Engineer's verzameling: 1979 VW LT35D / 1982 Suzuki SC100 / 1988 Corvette / 1997 Alfa Romeo 164 / 2003 Volvo XC70 / 2006 CitroŽn C1

Gepost door Engineer2 
En de Suzuki staat nu bij huis! Even inventariseren en dan met een 2 weken ofzo de stalling in.
20190604_161253 by M R, on Flickr

Ik heb op de voorstoelen na alle bekleding eruit gehaald. Dat moet allemaal goed schoongemaakt worden. Met het weghalen van de bekleding heb ik ook wat restanten van een alarm installatie verwijderd. Althans ik denk dat dat het was.

20190604_154148 by M R, on Flickr
Onder het service luikje in de kofferbak trof ik ook nog wat spaghetti bedrading aan. In ieder geval is de koelventilator zo bedraad nu dat deze niet meer via het contactslot loopt. Prima opzich maar de bedrading mag wat netter. Voor de claxon hebben ze dat ook zo gedaan met een relais er nog tussen. Dat gaat ook even opnieuw gedaan worden. Zoals het nu zit is het eerder een brandrisico. Ook ontdekte ik dat er wel een mistachterlicht schakelaar aanwezig is maar geen mistlamp achter. Althans daar lijkt het op. Nog eens even puzzelen.

20190604_150218 by M R, on Flickr
20190604_151846 by M R, on Flickr
We kregen er aardig wat onderdelen bij (op de foto maar een deel te zien) en ook een werkplaatshandboek en owners manual.

20190604_154238 by M R, on Flickr
20190604_154215 by M R, on Flickr
Ook al ziet het er niet uit; de motor is wel goed voor gezorgd in het verleden. In de motorruimte zitten een paar gaatjes die wat nieuw plaatwerk zouden willen hebben. We hebben de auto gekocht met een lekke radiateur of anders groot koellek. Ik heb het systeem gevuld en er ging niet heel veel bij. Zo een aantal uren laten staan om te zoeken naar een lek, maar tot nu toe ziet alles er droog uit. Ik denk een lekje wat pas ontstaat als het systeem warm is. De beruchte koelslangen van achter naar voor zijn al ooit eens vervangen; alhoewel ik geen idee heb waarmee eigenlijk. Ik heb niet het idee dat het slangen zijn uit het auto onderdelen rek. Maar dat hoeft niet slecht te zijn.

Om een idee te krijgen hoe slecht het ergste plekje qua roest nu echt is ben ik aan het porren gegaan en met hamer en stompe beitel wat klappen uitgedeeld. Goed nieuws; het is vooral het buitenste plaatwerk wat vergaan is. De binnendorpel moet wel een stukje van vervangen worden maar het is te overzien.
20190604_165124 by M R, on Flickr
20190604_165130 by M R, on Flickr
Goed te zien is dat de buitenste plaat hier nog nauwelijks vastzit. Hier kijk je ook meteen op het slechtste punt van de binnendorpel.
Ik neig ernaar om het hele achterspatbord te vervangen. Puntlassen uitboren etc.
thumbs up
Wat een gave karretjes zijn dat toch.
Vroeger wel eens gedagdroomd van een SC maar dan in Boston GrŁn met donkerbruin (lederen) interieur op 13'' Revolution (die 4 spaaks) wieltjes..
Succes met het opknappen.
Helemaal mee eens, erg leuk wagentje. Mijn vrouw is er erg gelukkig mee en ik heb er ook veel lol in.

Na de brandgevaarlijke elektro opgeschoond te hebben (er zit weer een hoofdzekering in en meteen ook een hoofdschakelaar) heb ik met wat hulp van de C1 en wat startkabels maar eens het autotje tot leven gewekt weer. Nu om alles even na te lopen op het gemak. De motor starte weer prima. Alle meters op het dashboard werken (alleen de snelheidsmeter nog niet in werking gezien) en alle elektra ook. 1 dimlicht stuk en de aanstekerplug lijkt het niet te doen. Het mysterie van het mistachterlicht is ook nog niet opgelost (schakelaar is er en kabelboom ook maar achter geen lamp en ook geen losse kabels) maar dat is toch niet vereist.
Bij het warmdraaien van de motor kwam er maar heel iets water uit de koeling maar dat bleek van de overloopslang te zijn (ik had het reservoir tot aan de rand gevuld). Ik zie nergens lekkage. De koelfan (opnieuw bedraad) sloeg ook mooi op tijd aan. Ook weer een beetje heen en weer gereden (op de oprit alleen dus echt maar 2m ofzo) en de versnellingsbak, koppeling en remmen voelen daarbij goed aan.

Dus qua techniek is het voorlopig nog beperkt tot een accu, een gaatje in de uitlaat en een H4 lamp. En onderhoud zou geen kwaad kunnen natuurlijk.
Ik ga bijna twijfelen of we niet gewoon de roest eerst even net aan APK waardig lassen en dan maar even een 2 maanden ofzo ermee gaan rijden.

Nog wat Japanse reclame filmpjes gevonden van de Cervo; hilarisch big smile smiley

Youtube - Suzuki Cervo commercial - 1
Naamloos by M R, on Flickr

Youtube - Suzuki Cervo commercial - 2
Naamloos2 by M R, on Flickr

En eentje van de Fronte coupe
Youtube - Suzuki Fronte coupe commercial
fronte by M R, on Flickr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-06-2019 15:41 door Engineer2.
En toen was er even de volledige aandacht voor de Corvette. Ik ben net terug van een roadtrip van ruim 1000 mijl (ja mijl inderdaad) naar Normandie en de 24 uur van Le Mans. De Corvette staat stoffig en bedekt met vliegjes even bij te komen van de trip. Er zijn net iets meer dan 3 tankvullingen aan benzine doorheen gegaan en je merkt dat het de auto goed gedaan heeft. Ook het veelvuldig gebruik van het cassette deck heeft ervoor gezorgd dat al die knopjes en dergelijke nu lekker soepel werken.

