BMW M140i

Gepost door iDutchman 
bullsh*t post.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2014 16:38 door Stefan-Autoweek-Amsterdam.
Update:

Parkeersensoren zijn nu ook geplaatst. 4 stuks achter. De 'lelijke' gaten in die GT-line bumper zijn nu dus ook weg! Ik vind het geslaagd!
En het is ook wel handig om te hebben smiling smiley

Happy!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2014 16:37 door Stefan-Autoweek-Amsterdam.
UPDATE:

Momenteel ben ik bezig een Google Nexus 7 (huidige model) in te bouwen als entertainment/navigatiesysteem.
Hiervoor gebruik ik de originele Renault behuizing die om het TomTom scherm zit.

Her ziet er nu zo uit (WORK IN PROGRESS).

Van dit:

naar dit:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-06-2014 23:10 door Stefan-Autoweek-Amsterdam.
Grappig idee zeg! Jammer dat een telefoon redelijk traag opstart, want met dual-sim zou je m ook gewoon als telefoon/carkit moeten gebruiken. Dat zou helemaal top zijn
Ik heb nu mijn iPhone via Bluetooth verbonden voor telefoontjes etc. Als ik de Nexus 7 via bluetooth ga verbinden voor de audio via de boxen van de auto, dan verlies ik mijn iPhone connectiviteit. Ik moet daar nog iets op verzinnen. Tevens zal ik het kleine display wat nu in de Renault zit (de bediening van de radio etc) moeten verwerken op een plek dat ik het nog steeds kan zien.

Ik wil immers niet 'blind' moeten kiezen tussen radiozenders of bluetooth apparaten via de controls op het stuur. Lastig, nog.
Nou, het is me gelukt. De Nexus 7 zit volledig ingebouwd en is via bluetooth aangesloten op de speakers. Zodoende kan ik dus ook alle controles van het stuurwiel gebruiken.

Voor:

Tijdens:

Na:

Het ziet er m.i. geweldig uit en het werkt perfect. Als iemand vragen heeft, shoot!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2014 17:15 door Stefan-Autoweek-Amsterdam.
Gaaf. thumbs up En kan het er nog een beetje eenvoudig uit, voor een update van je telefoon bijvoorbeeld?
Joël D.
Gaaf. thumbs up En kan het er nog een beetje eenvoudig uit, voor een update van je telefoon bijvoorbeeld?

Ja! De behuizing zit gewoon vastgeklikt en is eenvoudig weer los te maken. Dit als je bijvoorbeeld een andere tablet wil plaatsen etc. Verder kan ik de tablet middels de USB kabel (onderaan het dashboard) gewoon aansluiten op de laptop etc. smiling smiley
En de info die op het standaard Renault schermpje stond? Waar heb je die nu?
Barri
En de info die op het standaard Renault schermpje stond? Waar heb je die nu?

Die zit in de behuizing achter de tablet gemonteerd. Ik vind het geen probleem gezien ik alles prima kan bedienen.
De tablet verbindt automatisch met de auto via bluetooth wanneer ik de auto start en voor audio kan ik drukken op de radio knop (en met stuurwiel scrollen tussen zenders) of ik druk op media en dan wordt bluetooth geactiveerd voor audio.

Ik heb het een dag getest en het werkt perfect. Ik heb nadrukkelijk voor een bluetooth verbinding gekozen gezien ik dan alle stuurwiel features blijf houden (wat bedienen gewoon makkelijk maakt).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2014 15:34 door Stefan-Autoweek-Amsterdam.
Netjes gedaan! Enige nadeel dat ik zou kunnen bedenken is dat je nu geen handsfree belletjes meer kan doen omdat je Nexus verbonden is met de bluetooth van de auto ipv je telefoon.
reiernumans
Netjes gedaan! Enige nadeel dat ik zou kunnen bedenken is dat je nu geen handsfree belletjes meer kan doen omdat je Nexus verbonden is met de bluetooth van de auto ipv je telefoon.

Ook dat is niet echt een probleem! Beide apparaten (iPhone en Nexus) verbinden tegelijkertijd met de auto. Dit betekent dus dat ik gewoon handsfree kan bellen en/of gebeld worden terwijl ik de Nexus gebruik.

