Engineer's klassieker/youngtimer vloot - 3-cil: 2006 CitroŽn C1 / 4-cil: 1997 Alfa Romeo 164 / 5-cil: 2003 Volvo XC70 / 6-cil: 1979 VW LT / 8-cil: 1988 Corvette - Over naar een EV dit jaar?

Gepost door Engineer2 
Interessant die vreters, en het is ook wel nodig. Wij wonen nu in de stad, veel verkeer voor het huis langs en als ik zie hoe vies de auto is na een weekje stilstaan.....

Zo ook hoe zwart de vele zandstenen gevels zijn, je ziet het verschil met minder drukke regios.

Een mooi ritje, mooi dat de Volvo het goed doet.
Vandaag (in de warmte) naar Corvette FAME geweest. Na meer dan 15 edities is dit uitgegroeid tot een van de grootste Corvette events buiten de USA. En gewoon in Nederland (nouja, Valkenburg ligt wel echt op de rand natuurlijk). Dit keer ook weer veel moois gezien en nog meer dan vorige jaren met internationale bezoekers. En net als vorig jaar staat mijn Corvette pontificaal op allerlei vlaggen en aankondigingen van FAME. Leuk dat ze daar net die foto voor genomen hebben.

SAM_4349 by M R, on Flickr
SAM_4365 by M R, on Flickr
Mijn eigen Corvette tussen een heleboel andere. Al bakkend in de zon.

SAM_4348 by M R, on Flickr
SAM_4358 by M R, on Flickr
SAM_4378 by M R, on Flickr
SAM_4347 by M R, on Flickr
SAM_4355 by M R, on Flickr
SAM_4379 by M R, on Flickr
SAM_4380 by M R, on Flickr
SAM_4384 by M R, on Flickr
SAM_4387 by M R, on Flickr
SAM_4388 by M R, on Flickr
SAM_4389 by M R, on Flickr
SAM_4400 by M R, on Flickr
SAM_4407 by M R, on Flickr
SAM_4408 by M R, on Flickr
SAM_4409 by M R, on Flickr
SAM_4412 by M R, on Flickr
SAM_4422 by M R, on Flickr
SAM_4424 by M R, on Flickr
SAM_4431 by M R, on Flickr
SAM_4437 by M R, on Flickr
SAM_4439 by M R, on Flickr
SAM_4441 by M R, on Flickr
SAM_4442 by M R, on Flickr

Eind van de middag werd er ook nog een toertocht gereden maar dat was mij echt iets te warm met mijn zwart leer interieur en geen werkende airco. Toeren op zich is lekker met het open dak maar in een tocht met 100 Corvette's kom je toch niet veel boven stapvoets uit.

Een bijzondere Corvette was eigenlijk een Chevrolet Blazer. Bijzondere ombouw.
SAM_4434 by M R, on Flickr
SAM_4432 by M R, on Flickr
SAM_4377 by M R, on Flickr
SAM_4375 by M R, on Flickr
SAM_4374 by M R, on Flickr

Een ander bijzonderheid was een 1990 C4 uit California. Dit oudere stel heeft de C4 speciaal gekocht voor een roadtrip door Europa en ze zijn tot nu toe echt kriskras door Europa gereden. Van de Corvette parking bij de 24h du Le Mans tot events van verschillende Corvette clubs in Scandinavie, UK, Duitsland, etc. Na afloop zal de C4 opgenomen worden in de collectie van The Dutch Corvette Museum in Wezep.
SAM_4363 by M R, on Flickr
SAM_4361 by M R, on Flickr
SAM_4360 by M R, on Flickr

Een bejaard stel uit Illinois doet een iets minder drukke roadtrip in Europa met hun 1975 Corvette. Ze hadden het meeste van de USA en Canada al gezien dus nu maar op de boot gezet naar Europa. Het bijzondere hiervan is dat ze deze auto zelf nieuw gekocht hebben. Alles aan documentatie etc is er dan uiteraard ook bij bewaard gebleven. Aan het eind van de middag pakte ze hun spullen in en met het bagage rek achterop vol vertrokken ze richting hotel.
SAM_4403 by M R, on Flickr
SAM_4402 by M R, on Flickr
SAM_4429 by M R, on Flickr

Algemeen hoor je veel Amerikaans accent gesproken worden. De Corvette clubs van de US Military Bases in Duitsland waren ook ruim vertegenwoordigd. En nog veel meer talen. Maar er zat er eentje bij waar ik echt niets van kon maken; Fins. Er was een hele club overgekomen die bijna 3 dagen onderweg waren. En niet met alleen nieuwe Corvette's; er was zelfs een prachtige C1 bij.
SAM_4397 by M R, on Flickr
SAM_4396 by M R, on Flickr
SAM_4395 by M R, on Flickr
SAM_4393 by M R, on Flickr

Buiten het traditionele rally schild kregen we in de goody-bag dit jaar ook een folder van de C7 edities mee zoals je die in Europe kan bestellen. Zonder prijslijst maar ik geloof dat dat maar beter is ook. Je kan maar beter niet weten hoeveel BPM er voor gevraagd zou worden. Wie weet is tegen de volgende FAME de C8 al wel geintroduceerd.

Als laatste was er wat aandacht voor de Europese NASCAR series. Op 20 en 21 Oktober op Zolder is er een race weekend hiervan waarbij ook aandacht is voor het 65 jarig jubileum van Corvette. Misschien toch de winterstalling iets uitstellen dit jaar.
SAM_4353 by M R, on Flickr
SAM_4350 by M R, on Flickr
SAM_4351 by M R, on Flickr

Morgen is de laatste dag van FAME. Ik ben er zelf niet bij maar wie nog interesse heeft... Bezoekers hebben gratis toegang. Het is op de Cauberg in Valkenburg in wat in principe de achtertuin van het casino is.
Die Greenwood Custom is ook wel heel erg gaaf om te zien. Zo'n extreme body, het doet bijna denken aan de Japanse Bosozoku alleen dan een stuk praktischer en minder extreem. big smile smiley

Verder is het weer een erg fijn fotoverslag, veel mooie foto's en verhalen (en nog meer reden om met een schuin oog toch de tweedehands C4 en C5 in de gaten te houden...).

Dat fijnstof apparaat is ook heel interessant, ik aie er trouwens wel de ironie van in om dat soort systemen te testen op een Volkswagen. Toch het merk wat door Dieselgate niet bepaald positief er voor staat op het gebied van fijnstof bestrijding.
De Greenwood Daytona? Ja dat is een heftige he. De meeste Daytona's hebben ook een afwatergaatje in de achterspoiler. Anders komt er zoveel water in te staan met regen dat het bij de benzinedop naar binnen loopt. Er zijn een stuk of 3 Daytona's in de Benelux. Het is een wilde kit maar gebaseerd op racewagens zoals gebruikt op het Daytona circuit (en daarvoor Daytona beach). Aerodynamisch dus een stuk beter kloppend.

2e hands C4 (een goede) begint snel duur te worden. De C5 is nog aan het zakken. Het kan dus. Wel is een C5 errug groot.. Past misschien niet in jouw garagebox. Ik wil er ooit nog eens een C3 sugarscoop (met verticaal achterruitje) bij hebben. Met gespoten bumpers of met chroom maakt me niet zoveel uit. Aangezien de chroom bumpers zeldzamer zijn en gewilder zal dat het niet zo snel worden. En dan in een typisch jaren70 kleurtje.

