Zadelsnuiver - '10 Toyota Prius 3 // '05 BMW 530iA M-Sport // Schroefset en andere Sjonnieficaties - Nieuwe foto's!

Gepost door Zadelsnuiver 
Ik denk dat jullie gelijk hebben. Die '96 had ik nog niet eens gezien, ziet er uit als een goede basis, met een paar uurtjes poetsen staat ie er weer spik en span bij denk ik. Kilometerstand maak ik me inderdaad niet druk om, deze auto's kunnen bij goed onderhoud naar de maan en weer terug rijden, en voor de import is een hogere kilometerstand ook beter.
Typisch, probeer de beste man in Zeist te bellen maar ik denk dat ik hem met mijn buitenlandse nummer heb afgeschrikt, smsjes komen ook niet door dus ik vraag me af of ik geblokt ben big smile smiley
Zadelsnuiver
Typisch, probeer de beste man in Zeist te bellen maar ik denk dat ik hem met mijn buitenlandse nummer heb afgeschrikt, smsjes komen ook niet door dus ik vraag me af of ik geblokt ben big smile smiley

Dan dus even een berichtje sturen via de advertentie en even uitleggen wat je intentie is en waarom je vanuit het buitenland probeerde te bellen.
Als je geen reactie krijgt, dan wil ik hem morgen ook wel even voor je bellen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-11-2015 20:29 door smarter.
Inderdaad gelijk een berichtje via MP gestuurd. Mocht er geen reactie volgen zou ik het super veel waarderen mocht je er inderdaad een belletje aan willen wagen thumbs up
Ik zou er zeker niet speciaal voor naar Nederland komen, zeker gezien de 'standaard tekst'-lariekoek.

O, jee. Dit topic stond al even open, er is blijkbaar al menigmaal gereageerd. smiling smiley
Ik doelde overigens op je bericht op p.1 van 19:26.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-11-2015 20:44 door der Magistrat.
AW-forum to the rescue. smiling bouncing smiley

1.600 cash meenemen, heerlijk naar Finland rijden en daar het ding weer mooi maken.
Zadelsnuiver
Inderdaad gelijk een berichtje via MP gestuurd. Mocht er geen reactie volgen zou ik het super veel waarderen mocht je er inderdaad een belletje aan willen wagen thumbs up

Ik heb hem net al even geprobeerd te bellen, maar zijn telefoon staat uit/ is niet bereikbaar. Dit ligt dus niet aan jou, denk ik. Gewoon later nog even proberen.
Leuke auto, zo'n LS. Maar waarom kijk je in Nederland naar auto's? Je woont in het buitenland, toch?
Ja ik woon in Finland, en afgezien van het feit dat auto's hier erg duur zijn, zijn er nog andere redenen om in Nederland te kopen:

- mijn Fins is zeer beperkt, het kan soms heel lastig zijn om te communiceren over technische dingen
- veel oudere auto's zitten hier al stijf onder de roest ivm het klimaat
- er is maar een zeer beperkte keuze en veel modellen zijn hier nooit verkocht
- ik kan het mooi combineren met een korte vakantie en mijn familie weer eens zien
Duidelijk. Ik kan me voorstellen dat de taal, het klimaat en de beperkte keuze reden zijn om in Nederland te kijken. Dat is natuurlijk ook gewoon heel leuk. smiling smiley
smarter
Zadelsnuiver

Ik heb hem net al even geprobeerd te bellen, maar zijn telefoon staat uit/ is niet bereikbaar. Dit ligt dus niet aan jou, denk ik. Gewoon later nog even proberen.

Ah ok, alvast bedankt voor de moeite! Ik zal hem morgen zelf nog een keertje proberen te bellen smiling smiley
Zie het nu pas, maar heb 2 dagen geleden voor deze auto gebeld toen hij nog voor slechts 1750 te koop stond bij de vorige handelaar maar toen wastie net verkocht.. beetje jammer maar helaas.
Beetje veel jammer Z, 1750 euro was een mooie prijs voor deze auto. Je kunt misschien nog proberen wat van de prijs af te praten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-11-2015 23:27 door Joop053.
Aan de andere kant: De auto is gekocht door een handelaar die waarschijnlijk met kennis en kunde juist deze auto ingekocht heeft. Ik vind zijn winstopslag niet ontzettend hoog en de voorkeuring heeft in feite al plaatsgevonden. In dit segment kan je beter € 1.000,- teveel betalen voor een auto die in orde is dan zelf overhaast de gok nemen.
Ja hij ziet er goed uit al moet ik zeggen dat ik hem herkende aan het kleurverschil van het achterportier aan passagierskant.
smarter
Aan de andere kant: De auto is gekocht door een handelaar die waarschijnlijk met kennis en kunde juist deze auto ingekocht heeft. Ik vind zijn winstopslag niet ontzettend hoog en de voorkeuring heeft in feite al plaatsgevonden. In dit segment kan je beter € 1.000,- teveel betalen voor een auto die in orde is dan zelf overhaast de gok nemen.

