As good as it Getz, aangevuld met Rover 45 & Y10 verhalen.

Gepost door Peter O 
Klinkt als een mooie reis!! Vraagje, want jij weet nogal veel: een Fiat sloperij In de regio Groningen?
A3 White
Klinkt als een mooie reis!! Vraagje, want jij weet nogal veel: een Fiat sloperij In de regio Groningen?

Oei ja ehm...

Ik weet in Groningen een sloperij. Dat is niet speciaal FIAT maar wel moderne auto's. International Motor. Daar maak je denk ik het meeste kans. Is niet helemaal sloperij, meer demontage. Beetje "kampers" maar echt geschikt vind ik.

Klaas Boer, die heeft ook veel.

Kleiner, in Een, van de Mars ofzo.

Oh en ehm Stadskanaal geloof ik zit ook een sloperij, met modernere auto's. Die naam weet ik zo niet.

In Joure zit ook een goedkope sloperij, ook een aanrader.

In Groningen zit nog wel een FIAT dealer, en je kan altijd ook contact opnemen met Martin Willems, die heeft ook alles. (Emmen, aanrader om het dan te halen, mooi bedrijf)
Klinkt als een mooi vakantie plan. Ik was in December nog in Wroclaw; mooie oude stad ook. Een van de steden waar nog te is dat dit ooit Duits was (zo'n 100 jaar geleden was Polen ongeveer net zo groot maar lag een stukje meer naar het Oosten).

We wachten gespannen af op een uitgebreide Ostalgie foto serie.
@ Engineer:

Ja Wroclaw is een mooie stad inderdaad, ik ben er 2 jaar geleden ook geweest. Ik heb toen ook een flits van Wroclaw Classic Motorshow gezien, heel erg leuk!
Daar stonden toch mooie wagens!!

Ik heb er ook echt zin in... Ayo is nu al onrustig, komt waarschijnlijk omdat ik haar paspoort kwijt ben... K-ding moet hier liggen. En ze heeft het woord inenten bij de dierenarts gehoord.

Nog even met paps gesproken, die was ook voor Ommma, dus ook dat staat op de agenda, leuk.... is het al vrijdag?
Nu blijkt maar weer hoe slecht ik ben in Topografie.. Ik las de post van A3 White en ik dacht: Geuzendam in Almelo! ..maar dat is ook gewoon ruim 100 kilometer yawning smiley Wanneer je uit de Zuidwesthoek komt telt alles boven Utrecht eigenlijk al als Groningen big smile smiley
wel een topbedrijf en hebben werkelijk alles thumbs up

Fijne vakantie alvast thumbs up
Ha Zadelsnuiver! , ik zat nog te denken aan dat bedrijf inderdaad...

De weg naar Almeloooooo is echt waardeloos van hier, je bent vooral lang onderweg, terwijl het niet eens ver is. Beetje alsof je naar Emmen gaat (ook zo'n rotweg).

Bedankt! Met nog 2 dagen werken komt het wel dichtbij, morgen een half uurtje langer werken, zodat ik vrijdag een half uur eerder weg kan. Ik ben begin dan ook een uur eerder en ben dan eerder vrij, heerlijk vooruitzicht!
Hmm, was vandaag twee keer op de weg tussen Assen en Emmen.........rijd lekker door.

@zadel, we gaan eens snuffelen, dank je wel.
Zo, de vakantie zit er weer op!

Dit jaar ben ik (weer) richting Polen geweest. Dit jaar met mijn ouders, Ayo (de poes), de Sterckeman Caravan en ditmaal met de nieuwe Rover.

Dit was onze route:

De combi voor de vakantie.

Voor de liefhebbers wil ik wel een soort van verslagje maken smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-09-2019 23:07 door Peter O.
Nu al weer terug Peter? Wat gaat de tijd toch snel zeg..

Ik ben eerlijk gezegd toch wel erg benieuwd naar de trip hoor big smile smiley
@ Zadelsnuiver, ja op de kop af zijn we precies 3 weken weggeweest! Gaat snel inderdaad!

@ F Mitsi, goed. Leuk om te horen. Ik zal deze week eens in de pen/toetsenbord duiken smiling smiley
Ha, zal zeker weer lekker leesvoer wezen, en vandaag weer werken????
Weer lekker uitgerust dus Peter? Hoeveel kilometers heb je gemaakt?
Grappig. Vorige week deze reis gemaakt (maar dan niet als vakantie)...

@ Adrie,
ja de eerste werkdag zit er weer op... Was wel even weer wennen.

@ Speedtouch,
ja helemaal weer "zen" veel gezien. Ik denk dat we rond de 3000-3500 kilometer hebben gereden, misschien 4000. We hebben in Duitsland wat omgereden ivm de vele files. En in Polen ook wat rond gereden natuurlijk, hoewel de bezichtigingen in de steden vooral met openbaar vervoer gingen. Dat is in Polen echt veel beter geregeld dan hier. Dagkaart voor 3 euro ofzo, en voor mijn ouders de helft omdat ze "senioren" zijn. Plus bij de overvolle bussen of trams stond iedereen op, zodat mijn ouders konden zitten.

@Tydelyck
toevallig! dat is inderdaad bijna hetzelfde. Ik vond Duitsland echt een drama, we hebben daar op 2 dagen meer file en wegwerkzaamheden gehad dan in heel Polen. Daar waren natuurlijk ook wegwerkzaamheden, maar niet zo ophoudend als in Duitsland.

De route op mijn kaart is denk ik niet helemaal correct maar de plaatsen wel.
Hoi Peter,

Mooi dat je weer terug bent van een welverdiende vakantie. Vakantie duurt altijd te kort. Noodgedwongen hebben wij twee andere auto's voor de deur staan.

1. Suzuki Alto uit 2010 is vervangen door een Suzuki Splash uit 2008
2. De Mitsubishi Spacestar 2016 is vervangen door een Mazda 2 gt-m automaat uit 2015.

Wil je het (vervelende) verhaal helemaal horen stuur dan een persoonlijk bericht.
Oh dat is niet leuk om te lezen Verlichting 2! Ik heb je review van de i20 trouwens nog gebruikt voor info naar een vriend, die is nu ook Hundee-rijder. Geen i20 diesel, maar een i30.

De PM ga ik je sturen...
Goed het begin van het verslag...

De laatste week voor mijn vakantie was hectisch, ook nog werken uiteraard. Spullen inpakken, wat ik eindelijk eens op tijd deed. En ik was dan ook nog eens het paspoort van Ayo kwijt... Lichte paniek werd zware paniek, vrijdag bij de dierenarts werd de boel door Ayo helemaal op stelten gezet, maar toen had ze eindelijk haar inentingen. Zaterdag spullen naar mijn ouders gebracht en de caravan ingepakt. En toen was het zondagochtend, waar ik om 8uur bij mijn ouders was en kon de trip beginnen.

En toen gingen we rijden, onder toeziend oog van Ayo:

Nou je zou denken, zondag dan kan je opschieten, maar helaas was zodra ons land was ingeruild voor Duitsland, het een drama op de Autobahn. Heel veel file, en Bauwstelle.
En dan niet een kilometer of wat, nee gelijk 10-15... Dus dat schiet niet op..

Inmiddels was het al tegen 16uur, dus langzaam werd het tijd om een camping te zoeken. Nou zijn die in Duitsland er wel, maar bijna nooit in de buurt van de snelweg... (20 km van de snelweg is geen bijzonderheid)

Gelukkig wist ik er eentje aan de route, en zo belanden we (wederom) in Maagdenburg. Helaas geen Berlijn, wat nog 140 km verder ligt, maar dankzij de file die we omzeilt hadden (die duurde volgens de radio 2 uur), maar dit was het verste wat we konden bereiken op dag 1. Helaas hadden we wel wat van deze file meegepakt.

