Madmat: 2007 Renault Scénic [inderdaad, nieuwe auto!]

Gepost door madmat1986 
Een kort overzicht van mijn autohistorie:

Mijn Rover 416Si gaf bij 295.000 km's de geest: drukgroep naar z'n grootje. Jammer, want dat betekende €700 reparatiekosten. En dat vond ik 't niet meer waard. Voor slechts 16 cent per kilometer heb ik mij 6 jaar verplaatst in deze Brit, die mij 125.000 veilige kilometers heeft vervoerd. Maar goed, dat is geweest. Deze auto heb ik van juli 2008 tot mei 2014 in bezit gehad.

Van augustus 2014 tot november 2018 stond er een mooie lichtblauwe Twingo uit 2002 voor de deur. Had bij aankoop slechts iets meer dan 96.000 km gelopen, en was (blijkens alle bonnetjes die erbij zaten) altijd goed onderhouden. Mijn vader reed 40 jaar Renault (waarvan al 11 jaar een Laguna V6). Je kunt dus begrijpen dat ik wel een beetje Renault-gek ben. Deze Twingo was behoorlijk loaded: airbags, airco, elektrische ramen en spiegels & cv met bliep. Wat wil een mens nog meer? Nou, iets meer ruimte vanwege het uitdijende gezin. Op pagina 1 t/m 3 lees je over de avonturen met de Twingo.
Deze auto heeft me in het gebruik iets meer gekost, ongeveer 18 cent per kilometer (inclusief onderhoud, afschrijving, MRB, verzekering, alles).

Vanaf november 2018 staat er Scénic op de oprit. Een zilvergrijze, met ongeveer 145.000 km op de klok. Vanaf pagina 3 kan je 'm volgen. Veel leesplezier!

7 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-11-2018 19:43 door madmat1986.
Dat ziet er uit als een net exemplaar! Veel plezier ermee!
Leuk stel. Leuke foto.
Blij dat ik rij.
Leuke auto, hoewel 'ie het niet haalt bij de Rover in mijn ogen. Toch wel een erg leuke kleur, zie je volgens mij niet zo vaak. Veel geluk ermee! De eerste Twingo is een zeer leuk en ingenieus karretje dat begin jaren 90 alle concurrenten op grote afstand zette.
Mooie en leuke auto; ga je vast veel plezier aan beleven. Die ernaast ziet er trouwens ook netjes uit, is dat die van je schoonmoeder?
spinning smiley sticking its tongue out
Die eerste Twingo is nog altijd erg leuk. Een ijzersterk ontwerp.

Bood de Rover niet iets meer ruimte?
Bedankt allen.
De donkerrode Twingo is van mijn schoonmoeder; de witte Aygo is van mijn zusje (die stond toevallig op de foto).
De Rover was wel ruimer (grotere kofferbak) maar door de verschuifbare achterbank heb je verdraaid veel ruimte in zo'n kleine Twingo.
Erg leuke auto. Gaaf kleurtje ook. Van een afstandje ziet-ie er netjes uit!
Met de Twingo is eigenlijk ook (bijna) niets mis. Nu ja, er zijn wat dingetjes. Wel echt een doorn in mijn oog: bij de tankdop zit een zeer slecht bijgewerkte kras. Daar hoop ik binnenkort eens wat aan te doen, want het kleurverschil is verschrikkelijk... Maar eerst eens een ander klusje opgelost. Ik vond dat de Twingo wat weinig vermogen had ten opzichte van de rode van mijn schoonmoeder. Op de teller haalt hij de 150 wel, maar niet van harte. Ik vond de slag van het gaspedaal ook al zo kort. Lucky guess nummer 1: we kijken maar eens naar de gasklep. En wat schetst mijn verbazing: die gaat bij vol gas niet helemaal open! Het aanslagnokje komt niet eens tot op het metaal:

Nu ja, met een simpele verstelmogelijkheid (rechtsonder op de foto) het gaspedaal zo bijgesteld dat de gasklep helemaal openstaat als het gaspedaal op de bodem wordt getrapt.

Volgende klus: dashboard uitbouwen om een nieuwe kachelweerstand te plaatsen. Dat wordt even puzzelen. Gelukkig heb ik twee extra handen in de vorm van mrs. Madmat ;-) Hopen dat het zaterdag goed weer is!

