As good as it Getz, aangevuld met Rover 45 & Y10 verhalen.

Gepost door Peter O 
Maar de staat is werkelijk subliem. Het is een turbo en ook nog eens in een gelimiteerde uitvoering. Deze prijs begrijp ik als de kilometerstand laag zou zijn geweest. Nu is deze 178.000. Bij 60.000 kilometer? Prima prijs. Nu toch te duur.
Dat is inderdaad een hele fraaie, maar ook dure Y10. Hij is de heilige graal onder de Y10's... Een Martini is alleen in beperkte oplage in 1987 gemaakt. En dit is dan ook nog eens een Turbo. Samen met de Fila is dit de meest exclusieve uitvoering (lees zeldzaam) De 4WD is nog wel in Italië te vinden, maar een Turbo wordt daar ook al moeilijk(er) .

Op FB zag ik hem in de Y10-groep al voorbij komen, een Nederlander gaf terecht een vergelijkbare reactie als Verlichting 2 doet, hij is wel erg duur.
Hij wees ook op dit:


Kleurverschil!

Maar goed, hoe vet is dit:

Ik weet niet of dit climate-control is, maar elektrisch is het wel!


En elektrisch bedienbare achterruiten!
Die stickers zijn niet het grootste probleem, denk ik. Die kunnen wel nagemaakt worden als een originele set lastig verkrijgbaar is.
@ Jay, nee zeker niet. Origineel is dit niet meer te vinden. Zelfs in Italië niet meer. Stickers zijn alleen nagemaakt te krijgen , maar ook als bijvoorbeeld je embleem gejat wordt, dan heb je echt serieus een probleem...

Maar, en dat bedoelde Verlichting denk ik ook, voor die prijs, moet ie perfect zijn. Het is muggenziften hoor.
Ik vind het toch wel heel gaaf, maar voor dat geld moet je wel nét die ene liefhebber vinden. Is dit overigens dezelfde motor als in de Uno Turbo?
Quote
verlichting2
Maar de staat is werkelijk subliem. Het is een turbo en ook nog eens in een gelimiteerde uitvoering. Deze prijs begrijp ik als de kilometerstand laag zou zijn geweest. Nu is deze 178.000. Bij 60.000 kilometer? Prima prijs. Nu toch te duur.

Tsja...bepaald de kilometerstand de waarde en de staat??

Hij is tenminste gebruikt, mensen hebben hem gezien en de eigenaar heeft ervan genoten. Als je het koopt heb je geen rem om er niet mee te rijden, hij staat toch al bijna op de 200.000 dus geniet ervan (mits je uiteraard enkele slijtagedelen op voorraad hebt)

En dan nummer 2...kun je het kopen? Ja hier is er 1, wat is die waard? De oud ijzer prijs. Dus het is wat de gek ervoor geeft. 14.000 euro voor een (op het oog) zeer fraai exemplaar van een rete zeldzame auto. Als je toch liefhebber bent van kleine, snelle wagentjes....en ook nog Autobianchi of Lancia...tsjah.
Ik spreek voor mezelf als ik zeg ja ik ga dat er nooit aan uitgeven, maar ik kan ook begrijpen dat er mensen zijn die het wel ervoor over hebben. Ik weet ook dat er best enkele rakkers in de Lancia clubs zitten met serieus geld. Dus ik denk dat die het er wel voor gaat krijgen.
Quote
Zadelsnuiver
Ik vind het toch wel heel gaaf, maar voor dat geld moet je wel nét die ene liefhebber vinden. Is dit overigens dezelfde motor als in de Uno Turbo?

Eens, ik vind het ook een erg toffe auto.. Ik ben bang dat deze niet naar Nederland komt.

Ik heb even Autowijzer 1989 erbij gepakt, die kon ik het makkelijkste pakken. De Uno Turbo I.E. heeft een 1.3 motor, 1349 cc Turbo. De Y10 een 1049cc Met 85 pk.
Autowijzer heeft vertelt over alle modellen, ook over een Y10 SX. Die zou met de striping, bredere banden en een witte carrosserie jongeren moeten aanspreken. Volgens mij is die niet meer in leven,waar ook ter wereld want Google levert me geen enkel plaatje sad smiley
Quote
Nico GTR
Quote
verlichting2
Maar de staat is werkelijk subliem. Het is een turbo en ook nog eens in een gelimiteerde uitvoering. Deze prijs begrijp ik als de kilometerstand laag zou zijn geweest. Nu is deze 178.000. Bij 60.000 kilometer? Prima prijs. Nu toch te duur.

