As good as it Getz, aangevuld met Rover 45 & Y10 verhalen.

Gepost door Peter O 
Haha, nou dat geeft niet hoor!

Lemerveld ken ik wel, ik dacht ik kijk even of het "dat ene bedrijf " is wat ik dacht (die aan de weg N-weg zit) Maar niet dus, ik dacht kan ik meteen kijken hoe een bruine Alto eruit ziet...Is de advertentie al weg! Ik heb dat verhaal van volwassenheid al eens eerder gehoord, ik ben ook benieuwd naar hoe de Alto bevalt! smiling smiley

@Tom,

ja klopt, ik denk dat die auto's net als de Lada's allemaal naar het Oost-blok terug zijn gegaan. Ik kende deze al, ik heb hem vorig jaar op de sleuteldag gezien, best wel een tankje.

@Adrie, ik meen de 2 zaterdag van augustus, ik denk dat jullie Corvette daar erg mooi tussen past. Als ik aan EJ, Martijn zeg "we krijgen versterking van een Corvette, dan weet ik bij de stoelendans wel in welke auto men wil mee rijden winking smiley Maar gaan we doen, is ook leuk! Keertje op zaterdag naar Cars & Coffee in Leek, bij het bekende Hofman, is denk ik ook wel een aanrader! (dat je nog moet verhuizen, is een klein detail winking smiley )

@Verlichting, tof verhaal.. Ik had vroeger een zwemvriendje en zijn ouders hadden ook een FSO, een oranje, die is later opgevolgd door een groene Lada 2101, of was het nou andersom, ik weet niet meer precies. Ik geloof dat er echt heel veel auto's terug zijn gegaan, ook Lada's.

Ik wil mijn kameraad eens vragen, hoe het vroeger was in Polen. Ik weet dat je jaren moest wachten op een auto, maar stel je kreeg een botsing, dan had je geen voorrang op de wachtlijsten. Je was dan aangwezen op oude barrels die nog ergens stonden... Ik ben wel benieuwd naar hoe en wie de import-auto's kochten...
Ik heb vorig jaar in Polen nog even gedacht om een Polonez te kopen, nouja niet helemaal waar... Ik liep door een straat en daar stond een hele mooie sedan te koop, voor echt weinig... Maar ja het was de eerste week van de vakantie, dan is het niet handig, was nu de laatste week..

@Engeineer2
Er zit al een andere in, en ook heeft mn vader de puntjes(?) schoon gemaakt. dat is volgens hem nu over.
Qua koude automaat is t soms zo dat ie bij stilstand niet doortrekt, dus bij een verkeerslicht en het wegrijden dan. Dan lijkt de auto bijna uit te vallen..

Ruinerwold is echt een aanrader! Dat is meen ik de 2e zaterdag van augustus, een gratis evenement, waar letterlijk 1400 (of meer) voertuigen zijn. Heel gemoedelijk, EN vriendelijke vrijwilligers.

Goed, sinds deze week rij ik weer dagelijks in de Hundee, ik heb nu 3 weken lang een cursus in Groningen (okay 4 dagen per week) en is de kans groot dat ik dan dagelijks dat traject ga rijden.

Ik wil nog niet op de feiten vooruitlopen natuurlijk, en financieel is het nu nog niet aan de orde, maar er is een kans dat ik dan de Getz wil inruilen op een andere auto. Maar dat kan natuurlijk ook nog wisselenwinking smiley de andere wielkast begint nu ineens keihard te roesten, net als beide spatborden voorop.
Aan de andere kant, als ik Erin weer lief aankijk, en van een sloper 2 spatborden voor regel.... Ik ben toch ook wel een beetje gehecht aan de auto.
De Alto is van het laatste type. Wil je de kleur zien dan moet je even op Autotrack een vergelijkbare zoeken. Volgens mij is deze kleur alleen tussen 2009 en 2011 geleverd. Ons exemplaar is nog te zien via Autoscout24 en Autoweek/occasions.

De Getz weg? Zou jammer zijn. Aan de andere kant: volgend jaar wordt die 15 jaar en dan moet je je serieus gaan afvragen of je er nog in wilt investeren. Heb je al een lijstje van mogelijke opvolgers?

Over FSO nog iets: die sedan is ook nog leverbaar geweest in Nederland onder de naam Celina. Ook was er nog een stationcar. Vind ik best een fraai ding. Wel heel functioneel vooral gericht op een grote bagageruimte.

Het merk was zo rond 1990 bezig met de ontwikkeling van een Volkswagen Polo concurrent onder de naam: Wars. Natuurlijk als afkorting van Warschau. De auto is er nooit gekomen omdat de fabriek niet voldoende geld had. Foto's van het model zijn terug te vinden via Google. Zeker in die tijd geen lelijk model.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-09-2018 09:33 door verlichting2.
@Verlichting
Bedankt voor je tip, ik heb even gekeken, maar die kleur had ik niet in mijn hoofd (ik dacht echt donkerbruin, dat kon ik me al niet voorstellen). Maar mooi zeg!

De Getz, ja nouja, weetje ik had het vandaag nog met een vriend erover, ik heb gewoon geen drang om een auto in te ruilen. Vaak alleen of ik echt een goede aanbieding zie of er kuren mee zijn.
Als ik 2, 300 euro in de Getz stop en hij is roestvrij dan ben ik aan de ene kant gekke henkie om hem weg te doen. want het zijn natuurlijk maar lage bedragen.
Aan de andere kant, iets meer luxe/ruimte vind ik wel leuk, wat snufjes misschien ook.
Maar ja dan komt mijn lijstje.. Het is/moet een dagelijkse auto zijn, dus hij moet betrouwbaar zijn. Plus eventueel makkelijk te repareren als er wat is, makkelijk onderdelen of garages te vinden.
De Getz, en zijn eventuele vervanger koop is als auto, niet als leuk ding. (hij wordt wel vertroeteld hoor, maar looks zijn niet zo belangrijk). En toch, heb ik een lijstje die best wel bijzonder is, op willekeurige volgorde, er is ook geen budget.

