Hi Allemaal,

Ik wilde na veel mee lezen hier ook mijn Disco leven eens met jullie delen. Ik hoop jullie veel lees plezier te geven. Ik heb de Disco al een jaar of 3 dus zal de eerste paar updates de tijd eerst gaan inhalen voor ik weer up to date ben.

Even over mezelf. Ik ben net als (bijna) iedereen hier een enorme auto liefhebber. Mijn eerste woordje was Vovo (Volvo) zo zweren mijn ouders. Vroeger een verzameling autootjes en schaalmodellen aangelegd en hier ontwikkelde zich de fascinatie voor Land Rovers en andere 4x4's al snel.

Over mezelf
Ik ben Nederlander ben een product/transport/auto ontwerper. Ik werk vroeger en indirect nog steeds voor diverse autofabrikanten maar doe ook heel veel andere producten.

Als ik dit verhaal begin werk en woon ik nog in BelgiŽ maar inmiddels woon ik al weer 2 jaar in het Detroit van Engeland.

Auto geschiedenis:
Mijn eerste 2 auto's waren vrij standaard voor jonge beginnende autobezitters volgens mij.

2000-2006: 1986 VW Golf 1.3 CL Automaat (Ja, met wel 3 hele versnellingen)
2006-2009: 1997 VW Golf 1.6 100pk Milestone Sport

Beide auto's in 2006


Tijdens verschillende korte verblijven in het buitenland (freelancer) ook nog het een en ander gereden, waar o.a. Ford F-150 en een Jeep CJ7

In 2008 ben ik voor het werk naar BelgiŽ verhuisd en zocht daar naar een leuke auto om mijn trouwe Golfje te vervangen. Ik wilde het liefst weer een Jeep, Land Rover, een Volvo 850r of Alfa Romeo 159 sports wagon maar ik besloot een verstandige auto te kiezen omdat ik toen veel reed en koos voor deze:



2009-2011: Ford Focus II 1.9tdci Ghia Wagon. Heerlijke auto, met chip ook best vlot. De Ford heeft me ook bijna nooit laten staan maar na een jaar begon het toch te kriebelen. Als auto liefhebber wilde ik iets met meer karakter rijden. Bij nieuwere auto's miste ik die beleving en omdat ik graag sleutel was een oudere auto een aantrekkelijke optie.

Discovery:
Land Rover heb ik altijd al een zeer leuk en sympathiek merk gevonden en ik had met de Jeep en via cursussen al de nodige Off Road ervaring opgedaan dus ik was er al snel uit dat het een LaRo moest worden. De Defender is een super auto maar ik reed toen toch bijna 40k per jaar en er waren kindjes in het vooruitzicht dus die viel af door zijn gebrek aan comfort en veiligheid. De Range Rover P38 viel af omdat ik die te chique vond en deze toch wel erg complex en kwetsbaar zijn. Ook wist ik niet zeker of met een RR wel Off Road zou gaan. Een Freebie viel af omdat ondanks dat het een leuk model is het toch net niet is (Sorry Freelander rijders, ik weet dat ze best een heel eind mee kunnen maar de off road spullen verkrijgbaar zijn erg beperkt en ook moeilijk te krijgen)

Ik had al van zijn introductie een zwak voor en had zelfs deze als een van de vele poster op mijn kamer hangen:


De Discover II is eigenlijk het beste van 2 werelden. Voelt zich prima thuis op het asfalt en is een beest in het terrein. Hij beschikt zowel over mechanische off road systemen (Diff Lock, Hi-Lo versnellingsbak) en elektronische (Hill decent control, TC). Omdat ik de eerder genoemde Diff Lock optie wilde moest het er een worden van voor 2002 toen die optie er niet meer standaard op zat en daarom erg zeldzaam in BelgiŽ/Nederland ( voor 2002 was het wel standaard aanwezig maar niet aangesloten maar dat is achteraf te doen) Er zijn veel (aftermarket) onderdelen te verkrijgen voor dit model en er zijn diverse levendige community's rond dit model met heel veel informatie. Ik heb zelf op deze website een uitgebreide review geschreven met aankoop advies mocht iemand overwegen er ook een te kopen.
De Disco Td5 is ondanks LaRoís slechte reputatie best een betrouwbare auto en bovendien zeer makkelijk aan te werken. (Bijna) Alles is zelf te doen.
Die moest het dus worden en ik gaf mezelf een jaar om een zeer goed exemplaar te vinden.

Wel of geen automaat?
Ik was na mijn vaders slechte ervaringen met een Chrysler Voyager 3.3i automaat wat huiverig om een automaat te kopen maar in het geval van de Discovery is de ZF automaat betrouwbaarder dan een handbak. De Td5 en de automaat vormen bovendien een zeer goede combi dus ben ik uiteindelijk toch voor de automaat gegaan.

Juni 2011
Na velen gereden en gezien te hebben heb ik uiteindelijk in Juni 2011 Ďmijní Discovery gevonden. Ik keek zowel in BelgiŽ als in Nederland. In die tijd werden er door de verandering in wetgeving rond particulier bezit van grijs kenteken autoís veel aangeboden. Ik had er een gezien maar afgaand op de foto was ik niet echt enthousiast. Hij had echter maar 100k gelopen en was op de route naar mijn vakantie adres in de Ardennen. Het was een grijs kenteken auto maar de ongebruikte bank en ramen zaten er bij om hem terug om te bouwen. Op de terugweg besloot ik toch maar langs het mooie Limburg te rijden en eens te kijken. Daar gekomen bleek het een ruwe diamant te zijn en de deal werd gesloten.

Plaatje van Marktplaats advertentie.


Met Nederlandse Export platen reed ik hem een week later naar BelgiŽ. Na een bezoekje aan de Douane voor een stempel van 14cent en de Belgische Keuring kon ik de kentekens aanvragen.





Dank voor het lezen, zeer binnenkort meer, ik zal het dan korter houden met meer fotoís. Hopelijk vinden jullie het een beetje interessant. Commentaar, advies, vragen en reacties zijn zeer welkom .

Mijn Discovery is dus een 2000 Discovery series II in Niagara Grey geworden. Toen ik hem kocht was hij compleet standaard. Het is de XS versie dus half leer half stoffen bekleding. Cruise Control en climate control. Het was na het terug plaatsen van de achterbank een 5 deur maar ik had hem in BelgiŽ laten inschrijven als een 7 zitter zodat ik die 2 zitjes in de kofferbak er nog bij zou kunnen zetten als ik dat zou willen. Ook beschikt mijn Discovery over luchtvering op de achteras en het ACE hydraulische anti overhel systeem. De 2.5l 5 cilinder turbo diesel leverde ongeveer 140pk en is luid maar geen onplezierige motor. Snel is hij niet natuurlijk maar dat weet je en daar pas je je bij aan. Met mijn vorige auto's was ik meestal links te vinden in de Discovery heb ik nooit haast. Echt heerlijk is dat. Dat is een compleet andere belevenis, wellicht werd ik gewoon oud maar na het gejaag in de focus is dit erg prettig. Op lange stukken blijkt het een heerlijk reis auto maar daarover later meer.

