Hallo allemaal.

Nadat ik bijna 4 jaar in een zwarte peugeot 207 RC uitvoering heb rondgereden naar volle tevredenheid zonder grote problemen.
1 keer relais van de ABS pomp kapot gehad na een bliksem inslag (of puur toeval dat het daarna kapot was).

Was al een tijdje aan een kijken voor wat nieuws. Het moest in ieder geval een B of C segment hot-hatch gaan worden.
Budget was in eerste instantie 25000 met de inruil van de huidige eraf gehaald, dus zeg maar ong 30000 zonder inruil.
Dus maar eens langs de dealers voor de 208 GTi, de Fiesta ST en de Clio 4 RS.
Alle 3 de auto hadden pluspunten en minpunten en eigenlijk geen enkele van de drie kon mij doen besluiten die wil ik hebben.
-De fiesta ST, reed als beste maar dat interieur vond ik een afknapper op de stoelen na, Wat een plastic.
Interieur kwam ook rommelig over met de vele knoppen en het kleine multimedia scherm.
-Peugeot 208 GTi, Mooiste van de drie, zowel van binnen als van buiten maar qua rijden eigenlijk net niet.
-Clio, alleen in jaune sirius (optie van 1500! euro) op de standaardprijs van 27000 en ik miste gelijk bij het rijden al de handbak.
Dus die viel gelijk af.

Verder heb ik nog naar een 2e hands focus RS in ultimate green gekeken, stond een erg mooi exemplaar te koop in Geilenkirchen (D).
Net over de grens waar ik woon.
Moest 28.990 kosten met alle opties, was een auto van toen 4 jaar oud en 53000 km op de teller.
Alles eens nagekeken en rest BPM berekend op internet, toen viel mij de mond open. Moest nog bijna 7000 euro aan rest BPM aftikken.
Dat was geen optie dus gaan nadenken over de Fiesta ST en peugeot 208 GTi.

Al snel kwamen geruchten dat Peugeot sport aan een verbeterde GTi werkte die dan R moest gaan heten.
Dus nog maar gewacht, tot vlak voor goodwood een teaser kwam van een extremere versie van de GTi ter ere van de 30ste verjaardag van de 205 GTi.
Daarna gemaild met peugeot NL of zij van plan waren om dat model ook hierheen te halen en er zou een beperkt aantal naar NL komen.
Meteen naar de dealer met deze info en mijn telefoonnr. achtergelaten.
Zodra er meer bekend werd zou ik gebeld worden. Dat was dus op 1 oktober.

Zodra peugeot nederland de info/prijs aan de dealer had doorgegeven ben ik gebeld door de verkoper waaraan ik eerder al had aangegeven zo'n auto wel te zien zitten.
Een uur na het telefoontje was ik bij de dealer en heb de GTi 30th besteld. Was de eerste in NL die er 1 had besteld.
Een proefrit maken was niet mogelijk maar met de gedachte in mijn hoofd van de gewone GTi en de aandrijflijn/onderstel uit de RCZ R waar de pers erg lovend over was, heb ik geen twijfel gehad, normaal zou ik nooit een auto kopen zonder proefrit.
Nog even twijfel over de kleur, uiteindelijk voor robijn rood gegaan omdat ik denk dat je op die two-tone uitgeken raakt na een tijdje.

Waarom de 30th ipv de gewone GTi. terwijl de 30th 3500 euro duurder is?
De 30th heeft een sperdiff uit de RCZ R, Mooie kuipstoelen, een andere uitlaat met gewone ronde pijpen, brembo remmen, 18 inch wielen ipv 17 inch,
en de nodige onderstel aanpassingen.
Ook de versnellingsbak komt rechtstreeks uit de RCZ R, de eerste 2 versnellingen zijn langer als bij de gewone GTi 3 t/m 6 zijn korter.
Dus in mijn ogen het geld dubbel en dwars waard.
Daarnaast toch een gelimiteerd model.

En na bijna 4 maanden wachten heb ik hem afgelopen vrijdag dan eindelijk kunnen ophalen.
NR. 159 heb

genoeg verteld, hier de eerste foto's.













Heb er wel een korte antenne opgedraaid.
En verder staat nog een Pilot xenon setje op het programma.

Als het beter weer word volgen er nog meer foto's.

