Sketcher's Disco Fever (Land Rover Discovery II Td5)

Gepost door Sketcher 
Quote
xk8
Ik volg dit topic al een tijdje. Leuk om te zien dat je zo veel zelf doet!

Als ik zo vrij mag zijn om je een tip te geven: die brandblusser wil je daar echt niet hebben. Mocht je (ik hoop het niet voor je uiteraard) ooit een keer een ongeluk krijgen, dan wil je niet weten met wat voor snelheid die brandblusser door de auto wordt gelanceerd, met alle mogelijke gevolgen van dien. Hetzelfde geldt voor die zaklamp, maar die lijkt iets steviger vast te zitten.

Dank, mmm ik zal gelijk bekennen dat ik daar nog niet aan gedacht had. Nu zitten ze beide wel goed vast maar de brand blusser is wel zwaar natuurlijk. Ga ik eens goed over nadenken. Wellicht anders een extra beveiliging (een strap of zoiets) er over heen. Goed punt.
Voor de leesbaarheid even op deze pagina gekopieerd:


Goed na ruim 2 ton zonder echt grote problemen is nu dus echt de kop (pakking) aan de beurt. Zoals ik al schreef, mede door het gebruik aan plastic pinnen niet heel ongebruikelijk voor een vroege Td5

Tijd op de motorkap weer open te doen dus. Zoiets doe je liever in de zomer maar ja, de Disco vond van niet.


Om het mezelf makkelijk te maken heb ik een (gebruikte) kop gekocht die is getest. Zo hoef ik niet te wachten tot mijn kop getest en of gerepareerd is.


Eerst de motorruimte goed gewassen. Dat werkt toch prettiger en minder kans dat er viezigheid het blok in gaat. Vervolgens alles rond de kop loshalen, koelslangen, diesel leidingen, turbo, lucht etc. Het inlaat en uitlaat spruitstuk laat ik aan de kop. Dat is makkelijker vasthouden en tillen en prettiger demonteren ook nog.

Eerste tegenvaller. De nieuwe kop bleek 3 afgebroken bouten te hebben die er eerst uit geboord moesten worden. Altijd riskant met een aluminium kop, voor je het weet zit je in de kop te boren. Kleine guide gemaakt die de boor in het midden houdt. Het dondert nooit zonder regen dus hield mijn boor er mee, op en toen de accu boor ook sad smiley Geprobeerd te repareren helaas zonder succes. Nieuwe boor gekocht dus en toen kwamen ze er netjes uit met een extractor.


Dan begonnen de kop los te maken. Om de timing niet te verk0ten heb ik speciale pinnen gekocht. Een wordt onder de auto in het vliegwiel gedraaid en een in de kop (zie foto)


De bouten van de kop in het blok kun je maar 1 keer gebruiken. Het is de bedoeling dat die oprekken en dat kan maar een keer natuurlijk. Hier heb ik nieuwe voor.


Tot hier ben ik gekomen. 2 koppen naast elkaar. Klaar voor het wisselen van de overige onderdelen. Ik ga gelijk de injectoren van nieuwe brandplaatjes en rubber ringen voorzien en dan weer opbouwen.


De motor ligt er nu zo bij, met cellofaan om rommel in het blok te voorkomen. Volgende stap is het blok netjes schoon te maken zodat de pakking goed afdicht.
Zo op het eerste gezicht zag ik bij de oude pakking en kop geen schade of een duidelijke plek waar lucht het koelsysteem in kon. Maar het was donker.


Ik heb ook besloten een heler rits aan andere onderdelen te vervangen nu ik er toch bij kan. Zo wordt vervangen:
De waterpomp
De Fuel Pressure regulator
De injector brandplaatjes en 0 ringen
Ik herbouw de startmotor van binnen
Wellicht haal ik de intercooler er nog uit om schoon te maken van binnen.
Injectoren kabelboom
Afdichtingen in blok en kop




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-12-2016 12:58 door Sketcher.
Quote
Sketcher
Afgelopen weekend op mijn gemak (moest wel de life YouTube feed van Braadslee er voor onderbreken big smile smiley) beide rem carriers (weet niet hoe dat heet in Nederlands, Rem Dragers?)

(..)