Alfa 147, prachtige auto. Ik ben niet bang voor Italiaans en ik heb ook connecties met goede/goedkope adresjes. Giulietta is me denk ik nog te duur.
FIAT Grande Punto (of hoe het dat ding) de mooiste auto van de B-klasse.
Hyundai i20 (misschien een i30) ,
Lada Kalina,
Volkswagen Golf.
Golf , Hyundai en Punto zijn het meest rationeel, de Alfa en Lada ook wat meer qua gevoel/tof.

Maar ja aan de andere kent denk ik ook, gewoon even bezig met de Getz en je rijdt weer goedkoop.

Op je FSO-verhaal kom ik terug, ik heb een tijdje terug iets gelezen over de Wars. Die stond ook altijd in de jaarboeken trouwens!
Ja! Golf 4 Peter mooie wagen, betrouwbaar.

Koop ik er ook een. smileys with beer
Ik heb een 4 gehad, reed heerlijk, geen problemen, alleen die ene dag dat een van de zuiruiten in de deur verdween. Goed opgelost door Carglass.
@ Nico... het is geen Renault he? winking smiley

@ Adrie, de ramen, ja dat verhaal ken ik wel, vrienden van me hadden dat ook. Mijn tante heeft al jaren, ik denk een jaar of 15, eentje. Daar is echt nooit wat mee, maar die heeft handbediende ramen.

Maar goed, voorlopig komt er sowieso niets anders, dat wordt niet eerder dan volgend jaar, als ik de Getz al ga vervangen hoor.

Niet afgelopen weekend, maar het weekend ervoor was er een meeting weekend...

Zaterdags meegedaan aan de "Stöppelhaene Rit" in Raalte. Mijn kameraad wees me er iets te laat op, maar gelukkig konden we meedoen. Mooie rit (tussen de buien door) .

We hadden niet de kleinste auto!

Tijdens de rit.

We hadden niet als enige een Italiaan, maar wel de enige Lancia.

Mooie file.

Ereronde over de kermis!

Op zondag zou er in Veendam een meeting zijn voor een goed doel, helaas was het vooral tuning en viel het eigenlijk tegen. Ik moet toegeven, dat lag aan ons, want het was wel goed georganiseerd en met vriendelijke mensen, alleen waren wij niet de doelgroep.
Wel kom ik nog even langs op TV-Noord, gelukkig in de achtergrond winking smiley

Goed, daar was een meneer die stickers maakt, en die meneer kon met het ontwerp wat mede-forummer Klassiekerrijder ooit voor me gemaakt heeft, de striping van de onderkant van de Y maken, en hij gaat het dan ook op de auto plakken. Voor een mooi prijsje, dus dat is fijn!

Afgelopen zondag heb ik weer getoerd in de leukste Cabrio die ik ken:

De Porsche achter die rode Mazda inderdaad winking smiley
Een bekende van me tipte me op een mooie rondrit van de SAAB-club, dus we hebben de start bekeken. Helaas was de bekende er niet. En ook de 2 andere SAAB-mensen die ik ken was er niet, dus na de start zijn we weer gaan toeren.

Nog wel een mooi plaatje gemaakt.

Komend weekend ga ik met Leon naar Duitsland, daar is een vrij groot klassieker-event. Je kan dan op het terrein verblijven, dus gisteren de vouwwagen opgehaald. Mijn ouders donderdag al naar het gehucht, zodat mijn vader ook naar het event kan, en als het mooi weer is gaan ze daar wat langer blijven. Zij staan dan op de camping op 5 minuten. Dat hebben we 2 jaar geleden ook gedaan.

Ik ben wel benieuwd, want Duitsland heeft dit soort dingen vrij goed voor elkaar. Zo is de deelname EN kamperen gratis. Maar ik heb zelf nog nooit zo'n weekend gedaan. Als het meezit, dan komt mijn Belgische kameraad ook, dat was werktechnisch nog niet helemaal zeker. Misschien staan er dan 2 Y10's! Hoewel we het hem vergeven als ie in een "gewone" auto komt.

Gelukkig gaan mijn ouders ook een weekje weg, die gaan dat weekend ook naar Duitsland. Het was maar goed dat de Rover mee was, want die kon mooi met mijn banden-pompje de banden oppompen, komt ie eindelijk (weer) van pas.

Ook de Rover mocht aan de bak.

Even patsen met het wagenpark drinking smiley

De Hundee is natuurlijk geen klassieker, en de Lancia heeft geen trekhaak, dus Leon zijn Audi is de "l*l" . Gezien we vrijdag al gaan, maar we een beetje tijdsdruk hebben, als eerste maar de nummerplaat omgewisseld. Ik ken mezelf, dat is echt iets wat ik zou vergeten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-09-2018 07:08 door Pjötr.
Lekker man, have fun!

En je weet, ik ben groot VAG liefhebber. (Nou ja.....minimaal van de 1.8 20VT en de 1.9 TDi AXR)
De 1.8 20VT is een toppertje Nico, persoonlijk fijne herinneringen thumbs up
Bedankt René, ik heb er ook zin in. Ik ben nog nooit een kampeer-event gedaan. Vorige keer stonden we op de camping en hadden we daar Lancia achter gelaten. Nu gaan we "stoer kieken" en "k*t roep'n" en bier drinken natuurlijk. In Bockhorn gebeurde dat al om 9uur, dus dat wordt een flinke voorraad meenemendrinking smiley

@ Nico, ah ja, oh nouja zover ben ik nog niet hoor, ik vind een Golf nu eenmaal een mooie auto. Net als de Getz, niet een pure schoonheid of zo mooi als een Italiaan. En zeker een Golf 4 vind ik echt een heel mooi ontwerp. Een Polo vind ik ook wel mooi, maar qua ruimte is die denk ik net als een Getz. Maar ja, als de achterportieren iets groter zijn dan die van de Getz, dan wint denk ik een Polo het nog wel van een Golf.