Groeten, wesley



10 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-12-2018 12:15 door peugeot gek.
Wat gaaf zeg! Gefeliciteerd met dit fantastische speeltje. Fraai ook dat rood in het interieur, doe echter wel voorzichtig met vieze schoenen.

Ik heb wel een vraag: als je meteen je interesse laat blijken, is er dan nog wel enige onderhandelruimte? Of is die sowieso beperkt bij gelimiteerde auto's?

O, ja. Ter info (wat jij overigens vast al wist): er worden volgens Top Gear Nederland 800 stuks gemaakt, behoorlijk exclusief dus.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-01-2015 14:25 door der Magistrat.
Ik vind zwarte velgen ronduit verschrikkelijk, maar op deze auto staat het eigenlijk best goed! Prachtige auto overigens. In mijn ogen by far de mooiste B-segmenter van het moment en zou (in vergelijking met de Clio en Fiesta) ook mijn keuze zijn geweest. Veel veilige kilometers ermee gewenst! thumbs up
Veel succes met je auto! (ik zou het persoonlijk verschrikkelijk vinden met zulke weersomstandigheden een nieuwe auto in ontvangst te nemen!)
Nou nog je profielfoto aanpassen!drinking smiley
Wauw, wat een cool ding! eye popping smiley Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!! Dit topic ga ik volgensmileys with beer
Wauw! eye popping smiley Prachtige auto, veel plezier ermee!
Ontzettend gaaf. Peugeot is de laatste tijd goed bezig met z'n (sportieve) modellen.
Goed bewaren, kan een collectors item worden. cool smiley
Dank voor de reacties.

Ga ook een verbuiksmonitor bijhouden vanaf de volgende tank.

Hij is nu nog nieuw maar zonder echte stampen zit ik nu op 12.1l per 100km.nut smiley
Kijken of dat nog zuiniger gaat worden.

@autoweek.
In de Carbase staan nog fouten mbt tot de GTi 30th.
Gefeliciteerd met je geweldige aankoop, prachtige auto thumbs up
Gaaf! Vorige week kreeg ik een mail van Peugeot NL m.b.t. de demo-auto's die ze hebben voor PR waar deze 30th ook tussen stond. Toen dacht ik, een 30 th-edition? Wat is dat. Nu ik zo lees dat veel techniek uit de RCZ-R komt moet het haast wel prima voor elkaar zijn. De RCZ-R heb ik drie dagen uitgelaten in de Eifel, prachtige machine.

Veel plezier met deze 208. Hoewel ik het model ansich wat te druk vind, oogt het zo zeker wel als een compleet plaatje.
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot gek zijn Peugeot 208 GTi 30th
25-01-2015 15:30
Zeer bijzondere auto! Prachtige lakkleur ook! Lekker!
Met recht een peugeot gek, bijzonder gave wagen cool smiley
Wauw, pure Peugeot Porno dit.

Geweldig man!
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot gek zijn Peugeot 208 GTi 30th
25-01-2015 18:25
Geweldige auto. Prachtig uitgevoerd met die velgen en interieur!
Echt tof dit. thumbs up De 30th details en Rouge Rubi staan hem goed.
Heel veel plezier een rijgenot met je mooie Leeuw!
Peugeot-gek moet je wel zijn om zoveel geld te spenderen aan zo'n klein karretje. Maar wat ben ik blij dat er mensen zijn die dat doen! Een fantastische keuze voor een, lijkt mij, heerlijke auto. Zowel de 208 GTi als RCZ R heb ik gereden en vooral van de laatste was ik behoorlijk onder de indruk. De normale GTi is wat aan de softe kant, maar met de juiste onderdelen van de RCZ zou het wel eens de ideale combinatie van beide kunnen zijn.

Qua looks is 'ie in ieder geval helemaal goed. Fraaie kleur, goeie wielen (pas op de stoeprandjes!) en ook het interieur is nog fraaier dan dat van de 'gewone' GTi. Die matjes, wauw smiling smiley.

Update ons met foto's, foto's, foto's. En schrijf er af en toe een stukje bij winking smiley
Zo, da's een lekker karretje zeg, echt een hebbeding! Sinds mijn vriendin een 208 (allure 1.6 vti) rijdt ben ik ook overtuigd van de kwaliteiten van dit model. Veel plezier! Was trouwens het rijden in de sneeuw met die 18" walsen niet net iets te spannend? Of zitten er winterbanden onder?
Ik vind de 208 zelf helemaal niets. Komt vooral door de kleuren en uitvoeringen zoals je ze dagelijks ziet.