Ik vind een winstopslag van meer dan 50% toch tamelijk fors. Ook zou ik de rest niet per definitie willen aannemen. Wel ben ik met je eens dat je met zulke auto's beter bij de duurdere exemplaren kunt gaan kijken. Goedkoop wordt gauw duurkoop.

@Zadelsnuiver,
Volgens mij zie ik ook kleurverschil in het voorscherm rechtsvoor. Misschien dat er een forummer in de buurt woont om eens te gaan kijken voor je?
Jammer dat ie zo ver weg staat, anders had ik graag voor je gekeken, sterker nog ik zie een proefrit in een Lexus wel zitten smiling smiley

Die zwarte vind ik niet zo heel erg "mooi" de grijze echter wel... thumbs up Maar ehm een Lexus is geen Lancia he! smiling smiley een mooie Kappa is veel beter! winking smiley Alleen aan de andere kant snap ik wel dat je voor een "veredelde Toyota gaat" , immers worden de "veredelde Fiats" niet of nauwelijks geleverd in Scandinavië.
(tenminste dat was mijn ervaring in Noorwegen, hoe het in Finland zit weet ik niet helemaal)
Klopt Pjotr, in heel Finland staan er nu iets van 8 Lancia's te koop, waarvan misschien 1 of 2 Kappa's. Ik had hetzelfde probleem met mijn Stilo Abarth, daar moet je echt een liefhebber voor vinden anders raak je hem nooit meer kwijt.

Mijn vader staat in principe op "stand-by" om te gaan kijken en eventueel alvast de koop aan te gaan aangezien ik hoogstwaarschijnlijk pas in januari of februari weer in NL ben. Aan de andere kant vind ik het ook weer een risico om hem de auto te laten kopen want stel je voor dat hij iets over het hoofd ziet. Los daarvan staat die wagen straks 3 maanden stil.. ik moet er nog even over nadenken of nu de beste tijd is om het te doen of dat ik wellicht het beste kan wachten tot begin volgend jaar en dan zelf gewoon een rijtje kanshebbers af te gaan. Die zilvere, alhoewel vast een prima auto ga ik uit principe niet kopen.
Een kleine update. De zoektocht naar een mooie Lexus LS 400 heb ik voor nu even gestaakt. Heb nog contact gehad met een kennis die regelmatig dit soort auto's naar Finland haalt en de kosten voor invoer en vooral de restbelasting schijnen toch een stuk hoger te liggen dan gedacht. Uit principe zou ik het moeilijk vinden om meer te betalen voor het invoeren dan voor de auto zelf. Maargoed ik schrijf het idee nog niet compleet af, alhoewel ik er wel achter ben gekomen dat het veel rendabeler is om een auto van 25 jaar of ouder in te voeren en daar is ook veel leuk spul te vinden. Ik denk dan vooral aan een Citroën CX, een oudere Jaguar XJ of misschien zelfs een oudere terreinwagen.

Toch nog wel wat leuk nieuws, hoogstwaarschijnlijk gaat mijn vader morgen kijken naar een (in mijn ogen) schitterende Citroën C5 HDI Break. Het idee is om deze gezamelijk aan te schaffen. Mijn ouders hebben namelijk absoluut geen behoefte aan een grote auto, maar aangezien we in de toekomst steeds vaker met het vliegtuig zullen komen én voor langere tijd hebben we wel een auto nodig voor wanneer we daar zijn. Deze auto blijft dus in eerste instatie dus gewoon in Nederland en mijn ouders kunnen er mee rijden wanneer ze bijvoorbeeld met vrienden op stap gaan en wanneer wij op bezoek komen istie voor ons. Waarom dan een diesel? Mijn vader vindt het gewoon prettig rijden en wanneer de auto eventueel naar Finland komt is een diesel meer waardevol dan een benzine.

Nu maar hopen dat het wat is smiling smiley
Ahum niet bepaald mijn woordkeuze maar ja, ik heb er soms ook echt spijt van dat ik 'm weg heb gedaan, de kleur was ook redelijk uniek voor een Stilo Abarth en ik denk niet dat ik er ooit nog zo een zal vinden. Maargoed hij is naar een andere liefhebber gegaan die er ook van mag genieten. Als ik ooit weer terig naar Nederland verhuis komt er 100% zeker weten weer een Stilo Abarth (de derde dan alweer big smile smiley )
Helaas nog geen updates wat betreft een nieuwe auto, alhoewel ik wel een mooie Audi op het oog heb.. even denken wat ik precies wil voordat ik hier weer vanalles ga zitten verkondigen.

