Peugeot gek: Peugeot 208 GTi 30th (15-12, op de rollenbank geweest)

Gepost door peugeot gek 
Lekker bezig! Altijd mooi he een rustig rondje op de ring. Was de afgelopen keren dat ik er was niet mogelijk helaas.
Gewoon een gave bak, ik heb hem in vijfdeurs met 82 PK (yawning smiley) en ben er heel erg tevreden over!
Leuke auto die 208 GTi, alleen natuurlijk behoorlijk prijzig en waarschijnlijk lust die ook een aardige slok benzine. Zal er zelf nooit een aanschaffen, omdat het gewoon best een prijzige auto is.

Maar ze hebben met de 208 zeker een leuke en sportieve auto neergezet, dus hier ga je zeker veel plezier mee beleven.
Weer eens een update na lange tijd.

op 17 oktober ben ik voor de eerste keer op Assen geweest met de wagen.
Na Zandvoort, spa en de nürburgring het 4e circuit waar hij uitgelaten mocht worden.
En het blijft een genot om in te rijden,

en aan het eind van de dag toch wat trillingen in de auto, hier en daar wat rubber opgepakt.spinning smiley sticking its tongue out

Op 1 december is hij dan toch op de rollenbank geweest.
Via de peugeotGTi club waarvan ik lid ben kon dat voor slechts 20 euro.
Ik was toch wel benieuwd wat daar nu uit zou komen, want ondanks dat hij niet veel korte stukken rijd, altijd zijn beurten krijgt en ook goed word doorgetrokken op het circuit blijft het ook een THP motor. die lang niet allemaal het opgegeven vermogen halen.

Even kort, de auto is nu bijna 4 jaar oud en heeft 31500 km op de teller, en heeft een sport luchtfilter.
Hij zou 208 pk en 300nm moeten hebben.
En na de test kon ik tevreden zijn, hij heeft 204 pk en 325 nm koppel.

Ingesnoerd movht hij laten zien wat hij kon, ook gaaf om te zien hoe warm zo'n turbo wordt en hoe het motorblok beweegt bij gas geven en los laten.

Samen met een witte 208 die overigens bijna hetzelfde vermogen en koppel produceerde.

Groeten, Wesley
Het blijft een fantastische auto, en je gebruikt hem waar hij bedoeld voor isthumbs up Geen plannen voor tuning?
Vraagje over de test/meting op de rollenbank: Normaliter geeft een fabrikant het vermogen van de motor op, gemeten aan de krukas. Hoe wordt dan het gemeten koppel/vermogen op een rollenbank teruggerekend naar het motorvermogen? Ergens zitten in de aandrijflijn verliezen (per voertuig verschillend) en zijn hier tabellen van? Hoe regelen ze dit in op een rollenbank?
Soms ben ik wel eens tuning aan het denken. oa grotere intercooler, andere kat, chip op maat.
Dan moet ik eens contact opnemen met Beek auto racing, die hebben een hele goede naam met Mini die ook een THP onder de kap hebben.

Maar met het oog op de toekomst is de auto toch wat onpraktisch, dan komt de vraag of er een 2e auto bijkomt voor dagelijks gebruik.
Al heb ik dan 2 auto's die nauwelijks gebruikt worden omdat mijn vriendin door haar handycap geen auto kan rijden.
Voor woon-werk verkeer heb ik de werkbus.

Op de rollenbank rekenen ze inderdaad het vermogen op de wielen. En volgens mij wordt er 20% verlies gehanteerd voor een voorwiel aangedreven auto.
Het vermogen dat dan op de rollenbank wordt dan gecorrigeerd en zo kom je op het vermogen aan de krukas.
Gaat via een Tabel, vermogen op de wielen ingeven en de computer doet de rest.
Hele nette auto!
Mooi dat de auto zo gebruikt wordt. Zeker zo door blijven gaan.
Weer een kleine update.

pas geleden is hij weer bij de dealer geweest voor een beurt.
Na 4 jaar adviseerd peugeot om de bougies en remvloeistof te vervangen.
Dus gelijk maar meegenomen.
En na 4 jaar en bijna 100 rondes Nürburgring en nog een aantal trackdays op zandvoort en Assen waren de remblokken voor ver op. (32000km)
Helaas zijn de Brembo exemplaren wat aan de prijzige kant.

