der Magistrat: Fiat Regata 70 (1988)

Gepost door der Magistrat 
Voor hen die het adviestopic gevolgd hebben, hier het vervolg. Zoals de titel al onthult, de auto is gekocht!
Edit 30-05-2014: de auto is vandaag verkocht.

Vandaag was het zover, we hadden een Xsara gehuurd (via een particulierenverhuurwebsite) en we zijn naar een dorpje vlakbij Saint Malo gereden. De afspraak was bij een 'maison de retraite', het cliché 'van een oud omaatje geweest' kwam vanzelfsprekend direct naar boven. Daar aangekomen troffen we een oudere mevrouw (85) met wandelstok aan: cliché lijkt te kloppen. Op de parkeerplaats stond een blauw autootje, een 309 in de 'Oceane' uitvoering. Deze is, zoals de naam eigenlijk al zegt, vooral blauw. Zelfs de volledige vloerbedekking is blauw, best leuk en origineel. Het dashboard is wat grauw, dus een beetje kleur heeft de auto wel nodig. Zonder te aarzelen gaf de eigenaresse ons de sleutels en we konden een stukje gaan rijden.

We herkenden ons al rijdende al snel in de recensies van andere 309-eigenaren: een simpel autootje met veel comfort. We maakten een tussenstop om eens rustig in de natuur naar de 309 te kijken. Toen ontdekten we een krasje her en der, maar nergens tekenen van roest of iets wat daar op begint te lijken. Wel schrokken we wat van olieresten rond de motor, dat was iets om te bespreken bij terugkomst. Verder niks dan lof, de auto stond al een maand stil maar had geen enkel probleem om te starten of met rijden, de acceleraties verliepen best vlot (voor onze normen).
Het ritje van een kleine 20 minuten leek ons wel voldoende om naar de 85-jarige dame terug te keren. We gaven aan wat we hadden gezien in de motor en ze gaf aan dat de auto net drie maanden geleden gekeurd was en ze zocht het nummer op van haar vaste monteur. Ik heb vervolgens de monteur gebeld die verrassend veel van de auto leek af te weten, eigenlijk was zijn verhaal de bevestiging van onze vermoedens dat dit best wel eens een betrekkelijk goede auto kan zijn. Toch blijft het spannend, deze 309 is al op leeftijd en heeft ruim 110.000 kilometer gereden.

Na een enorme bureaucratische rompslomp konden we, inmiddels 6 uur later dan toen we aankwamen, weer naar huis. De eerste grote rit (bijna 100 kilometer). Ik reed zelf de Xsara naar huis, die was immers op mijn naam verzekerd. Best leuk om de hele rit naar je nieuwe aanwinst te kijken in de spiegel. Ik heb daar nog een foto van gemaakt, maar die is helaas jammerlijk mislukt dus die laat ik hier achterwege.

Nu ik nog zo enthousiast ben, hier volgen de foto's. Ik heb nog niks schoongemaakt, dus de auto is nog aardig dof.

En hier nog een reclamefotootje:

En toen. Toen moest ik de Xsara achterlaten in Rennes (waar we wonen, overigens) en daarna met onze nieuwe aanwinst terug naar huis. Helaas, dat bleek niet zomaar te gaan: de motor startte niet, ondanks verschillende pogingen. Gelukkig stonden we op een helling (helaas wel de met de neus naar boven), even naar beneden laten rollen om te draaien op een kruising en vervolgens een stukje aanduwen (ik denk dat ik moet terugkomen op het gebruik van het woord 'even' iets eerder in deze zin) en de auto deed het weer. Fijn, maar zorgwekkend. Inmiddels had ik de hypothese gecreëerd dat de auto moeite heeft met starten (eufemisme?) indien de auto warm is. Thuis aangekomen heb ik de auto geparkeerd en als test de auto proberen te starten. Inderdaad, het bekende niet-aanslaan-geluid. Verdorie, dat moeten we dus eens uitzoeken.
O ja, we hebben geen slot op de chauffeursdeur, da's ook iets waarbij het misschien wel handig is om iets aan te doen. De auto staat nu erg dicht tegen de muur aan, maar het terrein af is wellicht is niet zo handig.

Meer foto's en dergelijke volgen, nu eerst eens thuiskomen van deze intensieve dag. der Magistrat heeft nu officieel zijn eerste auto, ik ben benieuwd hoe de 309 zich houdt.

