Yellow Cab: Fiat Marea Weekend 1.6 16v St. Moritz

Gepost door Yellow Cab 
Lancia Lover
(...) Ook typisch Fiat is de weigerende achterwisser. Bij bijna alle Weekends zie je de achterwisser midden op het raam staan. Ook de Lybra SW en Punto I hebben er vaak last van.

Enig idee wat de achterliggende oorzaak is?
Geen idee. Misschien moet je even op het Britse fiatforum kijken. Daar staat heel veel op.

fiatforum
Mooie Marea. Wij hebben een zilvergrijze van 120 naar 275 K gestuurd, een 1.8 ELX.

We hebben nu een Stilo MultiWagon, technisch een flinke stap vooruit, maar op een paar nadelen na*, vond ik de Marea beter rijden en er mooier uitzien. Marea heeft een wat betere achterasconstructie. Die ruimte mis je alleen dan weer in de kofferbak.

(*): Spiegelvoeten van de Marea maken op snelheid veel lawaai en bladderen af, probleem treedt ook op bij de 156 en die mat in de kofferbak is een onding, zo'n moderne Rollo is echt veel praktischer.

Helaas had de onze wat problemen met de houdbaarheid, dus na 12 jaar was het echt op. Al heeft de volgende eigenaar m weer netjes opgeknapt. Het kan dus best zijn dat ie in Dortmund nog rondrijdt.

Veel plezier ermee.
Oja, ondanks de discussie hierboven; die omklapbare achterklep is ontzettend handig;

Als je een dagje gaat skiën, dan kun je bij het aandoen van je skischoenen op die rand gaan zitten. Omdat het plastic waar je op zit normaliter aan de binnenkant van de auto zit, blijft je skibroek hierdoor schoon. Bij een normale klep (zo ook de Stilo) krijg je ladingen pekel en vuil aan je broek als je daar gaat zitten. Daar moet je je skischoenen op de bestuurdersstoel aandoen, wat natuurlijk lang niet zo handig is qua ruimte.
Yellow Cab
Lancia Lover
(...) Ook typisch Fiat is de weigerende achterwisser. Bij bijna alle Weekends zie je de achterwisser midden op het raam staan. Ook de Lybra SW en Punto I hebben er vaak last van.

kortsluiting in de wissermotor / relais.. Mogelijk door ondeugdelijke afwatering?
Yellow Cab
Lancia Lover

Ik heb twee Marea's gehad (van die super betrouwbare JTD's) en als de wisser dienst weigert zit het asje vast van de motor naar de wisser door roest en vuiligheid. Even uit elkaar halen en smeren en hij doet het weer probleemloos.
Durashift
Yellow Cab
Lancia Lover

kortsluiting in de wissermotor / relais.. Mogelijk door ondeugdelijke afwatering?

Mijn achterwisser van Lybra doet het ook niet meer ,maar staat mooi in liggende positie zoals het hoort.
Moet zeggen dat ik die wisser niet echt mis. Heb nog wel een reserve-achterwissermotor liggen maar zie geen reden om die op korte termijn te vervangen.

Wat wel irritanter is is dat de voorruitwisser af en toe hapert ,alleen als de interval is ingeschakeld dan stopt ie zomaar met wissen midden op het voorraam.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2013 22:38 door Monsieur Le Loure.
Bij mijn Lancia Ypsilon wou de ruitenwisser ook wel eens een rustdag, na het rijden, of als ik ergens stopte, even een tik op de kofferbak en hij deed het weer. Zo werkte de nummerplaatverlichting ook!

Wat ik begrepen heb, is dat dit komt door de stroomtoevoer in de achterklep, die is nog al zwak. Bij dealer is dit twee keer vervangen, en na een tijdje was het weer raak, ik heb het toen maar opgegeven en er af een toe een tik op gegeven, werkt ook prima!

Oh ja mooie Marera heb je!
Ikzelf ben nu ook op zoek naar een Marea Weekend. Zo'n nette als de jouwe ben ik nog niet tegengekomen. Ik kijk rustig verder...
... en die HLX die je eerder liet zien, is weg. winking smiley
rzasa
Ikzelf ben nu ook op zoek naar een Marea Weekend. Zo'n nette als de jouwe ben ik nog niet tegengekomen. Ik kijk rustig verder...

Toch niet als vervanger voor je R21?! eye popping smiley
rzasa
Ikzelf ben nu ook op zoek naar een Marea Weekend. (...)

Al een mooie Marea gevonden, rzasa? winking smiley

De onze kachelt lekker door. Moet binnenkort voor de APK, benieuwd of daar nog bijzonderheden uit naar voren komen... Dan meteen winterbanden eronder.
Yellow Cab
rzasa
Ikzelf ben nu ook op zoek naar een Marea Weekend. (...)

