As good as it Getz, aangevuld met Rover 45 & Y10 verhalen.

Gepost door Peter O 
Leuk die oude foto's Peter! Vroeger zag je die oude generatie Polo nog wel eens maar nu bijna uitgestorven denk ik.
Bedankt Thomas & Marc! Ja de Polo is (ineens) aan het verdwijnen. Hij hangt nog een beetje tussen liefhebbersauto en "oude bak" in. Je hebt nog best wat daily drivers hiervan, maar inmiddels ook wel echt vertroetelde modellen.

Leuk dat jullie ook een hadden Thomas. Ik vind een Coupé ook mooi, maar een Steilheck spreekt me meer aan. Beetje vergelijkbaar met een Civic.
We gaan even terug in de tijd...

Ik reed mijn eerste Polo, en die moest voor de APK(2002). Douwes was niet zo'n grote garage, dus ik kreeg een fraaie leenauto mee. Ik weet niet of ze toen nog SEAT-dealer waren of al specialist.

Dit was mijn eerste ervaring met SEAT. Een Ibiza 1.4 16v uit 2001. 11 jaar nieuwer dan de Polo, en 5 versnellingen. Ik vond het een pittige auto, het eerste verkeerslicht nam ik met piepende banden (oeps) . Ook de kachel maakte in druk, dit was een climate control, digitaal dus. Ik wist niet wat ik zag! Deze auto is in 2013 gedemonteerd.

Wat er destijds voor de APK is gebeurd weet ik niet meer, maar volgens mij waren de 2 volgende APK's niets aan de hand, want daar heb ik geen auto gehad.

In 2004 kreeg ik een botsing, iemand reed met hoge snelheid in mijn Polo, volgens het schadeherstel bedrijf had ik mazzel, had de auto me 5 centimeter eerder geraakt, dan was de auto totalloss geweest. Ik mocht toen een week in deze Polo rijden:

2003 Volkswagen Polo 1.2 12v , inderdaad een 3 cilinder. Wel erg basic, maar ja dat was mijn eigen Polo ook. Het enige luxe was de radio. Ik meen me nog te herinneren dat de motor een beetje als een diesel klonk. Het model vond ik wel mooi, en ik weet nog dat ik de stoel die in hoogte kon worden ingesteld, dat was nieuw voor me.

Schadenet gaf meteen na aflevering al toe dat ik weer terug moest komen, het spuiten was niet goed gegaan, maar de lak moest eerst harden zodat ze konden zien of het met poetsen kon worden opgelost of dat de boel opnieuw gespoten moest worden. Dus na ongeveer een maand ging de Polo weer terug.

Dat werd deze vriend, een Alto uit 2003. Basic, ik vond hem vooral iel. De deuren waren toch veel minder dan de Polo, verder vond ik het niet eens zo’n gekke auto om eerlijk te zijn. Deze Alto leeft nog steeds, en is in 2020 nog van eigenaar gewisseld.

[/url]
Deze heb ik meerdere keren gehad, dit was in 2005. Het reed best pittig, maar onoverzichtelijk vooral. En ook lawaaierig vond ik hem. Deze auto leeft nog steeds, ik meen dat ik hem vorig jaar in Roden zag staan.


2 weken later reed ik in deze Golf uit 1991. Een leuke auto die ondanks dat ie niet helemaal fris meer was, best goed reed. Feest van herkenning ook, ik heb rijles in zo’n Golf gehad, en ook onze Vento had hetzelfde interieur. Waarom ik zo snel weer een auto had, weet ik eigenlijk niet helemaal maar. Er heeft tijdens onderhoud wel een keer een vrachtauto tegen de auto gezeten, en schade gemaakt. Ik geloof dat dit deze keer was. Een half jaar later is deze basic Golf gesloopt.


Later dat jaar ben ik naar IJsland geweest, daar had ik 2 weken lang deze Yaris als vervoer. Alle grijze auto’s leken huurauto’s te zijn. Zeker de Yaris en de Jimny. Toen ik de auto in ontvangst nam, stond er slechts 2000 kilometer op de teller. Ik heb daar een goede 7000 km bij gereden. Ik ben toen fan van de Yaris geworden. Hij rijdt goed, is zuinig. Alles zit op een logische plek, snelheidsmeter in het midden vond ik handig. Ook voelt alles degelijk aan. Het dashboard vond ik wel erg lichtgrijs….Maar stuurbekrachtiging, wat fijn!!

Er was 1 nadeel, de radio. Hij pakte alleen cd’s, geen line-in, geen mp3. Ik had 2 cd’s mee, beide van nog een uur. Dus wat was ik blij dat ik halverwege de reis eindelijk een ietwat grote plaats bezocht met een cd-winkel.

Aan het einde van mijn vakantie, kraakte de auto als je naar links stuurde. Gelukkig blijkbaar niets ernstigs, want ik heb geen rekening gehad. Het schijnt dat huurauto’s slechts 1 seizoen meegingen, omdat de wegen zo ontzettend slecht zijn.. Dat is ook de reden waarom (destijds) een huurauto zo duur is in IJsland.