Tsja...bepaald de kilometerstand de waarde en de staat??

Hij is tenminste gebruikt, mensen hebben hem gezien en de eigenaar heeft ervan genoten. Als je het koopt heb je geen rem om er niet mee te rijden, hij staat toch al bijna op de 200.000 dus geniet ervan (mits je uiteraard enkele slijtagedelen op voorraad hebt)

En dan nummer 2...kun je het kopen? Ja hier is er 1, wat is die waard? De oud ijzer prijs. Dus het is wat de gek ervoor geeft. 14.000 euro voor een (op het oog) zeer fraai exemplaar van een rete zeldzame auto. Als je toch liefhebber bent van kleine, snelle wagentjes....en ook nog Autobianchi of Lancia...tsjah.
Ik spreek voor mezelf als ik zeg ja ik ga dat er nooit aan uitgeven, maar ik kan ook begrijpen dat er mensen zijn die het wel ervoor over hebben. Ik weet ook dat er best enkele rakkers in de Lancia clubs zitten met serieus geld. Dus ik denk dat die het er wel voor gaat krijgen.

Een auto is om te rijden, eens. Alleen als je iets aanbied, voor de hoofdprijs, dan moet alles kloppen, vaak is dan een lage stand gangbaar. Deze heeft deze prijs omdat hij gerestaureerd is EN omdat hij zeldzaam is. De verkoper weet dat ze er amper zijn en dus tovert hij er een hoge prijs bij. Dat is zijn goed recht, begrijp me niet verkeerd, het is inderdaad "wat een gek ervoor geeft".

Tja, voor 14000 euro koop je niet een Y10, sterker nog er was eentje in ons land te koop voor 9000 euro, die auto had volgens mij 800 km gereden ofzo, nou er bood niemand op. Een mooie rode uit Frankrijk, met 65000 km op de teller, die was 5000 euro en ook niet verkocht. Sterker nog, voor 1250 verkoop je geen aardige, opknappers voor 500 lopen ook niet. Niet hier, niet in België, niet in Duitsland. Het enige land wat (meer) geld uitgeeft aan een Y10 is Italië, en Japan.

De Y10 is gewoon geen liefhebbersauto, het is geen FIAT 500 of Eend. Neemt niet weg dat veel mensen hem leuk vinden, "ik heb er eentje gehad", hoor je vaak. Dat geld voor vele modellen, van FIAT bijvoorbeeld ook. Het zijn wel auto's die door liefhebbers worden bereden, maar je merkt wel dat het "een ander slag volk" is, vergelijkbaar met de oude BX-rijders, je koopt ze voor weinig, je sleutelt zelf en het wordt/is een beetje een ons kent ons wereldje. In de Lancia wereld zie je dat ook, niemand van de rijke mensen heeft er eentje. Ja een verzamelaar, de rest is niet (zo) welgesteld.

Okay dit klinkt allemaal misschien negatief, maar van de 15 (buitenlandse) mensen die ik ken die er eentje hebben, is niemand een rijke verzamelaar en niemand heeft de hoofdprijs voor een Y10 betaald. Ook niet voor een Y10 Fila, ook niet voor een Y10 4WD.
Wij zijn ook nog met de vouwwagen bezig geweest. Half mooi resultaat...

Als eerste hebben we het bed eruit gehaald, toen alle campingspullen erin... Ding ging met moeite dicht. Dus we stopten vrijdag balend, om daarna de opties door te nemen...

Plan was om dan maar de "vakantie" opstelling te doen, kussen en tas met kleren voorin, waar de beugel zit, en nog wat andere dingen... (Stoelen, tafel, printer ehm WC (sorry Adrie) , nou dat lukte.


Dat veranderde de zaak (een beetje)... We besloten toen om EN het bed te slopen, en B misschien de vouwwagen toch maar (voorlopig) te houden. Pap en ik gaan in juli als de campings weer douches en WC's hebben, de vouwwagen een weekendje testen.

