As good as it Getz, avonturen van een Hundee, een Y10 & soms ook een Rover 45

Gepost door Peter O 
Goed, vandaag zouden we naar Auschwitz gaan. Dat kan via de autoweg, en is ongeveer 40 km. Ook kan het via de landerijen en dorpjes. We kozen voor het laatste want zo konden we ook naar Wadowice. Dit is een klein stadje, dorpje misschien zelfs. Nu zegt dit menigeen niets, maar dit is de geboorteplaats van Karol Józef Wojtyla. Die naam is niet bekend misschien, maar hij is meer en beter bekend als Paus Johannes Paulus de 2e. De eerste en enige Paus uit Polen en hij is (bijna) heilig in Polen.

Via zulke wegen reden we, best mooi toch?

In een van de dorpen stond deze fraaie kerk, die om een foto vroeg, nou ja stiekem stond er iets nog toffers..

een mooie Lada 2105 uit Tsjechië!

In Wadowice kwam ik deze Hyundai tegen, super vet natuurlijk. Deze is nog een slag toffer, want het is niet een Lantra maar Elantra, eentje uit de USA dus!

De Basiliek van Wadowice, de kerk van de Paus.

En ook de binnenkant is erg mooi!

Voor deze foto heb ik bijna 10 minuten in de rij gestaan om te maken, nouja misschien niet in de rij maar echt gigantisch veel mensen gingen met "de Paus" op de foto.

Na Wadowice gingen we naar Auswitch, ik was er al eens geweest maar mijn vader wou heel graag heen om het met mijn moeder te delen. (Opa en Oma van moeders kant hebben Joodse mensen in huis gehad tijdens de oorlog.) Na de auto geparkeerd te hebben was er een wachtrij...

Het zou 3 uur duren, dus na ongeveer een kwartier besloten we het voor nu even te laten, in de hitte zo lang staan, mijn moeder die dit niet kan, kon natuurlijk ook niet 3 uur in de zon gaan zitten, dus we besloten de volgende dag maar weer te gaan, ditmaal vroeger (plan was om uiterlijk 10uur paraat te staan in de eventuele rij)

We besloten maar om dan naar Oświęcim te gaan. Zoals Auschwitch eigenlijk heet. Heel bijzonder dat vlakbij dit verschrikkelijke oord toch een aardig dorpje is.

Echt veel was er niet te zien, maar het was wel leuk om ook dit deel van de stad (eens) te zien. Op naar de camping voor Pivo, want het was (wederom) warm zat!

Goed de volgende ochtend gingen we dus wat vroeger weg, en via de snelweg. Hoe fijn Waze ook werkt, soms gaat het mis, en toen we de afrit voorbij waren gilde de stem ineens "neem de afslag"... Gelukkig konden we de volgende afslag nemen, je moest dan 2 km rijden en bij de rotonde terug... (ja echt)

Echter zag ik deze Skoda staan en met een stuk grind waar we makkelijk konden keren, "win-win" noemen we dit.

Bijna bij het kamp...

Bij Auschwitz aangekomen kwamen we weer in een rij, er was nog minder zon en gelukkig was de rij slechts een klein uurtje.. Dat was te doen dus.

Een paar plaatjes:

Auschwitz II–Birkenau:

Wij kozen voor een Duitse groep, want dat was de eerste groep die zou vertrekken. Nou dat was een foute keuze, er waren 2 mensen die de gids op den duur tegen spraken. En echt tenenkrommende dingen zeiden, de gids vond dit ook niet tof, en dus besloten we na de rit naar Auschwitz II–Birkenau de groep vaarwel te zeggen. Zelfs mijn vader irriteerde zich aan de mensen. Mijn moeder kreeg het niet helemaal mee (je loopt met een koptelefoon) maar toen we vertelden wat we hoorden was ook zij niet echt blij.

De rit terug was toch wel een soort van beladen, je gaat toch met een bijzonder gevoel terug. Voor mij is het indrukwekkend, maar voor mijn ouders natuurlijk nog meer, Mijn moeder is in de oorlog geboren, dus dat maakt nog meer los.

Een foto van onderweg, je ziet in Polen heel veel van dit soort bussen rijden, die zijn ook echt zeg maar lijndiensten.

En om het luchtig te houden, Ayo vind het kamperen nog steeds leuk:

Ze wachtte op de rummicub-stenen
Tussen al het vakantie-geweld zouden we bijna vergeten dat er nog een Lancia is. Letterlijk dus, want tijdens de vakantie bleek de APK verlopen te zijn, oeps.

Omdat de monteur die dit normaal doet, nog altijd ziek is, gaat ie naar mijn kameraad, die ook APK's kan doen. Ik ben benieuwd hoe en wat. Gelukkig heb ik dit weekend al biertjes met Erin gedronken, dus wie weet scheelt dat een beetje smileys with beer
Mooi verslag Peter! Indrukwekkend hoor, zo'n concentratiekamp. Word je toch altijd een beetje stil van.