Na Ijsland ruilde ik de Polo in voor de Lancia Ypsilon. Nou Harmanni (de dealer) was niet zo scheutig met leenauto’s. De eerste APK was niets aan de hand, bij de tweede viel de auto van de brug.

En toen een jaar later had ik een warmloper, de koppakking. Nou dat is typisch FIRE-motor, dus meteen de waterpomp vervangen, en de distributieriem. Dit zou uiteindelijk een week duren, en ik was 1500 euro armer.

En was dit mijn auto voor een week. Ik dacht dat de auto net op de markt was, maar blijkbaar niet. Dit was in 2007. Hoewel de auto goed zit, en de versnellingspook ook op een fijne plek zit, en licht stuurde vond ik deze basic Panda wel erg karig, en overhellen door bochten. Het model vind ik wel mooi nog altijd.

Een week later was de Ypsilon weer klaar en terwijl ik naar huis reed viel me op dat de auto wel erg warm werd. Doorgereden naar mijn vader, toen we de motorkap openden, piepte de auto net zo hard als toen hij warm werd. Weer naar de dealer… Bijna vloekend werd toegegeven dat er een defect onderdeel gemonteerd was. Onder garantie zou dit vervangen worden. En mocht ik weer een Panda mee:

Deze Panda, je zou het optisch niet zeggen, was een luxere uitvoering. Zelfs met gescheiden kachels. En ook weer met een RX-NB kenteken. Deze Panda reed beter dan de blauwe, en ja na deze Panda zou zag me wel in een Panda rijden.

Nou 4 dagen later was de Ypsilon klaar, de volgende apk had ineens allerlei punten die vervangen moesten worden, niet nu maar wel een lijst van 1500 euro. (net zoveel als de reparatie die onder garantie vervangen was) dit was de laatste keer dat ik bij Autodrome/Harmanni was geweest, niet veel later gingen ze failliet ook.

Toen ben ik een tijdje naar Speedy gegaan, een soort Kwikfit maar dan anders.

Na het ongeluk in Frankrijk moesten we natuurlijk terug naar Nederland, via de ANWB kreeg ik een auto met trekhaak. De verzekering opperde om de vouwwagen maar achter te laten. Die was immers niet verzekerd. Nog altijd een super vreemde reactie, want de vouwwagen had niets te maken met het ongeluk. Op aanraden van een wel kundige mevrouw de ANWB benaderd, en vervangend vervoer viel onder de reisverzekering.


Dat werd deze Laguna Diesel, wat een gave auto zeg! Luxer dan alle auto’s die ik EN mijn vader ooit gehad hebben.
In Frankrijk krijg je geen uitleg over de functies, maar start en stop functie, de sensoren overal waren erg prettig. Het aankoppelen van de vouwwagen was een eitje, ik kon bijna op 1 cm van de dissel komen. (gaaf een camera) De terugreis was een makkie, af en toe voelde het niet alsof er iets achter de auto hing. En wat was ie zuinig, ik ben bijna op 1 tank naar huis gereden.


Terug in Nederland en veel gezeur later mocht ik een week rondrijden in deze Cruise. Leuke auto wel, niet zo zuinig. Reed goed, maar qua materiaal toch wel een tandje minder. Deze auto rijdt nog altijd in Assen rond.

Na de aankoop van de Hyundai was de eerste onderhoud bij de dealer waar ik hem kocht. Niets aan de hand natuurlijk.
Daarna ging de auto naar de garage van een bekende van mijn vader.

En kreeg ik een diesel mee, de eerste keer dat ik in een 205 (diesel) reed. Wat een lawaai maakte deze auto, en wat stuurde hij zwaar. Maar het voelde wel degelijk aan.
Maar dat laatste kan ook mijn verminderde krachten liggen.

Dit was teven de laatste auto die ik meekreeg, de bekende ging mijn auto onderhouden. Maar dan ’s avonds. Dus dat werd een autoloze dag.

Tot hij een nekhernia kreeg, en dus niet meer kan werken. Mijn vriend Erin (hij is al eens voorbij gekomen) is sindsdien mijn monteur, en gaan we samen klussen. Ik voelde me een beetje bezwaard om het te vragen, maar nu ben ik blij dat ik toch die stap heb gezet.

Omdat ik toen geen auto nodig was om op werk te komen, kwamen er geen ander vervoer. Tot vorig jaar, het hoosde toen ik naar huis wou, dus ik mocht een auto mee van Erin.

De Starlet was de verstandige keuze…
Wat een geweldige auto, een choke. Hij rijdt als een kart, is licht… schakelt goed, hoewel 4 bak. En er zit bijna een sportief geluid in..
Ik ben fan. Hoewel het slechts 2 dagen waren.

Tot zover mijn autohistorie smiling smiley
Wat een mooi rijtje zo!

