Zadelsnuiver - '10 Toyota Prius 3 // '05 BMW 530iA M-Sport // sneeuwpret..

Gepost door Zadelsnuiver 
Mwa verlaging ongedaan maken is natuurlijk een kwestie van de hele zwik gewoon een paar centimeter omhoog schroeven en klaar is Kees. Misschien dat ik dat nog wel ga doen thumbs up
Jay DoubleYou
Audi RS6? Of is die net zo onbetaalbaar als hier?

De C6 is wel redelijk betaalbaar, maar vind ik echt niet mooi. Een C7 RS6 kost nog wel zo'n 90k en dat gaat dus niet binnen budget passen big smile smiley

Maar het was wél een goede tip, want de A6 Allroad van de C7 generatie vind ik dan wel echt heel gaaf, maar moet een witte zijn; zoiets als deze maar dan met minder kilometers winking smiley
[m.nettiauto.com]
Sport Leicht
Bij BMW en Mercedes zijn alle modellen getest en goed bevonden onder de meest extreme omstandigheden, van de Noordpool tot Death Valley. Extra aanpassingen zijn dus niet aan de orde en overbodig.

Dat is leuk bedacht maar zo werkt het niet. En je dacht toch niet dat alleen Mercedes en BMW daar testen? Zelfs de meest eenvoudige Peugeot wordt getest van Namibie tot Finland en daarnaast ook in Argentinie.
Auto's voor de Europese markt komen bijvoorbeeld al snel in sterk vermogensverlies als ze boven de 3000m hoogte worden gebruikt. Zelfs als er met die auto's ook getest wordt in condities die extremer zijn. Dezelfde op het oog identieke auto die je in Zuid of Noord Amerika kan kopen heeft dit pas bij 4500m. Een beetje Europese auto slaat de motor van af op die hoogte. Ook de garantie voorwaarden en de beperkingen in het instructieboekje zijn anders.
Maar zo heeft ook Scandinavie niet alleen een andere serie opties als standaard; ook zijn er wijzigingen. Een Mercedes of BMW verkocht in Spanje zal het in de winter boven de poolcirkel echt wel blijven doen maar met minder prestaties; meer rammels, moeilijk sluitende/openende deuren en ramen. dan een op het oog zelfde versie die in Noorwegen verkocht is.
Zowel calibratie van de aandrijflijn software als typische dingen als raam/deur rubbers zijn bij alle merken verschillend; zelfs binnen Europa. En dat gaat echt niet alleen om kosten. Zo'n raamrubber wat erop gemaakt is om tot -30 soepel te blijven doet het zonder geluid te maken nog wel tot +30. DIe enkele keer dat zo'n Noorwegen auto boven de +30 wordt ingezet mag hij dan wel een beetje piepen. Voor die Spaanse versie is het precies andersom.
Ik zou ook denken aan een All-Road.. Net wat meer bodemvrijheid maar geen SUV. Een Subaru Legacy of een Volvo XC70 idem dito. De XC70 die ik had had dezelfde bodemvrijheid als een Jeep. Aan de andere kant; dat zijn ook de auto's die je in Scandinavische landen veel tegenkomt... geliefd en duur.
Ja klopt helemaal wat je zegt Engineer, al is er de laatste jaren wel een verschuiving merkbaar van de Allroad naar crossover. Goede winterbanden maken vierwielaandrijving in 90% van de dagelijkse situaties overbodig en dan is een beetje extra bodemvrijheid al voldoende om moeiteloos de winters door te komen.
Ik ben echter niet het type om in een FWD crossover te rijden big smile smiley dus ga ik gewoon voor een mooie Allroad of SUV. Ik ga gewoon een beetje rondkijken, wat mailtjes sturen en als ik ergens een mooie deal kan maken ga ik ervoor, en anders blijf ik lekker in de 530i rijden thumbs up
Zou de verlaging weer ongedaan maken, set fatsoenlijke banden kopen als je die nog niet hebt en lekker die 530 blijven rijden eigenlijk.
Wat een sneeuw! Is dit al bij het nieuwe huis? (die er erg fraai uit ziet trouwens!)

Ik denk dat het inderdaad tijd wordt voor een SUV, eindelijk kan er een grote Koreaan komen Zadelsnuiver! DIT is het moment!! Enneeh, pekelbak dat kan niet, je moet de buren te vriend houden, denk aan de Tabbert! winking smiley
@RWxxx, ongedaan maken is niet het juiste omschrijving eigenlijk, ik kan relatief gemakkelijk de schroefset wat hoger instellen, veel minder werk (en goedkoper) dan 4 nieuwe OEM schokdempers en veren winking smiley De huidige banden zijn ontzettend goed aangeschreven Nokian Nordman 5 met studs in zeer goede staat, dus daar ligt het écht niet aan.