Gave vakantiebelevenissen ook! Zo'n Rover houdt trouwens altijd een speciaal plekje in m'n hart. Heb 5 jaar een 416Si uit 1996 gehad!
Bedankt Madmat! Leuk om te lezen. Er is nog meer, dus ja ik klim straks nog maar even in de pen, ehm toetsenbord winking smiley

Ik was 2 jaar geleden al eens in Auschwitz geweest, maar ook nu raakt het me weer. Ik vind het ook erg bijzonder. Birkenau 2 zijn bijna allemaal ruïnes, wat al genoeg is. Maar Auschwitz zelf is bijna tot de steen bewaard gebleven, met alle spullen soms er nog in. Dit vond ik erg, onwerkelijk ook. Nu is het heel mooi en dat het bewaard is, maar door de jaren heen vanaf dag 1 na de oorlog, vind ik het best beladen.

Ah ja dat van Rover herinner ik me nog! thumbs up Blijven inderdaad fijne auto's.
Na het bezoek aan Auschwitz was het tijd om Krakow in te gaan. De bus stopte vlakbij de camping, alleen toen na echt 2 minuten stonden we weer stil, einde van de rit. Dit was weliswaar bij een station en was vermeld op de beschrijving, maar dat die zo snel kwam was niet helemaal duidelijk. We waren aan het kijken, en een chique dame (compleet met grote parel ketting, hoedje, handschoenen en gouden bril) begon meteen uit te leggen welke halte we moesten nemen, en uiteraard volgde er een heel gesprek. We hebben ongeveer 10-15 minuten gereden en daar was onze halte.

De grote markt is enorm druk, en mooi, met oude gebouwen en kerken uiteraard.

Je kan ook met een koets rond.

Dit gebouw is tegenwoordig een soort bazaar met allerlei souvenirs.

Ik vind het erg leuk om naast bijzondere auto's, ook taxi's te spotten. In ons land is dat niet zo boeiend, maar in Polen heb je soms erg leuke modellen, zoals deze Renault Thalia.

Dit laat wel zien dat je echt heel erg veel toeristen hebt in Krakow, terecht want het is een prachtige stad, met een hele geschiedenis.

Na het oude centrum gingen we het Joodse deel van Krakow in. Onderweg daar naar toe kwam deze fraaie Lincoln langs, compleet met Amerikaans kenteken. Later zag ik ook nog een moderne Subaru staan, ook uit de USA.

De stad is bijna in 2 delen gedeeld. In de oorlog werden de Joodse mensen gedwongen om in het Joodse deel te wonen, dit werd ook de Getto genoemd.

Ook in het Joodse deel staan prachtige gebouwen.

Het was ruim 30 graden, dus het werd af en toe even zitten op een bankje. Na een paar slokken water kon ik wel weer door, en dan ging ik altijd even snel een paar straatjes door om te spotten. Een win-win situatie vaak, kon vooral mijn moeder even rusten, en zag ik vaak toffe spots.
Zoals deze FSC Honker, oorspronkelijk gebruikt door het Poolse leger.

Dit is de fabriek van dhr Schindler, inderdaad die van de film.

Die lag iets verder dan verwacht en dus daar besloten mijn ouders om liever terug naar de camping te gaan. Uiteindelijk bleek de bus/tram een heel eind te zijn nog, en gingen ze met de taxi terug, deze meneer geen woord Engels, maar met handen en voeten bracht hij mijn ouders mooi op de camping, en nee niet bij de ingang van de camping maar echt letterlijk voor de caravan. Qua afstand was de rit met de auto ongeveer ruim een half uur, voor omgerekend nog geen 15 euro was het voor ons doen echt een koopje. Nou dan deel ik met liefde een foto van de taxi:

Ik wou nog een paar dingen bekijken, en zo stond ik oog in oog met deze FSO Polonez, een truck ditmaal:

Ook een toffe spot dit, een Tata Indigo, ooit nog geleverd als CityRover.

Ik had afgesproken bij de Galleria op 2 km van de camping, dan konden pa en ik even eten halen plus geld voor de camping. De pin-machine was overleden, dus we moesten geld halen.. Zo kwam ik langs dit mooie bouwwerk...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-09-2019 18:53 door Peter O.
Net bereikte me het slechte nieuws, de Lancia is afgekeurd...

Sowieso op de koplamp, en om een achterlijke reden (ik ben echt een beetje boos hierom). De lamp die dit jaar van iemand heb overgenomen en die helemaal nieuw was, is dus niet Nederlands, maar Brits en geeft dus verkeerd licht... #$%

Voor de rest wist mijn vader nog niets, dus ja ik denk/hoop dat het verder mee gaat vallen.
Da's even rot van die lamp zeg sad smiley maar goed als dat hopelijk het enige is valt daar wel iets voor te regelen natuurlijk. Reisverslag ook super boeiend! Ik hoop echt binnenkort Polen eens te kunnen bezoeken thumbs up
@Zadelsnuiver

Ja stom he? Ik baalde ook echt oprecht. Ik heb nog hoop, ik heb Erin en zijn vrouw de hele avond complimentjes geappt, hoe leuk zijn ze, hoe mooi de kids zijn... Misschien helpt dat smileys with beer Daarnaast de troef, als we "vieze boekjes gaan kijken en pivo's drinken" (autoboeken bekijken en bierdrinken) dat als het tegenzit, Ayo heel vals kan zijn., meegedeeld.