Uiteraard wouden we de buis voor de tentstokken weer monteren, maar ja deze tent heeft veel meer stokken (zucht) dus opmeten hoe groot een bak kan worden waar alle stokken in passen.


Als materiaal gebruiken we de oude deksel..


Met deze kist al resultaat...


Niet alleen de stokken, maar ook de haringen en de parasol passen erin. Zelfs de luifel en stokken passen.


En dan de laatste foto, de volgende dag appte pap dat hij, samen met mijn moeder en buurvrouw de vouwwagen weer op het terras hadden staan. Samen over de bloembak getild, was een makkie.. Een wiel natuurlijk, de andere kon rijden... Maar ik viel wel even van mijn stoel.

Dit weekend laat ik het even voor wat het is, er is ook geen extra weekend-dag. De 1000 euro dingen lopen niet hard, die staan nog steeds te koop. Dus we gaan eerst maar een weekendje in eigen land kijken. Wel jammer van al het werk, maar ja dat is niet anders.
De laatste tijd start mijn Hundee erg slecht, nouja eigenlijk al wel een jaar. Eerst dacht ik dat het kwam doordat ik hem weinig gebruik.

Inmiddels heb ik een paar bevindingen.
* Na langere tijd stil staan start hij soms niet.
* Na gebruik start hij vaak slecht. Als ik naar mijn ouders ga (3 km, om mijn vader bijvoorbeeld op te pikken en daarna naar de bouwmarkt) wil de auto helemaal niet starten, daarna soms wel
* Accu is goed.
* Het leek wel eens dat de positie van de versnellingsbak invloed had, achteruit was niet starten, neutraal niet, 1 wel. Dat is waarschijnlijk toeval.
* Hoeveelheid benzine lijkt ook niet uit te maken.
* heb nu 98 getankt, dat lijkt ook niet veel uit te maken.
* sleutel draaien, etc helpt niet

* Het is dus niet zo dat de auto nooit start, of pas na een ritje niet meer start. Er is geen pijl op te trekken...

Iemand een idee wat de boosdoener kan zijn? Ik heb 3 ideeën..
* startmotor
* sleutel/ contactslot
* benzine-toevoer.

Of zou het toch iets anders kunnen zijn?
Lijkt mij inderdaad de startmotor, waarschijnlijk sowieso geen slecht idee om deze eens te vernieuwen als deze nog nooit vervangen is.
@ Zadelsnuiver,

Ik denk dat de startmotor nog de originele is ja. Ik heb de auto nu bijna 7 jaar, in al die jaren is dat niet vervangen door mij. Ik denk dat de Pinkstergemeente, waar de auto eerst van was, dit vast ook niet heeft gedaan winking smiley
Mijn auto heeft een soortgelijk probleem, al vanaf het begin eigenlijk en daar moet ik nog iets mee doen (...), de startmotor en accu zijn goed, maar soms wil de auto niet meteen starten. Bij mij juist meestal wel na een wat langere stilstand, maar soms niet nadat je na een bezoek aan de supermarkt de auto weer wilt starten. Uiteindelijk start 'ie na een aantal keer de sleutel in het contactslot te hebben omgedraaid altijd wel. Vermoed dat het iets te maken heeft met de accuklemmen of -polen die geen goed contact maken door vuil of corrosie. Misschien is dat bij jou (ook) het geval en is het een kwestie van schoonmaken. Waarmee? Geen idee. big smile smiley
R, ja dat klinkt wel een beetje als hetzelfde! Polen/accuklem checken is de goedkoopste oplossing. Wie had dat gedacht dat jij nog eens technische tips geeft! (belt Jan)
Start-ie niet of slaat-ie niet aan? Als hij wel start maar niet aanslaat is het hoogstwaarschijnlijk niet de startmotor. Ik heb ook eens zo'n probleem gehad met de 306. Lastig te vinden, maar uiteindelijk bleek dit een brandstofpomp te zijn die het eind van zijn levensduur heeft bereikt.
ik ben ook benieuwd of ie niet start of niet aanslaat. Als ie niet start, en je merkt verschil per versnelling, is het dan niet iets met de koppeling? Want bij zo'n Hyundai start ie niet als de koppeling niet ingetrapt is, toch? Blijkbaar pakt die sensor het niet lekker?
Oei, daar moet ik dan even dieper op in duiken (overleggen met mijn vader, die heeft er naast gestaan een paar keer)

