ook het symbool van de radiateur licht op. Ik zie de temperatuur oplopen van 90 naar 120 en nog net iets meer tegen de tijd dat ik hem eindelijk op de vluchtstrook kan parkeren. Daar blijkt dat ik zo goed als al mijn koelvloeistof verloren ben.

Onder de motorkap zijn genoeg sporen te vinden van kvs, alleen is er niet een duidelijke oorzaak aan te wijzen. Omdat ik ook maar een halfvolle fles kvs bij me heb en geen idee heb waar het er uit ga besluit ik dat het tijd is om mijn pechhulp in te schakelen. Zodoende komt er na 45 minuten wachten eerst een pijlwagen aan die de vluchtstrook afkruist.

Nog eens een half uur later komt er een sleepwagen om de Lybra mee te nemen naar een depot in Kalmthout.

Dit was alle kvs die er nog onder de auto was gedrupt na stilstand.

De trip naar Kalmthout.

Daar staat de auto nu nog, hij wordt een dezer dagen naar mijn monteur gebracht. Gelukkig had ik pechhulp afgesloten met recht op vervangend vervoer. Zodoende kon ik mijn weg naar huis vervolgen per V40 met slechts 35 kilometer op de teller!

Zodra ik meer weet volgt er weer een update...
Barri
Tijd voor weer een nieuwe, storingsvrije leaser! big smile smiley

Nou, zo'n V40 D2 rijdt best lekker ja! big smile smiley
Ik heb ook zoiets meegemaakt met mijn bordeauxrode Lybra JTD, toen zat een scheur in een radiateurslang, ik kon overigens wel net aan bij de garage komen
O, wat zul je hem geknepen hebben in die tunnel! Als je dŠŠr stil komt te staan... Gelukkig kon je de vluchtstrook bereiken. Verder wel jammer, maar zolang je nog niet weet wat het is, is het lastig inschatten hoe erg het nou is. Ik hoop dat het meevalt.

Met die V40 is het cirkeltje weer rond smiling smiley.
Ohnee Dirk! Dat is erg balen zeg. Ik denk dat je wel mag aannemen dat de koppakking het nu begeven heeft. En de kop zal misschien ook gevlakt moeten worden. Zoals je het beschrijft (eerst rook achter de auto c.q. uit de uitlaat en daarna ook in de motorruimte) denk ik dat de koppakking ook de oorzaak is. Dus dat wordt even klussen. Vergeet niet de motorolie ook gelijk mee te (laten) nemen. Er zal best wat kvs langs de zuiger in het carter terecht zijn gekomen. Niet heel veel maar toch een goede voorzorg. Het lastigste deel van de klus is de distributie riem, bij een Fiat-Lancia-Alfa ontkom je soms niet eraan van dat blokkeergereedschap te gebruiken o.a. door de nokkenasversteller.

Ik heb weleens een koppakking thuis op de oprit vervangen. Bij vrienden ook nog weleens bedenk ik me net. Opel Astra, Classic Mini, etc. Maar als het de eerste keer is dan is iemand met kennis van zaken onder de speeddial van je telefoon wel aan te raden.

Een troost; als de koppakking inderdaad de oorzaak is dan heeft het ook niet uitgemaakt dat je nog iets verder moest doorrijden. Ik ken de situatie trouwens en weet dat het ook echt niet anders kan. Een oud-collega van me heeft daar meegemaakt dat in een hoosbui de ruitenwissers van zijn 2 maanden oude VW Polo ermee ophielden. Dan heb je ook geen andere mogelijkheid dan nog een stukje doorrijden op goed geluk. De laconieke houding van de VW dealer als reactie heeft toen wel een hoop kwaad bloed gezet, maar dat is een ander verhaal.
uwbuurman
Balen van dat beetje karakter, maar dat komt weer goed!

Tja, dat karakter krijg je er gratis bij als je een Italiaan koopt.

