Sketcher's Disco Fever (Land Rover Discovery II Td5)

Gepost door Sketcher 
TYN

Wellicht kom je in de toekomst naar het mooie Litouwen, kunnen we een biertje doen. smileys with beer

Genoeg plek ook hier, voor die dikke LaRo.

Lijkt me leuk, volgens mij ook behoorlijk wat te off-roaden daar. JLR heft net een fabriek in Solvakia geopend. Wij produceren niets behalve wat ideeën, in princiepen kan dat overal, ik stem voor een mooi strand ergens warm smiling smiley

@PM
Zitten er geen andere systemen op die zekering? Sigarettenaansteker o.i.d.?

Ik dacht van niet maar door het spitten in de circuit diagrams ben ik er net (5 minuten geleden) achter gekomen dat ook de cruise control, de claxon en de verlichting van het klokje (deels) via die zekering lopen.

Ik moet nog een paar kabeltjes nalopen maar (zeker die van de claxon zou interessant kunnen zijn ivb met water, dat ding heeft meermaals onderwater gestaan) maar mocht ik niks kunnen vinden dan ga ik aan de achterkant van de zekering kast de kabel uit de multiplug naar die zekering er eens een voor een uit trekken en kijken wanneer hij wel en niet er uit springt. Dan een nieuwe kabel proberen naar het verdachte instrument. Volgens mij kom ik er zo achter welke kabel het is, en of het de kabel of het apparaat (radio, antenne versterker of claxon is)

Oei, lekker zoek klusje dus..

Succes d'r mee.. heb er zelf ook weinig kaas van gegeten.. kan je helaas niet helpen.
Dank, ik kwam goed weg met de Alfa toen dat een mechanisch probleem bleek te zijn, ik zal het toen wel over me hebben afgeroepen big smile smiley

Gisteren even rondje gereden. Klok verlichting, claxon en cruise control werken allemaal. Dat is goed nieuws. Dat concentreert de zoektocht wat en betekent dat de ring koppeling van het stuur volgens mij ook uitgesloten kan worden.

Enige verdachten nu zijn: bedrading naar radio toe, en naar de oude cd wisselaar (die ik al ontkoppeld heb) en naar de antenne en versterker.

Ik dacht eerst nog even aan het contract slot maar dan zouden meer zekeringen moeten springen lijkt me.

Een ding snap ik niet, volgens mij hoort de verlichting van de klok het echt niet te doen zonder zekering maar ik zal het schema wel verkeerd lezen.
Schema is niet heel scherp, ik zou alle massa verbindingen controleren. Bij een van onze auto's ging de richtingaanwijzer aan als je de achteruitruitenwisser aan zette, was een breuk in de massa kabel.
Schema blijkt vaker niet te kloppen volgens de mannen die het kunnen weten. Er zijn minstens 5 varianten en dan nog kunnen de kleuren verschillen. Engelse auto hè smiling smiley

Hoe dan ook, goede tip kijk ik zeker naar. Mij is ook geadviseerd om de antenne die in het achterraam zit eens te ontkoppelen.
Vrijdag na het werk even tijd om nog eens naar de Disco te kijken. Omdat de rest van de systemen werkt kan het eigenlijk maar 2 dingen zijn. De antenne +versterker module of bedrading (rechter achterraam) of de bedrading naar de radio toe.

Zoals ik al schreef besloot ik de betreffende draadjes (groen-oranje en groen-paars) een voor een uit de stekker achter de zekering kast te trekken om er zo achter te komen welke ergens kortsluiting maakt.

Begint een bekend beeld te worden bij mijn autos, een open dashboard met draadjes overal smiling smiley

Zekeringkast er uit.

Bij de eerste was het raak. Na het er uit halen van het draadje naar de antenne/versterker bleef de zekering in. Hier is dus iets mis.

Na wat uitbouwen zie ik de versterker (antenne zit verstopt) zitten maar zie zosnel niets verkeerds. Geen waterschade b.v. Dan daar het stekkertje uit en weer proberen (na ook de stekker weer in de plug bij de zekeringkast te steken)

flits

Dus de draad maakt ergens kortsluiting, niet de module. Voor dat ik een nieuwe draad ga trekken kijk ik even verder langs de raad en spot het probleem.

