Zadelsnuiver - '10 Toyota Prius 3 // '05 BMW 530iA M-Sport // KVS en ophanging perikelen

Gepost door Zadelsnuiver 
@Barri, zeker fijn! Ga straks even de wekelijkse boodschappen doen, is dat ook weer gedaan. Niet geslaagd voor de matjes overigens.

En investeren tsja.. wat kost een setje veren, 200 Euro ofzo? Zet ik ze er zelf onder met een kameraad en even uit laten lijnen en klaar zijn we. Natuurlijk krijg je dat geld nooit terug maar moet wel wat over hebben voor de hobby winking smiley

@Nico, ik zou er niet raar van staan te kijken dat het gewoon wat tijd nodig had. Dempers moeten wellicht wennen aan de nieuwe veerweg, camber staat anders dus bandjes moeten even inslijten.. normaal zou 35mm op standaard dempers niet zo spannend moeten zijn dacht ik.

Mooi (gepoetst) frans barrel dan! Gefeliciteerd, leuk eigenzinnig model. Stuk gewaagder dan de Golf, ook een goede auto, maar saaier.
Rijdt de Mégane erg anders dan de Golf of is het vergelijkbaar?
Dank je Joop! Zwart blijft toch de leukste kleur om te poetsen, geeft echt veel voldoening smiling smiley

Tsja hoe rijdt het, helemaal niet verkeerd moet ik zeggen. De GTI was zeker sneller, zeker door de turbo voelde je veel meer die duw in de rug. De Mégane is zeker rap, maar het is veel meer lineair natuurlijk en als je niet bang bent om toeren te maken doet 'ie niet veel onder voor de GTI. De 6-bak in de Mégane helpt daar ook wel in mee. Verder is de Mégane net iets meer comfortabel al voelde de GTI wel iets degelijker aan. De Mégane heeft ook betere stoelen, mijn GTI had in tegenstelling tot de eerdere GTI's geen Recaro's maar gewone sportstoelen van VW zelf, en alhoewel de extra zijdelingse steun wel fijn was, had ik af en toe wel het gevoel dat de stoelen van triplex gemaakt waren ofzo.
Op het vlak van sturen, geloof het of niet maar ik vind dat de Mégane strakker stuurt dan de GTI. Kan ook aan banden(maat) enzo liggen maar goeiedag wat kan die Mégane allejezus hard door de bocht zeg!

Al met al zou ik zeggen dat de Mégane ongeveer 90% kan van wat de GTI Kan, maar voor 50% van de kosten zeg maar. De GTI was degelijker maar de Mégane is moderner en dat is toch ook wat waard. Qua looks ben ik het helemaal met je eens dat de Mégane veel speelser is dan de GTI alhoewel ik best begrijp dat een Golf over het algemeen bij meer mensen in de smaak zal vallen, daar zijn ze op ontworpen natuurlijk. Tot slot is de Mégane ruimer en voelt echt als een grote auto terwijl ze qua gewicht niets schelen (1213 vs 1225 kg).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-04-2018 20:04 door Zadelsnuiver.
Jij bent ECHT blij met je Mégane !! ;-).
Viva la Difference!
Goed gezien Ralph, ben absoluut erg blij met de Mégane, en laten we de Kawasaki ook niet vergeten natuurlijk smiling smiley echt nog geen moment spijt gehad van deze oplossing thumbs up
Good Job!

Mooi gepoetst!

Ik zag zaterdag nog een motor, en ik moest meteen aan jou denken, zelfde model haast (hoewel, eerlijk is eerlijk een motor is een motor voor me), maar die had lichten in een strookje in het zadel, echt dik! Ik wou nog een foto maken, maar ik had m'n handen vol met bierbig smile smiley
Jij en je bier altijd! big smile smiley

Volgens mij weet ik wat je bedoelt, heb het ook weleens gezien dan zit de lichtunit net onder het zadel zeg maar. Vind het ook erg fraai maar aangezien ik m'n kentekenplaat aan de zijkant heb hangen moet daar ook een lampje boven natuurlijk. Maar wie weet misschien wel een projectje voor de toekomst smiling smiley

Overigens heb ik gisteren ook die zonnebrandcrčme vlek weg weten te krijgen, met een beetje van de Autoglym Super Resin Polish was 'tie zo weg! Nu maar hopen dat 'ie weg blijft big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-04-2018 21:15 door Zadelsnuiver.
Jaa, een soort lipje/ledje erin, zag er goud uut!