Nog wel een kleine update voor de Prius: Nieuwe wintervelgen! Had een tijdje terug al een set 16 inch Michelin X-ice winterbanden gekocht met stalen velgen, maar dat was eigenlijk toch geen pan. Paar weken geleden dus naar de Toyota dealer geweest en daar kwam uit dat Toyota Finland slecht 1 soort velg in 16 inch voor de Prius "homologeert" en die stond in backorder. Toch maar een set besteld en was het eigenlijk compleet vergeten tot ik gisteren een belletje kreeg dat mijn wielen waren gearriveerd smiling smiley Vandaag dus maar even in de auto gesprongen om ze op te halen, en morgen hopelijk monteren bij de plaatselijke bandenboer.

Qua design word ik er niet echt warm of koud van, maar het staat ongetwijfeld beter dan de stalen wielen en als het goed is gaat het verbruik ook weer wat omlaag.
BMW M54 3.0 motor gekoppeld aan automaatbak. Uit 2003 en 170 dkm gelopen, waar op te letten?
Ten eerste heerlijke wagen, absoluut een van de beste blokken die bmw ooit heeft gemaakt.
Loopcultuur van M54 zes in lijn is geweldig, de 3.0 heeft daarbij ook nog een heerlijk vermogen van 231pk en 300nm koppel.

De E46 is een vrij goede wagen die zeer degelijk is gebouwd destijds, maar gezien zijn leeftijd zijn er absoluut punten om rekening mee te houden.
Zelf heb ik 3 maal een E46 gehad en heb toch wel ruime ervaring met deze wagen.

Olieverbruik van de M54 is absoluut een punt, 1 liter op de 3/4000 zijn geen uitzondering en wordt als heel normaal gezien.
Helaas zijn er blokken die ruim meer nemen nog, goed flushen en de gehele carter ventilatie traject vervangen kan de oplossing zijn.

Roestige remleidingen zijn ook een standaardkwaal , onderdeel zelf is niet duur enkel het vervangen is een pittige klus omdat de benzine tank eronder weg moet.

Achtervering wil nogal eens afbreken/onderstel draagarmen/rubbers zijn ook een punt van aandacht.
Bonken in de aandrijflijn doet een E46 altijd wel wat, maar het moet wel binnen de perken blijven, aandrijfas/hardyschijf anders vervangen.

Subframe achter!! heel erg goed op letten!!
Door een te zwakke constructie kan deze scheuren als er overmatig sportief altijd mee gereden is.
Goed kijken onder de kofferbak bekleding en het liefst op de brug.

Raam mechanisme gaat ook vaak stuk, dus controleer de werking hiervan.

Gm54 module die de centrale deurvergrendeling aanstuurt wil ook wel eens de geest geven.

Roest rond de wielkasten achter, al is dit niet een heel erg groot issue bij Bmw.

Vanos is ook een standaard kwaal van de M52/M54 motoren.
[www.vanosrepair.nl]
Raadzaam is deze te reviseren.
Super goed advies Bofkont! Ik ga hopelijk deze week nog een keer langs om eea na te lopen en de prijs te bespreken thumbs up auto stond er op het eerste gezicht goed bij maar wil even de tijd nemen om al jouw genoemde punten door te nemen. Nogmaals dank!
Het zijn echt ontzettend fijne wagens , ik mis de mijne nog geregeld stiekem.
Ben zeer benieuwd wat het gaat worden thumbs up

Trouwens de automaatbak is ook wel een puntje van aandacht, de steptronic is een ontzettend fijne en geavanceerde automaat voor die tijd.
De overgangen moeten vloeiend zijn, check ook absoluut de achteruit, daar begint vaak de ellende met deze bak.
Probleem is dat deze generatie nog uit de tijd komt van sealed for life volgens bmw zelf, dus de olie is vaak nog nooit vervangen, terwijl de fabrikant elke 75k verse olie en een filter voorschrijft.
Trouwens, hier wordt het (visueel) ook allemaal uitgelegd waar je op moet letten
[www.youtube.com]
Dank voor de link Audi Corrado, ik zal het filmpje straks even goed bekijken thumbs up
Het is hier al een poosje stil, en die BMW was uiteindelijk net voor m'n neus weggekaapt. De zoektocht naar iets leuks blijft doorgaan, maar voor nu even een Punto gekocht om de winter door te komen. 2002 1.2 16V met 80 pk. Vrij luxe uitvoering met airco, stoelverwarming en centrale vergrendeling op afstand. Leuke "Sporting" velgen en in de kleur Teseo blauw (net als m'n vorige Punto Mk2a)
Staat er vrij redelijk bij, wel veel steenslag en op de dorpel aan de bestuurders kant zit een plekje waarvan ik hoop dat er geen grote verassing achter zit. Volgende week even langs een aangetrouwde neef welke autospuiter is en kijken of we er wat aan kunnen/moeten doen.

