Toen Thans Toekomst Mini Update!

Gepost door Sjoowfeur 
Ik probeer het gewoon opnieuw. ;-)

Wat eraan vooraf ging

Waar was ik gebleven? Oh ja, 1958. Het jaar waarin uw Sjoowfeur het levenslicht zag. ;-)
Mooi bouwjaar toen. ;-) Dat brengt me meteen bij toekomst! Want ooit wil ik nog eens een auto uit dat bouwjaar kopen.

Mijn eerste ervaring met een automobiel kwam echter in 1960. Pa's eerste auto. (van de zaak dat dan wel) En zoals zovelen in die dagen kreeg ook hij een kever. Oftewel een volkswagen 1200 sedan. 'k Heb me laten vertellen door mam, dat dat ik een vredig mens was als ik in mijn geïmproviseerde bedje achter de achterbank boven de ronkende viercylinder boxermotor lag. Ze hadden dan geen kind aan me. ;-) Geen idee of mijn liefde voor dit type wagen mede daardoor opgewekt is. Het kan haast niet anders.

Plaatje, helaas wat klein, van pa's eerste automobiel. Kenteken was DP-66-21 en de kleur was gitzwart. ;-)

Het is de enigste foto die bewaard is gebleven. Van zijn opvolger 5 jaar later, te weten de 55-66-AE een seeblauwe kever met witte skai bekleding heb ik nooit een foto kunnen vinden.

Het zal jelui dan ook niet verbazen dat ik menig kever gehad heb. Enkele daarvan zal ik hier nog wel eens de revue laten passeren. Slechts enkele want van de meeste exemplaren zijn geen plaatjes bewaard gebleven. Fotograferen was een kostbare hobby in een grijs of moet ik zeggen zwart/wit verleden. ;-) Thans bezit ik geen kever meer.

Op dit moment heb ik twee Volkswagens:

• VW Polo SDI basis bouwjaar 2000
  • VW Polo 1.6 XXL uitvoering

Later meer en foto's natuurlijk. ;-)

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-07-2015 22:22 door Sjoowfeur.
Jammer dat die foto zo klein is. Leuk dat die in ieder geval bewaard is gebleven. thumbs up
Oké dan. Thans! De auto het langst in mijn bezit. ;-)

De VW Polo 1.9 SDI basis van 2000. Gekocht in 2010 10 jaar oud en met een respectabele 200.000+ al op de teller.
Pluspunten bij aankoop:

Volledige onderhouds historie bekend.

Minpunten:

Blanke lak laat los.

Plaatje bij het praatje. ;-) In winterse omstandigheden van vorig jaar. Want de huidige winter is maar niets. Hahaha

Een geweldige "Dauerb(r)enner" ;-) Ja d R tussen haakjes. lol Want een echt snelheidsmonster is het natuurlijk niet.
Geeft niet wan deze Sjoowfeur geeft niet zoveel om paardenkrachten. Maar met de 1900 Sauge Diesel Injection is dit autootje snel genoeg voor het hedendaagse verkeer. Ook na 14 jaren ;-)

Het polootje rijdt momenteel 150+ KM per dag. Want Zwitsers vriendinnetje werkt in Duitsland. ;-)
Bijna klokje rond! want zou bij 300.000 weer op nul moeten gaan? Sinds aanschaf geen onkosten gehad behoudens regulier onderhoud.
Sjoowfeur
Bijna klokje rond! want zou bij 300.000 weer op nul moeten gaan?

Nog nooit van gehoord. Hoort pas te gebeuren bij 999.999 .
JW01 (vanaf een Appel)
Sjoowfeur
Bijna klokje rond! want zou bij 300.000 weer op nul moeten gaan?

Nog nooit van gehoord. Hoort pas te gebeuren bij 999.999 .

Bij mijn vorige polo. Een 1.9 SDI die nu door m'n zoon bereden wordt ging de teller bij 300.000 weer op 0
'k Zal hem eens vragen naar het filmpje ervan. (hij heeft het gefilmd) ;-)

Was overigens een variant uit een eerder bouwjaar. 1998

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-02-2014 15:05 door Sjoowfeur.
Nee hoor, bij vele ''oude'' Volkswagens sprint de teller na 300.000 op 0.

Overigens een leuk wagenpark, en de historie is natuurlijk helemaal top. Kevers thumbs up
Audi80Coupé
Nee hoor, bij vele ''oude'' Volkswagens sprint de teller na 300.000 op 0.

Overigens een leuk wagenpark, en de historie is natuurlijk helemaal top. Kevers thumbs up

Sprint de teller naar 0. Grappige woordspeling. ;-)
Re: Toen Thans Toekomst
09-02-2014 16:48
Ik wou gister al zeggen: "1958, dat zal wel een Kever zijn."

Schrijf lekker door, het leest prettig weg.
Twix
Ik wou gister al zeggen: "1958, dat zal wel een Kever zijn."

Schrijf lekker door, het leest prettig weg.