Linkje voor meer info over de 309 Oceane:
[aebergon.perso.neuf.fr]

Hier (eindelijk) een foto van mijn huidige auto

74 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-03-2018 13:16 door der Magistrat.
Zat laatst nog in de brochure te bladeren.
Hartstikke leuke auto.
Heel veel plezier er mee !
Anonieme bezoeker
Re: der Magistrat: Peugeot 309 1.1 Oceane (1992)
13-09-2013 21:46
hé, leuke aankoop deze voiture uit de Finistère. Veel plezier ervan!
Goh,
jaren terug, ik woonde nog bij mijn ouders, had de buurman een donkerblauwe 309.
En een baby...
Bevestigde de bouten voor fixatie van het kinderzitje in de daartoe voorziene uitsparingen in de C-stijl...
Resultaat: de bout kwam er dwars door grinning smiley
En over een tijdje importeren naar Les Pays-Bas? Leuk ding! thumbs up
Leuke auto!
Blijft toch 1 van mijn favoriete modellen zo'n 309, kijk ook altijd ernaar als ik er 1 langs zie rijden smiling smiley
Ziet er nog redelijk uit! Veel succes ermee!
Leuke auto hoor. Jammer van de startproblemen, hopelijk is het makkelijk op te lossen.
Gaat het om een 1.1 met of zonder injectie?
Grappig, links een BX spiegel en rechts een 205 spiegel smiling smiley.
Dank voor de reacties tot dusver. Het gaat om een 1.1 met manuele choke, zonder injectie dus.
Goed gezien van de spiegels, ik erger me aan het trillen van de linkerspiegel, op de sloop eens 309-spiegels zoeken dan. Net als, zoals je vermoedelijk ook zag, een originele wieldop voor rechtsvoor. Helaas kwam ik na wat uitzoeken tot de conclusie dat deze wieldoppen alleen op speciale versies (Green, Oceane) geleverd zijn, dat kan wat moeilijker zoeken worden.

Vandaag startte de auto ook koud belabberd, dus in plaats van naar de hypermarkt zijn we eerst naar een Peugeot-garage gereden. Daar werd ons verteld dat we dinsdag langs kunnen komen voor nieuwe bougies, dat zal wel eens kunnen helpen. Ik ga vragen of ik mag meekijken, volgens mij moet is het vervangen van bougies best eenvoudig.
Inmiddels ook de hypermarkt nog bezocht en wat poetsspullen gekocht, ik ga de auto dus morgen eens goed schoonmaken en wat extra foto's maken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-09-2013 16:44 door der Magistrat.
Volgens mij zijn die wieldoppen ook geleverd op de 205. Of is dat een andere maat?
JW01 (vanaf een Appel)
Volgens mij zijn die wieldoppen ook geleverd op de 205. Of is dat een andere maat?

Klopt, het uitloopmodel 'Génération' had ze ook!
De wieldop rechtsvoor herken ik zo gauw niet.
speedtouch
JW01 (vanaf een Appel)

Klopt, het uitloopmodel 'Génération' had ze ook!
De wieldop rechtsvoor herken ik zo gauw niet.

Ah, thanks!
Logisch ook, gewoon goedkope zooi.
Spiegels van een 205 passen ook smiling smiley

Leuke wagen, trouwens winking smiley

De auto is al ietsje schoner, al moet het manuele poetsen nog beginnen. Verder kunnen we helaas pas volgende week maandag terecht bij de dealer, gek genoeg, dus we besparen de 309 maar even tot die tijd.
Het internet wordt als het goed is morgen geleverd - we wonen hier pas 2 weken - dus dan kan ik nog wat extra foto's (inclusief detailfoto's van wat ongelukkige schade) tonen.
Barri
Dat blauwe tapijt! Fantastisch! thumbs up

Ik was net hetzelfde aan het denken! Fleurt het hele interieur in één klap op; wel lastig om te onderhouden denk ik...
Erg gaaf hè. Ik denk dat dat onderhouden nog best meevalt gezien de staat ervan, al liggen er wel verschillende matten op. Niet erg eenvoudig te stofzuigen, echter. Vooraan (bestuurderszijde) zitten allemaal naalden (van die bomen, niet die andere), echt een verschrikking om die eruit te krijgen.

Inmiddels is de auto op onze naam verzekerd, als ik een attest krijg van mijn oude werkgever voor slechts 2 tientjes per maand inclusief Europapechassistentie, niet verkeerd!
Vind het ook een gave wagen. Vroeger hadden we thuis een 309 XE Allure. Rood. Prachtige wagen.