@Peter die foto waar ik vast was komen te zitten was bij ons appartement in het centrum van Helsinki. Een Koreaanse SUV, ja waarom niet maar zijn die er ook met meer dan 4 cilinders? De Kia Mohave zie ik hier heel soms met Russische platen, dat is wel echt een beul van een wagen thumbs up
De zoektocht naar een SUV is even op de lange baan geschoven, ik heb besloten om minimaal tot September/Oktober dit jaar door te rijden met de 530i, wellicht dat ik dan weer verder ga speuren.

In de tussentijd had de BMW wat onderhoud nodig; nieuwe schijven en blokken en ik had laatst vaak dat het olielampje (bijvullen) ging branden. Nu is dat erg vervelend want de 530i heeft geen oliepeilstok maar een sensor die je op het beeldscherm laat zien hoe het er met de olie voor staat. Nu gaat die sensor weleens stuk, en weet je dus niet of je écht met te weinig olie rondrijdt óf dat het gewoon de storing is. Deze sensor is nu dus vervangen, gelijk ook een oliewissel erbij én hadden de draagarmen vóór nieuwe bussen nodig. Al met al een klusje van 860 Euro maar hij rijdt weer strakker dan ooit tevoren en de gemoedsrust dat het oliepeil gewoon goed staat is het meer dan waard.

Nu sinds aanschaf is er zo'n 4.000 Euro aan onderhoud in de BMW gaan zitten, waarvan ongeveer de helft betaald door de verkoper. Hopen dat het komende half jaar wat minder duur gaat zijn spinning smiley sticking its tongue out

Dit was overigens de voorruit van de BMW vanochtend, we hadden in het weekend ijsregen.. nog nooit meegemaakt, héél de auto bedekt in een laag ijs van minstens een halve centimeter dik eye popping smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2021 20:14 door Zadelsnuiver.
Pfoh, dan kom je je auto even niet in! big smile smiley Ik heb het bij de Niagara Falls wel meegemaakt: de wind stond richting de parkeerplaats en het vroor, dat was niet fijn; heel de auto ingepakt met een laagje ijs. Maar dat was gelukkig niet zo erg als hierboven!
Best geld trouwens, wat er al in de BMW zit.
Hmm, dan gaan wij aardig gelijk op, ik heb ook al zo'n 4000euro in mijn amerikaanse hondenhok zitten binnen een jaar tijd.
Alleen ik heb alles zelf betaaldtongue sticking out smiley
Ik heb mijn auto ook bijna een jaar, ik zit op ongeveer €700. Deels omdat ik de bougies en olie zelf kon doen, een deel 'de andere kant op' omdat ik nieuwe banden moest hebben (achter). Dat valt me zo bezien nog best mee. smiling smiley
Anderzijds heb ik amper 6000km gereden, per km tikt dat dan toch wel aardig aan.
Buiten het beetje verlies wat ik heb gemaakt bij mijn 'uitstapje' naar de S3 ben ik stiekem toch het meest blij met gewoon een simpele wagen die doet wat ie moet doen en als er al iets stuk gaat, dan kan je meestal nog redelijk lachen om de kosten om het weer te fixen.

Ik merk juist dat ik (ondanks dat ik het wel kan ophoesten als het écht moet) het gewoon totaal niet leuk meer vind om duizenden euro's aan het onderhoud van een auto uit te geven. Ik krijg dan ook op de een of andere manier de ''zenuwen'' van zo'n auto. Dan heb je bijv net voor 1200 euro dingen laten doen en dan rijd je de garage uit en dan zit ik in mijn kop al van oh God.... laat dit het voorlopig zijn ajb, please niet binnen een paar weken weer een ander onderdeel wat het begeeft waardoor ik wéér zo'n rekening kan verwachten! Ik zit dan gewoon niet meer ontspannen en vrolijk in mijn auto, persoonlijk.

Ben misschien toch niet petrolhead genoeg dan ofzo nut smiley Kan enorm genieten van een dikke mooie en goed verzorgde wagen, maar hem zelf bezitten? Mmmmmm I don't know about that haha.

Oh en dat ijs, holy moly dat is een dik plakaat ja. Wij hebben inmiddels al een vroege lente hier, maar anderhalve week geleden hadden wij ook een light-versie van jouw weer daar in Helsinki. Nou, ik ben daar niet voor gemaakt. Tien keer gelukkiger met het weer dat we nu hebben tongue sticking out smiley
Zo, er is aardig wat gebeurd sinds ik hier voor 't laatst heb gekeken zie ik, dat was nog ten tijde van de Mégane.

