Sketcher's Disco Fever (Land Rover Discovery II Td5)

Gepost door Sketcher 
Geweldig verslag, heel leuk om te lezen. thumbs up Hoe verder je richting oosten rijdt, hoe verder terug in de tijd je lijkt te gaan.

Zou graag zelf eens zo'n tocht ondernemen, maar zoals ik lees wordt dat best lastig zonder enige connecties en zonder kennis van lokale (smeergeld)praktijken.
Dank weer voor de reacties, Ik trek deze even naar pagina 2 en ga er onder weer door.

Quote
Sketcher
MoldaviŽ

En we gaan weer verder, nog een beetje over de reis voor dat ik wat meer over de auto schrijf. Afgaand op de reacties en pb's (dank jullie) was daar interesse voor. We waren gebleven bij de grens RoemeniŽ-MoldaviŽ.

Coruptie
Ik had mijn verzekering niet zover gekregen om mij in MoldaviŽ te verzekeren maar dat was geen probleem aangezien je bij de grens goedkoop een verzekering kunt kopen. Veel stellen die niet voor maar je bent in elk geval gedekt voor aansprakelijkheid......1 klein probleempje. Je moet eerst zonder verzekering de grens over en dan 100 meter verder een verzekering kopen. Uiteraard maken ze er een groot probleem van maar dan na een kleine donatie is het opeens geen probleem meer.

Een tweede poging om nog wat geld los te peuteren mislukte echter. Ik had het nieuwe Belgische kenteken bewijs, als een van de eerste, en die hadden ze kennelijk nog nooit gezien. Ze hielden vol dat ik maar een tijdelijk kenteken bewijs had. Pas na duidelijk te maken dat ik echt niet ging betalen en dat ze het maar moesten uitzoeken mochten we door.

Inderdaad 100 meter verder stond een hutje en voor minder dan 20 euro kochten we een verzekering. Het was inmiddels midden nacht dus we besloten eerst naar de hoofdstad te rijden en daar in mijn vrouws ouderlijk huis te over nachten voor we naar Transnistrie zouden door reizen.

Meer corruptie
De wegen zijn niet best maar dat is geen probleem voor de hoge Disco die best wat kan hebben, met vol licht door de verlaten wegen gingen we richting de hoofdstad Chisinau. Hard kun je daar niet maar toch is het me nooit gelukt niet aan de kant gezet te worden als ik daar rij. Niet in eigen auto's met buitenlands kenteken en die in huur auto's met Moldavisch kenteken. Zelfs niet in de Lada van mijn schoonvader, ze lijken een 6de zintuig te hebben voor buitenlanders. De routine is altijd het zelfde. Ze stoppen je voor een wel of zogenaamd begane verkeersovertreding en nemen mijn rijbewijs in. Dan doen ze even moeilijk en je geeft ze de auto papieren met wat geld er tussen. Ze willen dan vaak meer maar je houdt je poot stijf en krijgt alles weer terug. Veel hoeft het niet te zijn meestal tussen de 10 en 20 euro.

Dit keer had ik een plan, die ik eerder dan verwacht kon testen.
Nog geen 30 minuten na de grens, halverwege naar Chisinau in het aarde donker in de middle of nowhere kom ik plots op een wel heel vreemde rotonde. Het is een doorgaande weg met een weg die van links komt. Ik rijd door en stop bij de volgende kruising waar er een stopbord staat. Ik kom tot een volledige stop , want daar ben ik al meermaals voor aangehouden in het verleden, en rij verder. Blauwe lichten en een politie agent voor ons. Wat nu weer.
Kennelijk was het een rotonde en had ik moeten stoppen voor ik er op ging.....huh? Uiteraard bullshit maar ze hadden wel/niet een bord geplaatst bij de eerste weg naar rechts. Ik had hem in elk geval niet gezien.

Nu voor mijn truc. Ze wilde geld en het bekende liedje. Ik speelde de onschuld en vroeg of dit wel officieel was. Vervolgens vroegen ze direct om smeer geld en nu had ik ze. Ik zei weet jullie baas er wel van af, ik zal hem eens bellen. Ze waren niet onder te indruk tot ik ze het (nep)nummer en een (gephotoshopte) foto liet zie waar ik dikke vrienden was met zowel hun politie baas als de president van MoldaviŽ hahahaha Hun gezicht was priceless!

Ik mocht uiteraard, met de complimenten weer verder rijden.

Chisinau
Opvallend hoe veel de ex-sovjet steden op elkaar lijken. Chisinau is niet veel anders. (tip kijk deze leuke kerst film eens, gaat over een rus de per ongeluk in een andere stad terecht komt. Omdat alles op elkaar lijkt en de straatnamen het zelfde zijn heeft hij dit aanvankelijk niet door. Het is een traditie om deze film te kijken met kerst en persoonlijk vind ik hem best leuk, al is hij wat traag: The Irony of faith

Chisinau is duidelijk ooit eens een prachtige stad geweest, met veel parken en groen, maar nu helaas in slechte staat. MoldaviŽ is officieel het armste land van Europa maar meer dan de helft van de economie is zwart dus de cijfers zijn niet helemaal representatief al is er duidelijk ook veel armoede, aan de andere kant rijden er hele mooie auto's rond en heb ik nooit zoveel Rolls Royces gezien als in de OekraÔne en MoldaviŽ.

De wegen zijn breed en de stoep is breed en er wordt op geparkeerd. Veel appartementen die met eigen geknutselde ramen in de balkonnen zijn uitgebreid. Op de staar tijden de trolley bussen en Marchutka's af en aan. Die laatste zijn busjes, omgebouwd voor passagiers die een vaste ronde rijden. Er zijn er zoveel van en ze rijden zo vaak dat het een prima systeem is. Ze hebben geen vaste tijden maar je hoeft nooit langer dan 5 minuten te wachten.

Oude trolley bus, inmiddels worden deze vervangen door moderne in Wit-Rusland gemaakte exemplaren




De auto parkeer ik achter het appartement, in het platsoen want dat is daar heel normaal. Als we er langer zijn parkeren we altijd op een bewaakte parkeer plaats.


TransnistriŽ
De volgende morgen gaan we verder richting officieel niet bestaande grens van TransnistriŽ.


Een half uut buiten de stad is het eerste check point. Hier staan Russische tanks die deel uitmaken van de vredes troepen. Ik heb hier nog nooit een probleem gehad en je rijdt er gewoon rustig doorheen. Soms stoppen ze iemand en kijken ze wat er in de bagagebak zit. (foto geleend)


Hierna rij je het niemandsland in. Eigenlijk is er nieuws vreemds aan en alles zier er het zelfde uit.
De kleinere dorpjes die we tegen komen kenmerken zich door de blauwe deuren en de oude vrouwtjes


Na 10 minuten komen we bij de grens met TransnitriŽ. Deze 'staat' wordt alleen door de Russen erkend en de voertaal is dan ook altijd Russisch. Ze hebben hun eigen paspoorten (maar die worden dus niet erkend, kentekens, geld, parlement, etc)

Met een klein beetje smeer geld komen we hier altijd zonder problemen door, sterker nog veel is veel beter geregeld in TransnistriŽ dan in MoldaviŽ

Als ze moeilijk doen dan laten we mijn vrouw's oom bellen die voor de TransnistriŽ overheid werkt. Die heeft zat connecties. Dit keer krijgen we geen medewerking en we bellen. De oom spreekt zijn connecties aan en niet lang erna gaat de telefoon in het kantoortje waar we zitten. De man wordt lijkbleek en knikt alleen maar. Zijn hoge baas heeft hem gebeld om te zeggen dat hij ons er door moet laten en wel direct. Direct krijgen we onze papieren en we zijn weer onderweg.