En zo stonden we de eerste nacht, met uitzicht op See, nouja meer natuurlijk.

De volgende dag gaan we snel verder, richting Polska, in Duitsland nog wel wat file, maar wij konden nog rijden, de tegengestelde richting was het een drama:

Wij konden rijden, maar dit beeld was zeker 10-20 kilometer voor de grens naar Duitsland, in Polen dus, van toepassing.

Later werd het nog erger:

Gelukkig konden wij wel rijden, en zo deed ik mijn eerste toffe spot:

Een Daewoo uit de Oekraïne, nu is een auto uit de Oekraïne niet zo bijzonder in Polen. Maar dit is geen Lanos, maar een Sens. Ofwel eentje die gemaakt is in de ZAZ-fabriek.

Aan het einde van de middag bereikten we dan Poznan. De camping kenden mijn vader en ik al. We konden eigenlijk niet terecht, want het was vol... (we hadden niet gereserveerd) Een belletje met de beveiliging en er bleek nog wel een plek te zijn, en konden we voor een paar dagen bivakkeren. Fijn want de camping ligt niet zover van wat winkels. EN ook het centrum was goed te bereiken.

Indrukken van 2 reisdagen waren vooral drukte, en als we de "nieuwe Rover" vergelijken met de oude vallen dingen op, de oude had een andere versnellingsbak en reed hoogtoeriger. Die kon de caravan beter aan. Dat was meer in de 5 rijden, nu reed pa vooral in de 4, en terugschakelen soms bij hellingen. Maar goed, we konden rond de 1 op 10 rijden, dus dat viel ook wel weer mee.

Nu is dit het voor deel 1. Later meer!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-09-2019 23:01 door Peter O.
Zoals gezegd was de eerste stop in Poznan. De camping is aan een meer, wat tevens een soort sportoort is. Misschien zelfs olympisch, maar daar twijfel ik een beetje over. Er worden professionele roeiwedstrijden gehouden.

En zijn er skischansen.

Met de tram ben je in 15 minuten in het centrum, ideaal dus. En op 7 KM was een galleria (een winkelcentrum, vergelijkbaar met de Amerikaanse Malls).

Op dinsdagochtend gingen we als eerste naar die Galleria, boodschappen doen bij de super, met letterlijk 30 kassa's (exclusief de zelfscans). Met mijn ouders had ik dan altijd 1 afspraak, als we gingen, ging ik altijd een ronde over de parking doen (spotten!!) en dan boodschappen doen. Nou de eerste ronde was meteen geslaagd!

Een Getz in een kleur die ik nog niet eerder zag, en dan uit Rusland... #vreugdedansje1

En daar is dan de eerste Daewoo-Lublin truck, made in Polska!

Het lijkt wel dat pap zijn oude 45 nu in Polen rijdt, hij is echt identiek!

Naast allerlei mooie levensmiddelen, trakteerde ik mezelf maar op een modelletje van de Volga, ach misschien meer speelgoed maar ja staat leuk in mijn vitrine!

Via de ikea en Decathlon gingen we weer naar de camping. De volgende dag zouden we de stad in, dus aan mij de taak om even uit te vinden hoe laat de tram ging. En hoe ver dit precies zou zijn. (Mijn moeder kan niet zo goed/lang meer lopen, vandaar)
Nou, dan kon ik mooi even in de buurt op zoek naar leuke spots dacht ik zo. En dus ging ik op. De tram was slechts op 5 minuten lopen, en daar zag ik (eindelijk) weer een FSO:

De Polski-FIAT 126 is niet al te moeilijk te spotten, maar ook die worden inmiddels wat zeldzamer. De oudsten zijn al liefhebbers auto's, nieuwere zijn of gebruiksvoorwerpen of worden gekoesterd. Wat deze is, daar ben ik niet helemaal over eens.

En daar is ook de eerste Zuk, dit busje is tot in de jaren 90 gemaakt. Na het maken van deze foto kwam er een man achter me aan, die dacht wat doet die gekke boy. Gelukkig was ik sneller en hij oud, en kon ik hem "afschudden"

Dit is een Hyundai i20 Active, een auto die wij niet kennen. Stiekem vind ik dit wel een erg leuke opvolger ooit voor mijn Getz.

Wat ik mooi aan Polen vind is de veelkleurigheid, bij "gewone" huizen, maar ook de enorme grote flats/blokken, hebben allemaal vaak een mooi kleurtje. Ook al zijn het "gebouwen uit vervlogen tijden" doen ze altijd moderner aan de blokken/flats van ons land (voor mijn gevoel dan)

Bij die leuke huizen stond ook een leuke gekleurde Getz!

Een Daewoo Tico, ik ben fan van dit sullige autootje. Ik heb ze nu echt minder gezien.

Nog een foto van een paar flats, ik weet niet waarom, maar ik kan echt genieten van dit soort lelijke grote gebouwen.

De volgende dag gingen we Poznan in, nou het weer was prachtig en dus was het genieten. Op de grote markt lunchen, met wederom uitzicht op prachtige gekleurde huizen:

Dit vond ik ook mooi oud en nieuw naast elkaar.

Dit schijnt kunst te zijn, een FSO Polonez bloembak..

Toen we bij de camping terugkwamen was het zo druk, dat er zelfs mensen op de parkeerplaats hebben overnacht. Het bleek dat de volgende dag een feestdag zou zijn en dat daarom veel winkels en bedrijven dicht zouden zijn...

Donderdags hadden we de dierentuin(vlakbij de camping) daarom maar ingeruild voor wederom een trip naar de stad.

De eerste stop was deze fraaie 3d-painting.

Vlakbij was deze fraaie kerk, die heeft een belangrijke rol gespeeld in het leven van Paus Johannes Paulus, de enige Paus uit Polen en die heeft een heldenstatus in Polen

Omdat ik continu met de camera in de hand loop, kon ik ook mooi spotten, en zo zag ik een Poolse UAZ, op een betaalde en bewaakte parking.. Waar vanwege de feestdag geen security was en ik dus stiekem even heen kon lopen winking smiley

Deze oude Jelcz bussen zie je niet veel meer, de meeste (lees bijna alle) oude bussen zijn vervangen door meer moderne exemplaren.

En dit was dan het Poznan deel, op vrijdag is het tijd om richting Wroclaw te gaan....De eerste dagen zijn geslaagd, het weer is prachtig! Gemiddeld 25 + qua temperatuur. Slechts een nacht was er regen, en toen zakte onze luifel meteen in ... Oeps... stonden pa en ik om 2 uur 's nachts de boel te fixen!
Wat een mooi land zeg! Ben er zelf nog nooit geweest maar waarschijnlijk moet ik binnenkort voor het werk naar Gdansk, kijk er al naar uit!

Die gele Getz (met harde G) is best stoer, lijkt wel een soort cross-achtig apparaat? Nog nooit gezien in elk geval.

En de Polonez.. ik heb een Poolse collega (heet toevallig Pjötr) en die heeft het elke keer als ik 'm zie over zijn oude Polonez die hij helaas nu niet meer heeft. Gelukkig zijn ze er dus nog wel in Polen thumbs up
Ha Zadelsnuiver, ja die geile ehm Gele Getz is inderdaad een Cross, vrij bijzonder in Polen.

Ja Polen is echt een mooi land vind ik, met prachtige historie, qua kerken, musea en ook mooie (vind ik dan) communistische gebouwen.