Nou het was heel grappig, we gingen naar Cars & Coffee, maar wij waren iets eerder dan mijn maat, en ik had me verslapen, dus geen ontbijt gehad.. Aangezien we bij de jumbo-parking hadden afgesproken konden we snel wat halen, we waren te vroeg... Ik loop altijd langs de koopjesbak van de jumbo en daar lag speciaalbier in, voor weinig.. Dus toen ik we terugliepen en ik dus geen foto kon maken, dacht ik ook meteen aan je "ben je Fins ofzo opmerking" winking smiley

Good job! van dat zonnebandcreme!thumbs up
Toch maar eens een DNA test doen Pjötr big smile smiley zo kwam ik er zelf achter dat ik maarliefst 20% Scandinavisch ben maar geen idee waar dat vandaan moet komen winking smiley

Overigens.. toen ik de Mégane ging kopen had de verkoper hem geadverteerd als zijnde een "Authentique Comfort" uitvoering. Als ik de mijne vergelijk met andere Authentique uitvoeringen heb ik een luxere bekleding, automatische airco en dan natuurlijk de zilveren deurgrepen en 17" wielen. Heeft iemand misschien een overzicht van alle verschillende uitrustingsniveaus en de kenmerken daarvan? Heb zelf al wat proberen te Googlen maar een echte brochure ofzo heb ik niet kunnen vinden.
Authentique
Rush
Extreme
Expression
Oasis
Dynamique
Privilege
Renault Sport

De 2.0 16V VVT (ja deze F4R heeft dat ook) was enkel leverbaar in de Dynamique en Privilege uitvoeringen. Dus Authentique.....no way....tongue sticking out smiley Maar dat vraagteken had ik al in het begin. tongue sticking out smiley

De makkelijkste herkenning (als het uitrustingsniveau niet in je dashboard kastje staat) zijn de ramen achter elektrisch bedienbaar, zo ja? Privilege, zo nee? Dynamique. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-04-2018 23:31 door Nico GTR.
Wederom dank Nico, dan heb ik waarschijnlijk een Privilege aangezien de achterramen inderdaad elektrisch bediend zijn thumbs up zal vandaag eens in het dashboardkastje en boekje kijken smiling smiley
Nu maar hopen dat Renault Finland dezelfde uitrustingsniveaus hanteert als Renault Nederland. big smile smiley
Dat vroeg ik me dus ook al af. Ach verder geen man overboord natuurlijk als het niet zo is, maar het zou wel handig zijn om te weten wat voor uitvoering het nu precies is. Het boekje en dashboardkastje wisten het overigens ook niet big smile smiley
Gewoon Dirk
Nu maar hopen dat Renault Finland dezelfde uitrustingsniveaus hanteert als Renault Nederland. big smile smiley

Dit is Renault UK, wij hebben in Nederland de Rush, Extreme en Oasis nooit gehad.

Maar das wel het totaal plaatje van welke uitrustingsniveau's er allemaal waren. En dan is Authentique, Expression, Dynamique en Privilege eigenlijk als standaard wel in elk land geleverd kon worden aangezien dit de hoofduitrusting is voor Renault. Doch kan de Finse importeur inderdaad hebben gezegd dat de Dynamique niet leverbaar was. Dan heb je dus sowieso een Privilege.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2018 13:54 door Nico GTR.
Grappig.. ik ben al een paar dagen op zoek naar een online brochure voor de Mégane maar kan echt niks vinden. Iemand hier een idee of ze ergens online te vinden zijn?

Nog een vraag: ben nu al 2 dagen op zoek naar de Sonax Detailer maar zonder succes. Nu is mijn oog gevallen op Autoglym Rapid Detailer, in de instructies staat dat je dit spul kunt gebruiken wanneer de auto half vies is zeg maar. Nu staat de Mégane sinds zondag in de Resin Polish en Extra Gloss Protection maar het heeft de hele dag geregend en de auto is niet echt fris meer. Zou ik nu dus gewoon met die Detailer en een microvezel doekje aan de slag kunnen of moet ik 'm toch eerst wassen? Het voelt erg onnatuurlijk om een vieze auto te gaan poetsen..
Nooit je vieze auto 'aanraken', met wat dan ook. Dan altijd in ieder geval afspoelen en bij voorkeur ook gewoon wassen.
Exact mijn idee Micha, ga de auto maar eerst even lekker wassen en dan de Detailer proberen thumbs up
Hoi pipeloi!