Op het plein in de stad staat Lenin nog vol trots, de staat is dan ook nog officieel communistisch al is daar in de praktijk nog maar weinig van over


Ik registreer me hier bij de lokale autoriteiten en ze noteren mijn gegevens. Geen stempels in mijn paspoort, misschien maar goed ook want dat zou een reis naar de VS een stuk moeilijker maken. De Amerikaanse Ambassade in MoldaviŽ is behoorlijk groot niet omdat er zoveel amerikanen zijn maar omdat de CIA er een groot kantoor heeft. De zorgen om TransnistriŽ zijn groot en sinds toen alleen maar groter geworden. In TransnistriŽ liggen nog veel oud wapentuig van de Sovjet tijd en de zorgen zijn (terecht) dat die verhandeld worden.

Hoewel de oma in het ziekenhuis in de stad ligt reizen we eerst naar het dorp waar ze normaal gezien woont. Om onze spullen weg te brengen en mijn vrouw haar Moeder op te halen die daar nu is.
Oude Sovjet vrachtwagen onderweg:


De weg er naar toe is prachtig, langs een groot meer en langs de NistriŽ, de rivier die MoldaviŽ scheit van Trans-NitriŽ. Het laatste stukje gaat over een onverhard wegje naar boven.






Eindelijk komen we bij oma uit. Een klein huisje met grote tuin waar van alles verbouwd word. in de zomer is het vol druiven en heel mooi. Nu iets wat droevig.


De volgende dagen zijn we veel in het ziekenhuis maar Oma hersteld goed van haar beroerte. Het duurt uiteindelijk een half jaar maar ze loopt weer redelijk en is niet meer aan een zeiden verlamt.

Terug naar de Disco
Ook de Disco ontwikkeld een probleem en ligt weer op zijn achteras. Ik vrees het ergste maar met wat meten en kijken zie ik dat ze bij de garage iets verkeerds hebben aangesloten, ze hadden de valves omgedraait en het systeem raakte er van in de war en ging uit. Na dit verholpen te hebben pompt de Disco zich zelf weer op en zijn de problemen verleden tijd..........

....of toch niet. 2 Dagen er na lekt er plots iets uit de Disco. De plas wordt steeds groter. Het duurt niet lang tot ik de dader gevonden heb. De (net vervangen) slang van de koeling lekt. Bij het installeren heb ik kennelijk niet goed opgelet of er is iets verschoven en de slang heeft langs de airco pomp geschuurd. De Moldavische LR groep wordt ingeschakeld en die zoeken zich een ongeluk maar helaas wordt een snelle vervanger niet gevonden.
Ik maak de slang los en kijk wat de schade is.


Ik duik in de meegebrachte gereedschap tas en vind daar de oude fiets binnenband en rubber lijm die ik mee genomen had. Het is alles of niets en ga aan de slag. Ik trek de fietsband er over en breng veel lijm aan.


Nog wat van Land Rovers beste vrienden en het gat is gedicht.


De slang zou houden, zelf nog tot ruim een maand na terugkomst. Tot ik een fatsoenlijke vervanger heb gevonden van silicone.

We krijgen ook wat sneeuw en zelfs bij -20 houd de Disco zich heel goed.



Tanken doen we bij de grotere stations aangezien de kwaliteit van de Diesel nog al kan variŽren.


Op de terug weg vieren we nog oud en nieuw in Chisinau met een fantastische vuurwerkshow en veel gezelligheid.



De terugweg gaat een stuk voorspoediger en we rijden praktisch in een ruk door.

Januari 2012

Bij thuiskomst was het te koud om iets aan de auto te doen maar binnen een beetje simpele photoshops kon er wel van af. Ik wilde de Disco redelijk standaard houden maar mooiere velgen en normale ramen er in waren zeker deel van het plan. Net als het upgraden van de koplampen naar facelift koplampen.

Zoals hij is maar met normale ramen er in, al beter.


Met zij strips, was ik eerst niet van plan tot iemand zo vriendelijk was een deuk in mijn deur achter te laten. (zie pagina 1) OOk een paar zwarte facelift koplampen.


Standaard 16 inch maar zwart. Lang niet slecht, )heb ik later ook gedaan maar dat komt nog)


Nog beter, 18" velgen, dit type heet Comet. Met AT banden er om nog steeds goed in het terrein. Deze waren de standaard 182 velgen voor de facelift.


182 RR (l332) velgen, stond ergens te koop voor een goed prijs maar heb er een adapter ring voor nodig. Persoonlijk vind ik het niet zulke mooie velgen.


19" van een Discovery 3. Staat best goed maar vond ik toch niet helemaal passen bij het design van de D2.


19" Style A, vrij zeldzaam, staat mooi maar AT banden zijn duur in deze maat. Bovendien blijft er wel erg weinig rubber over. Daarom viel voor mij ook alle grotere maten af.


Mijn lievelings-velgen, 18" Mondials (of Style 9) Lastig te vinden maar staan super in mijn mening. Was ook een originele optie voor de Discovery en de Range Rover p38. Hoewel de link met de Ferrari velgen natuurlijk lachwekkend is vind ik het resultaat super. Ze zijn zo zeldzaam omdat ze ook erg geliefd zijn bij VW tuners. Schijnen zo onder menig VW te passen. Andersom heb ik nog nooit gezien.


18" Mondials in de zelfde kleur als de auto. Mmmmmm spinning smiley sticking its tongue out


Mijn besluit stond vast ik ging opzoek naar een set Mondial velgen met All Terrein banden er om.

Wat ik er ook onder leg, een grotere banden maat dan standaard of een lift is niet mogelijk. De Disco paste maar net in de parkeer garage waar ik op dat moment werkte.


De koelslang werd vervangen door een Silicone exemplaar van SAMCO. Helaas in saai grijs.




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2015 18:11 door Sketcher.
Februari 2012

Het was aardig weer en ik had wat tijd om het een en ander te doen aan de Discovery

*fluister mode* Ik heb het niet zo op vieze lucht de motor terug in te brengen en op de Focus had de EGR ook de nodige problemen gehad dus in een mooi weekend heb ik de EGR verwijderd en een nieuw tussenstuk geplaatst. Het zou ook wat vermogens winst moeten opleveren maar daar voelde ik niets van. EGR blokking kid komt van een specialist, een tuner voorheen gespecialiseerd in de Td5 ALIVE. Ooit ga ik er nog langs voor een bescheiden map.