20190611_133927 by M R, on Flickr

Deel 1
Ik ging als eerste in Normandie (een half uurtje ten zuiden van Caen) op bezoek bij een club event van de National Corvette Restorers Society UK. Net als de USA en NL versies van die club is er dus vooral interesse in de Corvette historie en om dichtbij het oorspronkelijke ontwerp van de Corvette te blijven. Veel aandacht dus voor hoe precies een Corvette nu uit de fabriek kwam en hoe een Corvette dat nu nog steeds heeft. Buiten nog een Nederlander waren er een 8 personen uit de USA (Colorado en Texas) en 2 uit Duitsland. Gezien het slechte weer waren er een aantal mensen toch maar niet met hun klassieke Corvette gekomen.

20190611_184500 by M R, on Flickr

Mijn Corvette zou een van de Corvette's zijn die doorgelicht zou worden (een Flight Judging genaamd) dus had ik er wat werk in gestoken en ook hier en daar schoon gemaakt. De NCRS heeft een speciale regel in dat je bonus punten kan verdienen per mijl die je "under own power" gereden hebt naar de Flight Judging toe. Dat om een beetje tegen te gaan dat mensen hun Corvette alleen maar per trailer vervoeren. Ik had (omgerekend) iets van 460 mijl gereden naar het event toe en zodoende aardig wat bonuspunten verzameld.

20190611_181619 by M R, on Flickr

Buiten mijn Corvette werd er ook een 1972 Coupe met small-block gekeurd. In feite een basis Corvette maar in dit geval met vrijwel alle luxe opties. Typisch genoeg zijn er hier ooit maar 120 stuks van gemaakt en het zijn dus juist die basis motor met luxe uitrusting versies die ontzettend in waarde zijn gestegen. Extra bijzonder was dat deze auto was overgekomen uit South Carolina en ook zo onderweg was. Het meerendeel van de kilometers waren wel in een container of op een vrachtwagen gemaakt dus weinig bonus punten. Een ruime 20 jaar eerder was deze auto al ooit gekeurd en behaalde toen Top Flight. Daarna was de Corvette eigenlijk niet meer in gebruik omdat er een kleine brand was geweest na een benzine lek. De eigenaar had de auto net overgedragen (inmiddels gerepareerd) aan zijn dochter die in Duitsland woont en de nieuwe Flight keuring hoorde bij de sympolische verkoop. Totdat de auto in Duitsland is ingeschreven rijden ze dus op South Carolina kenteken en een speciale verzekering voor Amerikanen in Europa. Die gaan heel vaak aangehouden worden.... big smile smiley

20190612_093206 by M R, on Flickr

Als laatste was er nog een 1967 C2 cabriolet uit de UK die al ooit Top Flight behaalde maar sindsdien 25.000mijl gereden had en (voor een bezoek aan de Classis Le Mans) met Gulf striping was uitgevoerd. Deze kreeg dan ook een Judging in de nieuwe categorie waarin ook gemodificeerde auto's welkom zijn (Concours judging). Maar net als de normale Flight Judging is ook Concours Judging erg intensief. Er zijn meerdere mensen een paar uur bezig met 1 auto. De eigenaar van deze C2 (die hij het hele jaar door gebruikt en ook gebruikt om naar vakantie huisjes in Spanje en Frankrijk te rijden) is verder een expert op de C4 Corvette (Claremont Corvette - Tom Falconer) en heeft of had verschillende van de prototypes, media auto's, beurs auto's en opengewerkte modellen in zijn bezit. Hij heeft ook een boek geschreven met alle details over de C4. En hij was de master keurmeester voor mijn C4.

20190612_120145 by M R, on Flickr

Na een (vanwege het slechte weer in allerijl geregelde) boerenschuur opgezocht te hebben heb ik daar mijn Corvette helemaal klaar gemaakt voor de keuring. Alle spullen uit de auto en een kleine schoonmaak na de rit vanaf huis. Buiten de eerder genoemde C4 expert waren er ook 5 master judges met allemaal ruimschoots C4 ervaring die van 9:00 tot 13:00 bezig waren met alle details van mijn auto.

20190612_174851 by M R, on Flickr
20190613_100211 by M R, on Flickr

Het resultaat? Top Flight!
Ik zat net iets onder de Top Flight maar de bonus punten van het naar het event toe rijden zorgde dat ik het toch gehaald heb.
De punten die gevonden zijn waren deels bekend maar ook deels nieuw. En een groot deel van de nieuwe punten is eenvoudig (en veel zelfs zonder kosten) nog op te lossen.
Het grootste punt is natuurlijk dat ik de wielen van een 1987 eronder heb zitten (die zaten er al onder en zijn mijns inziens mooier). Mocht ik nogeens het juiste setje wielen vinden dan zou ik die voor alleen een flight keuring er eens onder kunnen schroeven.

Er is zelfs gevraagd of ik interesse zou hebben om de Corvette naar de USA te verschepen. Met een klein beetje werk zou mijn C4 namelijk een goede kandidaat zijn voor een Bowtie-award; een speciale prijs voor zeer originele auto's die nog nooit gerestaureerd zijn. En aangezien mijn Corvette daarbij ook nogeens geen trailer-queen is (161.000mijl op de teller sinds de roadtrip) zou daar extra interesse voor zijn. Hmm.. eens over nadenken.

20190613_134115 by M R, on Flickr
20190613_135211 by M R, on Flickr

Buiten het keuren (en een kleine training in keuren) was het vooral erg geslaagd om met een groep mensen (en met heel erg goed traditioneel Frans eten en lokale wijn) eindeloos over auto's te praten. En over de verschillen tussen de landen uiteraard. We hebben nog een klein toertochtje gereden in de omgeving.

20190613_150830 by M R, on Flickr
20190613_161109 by M R, on Flickr
20190613_160814 by M R, on Flickr
Door met Deel 2

Direct na de NCRS UK bijeenkomst ben ik naar Le Mans gereden. Ik had daar een plekje op de Corvette Corral. Dat is een parkeerplaats/kampeerterrein/hospitality wat mede ondersteund wordt door GM en specifiek voor Corvette eigenaren is.
Aldaar aangekomen snel de tent opgezet en dergelijke want vrijwel direct daarna zou een deel van het Corvette race team langskomen. Ik heb uiteindelijk met Jim (vicepresident GM Performance vehicles & Motorsport) en Tommy, Marcel en Oliver (de coureurs van Corvette #64) gesproken. Later tijdens een loting ook nog een pet met de handtekeningen van de heren gewonnen; ook leuk.

