Gewoon Dirk: 2003 Saab 9-3 1.8t Optic + 1995 Cadillac Eldorado Touring Coupe

Gepost door Gewoon Dirk 
GeÔnspireerd door j.ko die een hoop kleine klusjes aan had gepakt had ik gisteren besloten om ook weer eens aan de slag te gaan met Don Goloso.
Al sinds de aankoop erger ik me (in lichte mate) aan twee microfoontjes en een alarmsysteem ledje die zich bovenop het dashboard bevinden. Tevens was dat ledje het bewijs dat er een (inactief) after market alarmsysteem ingebouwd was in de Cadillac. De doelstelling was als volgt: bouw alles van dat alarmsysteem uit, met een beetje geluk is dan ook de security-melding weg op het dashboard. Deze melding hoort alleen kort te branden bij het starten, wanneer deze continu brandt is er iets mis met het beveiligingssysteem (dit kan hem zitten in de sleutelherkenning maar dan zou hij helemaal niet moeten starten, een andere mogelijkheid is dat bijvoorbeeld de startblokkering omzeild is) Omdat ik nog geen elektrische schema's heb van de Eldorado was het vooral maar zoeken wat ik tegen zou komen en kijken wat ik ongestraft weg kon halen.

Stap een was het verwijderen van de sirene van het alarm. Deze zat in de voorbumper gemonteerd.


Ondanks dat deze losjes in de bumper zat (je kon hem horen rammelen tijdens het rijden) ging hij niet zomaar los. Sterker nog, de schroeven zitten nog altijd in de binnenbumper gedraaid. De beugel was echter zo roestig dat ik deze heb kunnen forceren tot hij los kwam.
Hier de roestige beugel nog op zijn plek.


En hier het hele zootje uit de auto.


De kabel heb ik een deel opgerold maar omdat ik niet precies kon zien waar deze door het schutbord ging heb ik hem in de behuizing van de zekeringkast (hier is behoorlijk wat loze ruimte en de kabel liep er al langs) gestopt zodat hij niet kan gaan bungelen in de buurt van draaiende delen.

Tijd om in de auto verder te gaan, deze dingen moesten er immers ook nog uit!


Dus wat doen we dan, we gaan proberen het dash los te krijgen. Niet gehinderd door enige kennis en met de wetenschap dat de houtstrip aan de passagierszijde al los zat heb ik deze voorzichtig eraf genomen.
Wel vond ik het wat vreemd dat het ventilatierooster aan de rechterkant bleef zitten terwijl de twee in het midden mee kwamen, hierover later meer.


Vervolgens waren er een paar bouten van het dashboard zichtbaar, met deze los kwam er iets van beweging in maar los was hij altijd nog niet. Waar zitten die andere bouten dan? In het dashboardkastje zaten wat zichtbare schroeven dus die er eerst maar uit halen, kwam ik wel de volgende melding tegen.


Eerst die connector los, toen het kastje eruit en wat denk je? geen bout, moer of schroef te zien! Bijna wilde ik de moed opgeven maar eerst besloot ik mijn goede vriend Google te vragen of hij wist hoe je de bovenkant van het Eldorado dashboard los kan krijgen. Gelukkig liet hij mij meteen een plaatje zien waar alle bouten verstopt zaten. Met wat gepriegel kan je de roosters uit de ventilatie-opening nemen, hierachter zit diep weggestopt onder een hoek bovenin ergens een bout verscholen. En dat dus bij alle vier de roosters. Ook het rooster onderaan de voorruit klik je er zo uit (wel even de lichtsensoren loshalen) waarna er nog drie bouten vrij komen. Nu deze allemaal los waren was het dan zo ver!


Hij komt los!


Ga jij daar maar even liggen!


Nu kon ik makkelijk bij het alarm ledje, het kastje kwam zo van de ruit en van de draad met led... Van de microfoontjes heb ik de draad even los geknipt.




Grappig zicht ook, de lichtsensor(en) zo zonder behuizing.


Goed, nu moest ik het restant van de draden weg zien te krijgen en aangezien dit allemaal richting de linker onderkant van het dashboard liep heb ik onder de stuurkolom ook maar een paneel gedemonteerd. Dit ging eenvoudiger, al was het wel wringen om mezelf goed voor de bouten te krijgen. Toen het eenmaal open lag kreeg ik spontaan zin in spaghetti!