Op MP staat nu ook een phase 1 309 die ik wel heel tof vind. Helaas niet de tijd en geld voor.

Over een jaar ga ik op zoek naar een phase 1 205 CTi 1.6 (liefst grijs, rood of wit) of een mooie 309 (staat in België een mooie GTX (GTi met 1.6 motor) die een beetje duur is).

Waarom phase 1 205? Oranje pinkers geven 'm iets sympathiekst smiling smiley

Maar die 309 van jou is ook gewoon gaaf. Zeker met dat blauwe tapijt! Voor de rest lekker basic. Geen extra electronica, gewoon lekker genieten van het rijden.
De 309 was een perfecte auto voor mij, in 1986 had ik een 309 Profil 1.4 met LPG, wit, vijfdeurs en in 1989 kocht ik een beige 309 XR 1.4 injectie, deze laatste ging er als een speer vandoor. Heb er prima mee gereden, met allebei, stond alleen voor onderhoud in de garage. Peugeot had het lakwerk toen al goed onder controle.
Leuk om weer eens een 309 te zienthumbs up. We hebben meerdere 309's gehad, en altijd fijne reis genoot geweest. Gelukkig heb ik altijd mijn 39GTI16 nogcool smiley, ook met dat prachtige blauwe tapijt.

Mijn eerste was een 1.3, helaas total loss gereden, ook nog een paar 1.4 gehad, en dat waren inderdaad rappe auto's.

Benieuwd naar de volgende updates.
Leuke aanwinst.
Mooi ook om een aankoop in zijn thuisland mee te lezen.

Permanent in Frankrijk gevestigd?

Als de auto koud slecht start, kan ook aan het brandstofgedeelte liggen. Doet de manuele choke het wel?
Zeker als de auto bij warme motor ook niet start.. ligt een oorzaak in de brandstoftoevoer eerder voor de hand.
(dus carburateur)

Maar, met bougies beginnen is een relatief eenvoudige, voordelige stap.

Harm78
Grappig, links een BX spiegel en rechts een 205 spiegel smiling smiley.

Ach, Mercedes monteerde in die jaren rechts ook een kleinere spiegel dan links. winking smiley
De "BX" spiegel was standaard op de 309. Maar volgens mij is de hele voorste deur uitwisselbaar met een 205 :P
Inmiddels al ruim 2000 kilometer gereden en dat ging allemaal erg soepel. Wel zijn we helaas een van de karakteristieke wieldoppen verloren. sad smiley We zijn net even langs geweest bij de autosloper, die had blijkbaar geen wieldoppen? Ik ga maar eens online kijken dan, vier bijpassende, originele wieldoppen hebben vind ik op dit moment prioritair.
Verder is de auto eens goed gewassen afgelopen weekend, jammer genoeg zie je dan de krassen des te beter. Nu, het is lekker weer dus ik ga nog even borrelen. Dit weekend volgen nog wat foto's van een erg schone 309.

Kleine technische update: startproblemen zijn nauwelijks meer aan de orde, wel schijnen er twee bougies 'vast' te zitten? De monteur wilde ons de hoge kosten besparen en heeft die dus niet vervangen. Overigens hebben we nu helaas ook zo'n modern kenteken en dus niet meer het karakteristieke zwartwitte plaatje. Daarover dus later meer, maar ik snap dat jullie op m'n lippen hangen dus een update moest nu wel eens volgen. winking smiley
Is het niet toegestaan op deze wagen een nieuwe zwarte plaat aan te vragen maar dan met de nieuwe combinatie? Ik heb ze in FR wel gezien! Of mag dat alleen als je een CG collection hebt?

edit:
deze [www.mineralogique.fr]
of
[www.plaque-immatriculation-auto.com]

edit 2:

het mag dus:
" Ma voiture a 35 ans mais je n'ai pas de carte grise collection. J'ai droit aux plaques noires ? "
OUI. UNIQUEMENT SI la date de la dernière immatriculation est antérieure au 1er janvier 1993

dus je auto mag de zwarte platen voeren volgens de wettekst big smile smiley

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2013 18:28 door ginkelvanmichiel.
ginkelvanmichiel
Is het niet toegestaan op deze wagen een nieuwe zwarte plaat aan te vragen maar dan met de nieuwe combinatie? Ik heb ze in FR wel gezien! Of mag dat alleen als je een CG collection hebt?