Bedankt voor de woorden, ja Polska is mooi... dankzij alle mooie woorden vind ik het ook leuk de reisverhalen hier te delen, en daar toch ook wat werk van te maken.

Mocht je gaan, stuur desnoods een PB.. ik kan je misschien tips geven smiling smiley
Peter O
de Lancia is afgekeurd...
niet Nederlands, maar Brits en geeft dus verkeerd licht... #$%

Was toch links?
Eventueel bestellen via Winparts € 29 of €31?
Lancia Y10 koplamp links DB-DD-54
Bedankt Altai!

Net gebeld nog met Martin Willems, die heeft wat. Hadden we vanavond niets gehoord werd het winparts!

Naast de koplamp is er ook afkeur op de dorpel (roest) en de handremkabel moet vervangen worden. Nog wel wat kleine dingetjes.

Anyhow, de Rover is nog een bekende auto:

Dit weekend wordt weer een leuk event weekend. Zaterdag naar de Oost-Europese Sleuteldag bij Snippe. En zondag met de Rover naar Boxtel, daar is een British Cars event.

Afgelopen weekend ben ik ook nog met Erin naar een event geweest, ik had toen een Starlet-ontmaagding, ofwel eindelijk een ritje in een Starlet. Maar dat verhaaltje komt nog! Eerst Polska! (klinkt weer in pen!)
Goed nieuws, vandaag zijn er onderdelen binnen!

Een nieuwe koplamp, samen met wat rubbers en een handremkabel. Pa is naar Emmen geweest en bij Mister Willems geslaagd weggegaan. Het mooiste is ook nog eens dat het een nieuwe lamp is!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-09-2019 21:28 door Peter O.
Haha oeps... ik zag dat ik in mijn eerdere post een verkeerd plaatje had gezet, maar ik had de koplampfoto niet gekopieerd dus.. oeps..

Dit is de nieuwe dus..

De UK-lamp, als ik het zo zit er inderdaad verschil in
Even snel tussen al vakantie-updates, dit weekend was een druk weekend. Zaterdags naar de Oost-Europese Sleuteldag, bij Snippe in Nieuwlande. En vandaag met pa naar Boxtel. Naar "Best of British". Vriend en medeforummer Thomas had flink reclame hiervoor gemaakt, dus we waren benieuwd. Na een paar keer Boxtel wat niet helemaal een succes was, waren we een beetje sceptisch.

Om 7.30 ging mijn deurbel al en na een kop koffie gingen we richting het zuiden. Hoewel het niet perse druk was moesten we dankzij werkzaamheden toch wat omrijden. Maar na iets langer dan 2 uur rijden kwamen we even na tienen aan in Boxtel. Onderweg zagen we niet veel Rovers, of andere Britse auto's... Maar in Boxtel stond wel een aardige file:

De laatste poetsloodjes!

En we konden weer een paar meter rijden.

Naast Thomas was er nog een BRR-er... (bekende Rover rijder) vriend en medeforummer Marc.

Dit is de reden van de file, de foto die bij binnenkomst wordt gemaakt.

Mooi plekje, tussen 75's... Die en de MG ZT's waren echt ruim aanwezig trouwens...

Er was een hele delegatie uit Engeland afgereisd. En daar zaten een paar hele mooie auto's tussen!

Zoals deze, er zijn maar 7 in deze kleur geleverd, dit is auto nummer 6.

Of deze two-tone 75.

Er waren ook andere leuke Rovers, zoals deze vroege 100.

Of een hele mooie 800 Coupé.

Ook fraai, deze Landy!

Prachtige Rolls!

Ook mooi, deze Triumph!

Een heuse Austin Cambridge!

Daimler Conquest, ook enorm fraai!

Nog een kontje van de enige 45 bij het event.

Als laatste nog een foto van de auto van de vader van Thomas. Nog altijd prachtig om te zien, EN inmiddels de 504.000 KM's aangetikt!

