Zadelsnuiver - '10 Toyota Prius 3 // '05 BMW 530iA M-Sport // KVS en ophanging perikelen

Gepost door Zadelsnuiver 
Leuk, jij verwisseld vaker auto's dan ik schoenen zeg!

Ik ben benieuwd, Toyota RAV? Of Mazda/Ford SUV auto, een Tribute meen ik.
Haha Pjötr, ja dat heb ik vaker gehoord big smile smiley

Geen van de door jou genoemde modellen overigens. De auto is van 2005 en het is een USA import.
Hehe zo'n Aztek zou ik nog serieus overwegen ook big smile smiley

Maar neen, geen Aztek helaas tongue sticking out smiley
Chevrolet Blazer? Of nee:

Een Chevrolet Equinox of een ander GM-product?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-08-2018 15:29 door Pjötr.
De testrit is achter de rug dus kan het nu wel verklappen: Het is een Nissan Murano! Helaas was dit exemplaar een tegenvaller, flink wat olielekkage en de CVT versnellingsbak voelde alsof hij van elastiek was. Heb in Amerika ooit een Murano gehuurd dus weet hoe het hoort te rijden en hier zit duidelijk iets niet helemaal goed. Ook vergeleken met de Prius veel te veel toeren en geen vooruitgang, zelfs voor een CVT.

Maar de Murano an sich vind ik een hele fijne auto, dus ik hou m'n ogen gewoon open voor een beter exemplaar smiling smiley
Niemand die mijn hint vatte, zo'n suf is toch niks aan...

O.T. Jammer dat de bewuste Murano tegen viel, de juiste komt vast nog wel een keer voorbij!
Ja ik vond 'm goed Dirk, misschien had je beter "Niks'an" kunnen schrijven big smile smiley

Maar inderdaad, de juiste komt wel voorbij. De nummer 2 op mijn lijstje staat echter wat ver weg dus kan die niet op korte termijn gaan bekijken helaas.
Murano vind ik nou niet wat.

Waarom geen setje nokkenassen voor de Meg. En een rs kit. En en en.....sad smiley
Ah Nico, ik dacht dat jij als Nissan liefhebber de Murano wel interessant zou vinden, ook omdat deze motor in de Nissan Skyline (V35) en 350Z was geleverd en in de topmodellen van Renault.

Ik zit al een tijd met het idee in m'n hoofd om een 4x4 te kopen, sowieso voor in de winters maar ook omdat ik graag een caravan wil kopen in de toekomst.

Maargoed geen man over boord, voorlopig is de Mégane nog niet weg winking smiley
Niks an vond ik dan weer te voor de hand liggend. big smile smiley

Buitenbeentje om eens over na te denken...
350Z klopt. Maar welke skyline is die in geleverd dan?

R32,R33,R34 hadden de RB26DETT en de R35 een VR38DETT.

Die in de Murano is de VQ35 en vind inderdaad ook zijn weg naar de Espace en werd gebruikt in de formule Renault V6 cup.

350Z is geinig. Maar een Murano...... Nee. Dat zijn toch net teveel concessies. winking smiley

Maar goed. Ontwerp is wel geslaagd blijft enkel jammer van de CVT.
Een murano, hoe is je zoektocht naar een murano begonnen? Beslist geen alledaagse auto, wel een gave. Ook nog andere kandidaten op de lijst?
Damianw26
Een murano, hoe is je zoektocht naar een murano begonnen? Beslist geen alledaagse auto, wel een gave. Ook nog andere kandidaten op de lijst?

Gewoon altijd een mooi model gevonden, kon nu via via dit exemplaar kopen dus vandaar dat dit zo aangewakkerd is. Andere kanshebbers.. weet het niet maar sta open voor gelijksoortige alternatieven smiling smiley
Zadelsnuiver
Skyline V35, dit model:

Oh die.

Infinity G35. drinking smiley Dat vind ik wel wat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-08-2018 19:27 door Nico GTR.
AH leuk, jammer dat dit exemplaar een beetje tegenviel! Ik ben zaterdag met een vriend auto's wezen kijken, en ik ben er inmiddels wel achter dat er heel veel meuk te koop is, waarvan je denkt "hoe dan" .

