As good as it Getz, aangevuld met Rover 45 & Y10 verhalen.

Gepost door Peter O 
Bedankt Zadelsnuiver! Ja inderdaad deze oogt frisser, haast sportief inderdaad. Ook dankzij de spoiler achterop.

Dit is weer een 1.6, maar dankzij de andere versnellingsbak rijdt deze wel heel anders. De oude was echt een toerenmotor, deze niet. de oude moest je doortrekken, 40 in de 1 was heel normaal. Ik ben benieuwd ook of deze wat zuiniger is. Of de motor nu ook anders is, dat weet ik eigenlijk niet.

Onder de motorkap zitten wel wat verschillen, maar of het blok anders is, geen idee!

De 45 is overigens niet door mij de mooiste van het land genoemd, maar door mensen die er nog meer verstand van hebben! smiling smiley

Bedankt ook Nico! Nu hopen dat de MK2 net zo betrouwbaar is in vergelijking met het oudere zusje.
Gisteren was de grote dag, het ophalen van de Rover... Ik had mijn ogen nog amper open, toen om 7.30 mijn vader al aanbelde. Snel de koffie naar binnen en toen op pad, eerst richting Friesland om mijn kameraad op te halen. We wouden vanwege de drukte mooi op tijd zijn, (immers is in de Zaanstreek de Sinterklaas intocht).

Na koffie bij Leon gingen we verder, mooi de A7 op en dan door. De Hundee deed bepakt en bezakt (de zomervelgen en 2 passagiers) zijn werk.
Rond 10.40 waren we dan in (eindelijk) in Assendelft.

Pa en Leon afgezet bij de ingang, de Hundee achter gezet. In Assendelft is de Roverpopulatie nog erg hoog en zo zag ik meteen deze staan:

Exact dezelfde als de oude Rover, toch wel een plaatje.

Onder het genot van een kopje koffie, en naast deze 2 parels:

De zwarte is een ultra bijzondere Rover 75 100th Anniversary.. De Rode was de enige auto die mijn moeder nog zo opperen als vervanger voor de 45. Helaas stonden ze (nog) niet te koop.

Na de koffie en nog meer praatjes gingen Leon en ik even kijken bij de auto's.

En daar stond de Rover te schitteren..

Provence Blue, de kleur is apart, maar wel erg mooi.
Zowel Meneer Veenis, als Thomas en zijn vader zeiden al, deze 45 is zo mooi, die verkoopt zichzelf.
Vind je Rover, of een 45 niets, dan is het een verouderde, misschien te dure auto. Hoor je bij de eerste groep, dan vind je geen mooiere Rover (wederom dit zijn niet mijn woorden, maar van de kenners winking smiley )

Vriend en medeforummer Thomas woont in de buurt, dus we hadden afgesproken om langs hem te gaan. Hoewel hij de auto natuurlijk goed kende, vond ie het leuk om hem even weer te zien. Net als zijn vader. Ook een groot Rover-fan!

Het eerste plaatje van de auto in het wild:

Ik baal trouwens wel, dat ik met de Hundee was, want nu ben ik niet de eerste passagier in de Rover, die eer mag ik Leon geven sad smiley Gelukkig is heb ik nu al besloten om vanaf nu elke trip samen met in de Rover te doen smiling smiley (hij weet het zelf nog niet, klein detail)

Na een tijdje bij Thomas te zijn geweest was het tijd voor de terugreis, medeforummer Ralph had me eens op de kringloopwinkels van Alkmaar gewezen, daar zijn altijd autoboeken voor weinig, dus daar maakten we nog een stop. En zo kwam ik met 3 jaarboekjes rijker weer bij de auto.

En toen was het tijd om richting het noorden te gaan... Als een echte toerist natuurlijk nog een stop gemaakt op de afsluitdijk:

Omdat het IJselmeer en de zon zo mooi waren nog 2 "non-auto"-foto's:

Na Leon ook thuis te hebben gebracht bereikten we om 18.45 de heilige grond. Ofwel de Rover was bij zijn nieuwe huis!

De eerste rit ging goed, wel wat wennen omdat de auto toch anders rijdt dan de oude. De radio moeten we even bekijken, die heeft ingebouwde navigatie, maar die gilt dus de hele tijd als je sneller rijdt dan 70. Ik weet niet of mijn vader die radio wil houden of zijn oude, die heeft ie wel meegenomen.

De auto staat al op zijn winterbanden, die heeft de garage omgezet, de zomerbanden zijn vrij nieuw, en hebben exact dezelfde velgen als de winterbanden.
Ook leuk zijn de fabriek-originele dakdragers die erbij zitten, net als het feit dat meneer Veenis de winterbanden kosteloos heeft gemonteerd EN schoongemaakt.

Tel daarbij op dat bij de auto een mooie bos bloemen in de kleur van de auto zaten, EN een volle benzinetank, dus mijn vader (en moeder) zijn erg blij!

Voeten vegen, ruim parkeren zijn al ingehamerd! Misschien moet er nog wel een lichtzoemer worden ingebouwd, wat die mist.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-11-2018 11:32 door Pjtr.
Mooie rapportage!

Deze 45 kan geen beter baasje wensen! Mooie auto en ook een bijzonder fijne dag om een nieuwe auto op te halen!
Mag ook wel voor die prijs toch? winking smiley Beetje service. thumbs up

Veel plezier ervan, binnenkort gaat pa Pjotr dus ook bofkonten?
Het genieten kan beginnen, veel plezier gewenst!
Een 'nieuwe' auto ophalen zou altijd zo moeten verlopen, top service!
Door de positieve verhalen over de heer Veenis heb ik zijn garagebedrijf in mn favorieten gezet smiling smiley maar ik ben nog niet toe aan wat anders hoor, ik heb mn oude Corsaatje nog niet zo lang winking smiley
@ Verlichting2

Ja inderdaad, pa is blij, mijn moeder is blij.. Ik was gisteren nog even langs gegaan, het is ook echt een plaatje (volgens mij ben ik al redelijk TE enthousiast geweest hier winking smiley )

We hadden achteraf niet eens veel last van de intochten, wel veel politie..

