Sketcher's Disco Fever (Land Rover Discovery II Td5) Iets met meer PK

Gepost door Sketcher 
JW01 (vanaf een Appel)
Wordt-ie ook nog omgebouwd naar RHD? big smile smiley

Nope, zoals ik al geschreven had komt er nogal wat bij kijken. Nieuw dashboard + stuur huis, remmerij, ook andere dingen moeten in de motor ruimte moeten verplaatst en vevangen worden, nieuwe stuurstangen, dempers en aan het chassis moet dan ook gelast worden. Ook zou ik eigenlijk andere voorstoelen moeten hebben. Dan heb ik het nog niet over de pedalen en het papier werk.

Het links zitten en links rijden bevalt me prima. Als ik plots rechts zou zitten zou ik er toch niet zo'n gevoel mee hebben. Ik denk niet dat het voor mij het zelfde zou zijn, met LHD ben ik opgegroeid. Bovendien kom ik misschien nog eens terug naar europa (hier op het eiland vergeten ze graag dat ze ook tot europa horen) en dan gaat de Disco ook gewoon mee uiteraard. Voor de inruil waarde hoef ik het ook niet te doen, zoveel krijg ik er toch niet voor terug, LHD of RHD + heb ik geen plannen om hem ooit weg te doen. Sterker nog, ik kijk regelmatig of er geen mooie LHD Range Rover te koop staat voor er bij ;-)
JW01 (vanaf een Appel)
Range Rover is ook gaaf. thumbs up

Zeker, deze bijvoorbeeld:
RR l322

Maar nu geen concrete plannen, eigenlijk zou het fijn zijn als een 2de auto wat zuiniger zou zijn. Maar ja het bloed kruipt waar het niet gaan kan he :-P
Sketcher
JW01 (vanaf een Appel)
Range Rover is ook gaaf. thumbs up

Zeker, deze bijvoorbeeld:
RR l322

Maar nu geen concrete plannen, eigenlijk zou het fijn zijn als een 2de auto wat zuiniger zou zijn. Maar ja het bloed kruipt waar het niet gaan kan he :-P

Herkenbaar. tongue sticking out smiley
Ik heb zelf meer met de oudere Range Rover.
[quote="JW01]Herkenbaar. tongue sticking out smiley
Ik heb zelf meer met de oudere [url=http://ww3.autoscout24.nl/classified/261031493?asrc=st|as]Range Rover[/url].[/quote]

Ja die zijn ook geweldig. Wil er ooit nog een als project kopen en opknappen, het liefst een echte Camel Trophy versie maar die zijn zo zeldzaam.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-03-2015 14:59 door Sketcher.
JW01 (vanaf een Appel)
Camel Trophy?? big smile smiley

Mooie tip, zal even in het register moeten spieken of deze echt is. Je wilt niet weten hoe vaak ze denken een echte te hebben en dan blijkt het of een fake, een dealer demonstrator te zijn. Hij schrijft dat hij 2x meegedaan heeft. Dank denk ik dat het een support auto is geweest. Leuk maar iets minder waardevol dan een deelnemers auto. Zal eens informeren maar heb al een Disco dus zou liever een Defender of Range Rover hebben. Freelander van het laatste jaar (voor ze over gingen op de Honda cr-v. Brrrrr) is nu ook erg aantrekkelijk, nu goedkoop maar zouden best eens in waarde kunnen stijgen.

Een auto kopen in de euro zone is wel erg interessant voor mij aangezien de £ erg goed staat ten opzichte van de euro.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-03-2015 14:26 door Sketcher.

Nissan GT-R, awesome
Wisselkoers is in dat opzicht altijd leuk.

Ja idd, erg prettig voor het afbetalen van mijn studibeurs. Helpt zo lekker mee. Helaas niets meer gehoord van de verkoper, jammer. Maar ga ook eerst een zuinige auto voor er bij te kopen. Denk aan een Citroen Cactus maar mijn vrouw is nog niet zo enthausiast.

Kwam hier in het VK wat auto's tegen die je volgens mij in NL niet vaak ziet:

MG van Chinese makkelijk. Jammer genoeg nog maar weinig met het oude MG te maken maar ziet er best goed uit.

en een SSSSSSSSanf Young van voren best te doen.....