Je merkt dat de welvaart groeit, de oude bakken worden ingeruild voor moderne auto's, gelukkig zie je een Polonez nog wel rijden, net als auto's met oude kentekens (die al minstens 20 jaar niet van eigenaar zijn gewisseld dus). Ik vind een Polonez echt geweldig, ik had vroeger een zwemvriendje (ik was 7) en zijn ouders hadden er eentje.

Wat ik ook mooi vind is dat de mensen zo ontzettend aardig zijn, als ik bij een bus stond te kijken hoe laat er een vertrok of welke ik moest hebben, en ik zei "volgens mij komt ie zo" dan kwam er al de opmerking "do you need help?"
Mijn moeder loopt niet zo goed meer, dus mijn vader had een wandelstok voor haar gekocht. In Polen is het zo dat je als voetganger bij een zebra geen voorrang hebt, dus als ik wou oversteken stopte niemand, stonden mijn ouders naast een zebra stopte men dus wel. Plus ook in bussen/trams, als die vol waren, dan stonden mensen letterlijk op. En dan niet 1 maar meerdere malen stonden meerdere mensen op zodat mijn ouders konden zitten.

Gdansk is ook een mooie stad, veel moois te zien!
Poznan heeft een mooi plein, vele avonden geweest, ook daar de eerste poolse woorden geleerd: Leva, Prawa, Prosto, dat begreep de taxi chauffeur wel als we de weg terug naar het hotel Vivaldi moesten hebben na een avondje stappen.

Wat mij opvalt dat het Pools een dwingende taal is, wat je hoort als men engels praat, en de zin besluit met yes.

Knap dat je het “oude” spul allemaal kent!!
Ja dat plein is inderdaad erg mooi, sowieso het oude centrum is fraai!

Dat van de taal is me eigenlijk niet echt opgevallen, ik ga er eens op letten!

Bedankt voor het compliment ook Adrie.. Komt natuurlijk dat ik ook interesse in de oude Oostblok-wagens heb. smiling smiley Hoewel bussen en trucks een beetje lastig voor me zijn hoor, eerlijk is eerlijk.
Toffe foto's weer Peter thumbs up
En je vakantie in Polen ziet er zeer geslaagd uit. Sommigen zouden misschien denken van "Polen? Daar haal je je klusjesmannen vandaan, daar ga je toch niet op vakantie!?" tongue sticking out smiley
Maar als ik de fotos zo zie dan moet ik inderdaad concluderen dat er een hoop mooie plekken in Polen te zien/ontdekken zijn! (zelf nog nooit daar geweest nmlk)
Haha, ja inderdaad Ramon.. een mooi land inderdaad, en het weer was ook fantastisch... smiling smiley Er waren ook wel veel toeristen, maar vooral Duitsers.. Ik dacht laat ik eens behalve wat auto-foto's ook een paar non-auto-plaatjes te plaatsen.

Anyhow...

Op vrijdag gingen we richting Wroclaw, daar was in het weekend Wroclaw Classic Motor, waar ik heel graag heen wou. Maar eerst moest er dus een stukje gereden worden, Omdat we vroeg op pad zouden en de volgende avond de bbq aangeslingerd zou worden, gingen we eerst langs de Galleria...

Gelukkig maar:, want daar stond deze Jaguar, nouja misschien niet mega zeldzaam ofzo, maar helemaal uit de USA!

Toen we eenmaal op de snelweg zaten ging het voorspoedig, Wroclaw was 250 kilometer meen ik, dus dat was goed te doen.

En zo zag ik een Transporter uit Andorra!

Dit is het Duitse ANWB-echtpaar, hij een Agila, zij een Agila. In beide wagens zat een persoon en ook de kentekens zijn identiek, nouja bijna.

We zouden naar Stadion Olimpijski, een camping die een perfecte ligging heeft. vlakbij de tram richting het centrum. Echter was ik niet zo handig,en had een verkeerd "stadion" in getikt. Deze lag wel op de zelfde route, maar toen we op den duur wel erg verkeerd gingen rijden (ik was namelijk ook op deze plek geweest) en ja hoor, we waren compleet verkeerd... Draaien met een caravan gaat niet zo makkelijk, dus hop de eerste weg links in, en daar reden we in een wijk, vol met drempels en waar waarschijnlijk nog nooit een gekke Nederlander was geweest, want een paar keer gingen mensen echt bijna staren naar ons...

Uiteindelijk kwamen we weer in het drukke centrum...

waar af en toe het wegdek bedroevend was.... Je snapt het al, de halve inhoud van de kastjes lag verspreid door de caravan...

Toen we langs de Markthal kwamen, wisten we het zeker, we gingen de goede kant op!

En daar is dan het Stadion... eindelijk!

Een half uurtje later staat alles, mooi want op 2 minuten lopen van de camping zag ik namelijk een prachtige Lada staan...

Die er gelukkig nog stond, werkelijk in nieuwstaat. (ik wist nog niet dat de auto de volgende dag ook op het event zou staan...)

Dit huis verdiende even een foto, het is van een erg goede/belangrijke architect en het is gebaseerd op een Iglo. (ja echt!) Ik hoef denk ik niet te vertellen dat dit een erg duur huis is...

Toen was het tijd voor een biertje.

De volgende dag zou ik naar Wroclaw Classic Motor gaan, niet alleen met mijn vader maar ook met een online vriend. En na de dag zouden we met z'n allen gaan bbq-en. Best wel spannend, want ja is iemand in het echt ook wel aardig...
Mooie reis! Ik vind Oost Europa ook altijd erg leuk. Het heeft karakter, is niet te druk, mooie natuur, lekker eten, altijd goed bier en je komt nog eens wat bijzondere auto's tegen. Bij het zien van jouw foto's heb ik zin om direct in de auto te stappen en die kant op te gaan. Ook leuk dat de kat mee kan op vakantie, dat hoeven we met die van ons niet te proberen... Ben benieuwd naar de rest van de foto's.
Peter, de Illinois platen is niet zo heel gek.....na Warshau en Wroclaw heeft Chicago de grootste populatie Polen.
Bedankt QV.. Ik ben ook per toeval in Polen beland ja, erg mooi land met zoals je zegt veel moois te zien en lekker eten en drinken.
Ayo is op dat gebied net een hond, die kan ik overal mee heen slepen. Als ze maar kan kijken. Hoewel de dierenarts haar inmiddels haat, is het mijn kleine vriend.

Helder Adrie, ik kwam later nog een Amerikaan tegen. Leuke info!

Zo rijden er ook ontzettend veel US-spec auto's in Polen, dat is wel heel erg gaaf voor mij als spotter. Maar daar ga ik ook nog wel wat van plaatsen, beloofd!
Goed, op zaterdag gingen we naar Wroclaw Classic Motor. Een van de mooiste evenementen die ik ken. Het is op een landgoed, wat ook een museum heeft.
Je hebt 1 heel groot veld, waar "gewone" auto's staan. Aan de rand staan foodtrucks. Aan de achterkant is een hoe voor militaire auto's. Daar kom je ook langs als je het event op loopt. Op het volgende veld waren 2 paccours, op één kon je met nieuwe Audi SUV's rijden. De andere was voor klassiekers. Op veld 1 was nog 1 hoek met auto's die te koop waren. Op het volgende deel stonden bedrijven met nieuwe auto's.(VAG, Toyota) (en een paar dure importbedrijven).

Een brug over, je kwam dan langs allemaal Mercedes-Benz SL's (uit de jaren 80) en daarnaast stond Mercedes met alle nieuwe auto's (de dure vooral) en enkele bijzondere auto's.
Om het slot heen en je kwam bij een enorm veld, daar stonden klassieke Rollsen, Bugatti's, dure Benzen en vooroorlogse auto's . EN er was nog een hoek met rally-auto's.

