Zadelsnuiver - '10 Toyota Prius 3 // '05 BMW 530iA M-Sport // sneeuwpret..

Gepost door Zadelsnuiver 
Kijk daar eens, ook jij weer aan de nieuwe auto! Een mooi originele GTI is een van de weinige golfjes die ik wel kan waarderen. En die trekhaak is ergens wel weer praktisch, bovendien weet hij de overige weggebruikers prima op het verkeerde been te zetten! winking smiley

Veel plezier ermee thumbs up
Ah kijk mijn broer heeft ook een 2 deurs golf 4 GTI compleet standaard zonder GTI emblemen. 1.8 5v is onverwoestbaar. Let op 1 ding en dat is de oliezeef, dat is nr1 dat het blok kapot maakt. Voor de rest gewoon lekker zorgeloos rijden! Die van mijn broer heeft ook de volleder recaro interieur, dakraam, bbs velgen 2 delig en donker blauwe metallic lak, hele mooie kleur. 2,5 ton en rijdt als een zonnetje.

Plaatje bij het praatje






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-08-2017 17:57 door DodgeMagnum.
Heerlijke opvolger, 1.8 20vt is een super sterk en vooral lekker blok, gave aanwinst veel plezier ermeethumbs up
@TYN, dank! Ik denk ook dat het qua afschrijving geen slechte gaat zijn. Paar kleine plannetjes heb ik wel zoals een set originele BBSen voor de zomerbanden en dan deze huidige set voor de winter bijvoorbeeld maar dat komt allemaal nog wel.

@Kristian geloof het of niet maar het interieur is echt nog in topstaat! Handvat aan de bestuurderskant heeft wat krasjes maar verder echt helemaal als nieuw. Wellicht dat ze in 2003 de kwaliteit van het zachte materiaal op een wat hoger plan hebben gebracht.

@Dirk, ja het zat er aan te komen natuurlijk. Vrijdag stond Er opeens een jongeman op de stoep die opslag verliefd was op de BMW. Heb hem eerlijk verteld over de roest maar dat viel volgens hem (en zijn "expert"winking smiley allemaal wel mee. Ach ik hoop dat hij er net zo van gaat genieten als ik en hopelijk ook een stuk langer smiling smiley

@DodgeMagnum, foei dat is wel een hele fraaie zo. De kleur is echt subliem en de velgen maken hem af, die zou ik er ook wel graag onder willen hebben. Leer en schuifdak zouden fantastisch zijn maar ik heb bewust gezocht naar de beste GTI binnen mijn budget, dan maar iets minder luxe. De mijne heeft overigens 231.000 km gedraaid, peanuts vergeleken met de andere GTI's die ik te koop heb zien staan.

@Damian, dank je! Altijd al een auto met dit blok willen hebben en nu is het er eindelijk van gekomen. Hoop dat de lofzang over dit blok ook op de mijne van toepassing zal zijn smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-08-2017 22:15 door Zadelsnuiver.
Zo'n mkIV blijft een leuke auto! En de 1.8T lijkt me het beste blok. Veel plezier ermee!
Quote
Zadelsnuiver
Hoop dat de lofzang over dit blok ook op de mijne van toepassing zal zijn smiling smiley

Als je de oliezeef laat vervangen als hier geen historie over bekend is, dan kan er verder weinig misgaan, tenzij het een afgetrapt blok is.
@Barri dank u! Een V5 of VR6 had ook mooi geweest natuurlijk maar deze 1.8T doet het veel fronten eigenlijk beter en voor minder geld. Met eventueel een goede chip kom je vrij dicht bij in de buurt van het vermogen van de VR6 alleen de sound van die heerlijke 6 pitter ga je nooit evenaren natuurlijk.

@DodgeMagnum nog bedankt voor deze tip! Ik zal morgen eens proberen op te zoeken of deze zeef ooit vervangen is. Weet je ook waar deze zeef zit en of het een moeilijk klusje is om te doen?
Zit er netjes uit! Het enig wat mij opvalt dat niet op de auto thuis hoort zijn de aerotwin wissers. En de rubber VW matten passen ook niet helemaal precies...big smile smiley
Gefeliciteerd met je opvolger, de 1.8 20VT is een prachtig blok.
Heb een S3 gehad met hetzelfde blok.