Van achtere is het wel minder
Sketcher
[quote="JW01]Herkenbaar. tongue sticking out smiley
Ik heb zelf meer met de oudere [url=http://ww3.autoscout24.nl/classified/261031493?asrc=st|as]Range Rover[/url].[/quote]

Ja die zijn ook geweldig. Wil er ooit nog een als project kopen en opknappen, het liefst een echte Camel Trophy versie maar die zijn zo zeldzaam.[/quote]Ik ook.grinning smiley

Maar dat moge duidelijk zijn. Prijzen van de RR classics beginnen weer te stijgen na jarenlange dalingen. Heb ik ook een keer mazzelcool smiley
De bovenstaande quote is wat verknipt maar mijn bijdrage was de volgende:

Ik ook.grinning smiley

Maar dat moge duidelijk zijn. Prijzen van de RR classics beginnen weer te stijgen na jarenlange dalingen. Heb ik ook een keer mazzel cool smiley
michel1975

Ik ook.grinning smiley

Maar dat moge duidelijk zijn. Prijzen van de RR classics beginnen weer te stijgen na jarenlange dalingen. Heb ik ook een keer mazzel cool smiley

Ja idd, vooral 3 deurs gaat hier in het VK hard omhoog. Zelfs roestbakken kosten een vermogen.
Sketcher
michel1975

Ik ook.grinning smiley

Ja idd, vooral 3 deurs gaat hier in het VK hard omhoog. Zelfs roestbakken kosten een vermogen.
Klopt. Het gaat hier ook om de 3 deurs en de LSE. En dan wel een echte en niet zo'n omgebouwde verlengde versie. Alhoewel een standaard RR 5 1/2 deurs het ook goed doet.
Maart 2014

De winter van 2013-2014 was ook in het VK waardeloos. Geen vlokje sneeuw gezien. Jammer, dus in begin maart de zomer wielen er weer onder laten zetten. Die monteurs worden steeds jonger, ik hoop dat hij alles ook netjes op 140nm heeft ge-torqued.

Het is natuurlijk mijn zoontje die hier al weer een jaar en een half is en mij altijd 'helpt' als ik aan de auto bezig ben. Ik vind het helemaal super. Zelf op mijn 12de mijn vaders remmen van zijn Volvo 850 geinstaleerd toen hij even koffie ging drinken. Leuke herinneringen aan het samen werken aan auto's met mijn vader. Hoop dat met hem ook te kunnen doen. We zullen zien of hij zijn fascinatie voor auto's vasthoud.

Ik werd ook verleid om een betje aan tokkie tuning te doen. Ik vond de remklauwen er een beetje slordig uitzien en zocht naar mooie zwarte remverf maar vond die niet. Rood of geel slaat natuurlijk nergens op mij een Discovery maar gezien al mijn blauwe slilicone slangen vond ik blauw wel het proberen waar.

Dus als test de smurfen gesmurft en het staat best leuk. Ik dag gehoopt dat ze iets donkerder zouden smurfen maar dat viel wat tegen. Toch ben ik er best smurf mee grinning smiley

In de modder spelen

Ik ga regelmatig even in de modder spelen, daar is hij immers voor gebouwd. Je mag hier op sommige landwegen rijden en die zijn behoorlijk off road. Dat heet green laning en het leuke is dat je dan echt van de natuur kan genieten. Heel jammer dat dat in NL/B nergens mag. Dat greenlanen is erg leuk maar af en toe ga ik ook naar pay and play locaties zoals deze afgraving bij Peterborough. In dit geval was het met een aantal van de D2boysclub dus erg gezellig.

Zo ziet dat er een beetje uit, hier het meer, er zijn ook veel kleine bos weggetjes:

Paar mede forum leden.

Lekker in het water spelen:

Dat ging niet bij iedereen even goed. Deze Suzuki met huisgemaakte snorkel ging net iets te diep. Ongelooflijk genoeg de Disco I loopt gewoon nog en heeft hem er uit getrokken.

Mijn vrouw en zoon gingen ook voor het eerst mee en die eerste heeft ook een stuk gereden. Ze deed het prima en vond het heel erg leuk.
Links mijn (bijna) standaard Disco en rechts een Disco die 4" verhoogd is. 2" hogere vering en 2" body lift.

Mijzelf en de kleine man:

Keuzes, keuzes keuzes...