Even rustig geweest hier, maar nu tijd voor een kleine update. Mégane staat bij de garage, de airco werkt niet zoals het hoort. Ook na afvullen van de vloeistof niet het gewenste effect. Gelukkig heeft de man waarvan ik de auto gekocht heb een eigen onderhoudsbedrijf en heeft hij geconstateerd dat een hogedrukleiding niet helemaal tof meer is. Nu gaan we kijken of deze gerepareerd of vervangen moet worden maar hopelijk binnenkort dus weer frisse lucht in de Mégane thumbs up
En de Mégane staat weer thuis smileys with beer Het heeft even geduurd want de verkoper heeft er in zijn vrije uurtjes aan gewerkt zodat het niks hoefde te kosten. De hoge drukleiding is gerepareerd en hij koelt weer als een ijsbeer! Alleen hoeven te betalen voor het opnieuw afvullen van de koelvloeistof, nu hopen dat het zo blijft thumbs up

Bij thuiskomst de auto uiteraard even gewassen yawning smiley

Dan viel de reparatie gelukkig mee!
Nog steeds blij met de Megane?
Ja ik was echt blij dat het meeviel Barri! Nadat ik de airco de eerste keer had laten bijvullen, zonder resultaat begon ik 'm al aardig te knijpen; dat zijn vaak hele dure dingen om te laten maken. Gelukkig is de verkoper een man van zijn woord en is het nu naar 100% tevredenheid opgelost.

En ik ben nog steeds erg tevreden met de Mégane, de lekkere 2.0 16V, fijn onderstel en toch best een mooie auto om te zien. Echter mis ik toch wel ergens een sportief randje.. nu is het niet behelpen met 140 pk en de 6-bak, maar ik vergelijk hem misschien (onterecht) met de C4 en dat was echt een raket met z'n 180 PK uit een zelfde soort motor. Maar de Mégane is veel praktischer, en ik heb ook niet heel de tijd dat "billenknijpen" gevoel wat ik met de C4 wel had. Gek eigenlijk want als ik de verhalen moet geloven mag ik blij zijn dat de Mégane nog netjes elke dag start big smile smiley

Verlaging ga ik denk ik wel doen, hij staat nu echt net iets te hoog op z'n pootjes dus binnenkort een setje veren van Eibach oid bestellen dan gaat 'ie mooi een centimeter of 3-4 zakken. En het geluid is me echt te braaf, dus even kijken wat de mogelijkheden zijn mbt een ander luchtfilter of een (deels) andere uitlaat. Misschien dat ik zo toch aan m'n sportieve trekken kan komen big smile smiley
Setje nokkenassen van een RS172 erin leggen helpt een hoop! smileys with beer

Overigens doet de Clio het ook nog steeds prima, dus het kan wel. winking smiley En zeker met een goede vorige eigenaar......drinking smiley

En zoals gezegd de luchtbox van een Espace V6. Let wel op met Eibach veren op standaard oude Renault dempers. winking smiley Heb er ervaring mee.......
Zo'n setje nokkenstokken zie ik wel zitten ja, maar dat kost al snel 600 Euro dacht ik.. En dan moeten ze er nog in! En eerlijk gezegd denk ik niet dat ik het aandurf met de Mégane zo op z'n oude dag big smile smiley aan de andere kant is de kop zelf slechts zo'n 5000 km oud drinking smiley

Die luchtbox moet ik nog eens achteraan. Moet ik wel in Nederland halen denk want ik heb hier echt nog nooit een Espace V6 gezien.
Mooi dat de Megane weer fijn koelt, zeker nu die twee korte broek weken die je per jaar hebt er aan zitten te komen. smileys with beer

Hou er met je open luchtfilter plannen wel even rekening mee dat dit alleen voor mooi geluid zorgt en zolang deze nog in de warmte hangt het eerder pk's zal kosten dan opleveren.
Grappig dat de tijdelijke, goedkope auto alweer op de planning staat voor allerhande verbeteringen. Iets wat ik overigens wel herken van de Saab, dat moest ook een degelijke daily zijn maar werd een tuning object.spinning smiley sticking its tongue out
Die korte broek heb ik al 3 weken aan Dirk! Ben nu aan m'n laatste week vakantie bezig. Weer of geen Weer, ik verdom het om in een lange broek te lopen big smile smiley

En klopt wat je zegt van die luchtfilter, daarom denk ik dat ik eerst voor de Espace V6 oplossing ga, aldanniet met K&N inlegfilter. Mocht dat niet werken of toch te lastig worden zorg ik in elk geval voor een goede toevoer van koude lucht voor het open luchtfilter thumbs up

Overigens heb ik in Finland een setje TA-technix verlagingsveren gevonden met TUV. Die schroefset beviel best goed onder de Punto dus zit er aan te denken om deze te gaan bestellen yawning smiley
Als volgende maand de koppakking eruit ligt weten we hoe dat komt. drinking smiley
Koppakking is nog maar zo'n 5000 km oud, maar inderdaad.. gewoon rustig aan met die ouwe bak big smile smiley

De carterpan maak ik me straks meer zorgen om drinking smiley
Netjes van de verkoper zeg, iets wat je niet zo vaak ziet!
Mégane staat er mooi bij, blijft toch wel een leuke auto vind ik, zeker met mooie wielen en beige binnenkant.

