Gewoon Dirk: 2003 Saab 9-3 1.8t Optic + 1995 Cadillac Eldorado Touring Coupe

Gepost door Gewoon Dirk 
@ Zadelsnuiver/Eerriikk - Met de tondeuse ben ik al in de weer geweest, daardoor ziet het er nu wel al iets beter uit. Zo'n pluizentondeuze heb ik ook nog ergens liggen, wellicht dat het daar nog beter mee gaat.

@ Quadrifoglio Verde/Zadelsnuiver - Dankjewel. De Lybra staat inderdaad op het (verlengde) onderstel van de 156 al ligt de focus bij de Lancia wat meer op comfort dan bij de Alfa.
Ik mocht 'm gisteren al in levende lijve mogen aanschouwen en ik kan alleen maar bevestigen dat het een heel mooi exemplaar van een behoorlijk ondergewaardeerd model is! Jammer dat niemand ze wil, want zo'n 5-cilinder is machtig en zeker in een chique kleurencombinatie zoals de jouwe zijn ze eigenlijk tijdloos vormgegeven... Veel veilige en probleemloze km's gewenst! cool smiley
Dankjewel Escher. Het was leuk om elkaar gisteren weer even te zien en we hebben het natuurlijk al uitgebreid gehad over de Lybra. Het is een fijn gegeven dat hij onder autoliefhebbers in ieder geval wel gewaardeerd wordt.

Ik pak even de foto's mee naar de nieuwe pagina.

Is dit dat exemplaar wat pas al op het forum voorbijkwam? Met een nieuwe riem, en het was een koopje.
Leuke auto! Maar is dit nu echt goedkoper dan het jaarkilometrage van de Cactus terug schroeven?
Het jaarkilometrage terugschroeven levert hooguit een besparing op van 50-100 euro per maand. Voor het bedrag wat ik dan alsnog kwijt zou zijn kan ik, na MRB, verzekering en brandstof, tussen de 150 en 200 euro per maand reserveren voor onderhoud aan de Lybra.

Overigens is dit een ander exemplar, ik meen dat die andere zwart van kleur was. Deze riem is niet gloednieuw mqqr nog vers genoeg om een tijdje zorgeloos te kunnen rijden.
Dat viel me inderdaad reuze mee. Je hoort vaak horrorverhalen over torenhoge boetes wanneer je het contract af wilt kopen maar dat is me goed meegevallen. De afkoopsom was ongeveer anderhalf maandtermijn dat terwijl ik anders nog 11 maanden door had mogen betalen. Overigens is hij nog niet ingeleverd, 13 juni moet hij ingeleverd worden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2017 11:34 door Gewoon Dirk.
De voorwaarden bij PSA Finance zijn inderdaad best netjes. Ook extra kilometers boven contract zijn niet heel duur.

Maar leuke Lybra inderdaad! thumbs up.
Twee jaar gleden heb ik een 2.0 berlina met automaat gehad. Heerlijk comfortabel en een lekker roffeltje.
Dat plakkerige dashboard en middenconsole had ik ook. Heb ik toen niet op kunnen lossen en heeft wel wat kleding voorgoed vergalt.
Zelfs de stomerij kon er niks mee... sad smiley
Zadelsnuiver
Eerder gebaseerd op de Fiat Marea dacht ik.

Zoals al eerder aangegeven is de basis het Alfa 156 platform. Wel met een totaal andere achteras en aangepaste vooras. Maar... de basis vloerpan van de 156 was weer gebaseerd op de Marea. Ik dacht trouwens dat de 156 SW weer afgeleid was van de Lybra SW (die was dacht ik eerst). Toch is er tussen Marea en 156 (heb ik beide gehad) en Lybra (over getwijfeld maar is het nooit geworden) erg veel verschil in design en auto gevoel.

Nouja; aanwinst voor de weg in ieder geval en aanwinst voor het forum. Gisteren vergeten te vragen maar is dit je eerste Italiaanse auto Dirk? Het heeft zo zijn eigen logica, charme, karakter en kinderziektes.

Plakkerig dashboard: er zit een soort rubber laagje op wat ranzig wordt. Of plastidip eroverheen of met wasbenzine het rubber laagje eraf halen en dan heb je het normale kunsstof eronder. Op de 156 nooit gehad maar op de 164 alleen op het radioklepje. Ik haal er regelmatig een beetje licht wasbenzine overheen om het minder te maken maar heb het laagje er nog niet helemaal af gepoetst. Probeer eens een onopvallend klein stukje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2017 12:18 door Engineer2.