Paar lekkere plaatjes (vind ik zelf)

en mijn lievelings-foto van de Disco:

Heerlijk die modder:

Thuis de motor wassen. Vooral de radiatoren moeten goed schoon gemaakt worden. Ik zal niet de eerste zijn die na een goed modderbad de motor overkookt.

Mei 2014

Even lekker picknicken. Dankzij de Disco lekker in het wild ver weg van iedereen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-03-2015 13:04 door Sketcher.
Lekker door het zand en het water banjeren. Ziet er echt geweldig uit!
WesleyD
Lekker door het zand en het water banjeren. Ziet er echt geweldig uit!

Dank je, ja er is niet leukers dan alleen lucht of grond zien als je net de heuvel op- of afrijdt. Door het water rijden blijft fascinerend al is het niet zonder risico's maar daar kom ik nog op terug.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-04-2015 17:55 door Sketcher.
Op die foto's (heerlijk!) komen je aanpassingen pas echt goed uit de verf. Faceliftneus, je zelfgemaakte grille, de wielen en het glas achterin: alles is verbeterd ten opzichte van de eerste foto's op de eerste pagina. En die blauwe klauwen, ach, je komt ermee weg smiling smiley.
Geweldige foto's! In het VK komt zo'n Disco toch een stuk beter tot z'n recht, qua offroad mogelijkheden. Als ik deze foto zie weet ik wel wat jouw disco af zou maken, een bullbar. thumbs up

Elco
Op die foto's (heerlijk!) komen je aanpassingen pas echt goed uit de verf. Faceliftneus, je zelfgemaakte grille, de wielen en het glas achterin: alles is verbeterd ten opzichte van de eerste foto's op de eerste pagina. En die blauwe klauwen, ach, je komt ermee weg smiling smiley.

Dank je, ja op basis van die eerste marktplaats foto had ik hem ook bijna niet gekocht. De grotere velgen, banden en andere Mods maken een groot verschil inderdaad. Hij is nog altijd niet klaar maar ben een eind.
TYN
Geweldige foto's! In het VK komt zo'n Disco toch een stuk beter tot z'n recht, qua offroad mogelijkheden. Als ik deze foto zie weet ik wel wat jouw disco af zou maken, een bullbar. thumbs up

Klopt, er zijn hier veel meer mogelijkheden, en een auto als dit is ook kwa financieel belasting geld een stuk betaalbaarder. winking smiley

Ja een bullbar. Ik ben er nog niet uit. Mijn vrouw vind het niets en ik twijfel nog. Maar ik hou ebay in de gaten en bied zo af en toe als ik een mooie tegen kom. Dus wie weet. Wat wel een nadeel is dat voor elke modificatie je doet aan je auto je het door moet geven aan de verzekering. En ik heb het wel eens nagevraagd, een bullbar doen ze een beetje moeilijk over. Maar ik ben het met je eens de bullbar op die Disco ziet er super uit. Sterker nog, maand terug heb ik die disco op de foto bijna gekocht, voor er bij.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-03-2015 23:26 door Sketcher.
Voor erbij hahaha, ik snap je hoor.

Ophogen heb ik ook nog gedaan bij een Disco, ziet er echt lekker uit, en dan dat typische engelse weer (not)
Ja, hard studeren en dan ga ik ook maar weg uit Nederland, dan zien we daarna wel waar we wat leuks kunnen vinden.

En ik vind de Bullbar niet altijd staan gek genoeg, de ene auto kan het wel hebben en de andere niet.
Het is het totaalplaatje dan, grotere banden, opgehoogd? Ik kan mijn vinger er niet op leggen, maar toch...
De mijne is nog niet verhoogd, buiten de off road stand van de luchtvering dan maar ik ga hem binnenkort met 1" verhogen, dat is net mooi. De spacers voor de achter (lucht) veren zijn al gemaakt en de voor veren werden toch al vervangen dus installeer ik gelijk HD veren.

De disco op het plaatje links moest plots weg en was heel schappelijk geprijsd. Mijn vrouw wil inmiddels niets anders meer rijden en zag het wel zitten. Maar een andere forum vriend had na een aanrijding dringend een andere disco nodig dus hebben we hem maar aan hem gegunt. Wel spijt van.