Bij aankoop was hij dus compleet standaard maar dat blijft natuurlijk niet zo ;-)



72 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-03-2019 14:58 door Sketcher.
Gave Discovery hoor! Ik vind 'm gaver dan een Defender, en vooral deze generatie. De echte opvolger (niet dat gefacelifte ding) vind ik ook heel erg gaaf, maar deze heeft nog meer dat stoere in zich. Heel gaaf! thumbs up

Wat ik me wel afvraag: Chippen in BelgiŽ is toch niet toegestaan? En welke motor is dat, die 1.9 TDCi? Ik ken wel de 1.6 en 2.0... Speciale versie voor de Belgische markt?
Quote
Rob0032
Gave Discovery hoor! Ik vind 'm gaver dan een Defender, en vooral deze generatie. De echte opvolger (niet dat gefacelifte ding) vind ik ook heel erg gaaf, maar deze heeft nog meer dat stoere in zich. Heel gaaf! thumbs up

Wat ik me wel afvraag: Chippen in BelgiŽ is toch niet toegestaan? En welke motor is dat, die 1.9 TDCi? Ik ken wel de 1.6 en 2.0... Speciale versie voor de Belgische markt?

Thanks, ja Discovery 3 is ook mooi maar heb meer met dit model. Vroege Discovery 3s hebben zo hun problemen.

Chippen mag idd niet maar kan nu ik er niet meer woon wel opbiechten. Er mag zoveel niet. Officieel was hij ook niet gechipped maar was de software geŁpdate smileys with beer

Ik weet niet of de 1.9tdci ook in NL leverbaar was maar ik heb er toen voor gekozen om dat toen de psa 1.6 heel veel problemen gaven. De door Ford ontwikkelde 1.9 was dan wel gebaseerd op een oudere versie maar wel betrouwbaarder. Enkel de egr ging ooit eens kapot.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-10-2018 23:44 door Sketcher.
Super!!

Gave auto zeg!! Ondanks dat een Defender in mijn ogen meer iconisch is, vind ik stiekem een Disco ook veel leuker! Zeker dit model!

Leuk bericht heb je ook gemaakt trouwens!! Ik verheug me nu al op de volgende update!
Ik heb je bericht met plezier zitten lezen. Leuk!

Ik ga dit topic zeker volgen. Aan alle auto's heb je meegeholpen qua ontwerp? Als ik vragen mag...
Quote
PjŲtr
Super!!

Gave auto zeg!! Ondanks dat een Defender in mijn ogen meer iconisch is, vind ik stiekem een Disco ook veel leuker! Zeker dit model!

Leuk bericht heb je ook gemaakt trouwens!! Ik verheug me nu al op de volgende update!

Ja de Defender is natuurlijk een ongeŽvenaard icoon. Fantastisch ding maar wel een beetje eenzijdig. Het leuke aan de Discovery vind ik dat het echt het beste van 2 werelden is. Een prettige reisauto en een echt terrein beest. Door het ACE systeem kun je ook snel de hoek om zonder dat hij op zijn kant gaat. Niet dat ik nu de Nurburgring ring ga doen ;-) maar het is wel prettig met opritten op de snelweg zodat ik een aanloopje kan nemen.
Quote
Twix

Ik heb je bericht met plezier zitten lezen. Leuk!

Ik ga dit topic zeker volgen. Aan alle auto's heb je meegeholpen qua ontwerp? Als ik vragen mag...

Dank je,
Dat mag maar wil het hier vooral over de Disco hebben. Je moet je er niet te veel van voorstellen, als freelancer krijg je vaak niet de meest inspirerende opdrachtjes en de echt gave projecten zijn enkel voor interne consumptie en zullen nooit het levenslicht zien. Ik heb in het verleden voor Ford, Geely en dus Land Rover gewerkt. Voor Land Rover heb ik een paar accessoires gedaan en mee gewerkt aan een voorloper van de DC100 concept car. Nu werk bij een groot design bureau en wij werken oa voor de auto fabrikanten hier in de buurt aan erg leuke projecten op het moment. Andere paar van de dingen die ik ontworpen heb (met andere uiteraard) zijn een paar Golden Dragon Bussen (China), De nieuwe tram van Antwerpen en Gent, Den Haag, refurbishment voor de Thalys, Premier class voor Air France A380, Business class en First class voor Singapore, nieuwe Hitachi trein voor Engeland om er maar een paar te noemen.

Zal het weekend weer een update plaatsen over de eerste maanden van bezit, waarschijnlijk inclusief een reisverslagje van een 5000km reis naar TransnistriŽ.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-01-2015 10:49 door Sketcher.
Dank je wel. Oorspronkelijk wou ik vergelijkbaar werk gaan doen, maar daar is uiteindelijk niets van gekomen...
Quote
Twix
Dank je wel. Oorspronkelijk wou ik vergelijkbaar werk gaan doen, maar daar is uiteindelijk niets van gekomen...

Zo gaat dat soms. Gelukkig kan/doet niet iedereen dit werk anders bleef er niets over voor de rest van ons.

Terug naar de Discovery:

Juli 2011
Na 2 weken had ik alles voor elkaar, bank terug, gordels er in, Belgische APK met vlag en wimpel doorstaan en uiteindelijk (helaas) nieuwe stijl Belgische kentekens er op.



Uiteraard gelijk ergens het terrein in geduikt en hier kwam de reality check. Een combinatie van te enthousiast zijn en slechte banden zorgde er gelijk voor dat ik vast kwam te zitten. Gelukkig had ik mijn zwager mee genomen voor het zware schep werk.



Later meer.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-01-2015 00:57 door Sketcher.
Mocht je echt goede terreinbanden willen, die ook op de weg goed presteren, dan raad ik je BF Goodrich All Terrain aan. Mijn vader had ze eerst ook onder zijn Landcruiser zitten en nu heeft hij een Hilux waar ook weer All Terrains onder zitten.
Ik rijd eigenlijk het hele jaar op winterbanden onder de RaRo Classic. De remweg is toch al bagger van die rijdende zeecontainers van onsgrinning smiley.
Dit heeft als voordeel dat in het terrein doorgaans wat meer grip hebt en op de weg niet meteen je vullingen er uit trillen. Hoe is het in BelgiŽ gesteld met terreinen? Hier in Nederland is het bar en boos en blijft het helaas beperkt tot veredelde bospaadjes.

Edit: Ook hier was de keus Disco of RaRo. Het is uiteindelijk de RaRo LSE geworden. Hier is het de Freelander niet geworden omdat deze technisch gezien wel heel erg veel steken laat vallen. Waar de RaRo in onderhoud is worden de Freelanders niet eens geaccepteerd. Wel jammer want ook de Freelander is best een leuke auto.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-01-2015 16:31 door michel1975.
Dank,

Wat betreft de banden, vergeet niet dat die al 3 jaar geleden is en ik de Disco net een maand had. Ik zal het voortaan steeds duidelijk vermelden. Ik ben het verhaal nu nog aan het inhalen.

Inmiddels heb ik goed at banden en een aparte set winterbanden maar die update komt later pas.

Terrein rijden in Belgie is ook zeer beperkt net als in Nederland. Je kunt eigenlijk nergens vrij rijden. Hier en daar een beetje in de ardennen. Er zij wel diverse pay en play plaatsen. Nu woon ik in Engeland daar zijn veel meer mogelijkheden maar ook daar kom ik later op terug.
BelgiŽ is ťťn groot wild terrein. Het valt nog mee dat Discovery's niet bij wet gratis beschikbaar worden gesteld om te kunnen rijden door het land, hoewel er ongetwijfeld ergens een regeltje is verstopt die dat wel zegt. winking smiley
Quote
Rob0032
BelgiŽ is ťťn groot wild terrein. Het valt nog mee dat Discovery's niet bij wet gratis beschikbaar worden gesteld om te kunnen rijden door het land, hoewel er ongetwijfeld ergens een regeltje is verstopt die dat wel zegt. winking smiley

Ja de wegen zijn niet echt om naar huis te schrijven en zowel de Golf als de Focus hadden ook wielophanging problemen, of het daardoor kwam weet ik niet maar het viel wel op.

