SVF : Groendai i20 1.2 Dynamic 2009 met verse APK én werkende cruise control! Regensensor inbouwen: iemand ervaring?

Gepost door SVF 
Een nieuwe auto een nieuw topic. De Suzuki Baleno is na amper 2 jaar alweer ingeruild. Alles over de zoektocht naar zijn opvolger en de uiteindelijke keuze voor de Mazda 2 kun je lezen in dit topic De Baleno was meer een rationele keuze maar ik vond het wel weer tijd om mijn hart te volgen zonder het praktishe aspect uit het oog te verliezen, en zo ben ik uiteindelijk weer terug bij mijn favoriete merk Mazda. Na een 121 en 2 keer een 323 is dit mijn vierde Mazda.

Het is een Mazda 2 1.4 Sportive uit juli 2003 met slechts 221.000 km op de klok… Dat zijn voor mij meteen 2 uitersten: nog nooit had ik zo’n jonge auto en nog nooit met zoveel km’s. Die km stand is hem echter niet aan te zien en de auto oogt van binnen en buiten bijzonder netjes! Slechts een klein krasje op de achterbumper, een héél klein roestblaasje op het linker achterscherm en wat minuscule krasjes in de holtes van de deurgrepen. Verder smetteloos! De d-riem is vervangen bij 180.000 km en hij staat op 4 zgan brede banden op 15 inch lichtmetalen velgen. Er zit verse olie in het blok en de motor ziet er netjes schoon uit en loopt als een zonnetje. De wagen rijdt bijzonder fijn en voelt zeer solide aan. De Baleno is erbij vergeleken een oldtimer!

De auto heeft eigenlijk maar een groot minpunt en dat is een defecte airco. Deze was niet goed bij te vullen dus zit er ergens een lek. Dat gaf mij echter wel meer onderhandelingsruimte waardoor ik voor mijn gevoel een scherpe deal heb gemaakt. Wel jammer natuurlijk, maar de auto rijdt er niet minder om en aangezien de zomer over z’n hoogtepunt heen is heb ik nog geen haast en om hem eventueel te later repareren. Verder is de middenpijp van de uitlaat roestig maar nog niet krokant. De rest van de uitlaat, en ook de remmerij, ashoezen etc zien er goed uit. De APK is geldig tot maart 2015.

Tijd voor de plaatjes:



























Het is dus een luxe 1.4 Sportive uitvoering met een smaakvol zwart / blauw interieur met aluminium accenten die het geheel een mooie luxe hoogwaardige uitstraling geven. De standaard radio met stuurbediening werkt perfect en het geluid is heel acceptabel. Echter geen USB / mp3 afspeelmogelijkheid maar even googlen leert mij dat daar wel adapters voor zijn. Heeft nog geen haast en ik heb weer wat oude (en soms lekker foute!) cd’s van zolder gehaald: Toto, Richard Marx, Radiohead, Ace of Base, Sash!, Fleetwood Mac, Dire straits, David Bowie, Phil Collins. Heerlijk!! big smile smiley
Verder heeft de Mazda ABS, EBD, 4 airbags, alle elektrische meuk, centr. vergrendeling met afstandbediening, veel opbergvakken, 3 rolgordels en hoofdsteunen achter, etc, etc. Voor mij een weelde van luxe! smiling smiley

Er is in huize SVF ook nog een tweede auto, een Suzuki Swift 1.0 Spirit uit 1996:



Voor meer info zie het eerder gelinkte topic over de Baleno.
Samengevat: Het is een nette 1.0 spirit en dat is een vrij kale uitvoering zonder achterwisser, zwarte bumpers en heupgordels achter. Die heb ik vervangen voor 3 puntsgordels zodat SVF junior veilig achterin kan zitten. Ook stuurbekrachtiging ontbreekt en dat is best weer even wennen. Wel leuke sportieve velgen en bekerhouders (die heeft de Baleno niet eens) De 3 cilinder loopt prima en komt verrassend kwiek over, ook op de snelweg! Al rij ik dan niet harder dan 110, 120 vanwege het geluidsniveau en het hoger wordende verbruik. Het is niet mijn eerste Swift: lang geleden tussen 1996 en 1998 had ik een rode 1.3 GL uit 1989 (met de geruitte achterlichten) waarmee ik zonder moeite 1 op 16 haalde en soms 1 op 17. Hij heeft 98.000 km gelopen. Bij 77.000 is de D-riem vervangen en er zit een nieuwe accu in. Banden en uitlaat zien er ook nog goed uit.
De Swift moet in oktober voor de APK maar ik verwacht eigenlijk dat ‘ie er moeiteloos en zonder mankementen doorkomt! Spannend!

Paar plaatjes:





Inmiddels met achterwisser!



27 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2019 10:13 door SVF.
Gefeliciteerd SVF. Dat is wel een stap omhoog met de Mazda. Ik hoop dat de bestuurdersstoel de onderrug en het rechterbeen (ischias zenuw) goed ondersteund.
Met m'n rug gaat het sinds ik terug ben van vakantie gelukkig een stuk beter maar het blijft eigenlijk continu wel sluimeren. Een verkeerde beweging en het is weer mis. De stoel in de Mazda is in elk geval steviger en hoger dan die van de Baleno. Verder is het nu nog lastig oordelen.