Ik denk al bij productie, of anders voor levering bij het ombouwen naar grijskenteken is het draadje klem komen te zitten bij de gordel bevestiging. na a die jaren is er wat metaal van het graadje bloot komen te liggen en nu maakt hij dus kortsluiting. Oplossing, draad losmaken, netjes isolatie tape er om an klaar is james (het blijft een Engelse auto smiling smiley )

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2016 23:39 door Sketcher.
Toch wel bijzonder dat het wéér een totale kleinigheid (en sulligheid) is die zo'n storing veroorzaakt. Gelukkig heb je hem lekker snel gevonden!
Dank, was zelf ook opgelucht dat het snel gevonden werd en mee viel. Zag mezelf al weer avond na avond met de multimeter in het rond prikken smiling smiley

Zaterdag was het weer tijd voor een Land Rover Show. Was best aardig, mooie zware krik gekocht die zowel de verhoogde Discovery kan opkrikken als de lage Alfa. thumbs up Verder weinig gekocht, was niet alleen dus kon geen uren door 2de hands dingen struinen.

Vrouw enthusiast gemaakt voor een mat verflaagje. Wellicht ooit eens een metallic gunmetal wrap aanbrengen.

Deze vond ik ook wel erg gaaf.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-08-2016 17:05 door Sketcher.
Je zult wel een vrij zeldzame linksgestuurde Laro hebben op het Britse eiland?
cirKel
Je zult wel een vrij zeldzame linksgestuurde Laro hebben op het Britse eiland?

Ik ben er nog nooit een andere met Britse platen tegengekomen. Maar ze zijn er wel, zie ze wel eens aangeboden op verkoop sites. Vaak van Britten die deels in het buitenland wonen maar de auto in Engeland geregistreerd hebben. Staan er nu 2 op ebay te koop van mijn generatie waarvan 1 in Spanje. Grappig genoeg zijn LHD in Engeland geregistreerde autos wat duurder dan RHD.
Ik vind die Defenders (en de RaRo Classic) zo gaaf. Ooit.... Maar goed bezig met de Disco, mooi dat 'ie weer werkt. thumbs up
Hahaha ja ooit! Strakke bak die 90 maar vind het mat zelf niet echt heel erg mooi.
Haha, wat een bizar probleempje zeg met die bedrading!
Ja raar idd, weet nog steeds niet wanneer het draadje daar vast kwam te zitten maar het is nu opgelost. Al hoewel de stekker voor de antenne kabel is beschadigd, daar moet ik nog even bij iemand voor langs die een nieuwe plug aan de kabel kan zetten.

Ondertussen gaan picknicken met de Disco. Het mooie is dat je op plaatsen kunt picknicken waar andere niet kunnen komen.

Ik heb ook eens zo'n geintje gehad, in mijn geval met een klapkoplamp die ineens niet meer naar beneden wou. Bleek een draadje te zijn doorgeschuurd langs een scherpe rand van de radiateur. Waarschijnlijk daar tegenaan blijven zitten na schadeherstel een aantal maanden eerder.
Overigens best een maf gezicht om de auto te zien met een permanente knipoog.
Niet veel op internet/dit forum geweest. Rede druk met werk en nieuwe aanwinst in ons gezin. Mijn 2de toekomstige Land Rover sleutelaar, nu al weer ruim een maand oud. Iedereen gezond en blij......................... en een beetje slaperig smiling smiley

Gelukkig bleven beide auto's hun rondjes rijden zonder om aandacht te vragen. Voorlopig blijft de Alfa, gewoon omdat ik geen tijd heb om energie en tijd in een ander project te steken. Soms kijk ik even naar nog een Discovery II maar dan met V8 maar een ander type auto naast mijn huidige Disco heeft ook zijn charme.

Afgelopen weekend dan toch snel even de winterbanden er om. Mijn zomer banden met All-terain zijn normaal gesproken meer dan voldoende voor het (winter) weer hier in de VK maar ik heb de winterbanden toch nog dus maak ik er maar gebruik van. Zeker ook omdat de all-terains ook wat ouder worden. Ik heb ze 2de-hands gekocht wat destijds een prima optie was. Dat ga ik nu niet meer ga doen. De oudste is volgens de dot code al weer van 2008. Ondanks ruim voldoende profiel zijn ze nu wat uitgedroogd en dat merk ik vooral bij vochtig en koud weer. Je ziet ook kleine droogte scheurtjes op de zijkant. Met een gezin dus niet een fijn idee. Hier komt dus een volle nieuwe set voor, gelijk een maatje hoger. Nu heb ik 255 55 r18 en ga denk ik naar 255 60 r18.