De afkoopsom was ongeveer anderhalf maandtermijn dat terwijl ik anders nog 11 maanden door had mogen betalen.
Dat is bijzonder schappelijk inderdaad! thumbs up

Plakkerig dashboard: er zit een soort rubber laagje op wat ranzig wordt.
Ik ken dat van de Golf IV. Heb het eraf gepoetst met een schuursponsje, warm water en garagezeep. Was nog een stevig klusje! Daarna behandelen met plastishine, ik had die van Valma.
@Giletti - Het plakkerige dashboard staat niet voor niets hoog op mijn prioriteiten lijstje, ik zal vanavond met een update proberen te komen. Qua rijden kan ik je alleen maar gelijk geven, heerlijke reiswagen die Lybra.

@Engineer2 - Er werd nogal wat leentjebuur gespeeld binnen de FIAT groep destijds! Dankjewel overigens. Ik hoop dat ik nog lang mag genieten van deze Lybra.

Jammer dat we niet wat langer hebben staan kletsen gisteren, ik had graag de Corvette ook wat beter bekeken maar het is er niet van gekomen. De Lybra is weliswaar mijn eerste Lancia maar zeker niet mijn eerste Italiaan. Ik begon mijn automobiele carriere met een 33 1.4, deze werd opgevolgd door een 145 1.6 ts welke het veld mocht ruimen voor een Fiat Stilo 2.4 20V Abarth Selespeed. Ondanks dat er sindsdien ook een Japanner, twee Zweden twee Francaises en een Amerikaan de revue hebben gepasseerd blijf ik de Italianen een warm hart toedragen. winking smiley

@Barri - Ik ben ook al bezig geweest met poetsen, daarover vanavond hopelijk meer. Wel kan ik verklappen dat lang niet alles weg is, mocht het nou niet lukken dan ga ik voor kaalschuren en spuiten.
En ik gisteren maar denken dat de verkoper nogal kwistig geweest was met cockpitspray...

Verder: thumbs up, mooie kleurcombinatie ook, lekker warm qua uitstraling.
Zoals eerder gezegd zou ik met een update komen dus hier ben ik dan.

Ik heb dus het besluit genomen dat de Cactus vroegtijdig weg gaat, daarom moest er een andere auto komen om hem te vervangen.
Sinds enige tijd was ik daarom aan het zoeken naar een opvolger. Het eisenpakket was simpel: veel auto voor niet te veel geld, het liefste een beetje een bijzonder model en om de een of andere vage reden had een station al snel mijn voorkeur.

In eerste instantie keek ik veelal naar de Xantia en de 156 Sportswagon. Ook kwam er zo nu en dan een Rover voorbij. Aan de Lybra had ik niet meteen gedacht. Natuurlijk kwam hij tijdens de zoektocht wel eens voorbij maar iets deed me niet verder kijken. Totdat ik hier op het forum een Lybra voorbij zag komen en ik voor de verandering die advertentie wel open klikte. Man wat een interieur en ze zitten bovendien over het algemeen ook erg lekker in de spullen. De zoektocht werd maar volledig op de Lybra gericht.

Dan kom je er snel genoeg achter dat er niet veel te koop staat. Het verder beperken van het aanbod beperkte zich daardoor tot de carrosserie, brandstof en transmissie. Het moest immers een handgeschakelde SW op benzine worden. Dat waren de harde eisen, dan was er nog stille wens voor een vijfcilinder en als het even zou kunnen had ik het liefste ook geen grijs of zwart exemplaar. Van de 27 handgeschakelde stations op benzine stond er welgeteld een exemplaar te koop in het rood, mijn interesse was gewekt.

Helaas stond dit exemplaar helemaal in Zwolle, eerst dus maar bellen om te vragen naar de staat van onderhoud en andere belangrijke en minder belangrijke zaken.Dat klonk allemaal vertrouwenwekkend genoeg om toch maar te gaan kijken. Natuurlijk ging ik niet alleen, mede forummer en goede vriend Jacob(106XS) was wel bereid om samen met mij langs te gaan. Na een treinreis van 3 uur en een kort ritje op de passagiersstoel van de BX waren we eindelijk aangekomen bij de handelaar en stonden we oog in oog met de schone rode.

Na een ietwat vreemd onthaal (er stonden 3-4 vage figuren buiten te wachten) mochten we meteen met de auto op pad. Ik kreeg de auto zo mee, er werd niet eens een kopie van mijn rijbewijs gemaakt. Over vertrouwen gesproken. Het was snikheet, daardoor viel het extra op dat de airco vrij snel ijskoude lucht naar buiten blies nadat de motor in een keer aangeslagen was. De auto reed zoals het hoort, geen gekke geluiden van stabilisatorstangen (een bekende kwaal van de Lybra) en de motor pakte mooi op.
Even verder hebben we de auto geparkeerd om met alle knopjes te spelen. De accu was er af geweest want we moesten alle codes invoeren. Gelukkig lagen de codekaarten in de auto, al duurde het even eer wij die hadden gevonden.