Even snel gewassen en een plaatje:

Dit is wel heel wat anders dan de 330ci die je eerst op het oog had drinking smiley

Maar zonder gekkigheid, heerlijk vlot zuinig wagentje deze punto, wel goed warm rijden, de koppakking is vrij gevoelig daarvoor bij deze motor.
Ziet er echt leuk uit thumbs up
Klopt Bofkont, absoluut niet te vergelijken met de BMW. Echter had ik op korte termijn een auto nodig en de Punto ken ik door en door. Deze stond in de buurt en scherp geprijsd dus kon 'm niet laten staan. Na de winter gaan we weer verder zoeken naar iets leuks thumbs up
Erg leuk ding, Zadelsnuiver. Goede kleur, velgen en uitvoering. De typisch Scandinavische koplampsproeiers maken het plaatje af!
Leuk Zadelsnuiver, goede betrouwbare auto deze punto's.
Collega van mij heeft jaren een sporting gehad van dit model, en haalfde zelfs 1 op 20 met rustig rijden.
Verrassende keuze Zadelsnuiver. Zat te wachten op foto's van een dikke MB of BMW maar het is een leuke Punto geworden.
Fraai ontwerp van Fiat (5drs is minder fraai). En tweedehands voor een schappelijke prijs aan te schaffen, ook niet verkeerd.
Klopt Joop, de 3-deurs, pre-facelift is wat mij betreft de mooiste Punto van deze generatie. Ik denk dat veel mensen iets anders hadden verwacht, maar die moeten nog even tot na de winter wachten. Dan is ook meer bekend over of we hier blijven wonen of gaan verhuizen.
RobEU
Erg leuk ding, Zadelsnuiver. Goede kleur, velgen en uitvoering. De typisch Scandinavische koplampsproeiers maken het plaatje af!

Dank je Rob, de koplampsproeiers zijn inderdaad een leuk detail en horen bij het "koude-landen-pakket" samen met de stoelverwarming. Echter zijn de sproeiers zelf van rubber en al aardig aangevreten. Ik ga maandag naar de Fiat importeur om te vragen wat ze doen, anders heb ik nog wel een kennis in België welke dat soort zaken kan regelen.

De koplampen zijn overigens ook aardig verweerd, heeft iemand nog een goede huis-tuin-keuken tip om ze weer enigszins toonbaar te maken?
Leuk, nog een foto van de vorige Punto gevonden (HLX 1.2 16V uit 1999 dacht ik)

Ik krijg een flashback nut smiley
Heel leuk ding Zadelsnuiver.

Omdat de zon toch niet zo fel schijnt. Wetsanden met 800 dan 1000 dan 1500 dan 2500 dan 3000 en daarna polijsten.
Zal wel weer ff duren voor ze weer gaan. Langer dan hier denk ik. winking smiley

Succes ermee. thumbs up
Dank voor de tip Nico, en doe je dat wetsanden machinaal of gewoon met de hand? En welk spul gebruik je voor het polijsten, gewoon een soort Commandant ofzo?
Met de hand. Wel een klein blokje erbij voor of tegen de kramp.
Daarna heb ik dua gespoten. Maar gepolijst heb ik met de boormachine een speciale backingplate en wat finishing compound. Van mequiars.
Kon je ze met tandpasta ook niet een stukje helderder krijgen?
RobEU
Kon je ze met tandpasta ook niet een stukje helderder krijgen?

Ja kan inderdaad. Maar das bij lange na niet hetzelfde resultaat. Wel vele malen goedkoper.
Tandenpasta en baking soda had ik al gehoord en geprobeerd op vorige auto's maar nooit echt met veel succes.

De huidige velgen gaan trouwens straks als winterse gebruikt worden dus ben op zoek naar leuke 15 of 16" zomervelgen. Iemand suggesties?
[www.carclean.nl]

Zit alles in wat je nodig hebt Zadelsnuiver, enkel en alleen nog een huis tuin accuboor machine heb je nodig thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-08-2016 22:19 door Bofkont.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.