De Baleno staat inmiddels te koop bij de garage waar ik hem heb ingeruild. Wel erg slechte foto! En nieuwe banden?confused smiley Die zijn in elk geval minimaal 2 jaar oud.
Werkelijk een schitterende auto, die Mazda 2.
Perfect onderhouden en uiterst zorgvuldig bereden.
De plaatjes bewijzen dat.
Proficiat met deze aankoop.
Het is trouwens interessant te zien hoe zorgvuldig deze auto is ontworpen,
gedetailleerd en gebouwd.
Alles klopt. Alle naden even smal en perfect passend.
Na ruim 220.000 km alles nog in nieuwstaat.
Waar kom je dat nog tegen ?
Juist: alleen bij de topkwaliteit van Japanse producten.
Heel veel rijplezier toegewenst in deze fraaie; ruime
en ook nog eens hele mooie auto.
De 300.000 km ga je moeiteloos halen !!
En dat terwijl deze Mazda eigenlijk een halve Ford is en in Spanje in elkaar is gesleuteld..winking smiley Gelukkig zijn motor en bak van Mazda. Maar het is in relatie tot de km stand inderdaad een bijzonder strakke auto al heb ik niet alle naadjes nagemeten..tongue sticking out smiley

Toch heb ik nog wel getwijfeld mede vanwege een slechte review op deze site (en de reacties daarop) en het feit dat ze bij Mazda blijkbaar zelf ook niet overtuigd waren van de Spaanse knutselaars en daarom de opvolger weer uit Japan kwam. Dit artikel van de ANWB geeft mij weer wat meer vertrouwen en de hoge km stand kan in dit geval ook voordelen hebben omdat een aantal zwakke punten misschien al zijn verholpen cq aangepakt...? De tijd zal het leren... (er zit helaas geen uitgebreide onderhoudshistorie bij)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-08-2014 19:47 door SVF.
Swift staat er zo op het oog nog behoorlijk roestvrij bij inderdaad. Gave kleur ook!
Bekerhouder was inderdaad 'standaarduitrusting' bij de Swift.

Heeft de Mazda, door de samenwerking met Ford, nog enige Mazda-genen wat betreft rijgedrag?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-08-2014 15:18 door Kalmah.
Quote
Kalmah
Heeft de Mazda, door de samenwerking met Ford, nog enige Mazda-genen wat betreft rijgedrag?

Eigenlijk heb ik de auto nog te kort om daar een goed oordeel over te vellen. En ik moet zeggen dat ik ook niet zo'n fijnproefer ben op dat gebied, al merk ik natuurlijk wel het verschil tussen een zwalkende zeilboot en een keiharde stuiterbak. Maar ik zal niet snel de grenzen opzoeken. Voor een goede vergelijking zou je eens in een vergelijkbare Ford Fusion moeten gaan rijden. Een collega vergeleek overigens mijn Mazda met gebakjes als een Suzuki WagonR, Daih. Move e.d. sad smiley Die heb ik maar heel snel duidelijk gemaakt dat de Mazda (B-segment) toch echt van een heel ander kaliber is dan de echte kleintjes.

Ik heb trouwens ontdekt dat de Mazda ook hoofdairbags achter heeft (is volgens Carbase een optie) en dat is voor een gezinsauto toch wel een prettig gevoel al hoop ik ze nooit nodig te hebben...

Wat betreft de airco: ik vermoed dat de pomp stuk is. Bij mijn vorige auto's merkte je bij het inschakelen van de airco dat de motor heel iets begon in te houden en het toerental wat ging zakken, maar nu merk ik daar helemaal niets van. Maar zou dat ook een reden kunnen zijn van het niet goed bij kunnen vullen van het systeem?
Gefeliciteerd met de aankoop SVF!

Deze generatie 2 heb ik ooit overwogen toen ik een leaseauto mocht uitzoeken in 2005. Ik ben toen min of meer afgeknapt op het interieur. De gebruikte materialen konden mij niet helemaal overtuigen.

Echter na het verplicht inleveren van mijn leaseauto in 2012 heb ik weer de Mazda 2 op mijn lijstje gehad. De Mazda 2 van deze generatie ziet er naar mijn idee gewoon leuk uit en komt ook nu nog niet gedateerd over. Verder is het interieur mooi ruim en is de inhoud van de kofferruimte ongeveer het grootst in de klasse van auto's tot 4 meter. Omdat ik snel een auto nodig had en geen geschikte 2 kon vinden is het een Hyundai Getz geworden die na bijna 2 jaar en 60.000 kilometer (totaal bijna 141.000 kilometer) nog steeds erg goed bevalt. Nadeel: kleine bagageruimte!

Die hoge kilometerstand van 221.000 kilometer zou mij wel afschrikken overigens....
Aan de andere kant: een benzinemotor moet zeker 250.000 kilometer aankunnen en gezien het feit dat de auto er prima uitziet zal 300.000 kilometer ook nog wel gaan. Hoogstwaarschijnlijk zijn de vorige eigenaars zuinig met hun bezit omgegaan.

Veel plezier van de Mazda. Ga het topic zeker volgen!
Inmiddels bijna 3 weken verder ben ik nog steeds zeer tevreden met de Mazda! Hij loopt als een zonnetje en rijdt erg fijn en comfortabel, al is het geen sprinter: de lichtere en sterker gemotoriseerde Baleno is duidelijk kwieker. Het olieverbruik is na bijna 1000 gereden km's nihil. Ook heb ik het benzineverbruik gemeten over 1 volle tank met veel korte ritjes en dat kwam uit op 1 op 13,5. Dat valt me niet tegen. Ik denk dat een gemiddeld verbruik van 1 op 15 haalbaar moet zijn.

Het is lang geleden dat ik me zo happy voelde met m'n auto en dus is het heel logisch om alvast na te denken over een eventuele opvolger!tongue sticking out smiley Als ik mijn autoverleden op een rijtje zet dan zit daar een bepaald patroon in waaruit je zou kunnen voorspellen van welk merk mijn volgende auto wordt...