Maar ja jou kennende, ik hou je topic in de gaten smiling smiley
Er staat inderdaad veel meuk te koop Pjötr, hier in Finland echt al vaak meegemaakt dat een auto aan wordt geboden als bijna nieuw, maar wanneer je gaat kijken is het een afgeleefd hok. Nu denk ik dat men hier wel een wat andere mentaliteit heeft, sneeuw, pekel, grind, roest, veel kilometers, vies interieur.. hoort er een beetje bij misschien want je kunt er bijna niks tegen doen met dat rotweer. Daarom vind ik persoonlijk een import auto wel interessant, heeft 'ie in elk geval niet jarenlang in deze omstandigheden hoeven te rijden.

Zit nog wat te zoeken naar alternatieven.. eerste generatie Outlander (Sport) vind ik ook mooi, maar geen V6 helaas. Jeep Grand Cherokee 4.0 lijkt me wel wat, en oerbetrouwbaar naar het schijnt. Kia Sorento vind ik mooi maar dan weer "slechts" een 2.4 of anders een late Opel Frontera 3.2 zou ook nog kunnen.
Maar met een Sorento kan je toch ook wel dikke Kabe trekken? Vorig jaar in Riga was er bijna een woonwagen getrokken door Passat.
Frontera is ook leuk, een Forrester dan? Ook geen v6, maar wel n dikke caravan trekker... heb je al eentje op 't oog (caravan dus).

Ik wil stiekem de vouwwagen ook wel inruilen, of voor een Eriba, Predom of een klap-caravan. Maar gezien 't feit dat mijn ouders een lichtgewicht Sterckeman hebben, die beladen max 1000 weegt, maar wel een ruime 4 persoons is, denk ik dat ik inmiddels dat ik ooit die ga overnemen, mijn ouders zijn immers al 70+ . Zoals het nu lijkt willen we volgend jaar met zijn 3en richting Rusland, zelfs mijn moeder ziet dit zitten, hoewel ik ook wel weer eens richting Scandinavië zou willen.
Een eerste generatie Sorento heeft een hoog trekgewicht, maar qua auto vind ik het niks. Heb er regelmatig mee gereden (met een zware tandemasser er achter).
Klinkt als een mooie trip Pjötr, en dan kun je ook mooi een stop maken in Finland big smile smiley

Heb geen concrete caravan op het oog, maar het liefst een Tabbert Comtesse of Baronesse van rond 2003, dat vind ik zelf de mooiste, vooral in zo'n "verde" uitvoering. Maar ligt er dus totaal aan wat voor trekker er komt, anders moet ik het misschien met een t@b doen big smile smiley

Barri, geen idee hoe een Sorento verder rijdt, wellicht dat een proefrit het uit zal wijzen tzt.
Is dat nog een "goudkleurige" ? Of het nieuwe model? Tabbert vind ik om de een of andere manier ook altijd erg fraai.

Trouwens, een T@B is er ook als grote, dan kan je met het hele gezin op pad:

Finse link!

Maar achter een Mégane kan je toch ook iets hangen? El Hundee heeft al een trekkracht van maximaal 1000, en dat is slechts een 1.3.

Ik meen me trouwens te herinneren dat de eerste Sorento nog een oud chassis had ofzo.
Dat zijn inderdaad nog die beige-kleurige caravans thumbs up
Zo'n grote T@B is ook leuk, maar niet helemaal mijn stijl. De Mégane mag 1300 kg trekken, an sich zeker niet verkeerd smiling smiley
Haha, nee dat had ik wel verwacht... In mijn vriendengroep hebben we daar een uitdrukking voor "ik ken jouw soort" grinning smiley

Die beige (we hebben het over Tabbert, dus dan is het toch echt wat meer kitsch, dus goudkleurig, puh) vind ik mooi, hoewel ik snap dat er op den duur veranderingen en updates komen, en dat waardes dan wel uiterlijk veranderen. In mijn ogen hoort een Tabbert niet wit te zijn,dus de moderne vind ik stom, hoewel de binnenkant natuurlijk wel fraai is.