Maar dit staat toch wel heel erg dik, en die kleur maakt het hem gewoon. in 1 klap gewoon een heerlijke auto om te zien thumbs up
Gave uitvoering, top kleur! Heel mooi!
Ik vind de 208 echt totaal geen mooie auto, maar dit soort uitvoeringen kan ik altijd waarderen! Vet!
Hele dikke 208! Als normale uitvoering is het een aardige auto, maar deze is echt gaaf. De kleurstelling is ook fraai. Met zo'n auto moet je rijden, maar het is bijna zonde, zo mooi nieuw ziet hij eruit op de foto's.
Zal wel een lekkere auto zijn ja! Mooie kleur ook thumbs up
Wauw, wat een heerlijke uitvoering, geweldig!
Supergave wagen!! Echt heel dik in deze uitvoering.. De kleur is ook schitterend! Heel veel plezier ermee smiling smiley

Een minpuntje.. Die rode matten zijn echt een onwijze mismatch met de buitenkant. Gewoon lekker zwarte matten erin imo.
Mooie wagen. En inderdaad die matten verwisselen voor zwarte exemplaren. Want vrees dat je met dit weer binnen een paar dagen zodanige vlekken er in hebt die er niet makkelijk uit willen....
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot gek zijn Peugeot 208 GTi 30th
27-01-2015 10:16
Wat een prachtig apparaat is dit toch, helemaal in die kleurstelling. Dit waren exact de aanpassingen die de 208 GTi nodig had!
Wel heb ik een aantal vraagjes;

1. I.t.t. de normale 208 GTi zit hier een start-stop systeem in, is die hinderlijk of valt dat wel mee?
2. Wat vindt je van het motor- en uitlaatgeluid van jouw auto i.v.m. de Fiesta ST?
3. Hoe hard is het onderstel in vergelijking met de Fiesta ST? Kun je hier wel gewoon zorgeloos hobbeltjes mee over?
4. Zit er naar jouw ervaring genoeg gevoel in het stuurwiel en bij het schakelen?
5. Is de ruimte achterin veel minder geworden door die heerlijke dikke kuipstoeltjes?

Mocht je ooit overwegen om dit ding van de hand te doen, laat het mij maar weten.
Tot die tijd blijf ik dit topic volgen en verder dromen... winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2015 10:16 door Limit.
Nogmaals bedankt voor de reacties.

vandaag ga voor het eerst een flink stuk rijden, de sneeuw is helemaal weg.
Dan kan ik op de meeste punten wel al een antwoord geven.

De rode maken het interieur in mijn ogen, de rest van het interieur is allemaal intraciet, heb wel een set rubberen matten erbij voor in de winter.
Niet dat ik veel sneeuw ga zien met deze auto maar toch.

Over punt 1.
Over het start/stop, je merkt er bijna niets van.
Al ben ik van mening dat het niet goed is voor de motor dat hij 5 keer binnen 10 min uitspringt en weer aanspringt.
Er zit ook een knopje op het dash om de start/stop uit te schakelen.
Moet je wel elke keer doen nadat je de contactsleutel hebt omgedraaid.
Hallo allemaal,

De afgelopen dagen ongeveer 500 km gereden met de auto.
En het is mij zeker niet tegengevallen.thumbs up

Auto ligt als een blok op de weg, alleen bij gas loslaten in een snellere bocht voel je dat de achterkant zich iets zet. Met de ESP aan.
De ophanging is aan de harde kant maar dat weet je van te voren.
Je merkt alle oneffenheden in de weg al zal dat ook komen door de 18 inch velgen.
De besturing is vrij direct en in mijn ogen voldoende zwaar. en het sper merk je ook, bij accelereren in een bocht gaat de auto als op rails door de bocht. Hij helt ook niet over in de bochten.
Waarbij de gewone GTi al onderstuurt.
De verschillen met de gewone GTi zijn duidelijk te merken.
En tov van de Fiesta rijdt deze minstens zo goed.

Ook de versnellingbak laat zich strak bedienen al haakt die wel een beetje. (misschien het nieuwe)
De uitlaat hoor je wel maar is niet storend bij 120 km/h, daarna wordt de brom wat beter hoorbaar en dat icm met de banden op een slechter wegdek maakt de auto wat rumoeriger.