1992-1993: Nissan Micra
1993-1996: Mazda 323
1996-1998: Suzuki Swift
1998-2003: Mitsubishi Colt
2003-2005: Mazda 121
2005-2009: Mazda 323
2009-2012: Mitsubishi Carisma
2012-2014: Suzuki Baleno
2014- 20??: Mazda 2

Omdat het altijd leuk is om naar auto's te kijken (en er van uitgaand dat ik minimaal een jaar of 4 a 5 in deze Mazda blijf doortuffen en mijn financiële en gezins-situatie min of meer hetzelfde blijven) dan kom ik grofweg tot de volgende kandidaten:

Mazda 2 (2e generatie)
Suzuki Swift
Hyundai i20
Nissan Note
Honda Jazz

Waar ik ook over heb zitten mijmeren is hoe het de Mazda zou staan met zwarte raamstijlen:



Maar dat gaat zeker niet gebeuren, ik vind het zo wel robuust staan (een beetje Dacia-achtig) Ik had al een rol folie is huis gehaald voor de Swift maar mijn vrouw heeft die gebruikt om het raam van de kinderkamer mee te verduisteren.. Die laat ik nu ook gewoon zo: lekker basic! Wat ik wel mis in de Mazda is een middenarmsteun dus die gaat er zeker nog inkomen. Binnenkort dus eens rondneuzen op de sloop, misschien kan ik dan ook nog een handleiding scoren, aluminium ringen voor de bekerhouders en een klepje van de zekeringkast voor de Swift.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-09-2014 21:22 door SVF.
De Swift is inmiddels APK gekeurd en dat was toch een beetje een tegenvaller:

- Dorpel rv over een lengte van ongeveer 20 cm doorgerot. Aan de buitenkant was niets te zien maar de hamer van de keurmeester was onverbiddelijk!
- Speling op fusee kogels links en rechts. Kunnen niet los vervangen worden, enkel de complete draagarmen! Hoorde soms wel wat tikken.

Alles bij elkaar ruim 200 eurootjes armer voor dingen die ik bij aankoop eigenlijk wel had moeten opmerken en beter had moeten controleren. Zo zie je maar: niets is wat het lijkt en een auto kopen is geen routinewerk. Ik heb in elk geval een wijze les geleerd en sta weer met beide benen op de grond. Ik zei van te voren nog tegen de monteur dat ik verwacht dat de auto probleemloos door de keuring komt, maar kan voortaan beter een toontje lager zingen...tongue sticking out smiley al verwacht ik volgend jaar geen grote problemen

Dan zonet nog iets raars met de Mazda, namelijk een losgeschoten schakelstang. Het gedeelte vlak voor de pook onder de manchet. Was gelukkig dicht bij huis en het probleem begon met plotseling hakerig schakelen en een manchet die telkens los schoot uit de console. De geleider van de stang was vlak voor de middenconsole uit z'n behuizing (soort klem) geschoten en later schoot ook het kogelgewricht bij de pook los waardoor schakelen onmogelijk werd. Die heb ik er onderweg gelukkig weer op kunnen drukken waardoor ik toch nog thuis kon komen. Daar heb ik voorzichtig met een hamer de stang weer in z'n klem gedrukt en alles zit weer goed vast. Ik zie ook nergens schade aan het mechaniek o.i.d. en de auto schakelt weer gewoon prima. Vreemd, het zou kunnen dat ik zelf onbewust de pook wat te ruw heb beroerd maar het kan ook SVF junior zijn geweest, die de auto soms als een speeltuin ziet en zich wild tussen de voorstoelen door naar voren of achteren worstelt... Verder geen klachten en de Mazda bevalt nog steeds uitstekend!
Blijkbaar rust er deze week een vloek over de Mazda 2 van autoweekforumers. Na de trieste aftocht van die van DENNIS zijn ouders ziet mijn Mazda er sinds gisteravond zo uit:



Vlak bij huis op weg naar mijn werk bij slecht weer schrok ik van een op de weg gewaaide vuilniszak en probeerde deze te ontwijken waardoor ik een verkeerszuil ramde op de middenberm. Ging niet hard, ik trok net op bij het stoplicht en sloeg linksaf. Een combinatie van het slechte weer, vermoeidheid van het nachtdiensten draaien of gewoon stommiteit? Feit is dat de kassabellen weer gaan rinkelen na 16 schadevrije jaren!sad smiley De auto was nog rijdbaar en verlchting deed het nog (behalve de linker mistlamp) Bij daglicht de boel wat nader bekeken en foto's gemaakt:

















Ik ben geen schade expert maar mijn eerste indruk is dat het relatief waarschijnlijk misschien hopelijk allemaal nog wel meevalt denk ik, als ik een beetje geluk heb.... In eerste instantie was ik bang dat de vooras de hele klap had opgevangen maar zie daar geen schade en sporen van de gele verkeerszuil. Vermoedelijk heb ik de zuil rechtsvoor op het stuk afgebroken bumper geraakt en ben er vervolgens met het wiel over heen gereden. Bij het rijden merk ik een lichte trilling in het stuur, misschien hopelijk alleen een kromme velg? Of een kwestie van uitlijnen?