Maarja ik heb eigenlijk een hele boel plannen, ik wil ook wel verhuizen, en ik wil volgend jaar op vakantie, dit jaar kon dit helaas niet (vandaar ook de vele auto-events als uitstapjes), dus misschien ik maar gewoon een paar centen in de Getz spenderen, dat is ook geen schande natuurlijk.
BofkontSLK350
De 1.8 20VT is een toppertje Nico, persoonlijk fijne herinneringen thumbs up

Zelfs ik al. Maar ik denk dat ik er liever eentje in een Golf 2 bouw dan een Seat, VW of Audi koop waar die standaard in zat.
Alhoewel......nee dan liever de TDi. smileys with beer

Nja Polo vind ik dan weer wat minder, bovendien, zo gek zwaar is een Golf 4 niet eens. Vinden van een goed exemplaar word wel lastig.
Afgelopen 3 weken had ik een vrij intensieve cursus, dus elke dag mocht de Getz aan de bak. Heerlijk, hoewel de spits soms ook wel een beetje vervelend was. Toen ik op de laatste dag naar de auto liep, zag ik dit:

Geen toeval natuurlijk!

Er bestaat een kans dat mijn opperen van een andere auto helemaal niet doorgaat. Ik heb oog op een baan die het OV volledig vergoed, en de auto slechts gedeeltelijk. Dat wordt dus afwegen. Het liefste zou ik met de auto gaan, die dan parkeren op ongeveer 10 minuten lopen. Dan heb ik elke dag mijn beweging, maar aan de andere kant, als er dan elke dag geld bij moet...

Goud, afgelopen weekend ben ik met Leon naar Duitsland geweest. Helaas kon onze vriend niet mee, maar gelukkig kregen we zaterdag wel versterking van een andere bekende.

Ayo de hond ehm poes logeerde in de caravan bij mijn ouders, die mocht dus mee in de Lancia... De selfie voor het stoplicht is half gelukt, maar ze vond het rijden een partij leuk!

Daar staan we dan op vrijdagavond.

De volgende ochtend om 8 uur scherp aan het ontbijt! Eerst nog maar even een foto van ons wagenpark, toen gingen we maar naar de ontbijtzaal, daar was immers ontbijt wat voor elke deelnemer geregeld was!

En toen was het tijd om een beetje rond te lopen:

Hoogtepunt van dag 1. ik wens geen 2 oude auto's, maar zo'n Rover mag mijn Getz wel vervangen! Wat een plaatje!

deze Wartburg is misschien niet helemaal perfect, maar wel erg tof. Leuke enthousiaste eigenaar ook.

Op de rommelmarkt stond deze, die vele jaren nieuwer lijkt als de mijne, maar toch is het misschien een jaar ofzo.

Erg tof deze 626

Glas Station, nieuw voor ons!

Op zaterdag was er versterking van onze vriend Koen. Die heeft een droom waargemaakt, het opstijgen in een BX! EN niet zomaar een BX, de inmiddels een na oudste van ons land! Na dit ritje ben ik naar een kraampje gerend en heb ik een Norev BX gekocht!

Dit is een Qek Junior, een caravan uit de DDR... die is in de top 3 van vervangers van de vouwwagen terecht gekomen!

Ook werd er stoer gedaan met trekkers... Hoewel trekkers niet ons ding zijn, was het stiekem best tof!

Als echt duutsers gingen we BBQ-en EN bierdrinken! Na die avond heeft het duo "Wim en Miranda" 2 fans erbij.drinking smiley

De volgende dag stonden we wederom vroeg bij het ontbijt EN na de bodem gingen we weer op pad. Het was vandaag veel drukker, en de opkomst was veel groter. De les is om over 2 jaar aan het pad te gaan staan, dan mis je geen bezoeker!
Nog wat hoogtepunten:

Toffe FIAT!

DDR-meuk

Multicar, nog meer toffe DDR-meuk!

Barkas, nog toffere DDR-meuk!

Ik wou nog proberen deze te jatten, maar helaas zat er een vrouw in... Dit is DE camper die ik zou willen!

Erg leuke Scorpio!

Supervet deze bodykit op een 626.

EX-Zwitserland, deze 760 uit 82. Van de eerste serie. Prachtig. Leuk ook dat de mensen mij nog kenden van 2 jaar geleden.

Geweldige Steilheck, meer valt hier niet over te zeggen!

Weer is onze missie niet geslaagd, ook deze wouden we jatten.. Helaas kwamen we niet verder dan een leuk praatje met de eigenaars.

Ik kan nu een heleboel zeggen, maar een Ritmo die roestarm is en van oude mensen, NIETS overtreft dat toch? Wat een auto!

En toen was het 16uur, zondagmiddag... bijna tijd om weer naar huis te gaan!

Al met al een enorm geslaagd weekend!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-09-2018 18:25 door Pjötr.
Leuk verslag weer Peter!
Zitten ook een aantal erg leuke auto's tussen zoals die Glas en de 626 met bodyit.
Bedankt Dirk.

Vorige keer was zeker op zaterdag de opkomst hoger. En toen waren er ook meer gave wagens, zoals een Bohse Lada. Maar wel leuk om te zien dat het in Duitsland qua auto's heel anders is. Amper auto's uit Japan, Frankrijk EN Italië. EN ook de Snoek, MG en zelfs een Kever heeft een veel mindere aanhang.

Die Bodykit is inderdaad erg bijzonder, die is origineel. Ik geloof dat het 9000 d-Mark heeft gekost.
Pjötr
Ik wou nog proberen deze te jatten, maar helaas zat er een vrouw in... Dit is DE camper die ik zou willen!

Je zou dat ook als een voordeel kunnen zien. winking smiley
Er worden hier geen grapjes gemaakt over LHBTIABCD, zwarte piet, vrouwen, VAG of andere kwetsbare minderheidsgroepen. Staat in huisregel 3:14-1/44a sectie b.

Pjotr, wat een heerlijke wagens! Blijf maar weg bij mijn camper.
Haha, dat was jouw vrouw Boppie? Ze kan mooie wc-rol hoedjes breien zeg!

@ Haarr, tja Ayo wil echt geen andere vrouw in ons huis... Mijn moeder, maar de rest...
Geweldig evenement Peter, leuke foto's thumbs up
Leuk dat je zoveel op pad bent!
Bedankt René! thumbs up Dat was ook de insteek van het hebben van een oude auto. Beetje meetings afgaan, of leuk rijden.