Maar met die 1300 KG, dan heb je geen andere schoenen, ehmmmm auto voor nodig toch winking smiley
Een Tabbert hoort inderdaad beige (of goud tongue sticking out smiley ) kleurig te zijn, zo'n nieuwere witte kun je bijna niet meer onderscheiden van de meeste caravans. Van binnen nog steeds fraai natuurlijk, maar toch net niet hetzelfde. Het nadeel van een oude Tabbert is wel dat je kans loopt om simpelweg geweigerd te worden op sommige campings, aangezien ze ook vaak als echte woonwagen gebruikt worden.
Maargoed gelukkig kun je hier in Finland in principe kamperen waar je wilt, zelfs op private grond dankzij de zgn "everyman's right"
[www.ymparisto.fi])

Ben nu wat aan het kijken naar de Grand Cherokee, de 2e generatie (WJ) van 1999 t/m 2004. Er staan hier in Finland meer 4.7 V8 te koop dan de 4.0 I6, en volgens mij schelen ze in verbruik toch niet zo gek veel. Een andere kanshebber is mogelijk nog de Mercedes-Benz ML 320 van de eerste generatie. Krengen mogen een hoop trekken en vind het in de juiste configuratie toch best een mooie auto om te zien. Betrouwbaarheid cq bouwkwaliteit blijft wel een issue dus weet niet zeker of ik het aandurf maar een goed onderhouden exemplaar maakt zeker een kans! Oh en ik zit ook nog met een schuin oog naar de Lexus RX300 te loeren. Die mogen 2000 kg trekken, lijkt me wel afdoende smiling smiley
Ja goede vraag eigenlijk big smile smiley kan best zijn dat er uiteindelijk iets totaal anders komt natuurlijk maar ik ben best wel klaar met al die sneeuw enzo in de winter. Goede 4x4 eigenschappen en veel bodemvrijheid zijn dan wel lekker meegenomen zeg maar. En ook qua ruimte misschien wel fijn met 3 kinderen op de achterbank, al ben ik me er van bewust dat de meeste SUV's en terreinwagens relatief gezien niet bijzonder ruim zijn.
Outback heb ik nog niet baar gekeken, XC70 wel alsmede de Audi Allroad A6. Maar vooral de laatste vertrouw ik niet zo big smile smiley
En als je dan bij Volvo kijkt, waarom niet een XC90? Die is ook met 6 (en 8!) cilinders geleverd.
Goede tip Dirk! Heb even gekeken, best een mooie auto maar relatief nog best duur. Ik zet hem op het lijstje smiling smiley
Infiniti FX?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2018 14:11 door Jay DoubleYou.
Zo dan en dan dacht ik dat ik wispelturig was met mijn auto's grinning smiley
Zou absoluut eens bij een outback gaan kijken, bijzonder fijne en goede auto's.
Een A6 allroad zou ik absoluut niet aanbevelen, technisch echt matig, zeker de oudere met veel km's.
@Jay doubleyou, heerlijke wagens, maar de goedkoopste in Finland kost 15k, dan blijft er maar weinig over voor de caravan zeg maar big smile smiley

@bofkont, een Outback is wel mooi ja, ik zal eens mijn licht opsteken bij Subaru smiling smiley De Allroad laat ik inderdaad aan me voorbij gaan, schitterende wagen om te zien maar die 2.5 TDI of 2.7TT zijn volgens mij nu net niet de hoogtepunten van betrouwbaarheid.
De zoektocht gaat voort, maar dat betekent niet dat het huidige wagenpark geen aandacht krijgt. Zo hadden we gisteren en vandaag APK (katsastus beet dat hier) op de planning voor respectievelijk de Prius en de Mégane.

De Prius was vorige week over de 200 dkm gerold, dus voor sommigen misschien een oud leeggetrapt hok. Gelukkig vond de keurmeester van niet, en stonden we 10 minuten later met een goedgekeurde auto weer op de parkeerplaats. Geen verassing natuurlijk winking smiley

Vandaag was het dus de beurt aan de Mégane, dat verliep iets anders maar toch wel naar verwachting. Ik hoorde sinds kort namelijk een knarsend geluid in de voortrein en volgens de keurmeester moeten er 2 nieuwe stuurkogels op/in om weer een jaar veilig de weg op te kunnen. Je krijgt hier in Finland één maand de tijd om de auto voor herkeuring aan te bieden dus direct een afspraak bij m'n garage gemaakt. Helaas hadden ze deze maand geen tijd meer maar op 5 september ben ik aan de beurt. Verder nog even goed naar de bodem kunnen kijken, zag er echt boven verwachting goed uit eigenlijk!