Het leukste feitje van deze Nexus dashboard install is de prijs. Een totaal van €240 (€190 ongeopend tweedehandsje op Marktplaats | €35 Behuizing onderdeel en de rest voor wat apps en dingen).

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-04-2015 20:19 door iDutchman.
Voor mensen die interesse hebben hoe dit dan werkt etc of dit zelf willen doen. Ik heb evt. een kort (3 minuten) demonstratiefilmpje.
Het is me namelijk opgevallen dat zoiets dergelijks nog nooit met dit model auto is gedaan (althans, niet dat ik weet).

YouTube film:
[youtu.be]
Nou, ik heb vandaag weer iets aangepast aan de auto. Ik vind de 'Bose' pianolak afwerking op veel van de interieur delen erg mooi dus heb nu zelf ook de luchtroosters vervangen met deze onderdelen. Ook de lange strip over het dashboard is nu hoogglans zwart.

De onderdelen zijn afkomstig van een sloop 2013 Megane Estate Bose.

Before:
(aluminium look strip + zilvere en matzwarte luchtroosters)

De luchtroosters:

Tijdens:

After:

Nog best een hoop werk. Het midden en linker luchtrooster vielen mee maar voor de dashboard trip moest de gehele glovebox eruit. En tja, wonend in Amsterdam op 1 hoog betekent dat je de klus gewoon geparkeerd op straat moet klaren winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2015 15:14 door Stefan-Autoweek-Amsterdam.
Verwacht je niet dat je nu juist last gaat krijgen van schitteringen van straatverlichting, de zon, etc.?

Ik heb er menig over horen klagen die in een Bose rijden.
adinsx
Verwacht je niet dat je nu juist last gaat krijgen van schitteringen van straatverlichting, de zon, etc.?

Ik heb er menig over horen klagen die in een Bose rijden.

Absoluut niet bij stilgestaan. Het ziet er naar mijn mening mooi uit. Mocht dit echter een daadwerkelijke issue zijn, dan kan je de boel altijd nog terugzetten. Ik behoud de onderdelen natuurlijk smiling smiley
Voor wat betreft dat handsfree bellen: Is het niet gewoon mogelijk om in die Nexus 7 een simkaart te drukken? Gewoon een tweede kaartje aanvragen voor je huidige contract, die in de Nexus stoppen, eventueel een bt-handsfreekit kopen en klaar ben je smiling smiley
Dat heb je ergens gelezen, PauseBreak? Ik heb namelijk al lang niet mee geschreven over dat bluetooth verhaal. De Nexus 7 en iPhone verbinden beide tegelijkertijd. Er is dus geen probleem smiling smiley

Wat betreft de simkaart: de Nexus 7 die ik heb is Wifi Only en dus kan er geen simkaart in. Anders zat er sowieso al een simkaart in voor data onderweg. Ik heb echter alles offline (spotify) en GPS werkt uiteraard zonder internet. Soms thether ik ook via m'n iPhone, werkt prima

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-04-2015 20:24 door iDutchman.
Toffe wagen hoor, met mooie updates!

Ik zou zelf alleen wel een beetje huiverig zijn voor een ex-huurauto... Men zegt toch altijd, don't be gentle, it's a rental?
Maar goed, hij's nog wel erg jong natuurlijk. En zelf heb ik een 12 jaar oude auto die vroeger een demo van de importeur is geweest en dus waarschijnlijk vaak gebruikt is voor tests in de verschillende autobladen, dus eigenlijk moet ik daar niks over zeggen grinning smiley Al kwam ik achter dat laatste pas nadat ik 'm gekocht had.
Ja, dat is ook zo RicoVid. Maar met een KM stand van 2850 en 6 maandjes oud zit het we snor winking smiley
Ik ben er nog steeds heel blij mee en kijk er elke dag met trots naar.

