Zadelsnuiver - '10 Toyota Prius 3 // '05 BMW 530iA M-Sport // Schroefset en andere Sjonnieficaties - Nieuwe foto's!

Gepost door Zadelsnuiver 
Ik had hier nog niet gereageerd, ook omdat ik niks met motoren heb smiling smiley Maar je hebt een gaaf ding gekocht!

Zo'n 1.2 8v in de Grande Punto is niks nee. Ik ken 'm van zijn voorganger en daar was het al geen scheurijzer. Een oranje Grande Punto met wat vermogen is wel gaaf, maar direct duurder. Kijk ook eens naar een Suzuki Swift, dat vind ik erg leuke autootjes. Sturen vooral erg lekker.
Dank je Barri, het valt wel op dat veel AW-ers niks met motoren hebben big smile smiley

Een oranje 3-deurs GP Sport (met de sideskirts) zou wel erg tof zijn inderdaad thumbs up Swift vind ik wel ok maar nu niet echt heel spannend ofzo, sowieso kan ik het me niet heugen dat ik er ooit een heb gezien hier yawning smiley
Mijn vrouw heeft een Grande Punto 1.4 16v gehad en ik vond het geen fijn blokje. Onderin gaf ie niet thuis en voelde ook echt niet snel aan. Een T-jet lijkt me veel fijner.

Rijdt zelf ook motor (en een Prius 3), hoewel ik zelf geen chopper fan ben moet ik toegeven dat je wel een erg mooie uitvoering hebt!
Een paar jaar geleden had ik een Punto 1.2 8v als huurauto in Italië. Dat reed m.i. prima daar. Bergje op, bergje af, allemaal geen probleem. Op de binnendoorwegen waar je 80/90 kmh mag ook nog goed. Echter eenmaal op de snelweg toch een bak herrie én een hoop toeren (4000 tpm bij 120 kmh), dat viel wel eem beetje tegen. Wel aparte want een gelijkgemotoriseerde 500 of Panda draait veel minder toeren op de snelweg.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-04-2018 00:43 door Enzo Ferrari.
@Enzo -Het aantal toeren is dan ok voornamelijk afhankelijk van de bakverhouding, niet per se van de motor.

OT: Ik heb een beetje rond zitten speuren op de Finse autoscout concurrent en ik zie toch aardig wat leuke sportcoupés langskomen in de barrel prijsklasse. Lijkt me leuk om nu in jouw schoenen te staan, sowieso is een andere auto kopen altijd leuk.
@F Mitsi dat is wel erg toevallig! Wat voor motor heb je als ik vragen mag?
Een Punto T-jet lijkt me ook wel fijn inderdaad, als ik er tegenaan loop wie weet?

@Enzo, hier exact dezelfde ervaring met de 8V. In de Punto Mk2a vond ik het al traag en in de GP ook geen verbetering. Het voelt onderin wel net iets gretiger dan de 16V maar ik denk dat het voornamelijk komt door de koppelopbouw. Dat 'ie bij 120 km/h al 4k draait geeft imho aan dat ze erg korte versnellingen hebben gebruikt om hem nog enigszins wat acceleratie mee te geven. Wel een oerbetrouwbaar blok overigens thumbs up

@Dirk ik heb ze ook gezien big smile smiley Er staat echt van alles te koop voor dit geld, van cabrio tot Coupé en van sportieve sedan tot vlotte hatchback. Vooral als het niet perfect hoeft te zijn kun je echt iets leuks scoren.

Morgenavond ga ik overigens een kijkje nemen bij een semi-sportieve Fransoos smiling smiley
Ben benieuwd wat de Fransoos gaat brengen. Iets zegt me dat je goed op elektronische probleempjes mag geen letten.spinning smiley sticking its tongue out
Nee da's geen karakter. Jij als ex 19, 16V eigenaar moet dat weten. smileys with beer

Het is bouwkwaliteit. Op te lossen maar wel vervelend.
Afgezien van de motor was die Grande Punto een fijne wagen trouwens!