De wegen zijn dan wellicht niet de beste maar de auto belasting is er dan ook naar. Ik betaalde 'maar een kleine 500Ä per jaar. Daar hoef je in NL met een auto als deze niet mee aan te komen.
Quote
Sketcher
Quote
Rob0032
BelgiŽ is ťťn groot wild terrein. Het valt nog mee dat Discovery's niet bij wet gratis beschikbaar worden gesteld om te kunnen rijden door het land, hoewel er ongetwijfeld ergens een regeltje is verstopt die dat wel zegt. winking smiley

Ja de wegen zijn niet echt om naar huis te schrijven en zowel de Golf als de Focus hadden ook wielophanging problemen, of het daardoor kwam weet ik niet maar het viel wel op.

De wegen zijn dan wellicht niet de beste maar de auto belasting is er dan ook naar. Ik betaalde 'maar een kleine 500Ä per jaar. Daar hoef je in NL met een auto als deze niet mee aan te komen.
Nee dan mag ik maar 2,5 maand rijdengrinning smiley
Quote
michel1975
Quote
Sketcher
Quote
Rob0032
BelgiŽ is ťťn groot wild terrein. Het valt nog mee dat Discovery's niet bij wet gratis beschikbaar worden gesteld om te kunnen rijden door het land, hoewel er ongetwijfeld ergens een regeltje is verstopt die dat wel zegt. winking smiley

Ja de wegen zijn niet echt om naar huis te schrijven en zowel de Golf als de Focus hadden ook wielophanging problemen, of het daardoor kwam weet ik niet maar het viel wel op.

De wegen zijn dan wellicht niet de beste maar de auto belasting is er dan ook naar. Ik betaalde 'maar een kleine 500Ä per jaar. Daar hoef je in NL met een auto als deze niet mee aan te komen.
Nee dan mag ik maar 2,5 maand rijdengrinning smiley

Daar mag ik 4 jaar voor rijden!
4 jaar? Hoe/waar krijg je dat voormekaar?
Mijn youngtimer valt onder het (Nederlandse) kwarttarief, a 102 euro per jaar. Voor die 500 euro kan ik vijf jaar belasting betalen, en in totaal 45 maanden rijden. big smile smiley
102 euro, dat is heel netjes. Daar is prima mee te leven. Ik dacht dat als ik de Disco in Nederland zou rijden dat ik dan een kleine 3k per jaar kwijt zou zijn. Auw. Een van de vele dingen die me weerhouden om ooit naar NL terug te keren.
Quote
Rob0032
Quote
michel1975
Quote
Sketcher
Quote
Rob0032
BelgiŽ is ťťn groot wild terrein. Het valt nog mee dat Discovery's niet bij wet gratis beschikbaar worden gesteld om te kunnen rijden door het land, hoewel er ongetwijfeld ergens een regeltje is verstopt die dat wel zegt. winking smiley

Ja de wegen zijn niet echt om naar huis te schrijven en zowel de Golf als de Focus hadden ook wielophanging problemen, of het daardoor kwam weet ik niet maar het viel wel op.

De wegen zijn dan wellicht niet de beste maar de auto belasting is er dan ook naar. Ik betaalde 'maar een kleine 500Ä per jaar. Daar hoef je in NL met een auto als deze niet mee aan te komen.
Nee dan mag ik maar 2,5 maand rijdengrinning smiley

Daar mag ik 4 jaar voor rijden!

Ik ongeveer 10 jaar...
Quote
Sketcher
102 euro, dat is heel netjes. Daar is prima mee te leven. Ik dacht dat als ik de Disco in Nederland zou rijden dat ik dan een kleine 3k per jaar kwijt zou zijn. Auw. Een van de vele dingen die me weerhouden om ooit naar NL terug te keren.

In Nederland zou je 562-606 euro per kwartaal kwijt zijn. Ik hoop dat het een van de dingen is die helemaal onderaan je lijstje staan. Persoonlijk vind ik andere factoren veel belangrijker om een land wel of niet plezierig te vinden dan de wegenbelasting, but that's just me.
Staat ook tegenover dat je auto hier een stuk langer meegaat. winking smiley
De keuring in BelgiŽ is erg streng en de auto's zijn eigenlijk allemaal in redelijke staat, vergelijkbaar of beter dan in Nederland.

De wegen zijn ook weer niet zo slecht trouwens in BelgiŽ, Nederlanders overdrijven het ook graag. Bovendien zijn de wegen een stuk verbeterd de laatste jaren (al ben ik er de laatste 2 jaar niet meer zo vaak geweest.)

Wat betreft terugkomen naar Nederland is het kunnen blijven behouden van de Discovery zeker niet de hoofd reden maar aangezien het echt een hobby is geworden speelt het wel mee. Alles wat ik niet aan de staat hoef te schenken kan ik aan de Disco of mijn familie besteden (in die volgorde hahaha)
Het zal wellicht per locatie verschillen, hier in de grote stad (Antwerpen) heeft bijna elke auto wel schade. Soms veel, soms minder. Technisch weet ik het niet precies. Voor m'n gevoel ronken/stinken auto's hier minder, maar piepen en kraken ze meer.
Wat betreft de wegen: wellicht ook regiogebonden. Het zijn echt geen Afrikaanse taferelen hier, maar ik vind de wegen echt bar slecht. Snelwegen gaan op zich nog wel, hoewel de kwaliteit van het asfalt zeer slecht is (water blijft er vrolijk op liggen bijvoorbeeld), maar in steden zijn de wegen echt waardeloos. Niet voor niets dat je hier op de stoepen mag fietsen. winking smiley

Haha, goede volgorde qua prioriteiten! big smile smiley

Ik ben overigens zeer benieuwd naar de huidige status van je auto. Snel meer foto's en tekst posten dus!
Quote
Twix
Quote
Rob0032
Quote
michel1975
Quote
Sketcher
Quote
Rob0032
BelgiŽ is ťťn groot wild terrein. Het valt nog mee dat Discovery's niet bij wet gratis beschikbaar worden gesteld om te kunnen rijden door het land, hoewel er ongetwijfeld ergens een regeltje is verstopt die dat wel zegt. winking smiley

Ja de wegen zijn niet echt om naar huis te schrijven en zowel de Golf als de Focus hadden ook wielophanging problemen, of het daardoor kwam weet ik niet maar het viel wel op.

De wegen zijn dan wellicht niet de beste maar de auto belasting is er dan ook naar. Ik betaalde 'maar een kleine 500Ä per jaar. Daar hoef je in NL met een auto als deze niet mee aan te komen.
Nee dan mag ik maar 2,5 maand rijdengrinning smiley

Daar mag ik 4 jaar voor rijden!
thumbs upgrinning smiley
.