Remtang volgens mij.

~~~~

Mooie operatie wederom. Noodzakelijk helaas..
Helaas idd. Zoiets komt nooit echt goed uit, de £450 die het alles bij elkaar kost had ik liever besteed aan iets anders. Een set goede banden of Rock Sliders bijvoorbeeld. Maar aan de andere kant is het ook interessant, heb nooit eerder een kop vervangen en zo kan ik ook gelijk een paar onderdelen vernieuwen voor ze kapot gaan. Omdat ik het zelf doe vallen de kosten allesinds mee, ik mag daar zeker niet over klagen. Een beurt bij een garage kan al meer kosten.

Vanavond in het donker en de regen de waterpomp uit elkaar gehaald op een koppig boutje na. Morgen weer verder als ik niet te laat uit mijn werk kom.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-12-2016 23:28 door Sketcher.
Jij blij dat je de Alfa nog hebt. Ik volg het wederom met grote interesse. winking smiley
Zeker, een van de redenen dat ik een 2de auto heb. Anders zat er zeker meer druk op.

Volgende stap is dus waterpomp er uit halen en nieuwe er voor in de plaats. Dan start motor reviseren.
Vandaag krijg ik de fuel pressure regulator binnen die ik op de nieuwe kop kan zetten.

Ik wacht nog op een setje originele koperen ringetjes en O ringen voor de injectoren. Ik heb een aftermarket setje gekregen bij de pakkingen kit maar de originele schijnen toch echt beter te zijn. Vraag me af wat je mis kunt doen bij koperen ringetjes en rubber O ringen maar voor peace of mind toch maar £36 betaald voor zakjes met het Land Rover logo er op.

Pakkingen kit:


Setje "Injector Seals" Die stellen dus echt niets voor. Maar velen zweren er bij, zou toch beter zijn dan de aftermarket.




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-12-2016 10:54 door Sketcher.
Zo stop de tijd. Eerst kerst boodschappen gedaan daarna toch maar even de startmotor gereviseerd. Bijna 1am plaatselijke tijd nut smiley

Eergisteren de waterpomp vervangen. Daar is ook met de kop er af erg lastig bij te komen. Zelfs met het spruitstuk uit de weg (zit aan de kop vast) moest ik nog de aircopomp, 2 oliefilters, de olieleiding naar de turbo en de turbo zelf verwijderen of verplaatsen. Pfff maar ben blij dat ik het toch gedaan heb. Zag dat de rubbere pakking echt al harder was dan de nieuwe en tot mijn schrik zat er geel zand onder de pomp. WTF?! Het is mij een raadsel hoe dat in een gesloten koelsysteem komt.
Ik denk natuurlijk aan die keer dat ik in diep modderig water stond maar kan er niet goed bij hoe het nu kan.

Boel goed schoongemaakt en gespoeld, als hij rijdt ga ik nog eens een flush doen.

Waterpomp moet voorlopig geen problemen geven. We zit nu weer een goede oem in.

Dan vandaag de start motor gereviseerd. Daar is met kop er op ook bijna niet bij te komen schijnt het. Bovenste bout wordt er vaak niet eens op teruggezet. Nu was het betrekkelijk makkelijk.

Het slachtoffer:


Toen de startmotor eenmaal er af was heb ik die opengemaakt en paar nieuwe contacten en 'plunger' er ingezet. Hoewel het er binnen nog netjes uitzag is het verschil in dikte wel te zien. Ook deze moet er dus weer even tegenaan kunnen.

Plunger er uit, contacten aan weerszijden. Eigenlijk super simpel Op de plunger zit een koperen ring. De plunger wordt naar beneden gedrukt en maakt contact met de 2 contacten en hij gaat draaien als een malle.


Nieuwe onderdelen


Oud en nieuw. ik heb ze dunner voorbij zien komen, ik denk dat hij het nog wel even vol zou houden maar er is toch duidelijk een verschil te zien. De kopere ring is duidelijk wat dunner.


Alles weer mooi en nieuw.


Volgende stap is het opbouwen van de nieuwe kop en een motor kraan ophalen. Wel zo makkelijk.

EDIT foto's er tussen gestopt.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-12-2016 10:12 door Sketcher.
Grote klus, gaat mij allemaal iets te ver, zou er zelf niet aan beginnen. Wanneer denk je klaar te zijn?
Quote
A3-White
Grote klus, gaat mij allemaal iets te ver, zou er zelf niet aan beginnen. Wanneer denk je klaar te zijn?

Ja dat is altijd lastig. Druk op het werk veel laten avonden daar, thuis 2 kleine kinderen dus geen idee. Ik hoop Vanmiddag en morgen nog veel te doen. Kerst doe ik niet veel denk ik en hoop het dan dinsdag af te maken.

Nu nog te doen:
Onderblok schoonmaken (bovenvlak) (nu halverwege)
