Zadelsnuiver - '10 Toyota Prius 3 // '05 BMW 118d - De tuning-fairy is langsgeweest?

Gepost door Zadelsnuiver 
Wow, dat is even jammer van de Prius... Ach kan de beste overkomen zeggen ze wel eens....
Maar man.... Wat een kilometers op de originele schijven, hulde!!! Maakt je variabele kosten heerlijk laag.

Leuk plan die Volvo! Ik heb er ook een zwak voor!
De eerste type V70 zijn erg sterk en betrouwbaar. Helaas is alleen het AWD systeem niet sterk... De rest van de auto is zeer goed.
2.4t is ook een erg fijn blok.
Ik heb zelf jaren een S70 T5 gehad en heb genoten van die wagen. Technisch zeer sterk en overgedimensioneerd ontworpen.
Zo'n eerste generatie V70 Cross Country is echt geweldig!
Sowieso heb ik ook een zwak voor Volvo. Heb voor de Focus een S60 overwogen, maar zou ook graag een V70 willen. Ooit komt ie er, een Volvo! smiling smiley

Bizar hoor, de Prius nog op de originele remmen! Ik hoor van een collega met een CT ook wel dat de remmen wat roestig worden omdat ze nauwelijks worden gebruikt.
@Damian, ja het deed echt ff zeer toen het gebeurde, de sneeuwbank was laag genoeg om niet op Tijd opgemerkt te worden door de PDC. Maar goed sh1t happens, wordt tzt gewoon weer netjes hersteld. En zo'n lekkere 5-pitter met turbo staat zeker wel op een hoger plan dan wat ik nu in de Mégane heb.

@Blue Knightrider, goed om te horen van een ervaringsdeskundige dat zo'n V70 prima in elkaar zit. Dat de AWD wel een zwak punt kan zijn baart me wel wat zorgen, is dat bij de 2e generatie (vanaf 2001 dacht ik) wel beter? Het aanbod van 2e generatie XC70's is een stuk groter dus dat zou anders een alternatief zijn.

@Barri, grappig hoe dat gaat met die remmen, op het dashboard zit een indicator die aangeeft wanneer je aan het regeneren bent en als ik het goed begreep worden de remmen alleen gebruikt wanneer deze vol aanslaat. Als je daar op probeert te letten zoals wij doen kunnen die remmen blijkbaar ontzettend lang mee. Ik heb ook altijd een soft-spot gehad voor Volvo, vanaf de 780 Bertone al. Binnenkort hopelijk wat proefritjes gaan maken kijken hoe het bevalt.

Hier overigens nog een foto van de schade, had erger gekund denk ik maar toch.. scheiße!

Nog een ervaringsdeskundige met een 5-cilinder Volvo.

Het AWD is tot modeljaar 2003 hetzelfde geweest van zowel eerste als tweede generatie V70 en enigzins kwetsbaar. Het gaat op zich niet stuk als de banden allemaal van hetzelfde formaat zijn gehouden (en daar moet je de slijtage ook in mee rekenen). Maar dat is nu juist een punt wat je niet weet. Vervangen van de visco koppeling van het systeem lost het op maar die dingen zijn helaas vrij kostbaar. De moeite waard om te zoeken naar eentje met een vrij recent vervangen visco koppeling dus.
In modeljaar 2003 was er een heel kleine facelift van de tweede generatie (Volvo logo op het stuur ipv de tekst Volvo) en toen is het Haldex AWD systeem gekomen. Dat is veel robuuster. Wel moet daar ooit eens de olie van vervangen worden maar dat is ook geen groot probleem. Mede daarom ben ik bij een modeljaar 2003 XC70 uitgekomen (waar sinds 2 dagen het check engine lampje van brand... angry smily )

Ohja: al iets van 315.000km op de klok van mijn XC70. Kilometers zeggen niet zoveel bij deze auto's. Staat van onderhoud is veel belangrijker.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-02-2019 13:08 door Engineer2.
@Engineer2, dank je! Dat zijn hele waardevolle tips thumbs up Ik had al iets gelezen over die facelift van de tweede generatie, ook de spiegels zouden iets anders moeten zijn dacht ik maar die van het stuurwiel is wel een hele makkelijke manier om een facelift te herkennen. Wat ik al zei, het aanbod van 2e generatie XC70's is veel groter, dus wellicht moet ik daar dan mijn pijlen op richten. Ik vind de eerste generatie (het 850 model zeg maar) vele malen mooier, echt een Volvo zoals deze ooit bedoeld was imho maar ik speel het denk ik toch liever op safe met een '03 of nieuwer. Ik had ook ergens gelezen dat een automaat beter was ivm kosten vliegwiel en koppeling enzo, klopt dat?