Ook turbo slangen nagekeken, een zat er wat los waardoor ik valse lucht kreeg en bokte hij een beetje. Ook gelijk een waistgate controller besteld om die ook uit te sluiten. Na de slangen te hebben vastgezet was het bokken over.

Als de luchtvering leeg is rust de auto op 2 kleine rubber blokken op het chassis. Deze zijn uiteraard zwaar belast geweest en een was er zelfs afgevallen dus die zijn allebij vervangen. Net als de meeste onderdelen zijn die zeer goedkoop, 7euro per stuk. De problemen met de compressor werden waarschijnlijk veroorzaakt door een of 2 slechte hoogte sensoren dus die heb ik ook gelijk vervangen (2x35euro).

Daarna was het tijd om even in de Ardennen te rijden. (idd eerder sneeuw foto was daar ook van, oeps)







Eind februari had mijn constante zoeken op Markplaats en andere verkoopsites succes, vond een in redelijke staat verkerende set 18" Mondials met Pirelli Scorpions banden er om. Aangezien het warm was voor de tijd van het jaar en ik niet kon wachten heb ik ze er gelijk onder gezet. Ziet er een stuk beter uit.



Ook kwam toen het nieuws dat de Disco een gezinsauto zou gaan worden. smileys with beer Uitgerekend in September, en zo geschiede het, onze zoon is later dat jaar op 15 September geboren. thumbs up



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-02-2015 15:31 door Sketcher.
Quote
TYN
Geweldig verslag, heel leuk om te lezen. thumbs up Hoe verder je richting oosten rijdt, hoe verder terug in de tijd je lijkt te gaan.

Zou graag zelf eens zo'n tocht ondernemen, maar zoals ik lees wordt dat best lastig zonder enige connecties en zonder kennis van lokale (smeergeld)praktijken.

Dank je. Ja dat is zeker zo, al is het vaak een interessante mix tussen oud en nieuw. De kleine Roma dorpjes waar ik in RoemeniŽ door heen heb gereden op eerdere reizen zijn wat dat betreft het raarste. Die zijn echt nog een paar eeuwen terug. Zandpaden en trekpaarden etc. Zeer interessant.

Je komt een eind met Engels. Ik spreek zelf geen Moldavisch/Roemeens maar wel wat Russisch. Mijn vrouw is niet altijd mee maar ik red me wel. Het smeergeld valt wel mee, je kunt ook alles officieel doen maar dat duurt langer.
Zelf zou ik graag nog eens door Rusland reizen. Helemaal epic de reis overdoen die ze bij de introductie in 1998 hebben gedaan, London - Singapore.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-02-2015 16:26 door Sketcher.
Goed bezig. thumbs up Ben benieuwd naar de volgende updates!
Leuke verhalen! Ik ben inderdaad ook benieuwd naar mťťr. Het vervangen van de achterpanelen door glas zal een groot verschil maken thumbs up
Quote
Elco
Leuke verhalen! Ik ben inderdaad ook benieuwd naar mťťr. Het vervangen van de achterpanelen door glas zal een groot verschil maken thumbs up

Dank beide. Ik heb de achter ruiten er bij gekregen toen ik hem kocht maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ze er 3 jaar later nog altijd niet in heb zitten. Wel heb ik die grijze panelen zwart gemaakt. Eigenlijk zijn ze super handig. Ik weet niet of ik ze er ooit nog ga vervangen voor het glas. Ze voorkomen nieuwsgierig ogen in de laadbak, houden de warmte beter buiten en kunt er binnen dingen aan hangen.

De achterdeur heb ik wel vervangen voor normaal glas anders zag mijn zoontje niets.

Vogende update staat al klaar, dat is het leuke aan het de tijd inhalen.
Super om te lezen! Wat een geweldig avontuur ook (in mijn ogen)!

Ook erg leuk dat je het iets meer hebt verteld over over MoldaviŽ! Mijn dank daarvoor!

De "nieuwe" velgen staan ook erg goed trouwens!!

Kom maar met de volgende update!! thumbs up
Quote
PjŲtr
Super om te lezen! Wat een geweldig avontuur ook (in mijn ogen)!

Ook erg leuk dat je het iets meer hebt verteld over over MoldaviŽ! Mijn dank daarvoor!

De "nieuwe" velgen staan ook erg goed trouwens!!

Kom maar met de volgende update!! thumbs up

Dank je, U vraagt wij draaien.

April 2012
Het achterstallig onderhoud bij aankoop is inmiddels zo goed als ingehaald dus tijd voor wat volledig onnodige mods.
Het hele interieur heb ik voorzien van led paneeltjes zoals deze. Kosten echt geen drol en zitten er inmiddels al 2 jaar in.

Stuk meer licht en wel zo modern. Passen gewoon in standaard behuizing.


Nog een onnodige verandering. De nieuwere LR's inclusief de laatste versies van de Discovery II hebben 3D letters ipv de simpele plastic stickers. Even heb ik overwogen om voor zwarte, in body kleur of chrome letters te nemen maar ik heb besloten om de standaard brunell grey letters te bestellen.

Oude letters verwijderen (viel niet mee, was eigenlijk een beetje te koud maar de fŲhn van mijn vrouw hielp)




Halverwegen nog even het terrein in geweest. Niet heel vies maar ziet er toch altijd goed (beter?) uit met wat modder. Omdat ik hem ook zakelijk hebruikt moets hij helaas in de was.


En het eind resultaat:


Nog een kleine update, een OEM reserve wiel cover, ziet er wat netter en beschaafder uit, plus houdt het reserve wiel uit het zonlicht zodat het mder snel uitdroogt.


Een van de (relatief weinige) typische Td5 problemen is dat er olie lekt van de injectoren door de bedradign naar de computer (Ja ook omhoog via capillaire werking). De ECU (computer) komt dan vol olie te zitten en dit resulteerd vaak in onvoorspelbaar gedrag. Eens in de zoveel tijd is het dus slim om de injector harnass te vervangen. Dit kost een uurtje en 30euro. Ook heb ik de ECU even onderste boven laten uitlekken. Ook best indrukwekkend gezicht m de motor zo open te hebben vind ik zelf, al is het alleen maar het kleppen dekel.


Ook de vacuum slangetjes vervangen rond de Turbo. Heb gekozen voor silicone in mooi blauw.


De Disco was ook ere gast op de bruiloft van mijn zusje. Letterlijk de dag er voor nog mee off road geweest en onder het modder. Even wassen en het is weer een nette auto, heerlijk!






2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-03-2015 11:44 door Sketcher.
Mei 2012

Tijd voor een service beurt en oeps, lijkt of het filter wat water te verduren heeft gekregen. Snel gevonden waar het water in liep en dicht gemaakt.


Bij een service komt aardig wat olie kijken, zowel in volume als in soorten. Er is de motor olie, transfer versnelling bak olie, automaat olie en 2x difs dan als je echt wilt is er ook de hydrolische olie van de ACE. Alle oliŽn die ik vervangen heb zagen er goed uit. Het was al de 3de beurd, netjes op tijd na 15k. Totaal heb ik er in 9 maanden 30k mee gereden. Niet slecht.