Dieselgate ging over NOx, niet over fijnstof. Als we ooit nog een fijnstof Gate krijgen is het van de benzine motoren. Die hebben jarenlang geen regelgeving gehad op fijnstof maar waren daarin veel vervuilender dan een Diesel. Net weer wat samenvattingen gekregen van de discussie tussen medici; fijnstof lijkt een veel groter gevaar te zijn dan NOx. Niet dat NOx nu zo fijn is...
IMG_20180715_204401 by M R, on Flickr

Inmiddels is de Volvo voorzien van 5 nieuwe bougies en 3 nieuwe bobines. En de Turbo regelklep heb ik nogmaals schoongemaakt. Met een beetje geluk blijft die het nog lang doen. Als ik binnenkort iets moet bestellen voor een van de andere auto's bestel ik wel alvast zo'n klepje mee.
Wat een leuke foto's van de Corvette meeting zeg! Bijzonder dat sommige mensen zo'n eind rijden! Tijdens Spa Italia waren er ook Finnen, wel gaaf dat men de moeite neemt om zo'n trip te maken.

Wat is dit eigenlijk?

Leuke foto's ook van het Loo, daar wil ik ook nog eens een keer heen, maar iedere keer blijft het erbij. Vrienden van me gingen wel, de ene is heel postief, de ander niet zo... Misschien komt het daardoor dat ik de knoop om te gaan niet doorhak.

Balen van de APK van de 164, maar boh wat zijn je wielen mooi geworden zeg!
Interessant trouwens die fijnstof-auto! Ik zie dat wel op bussen worden gemonteerd uiteindelijk.
Ik ben nog op FAME gespot ook. Deze video geeft een leuk beel van de Zaterdag. Iets na 3:50 rij ik net het veld op. Het was lekker hobbelig met het dorre gras en een eerder evenement.
[www.youtube.com]

Ook nog even terug op de man die een roadtrip Europa deed met zijn 1990 C4. [www.facebook.com]
Inmiddels is de bijna 3 maanden lange trip afgelopen en is de auto overgenomen door The Dutch Corvette collection in Wezep. Maar wat een roadtrip heeft die man gemaakt. Ik zie toch wel wat inspiratie om ook mijn Corvette mee op pad te nemen.

Thuis heeft hij ook een leuke collectie Corvette's.


In zeer grote lijnen zijn route. Zo goed zijn amerikanen nu ook weer niet in onze topografie


Vanaf de boot in Zeebrugge

Luxemburg

Zwitserland

Bij Pagani in Italie





Italie


Monaco
[scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net]
Montserrat

Andorra












Frankrijk

En de goed gebruikte C4 kofferbak










24h Le Mans Corvette Corral





Ierland






Engeland




Zweden; inclusief de Big Power Meet en Vasteravas. Beide meetings trekken elk bijna 10.000 amerikaanse auto's










Valkenburg


Wezep vandaag. 10.000miles sinds vertrek uit San Jose.

Het plezier straalt er vanaf. Gaaf dat mensen dit doen.
Dus... tijd voor eigen auto avonturen. Werkt erg inspirerend.
Quote
PjŲtr
Wat een leuke foto's van de Corvette meeting zeg! Bijzonder dat sommige mensen zo'n eind rijden! Tijdens Spa Italia waren er ook Finnen, wel gaaf dat men de moeite neemt om zo'n trip te maken.

Wat is dit eigenlijk?

Thanks.
Dat is dus een Greenwood Daytona. Op basis van een C3.
Na wat zoeken de tent van zolder gehaald en een nieuw luchtbed aangeschaft. Met het hogere doel om met de Corvette eens een weekend ofzo op kampeer trip te gaan. En misschien volgend jaar naar de Corvette Corral op Le Mans. Het lijkt allemaal prima te passen met het dak op de auto. Maar misschien is het ook nog wel te doen met het dakpaneel in de kofferbak wat het ultieme zou zijn natuurlijk.

Ondertussen ook met de Alfa bezig geweest. Onderdelen zijn nog niet binnen. De wiellagers zijn tenminste onderweg maar de stuurkogel bleek in ieder geval al bij een partij niet leverbaar. Bij de andere partij blijft de bestelling ook langer hangen qua status dan ze beloofd hadden dus ik vrees ervoor.
Ik heb ook een prijsopgave gekregen voor de nieuwe uitlaat. Alles inclusief tot aan de moertjes aan toe maar ook officieel Alfa (van mij mag een goed lijkende imitatie ook). En toen viel ik even van mijn stoel. 1800 Euro. Wel thuisbezorgd voor die prijs. Zeldzaam he. Ik hou het in gedachte maar ik kijk toch nog even verder naar gunstigere opties. Gelukkig geen spoed.
Je zou je licht eens op moeten steken bij Marc met zijn dikke rovers. Die heeft een RVS systeem laten maken voor onder zijn Vitesse. Past perfect en gaat als het goed is een autoleven lang mee. Ik kan me niet voorstellen dat dit Ä1800,- heeft gekost.
Gaaf dat die Corvette dan in Wezep eindigt, zegt wel wat ook over de status van die dealer in het Corvette-wereldje denk ik..

Maar weer eens een blik daar naar binnen werpen binnenkort. smiling smiley
Quote
A3-White
Veel plaatjes met veel moois, volgend jaar Valkenburg......keuzes, keuzes, keuzes.


Zet FAME maar op de agenda. Net als de seizoensopening in Wezep. Ik ben benieuwd geworden naar jullie Corvette.
Het zat niet helemaal mee met de onderdeel levering maar wiellagers en stuurkogel zijn binnen. Dus nu kan er gewerkt worden aan de lange lijst met APK punten. Het is net wat te warm buiten en de warmte die van de bijna zwarte lak af straalt helpt niet. Het is dus een kwestie van 's avonds vrij laat beginnen en stukje bij beetje eraan werken.

Rechtsachter is inmiddels aangepakt. Hier zat er een bout iets los en (aangezien ik bij voorkeur wiellagers aan beide kanten tegelijk vervang) ook hier moest er een nieuw wiellager op. Dat ging niet helemaal vanzelf. Ik had een wielmoersleutel gedacht voor de centrale moer. Was helaas een telescopische dus dat is al een zwakheid en brak af. Daarna draaide ik echter ook het vierkant in de dop eraf. Prut kwaliteit dus. Luchtsleutel heb ik wel maar ik weet dat die niet sterker is dan ikzelf.

Na wat informeren blijken bij de 164 deze moeren meestal verschrikkelijk vast te zitten. Zelfs luchtsleutels die voor vrachtwagens gebruikt worden zijn niet altijd in staat de moer los te krijgen. In plaats van mijn gereedschap verder om zeep te helpen dan maar besloten de moer te verzwakken. Inslijpen dus met de dremel en regelmatig heet stoken. Na veel tijd verder was het dan eindelijk gelukt. Het lager kon er van af getikt worden en alleen de binnenste lagerschaal bleef zitten. Met inslijpen werd ook die schaal ruim genoeg om er vanaf gehaald te worden. Het nieuwe lager iets heet gemaakt en toen met wat hamerwerk ook weer op de plek gekregen. Een kant opgelost en alle bouten zijn extra nagetrokken overal.
IMG_20180723_215329 by M R, on Flickr
IMG_20180724_090831 by M R, on Flickr
IMG_20180724_090812 by M R, on FlickrIMG_20180724_211401 by M R, on Flickr
IMG_20180725_204232 by M R, on Flickr
IMG_20180725_210952 by M R, on Flickr

Aan de andere kant lijkt de moer net zo vast te zitten. Dit is de kant waar het lager ineens slecht geworden was. En tussen flens voor de wielbouten en ABS ring is er heel veel lichte roest te vinden. Het lijkt wel vol met water te hebben gestaan. De remschijf valt hier overheen en maakt zo een dichte ruimte. Misschien heeft dit wel iets te maken met het overlijden van het lager.
IMG_20180726_095240_1 by M R, on Flickr
Zal goed kijken naar Wezep volgend jaar, wie weet brengen we de C3 wel een paar maanden voordat we gaan verhuizen en stallen bij een bekende van ons. Zelfde week end zou super zijn, en waarom niet.