Heb op diverse onderdelensites al een oproep geplaatst voor een nieuwe voorbumper, op marktplaats is niets te vinden. Sloperijen in de omgeving ga ik uiteraard ook nog bellen, maar daarmee ben ik er natuurlijk nog niet! Koplampbevestiging is afgebroken dus mogelijk ook een nieuwe koplamp (of een metalen plaatje er tussen knutselen?) nieuwe mistlamp, spatbord uitdeuken + bijwerken/spuiten, en mogelijk ook een nieuwe velg. Gaat al met al wel aardig in de papieren lopen, maar gelukkig wordt ik er nog niet arm van en zijn er geen slachtoffers gevallen! Ga er in elk geval mee naar mijn vertrouwde adres en laat de auto grondig nakijken want voel me er nu niet echt veilig in ivm mogelijke verborgen / niet zichtbare schade...

Als iemand tips heeft of onderdelen weet te vinden (bumper) dan hoor ik dat graag! Een hart onder de riem mag natuurlijk ook...tongue sticking out smiley
Oei, dat is een lelijke schade zeg. Zelf niets opgelopen veronderstel ik? Ben benieuwd wat deze schade gaat kosten en of je het door de verzekering laat opknappen of zelf gaat dokken. Zestien schadevrije jaren is natuurlijk ook wel lekker. Succes in ieder geval!
Ik ben WA+ verzekerd (bij Interpolis) dus dat wordt zelluf dokken... Heb geen flauw idee wat dat voor gevolgen gaat hebben voor m'n no-claim. Ik heb in elk geval vanmiddag de gemeente gebeld over het omgevallen zuiltje, maar hoefde volgens hun verder zelf nog niets te doen of mijn verzekering te bellen.. (hoop tegen beter weten in heel stiekem op iets van een sisser en een goede afloop)
[www.winparts.nl]

[www.winparts.nl]


Zo'n €450 aan onderdelen excl. montage en spuiten.

Succes met de afhandeling, zonde van je auto maar komt wel weer in orde.
Ik zou even het bericht van de gemeente afwachten. Dan kan je kijken wat voordeliger is, via de verzekering of zelf regelen.
Schade lijkt mij ook mee te vallen, maar een trilling in het stuur klinkt niet best. Wellicht een uitlijn specialist er naar laten kijken?
Zuur in ieder geval, zo'n schade...
Wat zou zo'n zuiltje kosten? Ik heb even geprobeerd de locatie op te zoeken met streetview maar kan niet ver genoeg inzoomen. Het gaat om de kruising Wethouder Beverstraat en Zuiderval in Enschede. Ik kwam vanaf de Wethouder Beverstraat en sloeg linksaf richting de A35.

Het gaat om ongeveer dit type zuil, of eigenlijk een paal:

Klote van je schade zeg. nooit leuk.

De 2 is een wel fijne betrouwbare auto.
Houd wielkasten en dorpels met name achter in de gaten. Ook het subframe. Mazdas uit die tijd willen meestal nog wel roesten namenlijk na zoveel jaar en kilometers. De 6 en Premacy zijn daar al erg bekend om.
De stoelen vind ik het enige minpunt, het lijken net van die Halfords stoelhoezen. De kleur is net iets te blauw. Maar dat is persoonlijk he?

Verder zou ik wel even serieus naar je koelsysteem laten kijken, laat het desnoods even flushen, je koelvloeistof in het expansievat is veel te bruin. Dat is niet goed en kan voor veel ellende zorgen.
Auw, dat ziet er op de foto's idd een pijnlijke schade uit sad smiley Gelukkig heb je er zelf geen lichamelijke letsels aan over gehouden!
Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt. De chassisbalk lijkt helemaal gemist te zijn. In dat geval hoeft er niets gericht te worden. Na de aanrijding reed de auto verder helemaal normaal? Geen andere stand van het stuur nodig om rechtdoor te gaan? En is het spatbord volledig geschroefd of is er ook gelast? De rand waar de motorkap overheen valt, bouten of laspunten? Het lijkt een beetje op onze schade, na aanrijding met een busje begin dit jaar (zie de foto's in mijn review).
Waarbij ik wel moet opmerken dat eea afhankelijk is hoe goed je de schade hersteld wilt hebben. Als het helemaal onzichtbaar moet zijn is het wél een heel dure schade. Als niet ieder naadje kaarsrecht hoeft te zijn, maakt dat een enorm verschil. Ik kon op dat moment even geen motorkap in de juiste kleur vinden, wel voor 4 tientjes een blauwe (en inmiddels vind ik dat zo kenmerkend dat ik eerder nog op zoek zou gaan naar een rood kofferdeksel en gele portieren dan een groene kap smiling bouncing smiley ) en de schade is heel aardig hersteld. Behalve die naden, die zijn echt heel lastig om helemaal goed te krijgen. Ik was 175 euro all in kwijt met zelf doen.
Dat afgebroken beugeltje van de koplamp zou ik trouwens zelf gewoon fixen. Koplampbeugels breken zo vaak af, soms wel heel makkelijk. Heeft denk ik ook met voetgangsersveiligheid te maken. Dit beugeltje is prima te spalken met een metalen beugeltje, wat twee componentenlijm en twee kleine boutjes. Op voorwaarde dat de lamp verder nergens gebroken is, dat kan ik niet goed beoordelen op deze foto's.
Quote
Barri
Dat is een nieuw type paaltje? Zou toch niet meer dan 150e moeten kosten?

Ha, ik denk eerder het tienvoudige. Onderschat niet wat die krengen kosten.
Duitsland al geprobeerd trouwens?

Helaas ook een kopschade, spatbord lijkt echter wel ongedeerd en in de goede kleur:

[www.ebay.de]

Zelfde aanbieder, goede bumper, afwijkende kleur blauw:

[www.ebay.de]

Geheel goede kop, nog niet de goede kleur:

[www.ebay.de]

Idem:

[www.ebay.de]

Deze sloper heeft voornamelijk deuren op de site staan, maar wel de achterdeur van exact de 2 zoals jij hem hebt, in de goede kleur:

[www.ebay.de]

Ik zie geen uitgeklapte airbag of opgedrukte motorkap, dus de kop is misschien helemaal heel.