Ik ongeveer 10 jaar...
thumbs upJe houdt altijd baas boven baas. Volgende maand maar eens gaan ervaren. Stedentrip NY en DC. Heb er zin in



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-01-2015 18:09 door michel1975.
Quote
Rob0032
Het zal wellicht per locatie verschillen, hier in de grote stad (Antwerpen) heeft bijna elke auto wel schade. Soms veel, soms minder. Technisch weet ik het niet precies. Voor m'n gevoel ronken/stinken auto's hier minder, maar piepen en kraken ze meer.
Wat betreft de wegen: wellicht ook regiogebonden. Het zijn echt geen Afrikaanse taferelen hier, maar ik vind de wegen echt bar slecht. Snelwegen gaan op zich nog wel, hoewel de kwaliteit van het asfalt zeer slecht is (water blijft er vrolijk op liggen bijvoorbeeld), maar in steden zijn de wegen echt waardeloos. Niet voor niets dat je hier op de stoepen mag fietsen. winking smiley

Haha, goede volgorde qua prioriteiten! big smile smiley

Ik ben overigens zeer benieuwd naar de huidige status van je auto. Snel meer foto's en tekst posten dus!

Thanks, Ja ik woonde ook in Antwerpen, de laatste 2 jaar voor ik naar het VK verhuisde woonde ik in Brasschaat.

Zomer 2011
De eerste zomer met de Discovery heb ik heerlijk genoten en een paar puntjes op de i gezet. Naaf dopje hier, weghalen van lelijke stikker streep op zijkant daar maar verder niets interessants. Waar ik niet op gerekend had bij de aanschaf is dat behalve een auto je ook een hele community er bij krijgt. Er wordt veelvuldig naar elkaar gezwaaid en als je elkaar tegenkomt is de LR altijd wel een aanleiding voor een praatje zoals toen ik deze 2 tegen kwam.



Er is trouwens wel een strikte scheiding. Defender rijders groeten elkaar bijna standaard. Discovery rijders worden soms begroet en altijd terug begroet. Nieuwe LR's en RR's worden genegeerd spinning smiley sticking its tongue out Die laatste zijn zelden echte liefhebbers en doen dus wat dat betreft niet mee.

September 2011
Toen ik de Disco kocht wist ik dat er het een en ander aan zat te komen. De luchtvering heeft onderhoud nodig en na 10+ was het te verwachten dat de rubber luchtbalgen aan vervanging toe waren. Net 2 weken voor ik ze preventief wilde vervangen vond ik de Discovery met zijn kont op de grond.



De Discovery II heeft in tegenstelling tot de Range Rover en latere Discovery's enkel luchtvering op de achteras. Het systeem heeft een onverdiende slechte reputatie en sommigen verwijderen het en gaan verder op metalen veren. Persoonlijk vind ik het een super systeem. Het rijd veel lekkerder en boet de mogelijkheid om in het terrein de carrosserie nog wat te verhogen. Door middel van een afstandsbediening kun je ook de achterkant laten zakken om zo het aankoppelen van een caravan wat makkelijker te maken. Het systeem bestaand uit een computer, compressor, 2 luchtbalgen een valve block (iemand een mooie Nederlandse naam hiervoor?) en 2 hoogte sensoren. Het systeem heeft wat meer onderhoud nodig. Als de compressor kapot gaat heb je een probleem. De rijd dan op 2 rubber dopjes op je as en is niet echt prettig (later meer daarover :-) ) Bovendien is het een dure grap. In de meeste gevallen gaat een compressor alleen kapot wanneer de balgen een langere tijd lekken of de hoogte sensoren zijn kapot. Daarom is het aan te raden deze beide te vervangen elke 7 jaar.

Hier was ik nog niet aan toe gekomen maar door het koude weer werd het rubber harder en gaan kleine gaatjes die normaal dichtgehouden worden lekken. Gelukkig was het een relatief klein gaatje dus de compressor kon hem terug op pompen zodat ik er mee kon blijven rijden tot de nieuwe luchtbalgen gearriveerd waren. Enkel na langere tijd stilstaan begint hij te zakken.
Het is een simpele klus, ging snel en bijna helemaal goed. Helaas was ik iets te enthousiast met het terug aansluiten van de slangetjes in het valve block en stripte ik de draad, oeps. Gelukkig kon ik snel een vervangend blok vinden.

Oktober 2011
Een irritant klein probleempje dat veel voorkomt bij dit model is het niet meer kunnen openen van de achterdeur. Wat er dan gebeurd is dat er een pinnetje uit de arm van de hendel in de deur glipt en losgaat. Dan kun je de deur nog wel openen vanuit binnen uit maar niet meer van buiten. Een ty-rap om het pinnetje en het is weer gemaakt en gaat niet meer los ook.



November 2011
Hoewel een grote beurt was uitgevoerd 3 maanden voor ik de Discovery kocht had ik dit toch liever zelf gedaan. Dus in November besloot ik in elk geval de motor olie, luchtfilter, 2 olie filter en diesel filter te vervangen. Zo weet ik dat het goed gebeurd is, zeker met een mogelijk lange tocht met kerst in het verschiet. Maar daarover later meer.
Net als bij alle auto's is het een makkelijke klus. Door de grote bodemvrijheid kun je er gewoon onder. Het enig stomme is dat een van de olie filters op een onmogelijke plaats zit. Waarom ze die daar geplaatst hebben is mij een raadsel. Er is best wat ruimte om het blok maar deze filter zit onder het spruitstuk en achter de turbo verstopt. Gelukkig bied een speciaal door een liefhebber ontworpen sleutel een uitkomst. Ook de locatie van het dieselfilter is een beetje merkwaardig. Deze zit in de achterste wielkuip. Vrijwel onbeschermd. Voor een Defender is er een bescherm huis beschikbaar die ik nu (2015) dan ook heb gemonteerd.

later meer



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-01-2015 01:00 door Sketcher.
Quote
Nico94
Heeft ie 2 oliefilters?

Ja inderdaad, er zit een reguliere oliefilter in en een centrifuge olie filter net voor de turbo.
Quote
Sketcher
Quote
Nico94
Heeft ie 2 oliefilters?

Ja inderdaad, er zit een reguliere oliefilter in en een centrifuge olie filter net voor de turbo.

Oh oke. Dat wist ik niet.
November 2011

Op Marktplaats had ik een set winter banden van Hankook kunnen scoren. Ik was eerst wat sceptisch over Hankook maar na wat zoeken op Google bleken ze goed uit diverse testen te komen. Ik moet ook zeggen dat ik nu voor het 3de seizoen met deze banden nog steeds erg tevreden ben. Omdat de banden die ik had hun beste tijd wel gehad hadden en ik graag 18inch velgen voor de zomer wilde hebben heb ik ze om mijn bestaande velgen laten leggen en de oude banden weggegooid.



Over de garage waar ik de banden liet vervangen was ik minder te spreken. Ik vond de constructie met 4 schaar krikken niet echt getuigen van professionaliteit en ondanks dat ik zei dat de wielmoeren niet goed tegen airgun geweld kunnen kon ik naderhand toch 4 vervangen. Ook de luchtdruk in de banden warren allemaal anders en sommige veel te hoog.

Diezelfde week werd ik ook getrakteerd op de eerste schade. Iemand had een deukje in mijn deur geslagen met waarschijnlijk hun deur. GRRR


Wel een goed excuus om de stoot strips te bestellen ;-)

December 2011

Op het werk had ik een sample van 3M folie gekregen voor een project. Met de overblijvers heb ik het kale plastic interieur strips bekleed. Beter dan het saaie grijs maar iets te bling voor mijn smaak.