Ook wat parkeer sensoren gekregen en geinstaleerd. geen overbodige luxe bij zo een grote auto.


Mijn arme vrouw reed ook een keer met de Disco (ik zat er naast) en remde voor een auto die uit een parkeervak op de rijbaan kwam. Een gloednieuwe (3 dagen) oude 5 serie klapte achterop. De schade aan de BMW was behoorlijk, de bumper, motorkap, koplamp, grill en radiator waren beschadigd. De Disco? Kras op trekhaak en scheurtjes op onderste achterlicht. smiling smiley
Zomer 2012

Weer een off-road cursus gedaan. In de Ardennen dit keer met Camel trophy look-a-like Discovery's 1 and Range Rover classics. Was leuk maar echt leerzaam was het niet, heb wel eens betere cursusses gedaan. Dit was meer iets voor een bedrijfsuitje.

Welke gedachte bij mij altijd opkomt als ik dit soort dingen doe met mijn Disco of met andere goede 4x4's is dat het eigenlijk net zo goed super cars zijn als Ferrari's etc. Uiteraard op een hele andere manier maar wat deze standaard auto's kunnen is echt ongelooflijk, jammer dat 95% van de mensen die zo een auto hebben dat nooit zullen beleven. Maar ook na de al vele avonturen met 4x4's blijf het me verbazen hoever je met standaard Land Rover komt.











Gedurende de zomermaanden veel gereden met de Discovery, geen problemen, Wel alle blokken en schijven rondom vervangen. Ook hier viel weer op hoe goedkoop de onderdelen zijn en hoeveel upgraded materiaal er beschikbaar is.

2 kleine optische updates, witte knipperlichten, persoonlijk vind ik het er beter uit zien, al zijn ze net even te wit. Beetje donkerder zou mooi zijn.
Ook zwart met zilver embleem in de gril gezet. Toen ik nog voor Land Rover werkte was er al een grote strijd tussen de ontwerpers die zwart zilver wilde en de marketing die vast hield aan het oude groen-goud. Nu zijn ze iets flexbeler en zijn de supcharched versie in het zwart en zilver.



Ook het nodige onderhoud gepleegd:

Verse olie en waar toepasselijk nieuwe filters voor de motor, voor- en achter-diff, transfer box en automaat.

Ook schijven en blokken vervangen. Dat was wel uh......nodig. Blok achter wat een beetje op. Gek genoeg niks gehoord of gemerkt.







Grote veranderingen
In September werd de Disco definitief een gezinsauto met de geboorte van mijn zoontje. Een beetje ongelukkig getimed maar ook professioneel was het tijd voor een nieuwe periode en na 6 jaar in BelgiŽ gewoond en gewerkt te hebben was het tijd voor iets nieuws. Ik kreeg een baan aangeboden in het VK op 10 minuten van de geboorte plaats van de Discovery. Dat kon ik natuurlijk niet overslaan.

De vraag was nu, gaat de Discovery mee of koop ik daar iets anders?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2015 10:28 door Sketcher.
Leuke updates!

In een eerdere post staat een verkeerde datum, namelijk april 2015 ipv 2012. Ik raakte er even van in de war smiling smiley

Gokje: je neemt met pijn in het hart afscheid en koopt in het VK een andere Disco met het stuur aan de voor daar 'right side' winking smiley
Quote
Barri
Leuke updates!

In een eerdere post staat een verkeerde datum, namelijk april 2015 ipv 2012. Ik raakte er even van in de war smiling smiley

Gokje: je neemt met pijn in het hart afscheid en koopt in het VK een andere Disco met het stuur aan de voor daar 'right side' winking smiley

Dank je, aangepast! Was idd nog 2012, maar ben nu snel aan het inhalen. Hopelijk tegen April 2015 ook echt in April 2015 spinning smiley sticking its tongue out

Wat betreft de keuze laat ik jullie nog even in spanning. Ik kan wel verklappen dat ik een heel goed bod kreeg om hem in BelgiŽ te verkopen aan een forum vriend.
Ik vind ook leuk om te lezen, Disco is sowieso een van mijn favoriete off-roaders. 1 van de eerste ervaring in een auto achter het stuur was een Disco II zoals jij ook hebt, TD5, wel een busje zeg maar. geen achterstoelen.

Zweeft een beetje, maar verrassend lichtvoetig en comfortabel en makkelijk te rijden voor een auto van het formaat.
Quote
Nissan GT-R, awesome
Ik vind ook leuk om te lezen, Disco is sowieso een van mijn favoriete off-roaders. 1 van de eerste ervaring in een auto achter het stuur was een Disco II zoals jij ook hebt, TD5, wel een busje zeg maar. geen achterstoelen.

Zweeft een beetje, maar verrassend lichtvoetig en comfortabel en makkelijk te rijden voor een auto van het formaat.

Het zweven vind ik zelf wel mee vallen maar mijn Disco heeft luchtvering en ACE (anti cornering enhancement, prachtig hydraulisch systeem die de auto kaarsrecht houdt in bochten, was zijn tijd ver vooruit)

Wat wel echt anders is dan een 'normale auto' en zeker dan mijn vorige Ford Focus is het indirecte sturen. Het is een beetje alsof je met het stuur vraagt: Ik wil naar rechts en dat de Disco dan zegt, ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen, ik kom er nog op terug. :-) Verder is het heerlijk rijden.

Mijn Disco was ook een grijs kenteken toen ik hem kocht in Nederland maar heb toen gelijk de achterbank er terug ingezet voor het inschrijven in BelgiŽ.

Nu even een zij stapje; China

Ik kom veel in China voor het werk en had iets meer tijd dit keer dus dacht zal eens wat auto's fotograferen. Ik denk dat jullie de meeste al eens gezien hebben maar wellicht toch interessant.

Door een wissel in baan (zie laatste Disco update) ben ik er een tijdje niet geweest en dan vallen er wat dingen op. Het gaat daar zo ongelooflijk snel, wat gelijk opvalt is dat de kwaliteit van alles omhoog schiet.

De Chinese auto's zijn nu stukken beter gemaakt, materialen design en bouw kwaliteit zijn enorm verbeterd. Ik ben benieuwd hoe ze gaan verouderen. De auto's van 6 jaar oud (die je in de stad nauwelijks meer zier, ik vermoed dat die allemaal na een paar jaar naar buiten de stad gaan) hebben duidelijk nog niet de degelijkheid die wij verwachten. De lak, rubbers en koplampen zien er allemaal veel ouder uit. Ook kaken ze enorm. Het is afwachten hoe de auto's die nu verkocht worden zich houden.

De chinese overheid probeerd met alle macht electrisch rijden te bevorderen. Dus je ziet regematig electirsche taxies zoals deze van BYD (build Your Dreams) Deze rijdt trouwens nog rond met de foam blokken op de buinkant voor in de fabriek en bij het vervoeren naar de dealer. Dat zie je wel vaker.