Oh, dat gaat zeker goed komen hoor. ;-) 'k Heb nog genoeg te vertellen.
Meer VW Polo 1.9 SDI

De vorige eigenaar heeft deze auto gekocht van een collega. Deze heeft de wagen nieuw gekocht en 5 jaar gereden. Geen idee waarom hij de wagen verkocht heeft overigens. (de eerste eigenaar dan) Wel is hij in die tijd altijd VW dealer onderhouden. De vorige eigenaar liet het onderhoud over aan niet merk gebonden garages. Maar heeft wel altijd trouw de beurten uitgevoerd zoals voorgeschreven. Volledige historie van het onderhoud is meegeleverd. (rekeningen van de garage) Dat gaf wel een prettig gevoel bij de aankoop van de auto die ik via marktplaats kocht van een particulier. Dus zonder enige vorm van garantie. ;-) Dat maakt mij dus de derde eigenaar. Het onderhoud is inmiddels weer terug bij de VW Dealer. ;-)

Op 1 kleine uitstap na dan. Een zoon van een collega is VW monteur en klust er wat bij. Hij heeft twee jaar terug de distributieriem vervangen en het groot onderhoud uitgevoerd. 'k Heb er nog spijt van, want immers geen VW garantie op de uitgevoerde werkzaamheden en achteraf bezien was het bij de VW dealer niet veel duurder geweest. Overigens is het onderhoud wel tot volle tevredenheid uitgevoerd.

Nadat de wagen in mijn bezit gekomen is heb ik de volgende dingen aangpast:

Grille met chroom
Sticker met tijger op de tankdop
Nieuwe pioneer dubbeldin radio met navigatie erin.
Bekerhouder (mijn god wat zijn die dingen duur en wat een werk om ze in te bouwen. ;-))

Wensen...
Graag zou ik de plekken waar de blanke lak loslaat bewerken. Geen idee hoe dat te doen. 'k heb wat plekjes proberen te bewerken met een spuitbus blanke lak. Maar da's geen succes geworden. Ook is mij opgevallen dat de blanke lak die erop zit niet echt blanke lak is. Er zit een blauwe toon in. Iemand een idee hoe dit zelf weer netjes te krijgen?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-02-2014 19:51 door Sjoowfeur.
Crisis, wat een crisis was dat. Beginjaren 80. (zo ziet u maar niets nieuws onder de zon. ;-))

Uw sjoowfeur was net getouwd had een kindje (tweede op komst) en was vooral ook heel erg werkeloos.
Het budget was nul komma karnemelk. Maar toch had ik via een buurman een leuke Ford taunus coupe kunnen scoren.
Hij kwam fris van de sloop. ;-) Want buurman werkte op een sloperij. Tjeej, wat een bolide zeg.
Mooi rood met een zwart sky-leren dak en dat maar voor 350 guldentjes. Wel een hele aanslag op de bijstands uitkering.
Maar Pa en Ma wilden wel sponsoren en een lening verstrekken.

Tijdens de eerste rit op de autoweg vloog de koelvloeistof me om de oren. Het vroor dat het kraakte en daar stond ik dan aan de kant van de snelweg. Goede raad was duur dus die wilde ik niet. ;-) Maar oh wonder zonder gebeld te hebben kwam er een aardige meneer in zo'n geel automobieltje langs. En die stopte. Hij kon me wel helpen. Maar.............. Dat kostte de nodige centjes. Want uw sjoowfeur moest ter plaatse lid worden van de wegenwacht. En dat was extra duur. Maar omdat ik eigenlijk geen andere keus had toch maar gedaan.
Het probleem was snel verholpen. De thermostaat was kaduuk. Hij heeft er ter plaatse een gedeelte afgezaagd en het probleem was opgelost.
Geweldig ik was weer mobiel! Zij het dat de kachel niet meer warm werd. ;-) Althans niet meer zo warm. En derhalve de motor ook niet.

Ook toen was de benzine duur. En de coupe lustte wel een slokje. Mede door de niet meer werkende thermostaat.
Gaf niks want ik tankte toch altijd maar voor tien gulden. ;-) Maar wat moest ik vaak langs de pomp.
Dit kon zo niet langer. Er moest een oplossing komen.

De zuinigste auto van dat moment die ik vinden kon moest het worden. En? Natuurlijk een eend! ;-)
Moest toch wel voor een koopje te vinden zijn. Want laten we wel wezen, wie wilde er nou gezien worden in een Eend. En dan een lelijke nog wel. De krant werd doorgespit op advertenties. (Internet bestond nog niet) Maar uiteindelijk had ik er eentje gevonden. Zo'n fel groene. Slechts een schamele 50000 Km gelopen en zgan. Dat leek me wel wat. Dus op een zekere dag naar de handelaar gereden om de auto eens te bekijken. En werkelijk een plaatje van een auto. Voor zover een lelijk eendje dat kan zijn dan. ;-) Felle groene kleur. Pedaalrubbers gebruikt maar netjes in overeenstemming met de genoemde Km stand. Motorblokje zag eruit als nieuw. Geen lekkages. Alleen de zetels. (mag ik dat zo benoemen?) hadden wat slijtage plekken. Maar een kniesoor die daar op let. Dan maar eens de onderkant van de voiture bekijken. De Dobermanns van de handelaar kweken het kwispelend aan zag ik vanonder de eend. Zag er keurig uit. Geen roest te bekennen en ook niet fris getectyleerd en er wat zand tegenaan gegooid on te camoufleren dat de tectyl vers is. Kortom een correcte wagen. Dus dan maar handelen met de handelaar. Het uiteindelijke bedrag wat ik bij moest betalen zou neerkomen op 1500 gulden. (slik) De coupe had ik nog maar net twee maanden en had ook 350 gulden gekost. Dat zou dus neerkomen op een 1850 gulden voor de eend. Maar daartegenover stond een leuke besparing van de kilometer kosten. En als sjoowfeur wil je wel kilometers maken toch? Dat wel voor een zo laag mogelijke prijs. ;-) Na niet zo lang wikken en wegen de knoop maar doorgehakt. Alle spaarvarkentjes geleegd en nieuwe bronnen voor de financiering aangeboord. En gelukt! Ik kon de fransoos kopen. Wel heel wat anders dan de Ford Coupe. ;-) Maar alles went ook een Ent. ;-) Best wel grappig ook die schakelpook. En dan de vering... Je kon er geweldig hard mee over verkeersdrempels. Ja ook toen waren die er al.