20190616_165419 by M R, on Flickr
SAM_6011 by M R, on Flickr
SAM_6018 by M R, on Flickr
SAM_5998 by M R, on Flickr
SAM_5997 by M R, on Flickr

En vrijwel meteen daarna moest ik al weer verder. Mijn auto was namelijk uitgezocht om in de Parade des Pilotes mee te rijden. Tijdens deze parade (door het historisch centrum van Le Mans) worden alle coureurs rondgereden in klassieke auto's en delen hier en daar handtekeningen uit. Elke fabrikant heeft de mogelijkheid om een aantal auto's van hun merk achter de coureurs aan te laten rijden. GM doet dat al jaren met de Corvette en probeerd natuurlijk verschillende generaties van de Corvette te laten rijden. Ik mocht de C4 generatie vertegenwoordigen.

Je moet eerst verzamelen op een groot plein in het midden van de stad. Terwijl je daar staat te wachten zie je eigenliijk een gigantische Cars & Coffee met heel verschillende maar ook bijzondere auto's en motoren. Als de coureurs beginnen binnen te druppelen wordt het ontzettend druk overal. Er lopen diverse celebrities rond (ik herkende er geen eentje maar een bleek een NBA speler te zijn van Franse afkomst) en overal zijn er pers fotografen en tv crews. Ik kan echt niet tellen hoevaak mijn auto (en vooral ook het typische jaren 80 dashboard) op de foto is gezet of is gefilmd.
Het was ook nog eens het 25 jarige jubileum van de Parade dus er was schijbaar extra uitgepakt.

SAM_5894 by M R, on Flickr
SAM_5901 by M R, on Flickr
SAM_5904 by M R, on Flickr
SAM_5905 by M R, on Flickr
SAM_5910 by M R, on Flickr
SAM_5911 by M R, on Flickr
SAM_5917 by M R, on Flickr
SAM_5920 by M R, on Flickr
SAM_5927 by M R, on Flickr
SAM_5931 by M R, on Flickr
SAM_5932 by M R, on Flickr

20190614_145051 by M R, on Flickr
Dit was een C6 waarvan de wielbasis is verlengd en er is aan AWD elektrische aandrijflijn in gezet. Tegenwoordig niet zo bijzonder meer maar deze machine is al meer dan 10 jaar oud.

20190614_145057 by M R, on Flickr
20190614_155918 by M R, on Flickr
20190614_161636 by M R, on Flickr
20190614_161700 by M R, on Flickr
20190614_170822 by M R, on Flickr
20190614_170834 by M R, on Flickr
20190614_171022 by M R, on Flickr
20190614_173211 by M R, on Flickr

Op een gegeven moment ga je rijden (stapvoets) tussen de dranghekken waarachter een zee van mensen. Langs de route waren het niet duizenden mensen maar echt tienduizenden. Elk moment dat je even stilstaat komt de roep "Moteur!" wat een uitnodiging is om even het gaspedaal in te trappen. Een rijtje Corvette's is daar natuurlijk uitermate geschikt voor. big smile smiley Er moeten uiteraard heel wat handen aangetikt worden al rijdend en ook daar probeer je gehoor aan te geven. Een enkeling herkende de Nederlandse nummerplaat en ook daar is in verschillende talen wat over geroepen.

SAM_5936 by M R, on Flickr
SAM_5938 by M R, on Flickr
SAM_5939 by M R, on Flickr
SAM_5941 by M R, on Flickr
20190614_185755 by M R, on Flickr
SAM_5942 by M R, on Flickr
SAM_5944 by M R, on Flickr
SAM_5945 by M R, on Flickr

En zo heb ik ongeveer een uur door Le Mans gereden. Regelmatig gasgevend en met een blik op de temperatuur meters... Een heel erg aparte ervaring om niet te missen.
En ter afsluiting deel 3

20190615_080224 by M R, on Flickr
Op tijd wakker want we willen wel de warm-up zien. En ik was nog niet op het circuit geweest.

Buiten het volgen van de race heb ik uiteraard ook diverse Corvette eigenaren gesproken. Het meerendeel was met hun Corvette aanwezig. Vanuit Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland, UK, Belgie en dit keer was ik de enige met een Nederlands gekentekende Corvette.

Maar ook heb ik Rick ontmoet. Hij heeft vorig jaar een Europese tour gedaan met zijn 1990 C4 uit California (hij woont in San Jose) en daar heb ik me door laten inspireren. Ik heb het toen in dit topic ook aangehaald. Na afloop had hij zijn Corvette verkocht aan het Corvette museum in Wezep. Hij wilde echter nog een Europa tour doen (zij het iets kleiner) en heeft voor die duur de auto weer teruggekocht. Nu kwam ik Rick zelf tegen en bij Corvette Fame is hij er ook weer bij.
Lang verhaal kort: Er is een vermoeden dat mijn Corvette van een (ex?) clublid is geweest van de club Santa Clara Corvette's; de club waar Rick lid van is. Er wordt verder rondgevraagd.
Daarnaast heb ik ook de voorzitster van de Nieuw-Zeelandse Corvette club ontmoet die (met een gehuurde camper) speciaal overgekomen was.

20190616_154303 by M R, on Flickr
20190616_165118 by M R, on Flickr

Tussen de warm-up en de start van de race was er ook nog een Show & Shine contest. Aangezien Rick en ik als enige met een C4 Corvette aanwezig waren hadden we allebei een goede kans op een prijs in die categorie. En uiteindelijk won ik de 1e prijs. Waar wat poetswerk al niet goed voor is big smile smiley

20190615_104232 by M R, on Flickr
20190615_104941 by M R, on Flickr
20190616_125949 by M R, on Flickr

En dan de race. Ik heb een tijdje vlak bij de uitgang van de pitstraat gestaan, Net voor de start de straaljagers met de rood-wit-blauwe rook die vlak boven mijn hoofd langs kwamen en dan de start zelf. Na iets van 4 of 5 rondjes begon de leidende LMP1 al de eerste GTE AM auto op een ronde achterstand te zetten. Wat een gigantisch verschil zit er tussen die klasses. Na een half uur racen is daardoor het veld aardig verdeeld over de baan. Het komt niet voor dat je echt een tijdje moet wachten tot er een auto langskomt.