Zelf zou ik ook liever een zuinige auto er bij hebben, of anders een v8 Discovery II op lpg smileys with beer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2015 10:30 door Sketcher.
Zo dat was even...

..geleden smiling smiley Maar we gaan weer verder.

June 2014
Pats boem, krak. Vooruit in een keer door. Gelukkig glas verzekering dus nieuwe vooruit met vooruitverwarming (oude werkte maar deels) laten plaatsen voor het kantoor. P.S Zie ook de oranje sokjes voor het WK en de vlag achterop. Leuk door de straten van Engeland rijden met een vleugje Orange bij me smileys with beer. Leuke reacties gekregen. Door de LHD denken ze meestal dat ik Roemeens of Pools ben drinking smiley

Wel wat roest achter de ruit die al eens (niet goed) geplaatst bleek te zijn geweest. Roest behandeld en nieuwe ruit geplaatst.

Ook de verweerde grijskenteken achterruiten een beetje opgeknapt. Ik hebt al het glas liggen maar vind dit eigenlijk prima.
Voor

Na

Juni 2014

APK (MOT) met vlag en wimpel doorstaan al heb ik de roest aan het chassis een beetje moeten camoufleren. Ooit moet de achterkant van het chassis vernieuwd te worden maar dat houden we nog even af. Dit moet ooit eens komen.

Voor de APK de uitlaat met noodreparatie weer gas dicht gemaakt, ook deze dient eigenlijk gewoon vervangen te worden, niet gek na 14 jaar. Overigen is hij op een gat na nog helemaal dicht en roestvrij. Kwaliteit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-04-2015 17:54 door Sketcher.
Nice, toch wel grappig dat we nog steeds in zomer 2014 zijn.
Nissan GT-R, awesome
Nice, toch wel grappig dat we nog steeds in zomer 2014 zijn.

Ja valt me nog mee, Ik vind dat ik het nog best snel ingehaald heb. Nog een paar updates en dan zijn we weer in 2015 smiling smiley
Augustus 2014

In Augustus gingen mijn vrouw en zoontje naar Moldavië op vakantie en bleef ik achter aangezien ik niet weg kon op het werk. Dat gaf me wel even heerlijk de tijd om wat aan de Disco te doen.

Toen ik hem kocht hing de bagagedeur scheef en lekte er dus water naar binnen, ik vermoed dat dat jaren het geval is geweest. Eenmaal in mijn bezit heb ik het scharnier vervangen en was het lekken opgelost. Maar het vocht had duidelijk zijn werk gedaan en de vier sjor haken in de vloer waren aardig verroest, en dat is alleen het deel dat zichtbaar is, hoe zou de rest er uit zien?

Tijd om te kijken en te vervangen /herstellen:
Links viel mee:

rechts was even slikken:

Bijna een mooi stilleven:

Gelukkig allemaal oppervlakkig en na schuren bleek de roest niet diep te zitten. Terug schuren tot blank metaal:

En verven:

Nieuwe sjor ringen:

Typisch voor de Land Rover Discovery II (en I) zijn lekkende dubbele dakramen. Ook hier dus dit was een mooi moment om ook die eens aan te pakken. Het stof van het plaffond begon (mede door het lekken) ook los te laten dus die ging ik ook her-stofferen.

Alles er uit, een flink werkje:

Het dakraam voor:

en achter:

De originele stof kon ik niet meer vinden dus moest het wat anders worden. Ik dacht aan dit.

grinning smiley

Nu de vrouw weg was kon ik de headlining gewoon in de kamer zetten smileys with beer Een van de redenen dat ik er nog niet eerder aan toe gekomen was:

De stof voor de headlining was al gekocht en zou zwart worden. Maar voor ik verder ging zou ik eerst een dagje off roaden met een vriend. Dat wordt de volgende update, en dat wordt een goede, dat beloof ik.
Ik vond die panter print wel leuk, even serieus overwogen :P spinning smiley sticking its tongue out

Ik denk dat die persoon hetzelfde probleem had. De originele kleur is niet te krijgen. De enige beige die te krijgen zijn is een stuk grijzer dan het origineel en kleurt niet mooi met de plastic delen. Die lijken dan vergeeld.

De meeste lijken te kiezen voor zwart maar dat contrasteert nogal daarom heb ik besloten ook alle kunststof delen te verven.