Na ongeveer drie maanden wist ik precies welke verkeersdrempel ik met welke maximale snelheid kon nemen in het dorp waar ik toen woonde ;-)
En dat was ver boven de maximaal toegestane snelheidslimiet. Wat een feest!! Heerlijk wagentje. Tot op een zekere dag.....

Op een zekere dag moest ik boodschappen doen. Want pampers waren nodig. Die aardige zoons van mij bezeikten die dingen voor je ze goed en wel omgedaan had ;-) Dus Eendenladingen vol werden er aangesleept. ;-) Ik dacht een vrij plekje gevonden te hebben en stuurde de eend netjes in het vak. Tot opeens boem! ??? He d'r stond toch niets voor? Stukkie terug. Kijken.. nee geen paaltje. Nog maar eens dan. En weer boem. Dat kon niet. Dus maar uitstappen en kijken. Rij ik me daar met de voorbumper tegen de stoeprand aan. Hoe is dat in godsnaam mogelijk? De auto was niet verlaagd. Was nog niet hip toendertijd. Een snelle inspectie bracht een grote kier aan het licht bij het driehoekje tussen de spatborden en en de carrosserie. De auto stond geknikt. Luiers heb ik nog gehaald en met een eendengang ben ik naar huis gereden. Auto verkocht aan de buurman later voor 50 guldentjes en anderhalf jaar autoloos geweest. Want immers moesten die aardige financiers wel terug betaald worden en was er derhalve geen budget voor wat nieuws.

Teruggaan voor enige vorm van garantie was geen optie. ;-) Ik wilde niet nader kennismaken met die toen nog kwispelende dobermanns

Ik weet het lange lap tekst en helaas geen plaatjes.

Mvg uw sjoowfeur.
Heerlijk weg te lezen, leuke schrijfstijl heb je. winking smiley thumbs up
Joël D.
Heerlijk weg te lezen, leuke schrijfstijl heb je. winking smiley thumbs up

dankjewel. ;-) Veel leuker kan ik het niet maken.
Je moet mee gaan doen aan de Bloggerswedstrijden! grinning smiley
JW01 (vanaf een Appel)

Ben je gek. ;-) Ik doe niet aan wedstijdjes. Behoudens verkeerslichtsprintjes. Want als ik goed in het groene licht val is d'r geen 1 die me de eerste meter bijhoudt. Geweldige power onderin die polo 1.9 SDI ;-)
Grappig ik keek net nog even op marktplaats. En wat me opviel was dat er vaak bijstaat: onderhandelen is mogelijk naast de auto.

Trek uw conclusies uit mijn vorige post ;-)

Mvg uw Sjoowfeur.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-02-2014 23:38 door Sjoowfeur.
Daar rijd je dus gauw bij weg? tongue sticking out smiley
Sterker nog!! 'k Ga d'r nog niet eens heen ;-)
Anonieme bezoeker
12-02-2014 00:04
JW01 (vanaf een Appel)

Nee asjeblieft niet, sjoowfeur is echt leuk. Geen moeilijke teksten smiling smiley.
12-02-2014 20:51
Mooi hoor vertel verder....
Stif
Mooi hoor vertel verder....

Okee ;-)

Ik was al een tijdje niet meer actief hier. Druk druk druk! Hahaha Wie niet?
Nou ja als je voor de tweede keer opa geworden bent kun je soms best wel druk zijn.
Al was het alleen maar omdat mijn kleindochter op ruim een uur rijden woont. ;-)
En verder waren er nog wat issues: Drukte op de zaak en computerproblemen.

Daarom ben ik er nog niet aan toe gekomen om mijn tweede Polo voor te stellen.
Helaas nog geen plaatje. Bij deze beloof ik plechtig dat dit weekend in orde te maken.
Als de Polo er nog is dan.

Wat? Ja alstie er nog is. Nee hij is niet stuk. Ook nog niet aan het overlijden ondanks zijn 17 jarige leeftijd en respectabele kilometerstand van ruim 224000.

Wellicht handig om wat meer info te geven. Het wagentje heb ik gekocht voor m'n Zwitsers vriendinnetje. Heel goedkoop aangeschaft op marktplaats. met volledige onderhoudshistorie erbij. Uiterlijk een plaatje! Black magic perl effect lak. En bijna full options, want XXL uitvoering.
Paar van de belangrijkste: ABS, Airco, Schuif/kantel dak, in hoogte verstelbare stoelen, elektrische ramen en ik zal vast nog wel wat opties vergeten zijn. Om economische redenen heeft vriendin lief echter mijn dieseltje ingepikt. Want ze heeft werk in Duitsland en moet derhalve 200+ km per dag rijden. Ter vergelijk, ik slechts 30+. Dus erg economisch verantwoord om mijn VW basis dieseltje in te pikken waar ik een jaar lang zonder problemen maandelijks Zwitserland vv mee heb gereden om d'r te overtuigen dat Holland zo veel mooier is. ;-) En in het zuiden waar ik woon hebben we tenslotte ook bergen. The Dutch mountains! ;-) En bovendien mocht ze twee Zwitserse bergen meenemen. LOL Maar om eerder genoemde redenen ben ik dus de aangewezen sjoowfeur van de XXL.