Al snel had ik twee dradenbundels gevonden die duidelijk niet fabrieksorigineel waren.


Niet veel later kwam er niet een...


..maar zelf twee kastjes van Gemini tevoorschijn.


Omdat ik best wat stekkers los had gemaakt heb ik toch maar even de motor gestart, dit ging gelukkig nog steeds zonder problemen.
Nu was het zaak om zo veel mogelijk draad te verwijderen. via de dorpel liepen er een stel kabels naar de kofferbak, omdat deze ook bij de Gemini-rotzooi hoorde wilde ik ze weg hebben. Om er goed bij te komen moest de bekleding van de dorpel eraf, hieronder bleek een geniale kabelgoot te zitten. Let ook even op de dikte van de geluidsisolatie onder het hoogpolig tapijt!


In de kofferbak zaten de draden nergens meer aan vast dus dat was makkelijk. Aan de andere kant verdwenen de draden achter de radio, na demontage van het paneel onder de radio bleken ze ook hier nergens meer verbonden te zijn. Best leuk om te weten hoe ik hier achter kan komen.


Gelukkig kan het ook allemaal weer dicht...


Na dit avontuur en het wegnemen van de draden van de microfoontjes en de led in zijn geheel was ik inmiddels aardig de draad kwijt!


Wat er nu nog wel zit aan draad zijn de stekkers die van de Gemini-kastjes in de kabelboom verdwenen. Om dit goed te verwijderen (en de connecties terug origineel te maken) heb ik toch echt de bedradingsschema's en meer elektrische kennis nodig dus dat heb ik voorlopig laten zitten. Wel heb ik de unit van de softclose van de kofferklep gedemonteerd en schoongemaakt, omdat de bekleding van de kofferbak toch al los lag kon ik hier makkelijk bij. Ik heb er alleen geen foto's van gemaakt dusss....

En toen mocht alles terug in elkaar. Onderaan de dorpellijst was er een bevestigingspunt gescheurd (leuk dat kunststof van dik twintig jaar oud) dus de superlijm mocht ook nog even zijn werk doen. Gaandeweg de demontage van het dashboard was ik er achter gekomen dat de houtstrip normaal gesproken pas los kan nadat je de bovenkant van het dashboard en de klokkenwinkel los hebt. Dat de rechter strip nu wel al eerder los kwam was te wijten aan een afgebroken bevestigingspunt links en een losgekomen ventilatieroosterbehuizing (scrabble anyone?) rechts. Ook hier bood de superlijm weer uitkomst, de behuizing heb ik echter terug aan het hout geschroefd. Nu ik al zo veel met de superlijm bezig was kon ik er niet meer onder uit om ook even de de scheur op de naad van de deurbekleding links te lijmen. Een klein klusje wat al lang op mijn to do lijst stond.
Je kan nog zien waar de scheur gezeten heeft, hij staat nu gelukkig niet meer open wat eerst wel het geval was.


En dan ga je alles terug opbouwen zodat het er een klein uurtje later weer zo uit ziet.


In het begin van de avond heb ik een kleine testrit gemaakt om te zien of alles nog naar behoren werkte, ik heb toch best wat los gehad dus dit was weer even spannend.
Al snel bleek dat de rammel waarvan ik dacht dat die kwam door de loszittende sirene nog altijd aanwezig is. Misschien zit er toch iets los aan de ophanging? Dinsdag maar even langs mijn monteur.
Ook de security melding is niet weg, hiervoor moet toch echt de kabelboom teruggebracht worden naar zijn originele staat vrees ik.
Toen de schemering in kwam zetten gingen netjes de koplampen aan, lichtsensor zit dus weer goed terug op zijn plek!
Alleen wat zag ik tot mijn spijt...