Dit was een kleine uitleg, ik denk dat er een auto of 300-400 was, en de sfeer was erg goed. Opvallend is dat in Polen vaders foto's maken van de auto's, maar wel met hun kindje erbij op..

Het was wel even spannend, ik zou op pad gaan naast pa met Adrian. Ik heb veel online met hem gesproken, maar had hem nog nooit ontmoet. Dus dat zou wel even spannend kunnen zijn. Straks is het een ei, en dan moest ik niet alleen op pad maar ook nog thuisbrengen of wat we hadden afgesproken, BBQ-en.

Om 8.45 vertrokken pa en ik van de camping, het was ongeveer 10-15 minuten rijden... EN toen ineens herkende ik het, we waren daar gister langs gekomen, en ja hoor daar stond ook de FSO, waar we gisteren niet voor konden stoppen:

Adrian stond al op ons te wachten en we gingen dus op pad, al snel bleek dat mijn onrust ongegrond was, het klikte meteen ook in het echt, en naast kletsen over auto's, hoe het zat met bijvoorbeeld klassieke auto's, youngtimers bij ons, en hoe lastig het is om in Polen verlaten auto's (of schuurvondsten) weer op de weg te krijgen.

De eerste mooie auto op de parking was deze Lada, mooi!

En daar kwam ook al een Polonez aangereden, eentje van na de 2e facelift. In ons land ook nog verkocht, als Prima.

Het kasteel/museum ligt naast een wijkje, waar iedereen hun auto's "dumpte" dat werd nu voorkomen, door de weg af te sluiten, de politie had een erg leuke politieauto:

Super goed was ook het feit dat parkeren gratis was, #fijn!

Adrian had een ticket gewonnen van via een bekende blogger in Polen, en toen wij ons kaartje hadden, kwamen ze naar ons,
ik had met die jongen ook wel eens contact gehad dus dat was wel tof. Het is wel echt leuk dat Polen zo trots zijn op hun land, en dat zijn ze helemaal als je buitenlander interesse toont in hun auto's.

En dan gingen we het event op... Ik probeer het in 2 posts te doen, ik heb de hoogtepunten een beetje uitgezocht.

Als eerste kwam je langs Land Rovers. Daar stonden een paar erg leuke:

Zoals deze ex-army uit Holandia.

Of deze pickup of hoe het heet, met hele oude Land Rover.

Dit is een hele bijzondere, dit is een nieuwe Land Rover, gemaakt in Polen met voorraad onderdelen als ik het goed begreep.

Naast/tegenover de Land Rovers stonden enkele Karmann-Ghia's en deze ZAZ, of Zaporozjets 966. Een auto die ook in Nederland EN België is verkocht.

Op naar het grote veld:

Dit zijn geen Zastava's, of FIAT's. Nee dat zijn Seat's. De eigenaar heeft 3 modellen meegenomen, waaronder de enige 4deurs van Polen.

OOK boeiend was deze FIAT, die stond op een podium waar mooie auto's door een bekende Poolse autojournalist werden voorgesteld.

Minder oud maar wel erg boeiend, deze BX GTi.

Via de foodtrucks liepen we naar de army dingen, dit is een hele zeldzame Lublin brandweer. Met brandweeropbouw van Jelcz. Gelukkig stonden er alleen kratten in.

Dit is een Honker, een 4x4 die door het Poolse leger is gebruikt, een beetje vergelijkbaar "onze" G-klasses

Na een demonstratie van wapens door een zeer aardige militair,

stond ik oog in oog met deze UAZ Ambulance, die aan de achterkant is verlengd.

Deze GAZ, eerst werd dit model door UAZ gebouwd, je ziet een stukje van zo'n UAZ ernaast, is gebruikt door de VN.

Dit is een Poolse tank, die ook nu nog wordt gebruikt.

Tegenover al dit leger geweld stonden een paar brandweerwagens, zoals deze Zuk

Dan ging het weer over naar een rijtje met gewone auto's..

Dit is geen GAZ-M20 Pobeda, maar een FSO Warsawa, een in licentie gebouwde versie uit Polen. De GAZ-M20 is de eerste na oorlogse nieuwe Russische auto. In Polen, maar ook in Rusland natuurlijk is dit model bijna heilig! Leuk om te vermelden is misschien wel, dat Polen de auto pas mocht bouwen toen GAZ de opvolger klaar had.

Deze Polski-FIAT 125p is in nieuwstaat, maar toch heeft deze taxi al een hele staat van dienst erop zitten.

Nog een Zuk, ditmaal een vroege, te herkennen aan de neus. Leuk om te vertellen is dat ik onderweg naar Wroclaw deze auto tegen kwam, helaas kon ik geen foto maken.

Niet een auto die je zou verwachten, een FIAT 130.

Sector C bestond uit vooral Oost-Europese modellen:

Zoals de GAZ-M21, dit is de opvolger van de eerder benoemde GAZ. Prachtige auto, die je ook in ons land af en toe kan zien.

WSK Mikrus MR-300, dat is de naam van dit olijke wagentje. De Poolse microcar. Gemaakt door 2 vliegtuig fabrikanten.
WSK Mielec and WSK Rzeszów. Omdat de auto nooit in serieproductie is geweest, was de verkoopprijs veel te hoog. De auto kostte 1/3 van wat de Warsawa kostte, wat alsnog neer kwam op 50 salarissen. In 3 jaar tijd werden er toch 1728 gemaakt.

Dit is de laatste foto van deze post, een Skoda Favorit rally-auto.
Sfeervolle foto's van een geweldige reis! Fijn dat jullie weer goed thuis gekomen zijn. Had ook niet anders verwacht met die mooie Rover! winking smiley
Ik vind die camping foto's ook erg charmant.

Polen ben ik zelf alleen in de havens geweest toen ik nog voer maar als ik deze beelden zie lijkt het me toch erg leuk om eens het land echt te bezoeken!

thumbs up big smile smiley
Bedankt Marc! thumbs up Leuk om te horen! Ik ben echt fan, en die havens zijn ook mooi. Aan Rovers in Polska geen gebrek trouwens!

Nou, ehm ik durf ehm het ehm ja ehm bijna ehm ja niet te zeggen, maar de Rover heeft wel een issue gehad... Zo erg dat we bijna de ANWB hebben gebeld... EN dat ik in een oranje, nouja geel eigenlijk, heb gestaan! eye popping smiley
Erg leuke verslagen weer! Ben een jaar of 10 terug eens in Poznan geweest, voor het een erg mooie stad.
Aan de achterkant van Sector C stonden enkele Franse mobielen, zoals deze knappe 605:

Een Daihatsu Midget is al redelijk bijzonder, maar 2...

Ik/wij waren niet de enige Hollandia's... De Nederlandse Jaguar Club was ook aanwezig, zij maakten een rit en Wroclaw Classic Motor was hun afsluiting.

Mijn lievelings Jaguar was er ook!

Bijzonder is ook deze Polski-FIAT 125, uit Duitsland. EN ja die gele is de gespotte Lada.

Dan gaan we naar de klassiekers die te koop stonden:

Een Bitter op oude kentekens, ditmaal uit Duitsland.

EN een FIAT 130 Coupé uit Zwitserland.

Aan de overkant van het pad stonden de dealers..

Eerst nog wat bijzondere klassiekers, zoals deze BMW.

Dit is een Leopard V8 Roadster, gemaakt in Polen in samenwerking met Zweden, een echt unieke auto waar maar een paar auto's van zijn gemaakt. Ik dacht, een soort Morgan, maar Adrian was niet te hanteren, die liep te stuiten!

dit model is een prototype van Porsche, heel bijzonder om die zo te zien!