Monsieur Le Loure
Ik heb ook zoiets meegemaakt met mijn bordeauxrode Lybra JTD, toen zat een scheur in een radiateurslang, ik kon overigens wel net aan bij de garage komen

Dat moet ook geen prettige situatie zijn geweest. Met een oog op de temperatuurmeter naar de garage rijden.

j.ko
O, wat zul je hem geknepen hebben in die tunnel! Als je dŠŠr stil komt te staan... Gelukkig kon je de vluchtstrook bereiken. Verder wel jammer, maar zolang je nog niet weet wat het is, is het lastig inschatten hoe erg het nou is. Ik hoop dat het meevalt.

Met die V40 is het cirkeltje weer rond smiling smiley.

Nou dat kun je wel zeggen ja. Op het moment dat het gebeurde reed er ook een bestelbusje vrij dicht achter me, die hield wel ineens veel meer afstand... Ik vreesde vooral dat de motor er mee op zou houden maar dat gebeurde gelukkig niet.
Die V40 terugbrengen gaat nog lastig worden, die wil ik best een tijdje blijven rijden. big smile smiley

Engineer2
Ohnee Dirk! Dat is erg balen zeg. Ik denk dat je wel mag aannemen dat de koppakking het nu begeven heeft. En de kop zal misschien ook gevlakt moeten worden. Zoals je het beschrijft (eerst rook achter de auto c.q. uit de uitlaat en daarna ook in de motorruimte) denk ik dat de koppakking ook de oorzaak is. Dus dat wordt even klussen. Vergeet niet de motorolie ook gelijk mee te (laten) nemen. Er zal best wat kvs langs de zuiger in het carter terecht zijn gekomen. Niet heel veel maar toch een goede voorzorg. Het lastigste deel van de klus is de distributie riem, bij een Fiat-Lancia-Alfa ontkom je soms niet eraan van dat blokkeergereedschap te gebruiken o.a. door de nokkenasversteller.

Ik heb weleens een koppakking thuis op de oprit vervangen. Bij vrienden ook nog weleens bedenk ik me net. Opel Astra, Classic Mini, etc. Maar als het de eerste keer is dan is iemand met kennis van zaken onder de speeddial van je telefoon wel aan te raden.

Een troost; als de koppakking inderdaad de oorzaak is dan heeft het ook niet uitgemaakt dat je nog iets verder moest doorrijden. Ik ken de situatie trouwens en weet dat het ook echt niet anders kan. Een oud-collega van me heeft daar meegemaakt dat in een hoosbui de ruitenwissers van zijn 2 maanden oude VW Polo ermee ophielden. Dan heb je ook geen andere mogelijkheid dan nog een stukje doorrijden op goed geluk. De laconieke houding van de VW dealer als reactie heeft toen wel een hoop kwaad bloed gezet, maar dat is een ander verhaal.

Dank voor je reactie. Het is zeker balen dat het gebeurd is maar het was niet de koppakking. De wolk achter de auto bestond voornamelijk uit fijne kvs-nevel en hooguit een klein beetje echte rook door kvs die op de uitlaat terecht is gekomen. Eenmaal op de sleepauto was ook duidelijk te zien dat heel de bodem van de auto nat was. De rook onder de motorkap (hier had ik wat duidelijker over moeten zijn) kwam voornamelijk uit het kvs-reservoir.

Gisteren ben ik naar mijn garage geweest waar de auto inmiddels aangekomen is. Het oordeel: het lek kwam door een losgeschoten slang. Op zich is dat natuurlijk een opluchting maar dat is helaas het enige goede nieuws. De slang in kwestie (diameter +/- 5cm) loop aan de achterkant van het blok. Langs boven kan je hem niet eens zien, daar zie je enkel het inlaatspruitstuk en het schutbord. Langs onderen kan je hem net zien, ongeveer 25 cm boven het subframe. Ook valt te zien dat de slang al eens provisorisch is gerepareerd met een opengeknipte tweede slang en tie-wraps.