General Tyres heeft net een paar nieuwe banden gelanceerd dus denk dat ik daar even naar ga kijken, de opvolger van mijn band heeft ook het sneeuwvlokje dus mag ook als winterband gebruikt worden (nodig voor wintersport, al zou het nooit zo goed presteren als echte winter banden) Even goed rond kijken want een band kost me al snel £140 per hoek en met de koers van de £ nu wellicht nog meer dus een flinke investering. (x5)

Onder het wakend oog van mijn maand oude zoontje in de kinderwagen begonnen aan de eerste hoek

Gelijk alles controleren: Speling op hub, corrosie, as hoesjes, status van blokken en schijven etc. En de boel schoonmaken. Ook (weer) 30mm spoor verbreders er op. Vooral voor de mooi maar ook wat stabiliteit. Meer druk op de lagers neem ik op de koop toe (verwacht ik binnenkort toch te moeten te vervangen) Ik heb ze al eerder gehad maar die waren niet hubcentric en trilde een beetje. Deze gelukkig niet.

Eenmaal achter aangekomen beetje teleurgesteld op de een minder dan een jaar oude schokdempers. Nu al vol roest. De verf (powder coat) lijkt niet echt goed te houden. Eigenlijk schande. Zijn ook zeker geen goedkope dingen.
Zo goed als mogelijk roest vrij gemaakt en maar geschilderd in zelfde kleur als mijn klauwen. Fabrikant een email gestuurd.

Aan de andere kant een nog een teleurstelling. de remklauw bleek weer was te zitten. Nee niets gemerkt. Na snelle inspectie bleek de slider vast te zitten dus hij komt aan een kant niet terug waardoor een kant van de blokjes helemaal weggesleten is (op een mm na, net op tijd dus) en de ander nog bijna nieuw is.

Dit zijn de boosdoeners. Schoon gemaakt en gesmeerd. Water bleek de boosdoener. Zal wel iets met waden door diep water te maken hebben big smile smiley eye rolling smiley

Dank aan mijn onderdelen voorraad gelijk nieuwe blokken er ondergezet. Volgend weekend ander kant ook even zodat ze gelijk zijn.

Het regende wel een beetje............veel dus even een tentje gemaakt om onder te werken smiling smiley (baby was toen al weer lang binnen)

Helaas geen foto's van het eindresultaat aangezien het al een beetje......erg donker was. Die houden jullie dus nog tegoed.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2016 16:49 door Sketcher.
British Racing Green
Je blijft echt wel bezig met zo'n Disco...

Valt wel mee toch? Op draadje na rij ik dit jaar weer zonder problemen (maar ik heb dan ook opzettelijk een slecht geheugen) Binnekort komt mijn schoonmoeder wel weer op bezoek. Die trekt ongeluk naar de Discovery toe, elke keer gaat hij kapot als ze er is. Fingers crossed.
Altijd even wennen die 16" velgen maar staan toch weer netjes.

18" Mondials zoals ze heten worden weer bijgewerkt en opgepoetst en zoals gezegd komen daar grotere banden op. Waarschijnlijk deze:

Generla Grabber AT3
Helaas hebben ze de maat die ik wil nog niet. Die zou in de komende maanden komen.

Andere duurdere optie is: BFGoodrich All Terrain T/A KO2, ongeveel £180-£200 per hoek. Helaas allen in de standaard maat te krijgen. (255-55-r18) Maar ze zijn wel erg goed. Vooral de zijwal is sterker.
Mooi werk weer, wat wel opvalt is dat Blauw in huizen sketcher erg in trek is. De kinderwagen, remklaiw, schokbreker, en de tent.
De schokdempers krijgt nog een staartje. Ik ben eens langs gegaan bij mijn vrienden bij JLR en Riccaro die veel weten over de vering van auto's en andere componenten en heb de foto's / schokdempers laten zien. Allemaal zijn ze van mening dat zowel de verf of het proces niet goed is en dat de verf te hard is en niet meegeeft met de stress (waar de ophanging aan de body is gelast beweegt een beetje) die op zo een demper staat. Dit van mannen die dit soort onderdelen ontwikkelen/specificeren.