@ Nico

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens, mijn Ypsilon was vergelijkbaar qua prijs, daar was geen bloem bij, wel een volle tank geloof ik. De oude Rover was 4 jaar oud toen pa hem kocht, die had ook geen volle tank en was ook hoger geprijsd. Bij mijn Getz zat een lege tank zelfs, ondanks een afleverbeurt erbij..

Dus ik denk wel dat het ook wel komt door de verkoper, meneer Veenis is dan ook wel echt een liefhebber, met hart voor zijn zaak maar ook voor jou als klant.

Maar goed, ook bij mijn eerdere aankopen heb ik het niet gehad. En ook bij de Volkswagens kan ik het me niet herinneren, mijn ouders ook niet, want mijn moeder was er maar wat blij mee, nog meer complimenten voor Rovee van haar ook.

Ik denk dat de auto inderdaad elke week wel wordt gewassen ja.

@ Matthijss
Nouja eigenlijk wel he? Soms krijg je bijna het gevoel dat jij bij moet zijn dat je een auto mag kopen.

@ MR PMG

Ha, goedzo! Wie weet ooit he? Hoe lang heb je de Corsa al? Maar ik vind oprecht als iemand bijna alles voor jou doet (of voor pa in dit geval) en iemand is zo correct, dan maak ik met heel veel liefde reclame, en als het nu is dat iemand het bedrijf opslaat of daadwerkelijk iets koopt, of het door verteld aan iemand anders, dat is me dan om het even smiling smiley

Ik heb trouwens gisteren een stukje gereden in de Rover.. Ik vond het wel grappig om te merken hoe anders deze is. De auto is want minder stil. Maar door de versnellingsbak trekt ie beter op, de bak schakelt ook anders en is veel korter. Hij laat zich haast ook makkelijker in de versnellingen liggen. De auto lijkt veel minder toerig te zijn, je kan 40 in zijn 3 rijden, in de oude kon je met moeite in zijn 2 dat doen.
De stoelen zijn iets harder lijkt het, afstandsbediening voor de sloten is anders, maar voor de rest, ik ben nog steeds fan!

Ik/wij zijn benieuwd of de auto zuiniger is.
Dit weekend oldtimerbeurs Eelde, de lavendelkleurige Rover is een taxi, "missie volbracht"
@ Pjtr, ik heb mn Corsaatje nu een half jaartje.
Vandaag is er een (sloop) trekhaak onder gekomen en 30 november gaat ie naar Citron restaurateur Antonisse in Koekange voor een dinitrol behandeling.
Het plan is; de komende jaren met de Corsa en de Alpenkreuzer heerlijke vakanties te beleven.
Voor het dagelijks vervoer hebben we een Citigo op LPG , een Honda NC700S motorfiets. En niet te vergeten mn Moto-Guzzi California.
Stiekum vind ik de UAZ Bukhanka camper ook wel errug leuk.
Misschien over een jaar of 10......

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2018 16:59 door MR PMG.
Gefeliciteerd met de "nieuwe" Rover. Erg mooie uitvoering.
Pjtr
Dit is weer een 1.6, maar dankzij de andere versnellingsbak rijdt deze wel heel anders. De oude was echt een toerenmotor, deze niet. de oude moest je doortrekken, 40 in de 1 was heel normaal. Ik ben benieuwd ook of deze wat zuiniger is. Of de motor nu ook anders is, dat weet ik eigenlijk niet.
Ik hoop dat orakel Thomas hier nog wat aanvullingen op heeft. Hoe kan dat zo enorm verschillend aanvoelen... Is dat echt puur de versnellingsbakverhouding? Mijn 1.6 (jullie oude dus) durf ik juist nooit op toeren te rijden uit angst voor koppakkingen, en door lage toeren te houden rij ik 1 op 16. Hij kan dus prima zuinig zijn, maar dat lukt natuurlijk niet als je 40 in zijn 1 doet. winking smiley

Verder natuurlijk heel leuk, die zo goed als nieuwe 45! Ik zou nooit twee min of meer dezelfde auto's kopen omdat ik nog veel te veel wil uitproberen, maar als het goed bevalt, waarom niet?
smileys with beer Koppakking gaat niet echt van toeren stuk. Het is meer de hoeveelheid heatcycles die hem echt de das omdoen. Dus rustig warmrijden, zorgen dat alles mooi geleidelijk warm word en dan gas geven kan prima.
Jammer van de oude 45, maar dat wordt gelukkig meer dan goed gemaakt met de opvolger!
Pjtr
De radio moeten we even bekijken, die heeft ingebouwde navigatie, maar die gilt dus de hele tijd als je sneller rijdt dan 70.

In onze station zit ook zoiets, die begint elke keer wanneer je de 130km/h (op de teller) overschrijdt te piepen. Knap irritant als je weet dat ik als het verantwoord kan vaak het maximum in echte kilometers rijd. Ik denk dat je dat af kan zetten. De kantoor-Polo op mijn eerste bijbaan besloot van de ene op de andere rit (zo leek het) niet meer elke keer dat de 50km/h overschreden werd als een malloot te gaan piepen. Iets of iemand heeft dat lawaai af gekregen, maar hoe, dat is mij een vraag.
afentoe
Pjtr
De radio moeten we even bekijken, die heeft ingebouwde navigatie, maar die gilt dus de hele tijd als je sneller rijdt dan 70.

In onze station zit ook zoiets, die begint elke keer wanneer je de 130km/h (op de teller) overschrijdt te piepen. Knap irritant als je weet dat ik als het verantwoord kan vaak het maximum in echte kilometers rijd. Ik denk dat je dat af kan zetten. De kantoor-Polo op mijn eerste bijbaan besloot van de ene op de andere rit (zo leek het) niet meer elke keer dat de 50km/h overschreden werd als een malloot te gaan piepen. Iets of iemand heeft dat lawaai af gekregen, maar hoe, dat is mij een vraag.