Van de Prius helaas geen plaatjes (het ging zo snel) maar van de Mégane heb ik nog wel snel 2 kiekjes kunnen maken:

Remmen en schokdempers test:

Naast een goed gebruikte Defender TD5:

Ook nog even met de spiegelreflex aan het spelen geweest, met als resultaat 2 toch wel leuke plaatjes van de Mégane en de Vulcan:

Mooie foto's van de motor, en de Renault!! Gefeliciteerd met de APK... Valt het je tegen de afkeur?

Ik heb toen ik naar de Noordkaap ging op een eilandje in Finland geslapen ja, heel erg gaaf was dat. Ik voelde me toen net een avonturier winking smiley

Een Forrester is ook een goede trekker trouwens. Hang je zo'n Benz ervoor, ja dan ben je echt een prototype ja! drinking smiley

Trouwens dit is ook leuk:
De APK ging eigenlijk exact als verwacht; geen opmerkingen voor de Prius en een klein euvel voor de Mégane. De auto is tenslotte al bijna 15 jaar oud dus ik ging er wel van uit dat er iets aan de hand zou zijn.

Zo'n rijdende chalet! Ja ik vind het wel mooi maar ga toch liever voor een meer conventionele sleurhut big smile smiley

En zo'n eiland is leuk! In het Zuid-Westen is een hele mooie archipelago met duizenden eilandjes! Wel aardig afgezonderd van de buitenwereld inderdaad maar soms is dat natuurlijk niet verkeerd smiling smiley
Gaaf ding hoor die Vulcan, klinkt vast ook lekker vulgair!
Mooi dat de Prius probleemloos door de katsastus gerold is en de Megane, ach, als die kogels alles is...

Wanneer ben je weer een keer in het Brabantse land? (iets met gerookte ribben enzo)
Dank je Mechanix! Ben er zelf ook nog erg tevreden over. En hij gaat best goed vooruit voor een 800 met amper 60 pk. Toch zou ik nog wel een slagje groter willen ooit, maar voor nu lekker genieten van de Vulcan cool smiley

Hij klint inderdaad erg lekker Dirk, een paar pagina's terug staat nog ergens een linkje naar een heel kort youtube filmpje. Maar je moet het eens in het echt horen, wanneer kom jij hier naartoe dan? big smile smiley

Ik hoop ergens in het najaar naar Nederland te komen, maar niets is nog zeker aangezien de kinderen gewoon naar school moeten en ik ga het liefst buiten de schoolvakanties om. Maar ik laat het je direct weten wanneer het e.e.a. geboekt is thumbs up

Oh ik moet eerlijk zijn, de Megane heeft ook een defecte pomp voor de ruitenwissersproeiers, die word ook gelijk met de stuurkogels vervangen.
Verder de aantekening dat de stadslichten voor het niet meer deden. Deze ter plekke vervangen maar helaas werken ze nu nog steeds niet. Best curieus maar daar gaan de heren van de garage ook een blik op werpen smiling smiley
Voor degenen wie het interesseert; de Mégane is vorige week alsnog goedgekeurd thumbs up 178€ waren de kosten voor de nieuwe stuurkogels en de ruitenwissersproeier en de lampen doen het ook allemaal weer gelukkig.

Weinig nieuws verder, de Prius heeft een paar rode strepen op de passagiersdeur, waarschijnlijk op een parkeerplek iemand met een rode auto z'n deur opengesmeten ofzo. Volgende week avondploeg dus ga hem overdag eens lekker kleien en wassen en kijken of ik het weg kan poetsen. Ook het interieur maar weer een keer grondig schoonmaken, de frietjes en kruimels en half opgegeten kipnuggets worden zelfs m'n vrouw nu iets te gortig.

De Vulcan gaat binnenkort onder zeil denk ik, misschien nog een paar droge dagen meepakken deze maand, dan zal het voor dit jaar weer gedaan zijn waarschijnlijk.