Vandaag zou ik eigenlijk een stuk gaan fietsen, maar ik had gisteren al een behoorlijk stuk gelopen. Dus op de fiets naar Marum, want daar was een US-meeting, zag ik niet helemaal zitten.
En zo kwam ik erachter dat er in Emmen "Emmen on Wheels" was. Je moest je opgeven, geen kenteken maar wel hoe veel m2 je voertuig is.

Ik vond dat maar een beetje vaag, dus ik ben maar zonder verwachting heengegaan. Rond 11.20 was ik er, je moest er tussen 10 en 12.30 zijn en dan mocht je pas om 17uur weer weg. Omdat het in centrum was. Nouja bij aankomst werd me al duidelijk dat het enorm groot was, Bennie Jollink zou zeggen "beetje broez'n door het centrum" . En zo stond de Y10 tussen de dikke, glimmende Amerikanen:

(okay, ik hou mijn vader nog één week ter vriend en dan haal ik dat schildje er maar weer af winking smiley )

Eerst maar even een strategie bedenken, dus op het bankje wachten op de leuke wagens die binnenkwamen:

Kitt was er bijvoorbeeld!

Oud en iets minder oud stond leuk naast elkaar!

Er was een campingweide, daar stond "de oldtimer caravan club" en ook oude campers. Tijdens het slalommen zag ik een bruine Datsun staan.. Wat een auto, nog opgewondener raakte ik van de AMC. Pfoe! Zo tof dat ik behalve deze teaserfoto ook dit plaats:

Ik heb ooit bijna een Lander gekocht, helaas vonden de pannenkoeken het nodig om een dag voor onze afspraak het ding te verkopen. Ik kreeg het schrikbarend genoeg iets warmer van de Datsun. Ik kreeg al wel door dat ik volgend jaar nog een project heb, de vouwwagen repareren. Want ik kon hem bijna 2x vandaag al verkopen.

Ik heb niet heel veel met Amerikaanse auto's. Nee ik vind ze tof, maar voor mezelf niet zo. Behalve de sullige compacts. Zo'n AMC vind ik echt geniaal.

Nog mooier, een Lada MET caravan.... Hoogtepuntje!

Er was nog een Lancia!

Ook stonden er wat nieuwe auto's, zoals de Ceed.

Of deze moderne Riksja, uit China die elektrisch lijkt te zijn.

Terug richting de auto stond daar ineens een hele gave Legend Coupé!

Blauw, Japans en ook een coupé..bijna hetzelfde!

Stiekem lijkt me zo'n SAAB ook wel wat, superleuke eigenaar. Ik was gefascineerd door de zwaailampen, en hij vond het leuk dat ik een foto maakte. En toen spraken we een uur ofzo. Dat mis ik soms wel eens aan "klassieker eigenaren" die zijn lang niet altijd enthousiast of in voor een leuk praatje. Of vinden vooral jou niet boeiend, maar het alleen leuk dat jij hun aandacht geeft.

Erg toffe Golf, ik weet nog dat onze Jetta ook zulke "kralen" zittingen had. Nu maar hopen dat pa die nog heeft, lijkt me wel erg leuk om die in de Lancia te hangen.

Dit laat denk ik het wel goed zien, oud en origineel kan best naast tuning, en het was hier heel goed geregeld.

En toen was het 17uur, tijd om weer te gaan rijden!

Eerlijk is eerlijk, het was een superleuke dag, ik heb me prima vermaakt. Voor een ieder uut de buurt, kom kijken volgend jaar, of doe mee. Wan dit is slechts een heel klein greepje uit de deelnemers.
Ik loop nogal achter in jouw topic geloof ik. Weer veel mooie evenementen afgelopen. Je hebt teveel moois gespot om te benoemen haast. Compacte amerikanen en SAAB's zijn altijd leuk. Maar die Lada met caravan en caravan spoiler is ook heel erg gaaf. Genoeg te zien en doen in het Noorden in ieder geval. En de kijkjes over de grens zijn natuurlijk altijd leuk.
Bedankt Tom & Engineer2 .

Afgelopen week was ik weer te gast bij mijn andere favoriete merk, Lada. Het was weer tijd voor de jaarlijkse Oost-Europese sleuteldag.

Plan was om samen met Erin te gaan, en dan weer vroeg naar huis. Maar het liep anders... Want op vrijdag kreeg ik een berichtje van een mede spotter en Oostblokfan dat hij in Hoogeveen zou zijn, omdat hij een Wartburg zou ophalen. EN dat ie aan het einde van de middag ook nog even langs zou komen. En dus gingen we in plaats van in een 205, in een 205 en een Y10 smiling smiley

Het was een leuke dag, met een paar bekende gezichten, en ook veel nieuwe gezichten, een korte impressie:

Deze 1119, ofwel Kalina hatchback was helemaal uit België gekomen.

Een schitterende Volga, die ook van ver kwam. Op een trailer, dat dan weer wel.

Deze Moskvitch kende ik al, echt een tank zo degelijk.

Dit is een Scaldia, ofwel een Moksvitch die in België is geassembleerd.

De tijd dat Lada's meuk en voor dumpprijzen weggingen zijn bij de 2101 inmiddels wel voorbij. Het lijkt wel alsof er alleen maar in bijna nieuwstaat verkerende 2101's in ons land rijden, zoals deze mooie oranje.

De Wartburg die mijn maat heeft gekocht. Altijd spannend als je online met iemand een klik hebt, om die dan in het echt te zien. Gelukkig was in het echt de klik er ook. Ook de vorige eigenaar van de Wartburg vond het een mooi verhaal dat de wereld zo klein was.

De Kalina Cross ken ik, hier heb ik eens een testrit in gedaan. Superleuk dat hij nu bij een echte liefhebber is. Is ook echt een hele mooie auto vind ik. Zeker zo als Cross.

Leuk om de evolutie van Lada te zien.

Ook kon er gesleuteld worden. De Beige 2104 is nog van de eerste eigenaar!

De Vesta was ook van de partij, twee maal zelfs!

Er was ook nog een showmodel, deze 5deurs 4x4 Urban.