SAM_5947 by M R, on Flickr
SAM_5952 by M R, on Flickr
SAM_5962 by M R, on Flickr
SAM_5964 by M R, on Flickr
SAM_5966 by M R, on Flickr
SAM_5974 by M R, on Flickr
SAM_5976 by M R, on Flickr
SAM_5981 by M R, on Flickr
SAM_5983 by M R, on Flickr
SAM_5990 by M R, on Flickr
SAM_5996 by M R, on Flickr
SAM_6023 by M R, on Flickr
SAM_6025 by M R, on Flickr
SAM_6059 by M R, on Flickr
SAM_6084 by M R, on Flickr

Na een paar foto's en filmpjes en verder vooral kijken en luisteren voor een aantal uur ben ik wat over de paddock (voor zover ik toegang had) gaan rondkijken en weer terug richting de Corral gegaan. In de Corral hing er een groot TV scherm waar je de race op kon volgen (langs de baan is een ervaring maar het is haast niet te volgen wie er nu op welke positie ligt), er was een bar en later die avond hadden we daar een gala diner samen met de gasten van het Corvette Museum (het museum naast de fabriek in Kentucky).
Ergens tijdens het hoofdgerecht zagen we dat de #64 Corvette en een Porsche uit de GTE AM klasse elkaar aanraakten en de Corvette te zwaar beschadigde om verder te kunnen rijden.

Na het diner ben ik terug gegaan naar de baan om de race in het donker te ervaren. Ik heb de meeste tijd bij de S bocht net voor de Dunlop brug gestaan. De gloeiende remschijven en de vlammen uit de uitlaat kan je daar goed zien. De lage tonen van de Corvette kan je daar voelen. Zonder gehoorbescherming is het daar niet te doen maar ik was voorbereid. Van iets voor middernacht tot tegen 3 uur heb ik het zo meegemaakt maar het werd me echt te koud. Via een deel van de paddock (wat inmiddels voor een deel meer leek op een festival gezien de hoeveelheid feestende en dronken mensen en hier en daar live optredens) zo weer naar de Corral.

20190616_003228 by M R, on Flickr
20190615_234843 by M R, on Flickr
20190615_234819 by M R, on Flickr
SAM_6041 by M R, on Flickr
SAM_6027 by M R, on Flickr

Om te kunnen slapen de gehoorbescherming weer in gedaan maar daardoor heb ik mijn wekker (ik had me zelf 2 uurtjes slaap gegund) niet gehoord. Uiteindelijk was ik iets na 6 uur weer bij de baan waar met de laagstaande zon mooie foto's te maken waren. Je kon zien dat de coureurs moe waren aangezien er meer variatie in de racelijnen zat dan rond middernacht. Ook zag ik wat schuivers voor mijn neus.

20190616_073635 by M R, on Flickr
20190616_073720(0) by M R, on Flickr
20190616_073744 by M R, on Flickr
20190616_073748 by M R, on Flickr
20190616_073757 by M R, on Flickr
20190616_073827 by M R, on Flickr
20190616_073902 by M R, on Flickr
20190616_073903 by M R, on Flickr
20190616_073904(0) by M R, on Flickr
20190616_073923 by M R, on Flickr
20190616_073924 by M R, on Flickr
20190616_073953 by M R, on Flickr
20190616_073954 by M R, on Flickr
20190616_074125 by M R, on Flickr
20190616_074209 by M R, on Flickr
20190616_074302 by M R, on Flickr
20190616_074345 by M R, on Flickr
20190616_074347 by M R, on Flickr

Na een lunch op de Corral wee teruggegaan naar de baan en op een van de schermen gezien hoe de #63 Corvette eerst pech had met in de pit staan en te moeten wachten op de safety car en daarna een kleine schuiver die wel 2x een pitstop met reparatie vereisde. De finish was eg mooi maar minder indrukwekkend dan de start.

Geen feest voor de Corvette's dus en geen overwinning om de C7 mee gedag te zwaaien. Maar wel een ongelooflijke ervaring. Op de terugweg was het een grote stoet van (vrijwel alleen Engelsen) sportwagens. Bentley, Aston Martin, Jaguar, Mustang, Lotus, Porsche, Ferrari, Maserati etc. Leuk om te zien. Sommige Fransen wisten dat ook want er stond regelmatig een legertje auto spotters op de viaducten.
Erg mooi verslag, zie mezelf er ook wel heen gaan........maar niet in de C3, tenminste dat is mijn eerste gevoel. En de keuring, mooi resultaat!!
Wat een geweldige belevenis! De race zelf zou me niet eens zo interesseren, maar je weet het circus er omheen goed te beschrijven. Klinkt bijna als een once in a lifetime-herinnering, maar dan met kans dat er een herhaling in zit. Nog beter dus!
Bedankt voor de reacties! Ja dit is heel erg gaaf om mee te maken. Ik ken natuurlijk vooral mijn weg in de Corvette wereld maar van andere merken zijn er ook wel zulke activiteiten.
Qua de NCRS; dat is wel echt uniek. Er is zelfs van de meeste Ferrari's niet zulke gedetailleerde documentatie dan wat de NCRS van de Corvette heeft. Ze hebben zelfs afwijkingen geconstateerd waar GM geen weet van had.
Qua Le Mans is er iets dergelijks niet alleen voor Corvette. Ook andere merken die meerijden organiseren iets. GM pakt echter wel echt groter uit. Amerikanen houden wel van een beetje show en spektakel. En als je merk er niet bij zit dan is het alsnog een feest om erbij te zijn. Denk alleen aan de English welcome to Le Mans op de vrijdagmiddag. Een heel erg grote klassieker en sportwagen bijeenkomst met BBQ en dergelijke. En op de vrijdag ochtend schijnt er een concours te zijn in de Porsche bochten.