Dat kilometers niet zo heel veel zeggen merk ik wel aan de prijzen, die zijn hier echt "all over the place", en of het nu 2 ton of 4 ton heeft gelopen blijkt geen verschil in te zitten.
Jammer van de CEL, hoop dat het redelijk makkelijk te verhelpen is, succes!
De automaat heeft mijn voorkeur (die is trouwens ook beter in modeljaar 2003 en later) maar moet je ook een keer spoelen. De stuurbekrachtiging trouwens ook. Allebei moeten bij mij nog een keer gedaan worden. Handbak en benzine is wat zeldzamer maar bij de D5 is het dual-mass vliegwiel wel een ding ja.
Volgens mij kwamen de spiegels bij de grotere facelift van 2004. Toen zijn ook de koplampen met wissers verdwenen. Maar technisch was 2003 al stevig aangepakt. Ik heb dus nog wel de "oude" look maar met de moderne techniek.

DIe prijzen waren ook mijn ervaring. En om er een te vinden onder de 3 ton is al een uitdaging op zich. Ik heb de keuze gemaakt uit 3 stuks waar ik mee ben gaan rijden. Het is naar mijn beeld een echte Volvo in comfort en looks en tegelijk een stuk meer auto en meer luxe en afwerking dan een 850-V70. Ook een stuk groter volgens mij. Bedenk wel even dat het benzine verbruik bij koude motor en stadsgebruik fors kan zijn. 1:12 lukt maar 1:8 ook.
De CEL is een arm mengsel bij stationair; het lijkt een vacuum slang te zijn maar het regent steeds te hard om even rustig te kijken. Zal wel goed komen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-02-2019 15:32 door Engineer2.
Wederom bedankt voor deze waardevolle tips Engineer2! Ik ben het ook met je eens dat de 2e generatie V70/XC70's gewoon een echte Volvo is, persoonlijk vind ik de oudere versie gewoon meer karakter hebben, misschien omdat het toendertijd ook gewoon een nieuw concept was voor Volvo en je ze vrij weinig (meer) ziet.

Qua verbruik had ik 'm eigenlijk wel wat dorstiger ingeschat, mijn Mégane doet nu in de winter zo'n 1 op 11 maar deze nodigt dan ook wel uit tot een sportieve rijstijl. Hoedanook is verbruik niet zo heel belangrijk, ik maak met mijn auto maar zo'n 6000 km/jaar dus 1 op 12 of 1 op 6 scheelt maar zo'n 60 Euro per maand en voor de langere ritten met het gezin pakken we gewoon de Prius natuurlijk.
2 liter diesel 5 cilinder......D3....ooh wat aan magnifiek blok was dat..smiling bouncing smiley
Ja zo'n 5 cilinder diesel rijdt vast erg fijn Nico! Ook de D5 lijkt me een heel prettige motor en makkelijker te vinden dan de benzine 2.5 Turbo maar ik maak gewoon niet genoeg kilometers voor diesel. Qua wegenbelasting en verbruik zou het misschien nog kunnen, je betaalt hier een vaste toeslag van 500 Euro per jaar voor diesel maar ik rij gewoon té korte stukjes (zo'n 15 km enkele reis) en da's niet goed voor de techniek.
Met de winter zo goed als achter de rug is het weer tijd om wat zaken op een rijtje te zetten. Allereerst de winterbanden, beide auto's staan op studs en dat is echt niet fijn rijden op droog en schoon asfalt. Vandaag dus de Prius alvast op zomerbanden gezet en in het (lange) weekend is de Mégane aan de beurt. De zomerbanden van de Prius hebben zeker nog 5 mm rondom maar ik schrok wel een beetje van de zomerbanden van de Mégane, die zitten toch wel erg dicht tegen de slijtageblokjes aan..

Dus wat is nu wijsheid? Ik wil op korte termijn de Mégane gaan vervangen, maar met "slechte" banden krijg ik dat ding nooit verkocht natuurlijk, of ik moet de prijs erg scherp zetten. Kan ik dan beter een B-merk band eronder gooien of gewoon voor een set Michelins gaan en de prijs wat hoger zetten?

En dan nog iets.. de BMW 1-serie (E87) begint me steeds meer aan te spreken, zeker nu bekend is dat de nieuwe 1-serie FWD wordt lijkt het een beetje een "last of a kind" auto te worden en tevens mis ik heel erg de RWD ervaring van m'n 318Ci. Een E87 staat dus hoog op het lijstje van mogelijke opvolgers, maar dan weer die vraag: wat is nu de beste motorisering? Een 130i is natuurlijk het summum, maar die beginnen hier bij 12k en dan heb je er eentje die qua kilometerstand al een paar keer op-en-neer naar de maan is geweest. Een 4 cilinder zou dus beter binnen budget vallen, maar de benzine versies schijnen nou niet echt uit te blinken op het vlak van betrouwbaarheid. Een andere optie is dan diesel, en dan een pré facelift 118d of 120d met de M47 motor. Ijzersterk en oerbetrouwbaar blok, maar ik rij slechts zo'n 30 km per dag, met één of twee keer per week een langere rit van 2x50 km snelweg. De wegenbelasting verschilt hier niet zo veel ten opzichte van benzine, maar ik ben wél een beetje bang voor de korte stukjes en de impact daarvan op de techniek.