Oliezeef is idd een puntje van aandacht, deze motor is nogal slugde gevoelig, deze verstopt de pomp/zeef waardoor het blok stuk kan lopen.
Goede kwaliteit olie en minimaal elk jaar vervangen is zeer raadzaam, vooral niet aan die long life onzin doen, dat is funest voor deze motor.
Ook zijn de diverse slangen onder de motorkap puntje van aandacht, deze worden op ten duur poreus waardoor er fors vermogenverlies kan optreden.
Turbo blijft wel een zwak item, de KO3 van deze GTI begeven het zo tussen de 150/200k vaak.

Verder een mooie originele verschijning, maar om heel eerlijk te zijn hadden ze wel wat meer werk van de GTI mogen maken.
Het onderscheid met een 1.4 tje is echt minimaal.
De oliezeef zit in de aanvoerbuis van de oliepomp, dus in de carter. Je carterpan moet eraf om deze te vervangen.

Zoek maar voor de gein op google: "1.8T oliezeef". Is welbekend, bij alle modellen, dus audi's seat's, vw's. Mijn broer heeft 'm ook laten vervangen bij 24x.xxx km en er zat al een sludgerandje op aan de zijkanten.

Oh en vervangen is best goed te doen, maar wel een vies klusje. Ook moet je even (vloeibare) pakking weer tussen de carterpan doen uiteraard.

Filmpje, wel van een Audi TT maar principe is hetzelfde [www.youtube.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-08-2017 23:51 door DodgeMagnum.
@Enzo, goed gezien! Die wissers waren me nog niet eens opgevallen.. maar die matten gooi ik er binnenkort sowieso uit, die bewaren we voor de winter en komt er een mooi origineel setje voor de droge maanden thumbs up

@Bofkont, dank voor de tips! Het klopt wel dat de Mk4 GTI uiterlijk gezien niet veel spannender is dan een gewone Highline ofzo maar aan de andere kant vind ik het ook wel leuk dat het een beetje een wolf in schaapskleren is. Zojuist toen de motor goed warm was een paar keer lekker doorgehaald, en hij gaat echt goed van kiet! Vooral het koppel is erg verslavend en doet me wel nieuwsgierig maken naar wat een chipje kan doen.

@DodgeMagnum ik ga er mee aan de slag, dank je!
Chippen is heel erg goed te doen bij deze motor, nu je toch in Nederland bent, gelijk naar JD in Lochum, er is geen beter adres voor VAG tuning.
[www.jdengineering.nl]

Wel wat duurder dan de concurrentie, maar hier weten ze precies wat ze doen, en blijft men binnen de veilige marges.
Bedankt voor de link René thumbs up ik ben echter niet in Nederland, heb de auto gewoon hier in Finland gekocht. Maar heb nu wel geleerd dat er 2 verschillende versies van deze motor zijn; de AGU en de AUM. Aangezien de mijne uit 2003 is zou het een AUM moeten zijn en die chippen ze blijkbaar naar 225 pk! Whawhawiwa! big smile smiley
Ja dat klopt, JD krijgt hem standaard al op 220pk, met maatwerk zelfs nog wel een tandje verder.
Voorbandjes hebben het dan wel te verduren hoor met wat vochtig weer big smile smiley

Mijn JD gechipte S3 quattro was goed voor 260pk, en elke 10.000km 4 kale banden drinking smiley
Beste Zadelsnuiver. Mooi ding die Golf! thumbs up Heb zelf een V6 en zo'n Golf IV rijdt nog fantastisch. Mijn exemplaar uit 2001 rijdt beter dan mijn E91 uit 2011, qua rechtuitstabiliteit, snelheid en verfijning van de aandrijflijn.

Met 220 pk zal het wel een kanon worden eye popping smiley
De Golf IV is en blijft een zeer mooie auto, en met deze motorisering is 'ie al helemaal niet te versmaden. Deze is wel helemaal roestvrij, neem ik aan?
@Bofkont, het lijkt me echt een hele gewaarwording; zomaar 70 pk erbij! Maar dit blok is dan ook vanuit de fabriek natuurlijk erg bescheiden afgesteld. Ik ga zeker informeren wat nu zo'n beetje de meest gerenommeerde bedrijven zijn in Finland op dit vlak thumbs up

@PhaetonW12, Dank je! Ik was ook erg verbaasd over hoe goed zo'n Golf nog steeds rijdt. Ik deed in 2000 mijn rijlessen in een zwarte Mk4 TDI en die auto heeft wel een beetje de maatstaf gezet. In de tussentijd vele andere auto's gereden maar zelden een welke zo fijn rijdt als een goed gemotoriseerde Golf.

@Mechanix, Dank je! Uiteraard is deze Golf 100% roestvrij, dat was echt een harde eis. De lak is hier en daar wat dof en rond de deurgreep zitten wat krasjes maar dat is met wat liefde en hard werk wel weer goed te krijgen.