Heb gisteren een lange tocht gemaakt vanuit landgraaf over de A76 en A2 naar ittervoort en via Roermond richting düsseldorf en via de selfkant weer terug. Dus heb binnen, buiten en snelwegen gehad.
De motor hangt lekker aan het gas en trekt goed door. Heb hem wel niet boven de 3500 toeren laten uitkomen. Je merkt een heel kleine turbo vertaging maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.
Bij 130 km/h maakt hij 3100 toeren, dat is ongeveer 400 meer als bij de gewone GTi.

Ik heb de stoel op de laagste stand staan en het stuur zo gezet dat het voor mij ideaal is.
en kan nog steeds het instumentenpaneel helemaal zien. Moet hierbij wel zeggen dat ik de stoel vrij recht heb staan en anders heb je niet veel aan die kuipstoelen.
Over de navigatie ben ik tot nu toe zeer tevreden, bereik is altijd goed.
Alle wegen/rotondes bij mij in de buurt staan erop en het werkt snel, hierover had ik mijn bedenkingen na het lezen van de reviews van andere peugeot's maar ben blij verrast.
Sowieso werkt het scherm erg snel, een stuk sneller als in de nieuwe 308 voor mijn gevoel.
De ruimte op de achterbank is wel beperkt, achter mijzelf (ben 1.83) kan ikzelf niet meer fatsoenlijk zitten.
De kuipstoelen zijn toch wat groter als de exemplaren in de gewone GTi.
Over de geluidsinstallatie ben ik ook tevreden, het is niet de JBL wat ik in de 207 had maar volgens sommige is de standaard installatie ronduit slecht.
Al stel ikzelf hier niet zo'n hoge eisen aan, Heb meestal toch 3fm aanstaan in de auto.

Nu wordt het wachten op beter weer om eens richting de eifel te gaan en hem daar eens uit te laten.
Wat een prachtkar, denk alleen dat de matjes niet zo mooi rood zullen blijven.
Veel plezier met dit speeltje.
Erg gave 208!

Zie dat je uit Landgraaf komt, dus miss. zien we elkaar nog wel eens.
Mooie auto hoor, kleur staat hem ook erg goed zeker in combinatie met de rode accenten in het interieur.
Kijk eens aan, wat een prachtige 208! In deze uitvoering mag met recht worden gesproken van een sterk nummer smiling smiley Schitterende kleur, geweldige specificaties. Veel spannende doch veilige kilometers gewenst smiling smiley
Een kleine update,

Vandaag de auto voor de eerste keer gewassen en afgelopen weekend heb ik de Xenon ingebouwd.
Het was meer werk om goed uit te zoeken waar ik de ballasten kon plaatsen dan het daadwerkelijk inbouwen.
Het betreft een pilot digital line met 6500k lampen. Het is vrij wit licht met een lichte blauwe gloed.
In de 207 die ik hiervoor had zat 8000K.
Het verschil is tussen dag en nacht met de halogeen lampjes die erin zaten.

De auto heeft nu 850 km gelopen dus echt doortrekken zit er nog niet in, maar als de olie op temperatuur is heb ik wel al eens wat meer gas gegeven.
1 keer doorgetrokken tot 160 km/h op de duitse autobahn. Je zit binnen no-time van 120 naar 160.
Ben benieuwd hoe de auto daarna doortrekt tot de top van 230.

hierbij nog 2 foto's



Genomen in het prachtige limburgse heuvelland.


Groeten, wesley
Likkebaardende unit.
De wegen in Nederland zijn weer een fors stuk mooier geworden. Bedankt daarvoor.
Ik bevind me redelijk vaak op die wegen en in 90% van de tijd is het uitzicht echt geen reet aan.

Jij doet daar iets aan. Waarvoor hulde.
Quote
Forumregels
Om het gebruik van het forum in goede banen te leiden, hebben we een aantal regels opgesteld:
1. Grof taalgebruik, discriminerende opmerkingen of uitingen van erotische/pornografische aard zijn niet toegestaan.

Pas maar op, prachtmachien! thumbs up
Quote
Elco
Quote
Forumregels
Om het gebruik van het forum in goede banen te leiden, hebben we een aantal regels opgesteld:
1. Grof taalgebruik, discriminerende opmerkingen of uitingen van erotische/pornografische aard zijn niet toegestaan.