Wat denken jullie? Rij ik genoeg om een diesel niet om zeep te helpen of zou ik toch beter voor een benzine model kunnen gaan?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik zou jullie input echt heel erg waarderen smiling smiley
Je kunt wel net voor een diesel gaan, enige is dat die in de wintermaanden natuurlijk amper warm wordt. tongue sticking out smiley

Ik weet niet hoeveel uur die 50 km duurt. winking smiley

Maar opzich is een 118i best prima, geen strepentrekker maar wel voor BMW een vrij goed blok. Die 130i is natuurlijk het summum en opzich zou ik je wel aan willen raden die gewoon te pakken. Tenzij je het echt teveel geld vindt natuurlijk. winking smiley
Nico GTR
Je kunt wel net voor een diesel gaan, enige is dat die in de wintermaanden natuurlijk amper warm wordt. tongue sticking out smiley

Ik weet niet hoeveel uur die 50 km duurt. winking smiley

Maar opzich is een 118i best prima, geen strepentrekker maar wel voor BMW een vrij goed blok. Die 130i is natuurlijk het summum en opzich zou ik je wel aan willen raden die gewoon te pakken. Tenzij je het echt teveel geld vindt natuurlijk. winking smiley

Auto staat sowieso altijd binnen in de garage, en op het werk netjes aan het kacheltje dus echt mega koude start zal vrijwel nooit voorkomen. Ritje van 50km doe ik ongeveer 45 minuten over deur tot deur. Maar ik zal me nog verder inlezen in de 118i, al ben ik het met je eens dat het geen strepentrekkers zijn. Wat dat betreft heeft de M47 een stuk meer potentieel; 200 pk en 420 Nm koppel met een chipje, dat komt wel van z'n plek natuurlijk.

En zo'n 130i, tsja dan gaat het toch al richting de 15k voor een nette en als ik dan zie wat ze in NL kosten vertik ik het gewoon om zo veel extra te betalen. Maar zeg nooit nooit, import is natuurlijk ook nog een optie winking smiley
Vwb de banden, ik zou er geen A-merk meer onder gooien. Dat geld zie je never nooit terug in de verkoopprijs. De gemiddelde koper van een 15 jaar oude Megane is doorgaans weinig geïnteresseerd in de toegevoegde waarde van 400 euro aan Michelins.

Vwd de E87, goede keuze! De post-facelift is wel een stuk aantrekkelijker vind ik, en die 118i en 120i zijn toch niet zó slecht dat je ze moet vermijden? Een 130i is natuurlijk geweldig. Vergeet niet dat die dingen ook al een paar jaar nauwelijks meer afschrijven.. Wellicht dat het kostenplaatje tov een viercilinder best meevalt als je de totale kosten incl afschrijving doorrekent?

Edit: zie net je laatste reactie. Zo'n 118i met 143pk loopt wel hoor, geen zorgen. Pre-facelift 118i lijkt me inderdaad wel wat mager.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2019 21:56 door TYN.
TYN
Vwb de banden, ik zou er geen A-merk meer onder gooien. Dat geld zie je never nooit terug in de verkoopprijs. De gemiddelde koper van een 15 jaar oude Megane is doorgaans weinig geïnteresseerd in de toegevoegde waarde van 400 euro aan Michelins.

Vwd de E87, goede keuze! De post-facelift is wel een stuk aantrekkelijker vind ik, en die 118i en 120i zijn toch niet zó slecht dat je ze moet vermijden? Een 130i is natuurlijk geweldig. Vergeet niet dat die dingen ook al een paar jaar nauwelijks meer afschrijven.. Wellicht dat het kostenplaatje tov een viercilinder best meevalt als je de totale kosten incl afschrijving doorrekent?

Dank voor de goede raad TYN, denk dat ik er inderdaad gewoon een setje Firestones oid onder laat leggen, had ik met de Punto ook goede ervaringen mee.

Zoals gezegd moet ik me nog even inlezen mbt de 118i en 120i, maar stond me iets van bij dat de ketting en olieverbruik zwakke punten zouden zijn. Als het een non-130i benzine wordt dan waarschijnlijk inderdaad een post-facelift, maar in het geval van diesel moet het écht een Pre-facelift zijn, de LCI modellen kregen de N47 en dat schijnt echt een niet al te beste motor te zijn.