Dit is inderdaad ergens wel in te stellen/uit te zetten. Ik had het in de Stilo Abarth, C4 Coup, 9-3 Cabrio, V40 en nu ook weer in de 9-3 SS. Momenteel heb ik hem ingesteld op 200 km/u dan hoor je hem niet zo vaak...
@ mr PNG.

Kijk goed bezig!! Leuk dat de Corsa zulke bescherming krijgt! Wie weet kunnen we volgend jaar eens de agenda's naast elkaar leggen. Zo ver woon jij hier niet vandaan! smiling smiley

Wat voor Alpenkreuzer hebben jullie? Dat zijn niet van die snel opzetters ofwel? Een Citygo op gas... zuiniger/goedkoper kan je denk ik niet rijden!

Een Bukhanka is inderdaad gaaf ja! Ik ben erg benieuwd naar de camper die ze hier gaan maken.

Deze vind ik ook erg vet!

Of deze uit Maleisi.

@ Marc
Bedankt!! Hij bijna vergelijkbaar met jouw Rovers smiling smiley

@MWH

Ja nouja 40 in zijn 1 deed mijn vader natuurlijk niet vaak, maar deze bak heeft wel een langer schakelpatroon. Als je bij mijn ouders de wijk in gaat dan heb je slecht wegdek en bochten, dus je rijdt eigenlijk maximaal 30-35, dat in zijn 2 wil ie niet. Als je bijvoorbeeld op een N-weg rijdt, en je gaat naar 50, dan moet je wel terugschakelen naar 3. 70 in de 5 vond ie ook niet fijn. Maar goed ik moet nu wel zeggen dat ik de getallen niet helemaal op papier heb. En natuurlijk doet mijn vader iets minder "het nieuwe rijden" dan dat jij en ik doen.

Ik vind overigens de 1.6 niet echt onzuinig, dat viel me altijd wel mee. Maar ik ben benieuwd of deze zuiniger is.

Volgens Thomas, aka Thomipedia, zou de motor gelijk moeten zijn, MAAR we hebben het over Rover zegt ie ook winking smiley . Sowieso de (bescherming van de ) distributieriem is anders, en ik las op wikipedia dat de 1.6-Kseries met 2 verschillende pk-sterktes is geweest. Niet veel verschil maar toch.
Hij klinkt ook anders trouwens. Maar het kan best dat ie door de versnellingsbak een totaal andere gevoel geeft.

OF dat jouw 45 ook al dezelfde versnellingsbak heeft. De oude 45 was van de eerste lichting, daarna zijn er al veranderingen doorgevoerd. Of de versnellingsbak daar bijhoort weet ik eigenlijk niet. #belt Thomas.

Of ik zelf een gelijke auto zou kopen, ik weet niet. Ik heb wel als vervanger van mijn Ypsilon gekeken naar een andere Ypsilon, maar ik was bang dat die alleen maar tegen zou vallen. Daarom misschien ook geen Polo Steilheck als hobbyauto.

Deze 45 was zo mooi, dat ik het wel snap, die kon gewoon niet tegenvallen.

@Ivo

bedankt!! Mijn kameraad noemde hem gisteren "die is ja gewoon nog nieuw".

@Nico,
ah okay. De vraag is bij de K-series niet of je koppakking stukgaat, maar wanneer, Vergelijkbaar met de FIRE-motor van FIAT. Dus ik snap de gedachte van rustig rijden wel. winking smiley

@Jol
Ja he? Het blijft aan de ene kant heel dubbel, maar ik reed gisteren even mee en dacht toen wel, "Boh dit is wel heel fraai zo"

@Afentoe & Dirk

Het was de ingebouwde navigatie. Die gilde als de snelheid werd overschreden. Het was inderdaad een instelling, en gelukkig is ie nu weg! smiling smiley
@ Pjtr, lijkt me wel leuk eens een real life ontmoeting.
De Alpenkreuzer is een 2018 Duet (Google) een nieuwe 2 persoons snelopzetter, leeggewicht 350 kg te beladen tot; 750kg
Wij willen met de oude Corsa + de vouwwagen heerlijke vakanties gaan doen.
Tot nu toe kampeerden we met de motor, denk aan; Kroati , Itali enz maar ik wil dat gedoe met zon klein tentje niet meer.
We gaan zeker weten ook nog wel eens met de motoren (MRS PMG rijdt k) op pad, maar dan B&B, hotelletje enz.
De Citigo op LPG is inderdaad een rijdende spaarpot en nog eens een goed ding k.
Vorig jaar hebben we met het Skodaatje in 3 weken 4200 km gereden (Kroati Itali) en we waren nog geen 300, kwijt aan LPG.
Leuke fotos van de Bukhankas, die bus heeft iets, ik noem het maar charme.
Als er in de toekomst nog eens zon Buhanka komt, moet er zeker LPG in.
On topic, gefeliciteerd met die prachtige Rover (ouders).
Groet, Peter
Leuk naamgenoot mr PMG..

Die kwam ik al tegen ja, dat is vergelijkbaar met de oude combicamp die ik heb

Zo'n snelopzetter is inderdaad erg fijn, en inderdaad fijner dan een tent. Mag een Citygo eigenlijk iets trekken?

Ik wist helemaal niet trouwens dat Alpenkreuzer een vergelijkbare wagen heeft... Interessant. Heb jij laadruimte onder het bed? Vertel meer, vertel meer!

(de Combicamp heeft schade namelijk)

Bedankt, ja pa is heeeeeul trots op de Rover, logisch natuurlijk.

Goed, dit weekend was Eelde Classics. Daar waren ook weer genoeg leuke voitures:

De heenweg ging in de R4! Hele ervaring!

Eelde Classics is altijd wel leuk, misschien niet de meest epische beurs, maar je kan voor een appel en een ei redelijk wat leuke dingen scoren..
Zo heb ik weer een handvol modelletjes gekocht, met als klapper wel deze Zaporozhets :

En een cassette-radio voor een euro, nu maar hopen dat ie het doet!

Qua auto's stond binnen ook nog wat leuks:

Zoals deze AlfaSUD

Deze 190 vond ik ook erg gaaf, een Japanse import.