Ik kwam laatst deze foto nog tegen, dit vind ik toch wel hele mooie wielen:

Die wielen zaten onder de GTI Edition uitvoering, dacht ik.
Als je dan de turbo ook nog meeneemt zijn er ook exemplaren die ruim over de 300 zitten. Soms zelfs met stock internals.
Lekker blok. Echt een heel lekker blok.
@Barri ik denk dat je gelijk hebt, dit is een 25 jahre edition geloof ik:



@Nico, ja ik geloof dat er echt van alles te koop is om dit blok veel sneller te maken; grotere Turbo, stroker kits noem maar op. Voor mij is een chipje waarschijnlijk ruim voldoende big smile smiley
Ben een echte oem velgen fan, maar dit ziet er geweldig mooi uit als je die kunt vinden, transformeren de hele wagen!
Die 25 jahre edition velgen zijn echt de mooiste velgen voor dat type Golf en om even terug te komen op je nieuwe aanwinst: Wat ziet dat ding er netjes uit op de plaatjes, heel gaaf! Fijne km's gewenst in deze mooie youngtimer. smileys with beer
Mooi ding hoor! Die velgen zou een hele goede keuze zijn! thumbs up
Quote
Nico GTR
Als je dan de turbo ook nog meeneemt zijn er ook exemplaren die ruim over de 300 zitten. Soms zelfs met stock internals.
Lekker blok. Echt een heel lekker blok.

Hele drive ablity help je daarmee ook om zeep, 210/220 is al fors enkel voor de voorbanden.
Daarbij moet je je afvragen hoelang dat heel blijft met 300pk.

Die velgen zijn idd Porno zadelsnuiver, gelijk een heel andere wagen cool smiley
Ik zeg dat het kan Bofkont.....drinking smiley

En als je de stap al neemt om het vermogen van een 180 pk blok zo op te schroeven maak je je toch geen zorgen om hoe lang het heel blijft?
Zo weer een heel nieuw hoofdstuk. Zelf heb ik niks meer met de Golf (heb er 2 gehad) maar strak is hij wel. Veel succes er mee! Wel wielkuipen goed bekeken hoop ik want Bora van dezelfde generatie van een vriend roest net als je BMW fors van binnen uit.
@Damian, ja ik ga vanavond even alle zoekertjes af om te kijken of iemand niet toevallig nog een setje heeft liggen. Eigenlijk moet er dan voor het mooie ook gelijk een setje veren onder eigenlijk big smile smiley

@Brent dank je wel! Gaat helemaal goed komen! Hopelijk van het weekend even goed wassen en kijken wat ik met handmatig poetsen nog kan bereiken, anders ga ik proberen een machine te huren.

@eenvrijeusernaam merci! We gaan naarstig op zoek smiling smiley

@Bofkont, klopt wat je zegt, 300 pk op de voorwielen lijkt me geen pretje, maar leuk om te weten dat het kan.

@Nico, ooit las ik in een boekje over een Audi TT bimoto geprepareerd door MTM, 2 van deze blokken in 1 auto, samen goed voor ruim 1000 pk! Maar dat is niet voor de gewone sterveling weggelegd big smile smiley

@sketcher, heb inderdaad de wielkastranden goed geïnspecteerd en niets kunnen vinden. Wellicht dat het een voordeel is dat dit een vrij late Mk4 is.

Nog even een plaatje van vandaag:





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2019 17:50 door Zadelsnuiver.
Ik vind de huidige wielen juist prachtig! Je ziet dat ie wat bijzonderder is dan een 1.6, maar niet overdreven.
Quote
Zadelsnuiver
@Barri ik denk dat je gelijk hebt, dit is een 25 jahre edition geloof ik:



@Nico, ja ik geloof dat er echt van alles te koop is om dit blok veel sneller te maken; grotere Turbo, stroker kits noem maar op. Voor mij is een chipje waarschijnlijk ruim voldoende big smile smiley

Net zo tijdloos als een Audi A8 D2.
En die velgen zijn prachtig, ik wil ze ook! drinking smiley
@Barri, ik vind de huidige wielen ook erg mooi, daarom wil ik ze graag behouden als winterset. Bij de auto zaten 4 aftermarket 16" wielen met zo goed als nieuwe winterbanden. Die winterbanden wil ik dus omleggen naar deze huidige OEM wielen, de aftermarket 16" verkopen, eventueel met huidige zomerbanden en dan (hopelijk) de 18" BBS voor de zomer.
Dat is het voordeel van verplicht winterbanden, kun je altijd een beetje afwisselen qua velgen smiling smiley

@PhaetonW12, inderdaad een tijdloos model, de Golfjes erna heb ik altijd wat saai en steriel gevonden.
Quote
Bofkont
Quote
Nico GTR
Als je dan de turbo ook nog meeneemt zijn er ook exemplaren die ruim over de 300 zitten. Soms zelfs met stock internals.
Lekker blok. Echt een heel lekker blok.