De fabrikant zegt echter:
BritPart
The supplier has replied to the e-mail to say that the marks on the shocks look like normal wear and tear most likely caused by stone chipping from the road, and would not be covered by manufacturers warranty.

mind you, deze dempers zijn nog geen jaar oud en hebben eigenlijk alleen maar asfalt gezien. Mijn vorige OEM Monroe's zagen er nog prachtig uit na 15 jaar on en off road.
Oordeel zelf:

Ik ben er nog niet helemaal klaar mee. Vind het eigenlijk niet kunnen en zo een onzin rede geven daar kan ik echt niet tegen. Fabrikant heet Britpart maar wordt niet voor niets shitpart genoemd. Probleem is dat toen ik vorig jaar onderzoek deed de concurrenten net zo roesten. Waarschijnlijk omdat ze uit de zelfde fabriek komen en enkel een ander kleurtje hebben.
Mmm, ik ga even navragen welk merk dempers wij ooit hebben gemonteerd op een Disco 3 met luchtvering die 35.000 km over onverhard ging rijden.

Die werden te heet en gingen na 10.000 al stuk.
Nico GTR
Mmm, ik ga even navragen welk merk dempers wij ooit hebben gemonteerd op een Disco 3 met luchtvering die 35.000 km over onverhard ging rijden.

Ik gok terrafirma. Dat is de concurrent waar ik het over had.

Deze zijn beter maar heb hier ook over roest problemen gelezen.
Koni

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-11-2016 18:34 door Sketcher.
Ah lekker bezig Sketcher! Ik miste je update's al een beetje! Tja dat met die schokbrekers, daar heb ik niet heel veel verstand van, maar lijkt me toch niet echt normaal!

Nog gefeliciteerd met Sketcher Junior!
Nog gefeliciteerd met de kleine! En succes met het oplossen van de dempers. Wellicht is een bepaalde coating nog een oplossing?
Sketcher
Nico GTR

Ik gok terrafirma. Dat is de concurrent waar ik het over had.

Deze zijn beter maar heb hier ook over roest problemen gelezen.
Koni

Goed gegokt. Verder wel netjes afgehandeld. Klant kreeg zijn geld terug en de schokbrekers gingen terug voor onderzoek.
Pjötr
Ah lekker bezig Sketcher! Ik miste je update's al een beetje! Tja dat met die schokbrekers, daar heb ik niet heel veel verstand van, maar lijkt me toch niet echt normaal!
Nog gefeliciteerd met Sketcher Junior!

Mij ook niet. Wel netjes van de verkoper, die heeft me flinke kortig aangeboden op een set andere, Maar ja, ze werken wel gewoon dus de vraag is of het nut heeft.

Dank, we zijn er blij mee. Door hem heb ik vannacht bijna de hele verkiezingsstrijd kunnen volgen smiling smiley

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Nog gefeliciteerd met de kleine! En succes met het oplossen van de dempers. Wellicht is een bepaalde coating nog een oplossing?

Dank! Wat betreft de dempers, ik heb het roest zo veel mogelijk weggehaald en behandeld. Vervolgens een dikke flexibele verf die ik ook op de remklauwen gebruik. Even aankijken of dat werkt. Andere kan altijd nog.

Nico GTR
Goed gegokt. Verder wel netjes afgehandeld. Klant kreeg zijn geld terug en de schokbrekers gingen terug voor onderzoek.

Ja ook zij hebben geen heel goede naam, ik had ze al uitgesloten voor mezelf toen ik deze kocht een jaar geleden.

Had ik deze al laten zien?
Kom deze regelmatig tegen, is een Subaru busje omgebouwd naar iets dat vaag op een VW lijkt. Wel grappig natuurlijk

Achterrem loopt nog steeds een heel klein beetje aan dus "Brake Carrier" met sliders besteld. Gelijk maar even beide kanten besteld, doe ik (bijna) altijd als het remmen of ophanging aangaat.

en ook Keramische rem vet besteld.

Hopelijk Volgend weekend de boel weer helemaal in orde maken.
Succes dermee.