Of deze Talbot

Het gehalte toffe britten was dit keer erg groot, zoals de MG Metro.

Of deze MG Xpower SV, slechts 82 zijn er gemaakt, dit was de allerlaatste!

Buiten waren ook leuke wagens, zoals deze Morris Ital:

Of de Ami van XBXG

Een bijna epische 45:

Bijna episch inderdaad, want er was natuurlijk maar n epische 45:
Hallo Pjtr, die combinatie van jou Lancia- Combicamp is ook een leuke thumbs up
De Alpenkreuzer word tegenwoordig bij Dorma gemaakt en heeft
1000 liter bagageruimte onder het bed.
Leuk zon 4tje die heb ik vroeger zelf ook gehad.
Ik heb nog even getwijfeld om naar de beurs in Eelde te gaan, ik heb wel wat gemist zie ik.
Zoiets eenvoudigs als die Samba sympha, geweldig!! Wat een mooi wagentje. en die Alfa sd..... Prachtig!
Die MG is ook een bruut apparaat zeg, nog nooit gezien.
De VAG 3 ling mag niets trekken idd. En ja, die 45 van je ouders is niet te overtreffen hij lijkt wel nieuw (fotos).
Groet, Peter
Vergeet ik helemaal je modelletjes; Gf!! Allemaal oostblok? Dat busje lijkt wel een Barkas

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-11-2018 21:43 door MR PMG.
Pjtr
Qua auto's stond binnen ook nog wat leuks:

Zoals deze AlfaSUD

Of de Ami van XBXG

Bijna episch inderdaad, want er was natuurlijk maar n epische 45:

Ooit moet ik toch eens aan de klassieke AlfaSud denk ik.. Mooie auto.

De Ami blijft ook prachtig. En erg mooi dat er gereden wordt met het winterfront erop. Ooit had ik iets te maken met vrachtwagens die in Canada en Alaska reden. Toen leerde ik waarom er allemaal klemmetjes op de gigantische chromen grill zat; daar kwam een stuk tentdoek op. Anders lukte het echt niet om de motor goed warm te krijgen en houden als het -30 of kouder was. Later ontdekte ik pas dat sommige luchtgekoelde auto's het ook hadden. Ik had het nog niet op een Ami gezien. Prachtig!

Toch leuk dat jullie nog zo'n heel late 45 gevonden hebben. Best een frisse look zo (de kleur helpt ook). Ik denk dat de meeste de leeftijd niet goed zouden raden.
Hoi Peter.

Ja Eelde is wel leuk, er zijn misschien grotere of betere beurzen, maar ik vind het wel leuk. Ik heb een hand vol modelletjes gekocht, een boek. En met wat mensen gepraat.

Die MG was episch, ik kan me herinneren er ooit eentje op de Rai gezien te hebben, maar nu hier... Ik had hem nog geen tel gezien of ik appte vriend Thomas al een foto..
Eelde heeft meestal leuke wagens, hoewel een paar clubs er altijd zijn en ook vaak dezelfde wagens, is er vaak ook veel leuk "nieuw tofs". Zoals de Simba, maar er was ook een Maestro, en een MG Metro. De parking is vaak ook erg leuk, volgend jaar gewoon gaan smiling smiley

Jouw vouwwagen is gaaf zeg. Het enige nadeel vind ik de geen opbergruimte in mijne. Mijne heeft nu schade. Ik wil dat wel laten repareren, maar ja dat kost ook weer geld..

Ik heb hem 7 jaar geleden gekocht voor 100 euro, en hij is nog altijd fijn, hoewel ik de mogelijkheden van bagage opruimen mis, je hebt je spullen continu in de handen dus. Ik ben nog aan het dubben hier over. Ik zou wel een klapcaravan willen, dan kan ik Ayo meenemen. (die kan niet alleen of bij oppassers blijven, bij mijn ouders kan ze een beetje, maar eigenlijk ook niet) Hoewel Ayo een kat is, is ze qua "baasje" en reizen net een hond, dat vind ze fantastisch..
Afgelopen jaar ben ik met mijn ouders op vakantie geweest, dat deden we in hun caravan, en dat beviel ook goed. Zo goed dat mijn moeder wel in is voor een herhaling. Met dat in het achterhoofd vind ik het zonde om mijn combi-camp dan te vervangen..

Hier staan we in Riga op de camping!

En in Gdansk, op weg naar de beste plek van de camping winking smiley

En nog eentje dan, bij de grens van Litouwen smiling smiley

Vorig jaar was dit de combinatie, maar na 14 jaar is dit verleden tijd. De Rover is gekomen omdat de Vento toen moeite had met de caravan. (De voorwielen kwamen van de grond) Ik ben dan ook benieuwd hoe de nieuwe Rover de caravan zal trekken.

Hmm dat de VAG drieliing niets mag trekken, ja had ik stiekem achteraf wel verwacht, mijn ouders' buurvrouw heeft een i10, en die mag niet eet eens een fietsendrager met 2 elektrische fietsen dragen. Dat is voor mij ook wel een reden om mijn Getz niet in te ruilen voor een kleinere auto...

Ja de Rover is echt een plaatje, ik ben zelf echt verliefd op de auto...

En inderdaad, het busje modelletje is een Barkas! Scherp!

Hoi Engineer2

Jaa leuk he de Ami, ik ken de wintergrille inderdaad ook alleen van Citron, ik weet niet of ik het bij een Ami eerder zag. Ja de Ami van Wouter is leuk, hoewel er gisteren wederom iemand tegenaan heeft gezeten en schade gemaakt heeft.
Dat ie ook op trucks zat, is nieuw voor me! Leuk!

Die SUD was inderdaad erg mooi, en verkocht... 7950 was de vraagprijs... Niet verwacht dat ie zo snel verkocht zou worden, maar ja Eelde is vlakbij Duitsland natuurlijk (30 minuten van de grens?)