Het grote probleem is dus de bereikbaarheid. Om de slang te kunnen vervangen moet minimaal het subframe los en dan is het maar de vraag of er nog gemakkelijk aan een nieuwe slang te komen valt. Dat alles is al een redelijk grote operatie voor een klein euvel en dan is het nog maar de vraag of de motor geen schade heeft opgelopen daar de hoge temperatuur. Een besluit had ik gisteren nog niet genomen omdat ik eerst eens goed mijn opties wilde overdenken.

Inmiddels denk ik dat ik het wel redelijk op een rijtje heb. Maandag bel ik dat ik om te beginnen een compressiemeting wil laten doen om een indicatie te krijgen of de koppakking de hitte overleefd heeft. Is de koppakking er ook aan dan wordt het een redelijk kostbare operatie (de riem moet los, om die terug erop te krijgen is behoorlijk complex, voordeeltje is dat ik er meteen een nieuwe riem op kan laten legen in plaats van dat uit te stelen tot het onderhoud volgend jaar). Daar komt bij dat de voorremmen vernieuwd dienen te worden (schijf + blokken) alsmede de stabilisatorstangen. Economisch gezien is het totaal onverantwoord, zelfs in het geval dat de koppakking nog goed is. Aan de andere kant is het wel een erg fijne auto waar ik met veel plezier in rij. Ik denk dat ik het af laat hangen van de conditie van de koppakking of ik de auto laat maken of niet.
Oei spannend Dirk, zou jammer zijn dat je deze klasse wagen al weer zo snel weg zou moeten doen door zoiets.
Ach, dat valt mee. Die koppakking kan wel wat hebben hoor, het is niet gelijk klaar met een motor.

De grootste kosten zitten dus in het onderhoud, begrijp ik? Ja, en in gedoe om die slecht gerepareerde slang te vervangen. Maar de D-riem en schijven etc, dat is gewoon onderhoud. En deze slang een kwestie van achterstallig onderhoud. Welke mafkees repareert nu zo een lekke slang. Dat moest misgaan.

Per saldo, wat wel en niet uitkan is minder van belang dan de vraag of je de Lancia een tijdje wil blijven rijden. Een andere auto heeft ook zijn eigen problemen en achterstallig onderhoud, zoals bijna alles in deze prijsklasse. Dus maak 'm mooi klaar en geniet.
Even schrikken Dirk! Moeilijke beslissing denk ik, financieel gezien zou de auto rijp zijn voor de schroothoop maar zo'n fijne Italiaanse 5-pitter zet je niet zomaar bij het grof vuil. Als je er geen boterham minder om hoeft te eten lijkt het mij best een optie om er gewoon mee door te pakken; je hebt er nu al zo veel tijd en liefde in gestoken en als hij straks motorisch weer helemaal fris is kun je er hopelijk weer een hele poos mee vooruit.

Hoe bevalt de nieuwe baan trouwens? Zit je in de havens nu?
Of de centen niet aan de Lancia spenderen, maar aan brandstof voor de Cadillac. Hoeveel verbruikt die meer dan de Lancia? Dat verschil kun je misschien best een poosje betalen uit de pot die je anders aan de Lancia zou spenderen? Eťn leuke auto is al een opgave om bij te houden, twee is misschien wat teveel van het goede...
Ok, dat maakt het verhaal iets duidelijker. Compressiemeting is een goed idee, al blijft dat ook geen 100% garantie. Is namelijk niet in staat om de kleinste lekjes te vinden. Laat ook het koelsysteem afpersen zou normaal het advies zijn, maar dat kan pas als het weer in elkaar zit.

Subframe los klinkt dramatischer dan het is. Waarschijnlijk hoeft het alleen een stukje te zakken en hoeft er buiten de subframe bouten niet van alles en nog wat los. Verder kan bij een Fiat-Lancia-Alfa ook altijd de bovenste motor(kantel)steun los en kan de motor zo een heel stuk van het schutbord weggeduwd worden. Vrij standaard hoor, het is er juist zo op gebouwd om makkelijk reparatie te kunnen doen. Thuis op de oprit ook vaak genoeg gedaan bij verschillende Alfa's om even ergens makkelijk bij te kunnen. Vergeet niet dat dit dezelfde motorruimte is als de 156 en daar zat naast een 5 cilinder Diesel ook een V6 in. Bij jouw Lancia is er nog plek zat. Wanneer de garage daar echt problemen van maakt dan naar een garage die gewend is aan Italiaanse auto's.