Traditioneel kopen de Chinese eigenlijk alleen sedans. Nu zie je een verschuiving naar uiteraard SUV maar ook steeds meer hatchbackts en stations. Ze worden steeds gevoeliger voor lifestyle auto's. Dit is een VW, ik weet helaas het type niet.



Beetje de Lincoln Towncar (betere taxi van New York) van China. De Buick MPV. Deze wordt heel veel gebruikt als nette taxi.



De in Sjanghai gemaakte Roewe 950


De 206 SW is al een plaatje, deze kopie is zeker niet beter


Een in licentie gebouwde Seat (weet niet hoe hij heet)


Buick's versie van de Corsa. Deze is zeker 10 jaar oud en je ziet hoe slecht de bumper past. Nu zou dat ook voor Chinezen onacceptabel zijn


Hier hebben ze al een tijdje de nieuwe Mondeo, met extra cm voor de achter passagiers uiteraard


De politie vertrouwd nog op buitenlandse producten al wordt deze Skoka uiteraard ook gewoon in China gemaakt


Deze Geely vindt ik echt apart en best mooi.






Dit is de meest verkochte SUV en volgens sommige de meest verkochte Chinese auto van het moment maar dat heb ik niet gechecked.


Deze zie je ook veel


En dit kleintje ook, goed voorbeeld van hoe ze verschuiven naar de meer lifestyle auto's


Heel veel VW's en Citroens. Ook best veel Land Rovers gespot maar daar was ik natuurlijk naar aan het kijken.






Ik was dit keer in Xiamen en Guangzou, vooral in die eerste wordt vol op gebouwd. Echte hoogbouw heeft hier wat langer geduurt dan in andere steden vanwege de dreiging van oorlog met het dichtbij gelegen Taiwan.


De steden zijn heel modern, direct daat buiten is het allemaal wat minder modern


Jappaners zieje ook regelmatig maar die hebben te leiden onder een conflict over wat eilandjes. Zelfs als je er zelf geen probleem mee hebt kopen sommigen ze niet omdat ze bang zijn dat ze beschadigd worden. (wat ook wel eens gebeurd)

Renault zie je ook bijna niet, tot ik deze tegen kwam. Die had ik niet verwacht. Je ziet hem overigens de stoep afkomen. Op de stoep rijden en parkeren is volstrekt normaal.


Apart getunde C-classe. Dat mat goud kon hij best hebben, het blauw was jammer.


Iedereen was bezig met het aankomende nieuwe jaar (19feb), ook voor jullie een heel goed (chinees) nieuw jaar!




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-03-2015 12:07 door Sketcher.
Quote
Sketcher
...en ACE (anti cornering enhancement, prachtig hydraulisch systeem die de auto kaarsrecht houdt in bochten, was zijn tijd ver vooruit)
Is het niet "active"? Anders zou de bocht omgaan een stuk moeilijker worden door dat systeem. winking smiley

Leuk om al jouw verhalen te lezen! smileys with beer
Ik word helemaal eng van die wagens. Ik zie er teveel kopieŽn in. Zou zweren dat foto 1 een aangepaste Fiat Stilo Sw is en foto 2 een nieuwe Audi A3.
Desondanks zie ik ook wel dat hun kwaliteit sprongen vooruit maakt. leuk om al je verhalen te lezen!
Quote
WesleyD
Quote
Sketcher
...en ACE (anti cornering enhancement, prachtig hydraulisch systeem die de auto kaarsrecht houdt in bochten, was zijn tijd ver vooruit)
Is het niet "active"? Anders zou de bocht omgaan een stuk moeilijker worden door dat systeem. winking smiley

Leuk om al jouw verhalen te lezen! smileys with beer

Je hebt gelijk, ik verwarde het met het stuur, die doet soms aan anti cornering smileys with beer


Quote
Moloko147
Ik word helemaal eng van die wagens. Ik zie er teveel kopieŽn in. Zou zweren dat foto 1 een aangepaste Fiat Stilo Sw is en foto 2 een nieuwe Audi A3.
Desondanks zie ik ook wel dat hun kwaliteit sprongen vooruit maakt. leuk om al je verhalen te lezen!

Ja het kopiŽren, ik als ontwerper heb daar ook veel mee te maken. Ik probeer zowel bij mijn klanten als de lezingen die ik gegeven heb in China die bewustwording van een eigen identiteit en het respect voor die van andere bij te brengen. Ik zie wel een kentering in het denken in China. Ook de Japanners waren er in het begin berucht om (als was het nooit zo duidelijk) en ook de Chinese overheid is wakker geworden. In China wordt het gedreven door een gebrek aan vertrouwen in hun eigen kunde en smaak, het gebrek aan goede design opleidingen en de te snelle ontwikkelingstijden.
Hier nemen we de tijd om een design te realiseren, daar zie ik vaak dat de tijd erg beperkt is. Dan is het tijd technisch erg gunstig om ergens mee te beginnen dat al bestaat. Merk identiteit is ook iets dat maar moeilijk ontwikkeld. Vaak (buiten de auto-industrie) biedt een fabrikant vaak meerdere stijlen aan in de hoop dat er een in de smaak valt ipv een sterk eigen merk te hebben met een consequente styling.

De auto-industrie loopt erg vooruit en ook binnen China wordt er nu anders tegen de letterlijke kopieŽn aangekeken. Het is interessant hoe zich dit verder gaat ontwikkelen.
Quote:
In China wordt het gedreven door een gebrek aan vertrouwen in hun eigen kunde en smaak, het gebrek aan goede design opleidingen en de te snelle ontwikkelingstijden.
UNQUOTE

Mooi omschreven, kan me daar wel wat bij voorstellen,
Quote
Sketcher
Het is een beetje alsof je met het stuur vraagt: Ik wil naar rechts en dat de Disco dan zegt, ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen, ik kom er nog op terug. :-)

Mooi omschreven big smile smiley

Interessante China-reportage thumbs up
Dank voor de complimenten en reacties.

Terug naar de Disco...

Januari 2013, verhuizen naar het VK

Ik had dus een nieuwe baan aangenomen in het VK. Na mijn tijd uitgezeten te hebben bij mijn oude baan moesten we in record tijd een huis vinden. Voor mijn vrouw en uiteraard ons 3 maanden oude zoontje was het de eerste keer in het VK dus best spannend.

Tijdens kerst nog wat tijd gevonden voor het spuiten van de velgen met Plasti-Dip. Voor de gene die dit niet kennen. Het is een soort van spuitbaren rubber laag die je er weer af kan trekken als je het zat bent. Ik was niet zeker van of ik de zwarte velgen wat vond en was erg benieuwd of dit werkte.
Ik heb ze er toevallig net afgetrokken en ze hebben het 2 jaar prima volgehouden. Ik heb ze er enkel er af gehaald toen ik de velgen verkocht vorige week.



Was wat moe van het rijden dus heb mijn zoontje de rit tussen Frankrijk en Engeland laten afhandeling. Ging prima, al zat hij wel wat dicht op zijn voorganger.





Meenemen of verkopen?