Maar eerst ging ik met een vriend naar mijn favoriete off road plek. Dat wordt de volgende update.
Zoals gezegd was het weer tijd om de auto los te in zijn natuurlijke habitat. Een vriend van mij was net van Renault/Dacia verhuisd naar Jaguar/Land Rover als test engineer. Uiteraard kon ik hem niet daar laten werken zonder hem te laten proeven van wat ze eigenlijk kunnen.

Het was nat, erg nat maar dat is juist leuk om dan off road te gaan.

Een vriend van de fantastische Discovery 2 club (TheD2BoysClub) was er ook en ondervond waarom je altijd voor je door water gaat waden de diepte moet peilen. Ook als je denkt dat je het wel weet. Het had een waarschuwing voor mij moeten zijn. Hoe dan ook, hem er weer uitgesleept al deed hij het via de op offroad afgestemde TC bijna op eigen kracht.

Hij had verder geen schade, behalve een gedeukt ego en een zijn mobieltje die hij op zijn dashboard had liggen was uit het raam in het water gevlogen eye rolling smiley

Oeps ik was nog niet klaar. Ga zo verder met dit verhaal. Eerst lunchen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-05-2015 13:22 door Sketcher.

Het had een waarschuwing voor mij moeten zijn.

Ja, en... en??? smiling bouncing smiley

En ik die dacht dat ik lang lunchte... tongue sticking out smiley
British Racing Green

En ik die dacht dat ik lang lunchte... tongue sticking out smiley

Ja even uit eten geweest met een Nederlandse collega om Koningsdag nog te vieren. Beter laat dan nooit. Nu een werken en dan schrijf ik verder dus hou je nog even in spanning. Daarom was het ook niet de bedoeling om alvast te posten maar ja. Wat betreft de waarschuwing, helemaal goed ging het niet idd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-05-2015 15:08 door Sketcher.
Blijft een heerlijk topic om te volgen. Je upgrades kunnen me zeker niet allemaal bekoren, maar de wijze waarop je gepassioneerd bezig bent met je voertuig vind ik dit ruimschoots compenseren. Ook mooi dat je 'm gebruikt waarvoor 'ie bedoeld is, namelijk kinderen vervoeren euh door het terrein rijden. Ook knap dat je zo veel zelf kunt/doet, heb ik groot respect voor. thumbs up

Wel even nog goed je kenteken blurren. Nu kun je nog zien dat het begint met X33H. winking smiley
Rob0032
Blijft een heerlijk topic om te volgen. Je upgrades kunnen me zeker niet allemaal bekoren, maar de wijze waarop je gepassioneerd bezig bent met je voertuig vind ik dit ruimschoots compenseren. Ook mooi dat je 'm gebruikt waarvoor 'ie bedoeld is, namelijk kinderen vervoeren euh door het terrein rijden. Ook knap dat je zo veel zelf kunt/doet, heb ik groot respect voor. thumbs up

Wel even nog goed je kenteken blurren. Nu kun je nog zien dat het begint met X33H. winking smiley

Dank je, ik ben eigenlijk wel benieuwd om te horen wat je niet kon bekoren. wel zo interessant eigenlijk. Ik hoop niet de tijger print want dat was een grapje.

Het maakt me niet zoveel uit om (een deel van) het kenteken te laten zien als niemand hem maar kan kopiëren. Heel leesbaar is hij kennelijk niet want het kenteken beging niet met X33H grinning smiley. Het is wel in de buurt. Het begint inderdaad met een X aangezien hij uit oktober 2000 komt. Als je een auto hier in het VK importeert dan krijgt hij een kenteken uit het jaartal van eerste inschrijving. Ik neem aan dat ze er of een aantal reserve houden of dat ze als een auto gesloopt is het kenteken weer in de roulatie komt.
Ah nu zie ik het kenteken, dat is geen '33' inderdaad.
Ik ben van de originaliteit, dus alles wat afwijkt kan mij minder bekoren. De facelift-neus is nog tot daar aan toe, maar de velgen vind ik echt lelijk in het zwart. Is de chromen strip over de zijkanten eigenlijk origineel? Op de eerste Discovery ken ik 'm wel, maar niet op deze generatie. Dat de achterste zijruiten er niet inzitten zou mij blijven storen. Niet alleen qua dode hoek, maar ook qua bedrijfswagen-uitstraling.