De meeste zaken werken. De airco schakelt mooi tussen de verschillende uitstroomopeningen, de navigatie werkt evenals de radio en casettedek. Zelfs de gereedschapsset is compleet en ziet er ongebruikt uit. Ook de afneembare trekhaak zit er, inclusief sleutel, netjes bij. De CD-wisselaar werkt niet, hij merkt wel dat er een cd in zit maar speelt deze vervolgens niet af. Ook werkt de afstandbediening van de cv niet en het raam links achter gaat open noch dicht. Uiterlijk zijn er ook wel een paar aanmerkingen. Zo zit er wat beginnende roest op de linker dorpel, plakken sommige interieurdelen, pluist het alcantara op de voorstoelen en zijn een paar knopjes beschadigd. Eentje is er zelfs spoorloos. De auto stond echter voor een danig laag bedrag te koop dat ik hier wel doorheen kon prikken.

Tijd voor de onderhandelingen. Al snel werd duidelijk dat er maar weinig van de prijs af kon. De auto had immers al veel geld gekost voor de handelaar (kan een praatje zijn maar klonk plausibel). Hij stond namelijk al geruime tijd bij deze handelaar (geverifieerd, dit klopt) en daarom hadden ze besloten hem drastisch in prijs te verminderen om zo plaats te maken. Dit laatste is niet helemaal na te trekken maar de advertentie van de auto was, evenals de verse APK, ongeveer een maand oud terwijl de auto al een jaar op naam van het bedrijf stond. Ook dit klonk aannemelijk. Tel daar de vier nieuwe banden en de nieuwe accu (vandaar dat de codes ingegeven moesten worden) bij op en je hebt een plausibel verhaal.
Toch kon ik het niet laten om een beetje van de prijs af te snoepen en zodoende mocht ik haar meenemen voor Ä840,-!

Dan volgt het moment van de waarheid, een rit van Zwolle naar Bergen op Zoom in de verzengende hitte!

Na een uur en drie kwartier was ik weer thuis en had ik de eerste 200 kilometer met de Lybra er op zitten. Natuurlijk moest hij uitgebreid gekeurd worden door mijn eega dus gooide we er maar meteen een ritje tegenaan. Ook zij was positief verrast door de luxe, het comfort en de pit die deze auto te bieden heeft. Natuurlijk zijn we onderweg even gestopt voor een paar foto's met de telefoon om ook de familie in te kunnen lichten.

De volgende ochtend ben ik meteen aan de slag gegaan om te zien of ik wat klusjes direct kon tackelen. eerst een paar plaatjes om te zien hoe het interieur er nu bij staat.

Allereerst valt op dat de voorstoelen vrij pluizig zijn. Hier is wel wat aan te doen en dat is scheren!

Zonder gekheid, dit heb ik natuurlijk niet met mijn Gilette gedaan maar met een tondeuse en een elektrisch scheerapparaat hier te zien op de smetteloze achterbank.

De grootste stukken gingen er wel af maar perfect is het er niet mee geworden. Voor nu is het echter prima, bovendien schrok ik me een hoedje toen er een gat tevoorschijn kwam in de bestuurdersstoel door mijn handelen. Snel door met de volgende klus, het plakkende dashboard. Hoe ziet dat er ongeveer uit? Nou zo dus!

Een viezige dreklaag waar je je vingerafdruk in achter kan laten. Op het Lanciaforum had ik een tip gelezen dat je het met hard schrobben weg kan krijgen als je een mix gebruikt van de volgende ingrediŽnten.

Na een uur hard schrobben op de klep van het dashboardkastje leek het minder te worden. Geen wonder want ik had al twee microvezeldoeken compleet zwart en ook onder mijn nagels zag het aardig zwart. Ik was al bijna blij. Helaas was het na het drogen weer net zo plakkerig als voordat ik begon. Tijd voor de volgende klus.

Man wat glimt dat stuur! Wondersponsjes to the rescue!
Niet alleen het stuurwiel, ook de pook, handrem en afdekhoes van de kofferbak heb ik gepoetst met de spons. Met resultaat! Een emmer vol grijs water en een prachtig mat stuurwiel.