Ik schrijf het idee van een 130i nog niet af, eerst maar eens kijken wat er op m'n pad komt smiling smiley
Jaaaa doen!!! Die BMW dan! Ik ben vanaf het moment dat onze buurman een 1-serie als leaser had fan. Hij is Alfa-man, en na jaren mooie Alfa's te hebben gereden kwam daar een 1-serie, een donkergrijze 5deurs.

Volgens mij was het een 118, maar dat weet ik niet meer. Een kenteken met ST was het, of SV misschien. Maar goed, slimme dingen of technische dingen kan ik je niet vertellen.

Qua banden onder de Mégane, daar zou ik niet al te dure banden onder doen, ik denk dat bij de verkoop dit niet al te veel extra oplevert.
Doe jezelf een plezier en ga niet voor de diesel. En als het er een is met roetfilter dan is het al helemaal een no-go. Alleen de garage houder zou erg blij zijn met de extra omzet. Jouw afstanden en weinig snelweg zijn funest.

Verder volgens mij best een aardige keuze. Ik heb er zelf niets mee - vondt het vooral een iets doorgeslagen GTI. Wel gezinsruimte maar dan met spijkerhard onderstel en niet fijn zittende sportstoelen. Misschien is dat alleen als je een sportonderstel met grote velgen hebt. Na een 4 daagse tour Nederland - Gothenburg - Stockholm - Nederland was ik er in ieder geval wel klaar mee.

Verder weet ik vooral dat er constant iets mee mis was. De microfoon van de Bluetooth kit was waardeloos en is 3x van het plafond losgekomen, de achterklep was lek waardoor regelmatig de kofferbak vol water stond, de portierruiten zaten niet goed waardoor er heel veel windgeruis was, etc. Ohja en het motorblok was al eens gewisseld. Dat was nog los van de problemen die kwamen na slecht schadeherstel. Het was een 2e generatie 1-serie (dat is toch de E87?) en het was een van de eerste 100 exemplaren in Nederland. Zal best wat kwaaltjes hebben gehad die het jaar erna opgelost waren. Met een van de zwaardere diesels. De berijder (het was een lease auto) was wel van het type stevig doorrijden, dat wel.

Klinkt allemaal iets negatiever dan ik bedoelde. Kijk in ieder geval goed naar wat je erin zoekt en vermijd het eerste modeljaar.
Ik vind die 1 serie ook wel erg leuk om te zien eerlijk gezegd! smiling smiley
Sowieso mis ik de achterwielaandrijving ook soms wel eens... Bijvoorbeeld als je eens wat steviger optrekt en je stuur aan alle kanten begint te stuiteren, of een bocht met wat extra gas neemt en dat ook meteen duidelijk voelt in het stuur eye rolling smiley
Maar dat de 1 serie zoveel kwaaltjes had is dan wel minder om te horen. Je bent als Toyota bezitter al snel verwend als het op betrouwbaarheid aankomt tongue sticking out smiley
@Peter, het verbaast me een beetje hoeveel mensen de 1-serie stiekem toch wel leuk vinden, misschien is het een kwestie van gewenning want bij de introductie kon het model mij amper bekoren. Maar we gaan het meemaken, alhoewel het verhaal van Engineer2 hieronder me wel aan het twijfelen zet.

@Engineer2, dank wederom voor deze waardevolle input. Het is echt lastig nu want eigenlijk ben ik het met je eens dat een diesel waarschijnlijk geen goed idee zou zijn en dit is niet de eerste keer dat ik iets lees over de grote problemen bij de 4-cilinders benzine. Hoe dan ook is het een risico lijkt het. Toevallig heeft een collega van me die letterlijk bij mij om de hoek woont een 2006 320d met dezelfde M47 motor en zonder problemen, al weet ik natuurlijk niet hoeveel hij er mee rijdt in zijn vrije tijd.

Ik denk dat het plan voor nu is dat ik de Mégane op nieuwe B-merk zomerbanden ga zetten en er dan tot eind mei mee te rijden. In juni kom ik voor 3 weken naar Nederland en dan ga ik kijken of ik daar een mooie 130i kan vinden om die vervolgens te importeren.