Inlaattraject goed schoonmaken. Misschien de interkoeler ook maar gelijk.
Nieuwe FPR (feul pressure regulator) op nieuwe kop bouwen
Nokkenas en frame overbouwen op nieuwe kop
Injectoren schoonmaken en van nieuwe rubbers en koperen ringen voorzien en inbouwen
Onder blok verven (gewoon zwart net als standaard)
Uitlaat en inlaat spruitstukken terug op nieuwe kop zetten
Injectoren instellen
Kabelboom injectoren aansluiten

Kop op blok plaatsen (hoop dit met kraan te doen, geleend van collega, die ga ik vandaag of morgen ophalen)

Heel veel leidingen, stekkers, airco pomp, turbo, etc weer aansluiten.

Nieuwe filters, olie en koelvloeistof vullen, ontluchten flushen en weer vullen.
Diesel systeem ontluchten.

Niet vergeten de timing pinnen te verwijderen smiling smiley

Vergeet vast de helft, maar er is nog genoeg te doen in elk geval. En dan maar hopen dat hij het gewoon gelijk doet smiling smiley thumbs up
Weer stapje dichterbij. Blok geschilderd (zijkant) en blok vlak schoon gemaakt van resten van oude pakken. Nieuwe kop opgebouwd met injectororen (met nieuwe brandplaatjes en ook ringen) nokkenas, nokkenas as frame (die moet heel precies worden vast gezet met speciale pakking kit) en de as die de injectoren aanstuurt (die weer aangedreven wordt door de nokkenas) de inlaat spruitstuk, uitlaat spruitstuk, de fuel pressure regulator.

Rest nog een paar bouten op goede nm te draaien en dan is de kop klaar op weer met het blok te verenigen. Dat hoop ik dinsdag te doen.

Dan nog heel veel aansluiten, olie wisselen, koelvloeistof vullen, diesel ontluchten en hopen dat ik geen grote fouten gemaakt heb winking smiley

Iedereen een fijne kerst gewenst!
Lekker bezig, mooi dat je het gewoon aanpakt. Zo ben ik ook ooit begonnen. Gewoon doen. En goed nadenken en stap voor stap werken. Dat doe je goed! Mooi man!
Quote
Sketcher
(..)

Dan nog heel veel aansluiten, olie wisselen, koelvloeistof vullen, diesel ontluchten en hopen dat ik geen grote fouten gemaakt heb winking smiley

Vast niet, met zo'n uitgebreide beschrijving van de werkzaamheden. winking smiley

Prestatie hoor, wat mij betreft. thumbs up


Quote
Sketcher
Iedereen een fijne kerst gewenst!

Jullie ook..

(ps.. is schoonmoeder er bjj tijdens deze dagen? Misschien beter om het afbouwen ff uit te stellen wegens mogelijke 'slechte invloed'.. spinning smiley sticking its tongue out



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-12-2016 19:50 door Durashift.
Zo, heftige klus hoor! Knap werk, ik doe het je voorlopig nog niet na.

Leuk om te volgen allemaal, al zijn sommige onderdelen voor mij totaal onbekend, met ouderwetse benzineauto's als referentie drinking smiley.
Zo daar ben ik weer van onder de motorkap gekropen.

Nieuwe kop zit er op. Zoals gezegd ook de waterpomp, fuel pressure regulator, o-ringen en brandplaatjes van de injectoren vernieuwd en de startmotor gereviseerd. Zo kan hij er weer even tegen.

Onderblok en cilinders zagen er netjes uit. Kwam al snel achter de vermoedelijke oorzaak van mijn probleem. De plastic pinnen. Hoewel de cilinderkop met 12 bouten op het onder blog getrokken word voorkomen die niet dat de cilinder kop kan gaan wandelen. 2 plastic pinnen die eigenlijk alleen bedoeld zijn om de kop bij montage in de goede positie te krijgen waren duidelijk vervormt. Er is goed te zien dat de kop minder dan een +/-mm heeft kunnen schuiven.


Ik heb hem aan mijn sleutelbos gedaan als trofee smiling smiley

Zoals je kunt zien hebben de (vooral 2 achterste) kleppen de cilinderwand lichtgeraakt. Aan de kleppen is niets te zien maar dat is waarschijnlijk vooral omdat ze A harder zijn en B ronddraaien dus redelijk gelijkmatig slijten. Echt kwaad voor het onderblok kan het niet aangezien het boven de rand waar de cilinderringen bewegen is, er gaat dus geen compressie verloren. Ik heb het eerder op forums gezien waarbij de kop ook licht naar achter bewogen was. Fijn is anders. Raar ook dat ik nooit iets gehoord heb. Geen tikken of niets.


Nieuwe pakking erop en 2 metalen pinnen ipv plastic pinnen.




Een vriend onder zijn Lotus Elise vandaan getrokken en samen met hem de kop er weer opgezet. Vervolgens is het een hele procedure. De kop word zoals gezegt op het onderblok gehouden door 12 zeer lange bouten die horen op te rekken en dus maar 1 keer gebruikt kunnen worden.