Tijd om naar de Meern te rijden en een gezellige middag te hebben. De auto werd goed ontvangen en hij hield zich weer keurig tijdens de heen- en terugreis. Zelfs de Cruise Control werkt nog geheel naar behoren. Inmiddels staat het hier achter vol met mijn auto's, gelukkig heb ik goed contact met de buren. winking smiley

De eerste indruk is dus helemaal prima. Natuurlijk zijn er zaken die aangepakt moeten worden maar dat ga ik dan ook lekker doen op het gemakje.
Een lijstje met actiepunten:

- Roest dorpel aanpakken
- Plakkerig interieur aanpakken
- Afstandbediening cv fixen Een nieuwe batterij deed wonderen.
- Ontbrekende/kapotte schakelaars fixen
- CD wisselaar fixen (eerst maar de lens schoonmaken)
- Uitzieken wat een spotrepair van de stoelbekleding moet kosten voor het gaatje

Na een klein jaar komt de eerstvolgende APK eraan, dan volgt ook het moment waarop we besluiten of zij nog langer mag blijven of niet. Mag ze blijven dan krijgt ze meteen een nieuwe riem (deze zou nog 25.000 km mee moeten kunnen, de jaren beginnen echter al wel te tellen voor deze riem)
Tot die tijd ga ik vooral genieten want wat is dit een lekker blok zeg!

Haar naam is overigens, naar goed gebruik, ook al gekozen! Met een beetje hulp van Lancia, die haar kleur Rosso Carmen doopte hebben we deze vurige Italiaanse dame Carmen genoemd.
Hij is echt heel leuk Dirk, en misschien durf ik ook wel een beetje te zeggen dat mede dankzij 'mijn' Lybra in het "bijzondere youngtimers etc. te koop" topic nu deze heerlijke rode Lancia in Bergen staat.

Over de CD wisselaar; doe de CD'S er eens ondersteboven in, geen grap!
Leuk verslag, klinkt wel als een vrij dramatisch dagje verbeteren, maar gelukkig ging het met de wondersponsjes goed. thumbs up
Wat een prijs, ook met die gebreken lijkt dat vooralsnog een prima koop. Ik ben een beetje jaloers... Een blik op het gewicht doet me wel herinneren waarom het geen Lybra werd voor mij. Toch een flinke som meer aan mrb en verzekering. Ik vond 100 euro/mnd samen wel genoeg, en daarmee bleef mijn zoekgewicht op max. 1150 hangen.

Gewoon Dirk
Het jaarkilometrage terugschroeven levert hooguit een besparing op van 50-100 euro per maand. Voor het bedrag wat ik dan alsnog kwijt zou zijn kan ik, na MRB, verzekering en brandstof, tussen de 150 en 200 euro per maand reserveren voor onderhoud aan de Lybra.
Okť, afschrijving zul je niet gauw hebben, eerder bijschrijving gezien jouw zorgen. Maar dan nog, voor die 11 maanden die nog resteerden (min anderhalf die je al als boete betaalt) lijkt de winst me dan vrij beperkt. Van die 11x150 gaat de afkoopsom af, je hebt nu even dubbele lasten, je gaat hoe dan ook wel weer (onderhoud- of verbeterings-)kosten maken aan deze aanwinst, waar dat bij de Cactus beperkter zou zijn. En vergeet ook het verschil in verbruik natuurlijk niet.
Maar ach, als het argument 'iets anders is toch altijd leuk' ook meespeelt ben ik uitgepraat. Daar valt niets tegenin te brengen. winking smiley
Dirk leest de reactie van Zadelsnuiver en besluit, gevoed door de nodige scepsis, toch maar even naar buiten te lopen. Hij haalt de slee uit de wisselaar en zijn oog valt op een stickertje met de allesomvattende tekst: PLACE DISC WITH LABEL SIDE DOWN.
Ik plaats mijn handpalm over mijn gezicht en draai de CD's die er in zitten om. Warempel, we hebben muziek!
Zadelsnuiver, nogmaals bedankt. Je hebt me niet alleen geholpen aan een Lybra maar ook met een Lybra big smile smiley
Notitie aan mezelf: RTFM!

@J.ko - Helaas was het geen cockpitspray nee.... En dankjewel, die kleurencombinatie is zeker geniaal!

@Caspian - Ik denk dat je er zo een slapstick van had kunnen maken... Gelukkig maakte het wondersponsje veel goed, de rit naar de Meern daarna deed de rest. winking smiley
@MWH - Je verhaal klopt grotendeels, vooral met de conclusie kan ik het niet mer dan eens zijn. Toch heb ik een kleine kanttekening. In de kosten die ik eerder noemde zijn alleen de vaste lasten van de Cactus meegenomen, niet de brandstofkosten waar ik die bij de Lybra wel mee heb genomen. Er vanuit gaande dat ik op de 60 liter in de tank van de Lybra ongeveer even ver kom als op de 40 liter in de cactus zou je daar nog maandelijks 60 euro extra voor mogen rekenen. Dan komt het verschil dus al op 210-260 euro per maand. Maar nogmaals, het hebben van iets anders leuks was natuurlijk ook niet erg...