Bij Mercedes stond onder andere deze Electrische EQC (of hoe die heet)

Op het volgende veld stonden echt auto's die veel waard waren, zoals deze Bugatti

Of deze limo van Rolls-Royce

Of deze REO uit begin 1900.

Nog een FSO Warsawa, deze reed echter op het spoor, als inspectie-auto.

Een van de vele Rolls-en.

Zoals gezegd er waren een hoop mooie Benzen!

Bij de rally-wagens stond deze toffe Zastava!

En ook deze fraaie Polonez.

In het museum stond deze Zil, wat een auto!

Op de achter parking van het museum, stond deze Skoda.. wat het plan hiermee is, geen idee.... De staat was ehm ja ehm matig.

Dit was het verslagje van Wroclaw Classic Motor. Het was een mooie warme dag. We vertrokken pas om 16.30, op naar bier en dus de camping, tijd voor de bbq. Dat was zo gezellig dat Adrian pas tegen 23.30 wegging, en dat we de volgende dag vlakbij de camping naar een rommelmarkt zouden gaan.
Erg leuke verslagen, alsof je er zelf bij bent! Nou ja, bijna dan. sad smileysmiling bouncing smiley Ben nooit echt in Polen geweest, het lijkt een mooi vakantieland met een aantal mooie steden met barokke architectuur.

Peter O
Dit was een kleine uitleg, ik denk dat er een auto of 300-400 was, en de sfeer was erg goed. Opvallend is dat in Polen vaders foto's maken van de auto's, maar wel met hun kindje erbij op.

Betrapt! [i.imgur.com]
Weer een mooi verhaal en betere plaatjes!!

As zaterdag in Leek bij Hoffman?, Met een beetje geluk hebben wij dan de NL platen.
Bedankt F Mitsi! Ja Poznan is een mooie stad, ik merk wel dat er veel veranderd, maar vaak niet in het oude centrum.

Bedankt ook Rutger!! Leuk om te horen lezen! Inderdaad een erg mooi land. Met veel moois te zien, en ook leuk om te spotten winking smiley
Ik kende natuurlijk wel foto's van Polksa-boys, maar het viel me echt op, veel meer als dat het bij ons gebeurt. En dan niet alleen bij zeg maar dikke auto's, maar echt bij alles.. In Maagdenburg was ik op Ommma, en daar liep ik in hetzelfde tempo als een Russisch stel. Zij stonden ook bij elke Lada en al het andere op de foto, een foto van hem, een van haar en dan ook nog een filmpje. Heel grappig om te zien.

Hoi Adrie, misschien wel ja. Ik zou eerst naar Odoorn gaan, maar die organisatie heeft ruzie (net als 2 jaar terug in Appelscha) en dus gaat het helemaal niet door. Of misschien ga ik kijken in Schildwolde. Mooi dat je als het goed is dan een kenteken hebt! Gaan jullie ook kijken in Leeuwarden? Bij Classic.nl?

Had ik verdorie gisteren een heel nieuw bericht gemaakt, loopt de laptop vast, verdorie... Die maak ik dus maar opnieuw..
Gave trip weer Peter! En mooie foto's van zowel Polen als de auto's.
Die Zil is al helemaal bijzonder. Misschien dat museum binnenkort eens bezoeken.

Mijn zakenpartner woont in Polen (uurtje of twee vanaf Wroclaw, zijn tuin grenst aan Tsjechie) en ik kom daar nog weleens. De steden zijn heel westers maar netter. Mooier, schoner en veiliger dan veel Duitse steden. Het platteland kent gedeeltes waar de tijd heeft stilgestaan maar ook heel veel gedeeltes waar alles iets moderner en vooral mooi opgeknapt is. Ik ben er graag, al spreek ik haast geen woord Pools.
Mijn zakenpartner is een Duitser maar is getrouwd met een Poolse en zodoende daar gaan wonen. Wroclaw heeft goede vliegverbindingen met de rest van Europa dus geen probleem voor hem. Hij heeft wel een beetje Pools geleerd maar is ook nog niet vloeiend. Typisch aan Pools is dat alle verkleinwoordjes en alle werkwoord vervoegingen er in een vrouwelijke en mannelijke vorm bestaan. En namen worden ook vervoegd. Het duurde bij hem dus heel lang voordat hij de namen van de schoonfamilie allemaal kenden. En als hij Pools probeert te praten wordt er wat lacherig gereageerd; hij als man spreekt immers het Pools als ware hij een vrouw. Hij leert het immers van zijn vrouw. Nadat ik dat zo'n beetje leerde heb ik de hoop opgegeven ook maar een beetje Pools te leren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2019 20:42 door Engineer2.
Ha leuk Engineer, dat wist ik niet!

Het museum is echt een aanrader, niet heel groot hoor. Maar wel een mooie collectie.

Anyhow, ik heb mijn verhaaltje van gisteren maar opnieuw gemaakt:

Goed, we zouden zondag weer naar Wroclaw Classic Motor gaan, maar dat was dus niet nodig, want alles zou hetzelfde zijn. De back-up werd dus een rommelmarkt, dit was niet eens ver bij de camping vandaan.

De rommelmarkt was in/bij een soort oude fabriekshal. En was aan de ene kant erg gelijk aan bij ons, maar ook weer niet.

Behalve “rommel” kon je ook (nieuwe) kleren kopen, en eten. Niet alleen eten om nu te eten, maar ook levensmiddelen en wasmiddelen. Dat kwam vooral uit Duitsland begreep ik van Adrian.

En sierraden, maar ook andere antieke dingen.

Uiteindelijk heb ik 2 boeken gekocht, een over de Star Vrachtauto’s en eentje over bussen, trucks en alle andere voertuigen die verkocht zijn in Polen. Heel leuk omdat dit uit de communistische tijd komt. Dus naast onbekende wagens, ook westerse auto’s. Leuk om te zien.
En een modelletje wat wij niet kennen, een Chevrolet Niva.

De twee camera’s heb ik van Adrian gekregen, dat zijn oude Russische camera’s.

Toen we alles gezien hadden, gingen Adrian en ik spotten, we zouden naar een enorme flats gaan aan de andere kant van de stad, we zouden naar de bushalte gaan bij een bedrijventerrein, aan de andere kant van de straat.

Daar stond een Nissan Sentra, Amerikaanse auto’s zie je heel veel, maar dit was volgens Adrian bijzonder. Na het zien van deze reed die 5 minuten later voorbij, nou en wat bleek dat was dus een identieke andere, geen foto #stom!

Deze bosjesman kwam/komt uit België.

Na de busreis, die nog geen euro kostte, stonden we bij de enorme flats.
Die zijn in het communisme gebouwd, als nieuwe stadsdelen. En die werden dan ook per blok gebouwd, ipv. per gebouw. Adrian vertelde dat dit deel wel 50.000 mensen huisvestigde. Hoewel het echt reusachtige gebouwen massaal zijn, is het mooi wonen. De binnenplaatsen zijn allemaal groen (parkjes), de gebouwen zijn allemaal mooi gekleurd, en overal zijn winkels en scholen, maar ook apotheken. Dat is wel het mooie van die tijd, tegenwoordig zijn de gebouwen misschien mooier, en ruimer, maar sowieso niet beter qua kwaliteit, en ook veel groen wordt opgeofferd.

ik zal een paar leuke spots delen, een paar dan!

Als eerste deze 305, in ons land al zeldzaam, nou in Polen helemaal!