Het was al met al dus een erg toffe dag! Het weer was geweldig, mooie opkomst, en samen met mijn Rover-vrienden was het ook nog eens gezellig
Hi Peter,

Thanks voor het delen van dit mooie verslag! Erg leuk dat jij en je vader ook weer waren gekomen met de Rover!smileys with beer
Ik snap je gevoel m.b.t. Boxtel, maar de aankondiging dat er zoveel Engelsen zouden komen overtuigde mij wel en maakte het al met al toch tot een succes, MG-Rover was érg goed vertegenwoordigd en laat ik daar nou erg blij van worden.. winking smiley

Ik ga zo de rest van je foto's doorkijken die je had gestuurd smiling smiley. Tot de volgende meeting!
Graag gedaan Thomas! Jij was wel de aanstichter he? smileys with beer Hoewel het natuurlijk wel ver is, vond ik het dit keer meevallen. (Het Italiaanse Event van eerder, vond ik echt een flop) . Ik denk ook dat jij, Marc en Mathias een positievere draai maakten eraan. Het scheelt natuurlijk ook als je mensen kent, en een praatje kan maken. Maar goed, 10-15 auto's, dan is ruim 2uur rijden wel een beetje zuur.

Het is al bijna Ljouwert tijd he? Ik denk dat we zaterdag gaan, maar dat moet ik nog even overleggen.

Trouwens, de britse meuk, ehm auto-industrie is altijd erg vertegenwoordigd in Eelde, misschien is dat leuk om nog eens te gaan kijken voor jou, misschien kan die lange jongen ook mee, die is ook wel Rover fan. Het schijnt dat zijn auto erg veel mooie schroefjes heeft, en mooi tapijt ook nog, aldus instagram!drinking smiley
Goed zoals gezegd was/is de Y10 afgekeurd.. Dus kreeg ik een paar dagen lang updates van mijn vader.

Hij is flink bezig geweest, de koplamp is verwisseld. Dat ging niet gemakkelijk, eruit wou niet, en toen erin ook niet. Maar het is gelukt..

Gelukkig was het droog!

De rubbers zijn vervangen...

Daarna was het tijd voor de handremkabel:

Oud en nieuw naast elkaar.

Maar dan is ook die weer gemonteerd.

Ik heb mijn vader geïnstrueerd om foto's te maken van de klusjes, nou das half gelukt winking smiley

Maandag gaat de auto weer naar Erin en dan dinsdag de herkeuring...

To be continued dus!
Mooie foto reportage Peter! Was leuk om jou en je vader weer te treffen! Die lange jonge wil misschien wel mee naar Eelde. spinning smiley sticking its tongue out

Jullie zijn goed bezig de Lancia weer op de weg te krijgen. Komt helemaal goed.thumbs up
Even denken waar ik ook weer was, oh ja Krakow.. Dit stukje heb ik al 2x eerder gemaakt, maar toen liep 't forum (weer) vast, en ik was er toen even klaar mee... Anyhow…

Op zondag ging met mijn vader naar een zoutmijn, vlakbij de camping, op ongeveer 10-15 minuten rijden.

De Wieliczka-zoutmijn ligt in het plaatsje Wieliczka nabij Krakow. De mijn is een van de oudste zoutmijnen ter wereld. Het winnen van zout op deze plek werd voor het eerst vermeld in 1044. De gangen van de mijn zijn in totaal 300 kilometer lang en bereiken een diepte van 327 meter.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de zoutmijn gebruikt door de Duitse bezetters als opslagplaats. In 1992 is de productie van zout er stopgezet, na een grote overstroming.

De zoutmijn kwam voor op de allereerste Werelderfgoedlijst ooit (opgesteld gedurende de 2e sessie van de Commissie voor het Werelderfgoed en daterend uit 1978). Tussen 1989 en 1998 stond hij ook op de lijst van bedreigd erfgoed omdat de zoutsculpturen werden aangetast door vocht. Een groot conservatieprogramma heeft dit tij weten te keren. De inschrijving werd in 2013 uitgebreid met de toevoeging van de Bochnia-zoutmijn.

Eerst 600 treden naar beneden!

Dan gaat het beginnen..

Binnen is de mijn werkelijk prachtig, heel onwerkelijk om dit allemaal te zien. Het is de grootste mijn van Europa begreep ik.

Dit is een kerkzaal, heel bijzonder en prachtig om te zien, hier worden ook concerten en feesten gegeven!

Dit is in Wieliczka. Je kwam op een ander punt uit de mijn, en we waren letterlijk verdwaald. Dit plein was leuk!

En zo kwamen we ook bij een soort marktje, waar deze leuke Lada 4x4 stond. Verkocht door "Made in Russia", een bedrijf wat bijvoorbeeld ook in Duitsland en Tsjechië auto's verkoopt.

Vlakbij de auto stond deze Acura, met een Amerikaans kenteken.

Op de weg terug, besloot ik de laatse kilometers te lopen...

Niet om deze fraai gekleurde flats te zien...

Of voor deze schildering..

Nee dat was voor deze Polonez,

En voor deze Polski-FIAT 125p, aan de andere kant van de camping.

Toen ik eindelijk thuis kwam stond de waakhond, ehm poes al op me te wachten.