@Omniradius, grappig dat je ook de RWD mist smiling smiley en inderdaad, als je Toyota gewend bent dan lijkt het heel vreemd wanneer je leest over allerlei problemen bij andere merken. Al moet ik zeggen dat ik persoonlijk dan wel weer een wat andere referentiekader heb door mijn ervaringen met voornamelijk Italiaanse, Franse en Duitse merken big smile smiley
Mijn voorbeeld (n=1) was wel een Diesel he.. geen Benzine. De rest is een kwestie van goed opletten, het is meer om aan te geven dat er ook slechte tussen zaten af fabriek.
omniradius
Ik vind die 1 serie ook wel erg leuk om te zien eerlijk gezegd! smiling smiley
Sowieso mis ik de achterwielaandrijving ook soms wel eens... Bijvoorbeeld als je eens wat steviger optrekt en je stuur aan alle kanten begint te stuiteren, of een bocht met wat extra gas neemt en dat ook meteen duidelijk voelt in het stuur eye rolling smiley
Maar dat de 1 serie zoveel kwaaltjes had is dan wel minder om te horen. Je bent als Toyota bezitter al snel verwend als het op betrouwbaarheid aankomt tongue sticking out smiley

*kuch D-4D kuch*
Engineer2
Mijn voorbeeld (n=1) was wel een Diesel he.. geen Benzine. De rest is een kwestie van goed opletten, het is meer om aan te geven dat er ook slechte tussen zaten af fabriek.

Ah ok, dank voor de verduidelijking thumbs up de facelift 120d kreeg inderdaad de infameuze N47 motor, absoluut geen topper naar het schijnt.
In mei leggen alle vogels een ei, en Zadelsnuiver gooit zijn wagenpark weer eens overhoop; de Mégane én de Vulcan hebben het veld mogen ruimen. Veel genoten van de Vulcan, maar motorrijden in Finland, of in elk geval in Helsinki is gewoon niet voor mij weggelegd. En aangezien de Mégane mijn winterbarrel was voor de donkere maanden was deze eigenlijk nu overbodig. Beiden vrij vlot kunnen verkopen, en dan op zoek naar iets nieuws.

Ik heb van alles overwogen, van SUV's tot dikke Amerikanen. Maar de auto die mij toch uiteindelijk het meeste aanspreekt is de BMW 1-serie. Heb de afgelopen dagen een aantal exemplaren bekeken en gereden en vandaag uiteindelijk met een 118d naar huis gekomen. Het was simpelweg de netste E87 binnen mijn budget in de regio, en rijdt heerlijk vlot met z'n dikke 2.0 turbodiesel in het vooronder die toch 122 pk en bijna 300 Nm koppel weet te genereren.

De auto is van 2005, heeft 246 dkm gelopen (net ingereden naar Finse begrippen) en is gespoten in de kleur "Sparkling Graphite Metallic", kleurcode A22. Qua uitvoering is het echt een Kojak Edition; dat wil zeggen zo kaal als een gepolijste biljartbal big smile smiley
Slingerraampjes achter, geen navigatie, geen cruisecontrol en geen luxe bekleding. Wat er wél op zit? Automatische dual-zone airconditioning, stuurbekrachtiging, BMW business radio/CD speler en centrale vergrendeling op de sleutel. Het verzetten van de 6 versnellingen gebeurt handmatig en dat past in mijn mening prima bij deze auto.

Van binnen is de auto werkelijk als nieuw, en geen kraakje of piepje in het interieur. Het onderhoudsboekje is netjes ingevuld en de auto staat op 4 verse BF Goodrich zomerbanden icm 16" originele BMW style 229 velgen. Winterset bestaat uit 4 zo-goed-als-nieuwe Nokian Hakkapeliitta 7 spikebanden op 16" staal met BMW wieldoppen. Van buiten is de auto nog erg netjes, een paar kleine parkeerplekjes en wat steenslag daargelaten. De lak glimt nog ontzettend mooi en de velgen zijn écht als nieuw.

Al met al erg tevreden met de nieuwe aanwinst, kan niet wachten om er morgen weer een stuk mee te mogen rijden big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-05-2019 22:25 door Zadelsnuiver.
thumbs up Ziet er goed uit. Veel plezier ermee.

Ohja: meer foto's....!
Thanks Engineer2, en ook nogmaals bedankt voor jouw waardevolle adviezen thumbs up

Morgen ga ik bij daglicht nog wat meer foto's maken smiling smiley
Mooie aanwinst hoor, weer heel wat anders dan een Megane drinking smiley. Veel plezier ervan!
Kijk, dat ging best snel! Veel plezier ermee! En ik ben ook wel benieuwd naar wat meer foto's! smiling smiley
Ik dacht vandaag nog aan je!

Gefeliciteerd met je mooie BMW!! Mooie kleurthumbs up

Ik ben nog altijd fan van de 1-serie! Ik denk niet dat ik ooit een andere BMW zou kopen, maar een 1-serie staat wel op mijn "die kan mijn Hundee-opvolgen-lijstje", niet op de eerste plaats, dat is voor de (Grande) Punto, maar de top 5 haalt de 1 zeker, misschien zelfs wel top 3.