Demo auto's zijn ook altijd interessant! Scheelt toch wat op een dan ook nagenoeg nieuwe auto met volle garantie.
Mijn auto is 12 jaar oud en ik heb hem nu een maandje, dus geprofiteerd van dat het een demo was heb ik ook niet echt ofzo grinning smiley

Wat ik meer probeerde te zeggen is dat mijn auto destijds waarschijnlijk ook misbruikt is door de diverse autobladen voor allerlei acceleratiemetingen enzo. En in die paar duizend kilometers die jouw auto gereden heeft lijkt het me sterk dat er veel kapot gemaakt kan worden en anders had je vast ook wel gemerkt inmiddels gok ik zo.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-01-2015 17:50 door RicoVld.
Ik heb al gelangere tijd last van vrij veel vocht in de achterunits. Is dit normaal, zie foto:

Het vocht zit zelfs in het midden van de unit. Tevens piepen de remmen flink de laatste tijd.
Is dit het waard om even mee langs de dealer te rijden? Of kan dit geen kwaad?

Met name aan de Mégane rijders onder ons, wat zou jij doen?

EDIT: Ik zie nu dat het vandaag alleen de linkerlamp is. De rechter heeft geen vocht.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-02-2015 17:28 door Stefan-Autoweek-Amsterdam.
De Mégane is vandaag bij de Renault dealer geweest en er is een nieuwe unit besteld. Uiteraard onder garantie. Top thumbs up

EDIT: De nieuwe unit is netjes gemonteerd. Binnen 30 minuutjes opgelost! smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-02-2015 11:25 door iDutchman.
Geen problemen gehad moo. een Spaanse auto bij Nederlandse dealer?
PPSH
Geen problemen gehad moo. een Spaanse auto bij Nederlandse dealer?

Nee, gélukkig niet. Toen ik met de Mégane kwam gingen ze er wel vanuit dat ik in systeem stond dus later op de dag werd ik gebeld omdat de Mégane niet vindbaar was in het systeem van Renault Nederland. Ik vertelde dat de Mégane geïmporteerd was en het was gelijk in orde.

Bij het vervangen van de lamp moest ik eenmalig een documentje invullen (Arend Auto) en nu ben ik bekend bij de dealer (onderhoud gaat ook hier plaatvinden).

Er zijn overigens al best wat dingen vervangen onder garantie in de 13 maanden dat ik de Mégane bezit:

1. Koelvin (voor het motorblok) was defect waardoor de motor oververhit raakte in de zomer. Dit is bij Renault Nieuwendijk (Hoofddorp) onder garantie vervangen. Probleem was, logischerwijs, gelijk opgelost. Ik hoor nu ook daadwerkelijk die koelvin stoppen als de motor wordt uitgeschakeld.

2. Airco buizen/leidingen zijn vervangen omdat er een soort van 'gegrom' uit het airco systeem kwam. Dit is ook onder garantie gebeurd.

3. Het linkerachterlicht (niet het deel in de achterklep). Ook garantie (en bij Renault Arend Auto in Amsterdam)

Ik ben blij dat ik dus gewoon garantie heb want er waren dus wel wat serieuze zaken in de jonge maanden van deze Mégane. Ik ben daardoor wel ietwat huiverig als ik ook maar een 'raar' geluidje hoor, maar vooralsnog is het nu OK. Ja, ik hoor soms licht 'getik' uit het meest linker airco luchtrooster als de airco/verwarming aanstaat. Dat wellicht nog eens laten onderzoeken.

De Mégane is nu 20 maanden oud (oftewel 1.,66 jaar)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-02-2015 14:51 door iDutchman.
Ik heb je pagina ook ff gelezen, tof idee die Nexus 7.

Weet niet of ik het zelf zou doen maar het ziet er echt heel netjes uit, en het werkt zo te zien al sneller dan R-link.
Nissan GT-R, awesome
Ik heb je pagina ook ff gelezen, tof idee die Nexus 7.

Weet niet of ik het zelf zou doen maar het ziet er echt heel netjes uit, en het werkt zo te zien al sneller dan R-link.

Thanks! Het bevalt tot op heden nog altijd érg goed! Ik heb het wéer wat netter gemaakt door nog een plastic bezel om de Nexus te monteren. Ik zal er even een foto van maken, binnenkort!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-03-2015 16:49 door iDutchman.
Een voordeel van een tablet is het feit dat je het OS ten alle tijden volledig kan veranderen. Zo heb je dus telkens weer een andere look en feel in je auto thumbs up. Momenteel heb ik het lekker overzichtelijk gemaakt maar met, naar mijn mening, nog wel een mooie vormgeving:

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-04-2015 20:27 door iDutchman.
Je kan nog zo zuinig zijn....