Ik start altijd met de koppeling getrapt, meestal in versnelling. Ik weet eigenlijk niet of de motor(?) aanslaat. Het is niet zo alsof je met een zwakke accu staat. Ik denk dat de auto niet aanslaat, maar zal het eens overleggen.
Bij veel kleine stukjes rijden (niet goed op temperatuur komen) heeft de motor veel vervuiling door het verrijkte mengsel. Controleer de bougies eens of die niet versmeerd zijn... M'n i20 kon na 3 koude starts en bijna niet rijden ook al moeizaam op gang komen (lang doorstarten voordat hij aansloeg). Bougies die doordrenkt zijn geweest van benzinemengsel slaan ook eerder door (Vonk niet tussen de daarvoor bedoelde punten)
Het is wat met al die oude ayto’s met onverklaarbare kuren, en niet eens Italiaans.
Een aggregatie van een heleboel kleine zaken die net niet goed zijn en juist in combinatie soms voor ellende zorgen.
Nou dit weekend eens gekeken, ik zat te hopen op een niet startende auto. Vrijdags richting mijn ouders, geen zuchtje "starten als een werkpaard". 's middags met mijn vader op pad, bij de dierenwinkel "niet starten" (nog nooit zo blij geweest met dat de auto niet startte) . Het lijkt wel alsof de startmotor niet aanslaat. Na 2 keer deed ie het weer goed. Toch misschien vervuiling.

's avonds met mijn vader gezeten. Misschien was het een idee om een trekhaak voor de Y10 te kopen. Dan kunnen we de vouwwagen erachter hangen, wanneer we naar "ver event" gaan. Mijn vader wil op dit moment geen andere hobby auto, dus het importeren van iets of een Lada kopen is voorlopig niet meer aan de orde. Wel grappig dat mijn vader gehecht is (geraakt) aan de Y10. Immers was de insteek dat we een hobby auto kochten, het maakte hem niet zoveel uit wat het zou zijn. Daarmee lijkt het lot van de Y10 te zijn bepaald, hij mag (voorlopig) blijven.

Op internet vond ik toen dit:


Ideaal, maar wel helemaal in Roermond. Zou echter meteen een verzamel ritje worden, er was ook een Getz met een "chromen grille" en wellicht een deur met elektrische bediening. EN wellicht zou die rit de Hundee ook mooi "schoon blazen" . Mijn vader vanmorgen bellen met de advertentie voor zich... 75 euro zou ie moeten kosten. Nog even wat andere dingen wouden we weten, dus de medewerker zegt "ik zoek hem wel even op" bleek de Y10 er dus niet te liggen. Mijn vader nog "maar de advertentie is nog geen maand geleden aangemaakt" . Waarop de medewerker mijn vader doorgeeft aan iemand anders. Die mevrouw was dus neit blij dat een soort lokale marktplaats deze advertentie maakt, want ze hebben geen Y10 en zetten alleen dingen op marktplaats. Die rit gaat dus niet door.

Ik wil eens onderzoeken of ik wat kan vinden qua trekhaak, of het dezelfde is als van een Panda. Nieuw wordt denk ik lastig..
Peter, ik rij regelmatig door heel Nl, en kan dan wel iets voor je meenemen.
Ik was al een heel verhaal aan het typen over Geuzendam en dat ze vast wel zouden kunnen helpen maar ik lees net dat ze permanent gestopt zijn in 2019 sad smiley echt super jammer want die jongens hadden alles voor Alfa/FIAT/Lancia wat je maar kon bedenken en voor hele schappelijke prijzen. Wellicht dat wat slopers in de buurt de inventaris hebben overgenomen maar die kennis zal wel voor altijd vergaan zijn.
@ Zadelsnuiver

Echt? Hmm ja dat is knaak. In Tynaarlo zit een autoservice, die hebben destijds de hele inventaris van Autodrome overgenomen doen die omvielen. Nouja qua FIAT/Lancia dan.

Adrie heeft me net ook een bericht gestuurd met een link naar een trekhaak in Groningen, dus daar bel ik of pap morgen heen.

Mocht dat niets worden, gaan we eerst kijken naar bijvoorbeeld een Panda, als dat past. De bij mij bekende specialisten doen we pas als het echt niet anders kan. Qua bedrag moet het ook leuk blijven. Want bij hun tikt het waarschijnlijk meteen enorm aan.