@Adrie: als je ermee de file in durft in de zomer, weleens de snelweg op bent geweest en weleens een uur of langer hebt gereden... Dan kan dit ook. Hooguit een maand van te voren even nalopen en onderhoud geven. En jullie hebben een C3 met de bolle achterruit dus haast net zoveel bagage ruimte als een C4.
Afgelopen weekend eventjes wezen kijken bij het klassieker evenement in Veenendaal. Erg leuk, groter dan verwacht en veel auto's die je niet op andere evenementen ziet. Ook veel mensen met gewoon een goed verzorgde oudere auto die niet zo snel naar een "echt" klassieker event gaan. Daarnaast is het voor alles wat op wielen is. Vrachtwagens, motoren, brommers en tractoren dus ook. Ook zo'n beruchte Lanz Bulldog... een tractor met een gigantische 1 cilinder. En ja dat schud minstens zo hard als je denkt, het is zelfs zichtbaar.
Foto's van Veenendaal komen nog maar alvast als een tip voor volgend jaar. Er zit ook een kleine toerrit bij trouwens.

Verder is er wat leven in de Suzuki. Er is een nieuwe accu in gezet, wat slechte contacten in de zekeringkast zijn opgelost en we hebben een stukje kunnen rijden. Puntjes van aandacht: 3 lampjes (2 in het dashboard), toch dat vermoede lekje aan de radiateur, een wat losse handrem en remmen die heel iets aan blijven lopen. Zelfs de carburateur doet het prima. Motor pakt lekker op.
Maar nu eerst weer een weekje in Zweden. Daarna weer wat verder klussen. Het plan is nog steeds om volgend jaar pas serieus werk ervan te maken maar kleine klusjes doe ik wel alvast.
^^ Leuk, ik was ook nog even naar het oldtimerfestival in Veenendaal getogen. Was er alleen een beetje laat.. (half vier) sad smiley
Stond niet veel meer.. (duurde tot 17 uur) maar wel een paar leuke C-Kadett's gezien en een MX5 eigenaar deed live een sleutel demonstratie van het vervangen van de radiateur. moody smiley

Had flinke bokken bij (geregeld): een buis op een cirkelvormige voet. Zag er stevig uit. thumbs up

De dag ervoor was er ook nog een toerrit door de regio met verschillende voertuigen (voornamelijk cabrio's). Was de 34e editie ... dat kon ik wel lezen op de stickers van de auto's.. maar welke organisatie/waarvandaan men kwam heb ik niet kunnen achterhalen.
@eng, de C3 is technisch in goede staat, file is geen probleem, alles koelt zoals nodig. Dakje is niet helemaal dicht, kan wat druppen, denk wel een 240 ltr benzine voor een 1800 km rijden, als we geluk hebben.

Zullen het verbruik volgende week eens bijhouden, Leeds, Hull, Rotterdam, nieuw vennip, Emmer compascuum.
@A3: en? Hoe beviel de trip van UK naar NL met de C3?

Dat het dakje niet 100% dicht is is heel normaal. Af fabriek waren ze al niet 100% dicht. Het moest immers wel goedkoop blijven van GM. Elke generatie werd wel beter en met de C6 en later is het wel echt goed dicht. Zelfs de cabriolet! Bij een C2 convertible weleens gezien dat er gewoon hier en daar kieren zijn. Iedereen die ik ken met zo'n C2 (of C1) Convertible heeft wel ervaring dat de bijrijder het heel druk heeft met handdoeken... Of om als een verzopen kat uit te stappen.
Op Autobahn snelheden krijg je dan ook nog eens dat de zijruiten zonder sponningen (C3 en later en alle convertibles) wat naar buiten gezogen worden. Dat is bij de C6 en later er pas echt helemaal uit. Bij een C3 is het bijna zichtbaar, bij de C4 (en C5) hoor je het vooral aan het windgeruis.
Durashift
^^ Leuk, ik was ook nog even naar het oldtimerfestival in Veenendaal getogen. Was er alleen een beetje laat.. (half vier) sad smiley
Stond niet veel meer.. (duurde tot 17 uur) maar wel een paar leuke C-Kadett's gezien en een MX5 eigenaar deed live een sleutel demonstratie van het vervangen van de radiateur. moody smiley

Had flinke bokken bij (geregeld): een buis op een cirkelvormige voet. Zag er stevig uit. thumbs up

De dag ervoor was er ook nog een toerrit door de regio met verschillende voertuigen (voornamelijk cabrio's). Was de 34e editie ... dat kon ik wel lezen op de stickers van de auto's.. maar welke organisatie/waarvandaan men kwam heb ik niet kunnen achterhalen.

Om half 4 waren wij ook al weer weg maar nog maar net. Op zich was het wel een leuk effect; om 11:00 ging het terrein open en zo tussen 11:30 en 13:30 kwamen er langzaam auto's binnen van de toerritjes. Sommige gingen meteen daarna al weer weg. Verder waren er veel met "gewoon" een oude auto die even een uurtje kwamen kijken. Zo heb je een klein terrein waar je toch best 2 uurtjes kan rondlopen en steeds iets anders zien.

De MX-5 leek meer een sleuteldemonstratie inderdaad. Had goede spullen bij zich.

Kom jij uit Veenendaal (of omgeving)? Wij wonen in de Betuwe dus met de brug tussen Ochten en Rhenen zijn we er ook zo. De Betuwe is heel erg populair voor oldtimertochten. Zeker in de bloesem tijd zijn er ieder weekend meerdere die hier door/langs het dorp komen.
Engineer2
(..)

Kom jij uit Veenendaal (of omgeving)? Wij wonen in de Betuwe dus met de brug tussen Ochten en Rhenen zijn we er ook zo. De Betuwe is heel erg populair voor oldtimertochten. Zeker in de bloesem tijd zijn er ieder weekend meerdere die hier door/langs het dorp komen.