Overigens ben ik kwijt aan MRB + verzekering nu ongeveer Ä100 in de maand kwijt aan de Lybra (61 MRB en 43 WA+). De Cadillac daarentegen is iets duurder. Met de nadruk op iets.. (85 MRB en 20 Youngtimerverzekering) big smile smiley
Nico GTR
Dirk, RTFM of RTFS?

Read the F*cking Sticker.

Maar in dit geval was de sticker de manual, RTFM volstaat! drinking smiley
Gaaf, zo'n Lybra! Moet vast wel een setje cognac volleer voor te vinden zijn, zou het niet?

Waarom moet die stekelplant er zo snel weer uit?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2017 21:49 door uwbuurman.
Daarom. winking smiley

Gewoon Dirk

De CitroŽn C4 Cactus gaat per 13-06 met vervroegd pensioen, dit omdat ik sinds kort met de fiets naar het werk ga. Daardoor staat hij veelal werkeloos voor de deur en dan is private lease ineens wel heel duur. Gelukkig kon ik voor een schappelijk bedrag het contract afkopen en vanaf de dertiende is hij dus niet meer van mij.
Gewoon Dirk
@Engineer2 - Er werd nogal wat leentjebuur gespeeld binnen de FIAT groep destijds! Dankjewel overigens. Ik hoop dat ik nog lang mag genieten van deze Lybra.

Jammer dat we niet wat langer hebben staan kletsen gisteren, ik had graag de Corvette ook wat beter bekeken maar het is er niet van gekomen. De Lybra is weliswaar mijn eerste Lancia maar zeker niet mijn eerste Italiaan. Ik begon mijn automobiele carriere met een 33 1.4, deze werd opgevolgd door een 145 1.6 ts welke het veld mocht ruimen voor een Fiat Stilo 2.4 20V Abarth Selespeed. Ondanks dat er sindsdien ook een Japanner, twee Zweden twee Francaises en een Amerikaan de revue hebben gepasseerd blijf ik de Italianen een warm hart toedragen. winking smiley

Aha, met een goede dosis aan Alfa Romeo ervaring dus. Komt wel goed dan. Inmiddels je langere verhaal gelezen, erg leuk! Goede aanschaf zo ook trouwens. Koopje!
Ik had op zich wel iets langer willen blijven maar ik voelde me echt niet echt lekker. Beetje zonnesteek...
Gewoon Dirk
@MWH - [...] Overigens ben ik kwijt aan MRB + verzekering nu ongeveer Ä100 in de maand kwijt aan de Lybra (61 MRB en 43 WA+). De Cadillac daarentegen is iets duurder. Met de nadruk op iets.. (85 MRB en 20 Youngtimerverzekering) big smile smiley
Wellicht dat ik over een paar jaar ook iets milder denk over dit soort bedragen. Maar ik ben pas een half jaar aan het werk (en mijn vriendin studeert nog) en dan is 100 per maand wel voldoende. Genoeg andere zaken om geld aan uit te geven. winking smiley
41 MRB en 59 WA verzekering hier... 0 schadevrije jaren, omdat ik met de hobbyverzekering van de BX niets opgebouwd heb. En >50k ervaring in >200 verschillende auto's tellen niet. Het is niet anders. Ik hoop dat het per jaar hard daalt, maar vrees van niet.
MWH
Gewoon Dirk
@MWH - [...] Overigens ben ik kwijt aan MRB + verzekering nu ongeveer Ä100 in de maand kwijt aan de Lybra (61 MRB en 43 WA+). De Cadillac daarentegen is iets duurder. Met de nadruk op iets.. (85 MRB en 20 Youngtimerverzekering) big smile smiley
Wellicht dat ik over een paar jaar ook iets milder denk over dit soort bedragen. Maar ik ben pas een half jaar aan het werk (en mijn vriendin studeert nog) en dan is 100 per maand wel voldoende. Genoeg andere zaken om geld aan uit te geven. winking smiley
41 MRB en 59 WA verzekering hier... 0 schadevrije jaren, omdat ik met de hobbyverzekering van de BX niets opgebouwd heb. En >50k ervaring in >200 verschillende auto's tellen niet. Het is niet anders. Ik hoop dat het per jaar hard daalt, maar vrees van niet.

Nou ik heb er nu 3, waarvan 2 kado. Van 0 naar 2 zat een merkbaar verschil maar van 2 naar 3 ben ik er niks op vooruit gegaan.
Heb hier en daar al eens gelezen dat een insecten- en teerproductje wonderen doet op een kleverig dashboard? [www.youtube.com]
Echt een gave auto, Dirk! Ik heb hem zondag mogen bewonderen, helemaal goede combo qua motor, kleur en interieur. thumbs up
Toffe wagen idd, en zeker voor deze prijs, helemaal niet verkeerd! thumbs up Vind het interieur ook nog best wel chique ogen, zoals het nu op de foto's lijkt tenminste...
@Engineer2 - Een zonnesteek is minder prettig. Volgende meeting mag het inderdaad wel wat minder heet zijn dan kunnen we wellicht wat langer kletsen.