De banden (michelin pilot supersport) daarintegen houden zich nog goed met een 4 a 5 mm profiel na 4 jaar.

Al met al heeft de beurt bijna 550 euro gekost. De APK zat wel in de prijs inbegrepen.smiling smiley

Binnenkort krijgt hij zijn halfjaarlijkse detailling beurt met een nieuwe waxlaag. Dan staat hij er weer piekfijn bij.
Wiel-pk's naar krukas-pk's: uitrollen, rolweerstand meten en daarmee 't verlies in de aandrijflijn verrekenen. Bij een voorwielaandrijver meestal 10 a 15%.
Na lange tijd weer een update, zonder foto's

De auto heb ik nog steeds en doet nog steeds perfect zijn werk, afgelopen jaar zijn de remblokken voor vervangen en moest hij voor de eerste keer op APK.
Dat ging allemaal vrij soepel, alleen die Brembo remblokken zijn vrij duurspinning smiley sticking its tongue out
de banden daarintegen houden zich vrij goed. ondanks de rondes op het circuit.

En mijn vriendin is ook een keer meegeweest, was wel gelijk de laatste keer zij ze.smiling smiley

Hij heeft nu 39890 km gereden dus hij gaat bijna de 40000 passeren in 5 jaar.
Wat zit je milieusticker midden op de ruit joh! smiling smiley
Ik doe 'm altijd rechtsboven helemaal in de hoek.

Wel gaaf om zo'n foto van je auto te hebben!
Eind januari heeft de auto zijn jaarbeurt weer gehad.

2 weken van te voren een motorstoring gehad, er was niets te merken aan de auto, alleen de cruisecontrol en begrenzer werkte niet meer.
Het had te maken met de klep van de waste gate. Nu heb ik sowieso in de planning staan om de GFB DV+ 9352 te gaan plaatsen dus ze hebben de storing gereset en daarna is hij ook niet meer terug gekomen, misschien hing hij vast omdat de auto bijna 4 weken stil had gestaan.

Verder is hij ook de 40000km gepasseerd in 5 jaar.

Verder beginnen de banden nu toch echt te slijten. Ik leg ze in het voorjaar nog een keer om en dan moeten er aan het eind van het jaar 4 nieuwe banden op.
Welke weet ik nog niet precies. volgens mij is de michelin pilot supersport niet meer leverbaar en de opvolger daarvan, de pilot sport 4S is niet in de maat 205/40 R18 te krijgen.
Nu ben ik aan het kijken voor de goodyear Eagle F1 supersports of de Pirelli P-zero.

En als het weer meezit mag hij op 15 maart de eerste keer dit jaar de Nürburgring op.
Afgelopen jaar was een karig jaar qua kilometers met de auto, er zijn er ongeveer 3000 bij gekomen.

Om verschillende redenen kon ik mij niet inschrijven bij mijn vriendin, omdat zij daar woonde via een zorg instelling en moest aangegeven als er iemand bleef slapen ging ik vaak weer naar huis het 's avonds.

Daarom reed ik bijna elke dag 2 kilometer op en neer, en omdat dat slechts is voor een auto heb ik mij toen een oude astra gekocht voor de korte stukjes.
Door de Corona waren langere ritten richting de Nordschleife ook niet aan de orde.
Nu hebben we 8 januari de sleutel gekregen van ons huis dus gaat de Astra weer weg.

Nu is de auto eind december weer op beurt geweest en heeft weer een frisse APK.
Vorig jaar kreeg ik nog te horen dat banden scheef afgesleten zijn en dat er nieuwe op moeten en dit jaar hoor ik er niets over.
Toen kwam na 2 weken dezelfde storing terug die ik een jaar geleden heb gehad.
Daarom heb ik nu de GFB DV+ 9352 thuis liggen. Als het warmer word gaat die ingebouwd worden.
Leuk weer wat van je te horen!

Ha, 2km, dat kan te voet zeg! grinning smiley

Gefeliciteerd met jullie huis. smileys with beer
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.