Kijk af en toe online nog eens naar wat leuke SUV's, maar aan de andere kant ben ik gewoon heel tevreden over de Mégane. En nu met een jaar APK in de pocket voelt het ook een beetje zonde om 'm nu weg te doen. Maar wie weet, misschien vind ik wel iets waar ik echt verliefd op word..

Ohja en een collega heeft een rode Porsche Boxster gekocht! Hopelijk mag ik daar binnenkort een klein rondje in maken smiling smiley
Komen de strepen op de deur niet van die Porsche? winking smiley Zonder gekheid : balen man, zo'n schade sad smiley

Mooi dat de Megane bevalt. Gewoon lekker houden joh!
Jemig da is zuur van die strepen. Zo blijkt maar weer, het maakt niet uit hoe zuinig je zelf bent op je spullen want er is altijd wel iemand anders die het kan verklooien.sad smiley

Rondje in de Boxter moet ook wel leuk zijn denk ik. Benieuwd hoe het zich verhoud tot jouw ervaring met de Don, een wereld van verschil waarschijnlijk. big smile smiley

Ik heb zomaar het gevoel dat, als de juiste auto langs komt, die megane ook zomaar ineens weg kan zijn. Tot die tijd gewoon lekker van genieten, zit met jou wel goed. thumbs up
Gefeliciteerd met de APK! Altijd goed om te horen!

Is dat is net zoals hier, dat je een bepaalde tijd hebt om na afkeur het te fixen?

Ohja, het is alweer bijna winter he? Bijna niet voor te stellen, vandaag nog de korte broek aan gehad, maar ja het is al weer bijna oktober.

Ohja2, je kan ook ipv een SUV een trekker kopen, daar kan je je Tabbert ook achter hangen! Vorige week nog gezien! smiling smiley
Denk niet dat de Boxster de boosdoener was Barri big smile smiley Wel toevallig inderdaad!

Dirk, ik moet zeggen dat m'n vrouw nu niet echt zachtzinnig omgaat met de Prius, het is een werkpaard met al meer dan 2 ton op de klok maar hij ziet er wel echt nog piekfijn uit. Dan is het inderdaad jammer dat zoiets gebeurd maar helaas niet onvermijdelijk. Maar het komt wel goed, ben al lang bij dat er geen deukje of putje in de deur zit thumbs up

En de Boxster, ja ik ben echt benieuwd! In een rechte lijn denk ik dat de brute kracht van de Cadillac bijna niet te evenaren is, maar de Boxster schijnt echt meesterlijk strak te sturen en natuurlijk die motor vlak achter je oren, lijkt me erg gaaf!

Pjötr, dank je! Het is hier inderdaad zo dat je een maand de tijd hebt om de auto te repareren en opnieuw aan te bieden voor de keuring. Het was even kiele-kiele want de Mégane was vrijdag pas klaar bij de garage en woensdag was de laatste dag om hem bij de APK te laten zien.

De winter staat inderdaad bijna weer voor de deur, vanochtend was het maar 4 graden! Nu vooral veel regen.
En een trekker? Ik weet niet of ik daar ook 3 kinderstoelen in kwijt kan big smile smiley
Een kennis met een Boxster (en een 911 in de familie) vertelde me eens dat de Boxster het ruim wint van de 911 qua bochtenwerk. Op een circuit (maar dan niet een stratencircuit) zou de 911 het wel winnen. Leuke auto. Met de eerste generatie wel heel veel problemen met de motor. Mijn kennis heeft de zijne dan ook met een kapotte motor gekocht en opgeknapt.

Jammer van de streep maar goed te horen dat de auto's weer gekeurd zijn. Gaat de zoektocht naar een SUV nog verder? Als tip nog even; een van Amerikaanse auto of SUV is vaak niet berekend op een stevige aanhanger. Daar hebben ze immers pick-ups voor. Dat er Europese bedrijven zijn die er dan wel een trekhaak op maken staat daar los van. Met het toevoegen van een transmissie olie koeler is er vaak geen probleem meer.