@MWH - Ik keek iets te veel vanuit mijn eigen perspectief. honderd euro is inderdaad niet niks. Wel zuur dat je met een hobbyverzekering niets op hebt kunnen bouwen maar het zal niet anders zijn. Je kan altijd kijken of je, zoals Nico, met een rijvaardigheidstraining een of twee treden kan winnen.

@Escher - Heel interessant! Op het filmpje lijkt het vrij makkelijk los te komen. Ik heb maar meteen tar remover besteld (van een ander merk weliswaar), hopelijk werkt het een beetje.

@Smarter - Dankjewel! Ik ben zelf ook zeer blij met de uitvoering. Die vijfcilinder past echt prachtig bij het karakter van de auto. Dat kleurtje is inderdaad helemaal goed, al kan de lak wel wat aandacht gebruiken.

@Omniradius - Ook jij bedankt! Heb je zondag niet even je neus naar binnen gestoken? Overigens zijn de foto's onbewerkt dus het zal niet veel verschillen met de realiteit. De achterbank is bijna ongebruikt, voorin is er helaas wel wat slijtage zichtbaar.
Mooie Lybra Dirk, en ook erg leuke foto's! Mooie combinatie, deze kleur met het lichte interieur EN het nog altijd prachtige dashboard.

Alcantara wil nog wel eens rafelig worden inderdaad, plus dat de eerste generatie Lybra's vanwege de kosten een iets mindere kwaliteit alcantara hebben, de modellen van 2003 en later hebben weer de goede/betere materialen. Mocht spotrepair niet helpen(of te duur worden) , kan je altijd kiezen om een andere stoel te zoeken, ze zijn er genoeg.

Ik heb van veel mensen binnen de Lancia Club gehoord dat dit een hele fijne motor is, die hoge kilometerstanden aankan.

Mocht je nou motorisch of technische problemen hebben, ik noem even een voorbeeld als rubbers voor iets, kijk dan goed naar in welke FIAT het ook is gebruikt, dat kan je namelijk veel geld schelen. Ik weet niet meer welk onderdeel het was, maar het zat ook in de Alfa van de buurman, en hetzelfde onderdeel koste als Alfa 125 euro, als Lancia 150 en als FIAT 100 euro.

Gelukkig zijn er inmiddels al genoeg liefhebbers van de Lybra, dus onderdelen zullen niet voor zoveel probleem moeten zorgen, hoewel klepjes/lijstjes kunnen soms al wel wat lastiger worden, maar aan de andere kant, de Lybra's met een defect gaan nu bijna gratis weg, dus redelijk wat specialisten kopen ze nu in voor onderdelen.

Succes met het klevende dashboard ik dacht dat alleen Volvo daar veel last van had, mocht je er echt niet uitkomen, kan ik wel eens wat lijntjes voor je uitgooien, de Lancia Club is redelijk actief.
@PjŲtr - Bedankt voor de complimenten!

Het is inderdaad een gegeven dat die eerste serie iets minder goede stoelen had. Ik wacht eerst maar de offerte af voor reparative, via het Lancia forum kreeg ik al een volledige set in crŤme leder aangeboden maar die vind ik voor nu nog iets te duur. Bovendien is het alcantara ook gewoon mooi om te zien (buiten de beschadigingen om dan)

Goede tip ook van die onderdelen, het motorblok is ook gebruikt in de Fiat Marea en Coupe Fiat, daar is misschien wel wat voordeel te behalen. Verder moet ik me er nog in verdiepen. Ik heb bij het Lybra gedeelte van het Lancia Forum al een lijntje uitgegooid voor raamschakelaars (deze breken makkelijk) maar mocht jij iemand weten of iets op de sloop tegen komen dan hou ik me aanbevolen!
Ik ben even een paar dagen weg en er is alweer een leuke auto gekocht! Erg fraai ding, de kleur staat 'm ook erg goed. thumbs up
Niels.
Ik ben even een paar dagen weg en er is alweer een leuke auto gekocht! Erg fraai ding, de kleur staat 'm ook erg goed. thumbs up

Het kan snel gaan hier op het forum! Dankjewel, uiteraard oogt hij op de foto's netter dan in realiteit maar de eerste indruk is in ieder geval zeer solide!
Sets in leer zijn rete zeldzaam, dat was een optie die weinig is aangeboden, bijna altijd werd gekozen voor alcantara, misschien omdat het typisch Italiaans is, geen idee. Maar volledig leer zie je niet vaak in een Lancia, dus ja dat zie je dan ook in de prijs terug.

ik meen dat de optie op de Yp 8.000 gulden kostte.