Ondanks de indrukwekkende onderhoudshistorie bleek er bij de allereerste APK en onderhoudsinterval nogal wat te mankeren aan de auto. Ik zal alle details achterwege laten, maar de wagen heeft zo'n 1700 Euro aan onderhoud en reparaties gehad. Overigens niet alles noodzakelijk om door de APK te komen. Maar alle adviespunten van de VW dealer zijn gerepareerd / vervangen. Dus ik dacht destijds een perfect wagentje te hebben voor m'n lief. Niet wetende dat ik de dagelijkse bestuurder zou worden. De eerste tijd heeft de auto zich voornamelijk op de oprit doorgebracht. Ik reed nog met de diesel want vriendinlief had nog geen werk. Tijdens 1 van de sporadische verplaatsingen bleek er olie op de stenen van de oprit te liggen. Oh schrik! Wat is er aan de hand? Ik had al visioenen van een krukaskeering. (met mijn beperkte technische kennis was dat het enige wat ik kon bedenken)

Wordt vervolgd.
Nou ja de krukaskering was het dus niet. Pff slechts de schakelaskering. Scheelt weer een hoop centjes.
Dus maar repareren. Ondertussen raak ik wel een hoop geld kwijt, waarvan ik een aardig tweedehandsje had kunnen kopen.
Geeft niks want wat je niet hebt, hoef je je ook geen zorgen over te maken. ;-)

Waar ik me wel zorgen om maak is het polootje.
Want inmiddels gaat het linker raam niet meer naar beneden als ik op het daarvoor bedoelde knopje druk.
Ik ruik een zoetige lucht als ik de verwarming aanzet. (licht zwetende kachelradiateur?) (koelvloeistof gebruik is normaal)
Nou ja, probleemloos is het wagentje dus niet. Helaas...

Andere auto dan? 't Ja misschien. Maar dan wel 1 zonder problemen.
Lastig als het budget rond de tweeduizend Euro is. ;-) En eigenlijk wil ik wel iets groters als de polo en minstens zo zuinig.
En ja, het moet Volkswagen zijn. Daarnaast wil ik ook wel graag dezelfde opties houden. ;-) En de onderhoudshistorie moet aantoonbaar zijn.
Dus? Een Golf 4. Deze kun je rond die koers wel scoren op MP. Inmiddels heb ik alle golfjes 4 op MP wel drie keer gezien. ;-)
Maar de ultieme auto zat er niet bij. Ach misschien ben ik wel te kieskeurig. Kleur groen valt af. Geen schuifdak? No Go!
En zo nog een hele rits meer dingen waar ik als kniesoor op let. Inmiddels is mij wel duidelijk geworden dat er voor deze prijs geen goede Golf 4 te vinden is op MP. Ik heb er afgelopen week 1 bekeken die in aanmerking zou kunnen komen. Helaas anders dan in de advertentie beschreven was er geen onderhoudshistorie. Maar ik blijf zoeken. eens moet hij voorbijkomen. ;-) Maar jelui weet nu waar ik op zoek naar ben. Mocht er iemand nog toevallig 1 in de garage hebben staan waar hij niets mee doet en die voor een boterzacht prijsje aan deze sjoowfeur wil verkopen dan verneem ik dat graag.
renate
Ook leuk is te weten dat zelfs een niet autoliefhebber vol passie over zijn/haar eerste auto weet te vertellen.

Een auto brengt meer emotie naar voren dan je zou denken.

Las ik hier: Renate en haar wagentjes

Misschien ben ik de uitzondering die de regel bevestigd. ;-) Alhoewel het mijn eerste auto was, had ik er weinig passie mee. Wellicht ook omdat ik hem aanschafte ver voor mijn 18e. Dus zonder een rijbewijs en derhalve gelimiteerd aan mijn bewegingsvrijheid op het terrein van de fabriek waar mijn vader werkte. Een oude 60er jaren kever. Een geelachtige kleur. Gekocht bij een boer voor slechts 25 gulden. Bij het schoonmaken van de kever kwam er nog ergens onder de achterbank een "verloren" rijksdaalder en nog wat kleingeld tevoorschijn. En in onder de voorklep vond ik een Heineken kratje met twaalf lege flesjes. Na aftrek van dit alles kostte mij de wagen uiteindelijk 17,50 Fl. Dat was wel zo'n beetje het meest mooie! Want de wagen zag er niet uit natuurlijk. Maar rijden deed hij! Al was het na starten maar ongeveer 10 tot 25 meter. Daarna was het afgelopen met de pret. Maar als je zo'n kwartiertje gewacht had dan startte hij weer. Met niet teveel gas geven lukte het dan om het ding weer op zijn parkeerplaats te krijgen bij de zaak waar pa werkte. Maar goed hij was wel van mij! Maar een gevoel van vrijheid is er nooit bij me opgekomen bij dit vehikel. Ik moest al 5 kilometer fietsen alvorens bij mijn eerste bolide te komen om een paar keer een paar meter te rijden vooraleer de accu weer aan de lader moest vanwege de vele startpogingen. Uiteindelijk heb ik de wagen maar verkocht aan een schoolvriendje voor 25 gulden. Dus wel met een bescheiden winst. ;-) Deze was iets meer technisch dan ik. En met behulp van zijn vader heeft hij de benzine leiding doorgeblazen waarna het kevertje ineens wel bleef lopen. Grrr. ;-) Hij heeft nog lang in de weilanden van zijn vader rondgereden. Bij mijn tweede auto was het gevoel wel beter. Deze bleef namelijk wel lopen. Maar daarover later meer.
oké, dan eindelijk de beloofde plaatjes van de zwarte.