En voor wie het wat kan interesseren: ik houd het verbruik bij met de AW-verbruiksmonitor. Eerste lange snelwegrit was 1:19, en dat bevalt me wel!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-08-2014 16:54 door madmat1986.
Anonieme bezoeker
Re: Madmat: exit Rover, welkom Twingo!
22-08-2014 23:05
Leuke Twingo! Toch was een Rover 75 of MG ZT een waardigere opvolger geweest voor je 416Si big smile smiley
Leuk, de Twingo. 16V uitvoering?

Heb een jaartje of wat ervaring gehad met een Twingo automaat uit 2000. Panoramadakje erin. Wel wat problemen met juist het gasklephuis gehad.. door een weerstand storing schakelde automaat niet goed op een gegeven moment en er was ook iets met de aansturing van de elektrieke stuurbekrachtiging.

Reden er 1 op 14 mee, gemiddeld.

Is 1 op 19 inclusief de verstelling van het gaspedaalnokje? Knap.
@VTEC: Zekers, maar ik was de Engelse auto's een beetje beu. De bouwkwaliteit van de Rover was op zich prima, maar niet zodra je eraan ging sleutelen. Want alles zat vast met plastic clipjes die 1x vast en nooooit meer los konden... Erg vervelend. Tel hierbij op dat een 416 of vergelijkbaar erg zwaar is >1100 kg. En de Twingo weegt <800... Maar een mooie ZT was wel erg cool geweest.

@Durashift: nee, die 1:19 was voordat ik de gasklep had bijgesteld. Maar ik verwacht geen grote veranderingen, want ik rijd nu zeker niet de hele tijd vol gas big smile smiley Een panoramadak had ik wel gewild, maar helaas... Die had deze niet en het was (en is) voor de rest wél een hele goeie koop! En nee, het is gewoon een 8-klepper. Jammer, maar goed, dit is volgens mij nog iets zuiniger, gewoon omdat hij minder pk's heeft.

Maar nu: de kachelweerstand. Dat kostte dus lekker wat tijd.
Heel wat onderdeeltjes eraf:

Het dashboard wordt steeds kaler:

En ja, mrs. Madmat is heel handig, dus ze mag zeker meeklussen.

Hier ligt het hele dashboard uit elkaar. Omdat het regende, moest er een zeil over de auto. Anders krijg je een natte rug:

Op het rechterdeel van de foto zie je een wit kabelbundeltje lopen, samen met een rood/bruine draad. Daar zit de weerstand. En nee, je kunt er niet op een andere manier bij nut smiley

Eind van het liedje was, dat we ongeveer 1,5 uur bezig waren. Niet gek, dachten we. Maar toen alles netjes in elkaar zat begon de ellende, omdat het bleek dat dhr. Renault niet zo goed over de verstelling van het luchtverdeelhuis had nagedacht. De kachelweerstand deed het weer goed (hoera!), maar de luchtverdeelknop werkte niet goed meer. Nóg een keer het hele dashboard uit elkaar en een uur aan het priegelen geweest. Heb namelijk niet zo veel ervaring met al die stangetjes en tandwieltjes... Maar goed, toen we eenmaal begrepen hoe alles werkte, zat het dashboard snel genoeg weer in elkaar (dat kunnen we inmiddels). Dus, met 5 uur werk en veel ervaringen rijker, was dit een welbestede zaterdagmiddag!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-08-2014 21:02 door madmat1986.
Inmiddels is de auto gepoetst, de bumpers zijn met Plastishine gedaan en de ruiten met RainX.
Je bent gek of je bent het niet: zelfs onder de kofferbakbekleding gestofzuigd.
Nu ben ik wel klaar geloof ik big smile smiley
Zeye popping smiley

Hels karwei, dat dashboard naar mijn mening. Anderhalf uur is knap, ik had meer tijd nodig met minder sloopwerk, destijds bij m'n ZX.
Mijn vriendin heeft een roze met open dak uit 1995, en de bumpers heb ik met een verstripper (heatgun) gedaan, als nieuw en geen bumper spray o.i.d. meer ndoig voor een heel lange tijd.
Respect voor het dashboard! Knap gedaan.
Dank allen!