Maar het ging over jouw BMW, Hilda hoeft zo te horen niet te krijsen "dikke BMW" , Kojak-editie vind ik wel echt een mooie omschrijving!

Veel plezier ermee!!
Micha, dank je! Zeker heel anders dan de Mégane, alleen de bouwkwaliteit al. Nu was de Mégane zeker niet slecht maar hoe bij de BMW bijvoorbeeld de deuren sluiten als een kluis zijn van die dingen waar ik echt van kan genieten.

Barri, best snel gegaan inderdaad, al heb ik wel in recordtijd een hoop auto's bekeken voordat ik de juiste had gevonden. Zaterdag 2 andere E87's bekeken en vandaag nog een B6 A4 1.8T Quattro. Druk maar productief weekend zullen we maar zeggen big smile smiley

Peter ook jij bedankt! Een 1-serie kan ik tot nu toe van harte aanbevelen, al heb ik er zelf nog maar amper 100 kilometer ervaring mee natuurlijk big smile smiley
De kleur ben ik zelf ook erg blij mee, al geven de foto's bij ondergaande zon wel een wat ander beeld dan in de volle zon. Mijn schoonmoeder rijdt overigens een Grande Punto, te zien in foto 3 maar ondanks de zeer lage kilometerstand heeft ze toch wel een paar serieuze problemen ermee gehad, versnellingsbak en stuurinrichting onder andere. Maar ach wie weet is het een maandagochtend auto, over het algemeen staan ze wel als betrouwbaar te boek geloof ik en het rijdt goed thumbs up
Ziet er netjes uit zo op de foto. Je zou niet zeggen dat er al 2,5 ton op de klok staat. thumbs up

Welke motorcode heb je nu?
Durashift
Ziet er netjes uit zo op de foto. Je zou niet zeggen dat er al 2,5 ton op de klok staat. thumbs up

Welke motorcode heb je nu?

Dank je Durashift! De kilometerstand zie je er inderdaad niet aan af, zeker niet in het interieur.
Dit is een M47, dus met de ketting aan de voorkant van het blok, wilde absoluut geen N47 met de inferieure ketting op die lastige plek tegen het schutboord aan.
Gaaf man! En ziet er inderdaad nog erg netjes uit voor de leeftijd/km-stand. Gefeliciteerd ermee!
Ik heb ook wel eens een 1 serie zitten overwegen voor mezelf. Ze zijn op zich redelijk betaalbaar inmiddels en kwa kosten/verbruik zijn ze ook best te doen geloof ik. Zou eens voor de gein een proefrit in eentje moeten doen om te kijken hoe het rijdt smiling smiley
omniradius
Gaaf man! En ziet er inderdaad nog erg netjes uit voor de leeftijd/km-stand. Gefeliciteerd ermee!
Ik heb ook wel eens een 1 serie zitten overwegen voor mezelf. Ze zijn op zich redelijk betaalbaar inmiddels en kwa kosten/verbruik zijn ze ook best te doen geloof ik. Zou eens voor de gein een proefrit in eentje moeten doen om te kijken hoe het rijdt smiling smiley

Dankuwel! Het is nu heel lastig in te schatten natuurlijk hoe het qua kosten zal verlopen maar de auto is echt heel goed onderhouden getuigen het compleet ingevulde onderhoudsboekje en de algehele staat. Vandaag even zitten speuren naar gebruikssporen in het interieur en op een klein dingetje naast de knop voor de elektrische ramen gewoon niets kunnen vinden. Zelfs het schakelpookje is nog als nieuw, waarschijnlijk ooit vervangen maar iemand die de moeite neemt om zoiets te doen is volgens mij wel erg zuinig op zijn spullen. Qua verbruik moet ik het nog aan de pomp uitrekenen maar bij 120km per uur in de 6e versnelling draait 'ie precies 2000 toeren en verbruik je minder dan 5 liter diesel op 100 km.