En dan nog een foto van onze nieuwe buren, wat een bizar ding he?
Mooie update van het Oostblok weer. thumbs up
Tip, ik maak echt grote updates ik word voordat ik het upload. Als het forum vastloopt ben je je tekst niet kwijt.
Oh ja, das een goede Marc! Ik deed dat eerder ook altijd... Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht! (mooi dom)
En dan is het maandag, en gaat de laatste week van de vakantie in. Wat inhoud, zondags weer thuis, na een rit vanuit Maagdenburg. De dag ervoor naar Ommma, een evenement vol met Oost-Europese auto's. Dit houdt in dat we op vrijdagmiddag/avond daar aan willen komen. Maar goed zo ver is het nog niet.

We zouden vanuit Kraków naar Praag gaan. Om onder andere het Skoda-Museum te bekijken. Echter is Praag ruim 600 kilometer rijden. Met temperaturen van ruim 27-30 graden niet echt heel fijn. Plus dat dit 2 dagen zou duren. (je mag met de caravan echt blij zijn als je gemiddeld 80-90 per uur haalt). Na overleg hebben we besloten om Praag over te slaan. De koers wordt nu Warschau. Dit is ongeveer 250-300 kilometer en dat is te doen. Adrian vertelde me dat er een heel mooi automuseum in de buurt is, na wat foto's van hun site te hebben gezien gaan we dat bezoeken. Ook mooi een beetje rust voor mijn moeder dus.

De camping ligt vlakbij de snelweg, maar we moeten volgens Waze de andere kant op, nou erg handig dus! (not) En zo dankzij doodlopend, smalle straatjes, keer om, wegwerkzaamheden en wegen die niet geschikt waren voor de caravan, kwamen we half Krakow door.

Nou toen werd het ons te gortig, en besloten we dan maar de A2 op te gaan, en ja die bereik je vlakbij de camping... zucht..

Het mooie is dat we eigenlijk alleen maar één weg hoeven te volgen. Volgens mij ook de A2. Die weg is erg mooi en afwisselend.

Van dit..

Via mooie kerken en dorpjes.

Ineens was er soms file.

Toen werden we van de weggeleid, vanwege wegwerkzaamheden.

Uit het niets werd de weg namelijk verdubbeld, als weer een echte snelweg..

Dit was op een stuk wat al klaar was, gelukkig maakt Google al opnames!

En dan nog een uurtje ofzo later, komen we in de buurt van Warschau...

Een partijtje leuke Oostblokwagens, helaas was het te druk om te stoppen!

Warschau is groot, heel groot. Want na de stad binnengekomen te zijn, gaat de rondweg in. 6 baans. Letterlijk vanaf dat punt tot aan de camping zijn we nog 45 minuten onderweg. En dat is niet eens omdat er file is!

Na het vliegveld, komt de grote Galleria en dan is het nog maar even tot aan de camping. Midden in de stad, vlak bij de Galleria. Echt ideaal.

Daar staan we dan. Niet wetend dat de aankomsten bij de campings vanaf nu niet meer vlekkeloos zullen gaan. Hier was het nog maar een klein, maar onhandig probleem. De kraan in de keuken was al eerder overleden, gelukkig zat er nog eentje in de WC. Niet heel handig maar goed. Bij het pakken van nieuw water voor Ayo, kwam ook uit die kraan niets meer. Mijn vader probeerde hier nog of er iets te fixen is.

Ik ging dus maar even naar de Galleria, misschien kon ik nog leuke auto's spotten. Maar ook wat kleine dingen kopen.

Naast de camping is een tennisbaan, en daar stond deze leuke Audi 80.

Bij de Galleria stond deze FIAT 126p 650e. Dit is een 2 cilinder auto, reclame object van een Cola merk winking smiley

Dit is een ZhiDou DS2s. Dit is een Chineese auto. Eerder in de ochtend zag ik er ook al eentje rijden, maar kon helaas geen foto maken. Dit is, in tegenstelling tot die van 's ochtends, een Carsharing auto. Dat zie je in Polen erg veel. Je betaalt dan per minuut.

ZhiDou bestaat sinds 2006 en werkt onder andere samen met Geely. De auto heeft een top van 85 KM per uur, en is qua grootte vergelijkbaar met Smart. De DS2s is de luxe variant, en kost rond de 18-19.000 euro in Duitsland en België.

Op de terugweg kwam ik nog dit bizarre gebouw tegen. Terug bij de caravan bleek mijn vader de kraan met een noodreparatie te hebben gemaakt... Maar na 2x gebruiken deed ie het weer niet.

Morgen, dinsdags dus, staat het automuseum op de planning, nou dat was me wat!
Mooie update! Jammer dat Praag (begrijpelijk) niet gelukt is maar ondanks dat toch erg mooie dingen gezien zie ik wel.big smile smiley
Bedankt Marc! Ja aan de ene kant zeker jammer ja. Reisdagen zijn altijd fraai, je ziet heel veel. Want niet overal is de snelweg zoals bij ons. Dus lekker afwisselend dus.
Het museum maakte veel goed. Dit is een privé museum van een oudere meneer, Het Skoda-museum loopt vast niet weg.
Op dinsdag gingen we 2 dingen doen, opzoek naar een Caravan Repair en naar het museum. Omdat het museum zo ontzetten tof is, ga ik dit in 2 berichten doen. Want de ook de Caravan Repair was een heel avontuur..