@Quatrelle: wat bedoel je precies met die verfstripper? Hoe krijg je de bumpers daarmee weer zwart?
Inmiddels zijn we +/- 1000 km en twee tankbeurtjes verder.
Misschien ligt het eraan dat de ene pomp de tank voller krijgt dan de andere, maar het verbruik bij de eerste tank was 1:19, daarna 1:16 en nu 1:15. Ik snap niemeer?
Nouja, in ieder geval rijdt het geheel prima!
Blijft een leuke wagen. Mijn vrouw heeft een donkerblauwe uit 1999. 3,5 jaar geleden gekocht en still going strong.

De ruimte die hij biedt is super, qua onderhoud heb ik alleen een keer het wiellagertje linksachter moeten vervangen en laatst de accu. Verder starten en rijden. En de ruimte....twee volwassenen, een 6 maanden oude baby, de hond en de kinderwagen passen er makkelijk in.

Die van ons heeft alleen geen airco, maar het ding doet het zo goed dat we nog even lekker doorkarren.

Bij mijn Megane ben ik uiteindelijk een week bezig geweest met de kachelradiateur...1,5 zaterdag en enkele avonduren. Was wel een bijzonder goed gevoel als je de boel weer in elkaar hebt gezet en vrijwel alles weer goed werkt.
@Boppie: Ah mooi om te horen dat andere Renaults ook niet zulke rampenbakken zijn als men zegt. Jij bent ook fan van het wybertje op de neus?
Knap werk hoor, leuk gebakje zo!

madmat1986
@Quatrelle: wat bedoel je precies met die verfstripper? Hoe krijg je de bumpers daarmee weer zwart?
Met een verfbrander het bovenste laagje verwarmen (eigenlijk smelten) zodat het zwart weer naar voren komt. Wel voorzichtig doen winking smiley.
Micha D.
Knap werk hoor, leuk gebakje zo!

madmat1986
Met een verfbrander het bovenste laagje verwarmen (eigenlijk smelten) zodat het zwart weer naar voren komt. Wel voorzichtig doen winking smiley.

Precies, neem een verfbrander die je kan instellen qua temperatuur.

En neem de tijd uiteraard. Probeer eerst bijvoorbeeld de kunststof luchtinlaten op de motorkap voorzichtig.
Oe dat is wel een eng klusje. Maar dat ga ik eens proberen als ik tijd heb.
Voorlopig rijdt het wel even prima zo!
Schop smiling bouncing smiley

We zijn inmiddels bijna 4.500 km verder.
Heb er vorige week maar eens nieuwe bougies ingedraaid en de olie ververst.
Een beetje liefde kon het Twingootje wel waarderen, want het verbruik daalt nu van ongeveer 1:16 naar 1:17,5! En dat is gunstig, natuurlijk.
Gemiddeld verbruik over totaal aantal km's is nu 1:16,6. Eens kijken of dat 1:17 kan worden.
Dan ben ik een tevreden mens. We rijden vooral 80km-wegen en snelweg, waarbij ik altijd een vlotte rijder ben.

What a machine big smile smiley
Uche-uche. Ff het stof wegblazen hier.

Inmiddels staat de teller op 106.000 km. Twingootje mag weer een jaar de weg op, goedgekeurd voor de APK.
Voor het mooi heb ik er een nieuwe distributieriem om laten leggen, met een nieuwe waterpomp en nieuwe riempjes voor dynamo en airco.
En het geklapper uit de voortrein bleek een los rubber van de stabilisatorstang te zijn... Ook weer opgelost (ik kon het zelf echt niet vinden).

Jammer genoeg wil het gekke ding niet veel zuiniger meer lopen dan 1:15,5.
Ik zat te denken: heb afgelopen augustus olie ververst en heb er 10W40 ingegooid (mag prima van het instructieboekje).
Sindsdien lijkt hij dus wat minder zuinig met de peut om te springen.
Maar wat nu als er 5W30 in heeft gezeten. Zou hij echt zoveel "last" hebben van een beetje dikkere olie?
Als dat zo is, zit ik erover te denken om er weer dunne olie in te doen!
Mijn auto verbruikt in de winter ook wat meer dan als het warmer is dus dat is op zich niet zo gek.
Mijn auto verbruikt juist veel minder in de winter. winking smiley
Ik zal wel eens kijken wat er gebeurt na de oliewissel in juni. We gaan eind juni, begin juli 3 weken naar Zuid-Frankrijk. Toch leuker met schone olie, denk ik! En in verband met dat Zuid-Frankrijk toch maar eens de airco laten controleren, echt steenkoud maakte hij het niet meer, de afgelopen zomer. Bij de Euromaster loopt nou een leuke actie (€50 voor afpersen / nieuw koelmiddel / algehele check) dus daarvoor mag hij komende vrijdagmiddag even een uurtje naar de fastfitter...
Rob0032
Mijn auto verbruikt juist veel minder in de winter. winking smiley