Verzending vanuit Duitsland is officieel niet altijd mogelijk, maar als je vraagt kan er meer dan je denkt. En anders kun je altijd gebruik maken van één van de diverse huifkar-aanbieders. Dan wordt er binnen Dld verstuurd naar een postadres, daar worden je zendingen verzameld en als één pakket naar je huisadres verstuurd. De eerste aanbieder heeft veel onderdelen en zit in Essen. Afhankelijk waar je woont is dat ook vanuit NL nog prima te bereiken. Geldt trouwens ook voor de laatste aanbieder, die zit bij Enschede ruim 100 km over de grens.

Als ik op jouw kenteken zoek bij Deijne autoparts vind ik ook iets van één auto, alleen wordt daar bouwjaar 2008 aangegeven. Ik weet niet of dat past en ik weet niet wat de kleur is:

[www.deijne.nl]



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-10-2014 08:27 door s velthuis.
Quote
SVF
Wat zou zo'n zuiltje kosten? Het gaat om ongeveer dit type zuil, of eigenlijk een paal: BM18 of BB22

Even bellen met:
[www.rhinosystems.nl]
Heren (en in het bijzonder s velthuis!) heel erg bedankt voor jullie nuttige reacties!thumbs up Aangezien ik erg druk ben op m'n werk, en overdag veel lig te pitten, kan ik niet altijd meteen feedback geven.

@ - Quatrelle -
Met mijn koelvloeistof is niets mis hoor, die is mooi helder rood/roze!smiling smiley Komt denk ik door de gele kleur van het tankje icm de belichting van de foto dat het bruin lijkt. Roestproblemen bij deze generaties Mazda zijn mij bekend maar de mijne heeft vooralsnog alleen een klein roestblaasje op het linker-achterscherm bij het portier, is als je goed kijkt op de foto's wel te zien. Ook een lichtbruin strookje onder de kitrand aan de onderkant van het linker voorportier. Misschien dat ik daar nog eens een likje tectyl op doe maar vooralsnog laat ik het voorlopig zo. Bekleding is een kwestie van smaak en opzich snap ik wat je bedoeld maar ik vind deze kleurstelling juist erg fraai en mooier dan het grijs/zwart wat je meestal ziet.

@ s velthuis
Ik had stiekem al gehoopt dat je zou reageren en wil je heel erg bedanken voor je altijd nuttige bijdrages, het meedenken en het zoeken naar onderdelen: daar kan ik zeker wat mee!thumbs up Ik woon in Enschede dus vlak bij de grens met Duitsland. Mijn Duits is echter nogal belabberd maar dat hoeft opzich geen belemmering te zijn. Essen is niet naast de deur, maar merk al wel dat het vinden van onderdelen in mijn directe omgeving niet makkelijk is... Heb ook nog geen reacties gehad op mijn oproep via de onderdelenlijn.

Wat betreft je opmerkingen: de auto stuurt gewoon normaal en trekt ook niet scheef tijdens het remmen. Enkel een lichte trilling die eigenlijk continu aanwezig is maar met de snelheid toeneemt. Vandaar mijn aanname dat het mogelijk een kromme velg is (kan er met het blote oog niets aan zien) Wiellager lijkt me ook niet aan gort want hoor geen bijgeluiden. Het spatbord zit vastgeschroefd en volgens mij nergens gelast dus moet makkelijk te demonteren zijn. Koplamp is verder nog heel dus dat fix ik inderdaad met een metalen plaatje.

Het is geen nieuwe auto dus de schade hoeft niet persé perfect herstelt te worden, dan gaat het al gauw richting de dagwaarde en economisch totalloss vrees ik. Ik wil hem uiteraard wel weer netjes hebben en ook graag alles in één kleur!smiling smiley Met gebruikte onderdelen heb je al gauw wat krasjes of gebruikersporen maar het scheelt denk ik wel honderden euro's. Ik zelf schat dat deze schade voor ruwweg tussen de 500 en 1000 euro moet zijn te herstellen.

@ Barri en Rob
Het is niet helemaal exact dezelfde paal als op het plaatje, maar mijn inschatting is ook dat ze een veelvoud kosten van de genoemde 150 euro. Er stond gisteravond overigens alweer een nieuwe! Ik ga ervan uit dat daar binnenkort wel een rekening van op de mat valt.
Quote
SVF

@ s velthuis
Ik had stiekem al gehoopt dat je zou reageren en wil je heel erg bedanken voor je altijd nuttige bijdrages, het meedenken en het zoeken naar onderdelen: daar kan ik zeker wat mee!thumbs up Ik woon in Enschede dus vlak bij de grens met Duitsland. Mijn Duits is echter nogal belabberd maar dat hoeft opzich geen belemmering te zijn. Essen is niet naast de deur, maar merk al wel dat het vinden van onderdelen in mijn directe omgeving niet makkelijk is... Heb ook nog geen reacties gehad op mijn oproep via de onderdelenlijn.

Wat betreft je opmerkingen: de auto stuurt gewoon normaal en trekt ook niet scheef tijdens het remmen. Enkel een lichte trilling die eigenlijk continu aanwezig is maar met de snelheid toeneemt. Vandaar mijn aanname dat het mogelijk een kromme velg is (kan er met het blote oog niets aan zien) Wiellager lijkt me ook niet aan gort want hoor geen bijgeluiden. Het spatbord zit vastgeschroefd en volgens mij nergens gelast dus moet makkelijk te demonteren zijn. Koplamp is verder nog heel dus dat fix ik inderdaad met een metalen plaatje.