De 1997 Polo XXL.

Eerst even door de wasmachine. ;-) Ik was niet de enige. lol

Maar het resultaat mag er wezen...

Lekker kontje ;-)

Tot slot nog een plaatje waar beide polo's op staan. Wel van vorig jaar.
De blauwe heeft nu origineel VW lichtmetalen velgen.

Subtiel weggewerkt, die camera.
Dakloos
Subtiel weggewerkt, die camera.

Dat dan weer wel! ;-) Helaas zonder functie. Geen passende radio en volgens vorige eigenaar defect.
Zou er graag weer het originele logo voor in de plaats hebben.
Wat heb jij met je auto gedaan dit weekend?

Zou zomaar een leuke topic titel in het stamcafé kunnen zijn. ;-)
Hahaha, misschien bestaat hij al wel en ben ik hem nog niet tegen gekomen.

Natuurlijk veel lezen op dit voor mij nieuwe forum, heel erg leuk en geweldig om te zien hoe ieder zijn eigen favoriete auto heeft,
(Niet zelden duik ik dan even op marktplaats als ik door de topics enthousiast geworden ben en denk dat zou ook zomaar wat voor mij kunnen zijn.)
Daarnaast is de zwarte polo gewassen. Voor de plaatjes hier.
Verder stond allang een dashcam op het verlanglijstje.
Toeval wilde dat er 1 in de aanbieding was in het dorp waar ik woon.
Dus dit weekend maar zo'n dingetje aangeschaft.
Uw sjoowfeur zou graag wat beelden laten zien van de uitgebreide rit na wassen en installatie van de dashcam.
Maar helaas. De kwaliteit is niet geweldig en d'r is geen gebruiksaanwijzing bij.
Morgen maar even terug om te kijken of er een gebruiksaanwijzing bij hoort.
Misschien dat ik het goedkope prulletje dan wel tot redelijke beeldresultaten kan bewegen.
Vooralsnog ziet het er naar uit dat ik twintig Euro weggegooid heb, ;-)

Next weekend de blauwe weer naar zomer setup.
Dus, wassen, poetsen en de stalen velgen met winterbanden weer vervangen met origineel VW lichtmetaal.
Leuk voor before and after pics. ;-)

Greetzzz Uw sjoowfeur
Een Golf vier zou het bij mij ook goed doen.
Er zijn er genoeg, ook op de sloop, voor de onderdelengrinning smiley

Maarre een schuifdak, tja das lekker, maar vind die maar eens,, zou je echt niet zonder willen?
@ Stif, Ja hoor als het een cabrio is ;-)

Door verwachte sneeuwval komende week, heb ik besloten de diesel maar even te laten voor wat het is.
Dus geen grote poetsbeurt en andere velgjes. De auto rijdt grotendeels in zijn "Heimat"
Geen idee eigenlijk tot wanneer de winterbanden in Duitsland verplicht zijn? Iemand die het weet?

Maar daarvoor in de plaats:

Cabriolet perikelen

Een schuif kantel dak is natuurlijk mooi. Maar op mijn strooptocht naar een VW met deze optie stuitte uw sjoowfeur nogal eens op een cabriolet.
En oh wonder, ook nog betaalbaar. Dat wil zeggen de aanschafprijs. Want een goede cabrio koop je natuurlijk niet onder de vijftienhonderd Euro.
Daar zal nog het een en ander aan moeten gebeuren. Daar is niks mis mee. Zolang het niet te technisch wordt. Want dan moet deze sjoowfeur afhaken. Daarnaast wil ik weer wat om handen hebben. Dus een beetje knutselen in de tuin. (garage is d'r niet) Maar ruimte genoeg in de tuin. Dus is mijn oog gevallen op een alleraardigst VW Cabrioletje. Voor weinig. ;-) De auto ziet er niet uit! Vanbinnen en vanbuiten heel wat werk. Complete interieur moet vervangen worden Geen probleem. Los ik wel op. Alleen tijdens de proefrit bleek de auto niet goed te lopen. Stationair soms 3000+ toeren. Dus helaas niet instappen en rijden. Ook blijft de auto nadieselen. Na de sleutel op uitstand gezet te hebben bleef de motor, zij het hortend en stotend, gewoon lopen. Hoe kan dat? Volgens de verkoper de ontsteking te laat afgesteld.

Kortom een wagen met een beetje werk. ;-)
De verkoper heeft beloofd de wagen netjes lopend te maken. Dus komende week een nieuw proefritje.

Oh ja en de kachel ventilator doet het niet. Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
'k Heb jullie technische kennis wel nodig om tot aanschaf over te kunnen gaan. ;-)
Lijkt me leuk weer een "project" wagentje alhoewel jelui daar niets groots van verwachten moet.

Greetzzz,

uw Sjoowfeur
Toen...

Mag ik jelui voorstellen? Mijn Ex. ;-)
Of eigenlijk double X

Op bijgaand plaatje zijn twee voormalige auto's van mij te zien.

De 1955 T1 en van de T3 weet ik het bouwjaar niet meer.