Pas maar op, prachtmachien! thumbs up

LOL. En zo eens.
Gevaarlijk geval.
Erg gaaf ding! Veel plezier ermee!
Veel plezier ermee, ziet er tof uit, persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Clio 3 RS, maar uit de huidige line-up denk ik inderdaad de juiste keuze.
Net als elke kleine Peugeot schreeuwt ook deze prachtige GTi om een kleine verlaging. Of lijkt het zo'n groot gat op die laatste foto?

De motor is werkelijk een genot. Een van de beste dingen in de RZC-R waarmee ik heb gereden. Het beste waren de remmen overigens.
Ik denk dat het licht van de erg laag staande zon (zie de schaduwen) de auto hoger doet lijken omdat de banden in de wielkasten ook helemaal verlicht worden. Dat is normaalgesproken bijna nooit het geval smiling smiley
De eerste 1000 km zitten erop, nog geen moment spijt van de auto.

Hij kan idd een beetje lager, een cm of 2 max. anders worden drempels een probleem.
Verder lijkt het ook meer door die zwarte wielkast randen.

De 207 die ik had kon ik mijn vuist hoogkant tussen band en wielkast zetten, daar zijn toen wel H&R verlagingsveren onder gezet.

Het zou zomaar kunnen dat het in de toekomst wel nog gaat gebeuren.
Heb voorlopig nog niets op de planning staan om te veranderen, wel heeft m-tech een shortshifter die de schakelweg met 45 % verkleind.
De beheerder van het 208GTidrivers forum gaat dat ding uitproberen en als dat goed bevalt wil zo'n ding ook wel.
Forge heeft heel leuke performance upgrades, oa front mount intercooler, maar daar ga ik niet aan beginnen zolang ik garantie heb.
De THP motor is een hele goede motor qua prestaties maar over de betrouwbaarheid is al veel geschreven en ook bij de gewone GTi's zijn problemen met de distributie.
Wat een prachtige auto thumbs up
Veel veilige kilometers toegewenst, maar dat zal wel goed komen met zo'n auto.
De THP motor is idd een goede motor, over het algemeen maakt peugeot behoorlijk sterke motoren als ik zie dat er bv zonder extreme aanpassingen uit een 1,6 uit een 106 422 pk geperst kan worden en heel blijft.
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot gek: Peugeot 208 GTi 30th
07-03-2015 16:05
Wat een mooie auto, die 208 GTI. Peugeot had met de 205 GTI al de betere GTI in handen volgens mij. Goed om te zien dat ze nu weer meer kunnen dan ouwelullenbakken maken.

Dit is een auto voor het leven!
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot gek: Peugeot 208 GTi 30th
11-03-2015 19:35
Wat een bom op wielen zeg! Heb in de normale 208 GTI wel is gereden en dat was al een feest moet ik zeggen, dit moet helemaal heerlijk zijn! Prachtige kleuren combinatie ook trouwens.

Veel plezier ermee, maar dat moet wel lukken smiling smiley
De eerste 3000km staan op de teller.
Het gemiddelde verbruik ligt rond 1 op 13, en dat valt mij alleszins mee met mijn toch wel sportieve rijstijl.smiling smiley

Afgelopen weekend naar de GTi meeting in nijkerk waar ik het 's morgens een poetsbeurt had gewonnen voor mijn auto.
Was een leuke dag met een heerlijke barbeque op het eind, Ook het weer was geweldig.

Na de poetsbeurt stond hij er glimmend bij, totdat wij terug kwamen van de toertocht.
Na een stukje onverhard zag mijn auto uit alsof ik met de plaatselijke rally had meegereden.

Zo zag die dus uit na de toertocht.

Plaatje geleend van de facebook pagina van de peugeot GTi club.

Heb de laatste tijd ook al aardig wat positieve reacties over de auto, ook dat hij niet meteen uitziet als een snelle wagen.
Het zou net zo goed een 1.2 met dikke wielen kunnen zijn.
Maar alle snelle peugeot's waren nog vrij ingetogen qua uiterlijk. Op de 205 T16 na dan.

Verder is de Xenon nu fatsoenlijk ingebouwd en het verschil qua lichtopbrengst is aanzienlijk, wil geen gewone halogeen meer.
Ook is hij nog uitgelijnd omdat het stuur een CM naar links stond, keurig opgelost door de dealer.thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2015 19:41 door peugeot gek.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.