Omdat je hem schorst en in de garage zet zeker? winking smiley
Het was alweer tijd voor de oliewissel. Over twee weken hopen Mrs. Madmat en ik 3 weken in La Belle France te vertoeven.
Dat moet je natuurlijk goed voorbereiden.

Dus hup, voor een habbekrats een brug gehuurd bij een DHZ-garage in de buurt:

Eerst maar even de olie eruit, die was goed zwart trouwens. Viel me een beetje tegen maar ach, ik ben een auto op LPG gewend en die olie blijft echt veel schoner. Terwijl de olie eruit liep, tijd om even het luchtfilter te vervangen:

Daarna tijd voor het oliefilter. Dan moet je eerst even een plastic beschermkap eraf halen, anders moet je wel heel dunne armpjes hebben om erbij te kunnen:

En inderdaad, dat oliefilter zit op een rotte plek. Sorry voor de crappy foto's trouwens. Een Moto G heeft andere kwaliteiten dan de camera winking smiley

Eind van het liedje: de Twingo kan er weer een jaartje tegenaan!
De bougies heb ik vorig jaar vervangen, en ik vind dat je daar wel 40.000 km mee kan doen, dus dat komt volgend jaar wel.
Ben inmiddels de 111.111 km gepasseerd, maar kon er helaas geen foto van maken terwijl ik 111 km/reed.
Dan maar wachten op de 222.222 km, en dan moet ik 222... laat maar, gaat niet met een Twingo smiling smiley
Ik vind de camera van de Moto G best meevallen anders, maar goed daarvoor heb ik de telefoon inderdaad ook niet gekocht.

Leuk autootje. En bergaf gedurende een kilometer of 5 moet dat wel lukken. Als je hem op de weg houdt winking smiley
Nissan GT-R, awesome
En bergaf gedurende een kilometer of 5 moet dat wel lukken. Als je hem op de weg houdt winking smiley

Moet je wel een lange afdaling zoeken in Frankrijk. Ik ga m'n best doen. Als het mislukt, lees je het wel in de krant eye popping smiley
*schop*

Nou de Twingo heeft ons veilig heen en weer gebracht.
Verbruik is nu (over bijna een jaar en 21.190 km) 1:15,8 dus ben best wel tevreden.

Nieuw euveltje: na een kilometer of 20 op de snelweg begint er iets te zoemen/zagen in de auto.
Het lijkt wel op cuppende banden of een kapot wiellager.
Echter, op lagere snelheden (onder de 60) verdwijnt het geluid als sneeuw voor de zon...
Nu waren de voorbanden toch al aan vervanging toe, dus maar even een afspraak gemaakt bij de bandenboer.
Weet iemand wat het zou kunnen zijn, afgezien van de banden?
Ik heb beide achterwiellagers gehad. Achterwielen opkrikken, wiel laten draaien en luisteren. Maken ze geluid, dan weet je genoeg. Speling voelen kan ook, je mag eigenlijk niets voelen als je het wiel heen en weer probeert te halen.
Zo, ff het stof wegblazen hier. Zoals ik in het topic van Braadslee al aangaf, ik moet mijn eigen topic weer eens updaten.

@Boppie: de wiellagers bleken het niet te zijn: het geluid kwam toch echt van de voorkant.
Even mee naar de garage en die wisten het zo: de homokineet was verrot...
In augustus is er dus een nieuwe aandrijfas onder gekomen. Sindsdien helemaal niks meer aan de hand.

Ook heb ik 4 stalen velgen gekocht en opgeknapt, bij de bandenboer even 4 tweedehands winterbandjes gehaald: 2x Goodyear, 2x Klebèr.
Zie hieronder het resultaat. Kunnen we dus veilig mee naar de wintersport.