Hele drive ablity help je daarmee ook om zeep, 210/220 is al fors enkel voor de voorbanden.
Daarbij moet je je afvragen hoelang dat heel blijft met 300pk.

Deze heeft 405pk en 480Nm: [www.ebay-kleinanzeigen.de]

Voor 22.500 euro te koop.
Wow, daar zit werk en geld in! Ik vraag mij af hoe lang de boel heel blijft gezien er pas 15k km"s mee is gereden, vooral de versnellingsbak, ik lees enkel wat over een getriebe met differentialsperre.
Zit nu een beetje naar verlagingssetjes te kijken maar weet nu niet wat wijsheid is. Het liefst heb ik een schroefset, de TA Technix set beviel heel goed onder de Punto en de prijs is zeer aantrekkelijk. Nu moet je blijkbaar wel speciale koppelstukken kopen omdat anders de aandrijassen in de weg gaan zitten. Daar heb ik geen problemen mee maar nu lees ik ergens anders weer dat je ook een stabilisatorstang van een V6 4motion nodig hebt.. De leverancier van de schroefset heeft het echter enkel over die koppelstukken (koiranluut in het Fins oftewel dogbone/hondenkluif)
Het zou dus makkelijker zijn om gewoon voor veren te kiezen, maar dan is het met 4cm wel bekeken en met het idee om in de toekomst die 18" BBS te monteren weet ik niet of dat voldoende gaat zijn plus ik weet niet in wat voor staat de huidige schokbrekers zijn.

Weet iemand het fijne van verlaging voor de Golf 4? Is die 4motion stang echt noodzakelijk of zijn die koppelstukken al afdoende en wat doen die stukken eigenlijk?
Die koppelstukken zorgen ervoor dat de kracht die de stabilisatorstang verdeelt over linker en rechter veer kan worden overgebracht. Met andere woorden, met de stabilisatorstang van de V6 verander je het hele dynamische gedrag van de auto. Waarbij de koppelstangen enkel het ruimteprobleem oplossen. Waarschijnlijk omdat ze korter zijn.

Dus voor de looks hoef je niet te vervangen, de auto word echter wel stijver met die vernieuwde stabilisatorstang. Dus als dat benodigd is om het inveren van de auto te verminderen omdat anders de wielen de kasten raken....etc. winking smiley

Das de theorie, het fijne van Golf 4 verlagen weet ik ook niet. Maar ik denk dat je zo wel genoeg weet.
Ben vanwege vakantie even een poos niet op t forum geweest, maar gaaf hoor deze Golf!!
In alle eerlijkheid heb ik zelf niet bijzonder veel met de Golf als auto. Vind m niet lelijk hoor, maar heb er ook nooit een wauw gevoel bij gehad. Het was mn lesauto voor een tijdje big smile smiley maar dan uiteraard een saaie diesel variant.
Oh en die velgen zijn inderdaad erg nice! thumbs up
Dank voor de toelichting Nico, blijkbaar gaan er vele verhalen rond over het internet en is het maar net afhankelijk van welke uitvoering Golf je hebt en welke schroefset je koopt. Ik neig nu naar een TA Technix set icm die koppelstangen en dan zien we wel waar het schip strand. Absoluut niet van plan om de auto extreem te verlagen, gewoon voldoende om de wielen mooi in de wielkasten te krijgen.

@Omniradius, hoop dat je een goede vakantie gehad hebt! Ik zal vanavond je reisvlog even bekijken thumbs up
Zo zie je maar dat smaken verschillen; ik heb de Golf 4 vanaf zijn introductie altijd een hele mooie kar gevonden, en zo in het zwart met de meegespoten bumperstrips enzo gewoon een lekker dikke verschijning. Wellicht dat hij je meer zal bekoren nadat de velgen en verlaging er onder zitten smiling smiley
De Golf 4, de mooiste Golf ooit gemaakt als je waarde hecht aan mijn mening. Goed, de 1 is leuker, maar da's dan ook al een klassieker. Puur qua proporties en belijning is het de 4! Zeker als vijfdeurs, die ik vanaf deze generatie Golf wat stoerder vind dan de driedeursen.