Inderdaad, de tellers zijn niet meer verlicht. Kan ik nogmaals het dashboard gaan demonteren...
Was gisteren dan helemaal voor niets? Nee zeker niet! Ik heb heel veel geleerd over hoe het dashboard in elkaar zit, ken de auto weer wat beter en heb me verbaasd over de grote hoeveelheid geluidsisolatie (de afdekkap onder het stuur bijvoorbeeld is vijf centimeter dik massief isolatiemateriaal). Al met al was het ook gewoon erg fijn om lekker met de auto bezig te zijn in plaats van alleen rijden en poetsen. Als afsluiter daarom nog twee plaatjes van de kolos in het bos!



Lekker bezig geweest dus, heerlijk inderdaad om aan je eigen auto te knutselen en steeds een stukje verder te komen in het perfectioneren.
Wat een plaatje van een auto! En super hoe je de aanpassingen met foto's documenteert. Ik vermoed dat de kap onder de stuurkolom zo dik is om in geval van noodzaak als kreukelzone voor een knieschijf te fungeren. (In de US is het volgens mij niet overal verplicht om gordels te dragen)
Respect hoor hoe je gewoon ff dat dashboard lostrekt, ik heb dat bij m'n vorige Stilo ook gedaan, of in elk geval alle onderste panelen en het handschoenenkastje maar voor de een of andere manier vind ik dat altijd de rottigste klusjes, ook omdat ik altijd bang ben dat je naderhand een berg storingen om je oren krijgt. Maar die tellerverlichting krijg je wel weer goed daar heb ik het volste vertrouwen in. Hoop de sloep en de woestijnplant binnenkort in het echt te kunnen zien thumbs up
Goed bezig geweest weer, en knap dat je alles zomaar loshaalt. En een nieuwe pookknop zou niet misstaan denk ik.
Lekker bezig Dirk! Nu je het dash eenmaal gedemonteerd hebt gaat het de volgende keer een stuk sneller. Die tellerverlichting is dus jammer, maar komt wel weer goed!

Wat die pookknop betreft: eventueel een likje Colourlock eroverheen en hij is weer als nieuw.
@Uwbuurman -Dankjewel, het is inderdaad fijn om zo de wagen beter te leren kennen.

@Pietzoveel - Thanks, omdat ik hier toch altijd wel iets wil kunnen showen bij mijn updates probeer ik regelmatig een plaatje te schieten. Dat van die kniebescherming is wel een goede, daar had ik niet eens bij stil gestaan. Verklaart ook wel waarom er achter dat deel ook nog een dunne stalen plaat zat. Buiten dat blijft het ook op andere plekken wol zitten met isolatiemateriaal.

@Zadelsnuiver - Ik snap wel wat je bedoelt. Heel die puzzel moet terug in elkaar, het liefst net zo netjes als hij zat (of zelfs nog iets netter) en dan moet het nog werken ook. Ik moet toegeven dat ik toch een zekere mate van spanning voelde tijdens de (de)montage. En inderdaad, dat risico op storingen of falende bedieningselementen blijft door je hoofd gaan...
Ik hoop dat ik je binnenkort een sloep met werkende tellerverlichting kan tonen!

@Bmwe46csl - Ook jij bedankt. Het leer van de pookknop is nog in orde maar de verf is er wel flink af gesleten. Omdat ik nog meer plekjes in het interieur heb die wel bijgewerkt mogen worden wil ik eerst een keer de boel herstellen en verven. Mocht dat geen mooi resultaat geven dan kan ik altijd nog een nieuwe knop kopen.

Edit, ook even op Elco reageren.

Die pookknop, zie hierboven winking smiley. Verder is het inderdaad zo dat het dash nu wel wat sneller zal gaan. Het is gewoon jammer dat het niet in een keer goed was.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-04-2017 11:20 door Gewoon Dirk.
Geweldig hoe je het helemaal uit elkaar gehaald hebt. Lekker gevoel als al die alien rommel er uit is. heb dat ook bij beide auto's gedaan. Kan het ook geen rare storingen veroorzaken in de toekomst of in de fik vliegen.
Mooi bezig!