Mijn laatste aanwinst is een KTM 950 Adventure, erg fijne motor! Hiervoor een VFR 750F gereden, maar wat rechterop zitten is stiekem wel erg fijn big smile smiley
@Nico, tsja.. als de probleempjes zich maar af-en-toe manifesteren is het karakter, als ze er altijd zijn is het inderdaad een stuk vervelender. Laten we hopen dat de probleempjes gewoon niet bestaan smiling smiley

@F Mitsi, oh ja nu weet ik het weer, volgens mij las ik ergens anders al eens over jouw VFR 750F, dat was mijn vorige fiets big smile smiley wat een raar toeval allemaal zeg!
KTM 950 Adventure lijkt me ook een stoer ding hoor, heb nog nooit op een allroad gereden maar blijkbaar stuurt het super Goed!

Dan nu weer even over naar de orde van de dag; het barrel is gearriveerd! En ik mag 't helemaal geen barrel noemen, eigenlijk is het gewoon een (in mijn ogen) mooie auto geworden; supernetjes van binnen en buiten, redelijk in de opties en leuke motorisering en vooralsnog ook probleemloos big smile smiley Zelfs de kilometerstand is redelijk te noemen met slechts 212 dkm op de teller en een volgestempeld onderhoudsboekje.

Maar waar hebben we het dan over? Een semi-sportieve Fransoos dus, en in dit geval hebben we het dan over een 2003 Renault Mégane II 2.0 16V in Authentique uitvoering. 136 pk, 6 versnellingen, 17" lichtmetaal, automatische airco en dat soort spul. Volgens mij zit er ook keyless op maar of het is stuk of ik weet niet hoe het werkt. Oh en het is een 5-deurs. Lekker praktisch aangezien de kinderen soms ook mee zullen rijden en niet geheel onbelangrijk: 5 sterren volgens Euro NCAP.

Hoe rijdt dat nu? Eigenlijk verassend vlot en sportief! Vergeleken met de GTI voelt de Mégane minstens net zo snel en stuurt het net zo fijn, waar de Mégane zelfs wat iets meer comfortabel geveerd is. Zet je de twee auto's naast elkaar in een sprint dan is de GTI sneller, maar veel zal het echt niet schelen.

Heb de auto nog niet gewassen of gepoetst, wel even een doekje door het interieur gehaald en de wielen gecleaned, die waren wat vies. Betere foto's komen later in de week wel denk ik, maar voor nu wederom een snel kiekje uit de telefoon smiling smiley

Heuj keurig barreltje toch tongue sticking out smiley. Lijkt me best een fijne auto, heb het design altijd nogal eigenzinnig gevonden, maar kan het wel waarderen.
Overigens zie ik nu dat postimage punt org er even de brui aan heeft gegeven en dat veel van m'n oude foto's niet werken.. beetje ruk maar hopelijk komen ze snel weer online.
Snap even de logica niet van het wegdoen van de Golf om een Megane terug te kopen. Leuke uitvoering van de Megane wel! thumbs up
Ik vind het een wonder dat de Renault de 212k km gehaald heeft, meestal zijn ze bij 100k km al op..big smile smiley

Nee, zonder dollen een prima wagen. Hier in NL zijn ze ook behoorlijk veel verkocht, alleen met hetzelfde rappe tempo ook weer verdwenen. Ik zie ze heel sporadisch rijden. Daarnaast kan ik mij de 'booty' reclame nog wel herinneren. Zie: [youtu.be]

Veel rijplezier toegewenst!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-04-2018 23:17 door Enzo Ferrari.
Gooh das wel lekker. 2.0 F4R, 140pk. Mooie aankoop man! (Y)

Vanuit een R19 berekend is dit betrouwbaar.
@Micha ja niks mis mee toch? big smile smiley het ontwerp is niet iedereens kopje thee maar ik heb er altijd wel een zwak voor gehad zeg maar. Na de laatste Stilo Abarth wilde ik er eigenlijk al eentje kopen maar toen kwam de Prius in het zicht en zijn die plannen gewijzigd.