Trouwens, hier ook team korte broek! Is het een beetje goed weer bij je? Ik heb bekenden die naar de Noordkaap zijn, en ik lees wisselende berichten, koud/warm/koud.
Vind ik ook Pjötr! Maar de man maakte sowieso een hele goede en eerlijke indruk bij, dit heeft ook zeker bijgedragen in mijn keuze om specifiek deze Mégane aan te schaffen. Een auto is net zo betrouwbaar als waar je 'm koopt heb ik weleens gehoord thumbs up
Overigens is het interieur zwart en niet beige. Ik zou beige wel heel mooi hebben gevonden, maar aan de andere kant is zwart wel een stuk minder besmettelijk natuurlijk.

En het Weer, tsja hier hetzelfde. Gisteren benauwd en nat, vandaag vrij bewolkt met zo'n 20 graden maar we hebben ook schitterende weken gehad met bij a 30 graden!
Oh dat is fijn! Het is hier nu ook nog lekker, maar morgen zou het slechts 15 graden worden sad smiley

Ik ben het met je eens, een goede verkoper is goud waard, dan weet je ook hoe er mee omgegaan is, of kan je misschien een beter beeld vormen ja.

Oh trouwens, ik zei het verkeerd, ik bedoelde dat ik een Mégane met bruin/beige interieur heel mooi vind, zeker in combinatie met velgies. smiling smiley
Gelukkig viel het mee, mooie upgrades in het verschiet en het eerder genoemde idee van een set sportnokken klinkt heel aantrekkelijk eerlijk gezegd, zeker icm het open luchtfilter, wat meer power bovenindrinking smiley
Klinkt inderdaad heel aantrekkelijk Damian, maar het zal slechts bij een idee blijven vrees ik. Maar verlaging, filter en uitlaat moet wel te doen zijn thumbs up
Het blijft bij een idee tot ik een set voor redelijk geld voor je heb. drinking smiley

Ben al aan t rondvragen.
Best trots op m'n barrel, hij glimt zo mooi in de regen big smile smiley

Dit zijn trouwens de veren die ik wil bestellen. Wat denken jullie? Prijs lijkt me te goedkoop voor een goede set, maar aan de andere kant beviel de TA schroefset ook heel goed onder de Punto..

[www.completos.fi]

En zo zou het er dan hopelijk uit komen te zien:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-06-2018 17:01 door Zadelsnuiver.
Zo die glimt weer mooi! Leuke foto ook met dat karakteristieke Scandinavische huus!

Qua verlaging, geen idee daar zullen anderen een slim iets over kunnen zeggen! Qua looks vind ik het wel okay staan trouwens!
Dank je Pjötr! Huis is van m'n schoonouders, we zijn daar op bezoek voor de zgn Juhannus viering oftewel midzomer thumbs up
Ah leuk! Veel plezier dan, van de Zweedse Wallander-series, weet ik dat dit een leuk feest is!

Ik kan heel erg genieten van die houten Huizen, in Riga had je ook ontzettend veel (oude) houten huizen, ontzettend mooi vind ik dat.

Skoll! smileys with beer
Kleine update: Geheel onverwacht (of misschien ook niet?) ga ik morgen bij een heuse SUV kijken als mogelijke vervanger van de Mégane yawning smiley Was eigenlijk van plan om nog lekker door te rijden met m'n barreltje maar dit zou wel een leuk buitenkansje zijn smiling smiley Morgen meer!
Niets is nog zeker he Nico, als het niets is rij ik met alle plezier nog door in m'n Mégane.

Al denk ik dat jij de mogelijk opvolger ook wel kan waarderen winking smiley
Neuj, veel minder premium dan dat drinking smiley

Wél een lekkere V6 aan boord winking smiley
Volgens Wikipedia is het overigens een "Mid-size Crossover".. daar ben ik het echter niet mee eens!
Een suf, daar is toch niks aan!smileys with beer

Zonder gekheid, ik ben benieuwd of hij een beetje bevalt. thumbs up
Nee geen Tucson. De motor is ook geleverd in enkele sportwagens winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.