En als klap op de vuurpijl deze Vesta SW. Met automaat, wat een prachtige auto!

Deze komt binnenkort te koop, tijdtechnisch komt dit me nog niet helemaal uit, maar anders wist ik het wel.

Voor de rest, de striping van de Y10 is binnen!

Dus van de winter, najaar daar maar eens mee bezig, daar heb ik ook wel zin in om te doen.

De Getz, die wordt weer meer ingezet, die gaat zoals het nu lijkt weer voor woon-werk-verkeer gebruikt worden, dat is in Groningen, maar dat is nog niet helemaal uitgewerkt.
Leuk om die Lada modellen bij elkaar te zien zeg.
Vroeger had ik er echt niets mee... Nu kan ik er met een glimlach en licht nostalgische gevoelens naar kijken.
Bij ons in het dorp rijden er ook minimaal 3 rond. Zal vast van een liefhebber zijn.
Blue Knightrider
Leuk om die Lada modellen bij elkaar te zien zeg.
Vroeger had ik er echt niets mee... Nu kan ik er met een glimlach en licht nostalgische gevoelens naar kijken.
Bij ons in het dorp rijden er ook minimaal 3 rond. Zal vast van een liefhebber zijn.

Leuk, waar is dat (ongeveer?) heb je misschien een foto? smiling smiley Mag je uiteraard hier delen of via een pb smiling smiley Ik begreep al dat ongeveer 70% als het niet meer is, wordt bereden door liefhebbers.
Toch echt een liefhebberswagen geworden hč.

Ik zal gauw eens een paar foto's maken!thumbs up
Nou vandaag was erg bijzonder, ik heb een nieuwe baan!

Na afloop ben ik langs de Lada's gereden die Blue Knightrider opperde!

Ik ben helemaal gelukkig, want niet alleen Kalina, maar ook nog eens een Priora. De liefhebber bleek niet zomaar een liefhebber te zijn, maar meneer Noordman, ofwel de voormalige importeur van de Lada's! Hoewel ik nu heel enthousiast lijk is hij natuurlijk wel mede verantwoordelijk dat Lada inmiddels niet meer vertegenwoordigd hier is..

Even daarvoor zag ik in Groningen deze leuke Getz, in een hele mooie kleur:
Van harte gefeliciteerd man! Nieuwe baan is super!
Geeft de burger moedwinking smiley

Gaaf dat het de voormalig importeur was, dat wist ik niet haha.
Bij het langsfietsen daar vielen de Lada's me altijd wel op. Leuk om te zien dat daar nog echt liefhebberij voor is.
Gefeliciteerd! Goed nieuws.
Meteen goed om de Getz aan het werk te zetten; toch fijn dat het zo'n zuinige auto is dan.

Ook toeval dat je dan ineens de voormalige importeur gevonden hebt. Ik heb wel weer heel wat Lada's gezien in je topic waarvan ik geen idee had. Die Vesta ziet er gewoon goed uit. Net als bij de UAZ/GAZ waar je laatst iets over geplaatst had vraag ik me wel af of deze auto's echt een kans zouden hebben in Europa. In kleine serie importeren levert volgens mij nogal wat vrijstellingen van typegoedkeuring op, maar als het een succes wordt dan moeten ze serieus aangepast worden en dan is het goedkoop en simpele techniek er wel een beetje vanaf.
De Wartburg heb ik wel een beetje een zwak voor, al is het dan meer voor de gewone sedan. Is dit een 4-cilinder viertakt of nog de 3-cilinder tweetakt?

De striping voor de Y lijkt goed gelukt te zijn! Ik ben benieuwd. Voor mij loopt het seizoen wel bijna op het eind dus grote kans dat ik volgend jaar het resultaat pas kan zien in het echt.... sad smiley
@pjötr: Gefeliciteerd met de nieuwe baan. Kan me voorstellen dat je spreekwoordelijk in de wolken bent.

Een baan betekend meer geld maar minder tijd om het uit te geven..... Maak er een succes van!

Hoop dat je de Y10 nu naar een hoger plan kunt tillen. En de Getz vervangen door een Lada?
Bedankt allemaal voor de felicitaties. smileys with beer

@Blue Knightrider, ja erg goede vondst van je! Meneer is nog al een beetje apart, als ik de verhalen mag geloven. Zo wou hij geen enkele Lada verkopen die duurder was dan 9999 gulden. Dus daarom kwam de 110 ook pas zo laat op onze markt. En zo zijn er nog wel wat verhalen.

@Engineer2
Lada heeft gewoon Europese goedkeuring hoor, in Duitsland is de Vesta, de Granta en de 4x4 gewoon te koop, net als in België, alleen wordt de 4x4 daar geleverd. In ons land is het weer moeilijk dankzij de (achterlijke) BPM en C02-tax. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het idee van een "hoe viezer de auto, hoe meer je betaald" goed hoor, maar niet op deze manier.
Het mes snijdt aan 2 kanten natuurlijk, maar bijvoorbeeld Lada GMBH is in Duitsland enorm bezig met promotie, en dat doen ze best goed, want ik meen dat Duitsland inmiddels het tweede exportland is.

Ik vind het ontzettend fascinerend, de nieuwe modellen zijn echt mooi. Natuurlijk is de vernieuwde Granta nog van de oude stempel, maar de Xray (crossover) en de Vesta zijn werkelijk mooie, moderne auto's. EN zo is Lada na vele jaren weer bezig om een revolutie in Rusland te ontketenen.
D.w.z. de markt te vernieuwen. Deden ze dat in 1984 met de Samara, die in één klap alle modellen uit het voormalige Oostblok verouderde, met de nieuwe generatie wordt in één klap het verouderde, duffe imago verwijderd.

De Wartburg is inderdaad een tweetakt.