Overigens las ik net heel droevig nieuws. Drew Bowler is overleden gisteren. crying smilie gelukkig leeft zijn bedrijf voort.
Nico GTR
Succes dermee.

Overigens las ik net heel droevig nieuws. Drew Bowler is overleden gisteren. crying smilie gelukkig leeft zijn bedrijf voort.

Dank, onderdeln zijn inmiddels binnen. TWR net als de origenele.

Ja dat van Drew had ik gelezen op de website van Land Rover Owners, heel treurig idd.

[www.lro.com]
Afgelopen weekend op mijn gemak (moest wel de life YouTube feed van Braadslee er voor onderbreken big smile smiley) beide rem carriers (weet niet hoe dat heet in Nederlands, Rem Dragers?)

Verder niet heel spannend en ging makkelijk.

Eenmaal donker ook nog even wat leukers gedaan. Heb al een tijdje geleden QuickFistClamps gekocht om wat losse spullen op de deur netjes mee te organiseren en vast te zetten. Zo wordt de achterdeur een muli-tool, een zwitsers mes is er niets bij smiling smiley

Ook de hele deur en deur pannel met Plasti Dip zwart gespoten. Hij wordt heel vies steeds, het rubber van plasidip is makkelijker schoon te maken en ziet er netjes uit. Maar het is ook vooral bedoeld om even te testen voor andere interieur delen.

Gespoten

Gaten gemaakt en met 'schroef pop nagels' netjes de QuickFistClamps vast gemaakt en zo de deur een beetje georganiseerd. Paraplu (onmisbaar in het VK......en NL eigenlijk ook. Brandblusser en MagLite bovenop. De schep komt nog, had maatje grotere klemmen nodig die vandaag of morgen wel geleverd zullen worden.

Micha D.
Nice! Dat ziet er uit als een mooi systeem thumbs up.

Ja is erg handig. Wel wat prijzig voor £14 per paar maar werkt wel goed. Zijn er in verschillende maten. Heb nog een paar over (die te klein was voor de . Eens denken wat ik daarmee kan doen. Misschien voor een shotgun als de pleuris uitbreekt en de zombies lopen in het rond smiling smiley

Moet alleen nog een goed plekje vinden voor mijn Nanocom, de uitlees computer die ik altijd bij me heb.

Nico GTR
Zeker netjes! Maar de live feed van Braad? tongue sticking out smiley

Ja wist ook niet wat me bezielde maar was wel grappig. Hij doet het toch maar en speelde niet onverdienstelijk op zijn gitaar.
Ach ja, geld is relatief. Het gemak en netheid wat je er voor terugkrijgt is geniaal.
Ik zeg altijd beter duur dan niet te koop.

Ziet er netjes uit!, zo gek is Engeland nog niet.
Iemand hier al op DriveTribe? Het is het nieuwe social media / auto nerds platform van Hammond, Clarkson en May? Moet zeggen dat het wel vermakelijk is. Ik eb een Discovery pagina geopend. voor de geïnteresseerde hier is de link:

DISCO(VERY)FEVER Tribe

Nog wat andere tribes in de maak.
Wat netjes die klemmen zo zeg! thumbs up

Ik heb even kijkje genomen op je Drive Tribe. Leuk! Ik zag dat je nu ook zonder uitnodiging ermee bezig kan. Zal me er eens in verdiepen. Je hebt in ieder geval een like(?) erbij. smiling smiley
Ik heb me ook aangemeld op Drive Tribe, ik moet wel even wennen hoe dat allemaal werkt big smile smiley
Had er nog niet van gehoord. Heb me maar aangemeld, ziet er best leuk uit thumbs up
Net een cadeautje gekocht voor de Disco, helaas brood nodig.

Inderdaad een cilinderkop.

De Td5 is een goede motor maar vroege exemplaren zoals die van mij willen nog wel eens uitlaatgassen gaan lekken in de koelvloeistof. Andere symptomen van een lekke kop(pakking) zijn gelukkig zeldzaam en zolang als de motor niet warm loopt is er geen schade. Olie in de koelvloeistof, of koelvloeistof in de olie heb ik dus gelukkig niet. Wat er wel gebeurd? De druk in het koelsysteem wordt langzaam hoger wat de koelvloeistof uit het expansievat drukt, deze druk blijft ook nadat de motor koud is. Heb je hier geen erg in dan loopt de motor plots warm door gebrek aan vloeistof en de vele gas belletjes.