In precieze volgorde moeten ze eerst met de hand, dan 30nmm, dan 60nm en dan 90, dan 180 en dan 45 graden. Deze tool helpt precies te zien hoeveel graden je draait. Handig.




Toen eenmaal alles weer in elkaar zat, aangesloten was en het weer op een motor leek de olie ververst en koelsysteem gevuld met water (om te spoelen). Had echter nog een bout over eye rolling smiley..........een best grote en ik kon echt niet meer bedenken waar hij van af kwam. Ik had alle bouten in aparte zakjes gedaan met label. Deze zat zonder label in een zakje.


Uiteindelijk kunnen achterhalen waar bij vandaan kwam. Achter het blok, de belhousing (nl woord?). Toen ik de kop er af haalde bleef er een leiding aan hangen die aan die bout zat. Deze dus losgemaakt en vergeten. Was een beetje ongemakkelijk en heb er blauwe plekken van maar zit weer vast.

Dan het grote moment. Eerst de diesel laten ontluchten (contact aan 6 keer gas indrukken dan gaat ie in ontlucht modus) en dan echt starten.
Duurden even voordat de motor aansloeg. Spannen moment.



Na een paar zeer spannende seconden die op uren leken begonnen de cilinder langzaam te vuren en kwam hij terug tot leven en deden ze allemaal mee. Daarna starte hij steeds meteen. Na een beetje draaien het water weer uit het koelsysteem gedaan en vervangen voor de goede spec OAT.

Tijdens de testrit hielt hij een beetje in bij 2500rpm. Gelukkig heb ik dat wel eens eerder gehad dus wist wat er aan de hand was. Klein vacuum slangetje losgeschoten die mede helpt de turbo helpt te reguleren. Toen die eenmaal vast zat liep hij als een zonnetje. Heerlijk. Nu 50 km gereden en alles lijkt goed. Nog even goed in de gate houden terwijl het vertrouwen weer langzaam stijgt.
Gaaf hè, zo'n project. Geeft veel voldoening als het weer werkt!
Quote
s velthuis
Gaaf hè, zo'n project. Geeft veel voldoening als het weer werkt!

Zeker gaaf en idd reed gisteren zeer (zelf)voldaan in de Disco, nog wel goed luisterend naar eventuele rare geluidjes die er niet waren (op de kachel na zie hieronder). Ook elk geurtje van buiten werd als verdacht gezien. Dat ept wel weg naarmate we er meer in rijden en het vertrouwen weer wordt gewonnen. Als er ergen op 2 uur rijden sneeuw ligt gaan we het weekend misschien weg anders wordt het later deze winter een keer. Uiteraard met de Discovery, lijkt me een goede shake down.

Maar het was best een fijn project, met de 159 als 2de auto was er wat minder druk en nu ken ik de auto weer een stukje beter, heb iets gedaan en geleerd wat ik nog nooit eerder gedaan had en hopelijk kan hij er weer even tegen. Voor Ongeveer £520 icl olie en filter niet slecht. Dat betalen sommige bij een grote beurd. Mag ik zeker niet over klagen.

Heb ook nog een steering guard opgehaald. Nog even over nadenken of die er op komt of niet. Die zit onder de bumper en beschermt de stuurstang en demper van rotsen tijdens het offroaden.

Nog vergeten te schrijven, de kachel maakte plots een raar geluid maar zoals ik al dacht, er zal wel iets ingevallen zijn. Het bleek een een latex handschoen te zijn. Even opmaken en weer er uit gehaald. big smile smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-12-2016 13:51 door Sketcher.
Zo, zeker gaaf om zo mee te lezen. Je schrijft het lekker leesbaar op. thumbs up

Geweldig hoe je e.e.a monteert. Duidelijk ook dat je (m.b.t) draaimomenten van de kopbouten fabrieksgegevens nodig hebt om het goed uit te kunnen voeren.

Blijft voor mij onbegrijpelijk dat LandRover voor de constructie met de plastic pinnen heeft kunnen kiezen..
Het zal wel zoiets zijn als 'voor 1e montage hebben we een soort van 'mal' nodig.. oh, doe maar van plastic.. want de kopbouten houdt e.e.a wel op z'n plaats'.. confused smiley

Ik zou verwachten dat tijdens een duurtest van het blok, tijdens de ontwikkeling, het effect van 'de wandelende kop' toch ook was opgetreden?
Quote
Durashift
Duidelijk ook dat je (m.b.t) draaimomenten van de kopbouten fabrieksgegevens nodig hebt om het goed uit te kunnen voeren.

Blijft voor mij onbegrijpelijk dat LandRover voor de constructie met de plastic pinnen heeft kunnen kiezen..