Zou ook wel eens willen dat ik het geduld en de zin ervoor kan opbrengen om het zo mooi te fotograferen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-04-2017 12:14 door Nico GTR.
GeÔnspireerd door mij nog wel... Mooi werk hoor, je krijgt er een goed gevoel van op het moment dat alles weer op z'n plek zit hŤ. Die tellerverlichting is typisch, dat heb ik nou ook. Kan ook weer een keer opnieuw beginnen. Ik ga eerst 30 lampjes kopen en dan vervang ik ze meteen allemaal.
@Sketcher - Dankjewel. Inderdaad fijn dat die kastjes al niet meer voor problemen kunnen zorgen, nu nog een keer het geduld opbrengen om alles naar origineel terug te brengen.

@Nico - Om eerlijk te zijn heb ik echt maar snel wat plaatjes geschoten met mijn telefoon. Overigens vond mijn eega het ook wel leuk om foto's te maken van hoe ik bezig was....
Lekker charmant in mijn huiskloffie. big smile smiley


@j.ko - Gisterenochtend zat ik aan de koffie, laptop op schoot en ik zag hoe jij enthousiast bezig was geweest met de stickers in de XM (stickers verwijderen, moet ik ook nog een keer doen) en dat heeft mij er toe gezet om ook weer eens lekker te gaan klussen. smileys with beer Ik verwacht eigenlijk dat er een stekker niet goed zit achter de tellers, voordat het uit elkaar ging werkte alles nog naar behoren. We gaan het zien.
Ga je nooit op je bek over dat rare hekje naast de auto?

Inspirerende klus overigens. Bij mijn nieuwste aanwinst zit er een startonderbreker op en restanten van een oud alarm. Ben dus hetzelfde van plan.
@Barri - Nee, eigenlijk nooit. Met het auto wassen is hij zelf erg handig, even er op staan en ik kan bij het hele dak. Wel zat hij me gisteren voor het eerst in de weg toen ik onder het dashboard moest zijn.

Vanmiddag maar meteen weer het dashboard los gehaald en de tellerunit eruit genomen. Het goede nieuws is dat alle lampjes nog heel zijn. Het slechte nieuws is dat ik nog altijd geen verlichte tellers heb, ik begin nu toch te vrezen dat ik misschien per ongeluk een verkeerde kabel (deels) los heb getrokken toen ik die kastjes eruit haalde. Wel ontdekte ik in de kofferbak een doorgebrande zekering. Een nieuwe zekering zorgt ervoor dat er weer spanning staat op de 12V aansluiting en ik heb ineens een akoestische waarschuwing wanneer het licht aan blijft na het uitzetten van de motor. Ook het feit dat je sleutel in het contact zit wordt nu netjes aangegeven door een ploing. Toch nog wat gerepareerd vandaag....drinking smiley
Netjes! En inderdaad goed bezig! Ook ik vind het wel dapper tongue sticking out smiley weet niet of ik zelf zo'n onderneming aan zou durven.
Vooral omdat ik mijn eigen onhandigheid maar al te goed ken haha!
En tof dat je resultaat hebt geboekt in de vorm van een waarschuwings-ploing. Al kunnen die soms wel erg snel irritant worden in Amerikaanse auto's.
Weet nog dat onze Mustang in de USA ook bij het openen vd deur meteen bloing bong bloing begon te doen.
De eerste keer was t geinig, tweede keer was t ohja... en derde keer was t al... zucht, shut up nut smiley
Quote
Gewoon Dirk

Deze kan zo in het foto-van-de-dag-topic.

'Maanden na aankoop alsnog lijk gevonden in gangsterbak.'
Quote
j.ko
Quote
Gewoon Dirk

Deze kan zo in het foto-van-de-dag-topic.

'Maanden na aankoop alsnog lijk gevonden in gangsterbak.'

big smile smiley
grinning smiley
Mooie j.ko! De foto staat inmiddels ook in dat topic, kunnen we er daar leuke grappen bij bedenken. winking smiley
Nou jij hebt niet stilgezeten zeg. Ja in je dashboard zie je het werk wat in een auto zit. Zeker zo'n luxe bolide is een volle bak onder het dashboard. Ik weet zeker dat je de kleine dingen kunt fixen. Hilarische foto van jou in de kofferbak. spinning smiley sticking its tongue out
Leuk om je verslag zo te lezen! big smile smiley Je bent inderdaad flink bezig geweest, maar zelfs al lukt het in eerste instantie niet helemaal heb je toch weer een hele hoop geleerd thumbs up
Quote
Gewoon Dirk
Goed, nu moest ik het restant van de draden weg zien te krijgen en aangezien dit allemaal richting de linker onderkant van het dashboard liep heb ik onder de stuurkolom ook maar een paneel gedemonteerd. Dit ging eenvoudiger, al was het wel wringen om mezelf goed voor de bouten te krijgen. Toen het eenmaal open lag kreeg ik spontaan zin in spaghetti!