@Verlichting2
bedankt! Ik wil denk ik proberen om deze winter de deuren te doen, nieuwe energie enzo smiling smiley

Ik weet niet of er zo snel iets anders komt hoor,ik moet nog even rekenen. Ik krijg volledige reiskosten terug als ik met de trein ga, maar met de auto zou het iets minder zijn. Dat wordt even rekenen, want met de auto ben ik ook langer onderweg maar dan heb ik ook meteen wel elke dag een "wandeling" van 10-15 minuten en dat keer twee. Met de trein is dat slechts 5 minuten. Maar dat wordt even kijken, want ik ga elke dag dan 55 kilometer rijden, ik meen dat de vergoeding op 6,50 zit of iets, maar ik zit wel meteen in de spits, heen en terug...

Het liefste ga ik met de auto, omdat ik dan mijn beweging heb, daar heb ik na het ongeluk ontzettend voor "getraind" en ik ben me bewust dat als ik een dag gewerkt heb, dat ik niet nog een uur ga lopen, zeker niet in het donker. Plus dat als anders de auto stil staat, hij nog harder gaat roesten. Dat valt nu al op. En rijden met muziek aan helpt ook de " dag verwerken"

Ik weet wel dat er binnenkort een hele mooie Kalina te koop komt:

(die miste in mijn bericht zag ik)

Zo dadelijk naar Montagna d'Oro, daar is cars and coffee. Altijd leuk om die collectie weer even te bekijken!

In ons land is het weer moeilijk dankzij de (achterlijke) BPM en C02-tax. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het idee van een "hoe viezer de auto, hoe meer je betaald" goed hoor, maar niet op deze manier.

Motorisch lopen ze gewoon hopeloos achter, de witte Kalina Station op deze pagina zit op 154 g/km, een Clio Station met TCE90 motor zit op 104 g/km.
Gisteren bij de Cars & Coffee geweest bij Montagna D'oro.
Wie het niet kent, daar staan de meest mooie Italiaanse auto's die je maar kunt kopen in ons land. Altijd leuk om daar even te kijken!
Wat plaatjes:

De Y10 stond echt net weer onder dak, dus vandaag gingen we met deze slee!

Zo was er iemand met een hele mooie 33!

Maar ook twee leuke Giulia's!

EN deze Beta, die ik al kende vanuit de Lancia Club. Ik moet de volgende keer de eigenaar eens vragen naar de koplampen, want die kloppen niet helemaal.

Een heel ander kaliber is deze SZ, wat een monster zeg!

Ook tof was deze SUD, die heel erg leuk, van mijn monteur is geweest. Die heeft hem tot 1990 ofzo gehad en toen heeft hij hem ingeruild op zijn huidige 33.

Binnen stond ook genoeg leuks:

Zoals deze GTV's! Lijkt me trouwens ook tof om de koplampen van de Y10 geel te maken, zoals dit..

Ik heb serieus gekeken naar een 33, maar als ik deze zo zie, vind ik dat toch wel een hele gave auto, en die SUD is natuurlijk helemaal episch, beter wordt het niet!

Of toch wel? Dit is een pre-production AlfaSUD, die is me een partij tof! <3

Leuk ook om de verschillen te zien van een Lancia Flavia EN zijn opvolger, de 2000 I.E.

Een A112 Abarth mag niet in mijn lijstje ontbreken natuurlijk!

Boven stonden ook nog een paar erg leuke auto's:

Zoals deze leuke Delta, met wat werk.

En deze 155, volgens mij een erg vroege gezien het kenteken. Oh ja dit is niet zomaar een 155, maar een Q4 ofwel een 4WD.

En tot slot deze Prisma, maagdelijk tof!
Plaatjes om hebberig van te worden toch? Een chromen bumper Sud is wel zo mooi. Ik begin langzaam meer te leren over de verschillende Lancia's maar wat zijn ze zeldzaam zeg..

Trouwens: volgens mij had jij me de tip gegeven om te kijken in Den Bosch bij de Italian Car Day van de Content autogroep. Was best leuk. Veel modern (Abarth, 500, etc.) maar ook leuk om juist eens wat andere auto's te zien. Ik zal nog wel wat foto's plaatsen in mijn topic.
Wat een schitterend spul daar! Hoe leuk een 33 ook is, een Sud staat een paar treden hoger bij mij. Zo'n vroege is helemaal fantastisch.
Ik vind zo'n Prisma helemaal geweldig. Heb ooit, het moet toen 1992 of 1993 zijn geweest de wens gehad om een Prisma te kopen. Als ik het mij herinner was het een exemplaar Uit 1984 of 1985 in een donkergrijze kleur. Het was een 1600.

Helaas waren mijn ouders die het niet goed vonden dat ik mijn laatste spaarcenten in een "onbetrouwbare en complexe" Italiaanse auto zou investeren.

Mijn vader was dan ook geen autoliefhebber. Als het maar reed en ruim was dan was het al snel goed.
@ Engineer2

Ja dat in Den Bosch is me dus helemaal ontschoten! Wel jammer, want ik zag wel wat leuke foto's voorbij komen (ik moet nog even typen in je topic smiling smiley )
Ga jij ook nog naar dat Italiaanse event ?
Er zijn een paar hele mooie Lancia's gemaakt inderdaad, velen zijn echt lastig te vinden. Een Beta Coupé is volgens mij samen met de Fulvia Coupé de enige die je vrij makkelijk kan vinden, de rest is soms echt schaars, zelfs in Italië.
En inmiddels zijn de prijzen daar ook niet meer zo laag. Ik zag zelfs dat Y10's in ons land minder kosten dan daar.

Ik zou bijna zeggen, kom volgend jaar met de LT eens een weekendje deze kant op, dan kunnen we eens langs d'oro gaan, maar ook langs Martin Willems. Je zult echt je ogen uitkijken! smiling smiley

De pre-sud is samen met de 33 en een Prisma verkocht aan dezelfde koper. Ik vind het wel jammer, voor mij is d'oro meer een soort m museum dan een handel, dus als dan de parels verdwijnen vind ik dat wel spijtig, maar ja de schoorsteen moet natuurlijk ook roken winking smiley

@Tom

ja eens. Ik vind een 33 anders mooi, misschien omdat ik zelf bijna had gekocht. Maar eerlijk is eerlijk, een SUD is wel echt een heel ander kaliber ja.