Bedankt ook voor het Rover compliment, de kleur geeft hem wat moderns, sowieso vind ik het 400/45 ontwerp vrij tijdloos, komt misschien ook dat ie vrij ingetogen misschien is. Deze is een maand voordat Rover omviel op kenteken gezet.

Oh en hij is gisteren ook gespot:
Zie ik in de modelautokast nu ook een Fso Prima (Polonez) staan in politieuitvoering? Leuk. Kun je die hier eens posten?

Verder kan ik je beursverslagen erg waarderen. Blijf dat doen.

Van die Morris Ital zijn er niet veel meer. De doorontwikkeling van de Morris Marina stond nou niet bekend als een goed gebouwde auto. Wel een leuke spot overigens.
verlichting2
Zie ik in de modelautokast nu ook een Fso Prima (Polonez) staan in politieuitvoering? Leuk. Kun je die hier eens posten?

Verder kan ik je beursverslagen erg waarderen. Blijf dat doen.

Van die Morris Ital zijn er niet veel meer. De doorontwikkeling van de Morris Marina stond nou niet bekend als een goed gebouwde auto. Wel een leuke spot overigens.

U vraagt, wij draaien! Tijdens de eerste keer in Polen zag ik bij een soort kiosk een Polonez politie, toen ik op de terugweg hem wou kopen was de kiosk dicht, en de dag erna gingen we verder... Ik baalde als een stekker!

Een jaar later was ik weer in Polen en ik hield elke kiosk in de gaten, en daar vond ik hem uitendelijk:

Het is een semi-speelgoed wagen van Welly, mijn kameraad in Polen heeft een echt model hier van. Deze is ook modelletje hoor, maar geen minicamps zeg maar. (snap je wat ik bedoel?)

ik heb ook een gewone Polonez:

Pas heb ik nog een modelletje van de oer Polonez gekocht, die ligt in het "die moet ik uitpakken"kratje.
Het ergste is dat de Polonez bij de tv staat.. "Vroeger" stond daar een Y10, met een XM en een Polonez, inmiddels is ook die collectie wat groter geworden....(en dan heb ik het niet over de vitrine in de slaapkamer)

De Ital is inderdaad tof, wel bijzonder dat ie in mijn testboeken staat, ook als linksgestuurd, maar ik denk dat dit misschien de enige in ons land is... Nouja dat is altijd meer dan een FSO, want er is of was slechts nog 1 Polonez in ons land.....

Deze dus....

Bedankt voor je compliment! big smile smiley
Pjtr

Hoi Engineer2

Jaa leuk he de Ami, ik ken de wintergrille inderdaad ook alleen van Citron, ik weet niet of ik het bij een Ami eerder zag. Ja de Ami van Wouter is leuk, hoewel er gisteren wederom iemand tegenaan heeft gezeten en schade gemaakt heeft.
Dat ie ook op trucks zat, is nieuw voor me! Leuk!

Die SUD was inderdaad erg mooi, en verkocht... 7950 was de vraagprijs... Niet verwacht dat ie zo snel verkocht zou worden, maar ja Eelde is vlakbij Duitsland natuurlijk (30 minuten van de grens?)

De Sudjes doen het goed qua prijs inderdaad. Ik kijk het rustig aan, maar er is ook zoveel ander spul op 4-wielen wat ik nog eens aan de verzameling wil toevoegen.

Qua wintergrille (winterfront genaamd):

Maar ook de modernere aerodynamische trucks hebben het:

Ik begreep zoiets ja; dat er weer iemand tegen de Ami aan gezeten had.
Leuk die FSO schaalmodellen. En ook zo snel geplaatst. Thnx!

Dat die rode FSO het enig overgebleven exemplaar is verbaasd me niet. Kwalitatief waren de auto's niet best.

Vooral de kwaliteit staal en het gemis aan goede roestpreventie vanuit de fabriek deden ons exemplaar uit 1982 niet veel goeds.
Hallo Pjtr, die combi-camp, voor dat geld!! Dan ben je spekkoper!! Echt een leuk ding. Je bent er al aardig mee op weg geweest zie ik.
Je hebt m achter de Getz zie ik en niet achter de Y.
Poes Ayo is wel een uniek poezebeest, meestal moeten ze niets van autorijden hebben.
Ik denk dat de nieuwe 45 de Sterckemann met verve zal trekken
Het word vanzelf weer voorjaar (gelukkig) thumbs up en dan gaan we weer op pad. cool smiley
Cool die wintergrilles Engineer 2!

Ik zit even te denken, ik ken volgens mij alleen Franse auto's met zo'n grille.

@ Verlichting2

Graag gedaan! smiling smiley

Ik zit even te denken. De nieuwere Polonez zijn volgens mij wel wat beter tegen roest beschermt. Ik weet eigenlijk niet of de FSO's net als Lada's ook massaal teruggehaald werden. Maar inderdaad de oude FSO's zijn echt roestbakjes.

Deze zag ik in Szczecin, hier zul je ook wel blij van worden smiling smiley

Tijdens Wroclaw Classic Days stonden deze 2 fraaie Polonez' , die waarschijnlijk naar het museum gaan. Oude FSO's beginnen in Polen gelukkig (eindelijk) ook waardering te krijgen.

Ik heb wel het idee dat de nieuwere modellen meer roestbestendig zijn.

@ Peter

ik moet even rekenen, maar ik heb de vouwwagen denk ik 8 of 10 jaar nu. Ik heb hem na Noorwegen gekocht, ik weet niet meer precies wanneer. Hij is naar Frankrijk geweest, Duitsland. Maar ook Polen, Letland & Litouwen. Echt ideaal.

Hij was ook mee naar Frankrijk, toen ik daar een ongeluk kreeg en de blauwe Y overleden is. De Y10 , ik weet niet of die iets kan trekken. Ik heb geen trekhaak erachter. Ik weet ook niet of ik met de Y10 op vakantie wil, hoewel de Getz zeker met de tegenwoordige maatstaven niet luxe is, vind ik de airco wel fijn, en ook de hoeveelheid garages.