Mijn liefde voor die busjes stamt uit de tijd dat ik met pap veel onderweg was.
Op 1 van die ritjes, geen flauw benul meer waarheen en waarvoor, had hij een busje geleend.
Zal vast zijn om iets groots, of om veel op te halen zijn geweest.
Hoe dan ook, ik herinner me die wagen als een ruimtewonder.
Geen idee meer hoe oud ik was ook. Maar ik moet tamelijk jong geweest zijn.
Ik herinner me dat ik voor het dashboard langs kon lopen.
Wat een ruimte zeg! Heel wat anders als het "krappe" kevertje. En dan het laadruim.
Een ware speelplaats. Je kon d'r rennen tijdens het rijden.

Beide helaas niet meer in sjoowfeurs wagenpark.
Maar ja je kunt niet alles bewaren he! ;-)

Erg mooi, die busjes! Ben zelf ook groot fan van de T3.
Audi80Coupé
Erg mooi, die busjes! Ben zelf ook groot fan van de T3.

De T1 heeft natuurlijk de "looks" Maar d'r rijdt niets zo fijn als een T3 ;-)
1 van de meest doorontwikkelde concepten op autogebied.
Ga maar na het busje is gebouwd van 1949 tot 1990 als ik het wel heb.
Daarna ging VW over op voorwielaandrijving en de motor voorin.
Morgen een spannend dagje.

Hoezo spannend? Uw sjoowfeur tracht al drie werkdagen een uurtje eerder de werkplek te verlaten. Helaas heeft het al drie keer geresulteerd in extra uren. (het beleid bij ons op de zaak is dat als je een uurtje eerder weg wilt je minimaal een uur extra mag werken.) ;-) Maar morgen moet het! Want, nieuw proefritje in de Golf Cabriolet! De verkoper heeft beloofd de wagen beter lopend te maken. Gelukkig staat hij vlak bij. Ben er vandaag nog even langs gereden. Hij stond niet meer in de "sjoowroem" (lees het weiland) Dus er is aan gewerkt of hij is inmiddels verkocht aan iemand anders die de wagen wel per direct wilde hebben "as is"

Als de deal doorgaat wordt het m'n tweede VW cabriootje. Ooit had ik een witte, 1967er kever cabrioletje, waarvan ik nog wat plaatjes moet hebben op een verdwaalde harde schijf en die ik jelui tzt wel zal voorstellen als een Ex. ;-) Het wordt dan ook mijn vierde Golf 1. Van twee oudere exemplaren zou ik ook nog een foto tevoorschijn moeten kunnen toveren.

Vriendinlief issut d'r niet mee eens. We delen de liefde voor oud ijzer niet. 't Is een lang verhaal. Maar 1 van de overeenkomsten was dat aleer ze hier kwam vanuit de Zwitserse Alpen, ik de tuin moest ruimen. Da's hard. Afscheid nemen van oud ijzer. Wat stond er allemaal: Kever 1959, Golf 1 1984, Karmann Ghia 1964, Onderstel Karmann Ghia 1964, Karmann Ghia 1970 (project) Die 1970er is nog steeds een project ;-) Alleen niet van mij maar van de buurman. Hoop jullie daarover in de toekomst nog eens te berichten.

Ik hoop dat ik kan slapen vannacht. ;-)
Een vriendin die je hobby niet respecteerd? Kan ze nog zo leuk/lief/mooi zijn. Maar das het ontnemen van jou geluk. Zou ik niet accepteren.
Misschien geeft ze wel heel veel ''geluk'' terug. winking smiley
Het is nog niet zo eenvoudig als je de meest foute Golf cabriolet van Nederland wil kopen.
Morgen hopelijk het verlossende nieuws. ;-)

Greetzzz uw Sjoowfeur
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, hij is binnen!!! ;-) De Golf cabriolet.

Het had nogal wat voeten in de aarde eer het zover was.
(is ook de goden verzoeken een VW te kopen bij een Eend garage) ;-)

Afgelopen zaterdag dus een proefrit gemaakt. Maar de wagen liep gewoon niet lekker.
Veel te hoog stationair. Geen probleem zou opgelost worden.
Enthousiast als ik ben vertelde ik een collega over de auto.
Deze vroeg naar het kenteken en voerde die op een app in.
Hij vroeg me: "rijdt hij op gas?" Welnee hoe kom je erbij.
Er zit geen gas in hoor. Gas is om op te koken.
Er staat toch echt als brandstof LPG vertelde mijn collega.
Hmm vreemd daar had de verkoper niets van gezegd.
'k Was ook geen gastank tegen gekomen bij de bezichtiging.

Dus afgelopen woensdag er weer heen. Nog niet opgelost helaas.
Tevens de verkoper verteld dat de auto op LPG stond en dat ik hem dan niet wou hebben.
Dat kon hij wel begrijpen. Maar was zo opgelost zij hij.
Je hoefde alleen maar even naar de RDW om hem terug te laten keuren.
Fluitje van een cent volgens de verkoper.

Donderdag weer terug. De wagen zou nu netjes lopen maar nog steeds op gas gekentekend.
Gevraagd of ik met de handelaarskentekenplaten naar de RDW kon rijden om hem terug te laten keuren.
Dat was geen probleem. Dus snel vrijaf geregeld op het werk en vandaag naar de RDW.