Hartelijk dank thumbs up. Wil je de schade zelf repareren, of ga je de hulp inschakelen van een garage? Een dealer zal je hier niet mee willen helpen (ten minste, die kan de schade wel herstellen, maar dan loopt het in de papieren). Hiermee zou ik een goede dorpsgarage of beun oid zoeken met de opdracht dat de schade netjes, maar niet per se perfect hoeft te worden hersteld. Vwb die delen, dat is wel een beetje het nadeel van én Japans rijden én een niet veel verkocht model hebben (daarom viel mijn keuze tussen een Lancer en een Octavia ook ooit op die laatste. Niet beter, wel héél makkelijk in onderdelen). Als je in de buurt van Enschede woont, zou ik de laatste Duitse aanbieder eens mailen als ik jou was:

Gutentag,

Ich suche ein Kotflugel links vorne, ein Stossstange vorne und ein Nebelscheinwerfer links für ein Mazda 2, Baujahr 2003. Sie haben eine Tür hinten links in genau die gute Farbe (http://www.ebay.de/itm/Tur-Hinten-MAZDA-2-DY-B-J-02-08-/151313003964?pt=DE_Autoteile&hash=item233af535bc), haben Sie vielleicht auch die gesuchte Teile? Und ist Versand nach die Niederlände möglich oder ist nur abholen möglich?

Vielen Dank und mit freundlichen Grüssen,

Naam

Mail naar het op ebay in de advertentie genoemde adres en stuur even de foto's van je eigen auto mee, met name ook van het mistlicht.

Dan hoor je het wel. Als je de schade netjes hersteld wil hebben, heeft het eigenlijk alleen zin om al op kleur te gaan zoeken. Als je moet gaan spuiten, kom je in het goedkoopste geval toch al snel uit op zo'n 300 euro per paneel. Dan maakt het ook niet zo heel veel meer uit of je originele delen van de sloop gebruikt of de eerder aangehaalde nieuwe hersteldelen. Helemaal perfect zal het niet worden, grijs en vergelijkbare tinten zijn moeilijk exact hetzelfde te vinden. Als het lukt, scheelt het echter veel. Pas geleden nog een collega geholpen die een grof open gebroken deur had aan haar donkergroene Alfa 147. Officieel schadebedrag was dik 1300 euro, uiteindelijk heb ik via Marktplaats een aanbieder van Alfadelen gevonden die een originele groene deur had staan voor 150 euro. Haar garage heeft de deur en de binnenbekleding overgezet, al met al was ze voor minder dan 400 euro klaar. En je ziet het eigenlijk niet, alleen in de volle zon en dan alleen nog als je weet dat de deur vervangen is en er op let.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-10-2014 17:07 door s velthuis.
Quote
Altai
Quote
SVF
Wat zou zo'n zuiltje kosten? Het gaat om ongeveer dit type zuil, of eigenlijk een paal: BM18 of BB22

Even bellen met:
[www.rhinosystems.nl]

Ander type paal en dus ook een ander prijsje:[www.pol.nl]
Totaalprijs incl. BTW: € 402,39 excl. plaatsingskosten.
Leuker kunnen wij het niet maken....
Nogmaals bedank s velthuis: super!thumbs up

Ik heb de eerste en laatste aanbieder in Duitsland (beiden in Essen) vanmiddag een mail gestuurd en ook heel wat telefoontjes gepleegd. Niet zonder resultaat. Kleine Staarman in Bornebroek heeft een schadevrij spatbord in de kleur grijs voor 70 euro. Auto was net binnen. Op marktplaats word deze voorbumper aangeboden in Oldenzaal, ook net binnen! Moet wel eerst goed geschuurd worden. Allemaal dicht bij mij in de buurt maar moet dus wel in de juiste kleur gespoten worden en dat zal bij elkaar denk ik zeker zo'n 500 euro gaan kosten.

Ik wil proberen de schade zoveel mogelijk zelf te herstellen maar ga ook de hulp inroepen van een beunhaas die wellicht ook een goed spuitadres weet mocht dat nodig zijn. Ik wacht natuurlijk eerst een reactie af uit Duitsland want dat zou het mooiste zijn.
Quote
SVF

Ik heb de eerste en laatste aanbieder in Duitsland (beiden in Essen) vanmiddag een mail gestuurd

Die laatste aanbieder zit in Herford, dat ligt 140 km van Enschede af. Ik bedoel die Nikolaj Sekalev, die alleen de achterdeur van die lichtblauwe 2 aanbiedt:

[www.ebay.de]

Als hij de hele kop van die 2 te koop heeft, lijkt me dat het interessantste aanbod. 3 Uurtjes rijden en je hebt alles bij huis wat je nodig hebt in de juiste kleur.
Die bedoel ik ook en heb ik als eerste gemaild. Als ik geen reactie krijg dan moet ik er maar eens een telefoontje aan wagen... Morgen weer een dag met veel telefoontjes plegen. Heeft iemand nog tips van grote sloperijen in het land die ik eventueel zou kunnen bellen? In mijn directe omgeving ken ik de meeste wel.
Inmiddels een bericht van Sekalev:

leider habe ich nicht, danke

Die in Essen zal ook wel niets zijn want kopschade, nog geen reactie terug ontvangen. Het valt dus niet mee om onderdelen te vinden in de goede kleur. Heb vandaag weer heel wat telefoontjes gepleegd en zowat alle sloperijen in Overijssel en Gelderland gehad + een paar grotere in het land, zonder resultaat. Oyevaar in Blokker heeft een grijze 2 staan maar men wist nog niet of die in zijn geheel wordt verkocht of voor onderdelen. Daarvoor moet ik dinsdag terug bellen. Ik heb echter het scherm uit Bornerbroek en die motorkap uit Oldenzaal achter de hand, samen voor 155 euro.