Goed het museum dus.

Muzeum Motoryzacji i Techniki heet het en het ligt in Otrębusy, een dorpje aan Warschau. Een voorstad zeg maar. Het was slechts 14 minuten rijden. Nou ik had de website bekeken en er was ontzettend veel moois te zien. Onderweg verlieten we Warschau en door bossen en alles, begon ik inmiddels al een beetje te twijfelen.. 500 meter nog, maar ik zie alleen maar bomen... Ineens hielden die op en was er weer bebouwing.
Eerst een spoorweg overgang, met een parking..

Daar stond deze FSO Polonez Truck, niet echt in een goede staat.

Aan de overkant van de weg stond dit, een Optare Alero. Een bus die voor en in Engeland is gemaakt.

Waze gaf aan dat we er bijna waren, alleen was er behalve huizen en een paar bedrijven niets te zien.

Dit bleek het te zijn, nou ehm ja wat zal ik zeggen... Er was geen parkeerruimte dus dat werd in de berm parkeren iets verder, en bij uitstappen zag ik dit:

Dit is denk ik de voorraad..

Op naar het museum!

Dit is een Jelcz-Mielec-WZT WR-0043 uit 1971. Een bus/truck die van de Poolse TV is geweest. Een opname auto. Er is zelfs een Lego variant van gemaakt:

Nou dan is het een ticket kopen en het feest kan beginnen! Je komt eerst op een binnenterrein.

Naast trucks, tanks en oude Engelse Taxi's staat er een heuse Mercedes-Benz 600.

De eerste hangarachtige schuur is bizar, auto's staan echt hutjemutje naast elkaar, en er is zoveel te zien!
Auto's, fietsen, kinderwagens, motoren, koffers, spullen, Rolls-Royce's in allerlei soorten en maten.... En dan ook echt unieke wagens, niet alleen een model als de Silver Shadow. Echt bizar.

Op de foto's komt het allemaal misschien niet helemaal uit, het was te vol om mooie foto's te maken, maar echt WAT een collectie. Zelfs mijn moeder, die maar mee ging "omdat het moest" was onder de indruk. Ze heeft niet zoveel met auto's, dus ja dan is de klik op den duur weg, maar hier was zoveel te zien.... Als je maar een centimeter bewoog zag je weer iets nieuws, echt heel indrukwekkend.

Een wand was gevuld met modelletjes/speelgoed, nou daar kon ik wel een uur naar kijken, niet alleen vergapen aan mooie dingen, maar ook om te zien "die heb ik ook, ooh en die ook!!"

Ik heb echt lukraak wat foto's van de collectie uitgezocht, mocht iemand het leuk vinden, na al deze updates hier, ga ik ze actief op Flickr zetten, ik kan dan een linkje hier plaatsen.

Achter de collectie stond nog een rijtje met auto's, waaronder deze ultra zeldzame Skoda Favorit Cabriolet

Een presidentiele ZIL Cabrio!
Ook stond er bijvoorbeeld nog een FIAT uit 1908, een BMW Wartburg (nog nooit van gehoord) , Aero Roadster.

Na deze ruimte kom je op een buitenplaats... Nou, ik kwam bijna klaar, een Chaika! Een partijbonzen auto uit de Sovjet Unie.

Ik heb nog geprobeerd om de Lada in mijn rugtasje mee te nemen, maar hij paste niet... Dit is precies een Lada die ik zou willen, eenvoudige uitvoering, misschien niet helemaal perfect..

Uiteraard is er ook een FSO Warsawa

Dit zijn presidentiele wagens.

Na deze binnenplaats is er nog een schuur, kijk en geniet:

Een Daimler Limousine.

Oh ja koetsen waren er ook!

Na meer dan 2, 2.5 uur rond gelopen te hebben gingen we weer, en zagen we de nieuwe aanwinst aankomen:

Op naar de Repair Shop!
Gisteren zou de Lancia weer naar Erin gaan om gekeurd te worden, nou dat feest ging niet door... Erin heeft zijn voet gebroken. Niet alleen jammer voor mij, maar ook voor hem. Want nu kan ie ook nog niet dit weekend met ons mee naar België. sad smiley

Morgen gaat de Rover naar de specialist waar hij wegkomt. Naast APK, heeft ie ineens kuren... Ineens brandde het ABS en het handremlampje. Nu doet de kilometerteller het ook niet meer. Het lijkt een elektronische storing, maar goed.. De auto is rijdbaar gelukkig, en de tomtom ligt al klaar , hopelijk valt het mee!
Weer een hoop zeldzaamheden en vreemde eenden heb je gefotografeerd. Bedankt voor het delen. Vervelend van je kameraad (om in Oostblok sferen te blijven). Hopelijk knapt hij snel op. Dat issue met de Rover van je vader moet wel op te lossen zijn.
Bedankt Marc! Ja het is vooral voor Erin erg zuur. Mocht ie eindelijk eens een weekend weg, gebeurt dit..