Kwikfit heeft nu weer een airco-actie, daar wil ook nog een afspraak maken, volgens mij is mijn airco op


Zag vanmiddag een Getz met deze grille, misschien moet ik daar toch eens meer in gaan verdiepen
Zo, leuk om te lezen dat je nog steeds in de weer bent met de Y10!
Ben inderdaad tijd niet actief geweest, laatste wat ik had meegekregen was dat je hem wilde verkopen dacht ik.

Ik moest wel ff met een glimlach terug denken aan het stoplicht sprintje wat wij hielden toen we destijds met de Kia Pride naast jullie stonden. World's slowest dragrace grinning smiley
(Maar wij wonnen wel hihi)
Nog geen vervanger gevonden voor je leuke Lancia zie ik. winking smiley Denk dat zo'n charmante auto ook niet zomaar te vervangen is. Die Martini uitvoering is leuk zeg!
Leuk Omniradius, om wat van je te horen/lezen!

Ik was, ben misschien wel in staat om de Y10 te verkopen, maar na een tijdje met mijn vader gezeten te hebben, vind ik het wel prima nu.

Dat sprintje, ja pff de sexy achterkant van de Pride zie ik nog altijd als ik een snelweg met de Y10 opga winking smiley



Weet je nog? Maar het was ook niet eerlijk, jij had toen 0.3 liter meer motor!

@ Marc, ik weet dat deze niet te koop is, maar hier zou ik hem zo voor omruilen:

Een Lada Oka. Uiteraard zonder kenteken, maar wel op 5 kilometer van mijn huis.
Gister werd ik door A3white getipt over een trekhaak. Niet in Roermond, maar 'gewoon' vlakbij Groningen in Hoogkerk. Om even over 9 meteen gebeld maar ik kreeg geen gehoor. Dus toch maar een mail gestuurd, de trekhaak was er nog. Voor 65 euro was ik de eigenaar. Ook heeft de trekhaak bedrading en ik denk bevestiging. Nog wat over en weer gemaild en zo zat ik na mijn werkdag om 14.30 in de auto.

De wereld is zo klein, maar bij de sloperij was een bekende van me. Goed de sloper was super aardig en enthousiast, helemaal toen ik vertelde dat ik een CVT heb. Hij had verder niets wat ik nog meer wou, maar hij had nog wel wat Panda en Uno onderdelen. Zelfs nog een Marbella begreep ik.





Super bedankt nogmaals Adrie voor de tip!

Vandaag deed de Getz het qua starten weer goed, dus die krijgt zaterdag nieuwe airco vloeistof. Zodat ik ook weer een koude airco heb!
Even de roest eraf, verfje, tennisbal, en wat solderen. Heb je al gekeken of de gaten zijn voorgeboord?

Lekker bezig daar in Drente!
Een Lada Oka, nog nooit van gehoord. Grappig ding!
Ziet er uit als een mooi haakje Peter! thumbs up ook wel fijner minder ver rijden en die leuke ervaring had je in Roermond echt niet gehad.

Bende daaro.....
Mooi wark! Dat wordt straks lekker sleuren met de Lancia thumbs up il heb weleens een trekhaak onder een auto vandaan gehaald, dat was erg simpel maar het eronder zetten lijkt me een meer lastige klus. Veel succes!
@ Marc,

die Lada is tof he? Ze hebben letterlijk het 4 cilinder blok van de Samara doorgezaagd om zo een 2 cilinder te hebben.

De Oka zou de aloude ZAZ moeten vervangen en is een samenwerking van meerdere merken. Van Lada maar ook van truckbouwer KamAZ en van SeAZ . Die laatste zorgde bij de ZAZ al voor gehandicapten uitvoeringen en dat deden ze bij de Oka oko. Je moet dan denken aan automaten voor mensen met 1 been, zonder benen. Voor iemand met 1 arm, ga zo maar door. Je hebt ook een soort bestel Oka, een rally Oka EN er is een elektrische Oka, die zelfs in Amerika is geleverd.