Ja Ayo is heel bijzonder, elk "baasje" vindt dat van zijn/haar huisdier natuurlijk. Maar Ayo is dat echt. Die vindt reizen leuk, op de fiets in een tas, naar mijn ouders of in de auto. Ayo wil 1 ding, en dat is bij mij zijn. Mijn vrienden noemen Ayo dus ook "Ayo de hond" . Ayo haat 'vreemden' en dus gaat ze mee op vakantie, dat vind ze geweldig. Lekker de hele dag kijken en slapen.

Onderweg

Hier is Ayo wel de baas van de camping!

Ik ben ook benieuwd hoe de nieuwe 45 het met de caravan doet, het zal vast wel lukken. Zo zwaar is de caravan niet.

En inderdaad, het is maar even en we kunnen onze korte broek weer aan! smiling smiley
@Pjtr: die crme kleurige Polonez dat was de kleur die mijn vader had. De stoelen en de achterbank waren van blauwe stof maar de hoofdsteunen waren raar genoeg zwart. Nooit begrepen.

De eerste modellen (1979-1981) hadden niet eens een neerklapbare achterbank. Dat was voor mijn vader de reden om er toen geen te kopen.
Een paar weken niet meelezen op dit gedeelte van het forum en ik mis een volledige 45-wissel! Het blijft een leuk model, hoewel de pre-facelift me iets meer charmeert dan de laatste iteratie. Aan de andere kant is de facelift wel een stuk zeldzamer en daardoor ook iets meer bijzonder. Wens je ouders in ieder geval heel veel succes met hun nieuwe troetel!

P.S.: er staat op dit moment een erg knappe MG ZS Monogram te koop in Belgi. Alleen jammer van het stuur aan de 'verkeerde' kant winking smiley
Hmm, stomme Autoweek...

Ben ik eerst mijn kwijt, en daarna verwijderd het forum zo ineens mijn bericht sad smiley Vanwege het eerste dan voor het eerst maar eens een naamwijziging gedaan.

Mooie ZS Joram!! Dat Monogram was een hele dure optie, vergelijkbaar met het Kaleidos op een Ypsilon.

Jaa de 45 doet het goed, erg fijne auto. Rijdt toch anders dan de oude. Die vind ik mooier qua looks, hoewel ik de mk2 wel goed gelukt vind, en wat moderner vind ogen.

Inmiddels hebben we al een paar ritten gedaan, naar onder andere Groningen (jaja dat is me een trip) een naar Brummen.

Woensdag zouden pa en ik kijken in Groningen bij de Kringloop, daar lagen camera-lenzen. Heel handig als je de camera niet mee hebt, dus we gingen samen kijken, helaas pasten de lenzen niet, maar omdat de Rover Kerstboom-proof was voor de volgende dag (lees de dak-dragers erop) heb ik maar gebruikt van de pakezel:

Ja op het dak, want de Rover mag niet vies worden! smiling smiley

De Hundee staat vooral stil, de Y10 in de garage... Om nu de Intercity aan mijn topic toe te voegen winking smiley
Al een maand geen bericht hier. Laat ik dan maar een nieuwtje vertellen. Ik heb een nieuwe auto gekocht. Geen Hyundai meer. Het is wel weer een rationele aankoop geworden. Een Mitsubishi Spacestar van maart 2016 met 37000km open de teller. In de meest luxe Instyle uitvoering.

Rijdt bovenverwachting. Ook een goede inruilprijs voor de i20 diesel die toch Al weer 203.000km open de teller heeft trok mij over de streep. Zo blijft er ook nog geld over om te investeren in ons huis.

Op spritmonitor.de komt een gemiddeld verbruik naar voren van 5,3l/100km. Dat is bijna 1 op19. Als dat waarheid wordt dan ben ik een tevreden man.
Gefeliciteerd Verlichting!

Jammer van de Hundee, maar rationeel gezien een goede keuze. Ik vind de Spacestar een leuke auto, Ik beken dat ik me nu afvraag hoe groot ie is, is het vergelijkbaar met een Alto of meer met de i20?

Ik ben medium Mitsubishi-fan, de een na laatste colt was mijn favoriet, die heeft heel lang op mijn lijst van "die auto wil ik hebben" gestaan. Mooi model vind ik dat.

Fijn dat die inruil meeviel, het is toch een diesel, iets wat nu toch wat lastiger is misschien. En hoe leuk auto's ook zijn, het huis is toch ook minstens zo belangrijk!
Hoe bevalt je vrouw de Alto trouwens?

Hier is weinig nieuws, vorige week na 3(!!) weken de Getz gestart, en die deed het zonder morren. Eigenlijk zou ie zondag ons naar Groningen moeten brengen, maar de Twingo van mijn vriendin was schoon, en de Getz moest ontdooit worden, dus de Twingo won.

Mijn vader stuurde me overigens nog iets leuks:

(na de foto is "onze" 45 netjes op het vlak gezet)

de grijze is 2 dagen nieuwer dan de onze!
@peter o: leuk van die twee Rovers met bijna dezelfde kentekens. Zouden de tussenliggende kentekens ook voor andere Rovers zijn gebruikt?

De Alto is 3meter50, de Spacestar is 3meter79, De i20 zit open 3meter99. De Spacestar zit qua formaat heel dicht bij de Getz.

De bediening van de Spacestar is heel licht. Dat wordt nog wel even wennen. Maar qua veercomfort is het een groots wagentje. Daar lever ik niet tot nauwelijks iets in.
verlichting2
Zouden de tussenliggende kentekens ook voor andere Rovers zijn gebruikt?

Nee, zitten ook MG's bij tongue sticking out smiley

96-RH-KJ t/m 40-RH-KK zijn allemaal Rovers en MG's.
Pfoe dat was even geleden!

Eigenlijk is er niet al teveel gebeurd.De Y10 heeft pas voor het eerst weer gereden, helaas is mijn plan om in de winter de deuren te doen, finaal mislukt.

De Rover rijdt goed, we zijn er mee naar Maastricht geweest, maar ook naar Bremen.