@Verlichting2

Ha, echt? Nou wees denk ik blij, want een Prisma was nu niet echt de beste Lancia die ooit gemaakt is, dus je ouders hadden zeker een (klein) puntje. Hoewel het in de praktijk niet perse zo is als "men" het op verjaardagen doet blijken. Ik herken het wel een beetje, je neemt toch vaak iets aan of over van je ouders. Ik mocht nog wel een Uno bekijken, maar het beste was toch om een VW te kopen. Seat was niets, en Ford was al helemaal een "no-go" . Ik heb uiteindelijk braaf geluisterd.

Ik herken me wel een beetje in wat je vader vindt, zeker een dagelijkse auto die moet het gewoon altijd doen.

Maar ik vind een Prisma ook echt een mooie auto, zeker qua ontwerp. Ik vind een Dedra nog een slagje mooier, maar qua looks kloppen deze sedans gewoon vind ik.

Afgelopen woensdag ben ik nog even naar de TT geweest, daar was vrijrijden. Ondanks dat het een woensdag was, waren er aardig veel deelnemers.
Voor een paar ging het mis, zoals dit filmpje op Dumpert laat zien:
video: [www.dumpert.nl]

Maar ook deze MG heeft helaas een betere tijd gehad:

Deze Corsa stond ook verkeerd om, maar kon zonder schade verder!

Onze monteur ging ook de baan op met zijn fraaie Alfa.

Deze is van een bekende van me, dit keer mocht de Integra op de paddock blijven.

Op JAP-fest stond dit beest ook al, bijna niet meer te herkennen als Mazda.

Dit weekend ga ik naar Musselkanaal on wheels, ik weet nog niet helemaal of ik met de Lancia ga. Misschien ga ik ook wel met de Hundee en dan als bezoeker.

De Hundee krijgt straks heel wat rustiger, want ik heb na lang kijken en rekenen besloten om met de trein te gaan reizen, voorlopig moet er teveel geld bij en ook qua tijd ben ik met de auto ruim het dubbele kwijt.
Gisteren nog even wezen touren met de Lancia. Immers was het mooi weer. Het ook een beetje met een reden, want hij leek weer een issue te hebben. De auto wou niet rijden sad smiley Gelukkig heeft mijn vader hem vanuit de de carport gesleept, en na een ronde rijden en de auto warm is, rijdt ie weer goed.

Binnenkort gaan we met de auto naar Steenwijk, daar zit een of ander bedrijf met verstand van automaatbakken, die gaan eens kijken ernaar. Want het lijkt wel alsof de auto in koude stand niet helemaal goed schakelt, hij heeft dan ook teveel ohm ofzo...

Na een rondje, kwamen we er achter dat er op de TT-baan een of andere Beetle-cup was, dus daar even gekeken:

De Kevers in actie, het waren dus oude Kevers die een dikke Audi-motor hebben en de voorkant en de achterkant waren van plastic.. Erg leuk om dit te zien.

In de pitbox, wel gave wagens!

Ik vond deze denk ik het tofste.

Gisteren was dus de training, vandaag de race.

In deze klasse gaat blijkbaar veel geld om, want we zagen een paar erg leuke bezoekers auto's:

Een heuse Maybach!

Oh de Mercedes Pick-up, ook leuk!

De Maybach was al redelijk bijzonder fout qua kleurstelling, maar deze Rolls heeft een oranje interieur!

Er waren ook een paar "gewone" Kevers, dit waren uiteraard bezoekers.

Nog even een foto van de Y, mijn vader vind het bordje leuk dus die laat ik er nog maar even op winking smiley

Straks na de koffie naar Musselkanaal on wheels, maar dit keer ga ik als bezoeker. Ik vond het vorig jaar wel een erg lange dag om daar de hele dag te blijven.
Die Nissan nv200 die op de plek van die twee kevers stonden toen je aan kwam rijden heb je dan weer niet gezien?angry smily

Deze klasse is juist een erg toegankelijke klasse. Voor €160 kan je een minuut of 25 meerijden als passagier. Wil je zelf rijden zonder dat je je licentie hebt dan kan dat ook. Voor ongeveer €1100 per uur kan dat ze verwachten dan wel dat je minimaal twee uurtjes rijdt. Ook is er een speciale gastsessie voor €500 per uur. Er word dan voor alles gezorgd behalve de overall.

Die Maybach was van een Pool die daar als rijder was, hijrijdt ook in andere klassen. Dit was zijn vorm van een privéjet.

Overigens ligt je uitlaat er een beetje raar onder vanaf de zijkant gezien?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2018 17:45 door arosa.
Mij valt op dat de bestuurder in 't midden zit: plaats voor een passagier wordt dan wel lastiger, hoe zit die dan? Of zijn ze niet allemaal zo qua indeling?
Goed gezien. Er zijn er dus een paar waarbij dat niet zo is. Het stuur zit dan vreemd genoeg rechts, en een smal passagierstoeltje er iets schuinachter naast.
@ Arosa, jazeker wel. Ik twijfelde eerst of dat busje die van jullie was, dus na mijn rondje lopen wou ik het kenteken bekijken, en toen was ie weg...
Ik zag toen dat ie naast de Maybach stond, maar ik heb jullie niet gezien!
Ik had ook wel even binnen willen kijken winking smiley

Ik vind persoonlijk die prijzen best wel fors, maar ja ik weet niet wat de rest allemaal kost, ik weet wel dat vrijrijden veel lager geprijsd is. Want meerijden kan denk ik alleen op zaterdag, want op zondag gingen ze toch 7 uur lang racen?

Het viel me inderdaad ook al op dat er een stoel in het midden stond, maar niet elke was hetzelfde dus, grappig.