Zo erg is het bij mij niet, het gaat heel langzaam en ik hou mijn vloeistoffen (meermaals) wekelijks in de gaten dus zie zoiets direct.

Er zijn meestal 2 redenen voor, de eerste serie van de Td5 motoren (code 10p) gebruikte PLASTIC pinnen om de kop op de goede plek te houden tov het onderblok (handig plastic in een motor). Uiteraard zijn er ook bouten maar die hebben (bewust) speling en zorgen er alleen voor dat de kop aan gedrukt wordt maar houd zijdelingse bewegingen niet tegen. Die plastic pennen gaan dus kapot. Ook komen kleine scheurtjes in de kop wel voor. Bij later (15p) is dat opgelost.

Goed, hopelijk volgend weekend dus de kop vervangen. Geen idee of mijn kop kapot is maar heb deze gekocht, hij is al getest (vacuüm en druk) zodat ik die gelijk kan wisselen, anders duurt het te lang voor ik mijn kop heb laten testen en weer terug heb. Mijn oude kop test ik later wel en verkoop die dan mits hij goed is (en de 'nieuwe' ook).
Een andere mogelijkheid was een gereviseerde kop te kopen maar die zijn prijzig en LR zegt dat omdat het metaal gehard is en de toleranties te klijn koppen niet gevlakt mogen worden. Nu denk ik dat dat wel meevalt (dat zeggen ze altijd, en is al met succes gedaan door andere) maar een gebruikte en geteste kop vond ik wel een goede deal, was ook zeer redelijk geprijsd.

Ga gelijk de brandplaatjes en rubbers van de injectoren vervangen aangezien die meestal ook opspelen na een tijd en aangezien dat ik de injectoren toch moet omzetten daar de nieuwe kop is dat zelfs noodzakelijk. Vervang ook de kabels naar de injectoren, de waterpomp, betere bouten voor het uitlaatspruitstuk en renoveer de starter motor nu ik er iets beter bij kan (die is heel goed te renoveren maar is zeer lastig bij te komen). Eventueel neem ik nog wat andere dingen mee. Moet nog even kijken, suggesties?

Uiteraard ook filters en vloeistoffen, en pakkingen, nieuwe bouten die je maar 1 keer mag gebruiken etc. Totaal nog £150 aan onderdelen + nog wat speciaal gereedschap zoals timing pins die de het blok op slot zetten zodat de timing niet verknoeid worden en hoekmeter voor op de sleutels en koop denk ik een nieuwe momentsleutel.

Overigens: Ik zweer het, mijn schoonmoeder en de Disco gaan echt niet samen. Ik ben niet het (bij)gelovige type maar hier zou je het bijna van worden.

Elke keer als ze zich in de buurt van de Disco bevind gaat ie stuk. Maar goed dat ze normaal ruim 3000 km verder woont. Nu is ze dus op bezoek en krijg nu dus dit.

Ergens vind ik het wel 'leuk', dit is de eerste kop die ik ga vervangen. ( ja ik ben een glas half vol figuur meestal) Ga de motor weer beter kennen en mijn sleutel kennis vergroten. Mijn vader heeft een paar keer een auto weggedaan na een koppakking en dus is een kapotte koppakking in onze familie de grote schrik als het om auto's aangaat. Over die schrik heen stappen is ook wel een kleine overwinning.

Timing is wel naar. Had het liever in de lente of zomer gehad en reis nu veel. Maar ja, heb het niet voor het kiezen. Daar zijn handschoenen en doorzettingsvermogen voor smiling smiley

Zal hier wel een verslag maken en wellicht maak ik een youtube video aangezien de video guides die er op het net staan niet al te best zijn.

Als afsluiter mijn achterdeur waar de schep nu ook een nette plek gevonden heeft. Nu alleen de hakbijl nog voor verkeersruzies....ik bedoen omgevallen bomen die de off road wegen versperren. De verbandtrommel zou ook nog kunnen. Of mijn motor uitleescomputer (Nanocom Evo)

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-12-2016 00:35 door Sketcher.
Ah tof!

Wat ik overigens wel vervelend vind aan drivetribe is dat ie pas publiek is als je 10 members hebt. Das lastig als je vrienden niet mee willen doen.
Nico GTR
Ah tof!