@Total loss, het idee was om de Golf te verkopen en er een motor + auto voor terug te kopen. Ik wilde eigenlijk echt gewoon een weggooi auto kopen om de winter door te komen, maar toen zag ik deze Mégane en besefte ik dat ik toch iets leuks wilde rijden. Een goed barrel zou me een paar honderd euro hebben gescheeld, dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk smiling smiley

@Enzo, die 212k waren niet zonder slag of stoot! 4.000 km geleden is de distributieriem gebroken en is er een nieuwe kop op gekomen. Ik zie het zelf als een groot voordeel maar tijd zal het leren of het een goede zet is geweest of niet.

Deze generatie Mégane is hier in Finland nooit echt populair geweest volgens mij, zelfs 10 jaar geleden zag ik ze amper. Vraag me toch wel af wat er met al die Nederlandse Mégane's is gebeurd dan, ik vrees het ergste yawning smiley
Dank je Nico! Wat ik al zei; niet zo rauw als de oudere 16V in de 19 maar toch geen slechterik. Vraag me stiekem af wat er moet gebeuren om het volle vermogen ala Clio Sport er uit te pulken.. winking smiley

Nu maar hopen dat deze minstens net zo betrouwbaar zal zijn als m'n oude 19 thumbs up
Zadelsnuiver
Vraag me stiekem af wat er moet gebeuren om het volle vermogen ala Clio Sport er uit te pulken.. winking smiley

Jouw motor is de F4R-770/771 (een van die 2)

Het elektronische gasklephuis van de RS versie.
De box waarin het luchtfilter zit.

De kop van de F4R-730/732/736 met bijbehorende inlaat en uitlaat (los leveren die overigens ook wel iets vermogenswinst op) Nokkenas is sowieso anders.

En dan als laatste verschil hebben we de krukas die bij jouw motor van gietijzer is gemaakt en bij de RS van staal.

Ik durf dus niet te zeggen hoeveel jouw blok zal kunnen leveren, maar de airbox van een V6 Espace is de eerste upgrade. Dat is namelijk ook een van de grootste verschillen tussen de Clio RS182 en de RS197.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-04-2018 00:40 door Nico GTR.
Hey kijk eens aan daar is hij dan, gefeliciteerd!
Op de eerste foto ziet hij er niet slecht uit, erg leuke velgen ook! Wel jammer dat je hem meteen met de Franse slag geparkeerd hebt... winking smiley
Ik heb ooit eens een proefrit gemaakt met een 3-deurs diesel versie. Daar was niet per se veel mis mee alleen kreeg ik echt nauwelijks geld terug voor de 9-3 cabrio. Toen ben ik uiteindelijk maar voor de C4 Coupé gegaan.

Jammer trouwens dat Renault in die jaren nog geen va va voom knop in de auto had zitten.
Dat is toch niet echt een barrel! En als ie het na zo'n tijd en zoveel kilometers nog doet, zal het wel dat ene zeldzame exemplaar van dit model zijn wat niet alleen maar storingen en problemen heeft gehad.
Mooie uitvoering overigens en ik vind het model ook leuk!
Wat een leuke Megáne, gefeliciteerd Zadelsnuiver!

Ik vind het ook altijd nog een mooie verschijning, vaak lekker luxe en toch nog een karakteristiek model. Als ik nu mijn Hyundai zou vervangen zou een 5deurs heel hoog op m'n lijstje staan.
Hij is ook geleverd in een blauwgroenachtige kleur, die vind ik echt heel mooi, samen met een lichtbruine "houtstreep" in het interieur en misschien dan met lichtkleurig leer.