Stevig klusje heb je aan de Alfa!
Nadat ik gedoe had gehad met het wiellager aan een kant wist ik nu wel precies hoe ik het moest aanpakken aan de andere kant. Net zo vast maar het doorslijpen ging een stuk sneller en makkelijker. Wel aan beide kanten nog een paar tikken moeten geven op de schijf voor de ABS sensor. Die was niet 100% recht al uit de verpakking en af en toe loopt deze tegen de sensor aan. In een lomp snel genomen bocht hoorde ik ook nog een geluidje dus er zijn nog een paar extra tikken nodig. Toch altijd maar afwachten met de onderdeel kwaliteit. Maar ik was al lang blij dat ik nog lagers kon krijgen.

Alle andere APK punten zijn ook aangepakt en de voorremmen heb ik nog eens uitgebreid schoongemaakt. Geen oorzaak kunnen vinden voor het remverschil dus ik denk dat het vooral in de roestige schijven zit. Na de stalling echt te weinig gereden. De stuurkogel kreeg ik met geen mogelijkheid los van de spoorstang maar ik had ook niet echt lekker gereedschap ervoor kwam ik achter. Die geef ik wel mee aan de garage want die moeten het toch losmaken voor de uitlijning.

En toen voor de keus; eigenlijk moet er gewoon een goed stuk mee gereden worden om vooral de remmen goed te krijgen. Voor de rest van de auto ook geen slecht idee. Dus ik heb dan de 164 meegenomen naar het Oldtimerfestival op Zandvoort. En zo stond ik (met de enige 164 van het hele evenement) op de EMW stand. De rit ernaar toe was (zoals altijd met een oudere auto waar je al een tijd niet in hebt gereden) eerst nog wat spannend. Wat is dat geluidje? Hikte de motor daar even? Maar na een 10 kilometer voelde alles weer vertrouwd en ging de 164 ook steeds prettiger rijden. De radio antenne kabel ligt nog steeds ergens los in het dashboard dus met alleen het geluid van de motor naar Zandvoort. Aldaar in de file het terrein op hield de fan de temperatuur keurig in bedwang zoals ook vorig jaar. Misschien durf ik het dit jaar wel aan om mijn toegevoegde fan schakelaar (om eventueel handmatig in te schakelen) weg te halen. Onderweg maar ook op Zandvoort veel bekijks. Niet minder dan met de Corvette. Inmiddels ook een stuk zeldzamer natuurlijk zo'n 164.

SAM_4445 by M R, on Flickr
SAM_4450 by M R, on Flickr
SAM_4452 by M R, on Flickr
SAM_4457 by M R, on Flickr
Op de EMW stand en naast een jonger kleiner broertje in het wit.

SAM_4447 by M R, on Flickr
SAM_4453 by M R, on Flickr
SAM_4454 by M R, on Flickr
SAM_4456 by M R, on Flickr
SAM_4458 by M R, on Flickr
SAM_4462 by M R, on Flickr
SAM_4504 by M R, on Flickr
SAM_4524 by M R, on Flickr
SAM_4523 by M R, on Flickr
De rest van de EMW stand was goed gevuld met bekenden van het forum. Het was maar goed dat velen (waaronder dus ik) de Corvette hadden thuisgelaten. Het had een overweldigende meerderheid kunnen worden. Nu wedijverde de Corvette C4 met de Rover SD1 met 2 om 2. Het gehalte V8 lag hoe dan ook vrij hoog.

De dag begon mooi zonnig. Later bewolkt en hard waaiend waarna de EMW leden de tent moesten vasthouden. Maar daar heb je natuurlijk sleepkabels voor die naar mijn mening on verontrustende hoeveelheid voorhanden waren. Later begon het te regenen en liep het event al snel leeg. Geen zin om in de file te staan en zo ging de EMW groep naar een van de paddock cafe's waar een ontstellende hoeveelheid slap geklets volgde. Kortom mijn EMW debuut was top.

SAM_4518 by M R, on Flickr
SAM_4519 by M R, on Flickr
SAM_4520 by M R, on Flickr
Een persoonlijke favoriet op het terrein

SAM_4486 by M R, on Flickr
SAM_4485 by M R, on Flickr
Forum bekenden. @Peter; wij hebben hetzelfde design qua velgen viel me op. En ik heb jouw auto wel gespot maar ik heb jou alleen in de verte zien lopen

SAM_4545 by M R, on Flickr
Ook een forum bekende?

SAM_4526 by M R, on Flickr
Iemand met heel veel vertrouwen in de handrem

SAM_4464 by M R, on Flickr
Autoweek had een 1978 paviljoen aangezien die auto's nu volgens de NL regels oldtimer zijn geworden. En daar zag ik een bekende Lancia Gamma staan. Niet geheel toevallig. De avond ervoor bij een dorpsgenoot en de ook van EMW bekende eigenaresse gekeken nar hoe een stuk dashboard weer in elkaar moest. Voordat ik in de weg ging lopen weer huiswaarts gekeerd om de 164 te wassen.

SAM_4465 by M R, on Flickr
SAM_4467 by M R, on Flickr
De rest van het paviljoen was ook de moeite waard. Ik denk dat er op elk willekeurig moment 25 fotografen bezig waren dus ik voelde het als overbodig hier lang te blijven staan en heb vooral gekeken. Eigenlijk was dat wil een briljante opzet. Pak een willekeurig jaar en probeer zoveel mogelijk auto's die in dat jaar nieuw verkocht zijn bij elkaar te krijgen. Het is ongelooflijk wat een verschillen. Sommige modellen zijn aan het eind van hun model cyclus en zien er ongelooflijk ouderwets uit. Andere stonden aan het begin en vraag je je af of die er echt al waren in dat jaar.

SAM_4472 by M R, on Flickr
SAM_4474 by M R, on Flickr
SAM_4488 by M R, on Flickr
SAM_4475 by M R, on Flickr
SAM_4477 by M R, on Flickr
SAM_4481 by M R, on Flickr
SAM_4482 by M R, on Flickr
SAM_4493 by M R, on Flickr
SAM_4505 by M R, on Flickr


SAM_4521 by M R, on Flickr
Eigenlijk is het hele event een soort EMW. Er staat echt van alles wat. Natuurlijk moet je een beetje om de rijen met MGB's kijken en nog een paar van die eindeloos populaire modellen. Maar voor het merendeel is er echt een grote diversiteit.
SAM_4527 by M R, on Flickr
SAM_4535 by M R, on Flickr
SAM_4539 by M R, on Flickr
SAM_4540 by M R, on Flickr
SAM_4541 by M R, on Flickr
SAM_4470 by M R, on Flickr
SAM_4522 by M R, on Flickr
Net als wel meer auto's had ook deze TVR er niet zoveel zin in. Niet al te lang na deze foto lag er een grote plas koelvloeistof. Maar vrijwel de hele dag was er een ANWB bus op het terrein.
BTW: nog wat oude foto's van de 164 gevonden toen ik er mee naar Italie en de Alpen ben geweest

DSCN3217 by M R, on Flickr
DSCN3170 by M R, on Flickr
DSCN3281 by M R, on Flickr
DSCN3276 by M R, on Flickr
DSCN3157 by M R, on Flickr
DSCN3218 by M R, on Flickr
Leuke foto's van gisteren!

