SVF : Groendai i20 1.2 Dynamic 2009 fotoshoot op Ameland

Gepost door SVF 
8 mm kan veel verschil maken.

Maar dit is dus ET38? Dat dat zover uitsteekt joh!

Zeker weten dat je 57.1 naaf hebt besteld? Ik kom namelijk 54.1 tegen voor de i20.
Dat staat wel heel erg ver naar buiten, en als je het aanpast gaat hij dan ook nog 2cm naar beneden? winking smiley Staat wel erg hoog met name aan de voorzijde op de eerste foto's.
Nico GTR
8 mm kan veel verschil maken.

Maar dit is dus ET38? Dat dat zover uitsteekt joh!

Zeker weten dat je 57.1 naaf hebt besteld? Ik kom namelijk 54.1 tegen voor de i20.

De i20 heeft inderdaad 54.1 maar de velgen 57.1 dus vandaar de 1½ mm dikke centreerringen.

haarr
Ik vind de velgen goed bij de auto passen. 185 i.p.v. 195 scheelt je een halve centimeter uitsteken. Zou ik alleen doen als je dan binnen de eisen komt.

Theoretisch gezien wel en zou er dus een verschil van 1 cm in breedte moeten zitten tussen de originele banden en die er nu op zitten maar toen ik ze naast elkaar zag leek het verschil overduidelijk groter, misschien omdat de huidige banden dikkere wangen hebben?

Wrangler
Kan toch prima zo, als je twijfelt voor de keuring zet je toch de andere velgen er tijdelijk weer onder.

Ja dat kan natuurlijk maar het voelt niet prettig om in een auto te rijden die niet aan de wettelijke eisen voldoet en op je hoede te moeten zijn voor de politie en het risico op een bekeuring...

Het zit me al met al nog niet helemaal lekker. Eerst maar het een en ander (laten) op meten en kijken of er een simpele oplossing is.
Een metaalbewerkers kan een je wel een paar mm meer ET maken.
haarr

Dan begeef je je wel op heel glad ijs en tast je de constructie en stevigheid van de velgen aan, afgezien nog van de kosten. Nee dat gaat het zeker niet worden. In het aller uiterste geval de hele meuk op mp zetten en weer op zoek naar een andere set velgen, maar goed zover is het nog lang niet... Voor mij in elk geval weer een leermoment!
SVF
haarr

Dan begeef je je wel op heel glad ijs en tast je de constructie en stevigheid van de velgen aan.

Hoezo dan? Klompje aluminium.
Ben nu ook met vakantie in Sauerland (Olpen -Sondern). Wat een schitterende streek om te rijden, ben al wat fun toertjes gaan rijden en het valt echt wel op hoeveel “dikke” Duitse auto’s hier rijden. M / RS / AMG / 911, in alle mogelijke smaken. Hebben ze hier prima voor elkaar!
Sauerland is inderdaad erg mooi om te rijden zie dit filmpje en deze. Volgend jaar misschien naar het Zwarte Woud, een gebied waar veel jeugdherinneringen liggen en we vaak op vakantie gingen. Mijn moeder heeft er 6 jaar gewoond en haar as is er uitgestrooid. Sindsdien zijn we er niet weer geweest. En ja dikke Duitsers zie je er vanzelfsprekend overal, maar ook exclusieve Japanners zie je er vaker dan bij ons is mijn indruk.

Terug naar mijn groene Koreaan. Vandaag prima weer en de auto weer eens met de hand gewassen en een boel plaatjes geschoten. Deze gifgroene kleur icm een natuurlijke omgeving blijft het goed doen op de gevoelige plaat:

Wat betreft de velgen, zie dit topic. Voorlopig laat ik ze erop en kijk het aan tot de volgende APK en misschien zet ik er dan wat smallere banden op.
Staat wel lekker dik, maar ik vind het net ietsjes te breed. Maakt t wel even wat anders dan anders smiling smiley
Staat echt niet wat mij betreft.
Weet dat velgen heel persoonlijk zijn maar buiten dat staan ze gewoon niet goed, verhoudingen kloppen gewoonweg niet. Je ziet dat ze niet bij deze auto horen.
De velgen zover naar buiten zou een stuk mooier staan als de i20 een heel eind zakt
Ook ik vind dat de wielen eigenlijk niet zo goed bij het ontwerp passen. Toch ziet het resultaat er vanwege de breedte en het sportieve ontwerp van het wiel bijna rally-achtig uit, dat vind ik dan weer best oké. Reken er wel op dat straks, als het slechter weer wordt, je flanken constant vol (modder)spetters zitten.
Geen bijzonderheden te melden over de Groendai, na ruim een half jaar ben ik nog steeds een zeer tevreden i20 rijder! Een weekje vakantie op Texel leverde echter wel hele mooie plaatjes op. Ik zal niet alle honderden vakantie foto's hier gaan delen maar ik hou wel van een vloeibare omgeving en met name de oostkant bij De Cocksdorp daar waar het noordzeestrand overgaat in de waddenzee vind ik echt prachtig. Deze foto's zijn genomen ongeveer 300 meter ten noorden van het gemaal Eijerland. Het geeft een bijna surrealistische aanblik waar ik echt uren van kan genieten! Je waant je soms net op een andere planeet. Bijna elke stap die je zet geeft weer een andere aanblik evenals het tij van de dag. Het is bepaald niet de eerste keer dat ik op Texel of een ander eiland kom, maar dit verveelt nooit!

De Groendai op Texel;

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2019 13:46 door SVF.
Een spannend moment voor elke 2e hands auto bezitter: de allereerste APK. Een beetje alsof je bij de tandarts zit. Maar ik kan er heel kort over zijn. Onze Groendai kwam er met vlag en wimpel doorheen zonder op of aanmerking en mét de brede velgen die er nog steeds onder zitten! Zoals altijd blijf ik bij de auto tijdens de keuring en volgens de keurmeester is de enige eis dat de velgen en banden niet meer dan 2½ cm mogen uitsteken. Van de regel dat de spoorbreedte niet meer dan 2% mag afwijken had hij nog nooit gehoord. Geen enkel probleem dus! De eventuele extra slijtage aan de lagers in de praktijk schat hij in als verwaarloosbaar. De velgen blijven er nu dus definitief onder (alhoewel ik niet precies weet hoe men daar in Duitsland over denkt....) Ik ben voor de APK gewoon weer naar mijn vertrouwde dorpsgarage gegaan (Stoevenbelt in Losser) Ik heb wel getwijfeld om hem naar Euromaster te brengen omdat ik tot 2 keer toe door hun gematst ben mbt het kosteloos bijvullen van de airco en gratis centreerringen voor de velgen, maar ben toch wat wantrouwend voor wat betreft de APK bij fastfitters...

Een klein dingetje: onder de kap bleek er een stekker los te zitten en afgetaped van de cruisecontrol (die daarom dus niet werkttongue sticking out smiley) Was me eigenlijk nog nooit opgevallen.

Volgens de monteur waarschijnlijk omdat de kabel blijft hangen vanwege de dubbele bocht. Dus even een rustig plekje opzoeken om te testen wat ie doet en dan eventueel de kabel invetten of het kastje van aansturing verplaatsen of een kwartslag draaien. Een goed werkende cruisecontrol lijkt me wel prettig én kosten besparend. De vakantie naar Ameland is alweer geboekt!smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-04-2019 17:40 door SVF.
Mooi dat die velgen door de APK gekomen zijn, ik vind ze prima bij de auto passen.
Zie nu pas de foto's van februari, maar die zijn erg fraai! Kleur komt op een paar foto's echt heel goed uit thumbs up
Vandaag wat zitten prutsen met de cruisecontrol en het vermoeden van de monteur was juist: de kabel bleef inderdaad hangen. In de behuizing van de aansturing bleef hij haken achter de flens van de rol die de kabel aantrekt. Het uiteinde naar de gasklep hing om die reden ook los. Kwestie van even de kabel losmaken en zodanig verdraaien dat hij mooi in de geleider van de rol loopt. Tevens de kabel door gesmeerd met silliconenspray. Uiteraard meteen even een rondje snelweg gedaan en het werkt simpel en perfect! Wel even wennen als je geen cruisecontrol gewend bent. Hij werkt ook bij lagere snelheden vanaf 30 km/u en is heel simpel bij te stellen als er bv iemand voor je nét iets langzamer rijdt. Ben benieuwd of en hoeveel invloed het heeft op het benzineverbruik.... (en het aantal bekeuringentongue sticking out smiley)

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-04-2019 14:24 door SVF.
Bij mijn auto's is het verbruik mét cc aan hoger. De installatie zoekt steeds het ingestelde punt, en laat dan iets gas los. Daarna zoekt het weer het ingestelde punt... Met een vast voetje rij je zuiniger, maar het aantal snelheidsovertredingen beperk je zo wel! Mooie, leuke auto!
Pietzoveel
Bij mijn auto's is het verbruik mét cc aan hoger. De installatie zoekt steeds het ingestelde punt, en laat dan iets gas los. Daarna zoekt het weer het ingestelde punt... Met een vast voetje rij je zuiniger, maar het aantal snelheidsovertredingen beperk je zo wel! Mooie, leuke auto!