Het was ook een goede manier om te testen of een LHD te doen was in Engeland voor we definitief gingen verhuizen. Ik schreef al dat ik een goed bod gekregen had om hem in BelgiŽ te verkopen. Eigenlijk een no brainer dus, auto's en zeker Land Rover's zijn er goedkoper, verzekering etc is makkelijker en je kunt hem nog eens verkopen als je hem zat bent......


....Maar zoals jullie autoliefhebbers ook weten, autoliefde heeft weinig met rationaliteit te maken dus ik heb besloten hem gewoon mee te nemen, ik kon er geen afstand van doen. Dit soort auto's gaan toch een beetje onder je huid zitten.

Ik heb kort gekeken om hem naar een RHD om te bouwen. Het Dashboard lijkt zo te spiegelen te zijn (klopt ook maar is na het monteren niet meer om te bouwen omdat ze er in gezaagd hebben) maar er moet dan ook aan het chassis gelast worden omdat die net iets anders zijn dus dat idee liet ik snel los.

Voorlopig blijft hij op kenteken in BelgiŽ tot in een beetje gesetteld ben.

De verhuizing ging voorspoedig en we kregen een warm onthaal bij ons nieuwe huis



April 2013

Tijd voor een paar kleine updates. Ik heb altijd wel ideeŽn om at al bestaat beter te maken of iets nieuws te vinden. Zal wel met mijn werk als ontwerper te maken te hebben.

Nu ik de oranje knipperlichten voor veranderd heb wilde ik ook wat aan de achterlichten doen, vooral die in de bumper. De wit/grijze facelift acterlichten waren de meest logische optie maar omdat de wagen steeds donkerder werd en mijn vrouw hem inmiddels The Dark Knight noemde besloot ik ze te tinten, hopelijk zonder dat het te sjonnie werd. Of dat gelukt is laat ik aan jullie over.



Ik heb geprobeerd ze niet te donker te maken en uiteraard de reflector helder te houden op een zo OEM mogelijke manier.



Ik had een jaar eerder een midden console op de kop getikt en die in een gun metal gespoten en met matte blanke lak afgewerkt. Donderste deel moet nog een keer.



Origineel (Foto even geleend)


Geplaatst:


Persoonlijk vind ik het erg goed geslaagd, en ook live staat het er subtiel. Om de auto straks in het VK in te schrijven heb ik uiteraard LHD koplamen nodig maar ook een instrument cluster met Miles. Ik kon er al snel een op de kop tikken met de juiste KM stand (je kunt alleen naar boven toe synchrniseren met de BCU, dus het moest een cluster zijn met minder KM's / Miles) Ook hier een deel in de zelfde lak gespoten. Lang getwijfeld of het niet te is maar in het echt is het best subtiel en net ff wat moderner

Standaardsad smileyfoto ook even geleend)


En update:


Vaak gaat het mooi houden van wat oudere auto's in de details zitten. De extended fender waren wat verveerd dus een beetje opgefrist met een laagje plastic verf



Net als deze stukjes tussen de deurklink en carosserie.





Ook had ik een ideetje met de gril....(Die laat ik later nog af zien)



Midden April en ik reed nog op mijn winterbanden. Nu was het best een lange winter maar het had een andere reden. Ik zag ook hier kans de Disco naar mijn hand aan te kleden. De velgen hadden wat TLC nodig dus ik besloot ze in het zelfde donker grijs als de carrosserie te spuiten: Niagara grey

Even testen voor de blanke lak laag:


Het verschil met de 16" is groot, zeker met de agresieve General Grabber AT banden er om.


En in de blanke lak:


Altijd leuk om jullie opmerkingen en meningen te horen. Tot de volgende update



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-03-2015 00:36 door Sketcher.
Leuke update weer! Hoe vinden je nieuwe buren het om een Disco met het stuur aan de verkeerde kant te zien?
Dank jullie voor de leuke reacties. Dit stimuleert zeker om door te gaan. Als ik even tijd heb vanmiddag zal ik nog een update plaatsen.

Quote
WesleyD
Leuke update weer! Hoe vinden je nieuwe buren het om een Disco met het stuur aan de verkeerde kant te zien?

De buren zijn inmiddels gewend maar ik krijg nog regelmatig andere weggebruikers te zien die dubbel kijken. Ze zien me kijken verder en denken dan, what the... En kijken nog een keer. Heel grappig. Een keer toen mijn vrouw naast me zat en haar riem losmaakte en naar achter greep om onze zoon met iets te helpen werd iemand die naast ons reed heel boos, die dacht dat ze dat als bestuurder deed.

Allen bij het inhalen op smalle wegen is het soms lastig, zeker achter een hoog langzaam voertuig. Maar een beetje afstand doet wonderen, dan kan ik ook een aanloop nemen.

Wat ook lastig zijn zijn parkeer garages en ander ticket machines. Dan is het even een beetje joga voor gevorderden.
We gaan weer verder met inhalen:


Mei - Augustus
Nieuw land dus een beetje rondkijken, zoals hier bij Stonehenge.



Bij een locale pub was er een auto meeting. Paar pracht exemplaren, helaas is het meerendeel van de foto's verloren gegaan door Imageshack. Vroeger een pracht site maar nu zis het veel van mijn foto's kwijt en moet je betalen om de foto's te linken. Maar goed hier een paar die ik van Imageshack heb kunnen redden. Ik ga dit jaar wel weer eens kijken en zal dan weer wat plaatsen.







Ook was het tijd om de Disco voor te bereiden om hem officieel in te voeren. Het andere instrumenten cluster had ik al geplaatst dus nu was het tijd voor de RHD koplampen. De pre-facelift koplampen zouden zo omgeruild kunnen worden maar zoals nu al duidelijk is geworden doe ik graag dingen moeilijk als het makkelijk kan dus wilde ik facelift koplampen plaatsen.

Het verschil (optisch) tussen een pre-facelift en een facelift model aan de buiten kant zit enkel in de koplampen, grill, bumper en achterlichten. Achter de koplampen is er ook een klein verschil dus om de nieuwe koplampen te kunnen plaatsen moet er met de slijpschijf een stuk uit geslepen worden. Daar zie je echter niets van als ze er eenmaal in zitten maar toch is het wel beetje zenuwslopend om de slijpschijf in je auto te zetten nut smiley

In het omkatten topic wilde ik niet voorkomen tongue sticking out smiley dus ging niet voor een volledige ombouw. Persoonlijk vind ik de facelift gril helemaal niets en de beste combi voor mij is de koplampen met oude grill en bumper.


Alles los en je ziet als je goed kijkt waar ik de bakken achter de koplampen hem moeten opensnijden. Even met een goede antiroest verf behandelen en dan kunnen de nieuwe koplampen er in (oplettende kijker ziet dat het idd een foto is van later tongue sticking out smiley met Engels kenteken)


Halverwegen


Voor het plaatsen heb ik een rij ledjes in de sidemarkers gezet. In het echt zitten ze wel recht smiling bouncing smiley


Helemaal klaar, inclusief grill met stoere gaatjes






Ook nog even een deur scharnier vervangen, die was al sinds het begin versleten en de deur hing een beetje waardoor hij moeilijk dicht ging.