Ja, aan de andere kant van de Nederrijn. winking smiley. Op de foto van jouw Corvette op de dijk langs de Nederrijn tijdens de Tielse toertocht zie je het witte landhuis op de achtergrond op de heuvel. Iets meer naar het westen daarvan staat mijn woonstek.
Engineer2
Afgelopen weekend eventjes wezen kijken bij het klassieker evenement in Veenendaal. Erg leuk, groter dan verwacht en veel auto's die je niet op andere evenementen ziet. Ook veel mensen met gewoon een goed verzorgde oudere auto die niet zo snel naar een "echt" klassieker event gaan. Daarnaast is het voor alles wat op wielen is. Vrachtwagens, motoren, brommers en tractoren dus ook. Ook zo'n beruchte Lanz Bulldog... een tractor met een gigantische 1 cilinder. En ja dat schud minstens zo hard als je denkt, het is zelfs zichtbaar.
Foto's van Veenendaal komen nog maar alvast als een tip voor volgend jaar. Er zit ook een kleine toerrit bij trouwens.

Ik was er ook, voor mij vanuit Ede was het vlak om de hoek. Leuk evenement inderdaad! Nog een plaatje geschoten van wat achteraf jouw Corvette dus blijkt te zijn:

Superleuke Suzuki trouwens, erg tof projectje! thumbs up
Mooie foto! Klopt dat is onze Corvette.
Als de Suzuki eenmaal klaar is (duurt nog even) is het een mooi duo met de Corvette of de Alfa.
Nu dan toch even mijn foto's van Veenendaal; alleen wat highlights.

Om te beginnen een Kenworth W900. Ik heb hier een band mee. De W900 is meerdere decenia gebouwd in vrijwel ongewijzigde vorm en is pas kort geleden uit productie gegaan (of fors gemoderniseerd eigenlijk). Een van de eerste projecten waar ik als engineer aan verbonden was betrof een ontwikkeling aan de motor voor diverse types Kenworth en Peterbilt. Zodoende bracht ik ook veel tijd door in de trucks; dat waren meestal een T800 of de mooiere W900. Vrijwel altijd op de passagiersstoel met de ogen op de laptop maar soms moest er gewacht worden en kon je even wat meer rondkijken in het heel erg Amerikaanse smaak interieur. Ook een aantal ritten door de bergen in Washington State gemaakt waarbij ik in de sleeper zat met alle meetapparatuur.
Buiten het werk ook wel tijd voor plezier; zo heb ik een rijles gehad in zo'n apparaat (schakelen met splitter en range en dan ongesynchroniseerd. Niet dubbel-clutchen maar alleen rev-matching. Op een testbaan ook eens gekeken hoe hard zo'n apparaat nou eigenlijk ging (US trucks zijn niet begrensd). En ook heb ik een rondleiding gehad door de fabriek (vlakbij Boeing field) in Renton WA. Aan de ene kant zijn deze machines heel ouderwets en aan de andere kant juist heel modern.

Het zal te begrijpen zijn dat er heel veel verhalen aan zitten (zoals bij elk project eigenlijk). Ik zal me beperken tot een blunder die ik gemaakt heb. Tijdens een van de testritten (ik meen me te herinneren dat dit ook in Washington State was en op een speciale ovale testbaan) moest ik de regeling van de injectoren geheel overnemen. Dat betekende dat ik op mijn laptop instelde hoe lang en wanneer er ingespoten werd. Dat lijkt niet zo spannend maar als de truck door een bocht ging zou de injectie eigenlijk moeten aanpassen en dat deed deze ook niet. Het gaspedaal los laten zou ook geen effect hebben. Mijn laptop had volledige controle. De test chauffeur reed dus met zijn hand boven de noodknop. Misschien overbodig te zeggen maar deze functie bestaat niet in software die in serie productie wordt toegepast. Het is nogal een funktionele veiligheid dingetje.
Voor het meerendeel van de tests deed ik alleen aanpassingen op 1 van de cilinders. Ik gaf bepaalde afwijkingen aan om zo een versleten of kapotte injector te kunnen simuleren. Er is immers detectie software aanwezig die dat in de gaten heeft maar we moesten wel zeker weten dat die detectie software ook zou werken op de weg als we ook trillingen vanaf het wegdek kregen. Om te kunnen bepalen (tijdens het rijden) wat voor afwijkingen ik erin moest plaatsen had ik een uitgebreide excel berekening sheet gemaakt. Er moesten nogal wat units omgezet worden en van decimaal naar hexadecimaal dus vandaar. Dat ging allemaal best goed. Tot ik even niet doorhad dat ik een tikfout had gemaakt in mijn invoer. Het resulterende hexadecimaal aan de injectie regeling doorgegeven en GO. Tja... ik kan het het beste beschrijven als dat er 1 van de cilinders een poging deed achteruit te draaien. Aangezien dat vrij lastig was deed de motor een poging om afscheid te nemen van de krukas. Snel de fout hersteld en alles was weer normaal. En dat... is een van de vele redenen waarom testauto's en motoren vernietigd worden na de testen. Ik weet zeker dat de krukaslagers niet helemaal meer geschikt waren voor nog 1 miljoen kilometers.

En dat was dus in zo'n W900.... big smile smiley

20190622_130259 by M R, on Flickr

Een prachtige tijdgenoot en concurent van de Corvette: de Nissan 300ZX. Inmiddels is dit voor mij veel mooier dan het model wat erna kwam maar vroeger neigde ik naar lelijk als oordeel.
20190622_130620 by M R, on Flickr
20190622_130554 by M R, on Flickr
20190622_130340 by M R, on Flickr

Zo'n oude klasse Peugeot zie je ook niet vaak. Let op het Boek van de Weg in het deurvak big smile smiley
20190622_132223 by M R, on Flickr
20190622_141309 by M R, on Flickr
20190622_132307 by M R, on Flickr

Over bijzondere Peugeots gesproken.. Er stond nog zo het een en ander.

20190622_132517 by M R, on Flickr
Gewoon 7 zitplaatsen en nog een forse kofferbak... Een MPV is er niets bij een een SUV is al helemaal hopeloos. Ik ben alleen even kwijt welke van de 50x dit nu ook alweer is. Een 505? In ieder geval is deze machine te koop. De man heeft de auto vooral als gezinsauto voor het weekend en de vakanties ingezet maar wil iets kleiners gaan rijden. Een CX staat op het lijstje... Jaja, kleiner is relatief. Ohja; ik kan het telefoonnummer in een PB sturen.