edit:
deze [www.mineralogique.fr]
of
[www.plaque-immatriculation-auto.com]

edit 2:

het mag dus:
" Ma voiture a 35 ans mais je n'ai pas de carte grise collection. J'ai droit aux plaques noires ? "
OUI. UNIQUEMENT SI la date de la dernière immatriculation est antérieure au 1er janvier 1993

dus je auto mag de zwarte platen voeren volgens de wettekst big smile smiley

Hè verdorie! Ik vind het wat zonde van het geld om nu weer nieuwe te vragen, jammer. Wel fijn om te weten, voor de volgende auto dan maar.

Zo. Afgelopen weekend bij mijn ouders de auto eens goed gewassen. Een handschoentje, een microvezeldoek,twee emmers en het grote werk kon beginnen. Wat veel kleine, vieze plekjes zaten er op de auto. Ik vermoed iets van hars of iets anders van een boom, erg moeilijk om te verwijderen. De auto oogt grosso modo veel schoner nu, al zie je her en der wel kleine plekjes in de lak van bijvoorbeeld vroegere vogelpoep. Verder zie je de krasjes nu ook veel beter, is dat 'kleien' waar ik over heb gelezen daarvoor geschikt? Want, beste lezer, je zal begrijpen dat deze student met auto geen polijstmachine aanschaffen gaat.smiling smiley
Helaas was onderstaande reinheid maar van korte duur, wegens een ingewikkeld conflict (waarover wellicht later meer) met de buur kan de auto nog niet in de garage en staat de auto dus buiten. Een regenbui gecombineerd met saharazandwind zorgt voor een blauw stofmonster. Fijn. Laat ik de inleiding maar afronden met de 'Dit was het nieuws'-stelling: Gelukkig hebben we de foto's nog:

Ik was toch aan het fotoshoppen, een Nederlands kleurtje leek me wel leuk. Triest gezicht wel, zo zonder de wieldop.sad smiley

Het is warboel geworden met het weggummen van het kenteken, ik heb pas halverwege het fantastische programma 'PaintNET' gebruikt, daarvoor Paint (wat te zien is, denk ik). Ik zag op leboncoin.fr steeds mensen hun kentekens weggummen, dus voor de zekerheid doe ik dat dan ook maar. Geen idee wat je ermee kunt, maar het voegt ook niet echt iets toe. Alhoewel, de 205 in het midden vind ik persoonlijk wel 'leuk'. Niet echt leuk, maar zo'n beetje het leukst haalbare bij een te verkrijgen kenteken.
Het is dus nu officieel: de auto staat op mijn naam!
Dit weekend 'even' naar familie gereden om er wat verjaardagen te vieren en de auto eens goed te testen en 'in te rijden'. Afgezien van dat ze nog steeds niet heel erg soepel start, met name indien warm, doet de auto het verder fantastisch. Er was eerst wat olielekkage, maar na het vervangen van eh, ja het deksel van de koppakking? Nee, eerlijk gezegd weet ik niet heel goed wat hij heeft vervangen, maar ik vermoed snel hieronder een reactie hierover te vinden. Nee, de koppakking was nog niet nodig (want duur), dus er is iets wat er net boven zit vervangen, ik vermoed de behuizing ('deksel') maar de naam ontgaat me even. Inclusief nieuw kenteken was ik 150 euro aan reparatiekosten kwijt, op zich wel te verwachten bij een oudere auto. Nu houd ik de motor regelmatig in de gaten en zie ik niks van olielekkage meer gelukkig, dus ik lijk te ontkomen van een dure koppakkingreparatie.
Qua verbruik schat ik in - heel exact heb ik het nog niet gemeten - dat ik zo tussen de 1:16 en 1:17 zit, maar dat ga ik nog wel eens precies bijhouden. Lastig is wel dat de auto, naar ik vermoed, geen E10 lust (ik durf het in elk geval niet aan), dus soms moet ik wat langer zoeken voor (goedkope) benzine. Gelukkig kost de benzine hier relatief weinig, ik had afgelopen weekend 1.58p/l voor E98 betaald.