Het zal wel zoiets zijn als 'voor 1e montage hebben we een soort van 'mal' nodig.. oh, doe maar van plastic.. want de kopbouten houdt e.e.a wel op z'n plaats'.. confused smiley

Ik zou verwachten dat tijdens een duurtest van het blok, tijdens de ontwikkeling, het effect van 'de wandelende kop' toch ook was opgetreden?

Dank voor de complimenten.

Ja onbegrijpelijk. Ik denk dat ze vooral hebben willen voorkomen dat bij assemblage de kop zouden beschadigen. Bij de Rover K series motoren bleken de machines die kop en blok samenbrengen niet precies genoeg waardoor met metale pinnen er een % aan schades ontstond. Die zijn dus toen ook overgegaan op plastic pinnen met beroemde koppakking problemen.

Het kan zijn dat de plastic pinnen zwakker worden met tijd of door koud warm cycles de kop steeds een fractie schuift en daarom pas na geruime tijd ontstaat. Het kan ook zijn dat ze hebben ingecalculeerd dat het waarschijnlijk gaat gebeuren buiten de fabrieksgarantie en zo kosten afgewogen. Later zijn ze wel overgegaan op metale pinnen dus wellicht wat het natte vinger werk waar ze later van terug kwamen.

Hoe dan ook, nu met metale pinnen zou het niet nog eens moeten gebeuren. Ga mijn oude kop laten testen en eventueel verkopen als ik het vertrouwen heb dat de motor nu helemaal 100% is. Dat zullen we de komende weken eens gaan zien en bij verkoop kan ik weer wat terug verdienen.
Wow, lekker project heb je daar volbracht zeg. Ik lees wel vaker een beetje op de achtergrond mee maar moest nu toch echt even reageren. Respect voor het aandurven van zo'n project, ik denk niet dat ik daar zelf zo een twee drie aan zou durven beginnen!
Quote
Gewoon Dirk
Wow, lekker project heb je daar volbracht zeg. Ik lees wel vaker een beetje op de achtergrond mee maar moest nu toch echt even reageren. Respect voor het aandurven van zo'n project, ik denk niet dat ik daar zelf zo een twee drie aan zou durven beginnen!

Dank, paar jaar geleden was ik er ook niet aan begonnen maar met meer en meer werk zelf doen groeit ook het vetrouwen.

Het helpt dat ik letterlijk een dozijn aan vrienden en kennissen rond mij heb wonen die de huidige motoren van JLR (Jaguar Land Rover) ontwikkelen en mijn buurman en vriend die hielp de kop er op en af tillen is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en bouw van race versnellingsbaken voor Porsche. En dan zijn er nog de forums waar veel informatie is en als ik vast kom te zitten ook hulp van kan verwachten. Dus hoewel ik ze niet nodig gehad heb kon ik wel op een hoop steun rekenen. Dat maakt een groot verschil.
Ongelooflijk respect voor dit vakmanschap. Ik kijk echt met jaloezie mee hoe jij dit weer voor elkaar krijgt. eye popping smileythumbs up
Super inderdaad, ook van mijn kant een tikkie jaloers. Ik denk dat ik er veel te snel in zou springen en vast zou lopen. Maar dit zo zien helpt ook altijd weer voor dat.
Niet dat ik van plan was mijn kop eraf te halen hoor, maar wanneer het moet..... tongue sticking out smiley
Quote
Nico GTR
(..)
Niet dat ik van plan was mijn kop eraf te halen hoor, maar wanneer het moet..... tongue sticking out smiley

Indienen als project op school?

2 TD5 blokken op de kop tikken.. en het plastic vervangen door staal. winking smiley
Het was idd best een leuk project. Heb er geen spijt van het toch zelf gedaan te hebben (maar dat kan nog komen als het onderdelen gaat regenen winking smiley )

Ben nu ook aan het kijken naar tuners, ik ken er 2 vrij goed. Met een bescheiden tune schijnt het echt een andere auto te worden. Maakt een groot verschil zo zeggen de klanten. De ene tuner heet Alive en is zeer ervaren (begonnen met de Td5, toen Td5 Alive) en de ander heet Storm tuning. Ook gespecialiseerd in deze motor. Het gaat mij meer om koppel en reactie op het gaspedaal dan vermogen.
Je hebt de distributieketting gewoon laten zitten, inclusief nokkenastandwiel. Hoe gaat dat qua timing? Geen risico op verlopen onder bij de krukas?
Quote
s velthuis
Je hebt de distributieketting gewoon laten zitten, inclusief nokkenastandwiel. Hoe gaat dat qua timing? Geen risico op verlopen onder bij de krukas?

Ja volgens de workshop moest het zo en eigenlijk is dat wel slim. Zo weinig kans op het verschieten.