En een Renault 11, in niet zo’n mooie staat…

Deze kerk is nog wel bijzonder, nouja vooral voor het volgende. Die stond aan de andere kant van de weg. En maakte deel uit van een woonwijk, en die woonwijk kwam je alleen in als je langs security kwam en die dus het hek open maakte voor je.

Dit gebouw is ook bijzonder, het is gebaseerd op de Titanic… Ehm ja echt waar!

Toen namen we weer de bus richting het centrum, want het werd al wat later, nog even een half uurtje gelopen daar.

Nog een verlaten auto, een Uno 1 dit keer.

En toen werd het langzaam tijd om afscheid te nemen, ik kon dan om het station heen lopen, wat ook redelijk bijzonder was.

Deze Zuk blust denk ik niet veel branden meer.

En dit is geen Polonez, maar het huis van iemand… Echt waar!

Deze kermis is nog bijzonder, die schijnt er vooral te zijn maar nooit open te zijn… Heel bijzonder.

Naast de kermis was een food-festival, met onder andere deze Renault Truck. Geen idee wat het is verder.

Daar was de brug, dat hield in dat het slechts nog 3 kilometer was van de camping, jeej!

Nou die avond begon het te regenen, en hard ook. Zo erg dat pa en ik om 2 uur ’s nachts de stormbanden aan de luifel gingen monteren.. en ook de volgende dag regende het, we gingen dus eerst maar naar de Galleria.

Daar stond deze Amerikaanse Mazda 323, erg bijzonder!
Toen klaarde het op, en gingen we toch maar even het centrum in, met de tram.

Op de camping bleek dat we de Duitse evenknie van “we zijn er bijna” naast ons hadden staan… (helaas geen Martine van Os of camera’s)

Een van de vele prachtige kerken die Wroclaw heeft.

We gingen ook naar de markthal, allerlei verse producten kan je daar kopen, maar ook andere zaken.

Terug op de camping stonden we tussen alle Duitse campers, gelukkig hadden we de auto een beetje ruim gezet, anders waren we bijna ingeparkeerd tussen onze “vrinden” Er kwam nog een camper tussen ons en die camper te staan...

Dit was letterlijk een hoogtepunt, de eigenaar werd boos dat ik een foto maakte van dit ding, uiteraard deed ik net alsof ik geen Duits sprak.
Later stond meneer bij onze buren te briezen dat het een schande was dat hij niet onder elke brug en tunnel door kon, tja je snapt het niet natuurlijk met zo’n groot ding, met uiteraard slechts 2 personen erin…

Na een droge avond en nacht gingen we de volgende dag Wroclaw in,

dit is het stadshuis, met een unieke historie.

Dit is niet zomaar een Matiz, dit is een FSO Matiz. Toen FSO is overgenomen door Daewoo werd de aloude Polonez eerst nog vervangen door de Daewoo-FSO Polonez en later was het gebeurd. Toen viel Daewoo om, en werd besloten om de lokaal gemaakte Matiz en Lanos FSO te dopen, want dat merk had een beter imago en geschiedenis. Een succes werd het niet, want de Matiz was aanzienlijk duurder dan een FIAT Panda 2

De oude markt doet bijna Nederlands aan, met deze oude gebouwen.

In de tram zag ik heel veel boeiende auto’s staan dus ik besloot enkele haltes eerder uit te stappen..

Bij deze unieke flats, gelukkig maar want dit stond bij de ingang:

Een Lada Samara 2 uit Rusland.

Erg fraai deze kerk, mooi niet natuurlijk.

Dit is kunst, een Tico die betere tijd heeft gehad!

Vlakbij de camping hoorde ik eens een gedreun en gebrul, en stond ik oog in oog met deze prachtige Lancia Beta Montecarlo, super vet gaaf!

Na een avondje rummicub spelen, plannen maken voor de volgende dag, werd het tijd om te slapen, Ayo laat nog even zien dat een kat kamperen ook leuk vind:
Wat een heerlijk verslag, ik zit echt aandachtig alles te lezen en de plaatjes te kijken. Ik heb nog wat te leren met mijn vakantieverslag, haha. Wat een tof evenement zo te zien en wat gaaf dat de Jaguar club uit NL daar ook heen was gereisd. Ikzelf ben nog nooit in Polen geweest, mijn broertje gaat vaak met zijn vrienden op roadtrip richting die hoek, volgens hem ook een serieuze aanrader. thumbs up

Misschien toch maar eens overwegen!
Dank je wel Peter!

Gaaf dat je zo uitgebreid je vakantieverslag met ons deelt!
Hulde!!
Met ontzettend veel plezier heb ik alles bekeken en gelezen.
Prachtig om te zien hoe anders het wagenpark in Polen is.
Tip: in de kelder van het stadhuis (of misschien een angrenzend pand) zit een bier brouwerij met restaurant. Goed eten (deels traditioneel Pools) en meer bier varianten dan gezond is voor je. Daarnaast heb je op de kleinere wegen net buiten Wroclaw veel kleine wegrestaurants/snackbars zitten. Je kan er friet krijgen maar ze verkopen er vooral verschillende soorten soep met verschillende soorten vlees erin. Dat is het lokale alternatief voor de gehaktbal etc die bij ons langs de weg te krijgen zijn.

Mooi vervolg van de foto rapportage! Je hebt veel meer bijzondere auto's gezien daar dan ik tijdens mijn bezoeken. Ik zag haast alleen maar 10 a 15 jaar oude Duitse auto's. Het was me daar wel opgevallen dat de SUV nog niet zo was doorgebroken. Ik denk dat ik dat museum toch maar eens moet gaan inplannen tijdens een bezoekje.
Bedankt Brent! Vroeger hield ik op "waarbenjijnu" ook vakanties bij, ik vond dat altijd wel leuk. Probeer het wel een beetje auto-gerelateerd te houden winking smiley

Het oostblok (dat mag ik eigenlijk niet zeggen) is inderdaad erg mooi, je ziet veel mooie dingen, maar je kan ook goed eten en drinken. Wij kamperen, en je merkt wel verschil, alles is netjes maar je hebt echt mooie, nette campings met nieuw sanitair. Maar je hebt ook echt oude meuk, wat overigens ook schoon en netjes is. En dan heb je Galeria's. Deze grote winkels zitten vaak aan de rand van wijken of de stad, nou daar is meer keuze in de super dan alle winkels hier in Assen bij elkaar. Volgens mij de winkel in Warschau had 50(!) kassa's. En in de stad heb je overal ook kleine supers, heerlijk koud water dus, want ja in de tas wordt dat met 30+ graden wel snel warm.
Mensen zijn bijna allemaal vriendelijk, wat overigens niet gold voor de Jaguar-mensen. Mijn vader heeft een paar keer geprobeerd een gesprek te voeren, maar nee dat lukte niet echt.

Ik ben team-broertje! smiling smiley

Leuk om te lezen dat je geniet Blue Knightrider!

Ondanks dat het niet zo ver is (relatief) , is het toch wel echt anders. Je hebt overal ook veel moderne auto's hoor, maar er rijden ook veel leuke auto's rond. Je ziet ook veel auto's die zijn geïmporteerd vanuit Nederland, België, Duitsland en Denemarken. Ook veel Amerikaanse auto's. Het schijnt dat de oudere bijna allemaal ex-schade auto's zijn.
Zeker in de woonwijken staat nog veel "oude meuk" , maar ook de oude FSO's, skoda's en Lada samen met de eerste Daewoo's verdwijnen langzaam. Oude Audi's en VW zie je ook erg veel, Mercedes veel minder.
Als toerist heb ik natuurlijk altijd de camera in de hand (oeps) dus ik leg vooral de bijzondere auto's vast, de sedans die wij niet kennen (Honda Civic, Honda City) maar ook de FIAT Siena/Albea (Palio sedan dus), en de Renault Thalia (Clio sedan) , de Amerikaanse versies, de oude kentekens en taxi's. Je ziet echt ook veel bijzondere taxi's (Astra F, Dacia Logan) en ook bussen en auto's met zwaailampen zijn interessant, net als de bestel auto's (Volkswagen Up!). Bepaalde dingen zijn wel verder, je hebt heel veel carsharing, de BMW i3, en ook een Chinees ding wordt veel ingezet daarvoor. Een auto als een Aygo, die is helemaal niet populair.