Vandaag dus naar de sloop gegaan. Wat een hoop narigheid daar zeg, je wordt er triestig van. Twee 205'jes stonden er, maar al ongelooflijk kaal geript. Wieldoppen had de beste man ook niet zoals hierboven beschreven, oftewel, zonder iets te kopen zijn we weer naar huis gegaan. Een specifieke vraag: weet iemand of de stangen om de achterklep open te houden dezelfde zijn in een 205? De achterklep blijft niet open staan, mijn dierbare eega heeft al een tweetal keren de vrij grote klep op haar hoofd laten vallen (och, och ...), het zou eigenlijk ook wel fijn zijn als dat gewoon werkt.

Erg veel lijkt er niet gereden te gaan worden, ik vermoed dat mijn vriendin en ik wel onder de 5000km p/j gaan blijven. Ik heb er alle vertrouwen in dat de 309 deze klus de komende tijd makkelijk gaat klaren.
Stangen even opmeten en de aansluitingen even checken. Met een beetje geluk zijn die van een BX, Xantia of 306, 205 hetzelfde.
Wellicht die van een Laguna of Megane ook wel.

Wieldoppen wellicht via internet te vinden?
Mooie 309!
Als ik geld heb(lees: ik ben nog geen 18) zou ik ook wel zoiets willen!

Maar ik snap even iets niet..
je bent student, je ouders wonen in NL maar je hebt een auto op Frans kenteken?
Hoe heb je dit geregeld( ik ben er voor t gemak even vanuit gegaan dat je nog bij je ouders woont! )
Larscbo
Mooie 309!

Hoe heb je dit geregeld( ik ben er voor t gemak even vanuit gegaan dat je nog bij je ouders woont! )

Dank.
Ik woon in Frankrijk, dus dan is een Franse auto betrekkelijk logisch? Ik studeer hier in het kader van 'Erasmus', het Europese studentenuitwisselingsproject.
Leuk zo'n 309 en op Franse platen toch nog net wat leuker. winking smiley

der Magistrat
Kleine technische update: startproblemen zijn nauwelijks meer aan de orde, wel schijnen er twee bougies 'vast' te zitten? De monteur wilde ons de hoge kosten besparen en heeft die dus niet vervangen.
Vervelend, zeker als dat de startproblemen zou oplossen. Schroefdraad verpest? (Door verkeerd indraaien door vorige eigenaar?)

der Magistrat
Er was eerst wat olielekkage, maar na het vervangen van eh, ja het deksel van de koppakking? Nee, eerlijk gezegd weet ik niet heel goed wat hij heeft vervangen, maar ik vermoed snel hieronder een reactie hierover te vinden. Nee, de koppakking was nog niet nodig (want duur), dus er is iets wat er net boven zit vervangen, ik vermoed de behuizing ('deksel') maar de naam ontgaat me even.
Kleppendekselpakking?
Dakloos
Leuk zo'n 309 en op Franse platen toch nog net wat leuker. winking smiley

der Magistrat
Kleine technische update: startproblemen zijn nauwelijks meer aan de orde, wel schijnen er twee bougies 'vast' te zitten? De monteur wilde ons de hoge kosten besparen en heeft die dus niet vervangen.
Vervelend, zeker als dat de startproblemen zou oplossen. Schroefdraad verpest? (Door verkeerd indraaien door vorige eigenaar?)

Geen idee, ik ben op zich wel aardig vaardig in het Frans, maar een technisch gesprek over de motor ligt nog niet echt voor de hand. De vorige eigenaar was een oude vrouw, wel deed ze haar onderhoud bij een bevriende monteur die zelfs de auto kwam halen (+/- 15km enkele reis). Wat ik daarmee wil zeggen? Nou ja, de monteur lijkt me in elk geval sympathiek, zo liet zij ook wel uitschijnen. Of hij ook echt heel vaardig is in het onderhouden van auto's, dat weet ik echter niet.
Ik ben inderdaad benieuwd wat het vervangen van die 2 bougies tot gevolg zal hebben, bijvoorbeeld een beter startende auto. Echter vrees ik dat de hoge kosten de investering niet waard is, zeker omdat de auto het verder gewoon goed doet. Of zou er op de lange termijn een probleem kunnen ontstaan hierdoor?

der Magistrat
Er was eerst wat olielekkage, maar na het vervangen van eh, ja het deksel van de koppakking? Nee, eerlijk gezegd weet ik niet heel goed wat hij heeft vervangen, maar ik vermoed snel hieronder een reactie hierover te vinden. Nee, de koppakking was nog niet nodig (want duur), dus er is iets wat er net boven zit vervangen, ik vermoed de behuizing ('deksel') maar de naam ontgaat me even.
Dakloos
Kleppendekselpakking?