Mooie Fünfer! Dat interieur is eens wat anders dan al dat zwart en roestvrijstaal, heerlijk luxe thumbs up Is dat wel een beetje goed schoon te houden met de sneeuw?
@Barri inderdaad, heb flink aan de deur moeten trekken voordat 'ie open ging. Ook krabben heeft geen zin, je moet de auto gewoon starten, alle warme lucht richting de voorruit, bak koffie zetten, krantje lezen en na zo'n 10-15 minuten komt er een soort "wak" in het ijs waar je kunt beginnen met krabben. Ik heb helaas geen Webasto in de BMW, dat gaat zeker op het lijstje van must-haves voor de opvolger want helaas hebben we bij het nieuwe huis maar één plaats met een stekker en die is al geclaimd door mevrouw Zadelsnuiver.

@MLL dat is wel zuur dat je alles zelf moest betalen, hopelijk kun je nu even zorgeloos vooruit.

@der Magistrat, 700 Euro is nog best te doen voor een jaar lekker rijden in iets wat niet een Aygo is, maar inderdaad op 6000 km is het wel pittig. Ik heb zelf nu zo'n 8.000 km met de 530i gereden, 50 cent per kilometer dus. Ik heb het een poosje bijgehouden voor de Prius, die doet het beter met 2 cent per kilometer big smile smiley

@Omniradius ik snap precies wat je bedoelt! Ik denk soms ook met weemoed terug naar de tijd dat ik de Punto had, nieuwe koppeling? 200 Euro. Nieuwe distributieriem? 250 Euro. Setje remmen? 100 piek rondom klaar.. het was ook fijn om gewoon ergens te kunnen parkeren zonder bang te zijn voor deuken of schades, mijn dochter plakte er met hartelust allemaal rare stickers op en toch reedt het met de verlaging en 80 pk gewoon leuk! Maar je wordt ouder, het comfort van een auto zoals een 5-serie of E-klasse gaat dan ook tellen, de extra ruimte met 3 kinderen is ook fijn en als het dan toch wat volwassener moet dan kun je het ook leuk maken natuurlijk dus ga je voor een "sportief" model met leuke toeters en bellen. Zolang mijn gezin er geen boterham minder om hoeft te eten en de spaarrekeningen gespekt blijven heb ik het er allemaal graag voor over.

@Bluez dat is inderdaad alweer een tijdje geleden! Het interieur blijft verassend goed schoon, de delen waar de kinderen met hun voeten op staan (dorpels) zijn goed schoon te maken, tevens heb ik er extra dikke rubberen matten in liggen en doe ik de stoelen regelmatig afnemen met Autoglym leather care. De buitenkant daarentegen is met dit weer niet schoon te houden, af en toe laat ik hem met de hand wassen voor 20 Euro, maar 2 dagen later is het alweer allemaal smerig.
Zo, 4 mille is inderdaad niet mis, gelukkig dat dat niet 100% voor eigen rekening kwam. Wel goed dat je het meteen fatsoenlijk aanpakt- het is even slikken maar van half werk word je toch niet blij.

Kosten per kilometer uitrekenen moet je helemaal niet aan beginnen, ik durf het in ieder geval niet aan voor mijn auto's. grinning smiley En wat maakt het ook uit? Je hebt een fraaie auto waar je van geniet, en die je technisch goed wil houden. Zolang je (of je gezin) er niks om hoeft te laten, prima toch.

Kosten per kilometer uitrekenen moet je helemaal niet aan beginnen

Eens, dat wordt ook pas interessant bij een hobbyauto winking smiley De cabrio heeft afgelopen 10jr keurig ieder jaar APK + onderhoud + extra gekregen en rijdt, op het eerste jaar na, max zo'n 1500km per jaar. In 2020 zelfs nog geen 500km. Wordt wel in de winter geschorst maar verzekering loopt gewoon door.
Van die 4k is 2k voor je eigen rekening, waarvan je een mooi deel hebt besteed aan het onderstel, waar iemand mee had lopen klooien. Het werk wat je nu hebt laten doen is 1 sensor, een beurt en wat vervanging vaan slijtdelen. Eigenlijk vind ik het wel meevallen. Evengoed wel veel geld, maar de auto had wat achterstallig werk. Nu weer heerlijk fris!
Zo zie ik het ook buurman, nu moet het wel goed zijn hopelijk smiling smiley Het lijkt me alleen wel even schrikken als je de auto wegbrengt voor APK en vervolgens hoort dat er voor 4k verspijkert moet worden, dan doet het wel even pijn denk ik.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.