Willems in Emmen is een erg goede handelaar, met ook online verzending.
Wat een gaaf ding Dirk! Echt precies de juiste kleurencombinatie! Heel erg gaaf! thumbs up
Dat plak interieur hebben wel meer Italianen uit die tijd. Maserati's staan er ook bekend om.
De Lybra emblema heeft rood of bruin leer, is een vrij schaarse uitvoering, zijn er niet veel van verkocht.
Was destijds de duurste top uitvoering.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-05-2017 19:28 door Bofkont.
@PjŲtr - De Lybra is momenteel sowieso vrij zeldzaam en door de slijtage is een geode bestuurdersstoel met Alcantara wellicht nog wel zeldzamer dan een goed exemplaar met leder. De set die ik aangeboden kreeg was vooral in perfecte staat en daardoor wat aan de dure kant. Sowieso ben ik, voor nu, niet van plan om er een volledig nieuw interieur in te plaatsen.

Ik had even gekeken op de website van Willems maar voor de Lybra heft hij niets op de site staan.

@Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Dankjewel! Het is inderdaad een plaatje zo. Er zit ook geen vouw of lijn te veel in het ontwerp, prachtig! Dat plakken is niet iets waar alleen de Italianen last van hadden, het komt bij heel veel auto's uit die periode voor helaas.

@Bofkont - De Emblema had inderdaad standard leder. Die is helaas alleen in de laatste jaren verkocht en toen warden er in Nederland helaas nog zo'n 3 Lybras per maand verkocht (bij wijze van spreken) dus die zijn inderdaad rete zeldzaam. Overigens was leder al vanaf het begin als optie te krijgen op de Lybra maar waarom zou je daarvoor destijds bijbetalen met standard al zo'n mooi alcantara interieur...
Blijf een zwak houden voor de Lybra, af en toe denk ik nog wel eens met weemoed terug aan mijn Lybra SW 2,4jtd, heb de mijne weggedaan toen ie boven de 400.000km zat.
Anderhalf jaar in bezit gehad, enkel een gebruikte aircopomp eronder laten sleutelen en het ruitewissermechanisme vervangen
Was ook heerlijk luxe uitgevoerd voor zijn tijd , climatecontrol, cruisecontrol, Bose audiosysteem , 4 elektrische ramen , uitgebreide boordcomputer en natuurlijk die fantastische 5 cilinder diesel.
Deed hem weg omdat die 120 euro mrb per maand mij een beetje te gortig werd .
@Monsieur Le Loure - Leuk, een ex-Lybra eigenaar! Die vijfcilinder Diesel lijkt me inderdaad ook een heerlijk blok al heb ik met mijn 2.0 zeker 0ok niet te klagen. Qua uitrusting is het nog steeds genieten. Natuurlijk heeft hij een paar snufjes niet die tegenwoordig wel vrij normaal zijn maar er zit zo veel wel op dat ik niets mis.

Tijd voor een kleine update, alhoewel klein, ik ben er gisteren toch van half twaalf tot 9 mee bezig geweest.
Eerder deze week had ik de batterijen van de sleutels vervangen met als resultaat dat ik de deuren weer op afstand kan vergrendelen. Toen viel me al direct op dat het ene lampje meer oranje was dan het andere. Al snel bleek waar dit door kwam.

Goed, dat was een paar minuten werk, tijd om echt aan de slag te gaan. Aan de hand van Escher zijn YouTube-suggestie ben ik me gaan verdiepen in de in Nederland verkrijgbare teer verwijderaars. Vervolgens heb ik degene besteld die mij het beste leek zodat ik daarmee vandaag aan de slag kon. Vanwege de enorme hoeveelheid zooi die loskomt heb ik met handschoenen gewerkt en verder Scotsh Pads en veel, heel veel, oude doeken.

Allereerst heb ik de klep van het dashboardkastje gedemonteerd, dat werd mijn test case. Als het hier op werkt dan doet het dat vast ook op de rest. Na een hoop boenen was het dan zover, de klep plakte nagenoeg nergens meer! Een klein probleem, hij sloeg een beetje wit uit...

Gelukkig had ik nog een volle spuitbus satijnglans zwart in huis om alles na het poetsen terug zwart te maken. Tijd om alle andere plakkende delen te demonteren. Buiten de auto kan je er immers beter aan en je loopt niet de kans dat je de bekleding of vloerbedekking vies maakt. met name voor de middenconsole moest er aardig wat gedemonteerd worden.