Ja, dat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2013 13:34 door der Magistrat.
der Magistrat
Geen idee, ik ben op zich wel aardig vaardig in het Frans, maar een technisch gesprek over de motor ligt nog niet echt voor de hand.
Dat was ook mijn ervaring. Ik dacht wel een beetje Frans te spreken en een redelijke basiskennis van motoren te hebben maar de combinatie blijkt lastig. Het is wel een verschil of de bougie gewoon met veel kracht vastzit, vastgeroest zit of de schroefdraad verpest is. Het laatste is een dure grap, voor de andere gevallen zijn wel trucjes (bijv. warmstoken/WD40). Maar ik vrees dat de monteur dat al geprobeerd heeft...

der Magistrat
Ik ben inderdaad benieuwd wat het vervangen van die 2 bougies tot gevolg zal hebben, bijvoorbeeld een beter startende auto. Echter vrees ik dat de hoge kosten de investering niet waard is, zeker omdat de auto het verder gewoon goed doet. Of zou er op de lange termijn een probleem kunnen ontstaan hierdoor?
Ik weet niet hoe hoog de kosten zijn, maar als de auto het verder goed doet kun je er waarschijnlijk nog lang mee rijden. Uiteindelijk moeten bougies natuurlijk een keer vervangen worden anders heb je een 2-cilinder. winking smiley
der Magistrat
Larscbo
Mooie 309!

Dank.
Ik woon in Frankrijk, dus dan is een Franse auto betrekkelijk logisch? Ik studeer hier in het kader van 'Erasmus', het Europese studentenuitwisselingsproject.

Wat leuk, een mede Erasmus Fransoos op het forum! Er zijn maar weinig Nederlanders die in het kader van een Erasmus uitwisseling naar Frankrijk gaan, althans binnen mijn kenniskring zijn het er maar weinig. Wat studeer je en hoelang blijf je in dit mooie land?

Gave 309, staat er voor zijn leeftijd nog zeer netjes uit. Als ik zie hoe sommige betrekkelijk nieuwe auto's er hier bij rijden, zowel technisch als schades, vraag ik me al af hoe groot de Franse slag is bij de controle technique.

Groeten uit 63!
RRL

Wat leuk, een mede Erasmus Fransoos op het forum! Er zijn maar weinig Nederlanders die in het kader van een Erasmus uitwisseling naar Frankrijk gaan, althans binnen mijn kenniskring zijn het er maar weinig. Wat studeer je en hoelang blijf je in dit mooie land?

Gave 309, staat er voor zijn leeftijd nog zeer netjes uit. Als ik zie hoe sommige betrekkelijk nieuwe auto's er hier bij rijden, zowel technisch als schades, vraag ik me al af hoe groot de Franse slag is bij de controle technique.

Groeten uit 63!

Die Franse CT is betrekkelijk eenvoudig, makkelijker dan de Nederlandse APK heb ik me door een monteur laten vertellen.
Ik studeer psychologie, de hint daarvoor was te vinden in mijn avatar.winking smiley Ik blijf hier tenminste een jaar. Wat studeer jij? En waarom in vredesnaam '63'? Dat lijkt me best een 'campagne'-rijk gebied?
O, ja. Dat geldt eigenlijk ook voor Rennes.smiling smiley
der Magistrat
Larscbo
Mooie 309!

Dank.

Ooh ik denk het te snappen, bedankt voor je antwoord!
der Magistrat
RRL

Groeten uit 63!

Die Franse CT is betrekkelijk eenvoudig, makkelijker dan de Nederlandse APK heb ik me door een monteur laten vertellen.
Ik studeer psychologie, de hint daarvoor was te vinden in mijn avatar.winking smiley Ik blijf hier tenminste een jaar. Wat studeer jij? En waarom in vredesnaam '63'? Dat lijkt me best een 'campagne'-rijk gebied?
O, ja. Dat geldt eigenlijk ook voor Rennes.smiling smiley

Tijdens mijn stage in België heb ik de tot mijn beschikking gestelde 206 tussentijds ook eens weg moeten brengen voor de CT, heb mij daar ook al verbaasd over hoe snel ik weer buiten stond. Ik vermoed echter dat lekke uitlaten niet door de beugel zouden kunnen, hoor hier toch met enige regelmaat gevallen voorbij komen waarbij de boel al wel langer dan een paar dagen lek is.