Keuren zonder afspraak. Dat heet wachten. ;-)
Geen probleem zou na de middagpauze pas immers weer moeten werken.
En al na een uur was ik aan de beurt. Al snel zag ik de keurmeester een boek raadplegen.
Geen idee waarom, maar dat zou snel duidelijk worden.
CO2 was veel te hoog. 10% ipv de voor dit type toegestane 4%
Geen probleem de wagen was teruggekeurd naar benzine en ik had 8 weken de tijd om opnieuw te komen met een goed CO2 percentage.
Grrr. Wat nu? De wagen laten staan en van koop afzien?
Of even bij mijn vrienden van de VW Garage aangaan? Dat laatste maar besloten want ik wilde weten wat de kosten zouden zijn.
Wilde de auto toch wel graag op de oprit hebben staan. Want wie wil nou niet een Golfje1 cabriolet. ;-)
Bovendien voor een boterzacht prijsje!

Bij de VW garage aangekomen werd ik direct geholpen.
De monteur had binnen notime het CO2 percentage weer op een mooie twee procent.
Kosten nul eurocent!!! Hulde aan mijn VW dealer! Plus een hoop adviezen gratis en voor niets!

Wat nu? Oké, snel terug naar de RDW voor de herkeuring.
Keuren zonder afspraak. Dat heet weer wachten. ;-)
Kon ik mooi smssen dat het wat later zou worden eer ik op de zaak zou verschijnen.
Maar goed, uiteindelijk alles in orde. Dus kon de koop doorgaan.

Snel terug naar de verkoper en de koop afgehandeld.
Zeer nette prijs! Prima garage die Eendenman.
En het was hem een waar genoegen mij blij te maken met de golf!
En zo staat VW nr drie hier op de oprit. Ik ben blij!

Plannen? Eerst maar eens door de volgende APK heenslepen over twee maanden.

Plaatjes van de "sjoowroem"

Geinig. (Die doppen gaan er wel af, hè? tongue sticking out smiley)
JW01 (vanaf een Appel)
Geinig. (Die doppen gaan er wel af, hè? tongue sticking out smiley)

Kom op zeg dat is het enige wat nieuw is aan de auto. Nog geen krasje erop. ;-)

Uiteraard op termijn wel. Even kijken wat er nog allemaal in de tuin rondslingert wat kan passen.
Maar zoals gezegd eerst weer APK waardig maken.
Geen idee hoe het in de rest van Nederland was vandaag. Maar in het zonnige zuiden was het niet echt geweldig.

Op de planning stond de SDI te wassen en van zomerbanden te voorzien.
Maar door weersinvloeden daar maar vanaf gezien.
De parkeerplek is tevens de sleutelplek.
Dus nogal nat en koud.

Maar even een plaatje van het "voor" beeld.
Misschien komend weekend een "na" beeld.
Het wordt echt tijd. ;-)

Helaas dus ook niet open rijden vandaag. :-(

Overigens was het lange tijd geleden dat ik weer eens in de diesel gereden heb.
Boodschappen doen in z'n Heimat ;-)
Het blijft een fijn autootje! Nu 298008 KM

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-03-2014 20:42 door Sjoowfeur.
Leuk om te zien dat dit forum nog een Golf 1 cabrio rijker geworden is. Zo te zien heb je nog een paar klusjes aan te pakken, maar als de basis goed is dan is het verfijnen alleen maar leuk en het geeft vast voldoening. Geniet ervan en laat de zomer maar komen! thumbs up cool smiley
@ Smarter: Jaaaa zomerrrr. Vandaag hagel. Geen probleem er kunnen geen deukjes in het dak komen. ;-)

Vandaag tussen de buien door en familie bezoek toch nog wat aan de cabrio kunnen doen.
Het dak zag eruit alsof er een nest katten op gezeten had:

Maar nu weer netjes, het dak is sowieso nagenoeg nieuw.

Update:

Helemaal vergeten te zeggen. ;-) Maar ook de achterruitverwarming werkte niet. En ook gerepareerd vandaag. Er lag gewoon een stekker van de achterruit los. Deze weer teruggeplaatst et voilà hij doet het weer. Niet over alle lijntjes geloof ik in de gauwigheid gezien te hebben maar wel werkend. Is dat trouwens een APK eis bij een cabrolet? Werkende achterruit verwarming? Lijkt me niet. Maar wel fijn dat hij het weer doet. Zijn de lijntjes die niet werken op 1 of andere manier te repareren?

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-03-2014 21:11 door Sjoowfeur.
Nog een plaatje uit de oude doos.

Ex 1983er Golf1 LX Met op de achtergrond de T1

Misschien wel handig om een kostenplaatje bij te houden hier van de zwarte cabriolet. En tevens een to do list.

Kosten:

Aanschafprijs, ongeveer de kosten van een goed (zgan) gebruikt cabrio dak. Min Hfl. 0.25 welke ik vind onder de mat.

Twee keer RDW keuring a 27 euro. (1 keer terug keuren van gas naar benzine en nogmaals ter controle van het CO2)

1 uitlaat sierstukje RVS Aldi 9.99 Euro (nog niet gemonteerd)

35 Euro benzine.

To do list voor APK:

Aanjager (kachel ventilator vervangen) Aanjager schakelaar vervangen en of bedrading. (eventueel nieuwe weerstand)

Andere carburateur (niet noodzakelijk voor de APK want CO is goed. Maar wel om de wagen fijn te laten rijden)

Wishlist:

Teveel om op te noemen. Maar een begin...