Al een mooie Marea gevonden, rzasa? winking smiley

Nee. Ik hou de sites wel in de gaten, maar er is tot op heden nog niks interessants voorbij gekomen. De 21 is ook nog steeds een prima auto waar toch ook nog wel veel in past.
Ik zou mooi die 21 houden, heeft een stuk meer karakter dan een Marea, imo één van de sufste modellen die Fiat ooit op de weg heeft gezet.
R W D
Ik zou mooi die 21 houden, heeft een stuk meer karakter dan een Marea, imo één van de sufste modellen die Fiat ooit op de weg heeft gezet.

Suf? Ondanks de stoere voorkant, de aparte achterkant en het originele dashboard? Nee, ik vind de Marea allesbehalve suf. Dat past mi.i. wat meer bij een Tempra S.W. of een Regata (die ik overigens ook leuk vind).
Ben ik niet met je eens. De Regata was (net als de 131) op en top Fiat, op en top Itliaans. De Tempra al iets minder, en de Marea had net zo goed een Japanner kunnen zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-10-2013 22:20 door R W D.
R W D
(...) en de Marea had net zo goed een Japanner kunnen zijn.

Ik kan er niet van wakker liggen of m'n auto wel aan de kenmerken van een bepaalde nationaliteit voldoet - sowieso nogal een subjectieve omschrijving: wat moet ik precies verstaan onder 'op en top Italiaans'? Ik vind de Marea een fraaie auto, en of dat design nu Frans, Koreaans, Italiaans of Japans is zal me werkelijk worst wezen.
Yellow Cab
Ik kan er niet van wakker liggen of m'n auto wel aan de kenmerken van een bepaalde nationaliteit voldoet - sowieso nogal een subjectieve omschrijving: wat moet ik precies verstaan onder 'op en top Italiaans'? Ik vind de Marea een fraaie auto, en of dat design nu Frans, Koreaans, Italiaans of Japans is zal me werkelijk worst wezen.
thumbs up
De Marea is weer prima door de APK gekomen. Achterruitenwisser is nog steeds niet gerepareerd wegens gebrek aan tijd, dus ik ben bang dat Harm gelijk gaat krijgen over het opknappen van de lichtmetalen velgen... winking smiley
Hier nog niet gemeld, maar de achterruitenwisser doet 't weer. Ik heb 'm een paar weken geleden samen met mijn vader helemaal uit elkaar gehaald. De as van de ruitenwisser zat volledig vast in de lager. Schoongemaakt en teruggeplaatst, werkt weer prima.

Ook de loszittende achterbank is gerepareerd: met twee bouten hebben we 't afgeknapte scharnier weer vastgezet. Was even wat gewurm onder de bekleding van de bank, maar het zit nu weer prima vast.

Dus alles wat los zat, zit weer vast en alles wat vastzat, beweegt weer. grinning smiley
Goed bezig! thumbs up

Gezien mijn aflopende contract is een nieuwe auto even geen optie, maar anders was ik morgen even naar Den Ilp gereden: [occasions.autobedrijfandernach.nl]
rzasa
(...) maar anders was ik morgen even naar Den Ilp gereden: [occasions.autobedrijfandernach.nl]

Mooi ding voor een nette prijs, vergelijkbaar met die van ons. Kilometerstand is ook ongeveer gelijk. Wel een beetje eh... grijs met grijs en grijs; er zijn interessantere kleuren te krijgen op een Marea. Maar toch: jammer dat je omstandigheden 't niet toelaten.
Zeker, in het blauw zijn ze leuker. Maar je hebt ze niet voor het uitzoeken, zeker niet met een leuke km-stand.
... of je zou voor deze 1.6 SX moeten gaan. Die is blauw, maar met z'n wieldoppen en grijze bekleding nu ook weer niet echt spetterend. grinning smiley
In het wit vind ik zo ook erg leuk:
[kleinanzeigen.ebay.de]
Andere favoriete kleur is metallic-lichtblauw.
rzasa
Andere favoriete kleur is metallic-lichtblauw.

Ghiaccio-blauw! smileys with beer Staan er wel een aantal van te koop, maar niet met de gewenste lage kilometerstand.
Wit zou niet mijn keuze zijn, dan is 't net een bedrijfsauto waar ze de stickers weer vanaf gepeld hebben.
Vanmiddag zat ik op de achterbank van mijn eigen auto, en toen viel me weer op hoeveel ruimte je daar eigenlijk hebt. Tegelijk vielen me daar twee andere dingen op: het ventilatieroostertje boven de middenconsole zit op zo'n ongelukkige plek dat aanvaringen met voeten en knieën vrijwel onvermijdelijk zijn - het lijkt mij inmiddels beyond repair, maar wie weet. En ik moet toch eens op zoek naar een nieuwe hoofdsteun middenachter, waarvan het inklapmechanisme een voortijdige dood is gestorven... De hoofdsteun hangt er nu wat verdrietig bij. Maar vind er maar eens eentje met de juiste bekleding. big smile smiley
Deze discussie is gesloten.

close