Kerst rijs

Mijn vrouw komt uit MoldaviŽ en net voor kerst kregen we te horen dat haar oma was opgenomen met een beroerte in het ziekenhuis dus hebben we al onze kerst plannen omgegooid en besloten met de Discovery daar heen te rijden. Dat hadden we met andere auto's al vaker gedaan maar met de Discovery nog niet. Ondanks de vervelende situatie k keek ik stiekem wel naar de reist. Haar oma lag in een ziekenhuis in de autonomen regio TransnistriŽ maar ze komt zelf uit de hoofdstad Chisinau.

Wat betreft de route zijn er 2 mogelijkheden:

1: De kortste en met minste tol/vinette is door Duitsland, Polen en OekraÔne.


2 De langste maar het comfortabelst


We hebben beide routes al eens gereden. Aanvankelijk hadden we voor de eerste omdat we dan direct in TransnistriŽ zouden binnenkomen. Via de andere routen zouden we eerst nog de bufferzone door moeten en dan via de binnenlandse onofficiŽle grens TransnistriŽ in. Op het laatste moment hebben we toch gekozen voor route 2 omdat er veel wegwerkzaamheden waren op de route in Duitsland en Polen. Bovendien kunnen beide grenzen met de OekraÔne enorm lang duren, soms tot wel 24h . Daarom op het laatste moment toch voor de 2de optie gekozen.

Mijn volgende verslag wordt een reisverslag van die reis. Of de Discovery zich goed hield vertel ik dan. :-)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2015 16:34 door Sketcher.
Zozo, dat is heel eind naar MoldaviŽ!

Maar ik zou niet meer terug gaan naar zo'n garage. Staat niet echt professioneel, die 4 krikken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2015 17:05 door Nico94.
Quote
Nico94
Zozo, dat is heel eind naar MoldaviŽ!

Maar ik zou niet meer terug gaan naar zo'n garage. Staat niet echt professioneel, die 4 krikken.

Ja zeker een hele reis, ongeveer 5000km heen en terug en dus ongeveer 500 liter diesel.

Wat betreft de garage, dat was een banden zaak. Ze hadden wel fatsoenlijke bruggen maar die waren kennelijk bezet. Koste ook best wat, 75 euro meen ik me te herinneren inclusief balanceren. Een 4x4 is duurder zeiden.

Ben er ook zeker niet naar terug gegaan. Of ik heb geen geluk met garages of dealers maar ik ben nergens nog geweest waar ik tevreden over was. Met uitzondering van een garage in Rotterdam waar ik later wat banden vandaan haalde. Een van de redene waarom ik een auto had waar ik het onderhoud zelf kon doen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2015 18:01 door Sketcher.
Die TD5 motor is toch 5/4e van de Oostenrijkse AVL diesel? Vraagje tussendoor...
Quote
P. Klieder
Die TD5 motor is toch 5/4e van de Oostenrijkse AVL diesel? Vraagje tussendoor...

De Td5 (project storm) is een doorontwikkeling van een Land Rover blok. Het cilinder blok is idd samen met AVL ontwikkeld. AVL werd daarvoor ingehuurd als consultants.

Het klopt dus wel een beetje wat je schreef.

Er wordt overigens ook vaak gedacht dat het een BMW blok is waarschijnlijk omdat hij uitkwam net na dat BMW de boel overgenomen had. De waarheid is dat hij al bijna klaar was en dat BMW alleen met wat laatste dingetjes geholpen heeft. Toch zijn er nog veel die dit (willen) denken ik heb zelfs Disco's gezien met Powered by BMW groot op de zijkant :-)
Gelukkig was het dat niet want de BMW motoren later in de andere modellen waren niet echt een groot succes.

Het blok was voor zijn tijd eigenlijk best modern en is ook erg betrouwbaar gebleken. Het enige echte smet op zijn blazoen is dat er bij een aantal motoren problemen waren met een bout van de oliepomp die los kwam door een fout bij productie. Hierdoor zijn er de nodige in de soep gelopen en uiteindelijk ook allemaal teruggeroepen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2015 21:58 door Sketcher.
Even een korte samenvatting:

Disco gekocht in Juni, onderhoud en veel plezier mee gehad. In December kreeg mijn schoon-grootmoeder een beroerte dus vakantie plannen gecanceld en plannen gemaakt om daar heen te rijden. Klein probleempje....die woont in Transnistrie (Niet erkende staat binnen Moldavie), 2500km verder op.

Hoewel de Disco onderhoud had gehad en hier en daar wat puntjes op de i had gekregen had ik liever even gewacht maar dat kon dus helaas niet.
Deze route gekozen, ongeveer 38 uur denken we nodig te hebben, en de stategie is zover te reizen als we kunnen om dan te rusten en dan weer door te gaan:


Op de dag van vertrek nog even wat boodschapjes gedaan. Ik hoor plots een drrrrrrrrrr. De compressor blijft lopen, zelfs na contact uit. Na de zekering er uit gehaald te hebben en de relay to vervangen stopt hij en lijkt gewoon goed te werken. Toch maar vertrekken dus.

Auto vol geleaden en gaan!

Donderdag de 23ste, Dag 1: Belgie-Budapest
Om de drukte in Duitsland en Oostenrijk te ontlopen, het was immers ook al wintersport tijd, besloten we om s'avonds te vertrekken. Om 18 uur is de auto ingeladen en zijn wij weg.
Ook hier wordt bevestigd wat we al ervaren hadden, wat een heerlijke reis auto is het toch. Haast moet je niet hebben maar de auto cruised heerlijk met 120-130. In Duitsland stukken 150 gedaan en ook dat gaat comfortabel. De hoge zitpositie is ideaal en geeft veel rust. Je zit zelden naar de 2 lichtjes voor je te kijken maar je kijkt er overheen en overziet de hele weg. Je voelt je, heel clichť, de King of the road.

We hebben geluk, slechts een klein stukje file en wegwerkzaamheden en om net voor 6en in de ochtend komen we aan bij de grens van Oostenrijk. Net op tijd voor wat Oostenrijkse tol sticker, diesel en een kop koffie. Tijdens de laatste KM's voelde ik dat de auto wat deinde. Als ik uitstap zie ik het al. De kont staat net wat te laag. De luchtvering hoor altijd, hoe zwaar beladen ook, gelijk te staan. Een druk op de off road knop, waarbij de compressor moet aanspringen bevestigd het. De lapjes schieten aan, de boel werkt niet meer.

Wat nu? We besluiten door te rijden naar Wenen, naar de Land Rover dealer.

Daar komen we aan net als ze de dag beginnen. Ik vertel ze wat er gebeurd is en dat ik vermoed dat de compressor overleden is. De mannen gaan aan het werk. 3 man doen er een half uur over om de diagnose apparatuur aan te sluiten. Dan komen ze naar mij toe om te vragen of ik misschien weet waar de stekker zit........Grrr Ik help ze verder en ze klooien nog een uur lang om dat met de zelfde conclusie te komen.

De compressor, amper 2 jaar out is overleden......okay dan dus een nieuwe zeg ik. De meneer aan de balie vertelt dat ze er geen hebben en dat die uit Frankrijk moet komen, helaas gaat dat niet lukken voor maandag maar omdat het dan inhaal kerst is zijn ze gesloten tot dinsdag, verder geen hulp of suggesties. Nog een keer Grrrrr!

Met grootmoeder op sterven is dat geen optie dus ik bel elke Land Rover dealer in Oostenrijk, inclusief Audi dealers aangezien de Allroad dezelfde compressor heeft maar helaas.