Nieuwe deurklinken. (chroom liefst)
Andere voorbumper. Achterbumper ook vervangen voor een nettere.
Nieuw interieur (compleet inclusief dashboard)
Buitenspiegels (linker is niet of slecht verstelbaar)
Ander setje wielen. (even in de tuin kijken) ;-)
Grill dubbele lampen met chroombies.
Nieuwe voorruit met chroombies.
Luxe kentekenplaten in chroomhouder.

To be updated.... Last update: 30-03-2014

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-03-2014 15:22 door Sjoowfeur.
Vanavond na werktijd toch nog maar even de tuin in gegaan. Zekering van de aanjager gecontroleerd. Deze was goed. Dan maar de schakelaar demonteren, wat overigens gemakkelijk ging want het halve dashboard ligt los. ;-) En ook zit er nog geen ICE in, lekker veel ruimte ;-) Dus stekker losgehaald en weer gemonteerd zonder deze op zijn plek te hebben. En zowaar de aanjager doet het weer. Zij het dan op stand nul alleen. En in de hoogste stand denk ik. Maar ik weet nu dat de motor niet kaduuk is. Maar de schakelaar. Soms moet ik een beetje aan de draden zitten om hem te laten werken. Dus slecht contact en/of slechte schakelaar. Lijkt me het beste om de complete schakelaar te vervangen. Geen idee overigens of je de stekker verkeerd kunt monteren. Want het is wel vreemd dat hij het wel doet in stand 0. Bovendien maar 1 stand. Dat kan er nog op wijzen dat de weerstand ook defect is. Het houdt me nog wel even bezig. ;-)
Had ik de ijdele hoop dat de wagen een vrij simpel projectje zou zijn, is die gisteren weer de grond ingeboord. ;-) Tijdens een ritje in het donker bleek de totale dashboard verlichting niet te werken. Op zich geen probleem. Is wel weer te fiksen dacht ik. (blauwe tacho ;-) Helaas halverwege de rit deden de richtingaanwijzers het niet meer. En ook de remlichten toonden geen teken van leven. Gelukkig geen diender tegen gekomen. ;-)

Dus er is serieus werk aan de winkel. Morgen maar weer zekeringen controleren. Alhoewel ik denk dat er wat ernstigers aan de hand is.

Ik wil de wagen zo graag mooier maken maar voorlopig ben ik met het technische deel bezig. Dat is uiteraard ook het belangrijkste. Want echte schoonheid zit vanbinnen.

Gelukkig wordt het mooi weer zodat ik lekker in de tuin bezig kan. Alle lezers een fijn weekend en veel tour en of sleutel plezier.
Het probleem is helaas niet opgelost. :-(( Richting aanwijzer werkt nog niet! Zekeringen gecontroleerd en zijn in orde. Alarmlichten werken wel! Ook het parkeerlicht doet het. Alleen als ik de richting aanwijzer aanzet gaat alleen het lampje in de teller bak branden. Niet knipperen. Ook de richtingaanwijzers branden dan niet continu. Auto van contact af.. dan gaat netjes het parkeerlicht branden. Grrr ik snap het niet.

Plaatje tijdens de werkzaamheden:

Had ik het pas met jelui over de Karmann Ghia die naar de buurman is gegaan. Ik had werkelijk geen idee wanneer ik hem weer zou zien.
Maar wat toevallig. Ook vanmiddag gespot:

Hij is nog lang niet af, maar wat een gaaf project!!
Stevige to-do-list, dus die Golf wordt wel weer wat. thumbs up Een vroege Cabriolet is nog door weinig liefhebbers ontdekt, dus je kunt wel eens net voor de grote stroom aan zijn. Wat betreft je elektronica-storingen, ik zou op de zekeringkast gokken.
Geen toen!

Dat wil zeggen geen geschiedenis bij de auto.
Misschien kom ik er ooit wel achter. Toch weiger ik te geloven dat de wagen een miskoop is.
Er zit een vrij nieuw cabriodakje op en redelijk nieuwe banden.
Dus iemand moet er wat in gezien hebben. Zoals ik dat nu ook doe. ;-)
Toch is er niet goed voor de wagen gezorgd. Het lakwerk is abominabel slecht bijgewerkt en het interieur compleet uitgeleefd.
Daarentegen is de wagen voor zover ik na kan gaan wel redelijk "hard"
Natuurlijk ben ik wat rottere plekjes tegen gekomen maar tot nu toe niets APK onwaardig in mijn ogen.
Komende week een afspraak bij de garage voor een APK diagnose dat moet meer duidelijkheid brengen.

Wish me luck! ;-)
't Is alsof de zwarte Polo het ruikt.
Mocht er uit zijn grote broer de Golf iets moois ontstaan wordt hij op het tweede plan geschoven.
Deze week wilde hij niet starten. Accu overleden ;-(
Heb hem zaterdag maar verwend met een spiksplinternieuwe.
Wellicht dat hij nu het portierraam ook weer spontaan wil laten zakken. Of omhoog.
En het abs verklikkerlichtje mag ook wel weer uitgaan nadat de motor gestart is. ;-)

Vanmiddag nog een toertje met de Cabrio gemaakt.
Knipperlichten en remlichten werken weer!
Lag toch aan een zekering! Niet goed gekeken dus.
Misschien binnenkort maar eens een multimeter aanschaffen.

Daarnaast nog even in de tuin gekeken wat er nog aan velgen lag die zouden kunnen passen:

Ben er nog niet uit welke ik de mooiste vind. ;-)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close