Voor nu alvast een fotootje van het interieur en het pookje big smile smiley

Qua rijervaring is het echt een topper, de 118d sleurt er gewoon aan in elke versnelling, en het onderstel is lekker stug zonder aan comfort te verliezen. Bochten neemt 'ie bijzonder scherp en eigenlijk voelt het bijna alsof je aan de weg kleeft. Kofferbak is groot zat alhoewel de achterbank wel wat krap is. Zelf zit ik daar nooit dus het zal me worst wezen, maar voorin is het prima toeven, zelfs met mij. 1m90 en 95 kilo volop de ruimte en mijn stoel kan nog een heel end verstellen als het moet.
Anonieme bezoeker
Re: Zadelsnuiver - '10 Toyota Prius 3 // '05 BMW 118d
06-05-2019 16:10
Je moet een 1-serie beschouwen als een tweezitter met twee noodzitjes. Ik heb een 130i, er heeft nog nooit iemand achterin gezeten. Ik rijd er 90% van de tijd alleen in. Perfecte rij-auto, goede maat en erg veel 'roadpresence'. Elke autokenner weet wel dat t een beetje een apart ding is. Behalve af en toe een beurtje nooit iets. Nu 151.000 gelopen.
FH126560
Je moet een 1-serie beschouwen als een tweezitter met twee noodzitjes. Ik heb een 130i, er heeft nog nooit iemand achterin gezeten. Ik rijd er 90% van de tijd alleen in. Perfecte rij-auto, goede maat en erg veel 'roadpresence'. Elke autokenner weet wel dat t een beetje een apart ding is. Behalve af en toe een beurtje nooit iets. Nu 151.000 gelopen.

Ja ach voor de kinderen is er voldoende ruimte achterin, maar een volwassen persoon wil er niet al te lang zitten kan ik me voorstellen.
Kun je wat meer vertellen over jouw 130i? Welke kleur, welke velgen en interieur, Msport bumpers of zonder? Of als je een foto wilt delen waardeer ik dat zeker! thumbs up
Zoals beloofd vandaag nog wat foto's gemaakt, moet er nog een keer met de spiegelreflex los op gaan maar dat komt later deze week wel.

De auto ook nog even afgespoten, hij was niet echt vies maar zat wel flink onder de pollen/stof. Op deze foto's is de paarse gloed goed te zien:

En hier lijkt 'ie weer gewoon grijs..

Anonieme bezoeker
06-05-2019 19:57
Mijn 130i is faceliftmodel bouwjaar 2007 met 265pk, Montegoblau, blauw stof, 5 deurs, automaat, schakelflippers, High Executive, sportstoelen, alarm, klapspiegels, navi professional, bixenon, PDC rondom, cruisecontrol, armsteun met telefoon geintegreerd en spraaksturing, bagagenetten, styling 256 velgen 17" met 225/45 Pirelli's P7 RFT, M-technik sportonderstel, sportstuur, onzichtbare trekhaak, nu 151.000 gereden. Volkomen originele auto, redelijk undercover. Heerlijke auto met een old-school 6 cilinder met een fabelachtig geluid.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2019 14:42 door FH126560.
FH126560
Mijn 130i is faceliftmodel bouwjaar 2007 met 265pk, Montegoblau, blauw stof, 5 deurs, automaat, schakelflippers, High Executive, navi professional, bixenon, PDC rondom, cruisecontrol, armsteun met telefoon geintegreerd, bagagenetten, styling 256 velgen 17" met 225/45 Pirelli's P7 RFT, M-technik sportonderstel, sportstuur, nu 151.000 gereden. Volkomen originele auto, redelijk undercover. Heerlijke auto met een old-school 6 cilinder met een fabelachtig geluid.

Dat klinkt als een heel dik apparaat, ik ben jaloers!

Misschien een domme vraag, maar heeft jouw E87 bekerhouders? Gek genoeg heb ik er geen, en dat is eigenlijk het enige wat ik echt mis.
Zo dat is een mooie binnenkant zeg! Wat netjes nog zeg!! Je hebt echt een goede aankoop gedaan zo te zien/horen! Wat een mooi strak interieur zeg, ook qua looks/ontwerp.
Leuke foto's! Die stadsfoto is leuk zeg!

Qua lichtinval doet het denken aan de kleur die pa ooit op zijn Vento had, die was ook grijs met dan in het licht wat paars/aubergine

Ik zag natuurlijk op de foto de Punto al, en wou nog een opmerking maken. Maar dat is wel redelijk dapper, toen ik jaren terug in Noorwegen met mijn Ypsilon was, en mijn katalysator er los onder had, was een FIAT-garage amper te vinden. Of is dat in Finland beter geregeld?
Anonieme bezoeker
06-05-2019 20:20
Ja, bekerhouder onder de middenarmsteun.
Gefeliciteerd! Nog nooit met een 1 serie gereden maar kan het me helemaal voorstellen dat het een top wagen is! Handbak en rwd maken het nog leuker. Specifiek naar een 118(D) gezocht?
@Peter, wederom bedankt! Ja het interieur is strak en sober maar dat vind ik juist erg prettig. Vind het ook altijd erg tof hoe bij BMW de middenconsole altijd een tikkeltje naar de bestuurder staat gericht, als klein jochie viel me dat al op bij de E30.

FIAT wordt hier al een jaar of 10 dacht ik niet meer geïmporteerd, maar Alfa Romeo nog wel. Een echte FIAT garage ga je hier dus niet meer vinden, maar er zijn nog wel voldoende specialisten om ze voorlopig op de weg te houden.