Ik heb eens willekeurig een spuiterij gebeld in mijn woonplaats namelijk Zijlstra aan de Marssteden en die komt op een bedrag van in totaal slechts 250 euro! Dat is dus voor het spuiten van de bumper én het voorscherm als ik de onderdelen los aan lever en inclusief schuren en voor behandelen. Heb hem precies uitgelegd hoe die bumper in Oldenzaal er uitziet en dat het om lichtblauw metallic / parelmoer lak gaat. Dat maakt het totaal op ruim 400 euro en dan is de ergste en meest zichtbare schade hersteld.

Vandaag heb ik het afgebroken stuk bumper met ijzerdraad en ducktape weer provisorisch vast geknutseld zodat ik in elk geval legaal kan rijden met de auto. Tevens het linker voor en achterwiel verwisseld, en de trilling in het stuur is volledig verdwenen! Dus gelukkig geen schade aan de ophanging o.i.d. Achter nu wel een hele lichte trilling maar alleen op hoge snelheid. Ik laat de velg en band voor de zekerheid wel controleren, maar zie er met het blote oog niets aan.

Ik moet er nog even een paar nachtjes over slapen, maar denk dat ik die bumper en dat scherm maar gewoon ophaal en laat spuiten door meneer Zijlstra... of zou er een addertje onder het gras zitten en is 250 euro te mooi om waar te zijn?

Dan ben ik er nog niet helemaal want dan moet ik nog op zoek naar een linker mistlamp en een pompje van de ruitensproeier (bevestiging van het slangetje is afgebroken) en heel misschien dan een nieuwe velg.
Je zou ook nog een spuiterij in Dld kunnen vragen; die zijn vaak ook goedkoop. Maar 250 euro is ook goed te doen.

Ben je niet gewoon een loodje verloren van dat wiel?
Quote
SVF
Dat maakt het totaal op ruim 400 euro en dan is de ergste en meest zichtbare schade hersteld.

Keurig bedrag, zou ik doen. Zelfs als het spuitwerk nog enigszins zichtbaar blijft is dit heel netjes. En het scheelt je een paar uurtjes rijden!
Pompjes zijn zo gevonden en niet duur, wel opletten dat je twee uitvoerpunten hebt voor voorsproeiers en achtersproeier:

[www.ebay.de]

[www.ebay.de]

[www.ebay.de]

Mistlicht is lastiger en dus duurder:

[www.ebay.de]

Maar die heeft minder haast, die kun je later nog vervangen.
Overigens: gebruik je de mistlichten wel eens? De bumper uit Oldenzaal lijkt vaste roosters te hebben, geen uitsnedes voor mstlichten. Als ik zo eens wat Mazda's 2 bekijk, zijn die mistlichtenvrij zeldzaam geweest. Je kunt ook overwegen de nieuwe bumper over te zetten en de mistlichten geheel weg te laten.
Mistlampen heb ik nog niet gebruikt maar vind het wel mooier staan dan een bumper zonder. Als ik het goed bekijk dan is een bumper zonder mistlampen in principe hetzelfde als die met: die roosters (dat ene dwarsspijltje) is er volgens mij uit te halen (zit geklemd of geschroefd) Bij mijn bumper zit er op die plek een uitsparing. Bij de mistlamp heb ik ook het zwarte roostertje links nodig: die is foetsie en mist bv bij die jij hebt gevonden in Duitsland. Ik heb er ook nog niet heel actief naar gezocht, want heeft nog geen prioriteit en wellicht heeft Kleine Staarman die ook nog wel liggen samen met het pompje, inderdaad van Ford!

Ik heb Kleine Staarman in Borne en zijn naamgenoot in Oldenzaal een mail gestuurd dat ik de spullen maandag kom ophalen voordat ze pleite zijn en ik weer opnieuw kan beginnen met mijn zoektocht...
Quote
Barri
Dat is een nieuw type paaltje? Zou toch niet meer dan 150e moeten kosten?

De paal zelf, nu moet hij nog op zijn plek.
Quote
SVF
Mistlampen heb ik nog niet gebruikt maar vind het wel mooier staan dan een bumper zonder. Als ik het goed bekijk dan is een bumper zonder mistlampen in principe hetzelfde als die met: die roosters (dat ene dwarsspijltje) is er volgens mij uit te halen (zit geklemd of geschroefd) Bij mijn bumper zit er op die plek een uitsparing. Bij de mistlamp heb ik ook het zwarte roostertje links nodig: die is foetsie en mist bv bij die jij hebt gevonden in Duitsland. Ik heb er ook nog niet heel actief naar gezocht, want heeft nog geen prioriteit en wellicht heeft Kleine Staarman die ook nog wel liggen samen met het pompje, inderdaad van Ford!

Ik heb Kleine Staarman in Borne en zijn naamgenoot in Oldenzaal een mail gestuurd dat ik de spullen maandag kom ophalen voordat ze pleite zijn en ik weer opnieuw kan beginnen met mijn zoektocht...