Een USA spec zie je ook niet elke dag. Peugeot had het truukje om de koplampen aan te passen voor de gestandaardiseerde sealed beam wel wat beter onder de knie dan andere Europese fabrikanten. Het ziet er echt niet heel anders uit.
20190622_144435 by M R, on Flickr

We blijven nog even bij Peugeot... alsje als merk al een tijd bestaat kan je oldtimers hebben van je merk die al zo rond de 100 jaar zijn..
20190622_144525 by M R, on Flickr
20190622_144426 by M R, on Flickr

Waar een ritje Polen met zo'n comfortable Peugeot prima te doen is lijkt me dit toch wel een kwestie van uithoudingsvermogen. Ik weet dat Engelsen hier gek genoeg voor zijn maar Polen ken ik nog niet echt als zo'n land.
20190622_142601 by M R, on Flickr

Bedrijfswagens zijn altijd leuk
20190622_141301 by M R, on Flickr

De auto hoef je er eigenlijk niet eens bij te zien
20190622_133906 by M R, on Flickr

Een lichte voorkeur voor Amerikaans is mij en mijn vrouw niet vreemd. Een Rock&Roll auto komt er ooit nog eens. Er was genoeg Amerikaans te zien dus ik heb zelfs een selectie moeten maken.

BelAir
20190622_145219 by M R, on Flickr
20190622_145206 by M R, on Flickr

Rechtstreeks uit Disneyland? Er zat een Californisch invalide kenteken op naast het Nederlands kenteken.
20190622_144942 by M R, on Flickr

Buick - zo een met de twee versnellingsbak (of 1 versnellings automaat). Je reed altijd in de hoogste versnelling en de driedubbele koppelomvormer gaf zoveel slip dat je er het hele bereik mee aan kon. Alleen met aanhanger of in de bergen moest je weleens naar de lage versnelling. Dat je de helft van je motorvermogen kwijt bent aan transmissie olie opwarmen als je in de stad rijdt... ach... detail.
20190622_144621 by M R, on Flickr
20190622_144806 by M R, on Flickr

Wat modernere Caddilac - de stads sedan (Sedan de Ville). Uit de tijd dat de Franse historie van Chevrolet, Caddilac, Pontiac etc. nog naar voren werd gehaald als teken van klasse
20190622_143251 by M R, on Flickr
20190622_143316 by M R, on Flickr

De filmproducer auto van keuze in de jaren 80 als er een gezinsauto nodig was...
20190622_143001 by M R, on Flickr
20190622_143048 by M R, on Flickr

En deze Opel Olympia deed heel erg zijn best om een miniatuur te zijn van een jaren 40 Buick. Buiten de algemene vorm zijn heel erg veel details vrijwel identiek.
20190622_141135 by M R, on Flickr

De al eerder aangehaalde sleutel demonstratie - vrijwillig of niet
20190622_144954 by M R, on Flickr

Nu we de Suzuki hebben kijk je toch aandachtiger naar andere oude Japanse auto's.
20190622_140145 by M R, on Flickr
20190622_140133 by M R, on Flickr
20190622_135608 by M R, on Flickr
20190622_134257 by M R, on Flickr
20190622_135719 by M R, on Flickr
Naast de (mooie) Volvo staat ook nog een Datsun
20190622_134616 by M R, on Flickr
Het Suzuki Alto interieur (en we keken ook bij een SJ) bevat onderdelen die we herkennen van de SC100. Goed om te weten. Door het voorraam is onze Corvette te zien

En ter afsluiting nog van alles wat:
20190622_130856 by M R, on Flickr
20190622_135210 by M R, on Flickr
20190622_140952 by M R, on Flickr
20190622_142246 by M R, on Flickr
Leuke foto's uit Venendaal, wat grappig om te zien dat ik sommige wagens ken. Die groene Audi 200. (ik dacht dat het een andere was), maar ook die USA- 505, die is me gaaf! EN ook die Pontiac Tran-Sport zag ik vorig jaar bij Emmen On Wheels, ik dacht precies hetzelfde. Verder ziet het eruit als een leuk, gevarieerd event.
Leuk die anekdote ook over de truck .

Je verslag van het Corvette-festijn en ook Le Mans is erg gaaf, mooi om te lezen dat je Corvette zo gewaardeerd werd!
Nu had ik geroepen dat ik volgend jaar me pas met de Suzuki zou bezig houden. We waren immers niet echt op zoek en de spaarrekening ging ook wat sneller leeg met de aankoop dan de bedoeling was. Maar... vooral kleine klusjes aan de auto's zijn echt ontspanning voor me en aangezien ik een erg veel energie kostende klant heb op het moment is af en toe even de gedachte aan iets anders en even met de handen aan het werk wel zo aanlokkelijk.

Zodoende al wat opruimwerk aan elektra gedaan zoals beschreven en de boel werkend gemaakt. Aangezien het een beetje de oldtimer voor mijn vrouw is is er extra rekening te houden met haar wensen. Een sterke wens was om een beetje leuk muziek in de auto te hebben. Een wens van mij was echter om de originele uitstraling niet te verknallen. En gaten zagen voor speakers past daar ook niet in.
Zodoende kwamen we met de keuze voor een retro radio. Een ouderwetse look maar modern binnenwerk. Die zijn er van leuk geprijsd tot heel duur... we zijn gegaan voor leuk geprijsd. Ooit is het dashboard al aangepast om een DIN frame kwijt te kunnen. Van origine is de radio namelijk een met het kachelpaneel. Qua diepte is er weinig ruimte maar gelukkig zijn de moderne radio's (zonder CD speler) lang niet zo diep meer. Qua speakers is het lastig; origineel zit er een mono speaker boven in het dashboard. Ik vermoed dat er speakers op de hoedenplank hebben gestaan ooit maar dat ga ik niet meer doen.
Ik besloot om op de plek van de mono speaker een tweetal stereo tweeters te plaatsen. Qua geluid (met weerkaatsing op het voorraam) is die plaatsing namelijk best goed. Om ook lage tonen te hebben heb ik een stel 3-weg opbouw boxjes die verstopt weggebouwd zijn onder de voorstoelen. Met als resultaat dat er dus nergens speakers te zien zijn; er geluid komt uit het originele speaker rooster in het dashboard, en dat het geluid best leuk is (niet super maar dat hoeft ook niet).