Maar zo in het zwart oogt ie zeker met velgen wel iets sportiever. Hopelijk is het een goeie, en niet zo'n "rampenbak" als dat het imago doet vermoeden!
Hah, geinig! Mijn 1e auto was bijnaaaaaa zo'n Megane geworden, ware het niet dat ie me op het laatste moment door een kennis van mn pa (met autokennis...schijnt) sterk werd afgeraden want 'onbetrouwbare techniek, vooral veel elektrische kwalen'. En toen durfde ik niet meer nut smiley

Ben zeer benieuwd of jouw Megane dit vooroordeel gaat ontkrachten. Ik vind het iig een leuke bak! Veel plezier ermee! thumbs up
In deze uitvoering best een fraaie auto eigenlijk. thumbs up

Zadelsnuiver
Deze generatie Mégane is hier in Finland nooit echt populair geweest volgens mij, zelfs 10 jaar geleden zag ik ze amper. Vraag me toch wel af wat er met al die Nederlandse Mégane's is gebeurd dan, ik vrees het ergste yawning smiley

Liggen allemaal op de sloop. Net zoals 307's. Ik was laatst op een sloop, en daar staan er hele rijen met Megane's.
Zijn wel goedkoop hier...heb laatst nog gekeken naar een 1.9 turbo diesel.
@Nico, ok er komt dus wel meer bij kijken dan alleen een ander nokkenasje. Zo'n V6 airbox zou ik wellicht overwegen, of een andere (Maar ontzichtbare) uitlaat, hij klinkt wel erg braaf nu yawning smiley Bedankt voor de informatie thumbs up

@Dirk, hij stond ook nog eens in iemand ander's vak big smile smiley Maar inderdaad, velgen zijn mooi en maken de auto imho, zeker in combinatie met de zwarte lak en zilveren accenten. Die va-voom knop heb ik niet nodig trouwens tongue sticking out smiley

@Barri, ik denk er zelf ook zo over; als hij het al 15 jaar en 212dkm goed heeft gedaan zie ik geen reden waarom hij er nu opeens mee zou stoppen. We kunnen er ook helemaal naast zitten natuurlijk big smile smiley

@Pjötr, dank je! Volgens mij weet ik welke kleur je bedoelt, erg fraai inderdaad thumbs up de houtstreep in het interieur zegt me eigenlijk even niets; het interieur van mijn Mégane is vrij zwart en saai, veel plastic maar wel comfortabele stoelen. Ook de keycard vind ik een leuk hebbeding smiling smiley

@Omniradius, wat een gemiste kans! big smile smiley nee zonder gekheid ik snap helemaal waarom je het niet gedaan hebt. Ik kan het risico nemen want ik heb nog 2 andere vervoersmiddelen waar ik op terug kan vallen en je koopt gewoon erg veel auto voor je geld. Tijd zal het leren of de slechte reputatie van de Mégane verdiend is of niet thumbs up

@uwbuurman, ja vind ik ook! Dat zie je wel vaker met auto's die wat onconventioneel gestyled zijn, dat ze langer vers blijven zeg maar.

@Joël, in deze uitvoering inderdaad geen verkeerde bak, maar in een wat fletse kleur en kleine wielen icm zwarte stootstrips enzo staat er opeens een heel andere auto.

Ik was er al bang voor dat de meeste Mégane's al op de sloop stonden, het is dus toch een weggooi auto! big smile smiley

@Nico, de mijne heeft ook geen fortuin gekost hoor winking smiley
Bofkont
Hey wat een leuke opvolger thumbs up

Dank je bofkont! Kan niet wachten om hem van binnen en buiten lekker helemaal te boenen. Moet helaas werken dit weekend maar wellicht dat ik ergens in een verloren uurtje aan de slag kan thumbs up
Vandaag overigens nog de Prius op z'n zomersloffen gezet.

Het resultaat heb ik geen foto van, maar iedereen weet wel hoe een witte Prius op 17" er uit ziet big smile smiley

En nog een paar plaatjes van de (vieze) Mégane

Weet iemand overigens wat deze vlek is? Heb het al geprobeerd weg te wassen maar krijg het niet weg.

De eerste upgrade is ook een feit! De Mégane rook een beetje.. Frans? Ik weet het niet goed, mijn vader had een aantal jaar geleden een paar Berlingo's die van binnen ook zo roken. Anyway een Wunderbaum doet wonderen thumbs up

Die vlek is bijna zeker zonnebrandcrème. Het is te polijsten, maar mijn ervaring is dat het er vroeg of laat toch weer doorheen komt. Erg naar spul, dus ook zelf mee uitkijken op de lak! Net zo erg als vogelpoep.