Overigens is het verbruik ook dik in orde. Het eerste jaar een gemiddelde van 1:15,8 over 21.634 km,
en in het tweede jaar tot nu toe een gemiddelde van 1:16,5 over 6.555 km.
In totaal is dat dan 1:15,96 in totaal. Best prima dacht ik zo. thumbs up

image sharing sites

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-12-2015 15:51 door madmat1986.
Dat ziet er netjes uit. Verbruik lijkt mij ook primathumbs up
Verbruik valt mij toch tegen. Met mijn 1999 Clio ook met de 1.2 8v reed ik altijd 1:18, ongeacht de rijstijl.
@NissanGT-R en Durashift: thanks! Ben er dan ook blij mee.

@Zevens: sja, dit blokje is gewoon niet zo zuinig, als ik het verbruik van andere Twingo's zie, zit ik mooi gemiddeld.
Ik zie op de foto`s jouw deurpanelen.....bij mij is het vlak zonder uitsparing. Die moesten we maar eens gaan halen op de sloop.
@Boppie: ik weet niet zeker of mijn 'geupdate' panelen op jouw deuren passen. Maar je kan het altijd proberen natuurlijk!
Heb jij onderaan de deur een kaartenbak zitten? En de electrische ramen e.d. in een soort satelliet in de armsteun?
Dat moet goed komen. Weer een klein project gevonden.
Nou...als jouw Twingo topic ook zo'n spurt krijgt als die van Braadslee, dan moet je haast wel elke week updates plaatsen LOL
Succes dan!

Zelf ontdekte ik gisteren dat de transponder van de startblokkering kuren begint te vertonen.
Dat schijnt vaker voor te komen. Met een FM-afstandsbediening is de enige remedie: een nieuwe sleutel van €100.
Nou, ik zorg ervoor dat ik de andere transponder bij de hand heb. Daar is ooit het knopje van de afstandsbediening al van de printplaat gevallen nut smiley

Renaults en elektronica blijft toch een dingetje... Voor de rest ben ik overigens heel tevreden.
Ik heb er IR op zitten, je moet de sleutel goed richten maar het blijft werken.
Even een update!

De Twingo is vandaag weer APK goedgekeurd, wel twee nieuwe wiellagers nodig en een stukje remleiding. Nouja, die wiellagers zijn geen sterke punten van de Twingo. Ook heb ik met een handige zwager nieuwe schijven/blokken vóór gemonteerd en nieuwe remschoenen en wielremcilinders achter. De blokken waren ver versleten en de wielremcilinders waren lek.
Verder viel me op dat de motor direct na een koude start érg laag in toeren liep.
Het gasklephuis is gereinigd en de stappenmotor voor het stationair toerental ook. Nu is de koude start weer perfect in orde!

Twee weken terug heeft het wagentje ons veilig naar Frankrijk gebracht voor een weekje wintersport. Helaas tussen Metz en Nancy wel een bon gescoord, 97 naar je 90 mocht... Balen. De Twingo deed het perfect en de winterbanden brachten ons zonder sneeuwkettingen prima tot 1650 meter hoogte.

Ook heb ik me eens even gebogen over de FM-afstandsbediening. De microswitch valt spontaan van de printplaat, dus die maar even vastgelijmd en goed gesoldeerd. (Gebeurde bij allebei de sleutels!) Nieuw batterijtje erin en hopelijk blijven ze het goed doen. Gek genoeg kan ik geen peil trekken op de startblokkering. Die werkt voor zover ik weet op inductie en dat heeft niets te maken met het feit of de batterijtjes nog goed zijn.

Foto's? Hmm... vanavond even op de camera van mijn vrouw zoeken. Heb er nog wel eentje in de sneeuw, geloof ik.
Ja klopt, dat is dat kleine chipje ter grootte van een rijstkorrel in je sleutel.
Nissan GT-R, awesome
Ja klopt, dat is dat kleine chipje ter grootte van een rijstkorrel in je sleutel.

Wat? De microswitch voor de afstandsbediening of de transponder voor de startblokkering?

Dit poolse plaatje zegt dat het die lange wikkeling is:

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-02-2016 15:19 door madmat1986.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.