Het is geen wonder dat alles nog zo mooi aansluit en dat er nauwelijks kraakjes uit het dashboard komen. Man wat zit die middenconsole goed vast, ik denk dat er zeker twintig schroeven in zaten! Maar na een tijdje begon er eindelijk beweging in te komen. Toegegeven, zelfs de kap over de stuurkolom moest er voor los evenals een afdekplaat voorop de voorstoelen maar eindelijk was het zo ver!

En er uit!

Vervolgens de strip van echt nephout eraf gehaald en poetsen maar!

Wat in de auto achterbleef was maar een kale bedoeling.

Even een kleine fast forward, alles is schoon en ontvet, tijd voor lak! Het spuitbusje bleek precies groot genoeg om alle onderdelen van een dekkende laag zwart te voorzien. Hier ligt alles te drogen.

Eenmaal stofdroog heb ik het nog eens goed geÔnspecteerd. Het lijkt vrij aardig dekkend te zijn nu. Uiteraard kan het beter maar vergeleken met de sticky situation die het eerst was ben ik zeer tevreden. opbouw-tijd! Gelukkig is de laadruimte gigantisch, hier lagen inmiddels de meeste delen die niet gespoten of behandeld waren. Uiteraard heb ik wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles grondig schoon te maken.

Het monteren ging ook niet direct van een leien dakje. Met name de units in de middenconsole vroegen erg veel aandacht. Alles moet exact teruggeplaatst worden en alle stekkers moeten weer op de juiste plaats. Dat laatste was niet eens zo lastig, de juiste punten waar alles in moest klikken vinden en zorgen dat alles ook weer diep genoeg terug in de middenconsole zit echter wel. Maar met de hulp van mijn lieve vriendin hebben we het weer net zo strak in elkaar gekregen als het was. We hebben geen enkele schroef over gehouden!

Omdat ik redelijk gesloopt was en we zelfs nog geen avondeten op hadden heb ik niet de moeite meer genomen om even alles schoon te maken (alles drie keer vast pakken geeft, zelfs met latex handschoentjes aan, best wat vuiligheid) alvorens ik de laatste foto's heb gemaakt. Alles zit weer, plakt niet meer en na een sopje is het ook vast weer helemaal netjes. Ik ben er zeer tevreden mee!

Zoals ik al zei, dat is stof/vuiligheid van het monteren. Ik ben er zojuist met een natte doek overheen gegaan en het is inmiddels mooi egaal zwart. thumbs up
Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit vast een heel monnikenwerk geweest moet zijn, props dat je het aangepakt hebt want het is echt een crime om alles te reinigen en weer terug te plaatsen. Zijn de gespoten panelen enigszins de zelfde tint zwart als de overige panelen?
@Bofkont - Dankjewel! Je hoeft geen Bofkont te zijn om niet tegen zo'n plakkerig dash te kunnen. Man wat ben ik blij dat ik daar van af ben.

@Zadelsnuiver - Een monnikenwerk was het zeker! Mijn fijne motoriek is flink op de proef gesteld en mijn vingers zijn helemaal gaar van het vele schrobben maar het was het waard. De kleur van de gespoten delen komt overigens verrassend goed overeen met de overige delen.
DIrk wat een gave bak. Wel jammer dat de zeegroene Cactus het veld moest ruimen.

En een enorme vooruitgang alvast geboekt:
Gewoon Dirk
..... hij sloeg een beetje wit uit...

Maar trok dit onderdeel niet (verder) krom bij het schoonmaken?

Te zien bij na de montage:
Gewoon Dirk

Of is hier sprake van een zogenaamde "Lancia premium-gleuf"?
drinking smiley
Haha, dat is inderdaad de bekende Lancia premium gleuf....

Nee, zonder gekheid, hij zit hier op de foto niet goed in de vergrendeling gedrukt.
Nog gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, Dirk! Dat had ik natuurlijk al gedaan nadat ik in een keer wist te raden wat voor auto je ging bezichtigen, wat volgens mij niet helemaal de bedoeling was tongue sticking out smiley Maar wat een fijne aankoop, dat je voor zo weinig geld al zo'n relatief moderne maar bovenal stijlvolle en luxe auto kunt kopen! De redelijk zeldzame, stijlvolle kleur en prachtige interieur maken van dit een exemplaar waar je nog eens extra naar omkijkt. En het is nog wel de boodschappenauto! Mooi om te zien dat je al zo voortvarend te werk gaat en dingen durft aan te pakken, dan gaat er misschien weleens iets mis (gaatje in bekleding), maar je doet het maar mooi.
Super Dirk dat de 'tar remover'-methode heeft gewerkt! Lijkt me verder wel een erg spannende klus, ik zou het nooit aandurven om de hele middenconsole van een auto uit elkaar te halen. Mezelf kennende, zou ik na de herinstallatie Ikea-bouwpakket-gewijs enkele schroeven en onderdelen over hebben big smile smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close