Anyhow. Vandaag ging mijn vader naar de APK, en probleem oplossing.
Nu gaf de auto een storing aan, rechts voor en achter. Dit was dus de ABS-sensor. De stekker bleek nat te zijn. Nou dat was gefikst en voor de APK een lampje en ruitenwissers. EN de Rover was weer het mannetje...

Nou na nog geen 2 kilometer gingen de lampjes weer branden, dus mijn vader meteen terug. Meneer Veenis meteen verbaasd, maar ook meteen behulpzaam. Meteen een leenauto geregeld, en ze dachten misschien door de stekker iets op de aansluiting stuk was gegaan, maar dat werd dan even zoeken.

Dus nu staat deze rakker voor de deur:

Pap had meteen wel verteld dat we dit weekend naar België gaan, dus wie weet kan dat wel in een Hybrid, want het reed best leuk, met mooie snufjes. Wel stuurde hij zwaarder.
Vrijdag is de Rover weer gehaald. De ABS-pomp (?) is vervangen, net als een sensor en de aansluiting.. Dat is fijn dus!

Nog mooier is dat we benaderd zijn door de Rover-club (bedankt Marc) of tijdens Classic.nl de auto op de Rover Stand kan staan, en dat gaat pa doen dus!

Is er ook nog nieuws over de grondleggers van dit topic?

Jazeker... De Getz startte na 3 weken stilstaan moeiteloos, en de Y10 gaat morgen voor de herkeuring!

Dit weekend ben ik met Leon en heit naar België geweest, naar de Oostblok-meeting. Dat was een super weekend! Ik had nog gehoopt dat Guy van het museum de Lancia wou ruilen voor een brakke Lada, maar helaas... Behalve dat, was het weekend bijna episch. Super tof, leuke mensen ontmoet, mooie gesprekken gehad.
Wow wat een gaaf ding die Civic! Heb het altijd een mooie auto gevonden en zo in het zwart is 'ie echt stoer. Wel even schrikken met de Rover, had ik niet verwacht van zo'n nette auto maar gelukkig is het al weer opgelost smiling smiley

Veel succes met de Lancia morgen thumbs up
@Zadelsnuiver, ja snap ik. Rijdt ook erg goed zo'n Honda. Ik vind hem ook mooi trouwens.

De Rover was even een tegenvaller, maar uiteindelijk was het allemaal niet zo spannend, maar toch. Na 14 jaar bijna probleemloos was dit wel even "schrikken"

De Y10 is inmiddels herkeurd wel moest de remleiding achter een beetje roestvrij worden gemaakt.. Maar hij is er weer door.
Was het nog een Lucas ABS systeem? Zelfs onder ingenieurs in de autowereld wordt nog altijd gewaarschuwd dat "we geen 2e Lucas moeten worden". big smile smiley
Maar ook een "betrouwbare" Bosch kan weleens stuk gaan.

Gelukkig alles dus weer goed gekeurd en rijdend!
Graag gedaan Peter! Toen de club mij vroeg jongere Rover modellen te regelen sprong jullie Rover 45 direct in mijn gedachten. smiling smiley
@ Engineer.

oei dat weet ik niet eigenlijk. Het schijnt inderdaad wel vaker te gebeuren. De oude had nooit ergens last van, dus het was wel even een tegenvallertje. Maar het is opgelost big smile smiley

@ Marc

Ja leuk! Zeker ook omdat nieuwe Rovers vaak een 75 of een MG versie zijn, is het wel leuk om de 45 te laten zien. Pa heeft afgelopen weekend ook de hele tijd opgeschept winking smiley

Mijn vader is nog even met de winterbanden van mij bezig geweest:

naar:

Verder wel leuk om te vermelden dat ik dit weekend dus bij de Oostblok Meeting ben geweest. Voor een bekende blogger uit Polen heb ik een verslag gemaakt over de aanwezige Poolse modellen, die hij dus gaat gebruiken op zijn blog.
Hoewel het nu een beetje hak van de tak wordt, maar afgelopen weekend ben ik (eindelijk) weer eens op pad geweest met de Lancia.

Zaterdags kwam mijn vader de auto brengen, hij stond nog niet in de garage, maar mijn ouders hadden de oprit nodig. Ik zou dan mijn vader thuis terug brengen en op naar Leek. Eerst Cars&Coffee in Leek, gevolgd door de oldtimerbeurs daar. Om dan de volgende dag mee te rijden met de RKCN-rit.

Als een echte Lancia was er natuurlijk een defect... drinking smiley Gelukkig slechts het knipperlicht winking smiley

Goed, ik was dus weer eens (te) laat, gelukkig was de Fryske boy, zoals de intimi Leon noemen al paraat. Een van de weinige, want echt druk was het nog niet om 10.30, gelukkig trok het nog bij. Mooi is dat er altijd verschillende soorten auto's komen.