De kop is vastgezet met een timing pin (zichtbaar op een van de foto's en het onderblok is vastgezet met een andere timing pin in het vliegwiel. Zo zijn beide dus vast.

Op het nokkenastandwiel zit een teken en de ketting heeft 2 anders gekleurde schakels die tussen het teken moeten staan, zolang dat het geval is zit je goed.
Voor de kop los ging heb ik de kettingspanners losgemaakt en het tandwiel er af gehaald en voorzichtig op de ketting laten rusten. Toen eenmaal de de nieuwe kop er op zit heb ik ook daar ook daar de pin in de nokkenas gezet (die kan maar op één plek in de nokkenas en is dan dus in de juiste positie) vervolgens doe je het tandwiel terug. Aangezien het blok ook op slot zit kan die nooit zijn bewogen en zolang de 2 schakels tussen het teken staan zit je dus goed.

Vervolgens met de kop er weer op schroef je het nokkenastandwiel er losjes op, de kettingspanners doen de rest voordat je de schroeven op de tandwiel met loctite en de juiste nm weer vast zet. Overigens was de ketting ook zonder spanners nog snaar strak. Geen VAG wantoestanden hier.

Hopelijk is het duidelijk, met de timing pinnen is het dus redelijk fool proof.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2017 20:56 door Sketcher.
Goed nieuws en slecht nieuws.

Eerst het goede nieuws dan maar. Nu 250km gereden en druk in koelsysteem is wat het moet zijn ook raak ik niks kwijt (al zit het niveau als altijd iets onder de min, dat heeft ie altijd gehad en geldt ook voor sommige van zijn broers)

Hij rijdt ook heerlijk en temperatuur (met speciale diagnose computer gemonitored) is precies goed.

Dan het slechte nieuws. Ik lijk diesel in de olie te krijgen. Zoals gezegd heb ik de brandplaatjes (koperen ringen) vervangen met originele land rover koperen ringen toen ik de injectoren in de nieuwe kop monteerde. Ik had wat last met 2 van de ringen en denk dat ik ze bij het monteren toch beschadigd heb waardoor ze lekken.

Balen. Betekent deksel er af en injectoren er uit en weer nieuwe monteren. Ca 2 uur werk + nieuwe olie en filters. Ga over 2 dagen naar de VS voor werk en heb nog veel te doen voor ik vertrek dus weet niet zeker of dat nog ga redden voor donderdag.
Quote
A3-White
Op naar Vegas?, Ik ben er niet, Twix??

Ja donderdag heen dinsdag terug. Zal hier wat foto's plaatsen van de auto's op en naast de ces beurs.

In elk geval een paar interessante afspraken met diverse bedrijven (automotive en ekectronica)
Net even de specialist gebeld, of zij tijd hadden maar niet tot over een week. Zou £120 moeten kosten en gebruiken niet de OEM Land Rover koperen ringen. Voor zelfde geld zouden ze LR ringen willen gebruiken want "die zijn toch bijna even duur". Dan weet ik genoeg, ze doen maar wat en je krijgt stiekem toch geen OEM ringetjes. (Noem me achterdochtig maar ik ben vaak teleurgesteld)

Dan maar vanavond even zelf de injectoren er uit halen en het proberen met de 2de non OEM ringetjes. Dan zet ik over een maand of 2 wel weer een OEM set er in. Mijn vrouw heeft de auto echt nodig en rijdt liever niet in de Alfa (RHD, laag en handbak, ze is wat autorijden betreft een beetje een doos) en vind het lullig voor haar om dan maar naar de VS te vertrekken en haar zonder Discovery te laten zitten.

Had de Disco even meegenomen naar werk vanmorgen (om te kijken of de olie niveau idd omhoog kwam) en op de parkeerplaat gezet in de buurt. Blijkt dat de travellers de parkeerplaats hebben overgenomen. Ik moest naar een meeting dus auto laten staan maar na de meeting weer weggehaald aangezien de politie ze vandaag ging verweideren volgens een collega, daar heb ik liever mijn Discovery niet bij eye rolling smiley





Wat een bende hebben ze er van gemaakt, afval overal. Ongelooflijk! Bij terugkomst was er al veel Politie en waren ze al aan het weggaan. Er stonden eerst zo'n 60 caravans vertelde een agent mij. Toch auto maar weggehaald en gelijk even nieuwe motorolie opgehaald voor vanavond. Hopelijk is ie morgen weer helemaal 100%



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-01-2017 15:44 door Sketcher.
He jammer, kleine dingetjes gaan natuurlijk ook vaker mis. sad smiley

CES is wel gaaf trouwens, niet alleen vanwege de auto's. Ook vol met consumentenelectronica. Veel plezier en succes dan. Stiekem ben ik wel een tikkie jaloers. winking smiley