De Oka was een van de goedkoopste auto's in de Sovjet-Unie. Hij werd ook bedacht als moderne auto voor de massa motorisatie. In 1981 bedacht door Lada (VAZ) en SeAZ, in 1985 werd het openbaar gemaakt en in 1986 kwam de auto op de markt. Een ruime auto voor 4 personen voor een lage prijs. De aloude 2101 (de oer lada) kostte toen 7000 Roebel, de Oka slechts 3500.

Ik heb een tijd lang een weblog gevolgd van 2 jongens die vanuit Siberië meen ik, naar Marokko zijn gereden. In een Oka...

@ Adrie, ja pap is er al mee bezig geweest inderdaad. smiling smiley

@ Nico, ja nee ik geloof je graag. Zag er op de foto ook niet zo fris uit nee.

@ Zadelsnuiver, onder de blauwe Lancia hebben we ook zelf de trekhaak gemonteerd.. Ik kan me niet meer herinneren of het veel werk was, volgens mij niet zo.

Ik kwam op Marktplaats dit tegen:






Het schijnt een import uit Duitsland te zijn.. Mooi vind ik het niet, wel bijzonder. Ik heb het ook niet eerder gezien.

Vandaag had ik een servicebeurt ingeplant voor de Airco. Die was op en waar ik al een beetje bang voor was, de airco is stuk. Waarschijnlijk is het de condensator. Via de Kwikfit zou het met beurt rond de 400 euro kosten. Misschien dat ik zelf zo'n ding wil gaan monteren, de bumper moet eraf en dan zou het vrij makkelijk monteren zijn. Kwikfit zou het in een uur doen. Dus wij in 2 uur denk ik dan. Ik zie al dingen voor onder de 70 euro, dus dat valt ook nog mee.

Hoewel je vaak slecht over de Kwikfit hoort, dacht deze meneer heel erg mee. En zei ook, als je het zelf kan, moet je dat altijd doen. Het enige nadeel is dat hij niet zeker is of het de condensator is, hij acht het vrij zeker.
Ik vind het toch wel een dikke Getz zo, ook typisch Aziatisch zo'n type bodykit. Ik heb tot 10 jaar geleden veel gereisd in Azië en je zag het daar heel regelmatig dat doodgewone auto's waren voorzien van zo'n lippenset, zelfs taxi's. Toch vind ik 'm origineel nog wel mooier denk ik.

Jammer van die condensator, wel weer een mooi project om op te pakken lijkt me. Hier is het ruim 30 graden dus ik ga even afkloppen dat alles hier gewoon blijft werken big smile smiley
@ Zadelsnuiver

Ja klopt, het heeft wel wat, maar meer om te zien en niet om te hebben. Dit vind ik overigens wel erg tof:

In India heb je hout en leer en een 2 kleurig interieur.

Nou vandaag wordt de airco niet meer gemist. Het is ontzettend afgekoeld nu. Gisteren was het hier noodweer. Komende week eens kijken en na denken hoe en wat.
Als bezitter van een aircoloze auto kan ik je melden dat het inderdaad een soort "jackyll & hyde" effect is, hier in Nederland tenminste....

Die dagen dat de temperatuur ruim boven de 25 graden komt en je op de snelweg zit voel je je aardig in een snelkookpan zitten en rijden met de ramen open met 100 km/u is eventjes prima maar geen langere tijd vol te houden wegens de herrie dat t geeft.

Anderzijds duurt (erge) hitte in NL nooit heel lang en sowieso heb ik het voordeel dat ik bij lange na niet elke dag in de auto hoef te zitten. Zodoende kan ik het nu al 2.5 jaar uithouden zonder AC haha. Maar ik zal de eerste zijn die toegeeft dat als je het hebt, het zeker geen overbodige luxe is winking smiley
Laten maken Peter, tenminste dat hoor ik Ayo mauwen.
Als je nog wat sportieve gadgets zoekt (voor bij zo'n spoilerpakket)

[ultraracingeurope.com]

Paste perfect op mijn Getz....
@ Ramon

ja nee zeker. Ik heb airco nog maar sinds deze auto. En dan is het maar een knopje, dus de meest simpele uitvoering. Ik kan best zonder, maar ja airco heeft de auto toch sneller aangenaam. Ook in de winter en regen vind ik het wel fijn, je hebt minder beslagen ramen.

Meestal bij het rijden heb ik wel mijn raam open. Zoveel rij ik nu ook weer neit, en nu met 100 op de snelweg (ik wil graag van die Koreaanse windgeleiders) ..