Dat doet mij denken aan een zekere CX smiling smiley En gelukkig ben je hier wat subtieler te werk gegaan dan zaterdag grinning smiley
Mooi dat je het zo durft aan te pakken, ik werd bij wijze van spreken al nerveus toen ik het luchtfilterhuis eens opende winking smiley
@Marc, Bleuz & Wouter: Het gaat zeker goed komen, al lijkt het soms wat uitzichtloos. Maar een zekere CX was er nog el iets erger aan toe!drinking smiley
Inmiddels heb ik vast kunnen stellen dat de lampjes van het dashboard nog in orde zijn, al had ik dat sowieso wel verwacht. De kink zit dus mogelijk letterlijk in de kabel en dan wel in de voeding naar het instrumentenpaneel toe.
Quote
Bmwe46csl
Gister gespot in Eindhoven?

Gisteren zat ik in een touringcar van Berlijn naar huis, dat zal dus iemand anders zijn geweest winking smiley
Lekker bezig. Als ik aan mijn auto werk maak ik ook altijd foto's. Dan kan je ook snel even terugkijken bij het terugzetten. Mooi werk hoor.
Zo, even een klein schopje omhoog.
Niet dat er zo veel te melden is, ik kon voornamelijk mijn eigen topic bijna niet meer terug vinden.
Voor wat betreft de dashboardverlichting is er nog niets nieuws te melden. Mijn monteur had het nog niet voor Youngtimer Festival kunnen vinden dus moet ik nog een keer terug. Al zit ik daar een beetje over te twijfelen. Hoewel hij echt een vakman is betwijfel ik of ik met zo'n ingewikkelde Amerikaan bij hem wel aan het juiste adres ben.
Enerzijds is hij heel voorzichtig met de auto, zodanig dat hij zelfs mij vraagt hoe je het dashboard en dergelijke los krijgt, bang om iets te beschadigen natuurlijk. Aan de andere kant vind ik wel altijd zwarte vingers op lichte panelen nadat de auto bij hem is geweest. Ik had hem een stel stroomschema's bezorgd om op zoek te gaan naar het euvel. Ik merk dat hij problemen heft met het vertalen van die schema's naar het Nederlands, prima, kan de beste overkomen. Maar dat hij constateert dat er geen stroom naar het instrumentenpaneel na het inschakelen van de verlichting zou een goede diagnose zijn ware het niet dat hij niet door heeft dat hij niet de lichtschakelaar maar de tijdsinstelling van de follow home verlichting aan het bedienen is.

Al met al is het vertrouwen gewoon een beetje weg daar waar het gaat om de minder eenvoudige klussen. Voor een beurtje, nieuwe remschijven of een nieuwe uitlaat durf ik er nog steeds te komen. Nu werkt nog steeds die verlichting niet, gelukkig rij ik weinig in het donker maar het is wel een flinke domper. Het is nu de vraag of ik er meteen mee naar een US auto specialist ga of dat ik eerst zelf een middag of langer aan de slag ga in een hobbygarage.
Het is meer de vraag of je zelf zin (en tijd) hebt om daar mee aan de slag te gaan. Zo ja, gewoon doen, als het niet lukt kun je altijd nog naar een US-specialist. Zo nee, niet te lang over nadenken dan, en meteen naar een specialist.

Als je een doe-het-zelf garage zoekt, kun je in Kruisland terecht (volgens mij het dichtst bij voor jou). Van oorsprong een 2CV-specialist en daarom veel CitroŽns in de garage, maar je kunt er met elk merk terecht. [www.martienmooijman.nl]

Zelf ga ik altijd ben ik twee keer in Zevenbergen geweest: [www.selfservicezevenbergen.nl] Voor jou ook nog wel te doen qua afstand, maar verder weg dan Kruisland.