Maar goed, het is jouw auto. En nogmaals, de wijze waarop je omgaat met je automobiele trots compenseert voor mij ruimschoots de ergernis van je aanpassingen. Bovendien zit er nog een bepaalde gedachtegang achter, dus mij zul je niet horen klagen. thumbs up
Rob0032
Ah nu zie ik het kenteken, dat is geen '33' inderdaad.
Ik ben van de originaliteit, dus alles wat afwijkt kan mij minder bekoren. De facelift-neus is nog tot daar aan toe, maar de velgen vind ik echt lelijk in het zwart. Is de chromen strip over de zijkanten eigenlijk origineel? Op de eerste Discovery ken ik 'm wel, maar niet op deze generatie. Dat de achterste zijruiten er niet inzitten zou mij blijven storen. Niet alleen qua dode hoek, maar ook qua bedrijfswagen-uitstraling.

Maar goed, het is jouw auto. En nogmaals, de wijze waarop je omgaat met je automobiele trots compenseert voor mij ruimschoots de ergernis van je aanpassingen. Bovendien zit er nog een bepaalde gedachtegang achter, dus mij zul je niet horen klagen. thumbs up

Ja ik volg je, leuke uitleg. Kan ik ook aan jouw mooie auto's zien dat je daar van houdt. Ik probeer ook niet te gek te doen en het redelijk origineel te houden. De velgen is een kwestie van smaak natuurlijk, op de kleur na zijn het originele Discovery velgen. De stoot strips zijn ook OEM. Ze zijn zowel zonder als met chromen strip te krijgen. Bij mijn weten is de Disco I nooit met chroom geleverd. Ik heb ze nieuw gekocht, in LR box. Het voordeel van de chromen strip is dat het de auto wat langer en minder hoog doet lijken. Daarom heb ik daar toen voor gekozen.

Wat betreft de ramen ben ik zelf verbaast. Ik dacht die zo snel mogelijk te wisselen maar ze zijn me gaan bevallen. De ramen heb ik nog altijd. Wie weet zet ik ze er wel eens in. Het bedrijf die ze er in heeft gezet heeft het niet netjes gedaan en de rand beschadigd dus zit er wat beginnende roest. Misschien ben ik binnenkort wel verplicht om ze er uit te halen en het roest te behandelen en te her spuiten. Dan zet ik het glas terug.
Zo weer verder

Het was een heerlijke dag en ondanks de regen waren de water niveaus minder hoog dan de keren er voor wat mij wat overmoedig maakte. Soms geef ik een terrein rij cursus en dan hamer ik er altijd op om voor je gaat waden no matter what de diepte en ondergrond te pijlen. Een paar posts hierboven de reden waarom. Gelukkig luister ik altijd naar mijn eigen advies.....not en ging ik gewoon. Een obstakel ontwijkend, ging ik door een riviertje. Ik was er de keer er voor nog doorheen gereden maar had geen rekening gehouden dat het inmiddels door off road buggy's omgeploegd was. Ondanks dat de waterniveaus dus lager lagen was dit stuk toch dieper dan de vorige keer.

Al wadend werd het dieper en dieper en sompiger sompiger..sad smiley I

inmiddels liep het water binnen en probeerde ik de vaart vast te houden. Plots: Plof!!! en sloeg de motor uit met het water over de motor kap heen. Water over de motorkap is geen probleem zolang je beweegt, stilstaand is het wel erg hoog. confused smiley

Uiteraard was ik het meest bang voor een hydrolocked motor. Dus als er water via de luchttoevoer de motor ingezogen wordt met ale gevolgen van dien. Inprinciepe kan je dan de motor bij het oud ijzer neerzetten.
Met een flinke laag water in het interieur kroop ik uit de achterdeur die net boven water stond en was het zaak de Disco uit het water te krijgen. Achter mij stond een Defender met een winch die zo vriendelijk was mij er uit te trekken.

Foto toen ik er al bijna uit getrokken was gemaakt door de Defender rijder.

En winch weer los, mooie Defender trouwens:

Eenmaal op het drogen de luchtinlaat gecontroleerd en gelukkig was er geen water door het filter gekomen maar starten deed hij niet meer wat direct de verdenking op de ECU legde.

Hier kun je goed zien hoe hoog het water in het interieur gestaan heeft. Zie de lijn op het tapijt en stoel.