Voor die koelslang overigens ook; via E-bay Italie waarschijnlijk zo te krijgen. In Nederland is Tuynder de geijkte plek om te beginnen met zoeken. Webshop en winkel. Allemaal originele onderdelen die vaak via de autoonderdelen zaak om de hoek niet zo makkelijk te krijgen zijn (of je krijgt de verkeerde mee, iets afwijkende auto's klopt vaak hun database niet). Meestal zijn dat ook de zaken waar de garages bestellen. Als Tuynder het niet kan leveren weten ze in ieder geval het onderdeelnummer en hebben ze tips waar verder te zoeken. Voor de 164 op die manier ook aan onderdelen die "onvindbaar" waren gekomen. Voor hele beschaafde prijs meestal.

Mocht de koppakking door zijn... dat zijn niet de kosten als je het gelijk mee laat nemen met de distributie (die er toch al aan zat te komen).
Ik heb mijn monteur de opdracht gegeven om inderdaad eerst die motorsteun los te halen en de motor te kantelen om te zien of hij zo bij de slang kan. Als dat lukt wordt de slang vervangen en ga ik de auto verkopen. Lukt dat niet dan ga ik de auto as is verkopen.

Maar hoe kom je dan op je werk Dirk?
Niet meer per Lancia, ik heb de afgelopen dagen goed afgewogen (het blijft immers een Lybra) wat te doen met deze auto.
Het is niet zo dat ik de gedachte heb dat deze auto een waardeloos wrak is, wel heb ik gewoon niet heel veel vertrouwen meer in haar. Dat lijkt wellicht overdreven maar dat is hoe ik het voel en daarom heb ik besloten afscheid te nemen van de Lybra.

Dan moest er natuurlijk iets anders voor in de plaats komen. Iets anders is het ook zeker geworden. Ondanks dat het een Turbomotor betreft staat deze auto te boek als zeer betrouwbaar. Zie hier mijn nieuwe aanwinst:

De auto is (via een handelaar) afkomstig van de eerste eigenaar en heeft net 201k kilometer aan ervaring onder de riem. Van buiten is hij niet moeders mooiste maar de basis is solide. Misschien minder spannend dan de Lybra maar het rijdt wel erg fijn. Met het schuifdakje herleven bijna de tijden met mijn Saab cabrio!
Jammer dat de Lybra geen tweede kans krijgt, met die Saab kan er ook zomaar iets stuk gaan. Gaat ie dan ook gelijk Marktplaats op?
Uit ervaring weet ik dat die Lybra's lang zo slecht niet zijn, anders had de mijne de 400.000km nooit gehaald.
De Kappa blijft de beste Lancia ooit, zonder twijfel.
Jammer van de Lybra, maar op zich begrijp ik je keuze voor een 'betrouwbare' Saab wel. Veel veilige km's gewenst! cool smiley
Dankjewel Escher! We zullen zien hoe lang hij het met me uithoudt!

@ Monsieur Le Loure - Ik kan me jouw reactie (en waarschijnlijk die van vele anderen hier) goed voorstellen. Voor mij voelt dit nou eenmaal prettiger, daar gaat het uiteindelijk ook om toch?
Financieel gezien denk ik de betere keuze inderdaad. De Lybra was gaaf en uniek maar als je het vertrouwen een beetje kwijt ben dan kun je beter dat hoofdstuk sluiten en een nieuwe beginnen, er zijn immers tť veel leuke auto's om te kiezen!

Veel succes met de Saab, kom hem binnenkort wel eens bewonderen smiling smiley
Ik snap het wel. Als je alles optelt wat er nodig is qua onderhoud staat er best een groot bedrag onder de streep. Als dan het vertrouwen er niet meer is dan is het gewoon tijd om je verlies te pakken en afscheid te nemen.