Ah goede info Engineer! We namen vaak de hotdog, bij de tankstations, heerlijk in een soort hol broodje.
Je hebt inderdaad heel veel lokaal bier, echt fijn en lekker bier inderdaad! Ik ben overigens in een nog mooier museum geweest, maar die komt nog voorbij!

Je ziet inderdaad heel veel Audi's en Volkswagen, Mercedes toch wel minder. Lange tijd was de sedan het meest geliefd, maar langzaam verliezen die ook terrein. Valt me ook op dat de auto's bijna allemaal Polo of groter zijn. Uiteraard ook wel veel Panda's, Matiz en Cinquecento's, maar nieuwe kleintjes worden minder geleverd, nouja als bezorg auto nog wel begreep ik van Adrian.

En ik zag redelijk veel Alpina's, AMG en dikke Skoda's, ik begreep ook dat je vaak aan mag nemen dat het allemaal echte zijn en niet zoals hier neppe.
Heerlijk verslag weer Peter! Vooral de gebouwen zoals die kerk in Sovjet stijl kan ik erg waarderen, hoe ze in de jaren 60 en 70 dachten hoe alles er in de nucliere toekomst uit zou zien, natuurlijk overgoten met een klein sausje van communisme en propaganda, geweldig! Die Montecarlo ook echt! Ongeveer wel het laatste wat je in die contreien zou verwachten thumbs up
Bedankt Zadlesnuiver...
Ik heb ook echt een zwak voor die grote jaren 60 gebouwen. Adrian, mijn Poolse vriend, kon zich niet voorstellen dat onze gebouwen niet zijn gebouwd om een atoombom tegen te houden..
Nou die Lancia he... Ik zou je zeggen, ik was dus lopend teruggegaan en dus appte mijn vader waar ik was, toen ik dat beantwoorde, reed er een McLaren langs, echt... Ik huil nog steeds dat ik mijn camera niet snel genoeg kon opstarten. Gelukkig maakte de Lancia een hoop goed!

Anyhow..

Dag 10 zou een reisdag worden, van Wroclaw naar Krakow. Dit is ongeveer 300-350 kilometer. Nu is dat niet zo veel, maar helaas zijn de snelwegen niet altijd 4 baans en met de caravan heb je een maximum van 90. Met alle vrachtwagens is dit soms nog best een opgave. Plus dat het vakantie is, en we dus niet om 9uur gaan rijden EN elke 2 uur wel even stoppen. Plassen, drinken, Ayo op de kattenbak en je bent zo een half uur verder.

In Wroclaw begreep Waze er al niets van, dat komt door eenrichtingswegen, afsluitingen en je bent zo 20 kilometer verder, #fijn..

Via een buitenwijk kwamen we dan toch op de snelweg.

Aan de snelweg staan allemaal van dit soort borden, die geven aan hoe warm het is en hoe warm het asfalt is.

En ook in Polen wordt er veel aan de weggewerkt, gelukkig is het beter doorrijden EN zijn het niet zulke lange stukken als in Duitsland.

Plots gaat de weg over in een tolweg, 3 jaar geleden waren de tolwegen nog vrij leeg, nu was het ook hier druk. Vooral toeristen en trucks.

Mooi, want dan kon ik mooi een Lancer uit de Oekraïne spotten!

Hier was het nog een snelweg..

Even later was dit de weg...

En nog wat later reden we hier.

Later werd het weer tolweg

Na het betalen van de tol waren al bijna bij Krakow, en gingen we eerst nog even stoppen net na de tolpoort, om als een echte tourist vliegtuigen te spotten

En toen was het nog maar een klein stuk naar de camping, echter was de camping niet degene waar we geweest waren. Die had een bushalte vlakbij, dus dat was ideaal. Dus omdraaien en naar de andere kant van de stad...

De rondweg...

Nou we stonden bij de camping, en die bleek niet meer te bestaan, fijn camping-app... Dus op naar de volgende, aan de andere kant van de stad, fijn met een caravan door de stad tijdens de spits...

Gelukkig zijn Polen heel vriendelijk, en laten ze ruimte als je in de verkeerde baan staat, zelfs met een caravan. (en nee dit is echt serieus...)

Via deze mooi kerk kwamen bij een camping, nou die was klein en vol...
Draaien was een drama, pa die vaak de krappe bochtjes kan doen achteruit, stond al bijna op het punt om de caravan maar af te koppelen, maar gelukkig is het toch gelukt. We kregen de tip dat 2 km verder een camping was....

EN zo stonden we bij de camping waar als eerste ook waren... Ook daar was het druk, maar goed er was plek! Zei het met moeite, we moesten een heuvel op, want het onderste veld was vol (onze Duitse vrinden) en bovenop de heuvel was het kleiner, maar ook minder hutje mutje, dus uiteindelijk waren we blij.

Het kamp voor de komende dagen!

Onze buren voor de komende dagen, 2 oudere dames uit Italië, met 3 hondjes... Ze zagen Ayo en meteen een gesprek met de oudste, die wonderlijk goed Engels sprak. Ze vertelde meteen dat ze zorgde dat er geen hondje bij ons zou komen, en we vooral Ayo mochten laten lopen, zelfs in het zicht van de camper was niet erg. Mevrouw was zeker 70, en echt stoer dat ze op die leeftijd nog in een camper reed. Later hebben we nog een hele tijd met haar gesproken en haar geholpen met het vinden van campings. Ze vertelde later dat ze missionaris en in het Amerikaanse leger had gewerkt. Erg leuke gesprekken hebben we de volgende dagen gehad.

Vanuit hier zullen we sowieso naar Auschwitz gaan, en uiteraard naar Krakow zelf. Maar dat vertel ik (hopelijk) morgen smiling smiley
Goed, na een heftige nacht was het de volgende dag bewolkt en niet eens zo warm. We besloten om eerst naar de inmense Galleria te gaan waar we langs waren gereden te gaan.
Dan kon mijn vader mooi nieuwe wandelschoenen kopen, die waren kapot gegaan, en ik kon dan mooi een overhemd kopen, want ja iets met lange mouwen had ik natuurlijk niet meegenomen. Op een jas en vast na. De Galleria was 4 kilometer rijden, maar door de drukte (en werkzaamheden) ben je zo 20 minuten verder.

Omdat ik als eerste klaar was met douchen, en mijn moeder nog even snel wou wassen, dacht ik laat ik even bij de huizen naast de camping kijken. Misschien staat er een verdwaalde FSO, maar helaas niets. Wel heel mooi is deze memorial:

Voor alle gevallen oorlogslachtoffers.

Bij de Galleria aangekomen, zag ik al dat dit een aantrekkelijke plek was om even te spotten, dus ik gaf mezelf een half uur om het grote terrein even over te lopen, dit was zeer de moeite waard:

Een Kia Sportage Cabrio, ik moet eerlijk zeggen dat ik heel lang geleden eentje, of ook een gewone, heb gezien.