Minimaal een jaar blijven, dat klinkt goed! Helaas zit ik maar een half jaar hier om international business te studeren, in Nederland is het commerciële economie. Als het toegelaten wordt wil ik hier echter op zoek gaan naar een afstudeerstage.

63 is inderdaad een redelijke campagne, wel een prachtige! Zodra er hier trips worden gemaakt baal ik elke keer weer dat ik zelf geen auto heb, heerlijke wegen in een fantastisch landschap. Er waren al uitwisselingscontacten voor Parijs of Clermont-Ferrand, Parijs ben ik al vaak geweest en is bovenal flink duur. Vanwaar jouw keuze voor de campagne au nord?
Leuke auto! Zelf ook goede en minder goede herinneringen aan de 309. De DF-TB-40 was een prima kar, maar op een dag wilde ik toch de FT-GZ-40 proberen. Een grote inschattingsfout van mij (jonge bestuurder destijds), die inhaalactie zo vlak voor de Zaltbommelse brug richting Utrecht.....

Veel plezier ervan!
Dank voor de reacties.
@RRL: Rennes heeft een goede psychologiefaculteit, vandaar. 't Zit er voor jou al bijna op zeker?

Inmiddels al een ruime 3000 kilometer afgelegd, tot nu toe zonder problemen. Alhoewel, ik vind het wat zorgwekkend dat ook na een lange rit, er nauwelijks warme wind uit de roosters komt (indien de verwarming uit staat). Ook blijft de thermometer soms (met name bij snellere ritten (snelweg e.d.)) rond de 70 graden staan, terwijl als ik wat trager rijd ik vaker een 90-graden-aanduiding zie. De auto voelt verder ook warm (o.a. rond de motorkap), dus ik hoop dat de motor wel warm wordt (i.v.m. slijtage), maar dat het probleem eerder binnen de interieurverwarming te situeren valt. Voor ik eens ga polsen bij een garage, zou mijn vermoeden juist kunnen zijn?
O en nog iets: als je de koppeling ietwat hoort kraken indien je die indrukt en op laat komen terwijl de motor uit staat, kan je daar enige slijtage aan afleiden of kan dat met de ouderdom van het voertuig te maken hebben? Kan je als leek zelf zien wat de staat van de koppeling is? Anders moet ik morgen even een blik gaan werpen in de motorkap.

Dit probleempje ter zijde: de auto staat in de wax en ziet er dus netjes uit, inmiddels ben ik met iemand in onderhandeling voor (bijna-)originele wieldoppen, wat er nu op de wielen zit is toch vooral zielig.
Ik heb nog wat extra foto's gemaakt, binnenkort zal ik er nog wat toevoegen aan dit topic.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-12-2013 10:28 door der Magistrat.
Dat hij kraakt kan ook iets anders zijn (koppelingscilinder), je kan op een relatief lage snelheid de hoogste versnelling inschakelen en dan vol gas geven. Als hij dan harder in toeren stijgt dan in snelheid, dan ben je toe aan een nieuwe koppeling.
Het zit er helaas al weer bijna op, de tijd vliegt weer eens voorbij. Vanwege een half jaar studievertraging ga ik echter kijken of ik hier werk kan vinden om tot de zomer te kunnen blijven.

Ook al is het bijna appels met peren vergelijken, maar mijn 206 (1.4 HDi) kwam bij normaal rijden ook nooit boven de 70 graden uit. Enkel bij langere files of stukken door de stad liep de temperatuur op richting de 90 graden. Wanneer ik bij een vriend in zijn 206 (1.6 16v) zit komt de meter op de snelweg ook maar amper boven de 70 graden, zijn olie temperatuurmeter staat dan ook net iets onder het midden.
RRL
Het zit er helaas al weer bijna op, de tijd vliegt weer eens voorbij. Vanwege een half jaar studievertraging ga ik echter kijken of ik hier werk kan vinden om tot de zomer te kunnen blijven.

Ook al is het bijna appels met peren vergelijken, maar mijn 206 (1.4 HDi) kwam bij normaal rijden ook nooit boven de 70 graden uit. Enkel bij langere files of stukken door de stad liep de temperatuur op richting de 90 graden. Wanneer ik bij een vriend in zijn 206 (1.6 16v) zit komt de meter op de snelweg ook maar amper boven de 70 graden, zijn olie temperatuurmeter staat dan ook net iets onder het midden.