Hier ga je vast weer (even) plezier van hebben thumbs up
Antwoord op die 4Motion vraag moet ik je schuldig blijven. Wellicht te vinden op Volksforum.com of VWforum.nl ?

De Golf 4 vind ik ook nog steeds een geslaagd model. Ik vind een 5-deurs van elke auto leuker, maar bij de Golf 4 vind ik de achterdeur wat gek vormgegeven. Daarom vind ik de 3-deurs net iets leuker. Heb zelf een Variant gehad, maar die is achteraan natuurlijk wat inspiratieloos. Wel lekker ruim! big smile smiley
@Elco, wat dat betreft zitten we dan aardig op één lijn, ik heb bewust voor een 5 deurs gekozen, niet alleen om het praktische maar ook omdat ik 'm simpelweg mooier vind dan de 3 deurs variant.
En hoe lang ik deze auto zal rijden.. Joost zal het weten maar iets zegt mij dat het wel eens een poos kan duren, het is in mijn optiek een hele geslaagde combinatie van looks, prestaties, comfort en veelzijdigheid.

@Barri ik snap wat je bedoelt, Maar door de extra deuren lijkt de auto mijns inziens wat langer en ranker. Overigens vind ik de Variant ook helemaal niet slecht, maar die zie ik dan weer liever als Borabig smile smiley

Ik heb inderdaad al een bericht geplaatst op Volksforum maar helaas nog geen reacties.

Dan nog even snel een "en profil" foto van vandaag:





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-08-2017 23:27 door Zadelsnuiver.
V6 stangen zijn enkel vereist bij een beste verlaging. Maak het niet te gek allemaal, er zijn nog maar zo weinig originele GTI'tjes.. En elke aanpassing is een slechte investering.. Bij al mijn vorige auto's genoeg aanpassingen gedaan, maar bij de Dodge heb ik het allemaal anders aangepakt.. Elke stuiver is naar een verbetering gegaan, tenzij het een subtiel iets is.. Misschien wordt ik oud en verstandig? nut smiley
Verstandige praat Dodge Magnum, het is ook wel eens anders met je geweest.
Je wordt ouder big smile smileythumbs up

Subtiel verlagen zou ik trouwens absoluut doen met deze GTI, standaard staan ze net wat te hoog op de pootjes.
@DodgeMagnum, dank voor de toelichting! En we doen het inderdaad rustig aan, gaat absoluut geen "Stance" bak worden ofzo. Gewoon netjes op z'n pootjes dan is het goed.

@Bofkont dat is ook exact de reden, hij staat gewoon net iets té hoog nu.
Ik snap je keuze voor die edition velg wel. In weze is dat de grote broer van de huidige velg. Zelfde desing maar dan twee dubbele spaken meer, ziet er erg fraai uit!
Klopt wat je zegt Dirk, de velgen hebben allebei een beetje een honingraat patroon.

De Helios velgen, geleverd op de Phaeton maar enkel in 19" vind ik nog sterker lijken op mijn huidige velgen, maar helaas een maatje te groot voor mijn smaak:



Voor 19 inch moet je toch inderdaad een extra stapje nemen.
Bah wat een hok Nico, dat soort golfjes is precies wat ik tegen de Golf IV heb.... Dan vind ik die van Zadelsnuiver (zelfs met 18"winking smiley vele malen mooier!
Ik ben ook een petje. smiling bouncing smiley stiekem.

Dan dat heerlijke blok van Zadelsnuiver voorin, andere turbo etc. winking smiley OF een 1000 hp VR6.
Haha, is een Civic met een dikke spoiler en een luidruchtige brulpijp dan niks voor jou Nico? winking smiley

Ik heb zelf eigenlijk ook niks tegen tunen en modden. Vind het altijd wel lachen wat voor maffe dingen men weet te verzinnen op/onder/aan hun auto. Ik kan die 'gekkigheid' altijd wel waarderen. Toegegeven, niet alles is even mooi... maar ach, lang leve de lol toch drinking smiley
Ach ik liep maar wat te stoken tegen Nico. Leven en laten leven wat dat betreft. Het is inderdaad erg fascinerend om te zien wat men allemaal kan maken van doodgewone Civics, golfjes enzovoorts.
Civic roest. En aangezien ik niet kan lassen en ik houd van een strak in de lak staande auto ga ik dat nooit overleven.

Maar een Civic FD of FB Type R sla ik niet af. big smile smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.