De ECU opengehaald en laten drogen. Ook op en in de ecu was een mooie water-/modderlijn te zien

Eenmaal droog hebben we de ECU weer ingeplugged met spectaculair gevolg. Het ding begon hevig te branden. Ongelooflijk om te zien hoe snel en fel dat branden. Het was dus wel duidelijk dat ik niet meer met deze auto naar huis zal rijden. Dus de gele bus gebeld:

Een positief iets, hij reed wel lekker zuinig op de terugweg, dat haal ik niet snel meer.

Eenmaal thuis snel het interieur er uit om vocht geen verdere kans te geven. Op deze foto is goed te zien hoeveel modder er binnen kwam.

Na een diagnose apparaat geleed te hebben en een nieuwe ECU geprogrammeerd te hebben bleek een injector ook overleden te zijn. Dit blijkt overigens altijd na waterschade te gebeuren. Iedereen die ik sinds gesproken heb met de zelfde schade melde dit, de incetor die op dat moment aangestuurd krijgt een overload en gaat dan stuk. Een vervanger besteld en opgehaald, ingebouwd en geprogrammeerd en hij liep wee als een zonnetje.

Het enig probleem dat overwas bleek de automaat te zijn die niet meer mee wilde doen. De verdenking ging uit naar de selector (XYZ swich). Deze opengehaald en schoongemaakt en opnieuw geseald.

Dit bleek helemaal niet nodig aangezien ik bij het loshalen van het interieur een stekker had losgehaald en vervolgens vergeten was terug in te steken eye rolling smiley Ai stom. Dat koste een paar dagen zorgen maken.

De financiële schade viel uiteindelijk goed mee, £120 maar het heeft me bijna een maand gekost om het interieur schoon en droog te krijgen en de auto weer rijdend te maken. Pfff.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-05-2015 18:00 door Sketcher.
Gaaf verhaal hoor! Ik wil altijd nog eens offroaden met een Land Rond Rover. Lijkt me echt geweldig!
Dank jullie. Het is leuk om te lezen dat jullie het waarderen. Nog een paar kleine updated en ik ben weer bij de tijd.
Blijft geweldig om te zien hoe je je Disco zowel verbetert als gebruikt waarvoor 'ie bedoeld is. Je zou zeggen dat het met z'n uiterlijke modificaties een showpony werd, maar niets is minder waar!

Wat betreft het originaliteitsverhaal: ik vind dat er twee soorten auto's zijn. Auto's die origineel het mooist zijn en auto's die alleen maar profiteren van de hand van hun eigenaar. Jouw Discovery vind ik zo'n auto en jouw hand bevalt me.
Ah dank je. Het is natuurlijk ook (nog) niet echt een zeldzame auto die bewaard moet blijven zoals hij origineel was. Dus als een beetje een persoonlijke touch moet kunnen. Een show pony is het zeker niet zitten best wat krassen of van het terrein rijden. Binnenkort maar eens een poging wagen The Dark Knight (zoals mijn vrouw hem noemt) een beetje op te poetsen.

Net wel het chassis gewassen dat zat nog onder van het zand van weer al een off road sessie van een aantal weken geleden.
Wauw,
ben gek op die wagen,
en dat terreinrijden lijkt me zalig.

Maar als ik zie wat je - mede daardoor - allemaal zelf dient te sleutelen aan die wagen, dan haak ik met mijn twee linkerhanden af.
Geweldige verhalen in dit topic thumbs up zeer vermakelijk om te lezen smiling smiley

Mbt je laatste post: allemachtig wat heb je er een werk aan gehad! Heb je die dikke modder er weer helemaal uit gekregen?
British Racing Green
Wauw,
ben gek op die wagen,
en dat terreinrijden lijkt me zalig.

Maar als ik zie wat je - mede daardoor - allemaal zelf dient te sleutelen aan die wagen, dan haak ik met mijn twee linkerhanden af.

Ja dit was de bedoeling niet spinning smiley sticking its tongue out, op schoon spuiten na hoeft het normaal niet veel werk te zijn kun je na het off roaden gewoon naar een meeting op het werk. Laatst gedaan, had aleen mijn telefoon vergeten. Picture this: Parkeerplaats met keurige gewassen leasebakken en een Discovery er tussen van dak tot dorpels onder de modder big smile smiley

Sanoma
Geweldige verhalen in dit topic thumbs up zeer vermakelijk om te lezen smiling smiley

Mbt je laatste post: allemachtig wat heb je er een werk aan gehad! Heb je die dikke modder er weer helemaal uit gekregen?