Mits je de snelheid instelt binnen de geldende grens. winking smiley
Ik speel met de gedachte om een regensensor in te bouwen en heb wat rond gekeken op het net en kwam o.a. deze tegen. Niet duur maar heeft iemand ervaring met deze universele dingen? Ik ben geen echte techneut maar wel redelijk handig. Het lastigste is denk ik de juiste aansluiting en draden te vinden bij de ruitenwisserschakelaar? Het lijkt me in elk geval een hele prettige en veilige optie, als het naar behoren werkt tenminste....
Vandaag weer thuis gekomen van een heerlijk weekje Ameland (zonder internet!) Ik heb het ook niet echt gemist want heb enorm genoten ondanks het soms wat druilerige weer, al waren er ook enkele zonovergoten dagen. In tegenstelling tot Texel kun je op Ameland lang niet overal met de auto komen. Wel gratis parkeren bij de stranden maar bv dijkweggetjes zijn niet toegankelijk. Vooral veel gefietst dus. Met name het oostelijke deel van het eiland is werkelijk prachtig! Elke stap is genieten, nog meer en uitgestrekter dan op Texel. Ik ben een echt waddenmens geworden!smiling smiley Ik ben nu op alle eilanden geweest behalve Vlieland. Ondanks de beperkingen toch een aantal leuke plaatjes kunnen schieten van de i20.

Bij de haven van Holwerd:

Bij de vuurtoren helemaal in het westen van het eiland:

Uitzicht vanaf de 58 meter hoge vuurtoren. Helemaal linksboven zie je Terschelling liggen:

Zoek de i20...

En ingezoomd:

Bij de haven van Nes:

Bij ons vakantiehuisje;

Bij de haven / waddenzeedijk:

En weer terug op de boot!crying smilie

Dit was slechts een zeer kleine greep uit mijn ruim 500 vakantiefoto's. Met name van de Zinkersloot en omgeving heb ik veel prachtige plaatjes geschoten, maar ja da's niet auto cq i20 gerelateerd... Oh ja de i20 dan: eigenlijk geen nieuws te melden. De auto heeft zich keurig en probleemloos gedragen met een gemiddeld verbruik van 1 op 17,5 De schakelaar van de raambediening linksvoor voelt wat gammel maar functioneert nog wel en een keer viel het kapje van de interieurverlichting naar beneden. Daar was wat afgebroken en wat bisonkit bracht uitkomst.
Waarom in hemelsnaam neem je een auto mee naar een eiland als Ameland? Op Terschelling snap ik daar nog iets van, maar Schier, Ameland en Vlie?? De Wadden zijn zo mooi, de eilanden en de Waddenzee. Daar horen geen auto's bij. Verder leuke foto's.
uwbuurman
Waarom in hemelsnaam neem je een auto mee naar een eiland als Ameland? Op Terschelling snap ik daar nog iets van, maar Schier, Ameland en Vlie?? De Wadden zijn zo mooi, de eilanden en de Waddenzee. Daar horen geen auto's bij. Verder leuke foto's.

Daar heb je opzich helemaal gelijk in, ware het niet dat ik ook nog een vrouw en kind heb die graag allerlei spullen, kleren, speelgoed etc willen meeslepen... (en waarvan een groot deel onaangeroerd ook weer mee terug gaat) Ik was overigens bepaald niet de enige, het was er drukker dan ik had verwacht met vooral heel veel Duitse toeristen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-07-2019 22:09 door SVF.
Leuke foto's van je Groendai!! Blijft een leuke auto om te zien, zeker in deze kleur!! Mooi dat ie goed bevalt EN dat de vakantie een succes was!
Ik merk dat de kleur veel aandacht trekt en krijg er regelmatig complimenten over tijdens het tanken of op de parkeerplaats bij de supermarkt.smiling smiley Best bijzonder eigenlijk dat een opvallend fel kleurtje zoveel effect heeft! In het grijs en met standaard wieldoppen is het best wel een ietwat suffig en belegen model:

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.