Ja het was mooi zeg, veel meer ook dan vorig jaar. Ik denk dat het komt dat er nu echt werd "gesmeten" met gratis kaarten. Ik twijfelde nog of het jouw Alfa was of de Corvette.. De Alfa heb ik op de foto smiling smiley We stonden net bij EMW toen het ging regenen, omdat de MX-5 van mijn kameraad open was en volgens Elco het heel hard ging regenen hebben we dat dak maar snel gesloten. Volgens mij viel het uiteindelijk nog mee met de regen, want we zijn nog naar Schiphol gegaan om naar vliegtuigen te kijken.
Het was fantastisch gezellig gisteren, ook erg leuk dat je het toch gered hebt met de 164. Overigens vergeet je nog even dat er ook twee BX-en waren op de EMW-stand. winking smiley

Je foto's laten niet per se alleen de leuke auto's zien maar je hebt ook aardig goed de sfeer van het evenement vast weten te leggen. thumbs up
@Peter; uiteraard ben ik erg benieuwd naar de Alfa foto. Altijd benieuwd hoe iemand denkt de lijnen het mooist op de foto te krijgen. Zo leer ik ook weer.
De regen was heel even wat fors maar verder was het vooral miezer en ook dat was snel over. De Engelsen met hun klassieke racers waren wel spektakel op de natte baan. Vooral de Jaguar was mooi aan het vegen.

@Dirk; klopt. Die 2e BX kwam later inderdaad. Samen met de matzwarte op de paddock waren dat wel gelijk meer BXťn dan ik tot nu toe dit jaar had gezien. Qua Eldorado was het aanbod groter maar niets nieuwer dan 1975 volgens mij. Dus je blijft uniek met je voorin dwarsgeplaatste V8. Om ons gesprek nog af te maken; het waren de Volvo XC90 en S80 waarin je de Yamaha V8 kon krijgen. In de XC90 natuurlijk wel als AWD. Als ik het goed heb alleen leverbaar met een 4-traps automaat want de 5-traps paste niet meer. Zelfde gold voor de 6-cilinder lijn dwars. Dat kon nog weleens zeldzamer zijn dan een V8 dwars.

Bedankt voor de foto complimenten. Ik probeer meer en meer foto's te maken die een ander niet ook al gemaakt heeft.
Hoi Marcel, ga jij hier ook heen?
Je kan nog gratis kaartje bestellen voor als je een Italiaanse auto hebt:
Italia Event

Qua regen viel het dan wel mee bij ons, we hebben wel wat druppen gehad, maar neit echt regen. EN vrij snel was het dan ook weer droog.
Ik zal de foto van je 164 snel plaatsen, ik moet ze nog inladen. Maar je ziet ze verschijnen smiling smiley
Goede tip van dat event. Het is wel erg laat in het seizoen. Als het weer aan de slechte kant is staan de auto's al in de winterstalling. Maar wie weet. Kaartje voor de zekerheid maar besteld.
Van de week was ik even in Polen in het gebied dat grenst aan TsjechiŽ. Er moest gewerkt worden dus geen uitgebreide sightseeing maar ik was wel uitgenodigd om een kijkje te komen nemen op een boerderij daar. En wat van de zelfgemaakte producten te eten en drinken. De vers geschoten eend en de zelfgestookte vodka waren top.

Natuurlijk hou je je ogen open voor wat aparts. Maar eigenlijk rijd iedereen daar in auto's rond de 10 jaar oud en meeste afkomstig uit Duitsland (dus de merken zijn vergelijkbaar). Een Skoda Felicia, een FSO Polonez en een Polski Fiat waren de enige opvallende maar zijn nu ook niet echt exotisch. Van allen helaas ook geen foto. Ik heb alleen een foto kunnen maken van een oude Tatra truck.

Vanuit Polen door naar Zweden. Het vliegtuig draaide op de startbaan weer om vanwege het avionische equivalent van een Check Engine light... de piloten maakte op afstand contact met een engineer die de diagnostische tests doorliep terwijl we in het vliegtuig wachtte. Na een halfuur waren ze eruit en kon er gevlogen worden. Geen kritiek probleem of misschien wel alleen vals alarm. Kan je je voorstellen dat het bij auto's zo werkt? Ik werk regelmatig aan de ontwikkeling van zulke processen en dit gaat de realiteit worden. Was grappig om mee te maken.
Wow vet! Lijkt me toch wel een kleine innerlijke beproeving om dan genoeg vertrouwen te hebben in de technici om alsnog de lucht in te gaan met die kist.
In een vliegtuig zijn alle kritische functies door 3 systemen in parallel uitgevoerd. Als er een van de drie iets afwijkt gaat het alarm al af. In een auto zijn alleen het remsysteem en het elektronisch gaspedaal parallel uitgevoerd maar dan maar met twee. Nouja, een conventionele auto dan. Hybrides en elektrische auto's hebben heel veel functies dubbel uitgevoerd.

Maar inderdaad is het vertrouwen in de technici dan wel nodig. Ik zat net iets minder gerust bij het opstijgen.
Nog even een foto van de eerder vermelde Tatra
IMG_20180802_185811_1 by M R, on Flickr

Denk trouwens niet dat Polen echt heel erg achterloopt. Ik heb me meermaals in Frankrijk gewaand. Architectuur heeft er aardig wat van weg soms.
Dit was mijn uitzicht wat er echt niet verkeerd uit ziet.
IMG_20180803_090436 by M R, on Flickr

In Zweden op pad met een Volvo V90 T4 in basis trim. De motor voelt erg fel aan en het schakelen gaat erg mooi. Maar deze basis motor heeft op de snelweg niet helemaal de performance die je misschien zou willen. Niet traag maar ook niet fel. Daarvoor moet je toch een wat duurdere versie kopen. Zelfs in basis trim is het wel een echt mooie auto, van binnen ook. De CrossCountry hiervan kan ooit weleens mijn XC70 gaan vervangen.
SAM_4631 by M R, on Flickr
SAM_4608 by M R, on Flickr

Ik heb ook nog wel wat leuke auto's gespot. Vooral vandaag toen ik even niet gewerkt heb en met het mooie weer ben gaan toeren.

SAM_4690_kopie by M R, on Flickr
Slechte foto maar dit is een 740 of 760 pick-up ombouw. Niet op elke straathoek maar ook niet zeldzaam hier. Zwaar getunede 700 en 900 series zijn hier ook overal te vinden en ieder huis lijkt wel een schuurtje te hebben waar er aan zoiets of anders aan een oldtimer wordt gesleuteld.

SAM_4549 by M R, on Flickr
Ik heb veel Corvette's gezien maar ook heel veel ander Amerikaans spul uit de groot en chroom tijd. Soms origineel, soms licht gemodificeerd, soms bijna een dragster. Er wordt weleens geroepen dat er in Zweden meer klassieke Amerikaanse auto's zijn dan in de USA nog overgebleven zijn en ik geloof het wel. Maar je ziet ze echt alleen als de zon schijnt en het zomer seizoen is.

IMG_20180805_162058 by M R, on Flickr
IMG_20180805_162046_1 by M R, on Flickr
En dit kom je ook nogal eens tegen. Het land is erg uitgestrekt, er zijn veel plaatsen waar je een beetje kan klieren zonder iemand tot last te zijn, er is weinig politie en er wordt pas echt opgetreden als je meer dan 30km/h te hard rijdt. Zwarte strepen op rotondes etc deden al vermoeden dat er buiten de dragsters (die maken de ook veelvuldig aanwezige rechte zwarte strepen) ook wat drifters zijn. Klopt...