Dit is een Honda City, de tweede generatie. Als ik het goed heb eigenlijk een (soort) Jazz met kofferbak, bij ons niet geleverd. In Polen zijn (kleine) Sedans erg populair. Dit model is wat meer in balans in vergelijking met zijn nogal suffe voorganger.

Dit is heel bijzonder, geen Nissan 100 NX, maar een 1600NX. Een USA-versie dus. En nog op oude platen, dus ongeveer 20 jaar geleden van eigenaar gewisseld.

Een KIA Retona, wat staat voor: Return to Nature. Deze auto heeft het zelfde onderstel als de Sportage Cabrio. Ook dit is niet in ons land geleverd.

Nou toen was de pret voorbij, en vervoegde ik me in de Galleria. Na alles gekocht te hebben, opperde mijn moeder of we misschien anders naar de kerk zouden gaan. We zagen vanaf de parking een vreemde kerk staan. We lieten de auto staan en gingen op pad.

Gelukkig maar, zo kan ik namelijk deze Geely Boyue, ofwel Atlas, spotten. Nog nooit eerder gezien.

De kerk lijkt dicht bij, maar dit viel nog best tegen. Ik denk een kwartiertje. Via een nood stoep en later de heuvel, voor mij niet al te lastig, maar voor mijn moeder wel wat. Maar goed de kerk bleek geen kerk te zijn, maar een bedevaartsoord.

"Het Heiligdom van de Goddelijke Barmhartigheid is een moderne bedevaartkerk. De basiliek is gewijd aan de Goddelijke Barmhartigheid en werd tussen 1999 en 2002 gebouwd. Elk jaar pelgrimeren miljoenen bedevaartgangers uit de hele wereld naar de kerk. Sinds 6 maart 2003 draagt de kerk de status van basilica minor.
Het gebouwencomplex van het heiligdom bestaat uit de basiliek, het klooster met de Sint-Jozefkerk, diverse kapellen, een ontmoetingsruimte en een pelgrimshotel. De basiliek biedt plaats aan circa 5.000 gelovigen.

De basiliek heeft een ovale vorm en de altaarruimte wordt met een glazen wand afgesloten. Boven het tabernakel met het schilderij "Jezus ik vertrouw op U" verheft zich een holle, taps toelopende toren waardoor licht binnenvalt en waarvan de vorm doet denken aan de stralenbundel van het Jezusbeeld. Aan de andere kant van de kerk staat de vrijstaande klokkentoren van 77 meter hoog. Aan de toren bevindt zich op een sokkel in de vorm van een scheepsboeg een bronzen beeld van paus Johannes Paulus II die een duif vrijlaat. Onder de basiliek ligt een grote crypte met diverse gebeds- en biechtruimten.

Je hebt een prachtig uitzicht bovenin de basiliek.

En een blik op het oort.

Dit vond ik heel tof, een non die gewoon even koffie uit een machine trekt!

Nou bij terugkomst zouden we terug naar de camping, echter had ik bij de camping die niet meer bestaat, een KaMAZ-dealer gezien. Wat heel bijzonder was, dus ik kocht mijn ouders om, om daar te gaan kijken.

KaMAZ kennen we natuurlijk alleen van de Parijs-Dakkar, en het zijn echte werkpaarden. Naast KaMAZ werden ook de Russiche GAZ-busjes verkocht.

Helaas gingen ze dicht, dus hadden ze niet zoveel tijd voor een gekke Hollandia-boy, maar ze vonden het leuk dat ik interesse toonde.

Op de terugweg naar de camping had ik nog 2 toffe spots gezien, waar na mijn uitleg zelfs mijn moeder het eens was dat we moesten stoppen, zodat ik een foto kon maken.

Een Volkswagen Routan, met in de achtergrond een Niva. Niet echt vriendelijke mensen, dus die heb ik maar niet op de foto gezet...

En een dikke ZIL, een werkpaard uit Rusland.

Uiteindelijk waren we weer op de camping, en kon ik mijn omkoop-belofte inlossen...koken...

De volgende dag staat Auschwitz op het programma, maar dat doe ik in een volgende post..
Wat een leuke verslagen weer! Erg leuk en plezierig te lezen smileys with beer leuke spots ook
Ah de GAZ Gazelle! Dat is de naam van de busjes. Ooit in het verre verleden eens gebaseerd op een Ford Transit maar daarna zelf doorontwikkeld. Werden met Cummins motoren geleverd totdat een jaar of 2 geleden door handels boycot er geen motoren meer naar Rusland verscheept mochten worden. Hadden ze niet een oud VW motorblok ontwerp en een oude VW motoren fabriek opgekocht en naar Rusland gehaald?
Bedankt F Mitsi, leuk om te horen ehm lezen! smiling smiley

@ Engineer

Ja het is inderdaad de GAZelle ja, met de GAZelle Next (de opvolger die er naast wordt verkocht, geleverd). De bus lijkt (een beetje) op de Transit, maar heeft er verder niets mee te maken. Hetzelfde verhaal geldt bijvoorbeeld ook voor de Aleko, die altijd en eeuwig de Russische Simca wordt genoemd.

De geschiedenis van de GAZelle is wel boeiend. Toen de Sovjet-Unie uit elkaar viel, waren de RAF busjes niet meer Russisch maar Lets. Daar moest dus importgeld voor worden betaald. Om dit tegen te gaan is de GAZelle tak door GAZ opgericht, omdat er niet genoeg budget was voor een volledig eigen busje, werd er samen gewerkt met LDV om samen een opvolger voor de aloude DAF 400 te maken. Ook Renault werkte hier aan mee. Toen viel LDV om, en werd de boel door de Chinezen overgenomen. De samenwerking stopte daar dus, Renault ging zijn eigen pad, LDV ging onder leiding van SAIC verder en GAZ kon de auto onder eigen vlag uitbrengen. Hierdoor werd ook de LDV Maxus niet in Rusland gemaakt, wat eigenlijk het plan was. De GAZelle heet tegenwoordig GAZelle Buisness, en de modernere nieuwe GAZelle heet GAZelle Next.

Het Volkswagen-verhaal, er zou worden samengewerkt inderdaad. Maar vanwege de boycot tegen Oleg Deripaska (de eigenaar) is dit op lange baan geschoven. Er zou samen aan motoren gewerkt worden, VW/MAN zou in Rusland gemaakt worden. En samen zou er ook aan opvolgers worden gewerkt. Ik las pas dat er inmiddels wel een serie te koop staat met de VW motor. Echter schijnt dit slechts een eenmalige serie te zijn geweest.

Hoe het nu allemaal verder gaat/moet weet ik niet. Ik las wel dat GAZ het inmiddels een beetje moeilijk heeft door de maatregelen uit de VS.
Zo te zien zit er in Venlo een bedrijfje dat GAZ busje importeert voor de BeNeLux
Hey wat goed F Mitsi, dat wist ik helemaal niet! Bedankt voor de link! Hmm ik vraag me dan af of ze veel verkopen. Jammer, want de GAZelle Next is echt een mooie bus vind ik.
UAZ doet het in Nederland best goed, ik las dat er dit jaar al 15 Bukhanka's zijn verkocht.

In Duitsland, maar ook Tsjechië en waarschijnlijk ook Polen zit een bedrijf wat luistert naar de naam "Madeinrussia" zij halen UAZ, GAZ en Lada naar die landen. Zeker de Duitse is erg actief, ook op Facebook bijvoorbeeld (net als UAZ, hoewel zij echt de officiële importeur zijn). Door de vele berichten weten ze inmiddels redelijke aantallen te verkopen, uiteraard geen honderden, maar is het best een populaire community. Jammer dat zo te zien GAZ benelux dit niet doet
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.