Quote
Nico GTR
He jammer, kleine dingetjes gaan natuurlijk ook vaker mis. sad smiley

CES is wel gaaf trouwens, niet alleen vanwege de auto's. Ook vol met consumentenelectronica. Veel plezier en succes dan. Stiekem ben ik wel een tikkie jaloers. winking smiley

Ja ik kan wel opbiechten dat ik zeer kwaad / teleurgesteld was dat dit nu gebeurde. Zeker omdat hij zo heerlijk reed en het koelsysteem nu duidelijk doet wat het moet doen. Maar ja hoort er ook bij en is relatief makkelijk op te lossen daarom schrijf ik er hier ook gewoon over. Helaas maak ik ook wel eens een foutje maar zoals ik mijn zoontje vertelde toen hij van de fiets viel gisteren. Het is hoe je weer opstaat niet hoe je valt.

Ik ga nu naar huis, spring in mijn warme overal en haal de injectoren er gelijk uit. Dan heel rustig en met veel beleid (vorige keer heb ik ze een beetje geforceerd denk ik) de nieuwe ringetjes er weer op.

Ja CES is gaaf, heb er echt zin in. Dit wordt mijn eerste keer. Nu het een steeds belangrijkere automotive show wordt en wij een paar projecten hebben lopen waarvoor we veel nieuwe cutting edge technologie nodig hebben om het te kunnen realiseren zullen we vaker gaan. We zitten mooi centraal in een mooi hotel dus komt vast goed. Hebben ook nog wat down tijd dus nog even denken wat we daar mee gaan doen. Denk erover na op een leuke wagen te huren en een stuk te toeren. Het is droog en 12 a 17 graden dus een mustang cabrio kan net.

Ik ben uiteindelijk verantwoordelijk voor onze automotive en ander transport klanten dus zal me vooral met de auto's bezighouden maar ga uiteraard ook de rest goed bekijken aangezien we ook veel wearables en andere consumer goods ontwerpen voor de big boys ( en een aantal kleine ook om het interessant te houden)
Veel plezier, State side! Balen van die diesellekkage, maar dat kan gebeuren. Wel goed kijken of je gelijk hebt en de ringetjes echt schade hebben. Dan kun je pas echt vaststellen of dat het probleem was.
Quote
uwbuurman
Veel plezier, State side! Balen van die diesellekkage, maar dat kan gebeuren. Wel goed kijken of je gelijk hebt en de ringetjes echt schade hebben. Dan kun je pas echt vaststellen of dat het probleem was.

Ja het is lastig zien. Ik zie heb bij de meeste wel het idee dat ze gelekt hebben maar echte schade zag ik niet. Alles zit nu weer in elkaar en nieuwe olie, ben net terug van een nachtelijk testritje van 20km. Rijdt weer super maar te vroeg om iets te concluderen. Daarvoor moet ik wat meer km's maken en het olie pijl in de gaten houden, die zit nu een mm boven minimum.

Hoop maar dat het de injectoren zijn of wellicht mijn torque sleutel niet helemaal goed waardoor de klemmen van de injectoren niet genoeg drukte. Wie het weet mag het zeggen. Met een beetje geluk is het opgelost.

In het ergste geval is de nieuwe (geteste) kop de schuldige en zit er ergens een scheutje in bij een van de 2 diesel kanalen. Dat zou zeer zuur zijn natuurlijk. Daar wil ik nog maar even niet aan denken.

Nu lekker slapen en dromen van diesel vrije olie smiling smiley
Succes in Vegas. De CES lijkt me echt een hele gave beurs. Misschien een paar leuke plaatjes hier plaatsen big smile smiley?

Balen van het kleine defect ook trouwens, maar gelukkig makkelijk op te lossen smiling smiley.
Quote
Micha D.
Succes in Vegas. De CES lijkt me echt een hele gave beurs. Misschien een paar leuke plaatjes hier plaatsen big smile smiley?

Balen van het kleine defect ook trouwens, maar gelukkig makkelijk op te lossen smiling smiley.

Ja nog druk met hier mijn team instrueren voor als ik weg ben en dan kan ik er naar gaan uit kijken. Beurzen komen altijd als je het druk hebt. Zal ook nog wat op mijn hotel kamer moeten werken vrees ik. Zullen zeker foto's volgen hier in dit topic. Voor nu denken we op de vrije zondagmiddag en maandag morgen of een auto te huren en naar de hoover dam en of red rock te scheuren, of een vliegtuig tour te doen naar de Grand Canyon. Helaas is de tijd voor leuke dingen wat beperkt maar ja het is dat ook voor het werk natuurlijk.