En wel weer een auto van een exclusief merk als opvolger. Lekker hoor. thumbs up
Ik snap dit ook wel ja. Bovendien mag die Saab er ook zijn. Goeie keuze, hopelijk heb je hier meer geluk mee. En ach, voor wat die Lancia in aanschaf kostte, kun je hem misschien nog wel verkocht krijgen in onderdelen? Zoals 'ie nu is zul je er niet veel meer dan de sloopprijs voor krijgen vrees ik.
Lastige keuze maar begrijpelijk. Wanneer je van een auto afhankelijk bent moet je soms zo een knoop doorhakken. Met mijn SAAB (9-3 oud model, niet dit type sportsedan) toen ook gehad.

Maar positief blijven nu!
Wel een tip/vraag: hij is van buiten niet moeders mooiste en daarom heb je hem verstopt in het groen op de foto? Als je dat blijft doen wordt ie natuurlijk ook nooit mooier van buiten...enkel slechter big smile smiley

Verder leuk en fijn model hoor zo'n 9-3 Sportsedan. Had ik mezelf ook wel in gezien in plaats van de Benz. Zeer onderschat maar erg fijne auto, waarbij de GM invloeden niet zoveel zijn dat het SAAB karakter verloren gaat. Binnenkort weer te krijgen als elektrische versie bij NEVS, alhoewel dat waarschijnlijk alleen voor China zal zijn (lijkt erop dat Europa alleen het echt nieuwe model krijgt). Is wel goed voor de onderdelen voorziening. Veel geluk en plezier ermee!

(....paar extra foto's zijn welkom....smiling smiley)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-08-2017 09:15 door Engineer2.
Zonde van die Lybria. Ben benieuwd of die slang erop kan.

Veel plezier metdie Saab smileys with beer
Jammer van de Lybra inderdaad. Was een leuke auto. Maar als het vertrouwen weg is houdt het op. Ik ken het gevoel.

Leuke Schaab! Bouwen bijna altijd mooie interieurs. Heel anders dan de Lybra maar zeker ook mooi naar mijn mening. thumbs up
Zadelsnuiver
Financieel gezien denk ik de betere keuze inderdaad. De Lybra was gaaf en uniek maar als je het vertrouwen een beetje kwijt ben dan kun je beter dat hoofdstuk sluiten en een nieuwe beginnen, er zijn immers tť veel leuke auto's om te kiezen!

Veel succes met de Saab, kom hem binnenkort wel eens bewonderen smiling smiley

Dat laatste, daar heb je nou helemaal gelijk in. Jij bent volgens mij net zo'n shopaholic als ik wanneer het op auto's aan komt. Buiten het vertrouwen had ik bij de Lybra ook een beetje wat jij met de C4 Coupe had. Die auto is toch niet helemaal ik.

Je bent van harte welkom om hem te bewonderen, ik hou de kolen alvast heet!

JoŽl D.
Ik snap het wel. Als je alles optelt wat er nodig is qua onderhoud staat er best een groot bedrag onder de streep. Als dan het vertrouwen er niet meer is dan is het gewoon tijd om je verlies te pakken en afscheid te nemen.

En wel weer een auto van een exclusief merk als opvolger. Lekker hoor. thumbs up

Dankjewel! Die kosten tellen zeker ook mee... Dan is het meer verantwoord om je verlies te nemen en door te pakken. Er zijn nog genoeg leuke auto's over die ik een keer gehad wil hebben. Betekent dit dan dat we snel weer een AW meeting moeten houden?

j.ko
Ik snap dit ook wel ja. Bovendien mag die Saab er ook zijn. Goeie keuze, hopelijk heb je hier meer geluk mee. En ach, voor wat die Lancia in aanschaf kostte, kun je hem misschien nog wel verkocht krijgen in onderdelen? Zoals 'ie nu is zul je er niet veel meer dan de sloopprijs voor krijgen vrees ik.