US-specialisten ken ik niet, nog nooit nodig gehad winking smiley.
Bedankt voor de suggesties, ik kende ze beiden nog niet. Wat eventueel ook nog kan, er is hier in Bergen op Zoom een autostalling met twee bruggen en gereedschap. Wellicht dat ik de Eldorado schors tijdens de wintermaanden en hem daar stal. Kan ik dan meteen aan de auto werken. Ik heb inmiddels een complete repair manual van Cadillac (twee boeken van bij elkaar zo'n 1000 paginas) en daarmee durf ik het wel aan om zelf de bedrading uit te pluizen.
Even een korte update.
De mensen die vanmiddag op de AW-meeting waren weten het natuurlijk al maar ik zal het hier ook meteen officieel maken.

De CitroŽn C4 Cactus gaat per 13-06 met vervroegd pensioen, dit omdat ik sinds kort met de fiets naar het werk ga. Daardoor staat hij veelal werkeloos voor de deur en dan is private lease ineens wel heel duur. Gelukkig kon ik voor een schappelijk bedrag het contract afkopen en vanaf de dertiende is hij dus niet meer van mij.

Dat betekent echter niet dat de Cadillac nu ingezet gaat worden als boodschappenauto. Immers, steeds maar korte ritjes, daar heb ik hem niet voor gekocht. Dus had ik besloten dat er een praktische auto bij moest komen. Och wat erg, een zoektocht naar een auto die praktischer dan de Cadillac moet zijn. Gelukkig mocht hij ook wel leuk zijn.

Met gepaste trots stel ik daarom aan u voor:

2001 Lancia Lybra SW 2.0 20V










Was zeker een nette auto, met lekker geluidje! En dat voor een lage prijs. Fijne kilometers! thumbs up
Gaaf een Lybra!!!
Zeer fijne wagen en motor, die 20 20v 5 cilinder is erg fijn, wel wat dorstig trouwens.
Ook zelf ooit bijna eentje gekocht dik 12 jaar terug.

Distributieriem is wel een helskwarwei trouwens bij de 20 20v motor, maar er is een foefje om de motorsteunen los te draaien zodat hij te kantelen is en er net genoeg ruimte is zodat niet de hele motor er uit hoeft. Tenminste dit is zo bij de coupe en de bravo, hopenlijk ook bij de Lybra.
Gaaf! Ziet eruit als een heel mooi exemplaar van een toch al mooie auto. Ik heb er ook naar zitten kijken ipv de Rover... thumbs up
Quote
Bofkont
Gaaf een Lybra!!!
Zeer fijne wagen en motor, die 20 20v 5 cilinder is erg fijn, wel wat dorstig trouwens.
Ook zelf ooit bijna eentje gekocht dik 12 jaar terug.

Distributieriem is wel een helskwarwei trouwens bij de 20 20v motor, maar er is een foefje om de motorsteunen los te draaien zodat hij te kantelen is en er net genoeg ruimte is zodat niet de hele motor er uit hoeft. Tenminste dit is zo bij de coupe en de bravo, hopenlijk ook bij de Lybra.

Ik denk dat als je een goede monteur hebt het makkelijker is de motor er gewoon uit te pakken. Zo te zien kon die direct door de onderkant naar beneden, en dan is de distributieriem ook makkelijk te vervangen.
@Renaultje - Ik vermoed dat wij wel hebben staan kletsen vanmiddag maar ik kan je even niet linken aan je schermnaam. Hoe dan ook bedankt voor de complimenten

@Nico GTR - Jij ook bedankt. En hoe die distributie ook moet, daar heb ik de komende twee jaar nog niet om wakker te liggen.

@Bofkont - Dankjewel. De Lybra is zeker een heerlijke auto, zowel van buiten als van binnen. En die smeuÔge vijfcilinder is inderdaad een waar genot. Dat hij wat dorstig is neem ik voor lief, ik rij immers nog maar iets van 10.000-15.000 km per jaar uitgesmeerd over twee auto's.