Leuk ding trouwens, zo'n Mégane, zeker met die motor! Wij hadden thuis ooit een zwarte Scénic met dat blok. Ik herinner mij nog levendig dat deze jongeman met amper droge inkt op z'n rijbewijs vlak na het invoegen 180+ op de teller zette. Lopen doet het wel, deze machine! De wielen gaan trouwens door het leven onder de naam 'Nervasport'.

Oh, en dat boompje? Doe het weg! We hebben tegenwoordig de categorie 'geurboompjes' die de aloude petjes vervangt. Zie je iemand rijden met zo'n tokkieboom aan z'n spiegel, dan is het vrijwel altijd een eencellige en anders wordt 'ie het wel door de chemische stank van zo'n ding.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-04-2018 23:44 door Elco.
Ik vind het een leuke bak. Ondanks dat ik ( nog) in frankrijk woon, hebik maar 1 Franse auto gehad; ZX TurboD. Dat was z'n ervaring dat het ook tevens de lastste franse auto was.
Overgens niet alleen negatief, De ZX trok op!! 1.9 Liter, met turbo, in een lichte hatchback,
ging als de brandweer. Door zijn soepele vering, kon je met 120 kilometer per uur over de franse binnenwegen, en je voelde er niets van, alleen in de bochten helde hij wat over, maar op de rechte stukken maakte hij het helemaal goed. Echter, slecht starten, had altijd kickstart in de auto liggen. kon spontaan afslaan tijdens het rijden, de "headkasked" of wel de koppakking sprong er uit, reperatie 400 euro, en daarna gebeurde het weer. toen heb ik de auto maar bij de garage achter gelaten, gezegd, dat hij die maar moest verkopen, en het geld houden..
Het was een auto met karakter.
mijn voormalige buurman kocht altijd megane, senics voor een prikkie. Hij zei altijd, zodra ze problemen geven, moet je ze weg doen. Ik weet niet, deze Mégane zou nog wel eens lang mee kunnen gaan. Overgens, Lampje vewisselen ? Voor wiel er uit, kap weghalen, lampje verwisselen. De aansluiting vind je via de wielkasten. ( Net als de sport en street Ka ).
Je foto's zeggen het al, goed bezig!

Overigens heb ik ook een kerstboom in de Saab, deze rook nieuw nogal naar natte hond. Bij mij ligt hij echter wel discreet in het portiervak, dat dan weer wel.
Ook ik vermoed trouwens zonnebrandcrème, rotspul. Mensen moeten maar verbrandensmiling bouncing smiley
@Elco, dacht al dat het inderdaad zoiets zou zijn. Ik ga eens kijken op ik het met de Scholl S40 niet weg kan krijgen thumbs up Het motortje is inderdaad lekker vlot, best veel koppel ook en de 6-bak maakt hem denk ik net wat levendiger. Nervasport dus, goed om te weten smiling smiley

De kerstboom laat ik even een paar dagen hangen, daarna gaat 'ie naar een wat meer discrete locatie big smile smiley

@Ralph, dank je! Ik ben ook erg te spreken over de Mégane thumbs up Zo'n ZX met 1.9 turbodiesel wilt wel ja, jammer dat zulke combinaties bijna niet meer worden gemaakt. Zo is een Fiat (Grande) Punto met de 1.9 JTD ook een serieus snel bakkie! Maar tot 2 keer toe de koppakking eruit.. dan ligt het niet zozeer aan de auto denk ik zelf big smile smiley

@Dirk, de boom gaat inderdaad binnenkort verhuizen thumbs up maar natte hond is wel een erg nare lucht, de Mégane rook wat meer naar zaagsel ofzo, moeilijk uit te leggen. En inderdaad de volgende keer dat iemand met een fles zonnebrandcrème bij m'n auto in de buurt komt zijn de rapen gaar big smile smiley
Overigens die "good job" op m'n foto's voeg ik er aan toe zodat ik ze makkelijker kan uitpikken met bet uploaden, vaak maak ik 10 dezelfde foto's en ook er dan de beste uit, vandaar smiling smiley
Elco
Zie je iemand rijden met zo'n tokkieboom aan z'n spiegel, dan is het vrijwel altijd een eencellige en anders wordt 'ie het wel door de chemische stank van zo'n ding.