De Zweedse wegen blijven ook iets bijzonder moois. Even een paar highlights.
SAM_4553 by M R, on Flickr
SAM_4605 by M R, on Flickr
SAM_4767 by M R, on Flickr
SAM_4557 by M R, on Flickr
SAM_4801 by M R, on Flickr
SAM_4672 by M R, on Flickr

Toen we aankwamen was dit deel van Zweden niet blootgesteld aan bosbranden (er zijn er meer dan 80 en de Zweedse luchtmacht gebruikt zelfs bommen om het vuur uit te blazen) maar het was duidelijk dat het heel erg droog is. Vandaag ook in dit gebied de rook gezien van bosbrand. En tja, de bekende luciferfabriek staat hier minder dan 2 uur rijden vandaan. Er is veel bos. Afwachten maar.

Overigens kwam ik ook dit tegen. Misschien maar even een kijkje gaan nemen van de week als ik tijd heb.
IMG_20180803_211034 by M R, on Flickr
Zweden is zeker een fijn land voor auto's.

Vandaag ben ik bij de Veteranbil Onsdag bijeenkomst geweest. Oftewel de woensdag(avond) bijeenkomst van klassieke auto's. Dat is iedere woensdag gedurende de zomer maanden. En op een mooie plek. Ik ben in Trollhattan en daar zitten de sluizen en waterkracht centrales die nog uit de 19e eeuw stammen. Hier is de firma Vattenfall begonnen. En dat is een heel mooi gebied met daarbij mooie ravijnen en typische Zweedse huizen. Mooie achtergrond dus voor zo'n bijeenkomst. Het was iets regenachtig maar toch was er een behoorlijke opkomst met echt van alles wat.

Ik heb een klant in Trollhattan en zal tot het eind van het jaar ongeveer 1x per maand hier zijn. Kijken of ik er nog eentje kan meemaken voor het seizoen over is. Van de winter zal ik een keer tijd zoeken om het SAAB auto museum te bezoeken. Ik ben er ooit al een keer geweest dus niet al te veel haast ermee.

SAM_5035 by M R, on Flickr
SAM_4838 by M R, on Flickr
SAM_5072 by M R, on Flickr
SAM_5075 by M R, on Flickr
SAM_5056 by M R, on Flickr
SAM_5040 by M R, on Flickr

Amerikaans aandoende ombouw komt ook nog weleens voor. Hier was qua techniek niets meer standaard.
SAM_4962 by M R, on Flickr
SAM_4958 by M R, on Flickr

SAM_4954 by M R, on Flickr
SAM_4866 by M R, on Flickr
SAM_4862 by M R, on Flickr

Ja dat is een Panhard Dyna. Zeldzaam.
SAM_4949 by M R, on Flickr

SAM_5036 by M R, on Flickr
SAM_4864 by M R, on Flickr
SAM_4857 by M R, on Flickr
SAM_4844 by M R, on Flickr
SAM_4855 by M R, on Flickr

Er zijn nog meer foto's maar dat komt nog.

Bij het wegrijden nog wel dit gespot;
SAM_5083 by M R, on Flickr
SAM_5086 by M R, on Flickr
Met ook nog net zichtbaar de lichtbalk waar men hier in grote hoeveelheden mee rondrijdt. Het is nu nog langer licht dan in Nederland maar ik heb me laten vertellen dat als ik hier van de winter ben dat je dan moet rekenen op 11:00 tot 15:00 met normaal daglicht en niet meer.
Wat een leuke locatie inderdaad, erg mooie omgeving! Verder veel leuke auto's! thumbs up Natuurlijk ook de te verwachten Volvos, Saabs (Wat is zo'n vroege 96 toch lief en leuk!) en Amerikanen maar dan nog blijft zo'n Studebaker altijd iets bijzonders. Zou mooi zijn om hier later meer van te zien.
Leuke foto's zeg! Ik vind het nog altijd jammer dat er in ons land echt amper van dit soort avondjes zijn... Ik weet van vrienden uit Polen en BelgiŽ dat het daar ook bijna wekelijks gebeurd.

Mooi is Zweden he? Hoewel ik qua natuur en alles Noorwegen net een tikje mooier vind, zeg maar 9 versus 9-, maar goed, dat is bijna een kniesoor-opmerking winking smiley

Polen is inderdaad heel erg booming, je ziet echt overal grote bouwprojecten, niet alleen wegen maar ook gebouwen inderdaad, en winkelcentra. Goed ook dat ze zeg maar de grote grauwe flats in vrolijke kleuren verven, dan lijkt het meteen heel erg anders. Ik meende dat gedaan werd om de gebouwen uit elkaar te houden. Maar ik kan die wijsheid niet meer terugvinden.
Die Studebaker was wel een leuke verrassing ja. Zie je niet veel. Ik zag nog iets aparts; een Lincoln Continental met het achterraam wat je kon laten zakken.
SAM_4981 by M R, on Flickr
Een mooie en lelijke auto tegelijk

Er zijn in Nederland ook wel dit soort avonden maar vooral van Amerikaanse auto's. Ik weet van wekelijks in Den Haag (al 30 jaar) en maandelijks op verschillende plaatsen in Brabant. Maar verder zijn de Cars & Coffee events het enige wat we kennen dat een beetje in de buurt komt, maar dan lang niet zo regelmatig. Ook mist daar vaak de diversiteit. En we hebben in Nederland heel veel events waar het vooral gaat om je ego... oftewel kritiek geven op elkaars auto en je bent het stoerst met een A-klasse AMG met chromen velgen. Je snapt dat ik wat overdrijf. Maar de "normale" klassiekerevents zijn dan toch al snel weer een weekend dag omdat men het anders zonde vindt voor een uurtje ook 2 uur in de auto te gaan zitten. Daar hebben Zweden geen last van en in Amerika is dat ook geen probleem.

SAM_5055 by M R, on Flickr
SAM_5042 by M R, on Flickr
SAM_5032 by M R, on Flickr
SAM_5027 by M R, on Flickr
SAM_5019 by M R, on Flickr
SAM_5014 by M R, on Flickr

SAM_5010 by M R, on Flickr
SAM_4881 by M R, on Flickr
Een glasvezel en buizenframe bouw met een Alfa Nord motor met turbo.. Nog in aanbouw maar wel rijdend naar hier gekomen.

SAM_4997 by M R, on Flickr
SAM_4987 by M R, on Flickr
SAM_4974 by M R, on Flickr
SAM_4971 by M R, on Flickr

SAM_4964 by M R, on Flickr
SAM_4963 by M R, on Flickr
SAM_4962 by M R, on Flickr
Deze BelAir had zo in een Amerikaanse film mee kunnen doen. Klassieke tuning en belachelijk snel. Eigendom van een minimaal 60 jarige man (auto zelf omgebouwd en gerestaureerd) die met zijn vrouw hier naar toe was gereden.

SAM_4945 by M R, on Flickr
SAM_4940 by M R, on Flickr

SAM_4937 by M R, on Flickr
De late 96 is ook heel erg leuk. Voor de zekerheid stuurde mijn vrouw nog het bericht dat Till Salu betekent "Niet te Koop"... Jaja..

SAM_4930 by M R, on Flickr
SAM_4925 by M R, on Flickr

SAM_4921 by M R, on Flickr
En dan een super spot. Ik kende dit helemaal niet. Een Cavalier ken ik niet alleen van Vauxhall maar ik wist dat er ook een Chevrolet was. Maar dan in RS trim en dan ook nog eens als cabrio was nieuw voor me. Verder typisch jaren 80 GM.