De auto inschrijven is een beetje een catch 22. Om hem te verzekeren moet hij ingeschreven zijn, om hem inte schrijven moet hij inde UK verzekerd zijn.

Dat was niet het enige probleem met de verzekering. Om eerlijk te zijn kreeg ik wel flinke spijt toen ik de verzekering moet regelen. Bij een eerste poging online kreeg ik quots van tussen de 2 a 3k per jaar hahaha. Na wat bellen bleek dat mee te vallen maar een de een wilde me niet omdat ik geen engels rijbewijs had, de ander omdat het een LHD auto is en de beste was omdat het een geÔmporteerde auto is. Vaak gaat zo een gesprek in de trans van : sorry the computers says no. (https://www.youtube.com/watch?v=sX6hMhL1YsQ)

...
Verzekeringsagent:
..dus het is een geÔmporteerde auto?

Ik:
Ja

Verzekeringsagent:
Oh dat is een probleem dat kent mijn systeem niet en ik weet niet of wij die aannemen

Ik:
Waarom niet?

Verzekeringsagent:
Omdat onderdelen duurder zijn

Ik:
Maar hij is hier 10 minuten vandaan gemaakt, het is een britse auto

Verzekeringsagent:
Ja maar onderdelen zijn moeilijk verkrijgbaar

Ik:
Het internationale onderdelen centrum staat letterlijk naast mijn bedrijf

Verzekeringsagent: ;
Maar hij is geimporteerd

Ik:
Ja hij is geÔmporteerd maar...

Verzekeringsagent:
De computer says no

Ik:
Ja maar, ja maar $£&@!£"*($ tongue sticking out smiley

Uiteindelijk toch een verzekering geregeld voor een goed prijs en ze namen ook mijn schadevrije jaren uit BelgiŽ over al duurde dat ook 4 maanden voor dat dat geregeld was.

kentekens er af




Kentekens er op. Eerst het standaard formaat kenteken op de achterkant (maar laingewisseld voor een custom formaat die ik beter vind uitlijnen met de Disco. Ik heb gelijk de DISCOVERY van de achterkant

Standaard


Custom


Je bent in het VK redelijk vrij in de vorm en formaat van de achterplaat, daarom krijg je dit soort kentekens




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-03-2015 18:02 door Sketcher.
Heel mooi om de eerste en laatste foto's van de Disco naast elkaar te zien. Die nieuwe lampen staan goed en die grille heb je fraai aangepast. Een stuk mooier dan de originele faceliftgrille inderdaad, een stuk stoerder. Ik volg met interesse.
Quote
Sketcher
Wat ook lastig zijn zijn parkeer garages en ander ticket machines. Dan is het even een beetje joga voor gevorderden.

Zo'n lange stok met knijper is altijd handig in die gevallen...

Wel gek trouwens dat je een snelheidsmeter in mijlen moet inbouwen om de wagen ingeschreven te krijgen... nut smiley
Quote
British Racing Green
Quote
Sketcher
Wat ook lastig zijn zijn parkeer garages en ander ticket machines. Dan is het even een beetje joga voor gevorderden.

Zo'n lange stok met knijper is altijd handig in die gevallen...


Dat zei ik ook gelijk toen ik verhuisde en heb er zelfs mee in mijn handen gestaan. Maar waar laat je dat ding als je het niet nodig hebt. ik heb een hekel aan rommel binnen in de auto en het achterin leggen is geen optie want dan moet je nog aan yoga doen of uitstappen.

Nu manoeuvreer ik zo dichtbij als mogelijk zet hem in de P doe gordel los en schuif even naar de ander kant. Niet het meest praktish maar het komt nu ook weer niet zo vaak voor.


Quote
British Racing Green
Wel gek trouwens dat je een snelheidsmeter in mijlen moet inbouwen om de wagen ingeschreven te krijgen... nut smiley

Ja, veel instrumenten hebben beide maar die van mij had dat niet, de nieuwe met miles heeft dat we, in het klein staan de KM's er bij. Dat is wel zo handig, anders moet je steeds gokken hoeveel miles je nu rijdt. Zo gek vind ik het dus niet.
Ik heb uiteindelijk gewoon mijn eigen ingebouwd met de grafische achtergrond van de nieuwe omdat een waarschuwingslampje het op de nieuwe niet deed herinner ik me nu.
Manmanman wat maak je er een verhaal van. Maar erg leuk om te lezen dus ga gewoon door. thumbs up

Quote

Nu manoeuvreer ik zo dichtbij als mogelijk zet hem in de P doe gordel los en schuif even naar de ander kant. Niet het meest praktish maar het komt nu ook weer niet zo vaak voor

Tegenover waar ik werk is er iemand met een rechtsgestuurde Elise. Die rijdt achteruit de parkeergarage in als het dak er op zit. grinning smiley
Quote
De Schaduw
Manmanman wat maak je er een verhaal van. Maar erg leuk om te lezen dus ga gewoon door. thumbs up

Quote

Nu manoeuvreer ik zo dichtbij als mogelijk zet hem in de P doe gordel los en schuif even naar de ander kant. Niet het meest praktish maar het komt nu ook weer niet zo vaak voor

Tegenover waar ik werk is er iemand met een rechtsgestuurde Elise. Die rijdt achteruit de parkeergarage in als het dak er op zit. grinning smiley

Hahaha big smile smiley dat is ook een manier. Denk alleen dat mijn Disco daar een beetje te lang voor is, ik zit niet echt in het midden zoals bij een Elise. Gelukkig heb ik ook meer bewegingsruimte in het interieur dan in een Elise.
Goed bezig. thumbs up Grappig dat je bij de facelift lampen een stuk uit de carrosserie moest halen. Dat moest bij de vorige RR ook toen ze bij Wheeler Dealer de auto gingen faceliften.
Quote
JoŽl D.
Goed bezig. thumbs up Grappig dat je bij de facelift lampen een stuk uit de carrosserie moest halen. Dat moest bij de vorige RR ook toen ze bij Wheeler Dealer de auto gingen faceliften.

Ja, ze zijn een stukje dieper dan de oude, dat zou voor de RR L322 ook wel gelden. Het is een beetje zenuwslopend om de vonken er van af te zien schieten maar op zich blijf je uit de buurt van zichtbare delen dus er kan weinig mis gaan. Ook de bedrading is anders maar er is een goede guid beschikbaar en ik had facelift stekkers gekocht die ik op de originele draden gesoldeerd heb.

Het voordel van de facelift koplampen is een wat beter licht beeld en ze zien er moderner uit, het nadeel is dat het plastic is dus wat kwetsbaarder en veel laten wat water door maar daar kom ik nog op terug grinning smiley
Blijft leuk om te lezen, ik kan begrijpen dat je hem hebt gehouden, maar het was natuurlijk makkelijker geweest een mooie disco in GB te kopen. zeker met een automaat, schakelen kan wel vervelend zijn maar ja dat je nu de pook links of rechts hebt bij een automaat maakt niet heel veel uit.
Dank je. Ja, het is een keuze met het hart geweest, echter op geen moment, op het moment van regelen van een verzekering na nooit spijt gehad.