Die heeft pas nog een mooie kilometerstand gehaald smiling smiley

De Getz staat ook veel stil, echter nu onder de carport. Om eindelijk gespoten te worden, de zijkant die ik gelast heb hadden we met motip of hoe die meuk ook heet gespoten, en dat leek alsof Stevie Wonder het had gedaan.

En dan te bedenken dat deze spuitbus door de dealer is verkocht, met dezelfde kleurcode. Vorige week goede verf gehaald in kleur, dus dat komt goed(uiteindelijk).
Woensdag moet de auto voor de apk, daarna wil ik mijn kameraad vragen om de schade aan te pakken, we gaan dan ook een plaatje lassen. De schuur was vol en te koud de afgelopen tijd.

Ik wil dit jaar beide spatborden ook vervangen, die roesten nu ook heel hard ineens, en de pakkingen vervangen, het blok begint een beetje te zweten.

Ik zit ook wel eens een beetje te kijken naar een andere auto, er komt wat geld vrij, en een Grande Punto is inmiddels ook vrij scherp qua aankoop. Aan de andere kant, de Getz ken ik door en door, en ik ken ook de staat van onderhoud, dus ja wat is dan wijsheid.
Kreeg ik vanmiddag een berichtje dat ik even langs mijn ouders moest komen, nou als brave borst deed ik dit en daar zag ik de Hundee op de inrit staan. Nu had ik er eerst helemaal geen erg in, maar wat blijkt, mijn vader heeft het spatbord gespoten! Het resultaat is in mijn ogen geslaagd.

Nu op naar de APK, morgen.
EN toen was er slecht nieuws!

De Hundee krijgt APK afkeur... Roest aan het subframe... Dat was een mindere actie... Toen werd het tijd om te dubben...

De garage vertelde dat ze heel veel subframes vervingen, en dat de auto het waard is, dus ja een subframe is besteld.

Binnen een dag hadden we het in huis, en volgende donderdag word de boel gemaakt, behalve het subframe is er namelijk niets aan de hand, geen gekke dingen.
Kijk dat is nog eens aanpakken! De Getz is het zeker waard thumbs up
Nieuw subframe? Of gebruikt? Als die dingen allemaal verrotten is het het overwegen waard om m tussen nu en donderdag even lekker in de epoxy te zetten.
Zadelsnuiver
Kijk dat is nog eens aanpakken! De Getz is het zeker waard thumbs up

Ja klopt, ik moet eerlijk bekennen dat ik wel even heb gedacht om hem toch in te ruilen, maar ja zonder APK en met schade, dan is de auto natuurlijk helemaal niets waard.
De APK-meester zei dat er verder niets aan de hand met de auto is, en ook eerdere APK's waren probleemloos.

En na ruim 5 jaar, ben ik inmiddels ook wel wat gehecht aan mijn Koreaanse vriend.

uwbuurman
Nieuw subframe? Of gebruikt? Als die dingen allemaal verrotten is het het overwegen waard om m tussen nu en donderdag even lekker in de epoxy te zetten.

Goede tip! Het is een nieuw subframe. Blijkbaar heeft Deijne in Volkel ze op voorraad.
ZO, we zijn een weekje verder., de Hundee rijdt weer!

Omdat ik donderdag aan het werk moest, is mijn vader naar de garage gegaan, broodjes en oude kleren mee en zo verrichte hij zelfs wat hand en span-diensten. Heel goed, want ik zou niet verder komen dan "dit schroefje?"

Het scheen nog al een karwei te zijn, de boel zat goed vast, en uiteindelijk was het subframe dan los.

Het nieuwe subframe.

Toen, (en nu kan er in dit deel een klein foutje zitten, ik heb het van horen zeggen drinking smiley ) moesten de draagarmen (en rubbers) eraf. Dit lukt dus niet.

Uitboren mocht ook niet baten, dus uiteindelijk moesten er nog 2 draagarmen met rubbers besteld worden.

Het nieuwe subframe.

Het werd toen wel duidelijk dat de auto die dag niet af kwam, en dus mocht mijn vader de leenauto mee terug:

Een draak op wielen, om het subtiel uit te drukken.

Op vrijdag werd er verder geknutseld:

En op vrijdagmiddag was het heugelijk nieuws, de Hundee is weer klaar, met verse APK, fijn nieuws!

De balans werd opgemaakt, en ik heb toen besloten om nog wat meer te gaan investeren in de Hundee. Mijn kameraad gaat dus het achterspatbord fixen, dus daarvoor moest ik alvast het stukje plaatwerk bestellen. Verder wil ik de klepdekselpakking vervangen. Ik had inmiddels al wat rond gebeld voor spatborden voor, dit leerde mij om ook 2 nieuwe bij winparts mee te bestellen.

Een hele waslijst, maar nog altijd goedkoper dan het bestelde subframe, gekke jongens die Winpartsboys! Vrijdag komt het pakket, de bezorgkosten waren zo laag, de auto kan niet daarvoor naar Groningen rijden.

Ook leuk om te vertellen, ik heb een FM-transmitter 2.0 gekocht, vroeger had je een cassette om in de discman te stoppen, en dan in de radio te pluggen. Ik heb er een niets modernere gekocht, helaas heeft de radio van de Lancia geen Bluetooth, dus ik heb een nieuw machientje gekocht, voor in de telefoon/ipod:

Niet van Ali, maar van Bol. Het geluid is erg goed, een aanrader dus!

Daarnaast heb ik nog een leuk modelletje op de kop getikt, een van de eerste Hyundai's:

En van de nutteloze dingen... Een tijdje terug sprak ik met een vriend over bordjes, en zo vond ik het Russische bordje voor spijkerbanden heel leuk.
Als echte beunhaas ben ik aan de slag gegaan, en heb ik mijn eigen bordje gemaakt:

EN het totaal plaatje:
Vandaag kwam de postbode, met een pakket. De pakking was een dag later klaar, en dus een dag later kon ik het pakje in ontvangst nemen:

Het leek wel Sinterklaas:

Het achterste spatbord, dat wordt de grootste klus. Gelukkig heb ik een hulplijn!