Zoals deze leuke MG

Of deze Bitter.

maar ook een NSU.

Deze 309 is van forummer Akkerb0er.

En nog een foto van het roestbakje ... Daar waren een paar mensen heel erg enthousiast... Ik durfde de woorden "kopen" nog net niet te zeggen.

Daarna ging ik naar de beurs, op een stukje rijden. De beurs is leuk, maar vooral als je in de buurt woont trouwens. Er zijn altijd wel leuke auto's, vooral in hal 1, in hal 2 staan bijna altijd dezelfde auto's.

Op de parking stond deze Pontiac, met een aardige eigenaar. Hij tipte me op Carglass, die schijnen auto's te spuiten. Misschien om het te onderzoeken nog een idee.

Deze Zastava was denk ik de topper van de dag!

Beide Citroëns stonden te koop, 3x raden welke duurder is...

Binnen stonden toffe auto’s, zoals deze FIAT

Ook waren er leuke oude caravans.

Bij een van de kraampjes kocht ik voor weinig een hele stapel BL-folder, met onder andere Rover, Austin en Triumph-folders. Een mooie afsluiter van de dag.

Op zondag was het op naar Steenwijkerwold, mijn vader en ik waren uitgenodigd door de RKCN, om mee te doen met de rondrit daar. Best tof, want dit is de Russische Klassieker Club Nederland (geloof ik). Dus mooi op pad met de Lancia.

Na een hartelijk ontvangst met koffie gingen we meedoen met een fraaie rondrit. Piet, de organisator, die ik tijdens de meeting in Lier ook had ontmoet, had me gevraagd of ik wat foto’s wou maken.

Naast de kerk had ik een mooi foto-momentje gemaakt.

Die Fox was een indringer, die hoorde er niet bij!

En toen reden we ineens in Duitsland.

Daar was ook de eerste stop.

Niet alleen Lada’s deden mee, maar ook een heuse ZAZ.

En een mooie Moskvitch

Deze Lada is nog van de eerste eigenaar, en heeft ook eens in Autoweek gestaan.

Toen was het weer tijd om verder te gaan.

De wegen werden smaller…

En ook het asfalt verdween. Een Russische tank kan dit wel aan, maar wij hebben een paar keer wel gedacht “als we maar niet vast komen te zitten”

Na goedkoop tanken in Duitsland kwamen we allemaal weer heel aan op het eindpunt en was de dag bijna voorbij.

En na een tijdje rijden kwamen we weer veilig thuis aan, waar de taxi mij thuis afzette.

Het was een erg leuke dag, hoewel we geen Russische auto hebben, was er ook wel interesse in onze auto. Vooral de zwarte achterklep leverde vragen op.
Komend weekend staat de Rover te schitteren in Leeuwarden, mijn vader neemt dit zo serieus dat hij zelfs (goed of misschien duur zelfs) poets-spul heeft gekocht.

Dinsdag gaat hij bofkonten met Leon, en dan de auto onder een hoes, en dan donderdag naar Leeuwarden. We gaan zelf zaterdag en zondag heen, zondag sowieso want dan moet de auto terug. En zaterdag ook, kan ik rustig wat foto's maken, en natuurlijk kletsen met de Rover-vrienden Marc & Thomas. Mijn vader had ook al contact met de Rover Owners Club, hij of zij, dat is me niet helemaal duidelijk, hadden het ook al over Eelde.

Dit is dan ook wel tekenend over het volgende onderwerp, we hebben het lidmaatschap van de Lancia Club opgezegd. Zeker na contact met mensen vanuit de Oostblok-klassieker Wereld werd ons wel duidelijk dat dat niet helemaal onze wereld is. De meerwaarde van cappuccino en sandwiches ten opzichte van filter koffie en broodje hamburger merken we niet, behalve in de portemonnee. Als gemiddeld genomen een dag ruim 100 euro kost, en ik dan ook nog niet mee kan doen, omdat ik geacht word om foto's te maken, is een beetje jammer.

Of ik/we de Lancia houden, weet ik nog niet helemaal. Ik betrap me erop dat ik wel af en toe op Marktplaats kijk..
Zo zeg, ik heb wat terug gelezen. Wat een uitgebreide verslagen van de reis.
Auschwitz ben ik ook geweest; wij waren zeer vroeg vanuit Krakau met zo'n 15-persoons Sprinter, inderdaad gewoon een lijndienst, naar Auschwitz gereden. Wij waren er daarom iets voor acht uur 's ochtends. We hadden ons van tevoren aangemeld; dan kan je 's ochtends vroeg komen. We waren één van de eersten die dag, en dan mag je ook nog zonder tour het gebied in.

Ik lees dat je interesse in de Lancia afneemt. Dan moet je er gewoon van af. Ben wel benieuwd wat ervoor in de plaats zou gaan komen, ik denk haast iets uit het Oostblok of een oude Daewoo.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.