Ijsland! Ja dat is erg mooi he. Wij waren er in de herfst van 2012. We hadden een VW Polo als huurauto, maar dan een witte. Een 1.2 TDI maar niet Bluemotion. Toen had ik net zelf een Polo (een grijze Bluemotion). Dat beetje extra bodemvrijheid hebben we hard nodig gehad. Heel veel onverhard gereden. Veel buiten de standaard toeristen plekken.
Ook een keer een bergpas waarbij we soms weer achteruit moesten rollen omdat er een kei te ver uitstak waar we niet overheen konden; of omdat de Polo geen grip kon vinden. Dan rustig terugrollen en met een aanloopje en een iets andere route weer verder de berg op. Aan het eind van de (1 week) vakantie was alleen het dak nog wit. Huurauto was inderdaad heel erg duur maar meer dan een jaar gaan ze ook echt niet mee. En daarbij is er op IJsland haast geen markt voor dus ze moeten ze nog verschepen naar Europa ook na gebruik.
over zelfde auto's naast elkaar fotograferen gesproken , gisteravond tijdens het hond uitlaten, zag ik een Hyundai Getz en een Chevrolet Kalos met de achterkant na elkaar toe geparkeerd , ik vond dat wel een kippenvel momentje. Nooit bij stil gestaan , dat ze vergelijkvissen hebben qua uiterlijk.
@ Marcel

Ja Ijsland is echt heel mooi inderdaad. Sommige wegen zijn inderdaad slecht zeg.... pfff Ik ging ook eens naar iets, man man man wat een ellende was die weg, gelukkig bleek ik niet de enige te zijn in een Yaris.


@ Ency... en geen foto?eye popping smiley Nieuw vond ik trouwens de Kalos veel leuker. Nog steeds vind ik de Kalos een leuk model. Ik zat nog even mijn oude foto's door te gaan, maar op de Rai heb ik geen Getz-foto's gemaakt, wel Kalos. Maar een folder heb ik wel smiling smiley

Maar naast elkaar zetten doe ik heel vaak:

Deze telt misschien niet helemaal, maar dit is bij de dealer


Dit vond ik toch wel geniaal, ik reed langs en zag 2 Getzen... Ja daar most ik hem maar even naast zetten smiling smiley


Dit was het leukste, de rechter Y was van een moeder, ik kwam haar eens op de weg tegen, zij zwaaien en lachen, met de 3 kindjes ook allemaal zwaaien en lachen. Sinds die dag hebben we de afspraak, om de auto's naast elkaar te zetten. Hoewel we elkaar nooit gesproken hebben. Ook was het altijd seinen met de lichten als we elkaar zagen.
idd geen foto, alleen de Kalos stond er vanavond nog , en ik had het niet eens goed, het was een Daewoo Kalos. Het waren beide 5 deurs.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2021 23:57 door Auto encyclopedie.
@ Ency, spijtig. Wie weet komt de foto nog eens winking smiley



Nou de horrorwinter is nu wel begonnen, donderdag na mijn werkdag was het hele dak wit, gelukkig de ramen niet. De parking weer wel, dus ik was blij dat ik de winterbanden er onder had gedaan.

Dit weekend waren mijn ouders bij me en het bleek dat ik natuurlijk weer te weinig had gekocht, dus dat werd nog even naar de winkel. In de parking stond deze rode Getz.

Het viel me op dat deze geen roestige wielkasten heeft, wel zwarte deurgrepen.

Ik zie niet heel vaak rode Getzen, ik moet zeggen ik vind het leuk staan. Ik ken wel een andere rode, die heeft een speciale grille, deze niet helaas.

En toen ging het sneeuwen!!

Nouja op zondag viel het mee. Ik kon wel even het sinterklaas-presentje gebruiken, een auto-sneeuwveger... #werktgoed
Leuk rijtje van de autohistorie met veel namen van bekende garages. Harmanni was altijd een goede garage, wij hadden daar toen altijd onze Fiats vandaan. Toen het Autodrome geworden was, ging het inderdaad hard achteruit. Niet voor niets dat ze niet meer bestaan. Foto's van dezelfde auto's naast elkaar geparkeerd op straat doen het bij mij altijd goed!
@ QV, ja alles komt jou wel bekend voor inderdaad smiling smiley

Ik heb ook het idee dat het prutswerk bij Hamranni/Autodrome vandaan kwam ja, die hadden af en toe echt rare dingen. Ik ging op zomervakantie naar Noorwegen, ik liet de auto daar een vakantiecheck doen, en zij vertelden mij dat ik maar winterbanden moest monteren. Uiteraard moest ik die bij hun kopen en stallen. Maar ook reparaties die gewoon slecht werden uitgevoerd. Maar goed, ik snap wel dat ze niet meer bestaan. Voor een naam als Harmanni is het wel jammer.

Vorige week woensdag was mijn laatste kantoordag, dus inmiddels is dit beeld weer normaal:


Gelukkig neemt mijn kleine grote vriend af en toe wat diensten van me over:
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.