Hoewel Wenen best een leuke stad is waren we er niet lang geleden al geweest, dus besloten we de dealer in Boedapest te proberen en als die het niet zou hebben de compressor daar te bestellen en de kerst in Boedapest te vieren. Ik had geprobeerde de dealer te bereiken maar zonder succes. Toch maar proberen.
Na het afrekenen van 120 euro voor de uitmuntende service en de diagnose vulde de dealer het systeem met wat lucht en gingen we richting Hongarije.

Intussen had ik via het owners forum al diverse aanbieding om compressors op te sturen vanuit Engeland en van Romeense forum leden die ons wilde helpen en ons overnachtingen en hulp aan boden. Ik heb het al eerder gezegd, de solidariteit en kameraadschap tussen de mede land rover liefhebbers in ongelofelijk en zeer hartverwarmend.

Onderweg kregen we ook zeer sympathieke gebaren van andere Discos die onze Disco een beetje zagen hangen en wel begrepen hoe het zat.


Google tranlate
Na een rustige maar minder comfortabele rit van een uur en half kwamen we bij de Land |Rover dealer in Boedapest aan. Een sympathieke verkoper begroeten ons. Hij zat er in zijn eentje maar sprak geen woord Engels. Mijn Hongaars is ook niet wat het geweest is maar met gebaren vertelde ik dat we problemen hadden. De beste man vloog naar zijn computer en met google translate vertelde we wat we nog hadden. Hij had wel 3 adressen die ons wellicht aan een compressor konden helpen en hij ging druk bellen. " kreeg hij uiteindelijk te pakken maar hadden niets. Een derde nam niet op.

Na het voorlezen van " Sorry, thank you, happy christmas and goodbye verlieten we teleurgesteld de showroom. Met de deurklink in onze handen hoorde we STOP! en een telefoon over gaan. De compressor was gevonden en onderweg.

Mannen werden gebeld en al snel konden we de Disco in de werkplaats parkeren. De opluchting was groot.



Hoera! We waren weer heel maar wel 900 euro armer. Na een nachtje hotel gingen we de volgende dag vroeg weer door. Hiervan doe ik later verslag, ik beloof met meer avonturen en meer foto's en minder tekst. Zoals altijd zou het leuk zijn jullie feedback te lezen.
Leuk verslag. thumbs up Ben benieuwd naar het vervolg.

Wat ook hier wederom bevestigd lijkt, hoe armer het land en de mensen (ofwel, hoe verder je naar het oosten gaat), hoe behulpzamer men vaak is. Dat was tenminste mijn ervaring in Litouwen, waar een probleem aan m'n auto vlak voor sluitingstijd adequaat werd gerepareerd.

Ik heb geen enkel beeld van MoldaviŽ. Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Super leuk verhaal!! Ik verheug me nu al op een vervolg... Met meer foto's inderdaad winking smiley Je tekst is overigens niet te lang en leest lekker weg!!thumbs up

EN inderdaad, vreemd is het toch.. hoe armer het land, hoe behulpzamer en gastvrijer de bevolking is! Ik ben ook niet echt op de hoogte over MoldaviŽ, daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Wat een leuk topic zeg! Leuk reisverslag ook!
Mooi verslag. Ben benieuwd naar het vervolg. En sterkte met oma.

Quote
TYN
Wat ook hier wederom bevestigd lijkt, hoe armer het land en de mensen (ofwel, hoe verder je naar het oosten gaat), hoe behulpzamer men vaak is.

Klopt, (veel) mensen hier zijn meer bezig met zichzelf verrijken. Denk dat het daar aan ligt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-02-2015 20:17 door JW01 (vanaf een Appel).
Quote
JW01 (vanaf een Appel)
Mooi verlag. Ben benieuwd naar het vervolg. En sterkte met oma.

Quote
TYN
Wat ook hier wederom bevestigd lijkt, hoe armer het land en de mensen (ofwel, hoe verder je naar het oosten gaat), hoe behulpzamer men vaak is.

Klopt, (veel) mensen hier zijn meer bezig met zichzelf verrijken. Denk dat het daar aan ligt.
Of het verrijken is weet ik niet maar de service is af en toe ver te zoeken. Daarom toch mijn voorkeur ook hier voor de kleinere middenstand. Service mag best een prijskaartje hebben. Leuk verhaal.
Quote
TYN
Leuk verslag. thumbs up Ben benieuwd naar het vervolg.

Wat ook hier wederom bevestigd lijkt, hoe armer het land en de mensen (ofwel, hoe verder je naar het oosten gaat), hoe behulpzamer men vaak is. Dat was tenminste mijn ervaring in Litouwen, waar een probleem aan m'n auto vlak voor sluitingstijd adequaat werd gerepareerd.

Ik heb geen enkel beeld van MoldaviŽ. Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Dank jullie voor jullie leuke reacties. Sorrie voor het zo laat reageren, er kwam wat tussen. Ben nu in Xiamen China, moest daar plots heen voor het werk. Zal hier later wat fotos plaatsen van Chinese autos als dat interesant bevonden wordt.

Wat betreft het behulpzame, dat hoor ik vaker maar dat is volgens mij meer een romantisch beeld dat bestaat dan de wergelijkheid. Ik kom veel in Rusland, Oekraine, Moldavie en ontwikkelingslanden als Belgie smileys with beer

De mensen zijn juist daar meer aan het overleven en trekken zich weinig aan van vreemden, op straat wordt je ook complete genegeerd. Als je eenmaal iemand direct of via, via kent gaan ze wel voor je door het vuur. De behulpzaamheid waar ik het overhad was via de clubs. Dan heb je gelijk een connective en is veel mogelijk. Dit is overigens niet alleen in die landen het geval ook via de Nederlanse en Belgische land rover clubs heb ik dat meegemaakt en zelf ook wel een aantal keer midden in de nacht iemand gaan helpen. Nu in het VK is de club waar ik bijhoor heleaal een behulpzame groep mensen.

Korte samenvatting voor die gene die geen zin hebben om terug te bladeren.

Op weg naar een zieke schoon-oma in MoldaviŽ gestrand in Wenen met kapotte compressor voor de luchtvering. Overigens normaal een best betrouwbaar onderdeel, de oorzaak van het falen zou later blijken. In Wenen konden ze niet helpen dus op de bonnefooi door naar Boedapest. Net op het randje van opgeven werd daar het onderdeel gevonden. Na een nachtje slapen gingen we de Zondag verder door Hongarije, door RoemeniŽ, MoldaviŽ naar TransnistriŽ de autonome provincie 'beschermt' door het Russische leger.




Zaterdag de 24ste

Vroeg uit het Hotel in Boedapest vertrokken. De wegen is Hongarije zijn goed, kaarsrecht en dodelijk saai. Pas net voor de grens stoppen de grote wegen en ben je aangewezen op de kleinere. Niet veel foto's gemaakt in Hongarije maar deze klikte we net voor de grens met RoemeniŽ van een stukje weg die we achter ons gelaten hadden.









RoemeniŽ

De eerste echte grens (toen nog wel, was geen lid van Schengen in 2011) en weer een vignet er bij. Ik heb zo een hekel aan die vignetten, het gaat wat mij betreft rechtstreeks tegen de Europese gedachten in, bovendien heb ik zelf al meebetaald aan de wegen in zowel Hongarije als RoemeniŽ maar ja. De overgang was druk en het duurde dus even maar was verder zonder problemen. De temperatuur begon richting het vriespunt dalen terwijl ik net na de grens ging tanken. 85l later rekende ik de 1 euro per liter af.