Ok, dat spijltje kon ik verder niet beoordelen op de foto.
Vanochtend het scherm en bumper opgehaald:





En afgeleverd bij de spuiter, tevens schadeherstelbedrijf en FOCWA lid. In het scherm zit een heel klein deukje te grootte van een eurocent maar alles word netjes strak gemaakt en geschuurd, all in voor 250 euro! Waarschijnlijk vrijdag klaar. Er staat nergens een kleurcode in en op de auto maar mbv een kleurwaaier de juiste kleur bepaald. Zal dus wel iets verschil te zien zijn maar heb ook niet de illusie dat het helemaal onzichtbaar wordt.

Het ruitensproeierpompje kreeg ik er van Kleine Staarman zo bij (komt uit een Ford Focus!) Helaas had hij niet de mistlamp. Overigens vormt het 'rooster' (het spijltje dus) één geheel met de bumper, dus die zal ik er voor het monteren van de mistlampen uit moeten zagen, maar laat het vooralsnog zo. Heeft nog geen haast. Bekleding voor in de wielkuip had hij ook niet maar de oude is, hoewel beschadigd, opzich nog wel te gebruiken. De bevestiging van de koplamp (op 2 plekken gebroken) moet ik nog fixen met wat 2-componentenlijm en een metalen plaatje, maar dat komt wel goed.

Dat betekend dat me dit geintje alles bij elkaar ruim 400 euro heeft gekost en dat is een heel stuk minder dan waar ik in eerste instantie op had gerekend! Misschien dat er nog een paar tientjes bijkomen voor de mistlamp en eventueel een nieuwe velg. Wat die velg betreft: die heb ik laten beoordelen door het schadebedrijf en blijkt aan de binnenkant inderdaad een tik te hebben gehad en een iets platte kant te hebben. Band is helemaal niets aan te zien. Het is omdat ik het weet en ik merk alleen bij hoge snelheden een hele lichte trilling, maar hinderlijk is het niet. Een ander zal het misschien niet eens opvallen...

De komende dagen rij ik er nog even zo bij:



Maar na het weekend rij ik waarschijnlijk weer glimlachend en tevree in mijn Mazdaatje 2!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2014 17:37 door SVF.
Mistlicht gaat ook wel goed komen want heb al 4 reacties op mijn oproep via onderdelenlijn.nl, variërend van 25 tot 50 euro (excl. 10 euro verzendkosten) Zal er vast wel 1 bijzijn die ook de houder met het roostertje heeft... en eventueel een handleiding voor mijn auto.

Ondanks alles moet ik zeggen dat ik er best nog aardigheid aan heb om onderdelen bij elkaar te scharrelen en de schade zelf te herstellen. Het is natuurlijk zonde van de centen (daarvoor had ik bv ook de airco kunnen laten repareren!) maar het is ook leerzaam. Je zou bijna gaan denken dat ik met opzet die paal heb geramd...tongue sticking out smiley

Over die paal: nog geen post van de gemeente, hoe lang zou dat kunnen duren?
Volgens de spuiter zijn er meer Mazda's zonder kleurcode, die weet alleen de dealer in de hoop dat men daar de schade laat herstellen... Eigenlijk eens voor de aardigheid naar de dealer gaan voor een offerte, denk dat het aardig richting het 3 of 4 voudige gaat...
Quote
SVF
Wat die velg betreft: die heb ik laten beoordelen door het schadebedrijf en blijkt aan de binnenkant inderdaad een tik te hebben gehad en een iets platte kant te hebben. Band is helemaal niets aan te zien.

Je zou kunnen overwegen de band even van de velg te laten halen. Kost 15 euro, maar dan kan de band ook aan de binnenzijde bekeken worden en wordt daarna de boel weer opnieuw gebalanceerd. Dan weet je zeker dat de band geen schade heeft opgelopen. Velg kun je eventueel ook laten richten bij een goede velgendokter. Waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe velg, als je die al kunt vinden.
Quote
s velthuis

Met grijze ducttape had je er al bijna niets meer van gezien grinning smiley

Haha, deze rol had ik nog liggen en heb heel even overwogen om speciaal voor de auto een grijze te halen maar ben wat dat betreft een echte zuinige Hollander!big smile smiley Voor het uitstekende stukje van het scherm zou ik eventueel een bekeuring kunnen krijgen dus die buig ik nog even bij met nog een stukje extra tape.

Band ga ik morgen inderdaad maar naar laten kijken: ik ben dan wel zuinig maar niet ten koste van mijn veiligheid en die van m'n gezin! Hij zit nu op de achteras en ben me ervan bewust wat de gevolgen kunnen zijn van een eventuele klapband... Ik ben echter ook niet iemand die me onnodig bang laat maken door allerlei spookscenario's en controleer sowieso regelmatig de bandenspanning, gemiddeld 1 keer per maand.
Quote
SVF

Band ga ik morgen inderdaad maar naar laten kijken: ik ben dan wel zuinig maar niet ten koste van mijn veiligheid en die van m'n gezin! Hij zit nu op de achteras en ben me ervan bewust wat de gevolgen kunnen zijn van een eventuele klapband... Ik ben echter ook niet iemand die me onnodig bang laat maken door allerlei spookscenario's en controleer sowieso regelmatig de bandenspanning, gemiddeld 1 keer per maand.

Band moet je wel even zeker weten. Ik ga wel eens kijken bij de autospeedway/autocross en ik vind het af en toe verbijsterend om te zien wat een wiel allemaal kan hebben (velgen worden geregeld met zware hamers weer recht geslagen, zonder dat de band er zelfs maar af gaat), maar een karkasschade is hier niet helemaal ondenkbaar. Als het karkas nog heel is, kan de band gewoon weer terug. Opnieuw balanceren kon de trilling nog wel eens behoorlijk verminderen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close