Er zaten wel wat voordelen aan, ik had mezelf een jaar gegevens om een goede disco te vinden hen heb veel slechte gezien, ok had ik dan of een tijdje 2 auto's of een tijdje zonder auto moeten doen. Nu kon ik gewoon met de Disco volgepakt naar Engeland en dan blijven rijden.

Voor mij heb ik, ook na 2 jaar in Engeland het meeste met een auto met het stuur links. Als ik een andere zou moeten kopen zou ik ook naar een lhd zoeken en niet alleen omdat je daar meer kan onderhandelen.
Augustus 2013

Even gekeken wat ik nodig had om het halve grijze kenteken raam te vervangen voor een gewoon raam. Het glas had ik al bij de koop gekregen maar wist niet wat nog meer nodig was. Dat bleek mee te vallen. Enkel het raam rubber aan buiten en binnenkant moet vervangen worden aangezien er in gesneden is. De spijl kan gewoon verschoven worden.



In het VK zijn er 2 grote Land Rover shows en gelukkig voor mij zijn die allebei redelijk in de buurt. In August 2013 ben ik voor het eerst naar zo een show geweest en heb er gekampeerd met de Land Rover II club (thed2boysclub) Een gezellige club met heel veel info in het forum.

Bij zo een show zijn er wat demonstraties, staan clubs met hun auto's en zijn veel onderdelen te krijgen, zowel 2de hands als nieuw. Shopping walhalla voor mannen dus.

Gezellig kamperen bij de club


Bijna allemaal met de D2 gekomen:




Een paar staan bij onze club stand


Veel onderdelen waar je lekker tussen door kunt rommelen:


Leuke manier om gebruikte onderdelen te presenteren:


Ook veel clubs laten hun auto's zien. Mijn favorieten zijn de Camel Trophy club en de G4 club. Van beide zou ik wel een echte event auto willen hebben. Misschien in de toekomst.....zucht






en een G4



S'avonds ook de nodige entertainment


Ander Landrover spull




Uiteraard worden alle aankopen gelijk gemonteerd met de hulp van de andere club leden. De saamhorigheid is fantastisch. De club heeft leden van de hele wereld en ook een aantal Nederlanders waarvan er dus een paar overgekomen waren


Zelf een aantal dingetjes gekocht, zoals de ladder achter.


en een badge die ik op de dorpel heb geplakt:


Ook wat service items gekocht, ruim op tijd voor de beurt in eind Augustus

De auto staat vrij hoog dus echt opkrikken is niet nodig maar een beetje is wel handig. Wat je hier ook goed ziet is de extra oude l*llen spiegel die ik op de buitenspiegel heb zitten. Afschuwelijk gezicht maar een noodzakelijk kwaad anders is mijn dode hoe te groot en dat kan natuurlijk niet als je steeds op de verkeerde kant (link) van de weg zit.


Bij de visuele inspectie voel wat roet op bij het uitlaatspruitstuk


Oeps, kromme uitlaatspruitstuk een van de weinige echte Td5 problemen. Ook een bout afgebroken. Tot mijn schande moet ik erkennen dat ik inmiddels wel het uitlaatspruitstuk vervangen heb maar de bout nog niet gerepareerd. Ik hou hem in de gaten maar vooralsnog geen problemen. Binnenkort toch maar eens er uit halen en repareren.





3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-03-2015 17:33 door Sketcher.
Quote
British Racing Green
Helaas werken de meeste foto's van je aanvulling niet sad smiley

Echt niet? Hier doen ze het gewoon, ook op mijn telefoon. Heb er wel wat moeten herladen omdat ze niet werkte dus misschien dat Flickr een probleem heeft.

Ik ga er vooralsnog maar even van uit dat flickr een probleem heeft, zal ze anders vervangen. Ik hoop dat het goed komt want ik ben net al mijn foto's van imageshack naar flicker aan het verhuizen omdat de links steeds verbroken of de foto's vergroot werden.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-03-2015 17:27 door Sketcher.
Quote
Caspian
Hier doen ze het ook gewoon.

Top! Denk dat Flickr een probleempje had.
Even vraagje tussen door?

Skibox in kleur spuiten of niet?

Edit: Nu:


Photoshop:




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-03-2015 12:21 door Sketcher.
Lijkt me zonde van het geld, zo vaak gebruik je hem niet (denk ik..) en dit misstaat zeker niet.
@Sketcher, ik zou hem ook niet spuiten.
Wel een wedervraag: Ladder hangt links en de dakkoffer ligt rechts op het dak?
Quote
British Racing Green
Helaas werken de meeste foto's van je aanvulling niet sad smiley

Intussen dus wel thumbs up
Quote
Caspian
Lijkt me zonde van het geld, zo vaak gebruik je hem niet (denk ik..) en dit misstaat zeker niet.

Sorry was niet duidelijk, was maar een photoshop in het echt is hij zilver, nu geupdate. Ik gebruik hem idd niet zo vaak, maar toch :-) Het wordt ook wel kwetsbaar natuurlijk. Nu light ie tussen de rommel in een schuurtje. Dat doe je dan ook niet meer.

Quote
Altai
@Sketcher, ik zou hem ook niet spuiten.
Wel een wedervraag: Ladder hangt links en de dakkoffer ligt rechts op het dak?

Ja klopt maar laden vanaf de achterkant is sowieso niet handig. Ik sta meestal op het achterwiel en in de deur opening. Dat werkt het beste. Ladder gebruik ik vooral voor het fotograferen. Misschien dat er nog eens een rack op komt met tent. De koffer staat overigens links omdat het slaot aan die kant zit en deze enkel aan die kant opent. Voor gebruik in Engeland is het niet echt handig maar ja. Heb hem ooit gratis gekregen dus zal zeker niet klagen.

Quote
British Racing Green
Quote
British Racing Green
Helaas werken de meeste foto's van je aanvulling niet sad smiley

Intussen dus wel thumbs up

Super, ik heb er een paar opnieuw geupload maar vermoed dat het probleem bij flickr lag.
Quote
Sketcher
Quote
Caspian
Lijkt me zonde van het geld, zo vaak gebruik je hem niet (denk ik..) en dit misstaat zeker niet.

Sorry was niet duidelijk, was maar een photoshop in het echt is hij zilver, nu geupdate. Ik gebruik hem idd niet zo vaak, maar toch :-) Het wordt ook wel kwetsbaar natuurlijk. Nu light ie tussen de rommel in een schuurtje. Dat doe je dan ook niet meer.

Dan zou ik het alsnog niet doen, zeker niet omdat hij zoals je zelf al zegt meestal gewoon in de schuur ligt. Wij hebben er ook een in de garage staan, ze staan behoorlijk in de weg en je tikt er makkelijk even tegenaan. Als hij gespoten is gaat dat alleen maar beschadigingen opleveren en dat is zonde. Bovendien: voor die paar keer per jaar dat je hem gebruikt vind ik het nog steeds zonde van het geld. winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close