Om die reden sneuvelde van de toen populaire Chrysler Voyager de versnellingsbak nogal eens. De ANWB was goed bekend met Nederlanders die met een caravan + Voyager de bergen in gingen zonder extra olie koeler. Die hebben er heel wat auto's opgehaald met kapotte bak. En van de Chrysler engineers ook nog weleens gehoord dat ze versteld stonden wat die rare Europeanen allemaal deden met hun soccer-mom autotje. Die vonden het volstrekt normaal dat de auto daar niet tegen kon. Alsof wij een 6 meter caravan achter een Citroen C1 zouden hangen.

Sommige SUV's worden ook in de USA veel gebruikt om trailers mee te trekken (de Cherokee is daar een voorbeeld van en verder eigenlijk alles met een ladderchassis) maar luxe SUV's meestal niet. De Murano, de Infiniti's, de Lexus'en en dergelijke zijn uitgezonderd misschien de allergrootste allemaal luxe SUV's. Even checken dus. Een pick-up truck met dubbele cabine al eens overwogen? Een Silverado is luxer dan de meeste SUV's, rijdt comfortabel en achter de caravan kan je nog een boottrailer meeslepen als het moet.
Klopt inderdaad van de motorproblemen bij de eerste generatie Boxster (en de 996), het exemplaar van mijn collega heeft nog maar 51 dkm gelopen maar heeft wel al een nieuwe motor nodig gehad. Als het goed is, heeft de nieuwe motor wel betere IMS lagers thumbs up

En bedankt voor de tips nog! Een Grand Cherokee is zeker een kanshebber, alleen de achterbank is wat raar gevormd, ik hoop dat ik daar 3 kinderstoelen op kwijt kan. Zo'n dubbel cabine pickup is wel echt een droom voor mij, maar die zijn hier nog vrij kostbaar en erg duur in verzekering en belasting. Ik ga er in elk geval op letten smiling smiley
Hoi Pipeloi! Daar zijn we weer met wat kleine updates!

Allereerst wat minder nieuw betreft de Prius; vandaag een klein scheurtje in de achterbumper gereden sad smiley Reedt achteruit van een helling, opeens begon de PDC te piepen maar ik was te laat met remmen; een sneeuwbank lag daar zomaar in de weg met een mooie kraak in de achterbumper en een streep op m'n ziel als resultaat. Gelukkig zijn er geen scherven dus hoop ik dat het nog enigszins te fixen valt. Morgenmiddag zet ik 'm even op de brug zodat we het wat beter kunnen bekijken.

Verder heeft de Prius nog een grote beurt gehad waarbij de 12V accu is vervangen. Deze was nog origineel en met de koude winter in volle gang geeft het wel wat extra zekerheid om zulke zaken te vernieuwen. En geloof het of niet, de Prius rijdt nu na ruim 213.000 kilometers op de klok nog steeds op zijn originele remblokken en schijven eye popping smiley Hoe het kan weet ik niet, bij elke beurt geven ze de schijven een behandeling en daarna rollen we gewoon weer vrolijk verder.

Dan de Megane, daarmee gaat alles prima, behalve de aanjager van de kachel want die heeft er afentoe geen zin an. Best lastig met deze vrieskou en ook enigszins gevaarlijk natuurlijk. Ik had al de tip gekregen van Nico dat het een stang van het mechaniek kan zijn, dat we deze even opnieuw vast moeten klemmen maar ik ga eerst morgen even kijken of er niet een zekering half los hangt ofzo.

En qua zoektocht naar een andere auto.. Met al die sneeuwperikelen en half-werkende kachels zit ik nu toch weer met een schuin oog naar een vervanger voor de Megane te kijken. Ik heb op het moment een beetje een Volvo-tik dus ben me wat aan het orienteren op de XC70. De mooiste vind ik nog de eerste generatie V70 in Cross Country uitvoering met de 2.4 turbo. Qua aanbod valt het wat tegen, de mooiste die ik heb gevonden staat al op ruim 270 dkm maar daar moet nog wel een paar ton bij kunnen denk ik? Ach we gaan het meemaken, eerst de beide auto's maar helemaal in orde maken en dan zien we wel weer..
Schade maken doet zeer, hopelijk een easy fix. Maar zo’n lekkere 5 cilinder turbo met een xc70 eromheen is toch wel een heel ander soort slag dan die megane, motorisch iedergeval stukken mooierthumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.