Ja het technische gedeelte was eigenlijk zeer snel opgelost op de automaat na dan. Via clubs is er een heel netwerk voor onderdelen en via een hulp oproepje kwam ik aan diagnose apparatuur. Maar het schoonmaken koste heel veel tijd, al het tapijt heeft een dik sponsachtig materiaal (geluidsisolatie) en daar zat dus ook veel modder in. Na schoonmaken en 2 weken in de zon laten drogen heb ik ze terug gezet om er vervolgens achter te komen dat ze nog steeds nat waren. Weer er uit en nog een week drogen. Ik kwam er deze week achter dat bij de bestuuder nog wat vocht zit. Dus of het moet er opnieuw uit of ik stop er van die vochtopnemers onder winking smiley

Aangezien de diffs/assen en transfer bak ontluchtingen hebben die ik niet verlengt had moest ik ook alle olie vervangen omdat water door de ontluchting was gekomen. Vooral de diff/as achter was meer water dan olie. Ook de Olie in de tussenbak (transferbox) was met water vermengt.

Tussenbak olie verversen, gebruikt 75W90 Multigear, net als de diffs.

mijn crappy maar trouwe pomp:

Zo hoort het er niet uit te zien, dicht bij mayonaise;

Geen of weinig metaal aan de magneet dus schade valt mee, ik heb er met water in dan ook nauwelijks mee gereden dus het zou ook niet moeten.

Hoog op de wishlist voor de Land Rover show stond na dit avontuur met stip op 1 een snorkel en overig spul om dit de volgende keer te voorkomen.
Zeer vermakelijk topicthumbs up
Als fervent auto detailler gaan mij de rillings over de rug met al dat water/moddergrinning smiley

Maar je zegt nu wel in zijn natuurlijke habitat deze disco, persoonlijk heb ik nogal mijn bedenkingen daarbij, lekkage's/roest/waterschade in de ecu/injector . Is nogal wat voor een auto die er geschikt voor zou moeten zijn.

Naar mijn mening is geen enkele wagen geschikt voor dit soort taferelen grinning smiley

Maar uiteraard ieder zijn hobby's, het ziet er erg gaaf uit dat wel thumbs up
Bofkont
Zeer vermakelijk topicthumbs up
Als fervent auto detailler gaan mij de rillings over de rug met al dat water/moddergrinning smiley

Maar je zegt nu wel in zijn natuurlijke habitat deze disco, persoonlijk heb ik nogal mijn bedenkingen daarbij, lekkage's/roest/waterschade in de ecu/injector . Is nogal wat voor een auto die er geschikt voor zou moeten zijn.

Naar mijn mening is geen enkele wagen geschikt voor dit soort taferelen grinning smiley

Maar uiteraard ieder zijn hobby's, het ziet er erg gaaf uit dat wel thumbs up

Hier moet ik toch opkomen voor de Landy spinning smiley sticking its tongue out Standaard kan hij tot 50cm waden iets wat maar weinig van zijn concurrenten kunnen. Met snorkel mag hij nog dieper. De voorkant was meer dan een meter diep en dan houdt het gewoon op (Zonder aanpassingen). Ook met deze diepte heeft hij geen water in de motor gezogen, het filter was niet eens erg nat. Dit was helemaal mijn eigen schuld en ik had beter moeten weten.

Met wat kleine (OEM) aanpassingen had dit niet hoeven gebeuren, snorkel, extended breathers, ECU bescherming. De locatie van de ECU had wel beter gekund. Die zit achter de rechter koplamp en die ga ik binnenkort of verplaatsen (er is een extra lange loom te koop) of waterdicht maken. Eventueel met waterafstotende nanospray bewerken (https://youtu.be/kmxaqvLvS0E?t=1m). Ik ben er nog niet uit. Maar deze auto doet in standaard trim echt ongelooflijke dingen off road. wat dat betreft is het net zo goed een supercar als de Ferrari's van deze wereld alleen liggen zijn talenten buiten het asfalt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close