Wat ik overigens wel vervelend vind aan drivetribe is dat ie pas publiek is als je 10 members hebt. Das lastig als je vrienden niet mee willen doen.

Klopt, of als je geen vrienden hebt smiling smiley Dat tof neem ik aan dat dat gaat over DriveTribe niet mijn koppakking anders snap ik die vrienden van je wel eye popping smileygrinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-12-2016 00:53 door Sketcher.
Sketcher
Nico GTR
Ah tof!

Klopt, of als je geen vrienden hebt smiling smiley Dat tof neem ik aan dat dat gaat over DriveTribe niet mijn koppakking anders snap ik die vrienden van je wel eye popping smileygrinning smiley

Eigenlijk vond ik het wel tof dat je zelf die kop ging monteren en alles erbij. Maar oke vooruit. winking smiley
Goed na ruim 2 ton zonder echt grote problemen is nu dus echt de kop (pakking) aan de beurt. Zoals ik al schreef, mede door het gebruik aan plastic pinnen niet heel ongebruikelijk voor een vroege Td5

Tijd op de motorkap weer open te doen dus. Zoiets doe je liever in de zomer maar ja, de Disco vond van niet.

Om het mezelf makkelijk te maken heb ik een (gebruikte) kop gekocht die is getest. Zo hoef ik niet te wachten tot mijn kop getest en of gerepareerd is.

Eerst de motorruimte goed gewassen. Dat werkt toch prettiger en minder kans dat er viezigheid het blok in gaat. Vervolgens alles rond de kop loshalen, koelslangen, diesel leidingen, turbo, lucht etc. Het inlaat en uitlaat spruitstuk laat ik aan de kop. Dat is makkelijker vasthouden en tillen en prettiger demonteren ook nog.

Eerste tegenvaller. De nieuwe kop bleek 3 afgebroken bouten te hebben die er eerst uit geboord moesten worden. Altijd riskant met een aluminium kop, voor je het weet zit je in de kop te boren. Kleine guide gemaakt die de boor in het midden houdt. Het dondert nooit zonder regen dus hield mijn boor er mee, op en toen de accu boor ook sad smiley Geprobeerd te repareren helaas zonder succes. Nieuwe boor gekocht dus en toen kwamen ze er netjes uit met een extractor.

Dan begonnen de kop los te maken. Om de timing niet te verk0ten heb ik speciale pinnen gekocht. Een wordt onder de auto in het vliegwiel gedraaid en een in de kop (zie foto)

De bouten van de kop in het blok kun je maar 1 keer gebruiken. Het is de bedoeling dat die oprekken en dat kan maar een keer natuurlijk. Hier heb ik nieuwe voor.

Tot hier ben ik gekomen. 2 koppen naast elkaar. Klaar voor het wisselen van de overige onderdelen. Ik ga gelijk de injectoren van nieuwe brandplaatjes en rubber ringen voorzien en dan weer opbouwen.

De motor ligt er nu zo bij, met cellofaan om rommel in het blok te voorkomen. Volgende stap is het blok netjes schoon te maken zodat de pakking goed afdicht.
Zo op het eerste gezicht zag ik bij de oude pakking en kop geen schade of een duidelijke plek waar lucht het koelsysteem in kon. Maar het was donker.

Ik heb ook besloten een heler rits aan andere onderdelen te vervangen nu ik er toch bij kan. Zo wordt vervangen:
De waterpomp
De Fuel Pressure regulator
De injector brandplaatjes en 0 ringen
Ik herbouw de startmotor van binnen
Wellicht haal ik de intercooler er nog uit om schoon te maken van binnen.
Injectoren kabelboom

Afdichtingen in blok en kop
Ik volg dit topic al een tijdje. Leuk om te zien dat je zo veel zelf doet!

Als ik zo vrij mag zijn om je een tip te geven: die brandblusser wil je daar echt niet hebben. Mocht je (ik hoop het niet voor je uiteraard) ooit een keer een ongeluk krijgen, dan wil je niet weten met wat voor snelheid die brandblusser door de auto wordt gelanceerd, met alle mogelijke gevolgen van dien. Hetzelfde geldt voor die zaklamp, maar die lijkt iets steviger vast te zitten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close