We gaan het zien of hij in onderdelen of als geheel weg gaat. Hoe dan ook, ik ga er zeker werk van maken om er meer dan de schrootprijs voor te krijgen.

Barri
Jammer, maar zo'n Saab is ook leuk! thumbs up

Daar ben ik het helemaal mee eens

Engineer2
Lastige keuze maar begrijpelijk. Wanneer je van een auto afhankelijk bent moet je soms zo een knoop doorhakken. Met mijn SAAB (9-3 oud model, niet dit type sportsedan) toen ook gehad.

Maar positief blijven nu!
Wel een tip/vraag: hij is van buiten niet moeders mooiste en daarom heb je hem verstopt in het groen op de foto? Als je dat blijft doen wordt ie natuurlijk ook nooit mooier van buiten...enkel slechter big smile smiley

Verder leuk en fijn model hoor zo'n 9-3 Sportsedan. Had ik mezelf ook wel in gezien in plaats van de Benz. Zeer onderschat maar erg fijne auto, waarbij de GM invloeden niet zoveel zijn dat het SAAB karakter verloren gaat. Binnenkort weer te krijgen als elektrische versie bij NEVS, alhoewel dat waarschijnlijk alleen voor China zal zijn (lijkt erop dat Europa alleen het echt nieuwe model krijgt). Is wel goed voor de onderdelen voorziening. Veel geluk en plezier ermee!

(....paar extra foto's zijn welkom....smiling smiley)

Haha, moeders mooiste is hij inderdaad niet meer, je kan zien dat hij in zijn leven waarschijnlijk veel in de binnenstad geparkeerd heeft gestaan. Aan de andere kant, meer dan een betrouwbaar stuk gereedschap hoeft het even ook niet te zijn. Gelukkig is zo'n Saab dan nog altijd wat boeiender dan zijn Opel broertje of iets dergelijks.

Die extra foto's (ditmaal niet gedumpt in de berm) hou je nog even van me tegoed, ik hoop dit weekend ergens tijd te hebben.

uwbuurman
Zonde van die Lybria. Ben benieuwd of die slang erop kan.

Veel plezier metdie Saab smileys with beer

Ik ga het morgen checken bij mijn monteur, het zou de verkoop wel vergemakkelijken.
Dankjewel, gaat helemaal goed komen! cool smiley

De Schaduw
Jammer van de Lybra inderdaad. Was een leuke auto. Maar als het vertrouwen weg is houdt het op. Ik ken het gevoel.

Leuke Schaab! Bouwen bijna altijd mooie interieurs. Heel anders dan de Lybra maar zeker ook mooi naar mijn mening. thumbs up

Thanks, ik ben na ruim 250 kilometer voorzichtig positief over het schaabje. Het heerlijke interieur is inderdaad een fijne werkplek, binnenkort kom ik met een wat uitgebreider verslagje over de auto.
Nou Dirk, als we elke keer een meeting moeten houden als jij een andere auto hebt, dan blijven we bezig grinning smiley grinning smiley
Bofkont
Ah leuke nieuwe aanwinst, wel jammer van de Lybra.

Dankjewel Bofkont, jammer is het ergens wel.

Barri
Nou Dirk, als we elke keer een meeting moeten houden als jij een andere auto hebt, dan blijven we bezig grinning smileygrinning smiley

Even de balans opgemaakt. 12 auto's in de laatste 11 jaar, ongeveer een meeting per jaar. Klinkt goed! smileys with beer
Van de week bericht gehad van mijn monteur. Lang verhaal kort is het eigenlijk wel gedaan met de Lybra. Ik had het er al even over met een colleg en nu weet ik het zeker. Ik ga er een onderdelenhandeltje mee beginnen. big smile smiley Lijkt me een leuke ervaring en je kan er op die manier meer aan verdienen dan wanneer ik hem gewoon naar de sloop zou brengen.
speedtouch
Jammer dat het zo gelopen is!

Opzich wel, al kan je niet altijd even veel geluk hebben met oudere auto's.
Gelukkig staat er alweer iets totaal anders leuks hier om het Lybra leed wat te verzachten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close