Vanochtend heeft iemand een uitwijk manoeuvre uitgehaald en is zodoende op mijn rijbaan gekomen. Met als gevolg schade linksvoor aan de auto.
Beide zijn we all risk verzekerd, dus na het invullen van het schadeformulier gelijk doorgereden naar het autoschade bedrijf naar keuze.

De velg is flink beschadigd en schaafplekken rondom de wielkas en tevens is de bumper lichtelijk ontzet. Gelukkig is het niet mijn schuld en heb ik er verder geen last van. Vervelend is het echter wel. Kosten: €1100

Dinsdag 17 Juni wordt de auto afgeleverd en de schade gerepareerd! Voordeel: de doorn in het oog zijnde steenslag wordt grotendeels overgespoten gezien de bumper geheel gedaan dient te worden
Maar even een update:

Schade is alweer gerepareerd en ik ben nog steeds érg te spreken over de Mégane. Hier wat foto's van woensdag (warm!)

We staan nu op 28.500KM smileys with beer. Niks op aan te merken!
Morgen met de auto naar Frankrijk, ongeveer 1100KM. Helaas heb ik van de week door geheel eigen schuld een stoeprandje meegepakt. Een liesbreuk in de linkerachterband als gevolg. Balen want ik had beide achterbanden 5 weken geleden vervangen. eye popping smiley

Maar goed, ik moest nog 200KM rijden en de liesbreuk was gélijk zichtbaar, dus dan maar even het reservewiel erop!

Vandaag de auto gewassen en in de wax gezet (nieuwe band zit er weer op) en helemaal ready to go:

Monello Non-Ferro aan 't werk:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-07-2015 00:01 door iDutchman.
Eigenlijk niet veel te melden. De Mégane doet het goed! Wel heb ik recent een sierstuk laten monteren aan de achterkant. Ik vind dit persoonlijk mooi staan. De originele demper heb ik behouden aangezien een toename in geluid niet wenselijk is.

Huidige kilometerstand: 41500

Vandaag:

Op de planning voor de winter staat:

1. Velgen laten poedercoaten/herstellen (vooral rechtsvoor is gehavend, de rest hier en daar klein plekje)
2. 2 kleine pitjes herstellen
3. lichte bumperschade/krassen laten herstellen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2015 19:49 door iDutchman.
Dank beide! Ik vind het ook erg netjes staan smiling smiley
Ah dit topic had ik nog niet gezien, heerlijke Megane, en dat scherm wat je geplaatst hebt echt geniaal thumbs up
Bofkont
Ah dit topic had ik nog niet gezien, heerlijke Megane, en dat scherm wat je geplaatst hebt echt geniaal thumbs up

Thanks! Het werkt nog altijd voortreffelijk! Super om te zien overigens hoe jij voor de Mercedes zorgt!
Vraagje aan allen hier:

Ik heb erg véel steenslag op de motorkap (20+ putjes) welke echt een doorn in het oog zijn. Kent iemand een goed adres om dit voor een schappelijke prijs te laten herstellen? Liefst in de buurt van Amsterdam
Mooie Megane. Volgens mij heeft ie al wel een achterschade gehad. Achterklep en bumper hebben flink kleurverschil.
Kristian
Mooie Megane. Volgens mij heeft ie al wel een achterschade gehad. Achterklep en bumper hebben flink kleurverschil.

Dank voor je reactie. Ik heb de Mégane sinds 2900km op de teller. Ik heb na aanschaf de standaard bumper laten vervangen voor een GT-Line model (de auto heeft immers ook een GT-Line neus). In het écht is er overigens 0,0 kleurverschil zichtbaar. smiling smiley
Kun je ze niet opvullen met je lakstift en dan de motorkap laten polijsten? Helpt ook al een heleboel.

Op deze foto lijkt de bumper echt een andere kleur te hebben dan de zijkant.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close