Spatbord rechts, en hier onder de linker:

En dan de pakking, niet de meest duidelijke foto winking smiley

Wel fijn dat de onderdelen voor een Hundee zo makkelijk te verkrijgen zijn, 1 muisklik en je hebt ze gevonden. Dat is met de Lancia (helaas) toch wel anders.
Goed bezig om deze Getz te behouden !!

Maar moet de benzinetank er ook onderuit ,aangezien de lasnaad direct door de vulopening komt?
klaas924

Maar moet de benzinetank er ook onderuit ,aangezien de lasnaad direct door de vulopening komt?

Bedankt!! smiling smiley Ja de Getz is misschien niet spannend, maar rijd goed en eerlijk is eerlijk, het is ook wel een fijne kameraad.

Hoe we dat gaan doen met de tank, dat moet ik nog even kijken. Ik zal het met mijn kameraad overleggen. Bij de rechterkant hebben we niet het hele stuk gebruikt bij het vervangen, dus wie weet kan nu de tank er onder blijven. Op dit gebied ben ik de aangever, en meer voor de leuk, Erin (de lasser) is de baas, die weet wat ie moet doen.
Peter O
klaas924

Bedankt!! smiling smiley Ja de Getz is misschien niet spannend, maar rijd goed en eerlijk is eerlijk, het is ook wel een fijne kameraad.

Hoe we dat gaan doen met de tank, dat moet ik nog even kijken. Ik zal het met mijn kameraad overleggen. Bij de rechterkant hebben we niet het hele stuk gebruikt bij het vervangen, dus wie weet kan nu de tank er onder blijven. Op dit gebied ben ik de aangever, en meer voor de leuk, Erin (de lasser) is de baas, die weet wat ie moet doen.

we wachten in spanning af hoe dit project gaat

We zullen de foto,s wel zien van de klus
Succes
Mach1
Succes met de klus!
Bedankt Ivo! thumbs up

klaas924
Peter O
klaas924

we wachten in spanning af hoe dit project gaat

We zullen de foto,s wel zien van de klus
Succes
Mijn kameraad is op de hoogte dat ik het hele proces vastleg, dat heb ik de vorige keer ook gedaan. Ik hoop snel te beginnen, de schuur moet eerst leeg, en het moet ietsje warmer zijn, nouja daar kan ik me ook wel in vinden.

Vandaag wat wezen klussen, mijn vader wil niet op zondag bezig, maar ja die is al jaren thuis en is nog van de generatie "zondagsrust". Omdat gisteren niet kon, gingen we vandaag wat prutsen... We hadden als lijstje, radio van de Y10 vervangen, gele lampen in de Y10, spatborden Hundee in de grondverf, winterbanden onder zowel de Rover als de Hundee halen. Helaas was het een te lang lijstje. (Wielen wisselen was als discutabel, want dat moest op straat, maar goed)

Het uitbouwen van de radio ging makkelijk, helaas was de radio die ik had niet goed, en dus uiteindelijk heb ik een moderne radio gemonteerd. Gelukkig kwam ik tijdens het pakken van deze radio mijn oude radio tegen. Die zat in mijn eerste auto (mijn Polo uit '89) , maar die aansluiting was anders, Omdat ik ook nog een andere radio heb geprobeerd, waar de linker kant van de boxen ook geen geluid gaf, heb ik toch maar voor de veilige weg gekozen, en even een moderne radio gemonteerd, met geluid links EN rechts.

Er kan weer geswingd worden!

Toen gingen we hier mee bezig, even over de lampen zetten en klaar... Kind kan de was doen... OF toch niet?

Toen bleek dat er links en rechts verschillende soorten lamp zitten, de rechter ging goed meteen, de linker niet... Uiteindelijk lukte het wel, maar konden we als bonus werk ook nog even de contacten schoonmaken.

En de glimmende contacten..

EN dan het eind resultaat:

Ik ben erg tevreden! Weer een vinkje op de "gaaf op de auto"-lijst!

Meteen ook maar het bordje er afgehaald, mijn vader vind dit soort dingen altijd leuk. Nu hebben we de "afspraak" dat we het tijdelijk laten zitten, maar nu was het wel weer mooi geweest. Ik heb dan de Poort versierd, Pa blij, ik blij!

(en ja dit is onder het afdak, dus de boel blijft mooi)

Daarna zijn we met de spatborden geweest.. eerst schuren:

Daarna, als een echte lopende band, naar het volgende station, ontvetten:

En toen werd er gespoten in de grondverf:

De andere deden we in de zon, dat ging allicht nog beter, en we kregen ook een pootje hulp erbij, Ayo vond het maar mega interessant.

En na een tijdje was ie droog genoeg om te bewerken, maar dat was een zorg voor de volgende keer:

Het verschil was overigens te merken, in de zon was het sneller bewerkbaar.

Ik werd nog geattendeerd op een koplamp, nu is onze linker geplakt, dus die zou ooit vervangen moeten. In de loop van de komende week komt niet alleen een koplamp, maar ook een linker knipperlicht.. #happy

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-03-2019 21:48 door Peter O.
Mooi werk weer!
Ik wilde nog zeggen; dat rallyschild mag er inmiddels wel af toch? Tijd voor weer een paar nieuwe.
Hier begint de schuurdeur ook steeds voller te raken.

Ik had wel gehoord van die gele overzet voor de lampen maar nog niet eerder gezien. Ziet er wel OK uit. Ik denk wel dat er ook een hoop auto's zijn waarbij dit niet zal passen. Qua lichtbeeld zal het wel OK blijven maar wel minder licht gok ik? Nu net zoveel licht als een oude duplo lamp? Nu rij jij toch bijna alleen overdag en meestal met mooi weer.
Qua radio zou er een met een casette voor jou natuurlijk het wel afmaken. Maar met een klepje ervoor maakt het toch minder uit. In mijn Alfa (ook met een klepje) zit ook gewoon een eenvoudige maar moderne radio.

Mooi werk voor de Hundee!
Volgens mij stond assistent schilder Ayo in de spuitnevel?

drinking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.