En bedankt....drinking smiley
Ik zou die boompjes niet ergens neerleggen, volgens mij staat dat ook in de handleiding. Kan heel lelijk in je plastic vreten.
Micha D.
Ik zou die boompjes niet ergens neerleggen, volgens mij staat dat ook in de handleiding. Kan heel lelijk in je plastic vreten.

Ter aanvulling: ik scheur de verpakking aan 1 kant open en leg hem met de open kant naar boven in mijn portiervak. Zodoende ligt hij niet direct op het kunststof van het deurpaneel en komt er ruim voldoende vrij van de geur.
Normaal gezien knip ik het zakje ook alleen gedeeltelijk open, maar dat gaf niet het gewenste effect. Nu laat ik 'm een paar dagen vol open hangen en daarna zien we wel. Maar bedankt voor de tip!
Elco
Oh, en dat boompje? Doe het weg! We hebben tegenwoordig de categorie 'geurboompjes' die de aloude petjes vervangt. Zie je iemand rijden met zo'n tokkieboom aan z'n spiegel, dan is het vrijwel altijd een eencellige en anders wordt 'ie het wel door de chemische stank van zo'n ding.

Zo'n Rituals stokje heeft wel wat..big smile smiley

Dat ziet er best mooi uit zo'n Rituals ding, eens kijken of ik die kan bestellen thumbs up

Vandaag de Mégane in de washbox afgespoten, morgen of zondag even lekker poetsen smiling smiley

Aah geinige magane, vind hem wel een erg laag barrel gehalte hebben, ziet er prima uit nogcool smiley. En met de 2.0 is het zeker niet behelpen, blijft deze wagen lang of is het een tussenoplossing?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-04-2018 11:57 door Damianw26.
Damian het is inderdaad niet echt een barrel, al was hij niet veel duurder dan wat ik oorspronkelijk wilde uitgeven. Van binnen en buiten is de auto echt bijzonder netjes, afgezien van een versleten pookknop, een veeg op de achterbumper en dan die zonnebrandcrème vlek niets geks kunnen vinden.

Als de auto verder gewoon blijft rijden zonder kuren zie ik geen reden om hem op korte termijn weg te doen, tot nu toe bevalt 'ie heel goed en doet 'ie precies wat ik van een auto verwacht.
Gisteren laat de Mégane nog even aangepakt met de Autoglym Super Resin Polish en daarna in de Extra Gloss Protection gezet. Vanmiddag na het werk even langs de automaterialen toko voor een flesje Sonax Detailer om het af te maken en hopelijk nog een setje nieuwe matten.

Vanmiddag na het werk even langs de automaterialen toko
Is die open op zondag?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-04-2018 12:43 door Barri.
@Nico, ik zit er wel serieus aan te denken big smile smiley

@Barri, jawel hier zijn alle winkels vrijwel 7 dagen per week open thumbs up
Ik laat hem ook zo voorlopig. Nog ff nieuwe schokdempers voor en polybush stabistangrubbers en dan ga ik het nog even aankijken. T begint of te wennen of het wordt daadwerkelijk beter. winking smiley
Automaterialenzaak die op zondag open is, dat is fijn! thumbs up
En in een Megane zou ik, gezien z'n reputatie, niet al te veel investeren cool smiley
Barri
Automaterialenzaak die op zondag open is, dat is fijn! thumbs up
En in een Megane zou ik, gezien z'n reputatie, niet al te veel investeren cool smiley

Mwoh, vriend van mij had een Laguna 2 uit 2001, dus echt een eerste serie. 2.0 16V op LPG. Auto is weggegaan omdat die echt kuren kreeg met 376.000 km. Het kan wel!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.