Nu toch maar gaan slapen het is hier nu kwart over 3 snachts.
Quote
Sketcher
Zal hier later wat fotos plaatsen van Chinese autos als dat interesant bevonden wordt.

Daarvoor zitten we ook op een autoforum. Altijd goed! thumbs up
Ik heb het topic ook eens bijgelezen. Erg leuk om al je avonturen te volgen en prettig leesbaar. thumbs up
Quote
JW01 (vanaf een Appel)
Quote
Sketcher
Zal hier later wat foto's plaatsen van Chinese auto's als dat interessant bevonden wordt.

Daarvoor zitten we ook op een autoforum. Altijd goed! thumbs up

Inmiddels terug, zal er binnenkort eens wat plaatsen. Geen hele rare gezien dit keer, wat wel opviel is dat de kwaliteit in de 2 jaar dat ik er niet was enorm is verbeterd. Zowel de kwaliteit als het design is een stuk beter geworden.

Quote
MWH
Ik heb het topic ook eens bijgelezen. Erg leuk om al je avonturen te volgen en prettig leesbaar. thumbs up

Dank je, de laatste update was een beetje kort dus zal het tempo iets verhogen anders haal ik de 3 jaar nooit in ;-) Terug naar de Disco:

Nog een fotootje gevonden van de rechte wegen in Hongarije


RoemeniŽ deel 2

Na de grens en een volle tank zijn we weer vertrokken. De route door RoemeniŽ begint op nieuwe snelwegen richting Cluj-Napoca daarna richting de bergen over wat wij provincialewegen zouden noemen. De tweebaansweg gaat door kleine dorpjes en komt o.a. over een dam die erg lijkt op de dam die in Top Gear voorkwam.....
In die aflevering bestempelen ze het als de mooiste weg van Europa en mooi is hij zeker (al gaan zij . In werkelijkheid zit je echter steeds achter een paard en wagen en rokende oude vrachtwagens.

Veel van de dorpen die we in Roemene tegenkwamen werden opgesiert ddor hele grote glimmende, ja glimmende villa's. Het zijn de Villa's gebouwd door de zigeuner bazen. Laten we het daar mij bij laten.




Wat ook opviel was dat hoe dichter we kwamen bij de grens met MoldaviŽ hoe meer 'Italianen we tegen kwamen. Die haalde ons meestal met grote snelheid in. Omdat Moldavisch/Roemeens erg lijkt op Italiaans wonen en werken veel MoldaviŽrs in ItaliŽ en ook zij kwamen voor de vakantie terug.

Onderweg stoppen we nog even voor een lekker Transiliviaans soepje en kijken we even naar de souvenirs.






De luchtvering en de rest van de auto lijken te werken en langzaam krijg ik het vertrouwen toe. Helemaal naÔef ben ik overigens niet weggegaan. Hoewel de rijs plots kwam en we haast hadden heb ik een flinke toolbag achterin liggen met gereedschap, wat reserve onderdelen en reparatie materialen maar daar kom ik nog op terug winking smiley

RoemeniŽ is goot en het kost ons de hele dag om het te doorkruisen. We kiezen vanwege de vele Italianen een kleine grensovergang om wat drukte te vermijden en verdwalen prompt in een klein dorpje waar asfalt snel verdwijnt en nieuwsgierige ogen ons nakijken. Gelukkig is de Landie hier prima thuis en we vinden onze weg weer van de zandpaden tussen de zigeuner



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2015 16:28 door Sketcher.
MoldaviŽ

En we gaan weer verder, nog een beetje over de reis voor dat ik wat meer over de auto schrijf. Afgaand op de reacties en pb's (dank jullie) was daar interesse voor. We waren gebleven bij de grens RoemeniŽ-MoldaviŽ.

Coruptie
Ik had mijn verzekering niet zover gekregen om mij in MoldaviŽ te verzekeren maar dat was geen probleem aangezien je bij de grens goedkoop een verzekering kunt kopen. Veel stellen die niet voor maar je bent in elk geval gedekt voor aansprakelijkheid......1 klein probleempje. Je moet eerst zonder verzekering de grens over en dan 100 meter verder een verzekering kopen. Uiteraard maken ze er een groot probleem van maar dan na een kleine donatie is het opeens geen probleem meer.

Een tweede poging om nog wat geld los te peuteren mislukte echter. Ik had het nieuwe Belgische kenteken bewijs, als een van de eerste, en die hadden ze kennelijk nog nooit gezien. Ze hielden vol dat ik maar een tijdelijk kenteken bewijs had. Pas na duidelijk te maken dat ik echt niet ging betalen en dat ze het maar moesten uitzoeken mochten we door.

Inderdaad 100 meter verder stond een hutje en voor minder dan 20 euro kochten we een verzekering. Het was inmiddels midden nacht dus we besloten eerst naar de hoofdstad te rijden en daar in mijn vrouws ouderlijk huis te over nachten voor we naar Transnistrie zouden door reizen.

Meer corruptie
De wegen zijn niet best maar dat is geen probleem voor de hoge Disco die best wat kan hebben, met vol licht door de verlaten wegen gingen we richting de hoofdstad Chisinau. Hard kun je daar niet maar toch is het me nooit gelukt niet aan de kant gezet te worden als ik daar rij. Niet in eigen auto's met buitenlands kenteken en die in huur auto's met Moldavisch kenteken. Zelfs niet in de Lada van mijn schoonvader, ze lijken een 6de zintuig te hebben voor buitenlanders. De routine is altijd het zelfde. Ze stoppen je voor een wel of zogenaamd begane verkeersovertreding en nemen mijn rijbewijs in. Dan doen ze even moeilijk en je geeft ze de auto papieren met wat geld er tussen. Ze willen dan vaak meer maar je houdt je poot stijf en krijgt alles weer terug. Veel hoeft het niet te zijn meestal tussen de 10 en 20 euro.

Dit keer had ik een plan, die ik eerder dan verwacht kon testen.
Nog geen 30 minuten na de grens, halverwege naar Chisinau in het aarde donker in de middle of nowhere kom ik plots op een wel heel vreemde rotonde. Het is een doorgaande weg met een weg die van links komt. Ik rijd door en stop bij de volgende kruising waar er een stopbord staat. Ik kom tot een volledige stop , want daar ben ik al meermaals voor aangehouden in het verleden, en rij verder. Blauwe lichten en een politie agent voor ons. Wat nu weer.
Kennelijk was het een rotonde en had ik moeten stoppen voor ik er op ging.....huh? Uiteraard bullshit maar ze hadden wel/niet een bord geplaatst bij de eerste weg naar rechts. Ik had hem in elk geval niet gezien.

Nu voor mijn truc. Ze wilde geld en het bekende liedje. Ik speelde de onschuld en vroeg of dit wel officieel was. Vervolgens vroegen ze direct om smeer geld en nu had ik ze. Ik zei weet jullie baas er wel van af, ik zal hem eens bellen. Ze waren niet onder te indruk tot ik ze het (nep)nummer en een (gephotoshopte) foto liet zie waar ik dikke vrienden was met zowel hun politie baas als de president van MoldaviŽ hahahaha Hun gezicht was priceless!

Ik mocht uiteraard, met de complimenten weer verder rijden.