Ja de uitlaat , viel me ook op ja, misschien dat er een klemmetje loszit, binnenkort even naar kijken.
Vergeleken met bijv. de Ringtaxi: 279 euro voor 1 rondje als bijrijder in een Porsche of met 3 passagiers in een BMW a 269 euro (kleine 90 euro p.p.) ook slechts 1 rondje => geen +/- 25 minuten. Tsja, lastig vergelijken. Ringtaxi is wel een beleving hoor, ook omdat de Nurburgring niet vlak is, zoals Assen.
Pjötr
@ Arosa, jazeker wel. Ik twijfelde eerst of dat busje die van jullie was, dus na mijn rondje lopen wou ik het kenteken bekijken, en toen was ie weg...
Ik zag toen dat ie naast de Maybach stond, maar ik heb jullie niet gezien!
Ik had ook wel even binnen willen kijken winking smiley

Ik vind persoonlijk die prijzen best wel fors, maar ja ik weet niet wat de rest allemaal kost, ik weet wel dat vrijrijden veel lager geprijsd is. Want meerijden kan denk ik alleen op zaterdag, want op zondag gingen ze toch 7 uur lang racen?

Het viel me inderdaad ook al op dat er een stoel in het midden stond, maar niet elke was hetzelfde dus, grappig.

Ja de uitlaat , viel me ook op ja, misschien dat er een klemmetje loszit, binnenkort even naar kijken.

Toen je auto daar neerzette zat ik gewoon achter de auto in een stoeltje. Meike was even een pan aan het afwassen in het toiletgebouw. Toen ze terugkwam zag ze je auto staan. Wist toen ook niet zeker of jij dat was. Meike moest even nog wat met de organisatie afhandelen vandaar dat we later weg waren. Vandaar ook dat we wat meer weten over de prijzen. Tuurlijk het is een hoop geld. Maar je krijgt er ook wel wat voor. Het is een echte racewagen waar je inrijdt en alle kosten zitten erin. Ik weet niet wat een raceauto gemiddeld kost per race maar dat zal niet goedkoop zijn. Banden en benzine, monteurs en dergelijke meegerekend.
Erg mooie plaatjes weeral! Waar je de tijd vindt om al die events mee te pikken (jaloers)! Kan me trouwens voorstellen dat je niet kan wachten om de nieuwe striping aan te brengen. Komt die toevallig van 't Letteratelier?
Edit ; Ik dacht dat ik in ons eigen topic zat ipv die van Pjötr grinning smiley

Mijn reactie op de striping opmerking was dus totaal zinloos eye rolling smiley grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-10-2018 23:19 door Meike MR-S.
En toen was er trouble in paradise...

Afgelopen zondag zijn we gestrand met pech, We waren naar België, en bij Lier leek de auto koelvloeistof te missen, dus bij het tankstation koelvloeistof erin gedaan...

Lier Assen is nog al een eind, dus elke 60 km ongeveer gestopt, koelvloeistof bijgevuld (de auto verbruikte toen ongeveer 2 liter in de die 60 km) , de auto werd echter niet heet, en toen waren we vlakbij Meppel waren ging ineens het olielampje branden, meteen de auto stil gezet en de ANWB gebeld..

Die was binnen een half uur er, met helaas niet zo'n visitekaartje (lees een onaardige meneer) Die heeft de auto de carpoolplaats gesleept en toen was het wachten op de bergingsauto. Dat duurde wat langer, en dankzij de kundige meneer eerder werd de auto bij mijn huis gebracht, en niet naar de garage. Want als ie daar gebracht werd, dan moesten we maar zien hoe we thuis kwamen. Achteraf bleek het een geluk bij een ongeluk..

Uiteindelijk stond ik om 23.45 in mijn huis.

Op maandag heeft mijn vader onze garage gevraagd, en die had eigenlijk geen zin in de reparatie... Immers was de Rover al te oud, niets waard en de vlakker, want dat doen ze niet zelf, had gezegd dat de Rover Kop ontzettend slecht is... En met een half jaar weer stuk. Kortom weg ermee, hoeveel budget mijn vader had... Mijn vader noemt een bedrag, en de garage komt meteen met een auto die het dubbele kost, maar eerlijk is eerlijk de Rover zou 750 opbrengen, wat een net bedrag was.. Vader in twijfel, moeder die de garage geloofd en ik, ik vond het maar een raar verhaal...

Inmiddels hadden we op internet al een paar mooie Rovers gevonden, maar was ik ook in contact met vriend, Rover-orakel en Rover-vraagbaak Thomas. Die zei precies wat ik dacht, ja de kop is zwakker dan gemiddeld, maar zoooo slecht ook weer niet. Immers heeft deze het 18 jaar uitgehouden (ondanks dat het een zwakpunt is) . Via Thomas ben ik in contact gekomen met Rovee, een Rover-specialist.
Die kan de auto repareren, en checkt ook dusdanig veel dat het blok bijna gereviseerd wordt...

Alleen, zitten zij in Noord-Holland en de Rover staat op mijn parking.. Gelukkig kunnen zij de auto halen voor een bedrag waarvoor wij hem haast niet kunnen brengen. Dus vandaag eerst de Rover van mijn parking naar huis gesleept, mag de Hundee laten zien hoe zijn trekezel die is.

Hoewel de vouwwagen een makkie is voor de Hundee, vind ie slepen toch niet zo prettig.... Gelukkig was het slechts eenmalig..
Nu is het even wachten tot woensdag, dan wordt de Rover opgehaald, want ja we gaan de auto repareren. De auto is verder goed, er is amper iets mee, hij rijdt fijn. En stiekem ben ik sowieso, maar ook m'n ouders, er wel wat aangehecht. Logisch ook, de auto is al 14 jaar bij mijn ouders.

Tot die tijd ben ik dus een beetje autoloos, ik ga naar werk met de trein dus als de Hundee nu hier stil staat of bij ouders, dan kan ie beter daar stil staan, hoewel ik nu al merk hoe lastig het kan zijn. Ik moet straks naar de dierenarts, maar dan is 't wel weer een extra handeling.

Op de sleepfoto is het al een beetje te zien, maar ik heb weer schade! Ook ditmaal heeft iemand er tegenaan gezeten, zonder briefje uiteraard...

Door de roest is het wel erger lijkt het wel. De boel is wat gevoeliger en door de "klap" lijkt de verf en stukjes wat meer los te komen...

Hoe ik dat ga doen, moet ik nog even zien.. Uiteraard geen getuigen, dus ik kan zelf ervoor op draaien. Dus ik denk dat ik weer een plaat ga lassen, net als de andere kant, dat stond immers al op de planning (ooit).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.