SAM_4913 by M R, on Flickr
Alfa's zijn erg zeldzaam in Zweden. Als je er een ziet is het een Spider of een oldtimer. Tja.. Ik weet van mijn 164 dat die duidelijk een hekel had aan koude temperaturen. Hij laat je nooit staan maar allerlei dingen werken ineens raar. Deurvergrendeling die 10x dicht-open doet na het openen bijvoorbeeld. De 156 heb ik er wel eens op betrapt dat hij waarschijnlijk niet meer dan -10 kon aangeven op het display.

SAM_4910 by M R, on Flickr
SAM_4900 by M R, on Flickr

SAM_4896 by M R, on Flickr
Till Salu was het toch?

SAM_4888 by M R, on Flickr
SAM_4886 by M R, on Flickr

SAM_4882 by M R, on Flickr
Het had een herfst plaatje kunnen zijn maar het was 30 graden. De bomen hebben het opgegeven met de droogte.

SAM_4854 by M R, on Flickr
SAM_4851 by M R, on Flickr
Er was een tijd dat beide firma's familie waren. Maar toen waren deze twee auto's al aardig ervaren.

SAM_4842 by M R, on Flickr
SAM_4835 by M R, on Flickr

SAM_4849 by M R, on Flickr
En als afsluiter nog een keer de Studebaker

Ik kwam er bij toeval achter dat een oud collega van mij (tegenwoordig werkend in Zuid-Duitsland) net een paar weken eerder voor werk ook in Trollhattan was (er is heel erg veel autoindustrie gerelateerde activiteit hier) en ook deze bijeenkomst bezocht heeft. Das weer een mooi toeval.

Nu bijna weer terug naar Nederland; o.a. om bij de Autoweek forum meeting te zijn.
Inderdaad weer erg leuke foto's. Een favoriet benoemen is lastig met zo veel cool spul. De Lincoln met zakkend achterraam is zeker kanshebber maar ook de 900cabrio in monte carlo yellow. Om maar te zwijgen van de Cavalier RS cabriolet of de zelfbouw Alfa. Supergaaf!
Heerlijk plaatjes gekeken, beter dan een stripboek!

Voor mij de Cadillac, wel in het zwart.

Ken jij toevallig AJ Speedshop in Lelystad?, hebben aardig wat onderdelen liggen voor oa de ons zo geliefde Corvette.
Als een stripboek.. inderdaad!

Ik kan zelf de zuurstok kleurige jaren50 machines wel waarderen. Maar die groene BelAir met stevige ombouw was ook wel heel erg leuk. En het andere eind van de spectrum is een 96 die ik toch ook ooit eens in de collectie zou willen zien.

Dus inderdaad een favoriet benoemen is voor iedereen lastig.

Ik heb trouwens nog een paar mooiere foto's toen er heel even de zon doorbrak, maar die krijgen een speciaal doel. Als het eenmaal zo ver is laat ik dat nog wel zien.

AJ ken ik niet echt. Dacht dat het vrij algemeen Amerikaanse auto's was. Er zijn in NL twee handelaren die alleen maar Corvette parts doen en die gebruik ik meestal. En Andre Boer wil nog weleens gebruikte onderdelen hebben. Maar gebruikte onderdelen ook uit de UK via eBay bij Tom Falconer (hij is net met pensioen maar zijn opvolger heeft de webshop via eBay net weer up and running)

Een Corvette is een van de makkelijkste auto's om onderdelen voor te krijgen. En hoewel de prijs stevig kan zijn is het nooit belachelijk.
Afgelopen weekend was er weer een Autoweek forum meeting. Met weer een bijzondere mix van auto's.
SAM_5090 by M R, on Flickr

Meer te vinden in het topic: [www.autoweek.nl]
En toen was er een melding bij de Volvo "Controleer remlicht" iedere keer dat ik het rempedaal aanraakte. Nu zit het remlicht vrij hoog dus hoe kom je daar bij? Even het instructieboekje geraadpleegt en het blijkt dat je de D-stijl speaker eenvoudig kan losklikken (na het rooster verwijderd te hebben) en met wat handigheid het lampje eruit. Het was op de gok welke het was maar meteen de eerste was gelukkig al raak.
IMG_20180811_105301_1 by M R, on Flickr

Zit doordacht in elkaar!
De benjamin van het wagenpark is de Citroen C1 welke binnenkort al weer een jaar bij ons is. Na aanschaf had ik al het voornemen het een en ander aan onderhoud bij te werken wat dan in het voorjaar zou moeten gebeuren. Nou ja, voor de herfst is het dan toch gelukt.

De citybugs kennen problemen met de blanke lak op vooral de achterbumper. Ook de onze was er niet helemaal vrij van wat echter ooit een beetje gesmoord is door er zwarte tape overheen te plakken. Creatief en het heeft verbazend goed het afbladeren geremd.
IMG_20180413_092052 by M R, on Flickr
IMG_20180413_092100 by M R, on Flickr
Maar uiteindelijk kwam de tape los en toen moest er echt wat gedaan worden.

Ik heb ten eerste alle losse blanke lak losgepeuterd en daarna de overgebleven stevige randen heel fijn nat geschuurd. Niet helemaal weg want je schuurt makkelijk door de dunne lak heen. Daarna in meerdere lagen overgespoten met blanke lak. Ik moet nog een afrondende laag en dan wordt het grof polijsten en zo steeds fijner. Het blijft enigszins zichtbaar maar het is 100x beter en het is weer goed beschermd.
IMG_20180819_150347 by M R, on Flickr

Overigens heeft de achterzijde ook al eerder een bescheiden upgrade gekregen big smile smiley
IMG_20180719_213000 by M R, on Flickr

En dan tijd voor het onderhoud. Ik heb al jaren een stel oprijbokken die echter niet voor elke auto geschikt zijn. Zeker niet om er vooruit op te rijden. De voorbumpers zijn toch wat groter en lager geworden in de loop der jaren. Voor de C1 geen enkel probleem en dus lekker makkelijk aan het werk.
IMG_20180818_135942 by M R, on Flickr

Alles is Toyota/Daihatsu dus het sleutelen is een genot. Logisch en niet vastgerot. Het vervelendste was dat de olie uit het oliefilter wat over het subframe droop. Dat gaat nog wel eens lastiger. En die olie op het subframe is goed voor de antiroest. Het is echt waar dat een Toyota de enige fabrikant is die roestproblemen kan hebben rondom de motor. Bij de andere auto's die ik heb is dit gedeelte altijd goed ingevet.
IMG_20180818_141936 by M R, on Flickr
De modder op de onderzijde laat goed zijn wat de toestand van de wegen hier in de buurt is gedurende de herfst en winter.

IMG_20180818_142852 by M R, on Flickr
Het luchtfilter is bijna lachwekkend. Het is maar iets groter dan het luchtfilter van mijn grasmaaier. Qua filteroppervlak wel een stuk groter maar dan nog.

IMG_20180818_143637 by M R, on Flickr
De bougies waren goed versleten. De motor loopt ook weer mooier rond.

Buiten de blanke lak (en lekkages) kennen de citybugs nog een aandachtspunt; de waterpomp. De originele is gemaakt van gestanst plaatmateriaal maar de bouten zijn te ver uit elkaar geplaatst om zo'n dunne plaat goed te klemmen. Ze gaan dus vrijwel allemaal lekken op de afdichting. De vervanger is een gietstuk.