Ik weet het, de tijd gaat altijd loeihard.

Het is inderdaad een heel ander type motor, maar wel interessant om te lezen. Ik moet zeggen dat ik hiervoor meer naar de indicatie dan naar de daadwerkelijke temperatuur keek. Het verklaart echter nog niet waarom de auto van binnen amper warm wordt, zelfs met de ventilator op z'n hardst en warme motor. De Matiz van mijn moeder blaast altijd al binnen 2 minuten (handig inderdaad, warmte van een koude motor afpakken, maar dat laat ik hier ter zijde) behoorlijk warme lucht. Daar is wel het probleem dat als de verwarming aan staat, deze al snel (langere snelwegrit bijvoorbeeld) het veel te warm maakt. Hierdoor doe ik de verwarming dan maar steeds aan en uit, dus wellicht zijn beide auto's elkaars uitersten?
Ik weet niet hoe lang ik de 309 nog houd, dus ik heb niet zoveel zin om er honderden euro's aan onderhoud in te steken, maar ik wil natuurlijk ook voorkomen dat er iets grandioos defect gaat en ik m'n auto kwijt ben.
Het klinkt alsof de thermostaat (te ver) open blijft staan. Het is meestal een klusje van niks om die te vervangen.

Een koelsysteem van zo'n 1.4tje moet het koelwater binnen een paar minuten op temperatuur hebben, meestal zo dat het wijzertje netjes in het midden staat. Tijdens iedere rit moet het wijzertje niet echt bewegen; met de thermostaat en koelvinnen kan het systeem zich zo afregelen. Gebeurt dat niet, dan is er iets niet goed.
Mijn 155 wordt op de snelweg ook niet heel warm. Komt natuurlijk ook omdat je veel rijwind heb.
Harm78
Het klinkt alsof de thermostaat (te ver) open blijft staan. Het is meestal een klusje van niks om die te vervangen.

Een koelsysteem van zo'n 1.4tje moet het koelwater binnen een paar minuten op temperatuur hebben, meestal zo dat het wijzertje netjes in het midden staat. Tijdens iedere rit moet het wijzertje niet echt bewegen; met de thermostaat en koelvinnen kan het systeem zich zo afregelen. Gebeurt dat niet, dan is er iets niet goed.

Het is zelfs slechts een 1.1.
[www.winparts.nl]
Voor zo'n prijs blijft er nog wel ruimte over voor kerstcadeaus.
Joël D.
Dat hij kraakt kan ook iets anders zijn (koppelingscilinder), je kan op een relatief lage snelheid de hoogste versnelling inschakelen en dan vol gas geven. Als hij dan harder in toeren stijgt dan in snelheid, dan ben je toe aan een nieuwe koppeling.
Een koppeling test je niet alleen door dat te doen.
Je test dan de koppelingsplaten, maar dan heb je nog 2 onderdelen over de drukgroep en druklager, beide kunnen ook zwaar versleten zijn zonder dat de platen versleten zijn.
Dat kan te merken zijn door een schokkende koppeling of een koppeling die heel zwaar gaat, meestal is dan het druklager of drukgroep naar de klote. ( druklager hoor je vooral dat merk je echt wel )
Bmwlover1
Joël D.
Een koppeling test je niet alleen door dat te doen.
Je test dan de koppelingsplaten, maar dan heb je nog 2 onderdelen over de drukgroep en druklager, beide kunnen ook zwaar versleten zijn zonder dat de platen versleten zijn.
Dat kan te merken zijn door een schokkende koppeling of een koppeling die heel zwaar gaat, meestal is dan het druklager of drukgroep naar de klote. ( druklager hoor je vooral dat merk je echt wel )

Koppelen werkt verder prima hoor. Ik merkte het gewoon toen ik de auto in de garage had gezet, ik haalde mijn voet van de koppeling en hoorde het wat kraken. Vandaar.
Foto's van de 309 in Bretagne (en Normandië):

Voor de eerste keer gewaxt:

Maar het kan nog beter:

Ondanks dat deze foto niet erg scherp is, zie je hier een mooiere, fijne 'druppellaag' op de lak. Ik vermoed echter dat deze eigenaar (of fabrikant?) er wat meer moeite en geld in heeft gestoken dan ik.
Ik denk dat de producten van iemand met een Rolls Royce net wat beter zijn. Is ook ander materiaal, zal er ook wel mee te maken hebben. winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close