Ik ben met over de 30 graden enkele weken in Scandinavië geweest. Mijn Lancia had naast GEEN airco ook nog eens een defect raam, dat heb ik ook overleefd. Dat was nog erger dan 40+ in Zuid-Frankrijk

@ Adrie,

echt he? Ze vind mijn auto ook prettiger dan die van mijn ouders... Zodra ik mijn deur open, is ze meteen stil. Ik heb al even gekeken, volgens mij moet het monteren wel te doen zijn..

@Pietzoveel

Bedankt voor de link Piet! Hoe wel het geen race auto is, is het wel goed om even te onthouden
Quote
Peter O
@ Marc,

die Lada is tof he? Ze hebben letterlijk het 4 cilinder blok van de Samara doorgezaagd om zo een 2 cilinder te hebben.

De Oka zou de aloude ZAZ moeten vervangen en is een samenwerking van meerdere merken. Van Lada maar ook van truckbouwer KamAZ en van SeAZ . Die laatste zorgde bij de ZAZ al voor gehandicapten uitvoeringen en dat deden ze bij de Oka oko. Je moet dan denken aan automaten voor mensen met 1 been, zonder benen. Voor iemand met 1 arm, ga zo maar door. Je hebt ook een soort bestel Oka, een rally Oka EN er is een elektrische Oka, die zelfs in Amerika is geleverd.

De Oka was een van de goedkoopste auto's in de Sovjet-Unie. Hij werd ook bedacht als moderne auto voor de massa motorisatie. In 1981 bedacht door Lada (VAZ) en SeAZ, in 1985 werd het openbaar gemaakt en in 1986 kwam de auto op de markt. Een ruime auto voor 4 personen voor een lage prijs. De aloude 2101 (de oer lada) kostte toen 7000 Roebel, de Oka slechts 3500.

Ik heb een tijd lang een weblog gevolgd van 2 jongens die vanuit Siberië meen ik, naar Marokko zijn gereden. In een Oka...

Dat wist ik allemaal niet. Erg leuk om te lezen! Gewoon een motor in tweeen zagen haha.
@ Marc leuk he? De Russische auto-industrie heeft zeer veel leuke wagens. Zoals de oer Lada (de 2101) met wankelmotor. Of elektrische uitvoeringen. De Kalina was er bijvoorbeeld al als E-Lada.

Vandaag heb ik een condensor gekocht, nouja besteld en betaald, echter bij AutoDOC. Is er iemand die daar ook ervaring mee heeft? Ik lees heel veel tegenstrijdige berichten over hun.
Zeker leuk Peter! Het is vaak leuk om te zien wat er op andere markten is aangeboden. Bijvoorbeeld hele dikke Nissans met 8 cilinders, Toyotas met zescilinders etc. Van de Russische auto's weet ik helaas nog weinig maar ik ga hier in dit topic denk ik veel leren. (:
@ Marc

Ja klopt. Er is zoveel plaatselijk leuks inderdaad. Dit is bijvoorbeeld heel vet, de voorloper van de E-Lada. Uit 1980:
Link naar de eerste Russische EV

Bijzonder is dat zulke prototypes gewoon in gebruik blijven. In dit geval hebben ze (later) een benzine motor gekregen. Maar ook bijvoorbeeld een prototype voor de Samara 2 is tegenwoordig "gewoon" van mensen en die rijden er gewoon in, heel bijzonder vind ik dat.

Na 2 volle dagen dit scherm gezien te hebben:


was er vandaag eindelijk een update:


Wel een beetje jammer, want ik had stiekem gehoopt dit weekend bezig te kunnen.
Zeker leuk! Idd mensen die er gewoon mee rijden. Nog leuk voor het straatbeeld ook. winking smiley
Na een week elke dag op mijn telefoon te hebben gekeken zag ik ineens een update... AutoDOC zou vandaag mijn pakje bezorgen! Langleve het thuis werken, dus ik moest niets regelen!


Best wel een grote doos!

[Imgur](https://i.imgur.com/HWZ8kZil.jpg)
Ayo ging meteen kijken als het wel de goede was!


Ziet er goed uit.

We zijn al even bezig geweest met de oude verwijderen, maar dat was nog wel een dingetje.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.