Wat betreft de Discovery we hopen maar dat het een klein defect is. Ik begin meer en meer te vrezen dat mijn nieuwe en zogenaamd geteste kop een scheur heeft bij de diesel kanalen en het helemaal niet aan de injectoren ligt. Maar ja, hoe kom ik daar achter? Met het kleppendeksel er af gekeken terwijl het systeem op druk kwam en niets geks gezien, maar moet eens uitzoeken waar de scheurtjes dan zouden moeten zitten om dit probleem te krijgen.

Voorlopig nog maar even afwachten, wellicht valt het mee. Gisteren dus olie ververst en nieuwe brandplaatjes in de injectoren gedaan. Eens een week aankijken en zien wat het oliepeil dan doet. We duimen anders moet de kop er weer af (wel lekker voor de routine, zo wordt ik er lekker handig in nut smiley)

@ Hamer,
Dank, en LOL @ je naam en plaatje.
Eigen kop laten testen, terugplaatsen als die goed is en je motor is ook weer origineel. En dan geld terug van je oude kop lijkt me wel schappelijk. winking smiley

Niet leuk voor jou, wel voor ons. tongue sticking out smiley
Net even gekeken, als hij diesel lekt door een scheur in de kop zou ik dat moeten kunnen zien zonder dat de kop er af hoeft. De schuur zou dan in de rand waar de injectoren zitten moeten zien. Dat klopt wel denk ik want ik zie anders ook niet hoe het met de olie zou kunnen mengen.

Dat is wel een gerustellende gedachte aangezien ik het dan zou moeten kunnen constateren met het blote oog of eventueel bietensap of zo iets (haarlijn scheurtjes) Ook kan dat gerepareerd worden voor ongeveer 150. Denk alleen wel dat de kop er dan weer af moet maar ja voorlopig kan het nu ook goed zijn dat zien we wel als ik terugkom.
Quote
Nico GTR
Niet leuk voor jou, wel voor ons. tongue sticking out smiley

I aim here to please spinning smiley sticking its tongue out



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2017 13:54 door Sketcher.
Quote
Sketcher
Quote
Nico GTR
Niet leuk voor jou, wel voor ons. tongue sticking out smiley

I aim here to please spinning smiley sticking its tongue out

Goed Nieuws Nico, gisteren bij terugkomst gekeken en olie is weer aan het stijgen en ruikt al weer lekker naar diesel. Zal ergens dus toch een scheur in de kop zitten. Vaak bij injector seat (gat waar injectoren in zitten) nummer 1 (de eerste als je voor de auto staat)

Gebeld met verkoper van geteste kop. Die wat behulpzamer dan ik dacht en belt vanmiddag terug. We zullen zien. Kop zal er zeer waarschijnlijk wel weer van af moeten dus je mag weer in je handen wrijven smiling smiley Wel erg vervelend dat een zogenaamd geteste kop dan dus toch een probleem heeft en zo mij op meer kosten en vooral meer tijd kost. Grrrrr angry smily

2 routes kan ik bedenken. Of ik krijg een andere goede kop van hun of ik laat mijn oude kop testen en vlakken (en een helicoil aan de zijkant een schroefgat opvullen). Persoonlijk denk ik niet dat mijn oude kop krom is maar zou dat graag willen uitsluiten. Zelfs als dat allemaal gratis is heb ik ook weer nieuwe pakkingen, kop bouten nodig en olie filters nodig sad smiley. Ik denk dat ik het in een dag wel klaar heb nu (....ik lekker ervaren ben). Meeste werk was eigenlijk de waterpomp en startmotor die zijn nu klaar.

Gisteren dus teruggekomen uit de VS. Mooie tijd gehad zowel zakelijk als prive. met de juiste mensen gesproken en lol gehad met mijn collega's. Nu gelijk weer volle bak aan het werk met volle dagen tot het weekend. Dus als kleine preview wat teasers.











2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2017 13:54 door Sketcher.
Quote
Nico GTR
Yes! Wel jammer, maar leuk! tongue sticking out smiley

Nu ik ongeveer weet wat ik doe ga ik er denk ik wel een instructie video van maken maar dat hangt ook of hoeveel tijd ik heb om het te doen.
Gewoon filmen, en als je er niet in praat maakt dat ook niet uit. Soms helpt het al om het te zien. winking smiley
Quote
A3-White
Convertible en dak dicht......

Nee hoor meestal was het dak open maar we hadden regen en &*@£ sneeuw in de woestijn smiling smiley Petjes die we van BMW kregen hielpen wel.
Quote
Durashift
Succes bij poging 2. winking smiley

Dank smiling smiley Hopelijk wordt het geen 3x is scheepsrecht.

Quote
Nico GTR
Gewoon filmen, en als je er niet in praat maakt dat ook niet uit. Soms helpt het al om het te zien. winking smiley

Als ik het doe dan doe ik het goed of niet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close