Nu zat op de onze de originele (dunne plaat) waterpomp nog en dat bij 2 ton. Er waren wel een paar lichte sporen van lekkage te zien maar het peil zakte niet gedurende een jaar. Maar voor de zekerheid toch maar vervangen en duur is het gelukkig toch niet. Na demontage bleek zowaar de afdichting niet lek te zijn maar wel de waterpomp as (wat normale slijtage is).
IMG_20180818_152302 by M R, on Flickr
IMG_20180818_152253 by M R, on Flickr
De dikkere vervanger, die netjes met nieuwe (langere) bouten kwam.
IMG_20180818_152411 by M R, on Flickr

Daarnaast hebben we de koplamp glazen gepolijst. Die begonnen toch wel wat te vergelen en dof te worden. Met de Mercedes heb ik dat al een keer gedaan maar was het in no time weer terug. Er moet echt een coating op na het polijsten. Dit keer een Turtle Wax setje geprobeerd inclusief schuurpads en coating. Tot nu toe een super resultaat en de hoeveelheid werk viel nog mee. Hopelijk blijft het goed.
Het is rustig op het forum schijnbaar..

De 164 heeft weer een jaar goedkeuring gekregen om op de weg te komen. Net op tijd want komend weekend is op Circuit Zandvoort het jaarlijkse evenement van de SCARB Alfa club. Aangezien de club 40 jaar bestaat is er nog net iets meer uitgepakt ten op zichte van andere jaren. Als je iets hebt met Alfa's moet je dit een keer meemaken. Buiten het fabrieks museum komen er ook altijd diverse prive collecties. Daarnaast natuurlijk heel veel Alfa's. Dacht je dat de Alfa Sud was uitgestorven dan moet je hier eens komen kijken.
Quote
Durashift
Leuke update van de C1.

Kennelijk hebben de Japanners dan toch niet zo goed nagedacht over de constructie van de waterpomp..drinking smiley

Thanks. Nee dat is toch wel wat minder van ze. Alhoewel onze C1 bewijst dat de originele constructie net zo lang kan meegaan als normaal is voor een waterpomp. Het is echt niet zo dat alle waterpompen voortijdig stuk gaan. Nouja, ook daar worden fouten gemaakt. smiling smiley
IMG_20180825_064212_1 by M R, on Flickr
En zo stond ik zaterdag ochtend al heel vroeg op Zandvoort. Nog voor 7 uur en na door Haarlem en Overveen verschillende straten te hebben doorwaden doordat er meer dan 10cm water stond bij drempels en dergelijke.
Als vrijwilliger voor de SCARB keur ik altijd auto's die gedurende het Spettacolo de baan opgaan voor de Scuderia of de rijstijlverbetering. Aangezien het baanprogramma meestal om 9:00 al begint is het keuren op de vrijdagavond (ik kon niet) en in de vroege zaterdag en zondag ochtend. Vroeg op dus en dan bij een verlaagde 75 (dus met een transaxle en met de achterremmen naast het differentieel) die net door de regen heeft gereden kijken of er nog voering op de remblokken zit. Zonder hefbrug. Als je de avond ervoor goed gegeten hebt lukt dat niet big smile smiley
Dit keer vooral veel loszittende (sport)stoelen gevonden, een paar losstaande accu's en een enkeling die met zulk weer geen regenbanden had. Verder ook nog een enkeling met te weinig remvoering. De kwaliteit van de auto's is ieder jaar beter, en dat terwijl het eigenlijk alleen een vereenvoudigde APK keuring is. Gelukkig kon bijna iedereen na reparatie alsnog een goedkeur krijgen en meedoen met het baanprogramma.

De rest van de tijd bestaat het vrijwilligerswerk uit het helpen van Alfisti die op het event technische problemen hebben gekregen (voor zover mogelijk natuurlijk) wat dit keer beperkt bleeft tot een lekke band, een vastzittende rem en een piepende riem. De rest van de tijd bemannen we dan een pitbox waarin wat Alfa motoren en onderdelen tentoongesteld staan waar we techniek uitleggen en vragen beantwoorden. Meestal lukt het wel iets speciaals te vinden voor de pitbox en zo ook deze keer.

IMG_20180825_173256 by M R, on Flickr
Recht op de foto een 2.6 V8 met mechanische injectie uit een 33 racewagen (ca. 300pk bij 9000 toeren), welke na zijn autorace carriere is gebruikt in off-shore speedboot races. De motor is zo omgebouwd dat hij alleen nog maar volgas kan en de toerenbegrenzer moet de motor heel houden. Dit type V8 was ook de basis voor de motor van de Montreal.
Midden op de tafel (wat lijkt op een olie opvangbak) is een dry-sump carter wat gebruikt is op een TZ1 en TZ2. Meer naar links ligt een differentieel met direct ertegenaan 2 remschijven wat ook van een TZ1 en TZ2 afkomstig is.

IMG_20180825_173241 by M R, on Flickr
Buiten de net uit ItaliŽ opgehaalde geheel originele Alfetta staat er hier rechts een motorblok uit een GTAm SA racewagen. Een GTAm is al een legendarische race-auto met de eerste toepasing van TwinSpark. De SA was een versie uitgevoerd met compressoren die, heel bijzonder, werden aangedreven door een hydrauliekpomp. De pomp en compressoren waren afkomstig van een vliegtuigsloperij en werden op een handvol motoren geschroefd. Bijna al deze motoren zijn bewaard gebleven (zij het in niet werkende staat) en dat zijn er 5 of 6. En zo maakte een klein 1.6 motortje met carburateurs ruim 220pk zonder heel veel toeren te hoeven draaien zoals een Formule 1 motor.
IMG_20180825_173221_1 by M R, on Flickr
Dit is overigens een GTAm die hier voor de loods geparkeerd staat. Wel een replica als ik het goed heb, alhoewel de eigenaar gek genoeg is om ook met een echte te gaan racen.

IMG_20180825_173307 by M R, on Flickr
En zo lagen er nog veel meer onderdelen hier en daar. Nog wat airboxes uit verschillende race wagens maar ook gewone onderdelen zoals een roetfilter, een cilinderkop van een TwinAir, een multi-air hydrauliek unit, nokkenas verstellers en wat turbo's. Er zit zelfs in een alledaagse Alfa veel bijzonder mooie techniek.
IMG_20180826_145613_1 by M R, on Flickr

Als vrijwilliger maak je zo'n event heel intensief mee natuurlijk. Je spreekt heel veel mensen, je moet soms even hard werken en je bent er van vroeg tot laat. Zaterdag met slecht weer en zondag met mooi weer. Als je dan ziet dat de hele paddock en de grote parkeerplaats net voor de tunnel helemaal volstaat met alleen maar Alfa Romeo's is dat heel erg gaaf. Ook deze keer weer mensen gesproken van over de hele wereld en ook verschillende mensen die een rol hebben gespeeld in de historie van Alfa Romeo of die nu hier naar toe gingen om FCA te vertegenwoordigen. Van uitrusten en slapen komt er dan ook heel weinig big smile smiley
Ik heb (vooral op de iets rustigere zaterdag) nog wel wat foto's kunnen maken. Maar er komt nog heel erg veel beeldmateriaal beschikbaar in de komende dagen.

SAM_5125 by M R, on Flickr
SAM_5127 by M R, on Flickr
Een prachtige combinatie zo, met naast het Duitse kenteken ook het originele Torino kenteken er nog op.