@MWH - Ook jij natuurlijk bedankt. Op foto's oogt hij nog heel strak maar geloof me, ik vrees dat Bofkont er jeuk van zou krijgen! Overigens had ik ook Rover in mijn hoofd toen ik begon na te denken over een opvolger van de Cactus...
Ik heb de Lybra vanmiddag even kort kunnen bekijken.
Prachtige luxe auto die je niet veel ziet op de weg.
Hopelijk heb ik de volgende keer meer tijd om de wagen eens goed te bekijken.
Gefeliciteerd met de Lybra! Zit ook regelmatig naar Lybra's te kijken maar moet eerst de BMW een nieuw baasje vinden. Deze is wel bijzonder in die kleur, hoe istie van binnen?
Mooie Lybra! Lijkt me een meer dan waardige opvolger van de Cactus. Veel plezier er mee.
Gaaf, vanmiddag gezien en gehoord, erg mooie auto en klinkt super natuurlijk! Leuker dan de cactus vind ik, totaal anders maar mooiere motor
@Audi80Coupe - Dankjewel, die plaathouder is inderdaad een leuk detail, die mag er dus ook mooi op blijven van mij.

@spyderweb - Zeker jammer dat ik alweer weg moest, volgende keer beter. Dan kan ik jouw Mazda ook wat uitgebreider bewonderen. thumbs up

@Zadelsnuiver - Dankjewel! Het is mede door de Lybra die jij deelde in het youngtimer te koop topic dat ik werd herinnerd aan deze Italiaan. Binnenin is het een groot feest van Alcantara en (nep)hout. Helaas horen daar ook wat typische problemen bij maar die komen bij een latere update (inclusief foto's) wel aan bod.

@Caspian - Dankjewel! Ik heb er de afgelopen 36 uur bijna 500 km mee gereden en ik kan je vertellen dat het een meer dan waardig opvolger is.Man wat rijdt dit fijn! cool smiley
@Damianw26 -Ja super bedankt. Het is inderdaad een totaal andere auto dan de Cactus. Overigens heb ik aan die laatste ook veel plezier beleefd maar het is net wat je zegt. Zo'n vijfcilinder is natuurlijk niet te versmaden!
Ben benieuwd naar de update Dirk, hopelijk zie ik 'm gauw in het echt thumbs up zo'n 20V blijft me toch altijd aantrekken op de een of andere manier.
Dat gaat helemaal goed komen, binnenkort ben je toch al in de buurt. Ik zal de bbq alvast maar uit het vet halen. winking smiley
En inderdaad, zo'n 20V is heerlijk. Deze voelt wel veel anders aan dan die in de Stilo maar het klinkt gewoon evenzogoed heerlijk!
Is het alcantara wat versleten, allemaal puntjes erop??
Is helaas wel een standaard kwaaltje van deze auto's.
Is opzich nog wel te herstellen, je kunt het met een scheermachine die puntjes eraf scheren.
Mesje kan ook, goed vlak houden en niet teveel druk.
Dat is inderdaad een van die kwaaltjes Bofkont. Ik ben er al wat mee bezig geweest, helaas is het nog niet perfect, ook zit er een klein gaatje in het zitvlak van de bestuurdersstoel.
Een ander bekend kwaaltje is het klevende dashboard. Ook dit moet te verhelpen zijn maar vooralsnog is dat nog niet gedaan.
Oef.. klevende dashboard is wel echt heel kut.. ik had het bij m'n laatste Stilo ook, maar niets hielp. Het enige wat tijdelijk hielp was de cockpitspray van action, maar uiteindelijk heb ik alle plakkerige onderdelen maar gewoon vervangen. Bij Geuzendam is dat wel allemaal voorhanden.

Die pluisjes kun je ook weghalen met zo'n speciaal apparaatje voor kleding, idd hetzelfde principe als een scheerapparaat. Hebben ze bij de blokker Enzo, heet pluizen tondeuse ofzo big smile smiley
Leuke Lancia! Zo op de foto's ziet hij er nog heel netjes uit. Mooie kleur ook voor de Lybra, past nog het mooist bij een beige interieur. Auto is volgens mij gebaseerd op de Alfa 156/147, dus het zal ongetwijfeld fijn rijden.
Ik heb wel eens een stoel thuis een stuk mooier gekregen door hem te "scheren" met een tondeuse. Kortste stand.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close