Chisinau
Opvallend hoe veel de ex-sovjet steden op elkaar lijken. Chisinau is niet veel anders. (tip kijk deze leuke kerst film eens, gaat over een rus de per ongeluk in een andere stad terecht komt. Omdat alles op elkaar lijkt en de straatnamen het zelfde zijn heeft hij dit aanvankelijk niet door. Het is een traditie om deze film te kijken met kerst en persoonlijk vind ik hem best leuk, al is hij wat traag: The Irony of faith

Chisinau is duidelijk ooit eens een prachtige stad geweest, met veel parken en groen, maar nu helaas in slechte staat. MoldaviŽ is officieel het armste land van Europa maar meer dan de helft van de economie is zwart dus de cijfers zijn niet helemaal representatief al is er duidelijk ook veel armoede, aan de andere kant rijden er hele mooie auto's rond en heb ik nooit zoveel Rolls Royces gezien als in de OekraÔne en MoldaviŽ.

De wegen zijn breed en de stoep is breed en er wordt op geparkeerd. Veel appartementen die met eigen geknutselde ramen in de balkonnen zijn uitgebreid. Op de staar tijden de trolley bussen en Marchutka's af en aan. Die laatste zijn busjes, omgebouwd voor passagiers die een vaste ronde rijden. Er zijn er zoveel van en ze rijden zo vaak dat het een prima systeem is. Ze hebben geen vaste tijden maar je hoeft nooit langer dan 5 minuten te wachten.

Oude trolley bus, inmiddels worden deze vervangen door moderne in Wit-Rusland gemaakte exemplaren




De auto parkeer ik achter het appartement, in het platsoen want dat is daar heel normaal. Als we er langer zijn parkeren we altijd op een bewaakte parkeer plaats.


TransnistriŽ
De volgende morgen gaan we verder richting officieel niet bestaande grens van TransnistriŽ.


Een half uut buiten de stad is het eerste check point. Hier staan Russische tanks die deel uitmaken van de vredes troepen. Ik heb hier nog nooit een probleem gehad en je rijdt er gewoon rustig doorheen. Soms stoppen ze iemand en kijken ze wat er in de bagagebak zit. (foto geleend)


Hierna rij je het niemandsland in. Eigenlijk is er nieuws vreemds aan en alles zier er het zelfde uit.
De kleinere dorpjes die we tegen komen kenmerken zich door de blauwe deuren en de oude vrouwtjes


Na 10 minuten komen we bij de grens met TransnitriŽ. Deze 'staat' wordt alleen door de Russen erkend en de voertaal is dan ook altijd Russisch. Ze hebben hun eigen paspoorten (maar die worden dus niet erkend, kentekens, geld, parlement, etc)

Met een klein beetje smeer geld komen we hier altijd zonder problemen door, sterker nog veel is veel beter geregeld in TransnistriŽ dan in MoldaviŽ

Als ze moeilijk doen dan laten we mijn vrouw's oom bellen die voor de TransnistriŽ overheid werkt. Die heeft zat connecties. Dit keer krijgen we geen medewerking en we bellen. De oom spreekt zijn connecties aan en niet lang erna gaat de telefoon in het kantoortje waar we zitten. De man wordt lijkbleek en knikt alleen maar. Zijn hoge baas heeft hem gebeld om te zeggen dat hij ons er door moet laten en wel direct. Direct krijgen we onze papieren en we zijn weer onderweg.

Op het plein in de stad staat Lenin nog vol trots, de staat is dan ook nog officieel communistisch al is daar in de praktijk nog maar weinig van over


Ik registreer me hier bij de lokale autoriteiten en ze noteren mijn gegevens. Geen stempels in mijn paspoort, misschien maar goed ook want dat zou een reis naar de VS een stuk moeilijker maken. De Amerikaanse Ambassade in MoldaviŽ is behoorlijk groot niet omdat er zoveel amerikanen zijn maar omdat de CIA er een groot kantoor heeft. De zorgen om TransnistriŽ zijn groot en sinds toen alleen maar groter geworden. In TransnistriŽ liggen nog veel oud wapentuig van de Sovjet tijd en de zorgen zijn (terecht) dat die verhandeld worden.

Hoewel de oma in het ziekenhuis in de stad ligt reizen we eerst naar het dorp waar ze normaal gezien woont. Om onze spullen weg te brengen en mijn vrouw haar Moeder op te halen die daar nu is.
Oude Sovjet vrachtwagen onderweg:


De weg er naar toe is prachtig, langs een groot meer en langs de NistriŽ, de rivier die MoldaviŽ scheit van Trans-NitriŽ. Het laatste stukje gaat over een onverhard wegje naar boven.






Eindelijk komen we bij oma uit. Een klein huisje met grote tuin waar van alles verbouwd word. in de zomer is het vol druiven en heel mooi. Nu iets wat droevig.


De volgende dagen zijn we veel in het ziekenhuis maar Oma hersteld goed van haar beroerte. Het duurt uiteindelijk een half jaar maar ze loopt weer redelijk en is niet meer aan een zeiden verlamt.

Terug naar de Disco
Ook de Disco ontwikkeld een probleem en ligt weer op zijn achteras. Ik vrees het ergste maar met wat meten en kijken zie ik dat ze bij de garage iets verkeerds hebben aangesloten, ze hadden de valves omgedraait en het systeem raakte er van in de war en ging uit. Na dit verholpen te hebben pompt de Disco zich zelf weer op en zijn de problemen verleden tijd..........

....of toch niet. 2 Dagen er na lekt er plots iets uit de Disco. De plas wordt steeds groter. Het duurt niet lang tot ik de dader gevonden heb. De (net vervangen) slang van de koeling lekt. Bij het installeren heb ik kennelijk niet goed opgelet of er is iets verschoven en de slang heeft langs de airco pomp geschuurd. De Moldavische LR groep wordt ingeschakeld en die zoeken zich een ongeluk maar helaas wordt een snelle vervanger niet gevonden.
Ik maak de slang los en kijk wat de schade is.


Ik duik in de meegebrachte gereedschap tas en vind daar de oude fiets binnenband en rubber lijm die ik mee genomen had. Het is alles of niets en ga aan de slag. Ik trek de fietsband er over en breng veel lijm aan.


Nog wat van Land Rovers beste vrienden en het gat is gedicht.


De slang zou houden, zelf nog tot ruim een maand na terugkomst. Tot ik een fatsoenlijke vervanger heb gevonden van silicone.

We krijgen ook wat sneeuw en zelfs bij -20 houd de Disco zich heel goed.



Tanken doen we bij de grotere stations aangezien de kwaliteit van de Diesel nog al kan variŽren.


Op de terug weg vieren we nog oud en nieuw in Chisinau met een fantastische vuurwerkshow en veel gezelligheid.



De terugweg gaat een stuk voorspoediger en we rijden praktisch in een ruk door.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2015 14:39 door Sketcher.
Mooie reportage...

Quote

de rivier die MoldaviŽ schijt van Trans-NitriŽ

Maar kom op zeg nut smiley
Quote
Wouter82
Mooie reportage...

Quote

de rivier die MoldaviŽ schijt van Trans-NitriŽ

Maar kom op zeg nut smiley

Haha de riolen komen er wel in uit..................dyslectisch+niet meer in NL wonen+haast confused smiley. Zal het nog even nalopen en veranderen. drinking smiley Bedankt
Mooie verhalen. thumbs up

(Kun je de laatste drie foto's verkleinen? Een deel van je verhaal valt nu helaas weg.)
Quote
De Schaduw
Mooie verhalen. thumbs up

(Kun je de laatste drie foto's verkleinen? Een deel van je verhaal valt nu helaas weg.)

Dank je, Aangepast.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close