@FH, die middenarmsteun heb ik dus ook niet big smile smiley misschien eens uitzoeken of ik dat niet achteraf nog kan inbouwen dan.

@Damian, merci! In principe had de 118 of 120d de voorkeur, maar een 120i had ook nog gekund. Van alle auto's in de regio was dit gewoon het mooiste exemplaar dus was de keuze snel gemaakt. Hier in Finland is de MRB voor een diesel nog niet zo belachelijk duur als in Nederland en scheelt het maar 400 Euro per jaar ten opzichte van een benzine. Ik ben dus niet "verplicht" om veel kilometers te maken, alhoewel voor de techniek lange stukken wel beter zijn natuurlijk. Stiekem heb ik nu in 2 dagen al bijna 250 km gereden met de BMW dus als het zo door gaat denk ik dat de keuze voor diesel een goed besluit is geweest.

Overigens is met de 118d nog redelijk schoon met een CO2 uitstoot van (op papier) slechts 150 gr/km en in 2008 was de 118d uitgeroepen tot "World green car of the year" alhoewel dat natuurlijk wel het facelift model betreft.
Die 1-serie vond ik bij introductie zo gruwelijk lelijk. Nu vind ik hem steeds leuker. Een 130 zou ik best willen.
Haha ja wel herkenbaar Aras, niet dat ik 'm gruwelijk lelijk vond, maar wel erg apart. Overigens heb ik deze mening al vaker gelezen op dit forum, wellicht was de auto een beetje zijn tijd vooruit smiling smiley
Dit is toch ook een Chris Bangle BMW?

E60, E90, allemaal hun tijd te ver vooruit. winking smiley

Niettemin leuk ding! Ik had hem in 123D gepakt maar dit is ook vast een lekker motortje. thumbs up Wel jammer van Meggie. sad smiley
Anonieme bezoeker
06-05-2019 22:28
Vergeet niet dat kritiek veelal wordt geleverd door mensen die m niet kunnen of konden betalen. Nieuw is 't toch een duur autootje met wat opties. En veel mensen willen m wel maar dan is ie vaak te klein. Dus dan blijft het een onvervulde wens.
Zo, dat is nog snel gegaan dan, gefeliciteerd!

Ziet eruit als een fraai exemplaar, en de kms zie je inderdaad niet aan het interieur af. De CC zou ik persoonlijk wel missen.

Hij lijkt trouwens iets lager te staan dan standaard, sportonderstel? Al zou je dat obv de rest van de uitrusting niet echt verwachten.
@Nico, officieel is de E87 getekend door Chapman, ook bekend van de X5 en de Z4 maar Bangle wordt had zeker wel een vinger in de pap.
123d kwam pas ná de facelift, en dan heb je dus met de N47 te maken. Lang niet zo'n duurzame motor als de M47 maar absoluut een heel stuk sneller.
De Mégane heeft een mooi nieuw baasje gekregen, gekocht door een man die hem aan zijn 17-jarige dochter gaat geven big smile smiley

@FH, zo is het maar net winking smiley

@TYN, dank je! CC zou zeker fijn geweest zijn, gebruik het in de Prius ook graag maar ik kan wel zonder. Zou de auto er niet voor laten staan zeg maar.
Volgens mij is de auto niet voorzien van sportonderstel. Dit is wat de VIN decoder zegt:

Type Code UG31

E Series E87 ()

Series 1

Type SH

Model 118D UL (EUR)

Steering LL

Doors 5

Engine M47/T2

Displacement 2.00

Power 90 (KW)

Drive HECK

Transmission MECH

Colour SPARKLING GRAPHITE METALLIC (A22)

Upholstery STOFF MOIRE/ANTHRAZIT (AFAT)

Prod Date 2004-12-27

P7RPA Advantage package

S1CAA Selection of COP relevant vehicles

S441A Smoker package

S450A Height adjustment, passenger seat

S494A Seat heating driver/passenger

S4AKA Interior trim finishers silver

S520A Fog lights

S534A Automatic air conditioning

S548A Kilometer-calibrated speedometer

S662A Radio BMW Business CD

S818A Battery master switch

S842A Cold-climate version

S851A Language version German

S863A Retailer Directory Europe

S885A On-board vehicle literature Swedish

S896A Daytime driving light switch

S8SPA Control unit CO2

S925A Dummy-SALAPA
Nico GTR
17 is net te jong he. tongue sticking out smiley smileys with beer
Voor mij wel in elk geval big smile smiley
Gefeliciteerd met de BMW, geniet ervan!
Mooi om te zien dat de kleur vanuit verschillende hoeken anders is.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.