IMG_20180825_151331 by M R, on Flickr
Lars van het Veer is vrij bekend in de Alfa racerij en erg succesvol. Hij kan ook echt goed sturen maar ik ben partijdig want ik ken hem. Hij had een verkeerde bandenkeuze en reed op slicks toen het even stortregende. Vervelend voor hem (van 12 seconden leidende voorsprong naar met moeite een 2e plaats) maar wat geweldig om te zien hoe hij de 155 V6 over de baan worstelde.

IMG_20180825_150747 by M R, on Flickr
IMG_20180825_145610 by M R, on Flickr
IMG_20180825_145720 by M R, on Flickr
IMG_20180825_150044_1 by M R, on Flickr
IMG_20180825_150659 by M R, on Flickr
SAM_5164 by M R, on Flickr

SAM_5136 by M R, on Flickr
Een Giulia en een Giulia...

SAM_5132 by M R, on Flickr
Een kwart van de aanwezige 4C's. Hoezo een bijzondere auto?

SAM_5148 by M R, on Flickr
SAM_5146 by M R, on Flickr
SAM_5145 by M R, on Flickr
SAM_5149 by M R, on Flickr
SAM_5150 by M R, on Flickr
SAM_5167 by M R, on Flickr
SAM_5166 by M R, on Flickr
IMG_20180825_163942 by M R, on Flickr
Er waren op zondag meer 164 aanwezig dan er parkeerplaatsen waren en algemeen waren er meer dan ik in jaren heb gezien. Het begint echt een klassieker te worden want de conditie van wat er aanwezig is is ook elk jaar beter. Maar nog altijd een van de meest zeldzame (straat) Alfa's op het Spettacolo. Ik heb veel aanspraak gehad met mijn exemplaar en ik ben geholpen met de zoektocht naar onderdelen (niet altijd nodig maar puur voor het mooie). Ik had een missie om naafdopjes te vinden die er origineel bij hoorden en links en rechts kon ik er eentje kopen, sommige zelfs nieuw. Dus ik heb uiteindelijk een setje en ik heb ze meteen gemonteerd.
IMG_20180825_164029 by M R, on Flickr


IMG_20180825_150449 by M R, on Flickr
IMG_20180825_150048_1 by M R, on Flickr
IMG_20180825_145917_1 by M R, on Flickr
IMG_20180825_150839 by M R, on Flickr
De parkeerplaats met modernere Alfa type's liet duidelijk zien dat ook bij Alfa met de jaren het kleurenpallet minder uitbundig is geworden. Jammer.

IMG_20180825_151324 by M R, on Flickr
SAM_5114 by M R, on Flickr
SAM_5117 by M R, on Flickr

SAM_5121 by M R, on Flickr
Een TZ1 of Giulia TZ zoals ze toen genoemd werden. Tubularo Zagato, een buizenframe met lichtgewicht body en experimentele aerodynamica door ontwerper Zagato. Met een aandrijflijn en wielophanging afkomstig uit de Giulia.

SAM_5143 by M R, on Flickr
SAM_5151 by M R, on Flickr
SAM_5153 by M R, on Flickr

SAM_5152 by M R, on Flickr
De Berlina (grote broer van de Giulia) vierde de 50e verjaardag. In de loop dar jaren zijn heel erg veel Berlina's opgeofferd om hun twee liter motor die dan in een Giulia werd gezet (net als de 164 vaak werd gestript voor zijn V6) maar dat tijdperk ligt al lang achter ons. Inmiddels is het haast een meer gewilde klassieker dan de Giulia.

SAM_5122 by M R, on Flickr
SAM_5123 by M R, on Flickr
SAM_5124 by M R, on Flickr
SAM_5139 by M R, on Flickr
SAM_5157 by M R, on Flickr

SAM_5159 by M R, on Flickr
Een stuk of 5 8C's heb ik toch wel gezien. Een echtpaar dat allebei helemaal Alfa gek is en die ik soms wel eens spreek bleken er ook een te hebben. Na enige aansporing op zaterdag waren ze wel bereid op zondag met de 8C te komen smiling smiley

SAM_5163 by M R, on Flickr
SAM_5169 by M R, on Flickr
SAM_5170 by M R, on Flickr
SAM_5161 by M R, on Flickr

SAM_5134 by M R, on Flickr
SAM_5135 by M R, on Flickr
Een Matta mocht natuurlijk niet ontbreken. Te koop overigens.

SAM_5128 by M R, on Flickr
SAM_5129 by M R, on Flickr
SAM_5130 by M R, on Flickr
Een Alfa F1 auto zie je ook op Spettacolo niet vaak. De oranje-witte heeft ook nog een paar demo rondjes gereden op zaterdag. Helaas begaf de koppakking het al snel al uitaccelerend uit de tarzan bocht.
Wow, wat een prachtig verslag weer!

De categorie waar de 164 nu eindelijk uit lijkt te komen is precies die waar mijn tweede auto, de 145, nu juist samen met zijn broertje de 146 in lijkt te zitten. Je ziet ze steeds minder in het wild en ze komen nog niet veel naar dit soort evenementen. Ook op jouw foto's lijkt het wel de grote ontbrekende "moderne" Alfa Romeo te zijn.
Hopelijk overleven er nog een stel goede exemplaren voor de toekomst, een 145 QV is toch niet te versmaden lekker!
@Dirk, nu je het zegt.. Ik heb wel de registerleider gesproken maar inderdaad er zijn er maar weinig. Ik heb ze wel allemaal op de foto staan, zei het van veraf. Daarnaast reden er 2 mee in de Alfa Challenge.
Service naar jou: even een crop gemaakt van de foto's waar ze op staan.
SAM_5143_alfa145 by M R, on Flickr
SAM_5141_alfa145 by M R, on Flickr
Mooie foto's!! Ziet er echt mooi uit! Jammer dat het zaterdag niet al te best weer was..
Ik zag op het 33 rijtje al de 33 staan van mijn monteur, leuk! Ik ben benieuwd naar de rest van je verslag!

Goeie update van de C1 ook!




Een van de auto's die ik zelf heb gekeurd. We keken even raar op bij het gebruik van maar de helft van de bougies van de TwinSpark kop. Bij de ombouw naar een vrij programmeerbaar motormanagement konden er geen 2 ontstekingen worden aangestuurd. Maar nu zitten de bougies natuurlijk niet optimaal. Bij de ongebruikte bougies zit een heel dood stuk van de verbrandingskamer. Maar het bleek een tussenstadium te zijn van het project.










@Pjotr; ziet hier nog een kennis van jou bij? Dit is de rij 147





Een TwinSpark 8V zoals ik in mijn 164 heb. Deze is wel wat aangepast















































Een prachtige V12 F1 motor


@Dirk: ik weet niet hoe lang er nog geraced wordt met 145/146... de oude 75 doet toch aardig zijn best om alleen op de baan te zijn

Een bijzonderheid die ik zelf geheel gemist heb: een Alfa Romeo Dauphine. Het was vroeger heel normaal dat er productie licenties werden uitgewisseld. En zo produceerde Alfa de Dauphine onder eigen naam voor de Italiaanse markt. Imperia in Belgie heeft op die manier de Alfa 1900 geproduceerd voor de Belgische markt.






Het is een beetje vals spelen om andermans foto's te gebruiken maar ze zijn allemaal gelinkt naar hun albums. En dit is nog steeds een selectie. Er lopen dusdanig veel mensen met foto en film apparatuur rond dat haast alles wel vastgelegd is. Voorzien van kundig en minder kundig commentaar in heel erg veel talen ook.
Gaaf hoor. thumbs up Ik kon er helaas niet bij zijn. Vrijdagavond wel even gekeken, kon toen zo naar binnen met de auto. Toen stond er ook al een boel mooi spul.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close