Toen ik dit eenmaal bedacht had (en spullen besteld) bedacht ik me dat het ook een goed moment was om wat lampjes van het dashboard te vervangen en het in het geheel een beetje frisser te maken. Zodoende heb ik het hele pakket maar in een keer gedaan.

20190704_205445 by M R, on Flickr
Demontage

20190630_160029 by M R, on Flickr
Sommige kunststof delen waren wat grijs geworden van de zon

20190704_192420 by M R, on Flickr
20190704_192333 by M R, on Flickr
Het is allemaal weer dieper zwart en wat frisser. En uiteraard met allemaal nieuwe lampjes.

20190704_205432 by M R, on Flickr
Dit is de plaats van de mono speaker; je kijkt hier van binnenuit tegen de bovenzijde van het dashboard aan

20190705_175313 by M R, on Flickr
En dit is wat ik op die plek heb gemonteerd

20190706_170702 by M R, on Flickr
Alles weer in elkaar, met de retro radio op zijn plek. Overigens heb ik ook de 12V plug werkend gekregen; die is wel heel handig voor de navigatie. Voor de radio heb ik ook alle elektra moeten aanleggen. Er waren alleen nog een geschakelde 12V, massa en antenne kabel die vermoedelijk ooit op de fabrieksradio zaten. Gelukkig had ik nog ergens het autodeel van die ISO stekkers voor radio zodat het netjes aangesloten kon worden. Ik denk zelfs dat dit nog uit de Peugeot 405 afkomstig is... al heel lang geleden dus.

20190707_174435 by M R, on Flickr
En de installatie van de boxjes onder de stoelen in actie

20190706_151819 by M R, on Flickr
Op een kap van het stuurhuis kwam ik wat datum coderingen tegen. Het is dus van 1980, Juni of Augustus (of van-tot?). Of toch van October 1984?
De stuurkap is een van de weinige onderdelen die in de 1981 facelift is aangepast - toen kwam namelijk een hendel voor de ruitenwisser. Dan is de 1980 productie wel mogelijk maar wel erg vroeg. 1984 is juist later dan de kenteken datum en zou dan een vervangingsdeel aanduiden - waarschijnlijk nog onder garantie. Tot zover helpt het niet bij het uitzoeken van de preciese datum.
Verder zijn we even wezen kijken bij het Japan Classic Sunday event in Gemert vandaag. Erg leuk event!
Niet met de Suzuki (dit jaar tenminste niet) maar met de 164. Blijft ook een heerlijke auto om mee op pad te zijn.

We hebben een mooie brochure gevonden van de SC100 maar we hebben er geen gespot op het event. En dat terwijl er zoveel bijzonders staat. Heel veel auto's waar ik toch echt diep bij na moest denken wat het nou toch kon zijn. Een snelle impressie hieronder.

20190707_124533 by M R, on Flickr
Ja dat is een Honda Jazz met de optionele scooter die opgeklapt in de kofferbak past. Niet zo heel lang geleden nog eens gedaan door Peugeot, maar de elektrische scooter die zij gebruikten paste een stuk beter in de kofferbak. Een stuk lichter ook denk ik.

20190707_124241 by M R, on Flickr
Subaru Baja

20190707_123907 by M R, on Flickr
Nogmaals een Honda Jazz - groen als het gras, groen qua leeftijd vergeleken met de rest, verlegen in een hoekje... big smile smiley Ohja, verkocht als Honda Logo bij ons.

20190707_123751 by M R, on Flickr
Een patrijspoortje!

20190707_123000 by M R, on Flickr
Smaakvolle en period tuning op deze Toyota

20190707_122752 by M R, on Flickr
Divers?

20190707_122236 by M R, on Flickr
Mij geheel onbekend maar heel mooi

20190707_122022 by M R, on Flickr

20190707_121541 by M R, on Flickr
Typisch dat deze Mazda ook als Suzuki verkocht is

20190707_121333 by M R, on Flickr

20190707_121056 by M R, on Flickr
We hebben een lichte voorkeur ontwikkeld voor Kei cars - maar mis ook de Nissan NX in de achtergrond niet

20190707_121006 by M R, on Flickr
Tss.. EMW toch. Proton is niet Japans. Er waren trouwens ook wel wat Koreanen hier en daar te zien. Maar wel heel erg leuk een Proton model te zien waar ik het bestaan niet van bewust was. Origineel UK geleverd. En dat zonder modelnaam. Gewoon de Proton 1.5

20190707_120550 by M R, on Flickr
Zo vaak zal een CRX zich niet de grote broer wanen..

20190707_115510 by M R, on Flickr

20190707_115329 by M R, on Flickr
Zowel een mooie rij Mazda's als ook een mooie rij met kleuren.... als een parkeerplaats er toch eens zo uit zou kunnen zien weer

20190707_113933 by M R, on Flickr
Een heel rijtje (uit de UK) van deze bijzondere Isuzu

Ik heb nog wel meer foto's maar ik moet eens even rustig kijken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-07-2019 21:39 door Engineer2.
Leuk je/jullie gesproken te hebben!! Was een mooie event he? Met erg mooie auto's! Die onbekende auto is een Crown Coupť..

Ik sprak ook net met een vriend, en die vroeg ook wat ik het mooiste vond, en toen kregen we het ook over wat we niet zagen, en inderdaad een SC100 was er niet, aan jou de taak voor volgende keer!! smiling smiley

Wat was jouw hoogtepunt?
Die radio staat echt goed in het dashboard! TOF! thumbs up

Verder een mooie set foto's waardoor je toch een goed beeld krijgt van veel bijzondere auto's die daar aanwezig waren.
Peter O
Leuk je/jullie gesproken te hebben!! Was een mooie event he? Met erg mooie auto's! Die onbekende auto is een Crown Coupť..

Ik sprak ook net met een vriend, en die vroeg ook wat ik het mooiste vond, en toen kregen we het ook over wat we niet zagen, en inderdaad een SC100 was er niet, aan jou de taak voor volgende keer!! smiling smiley

Wat was jouw hoogtepunt?

Het event was wel een eye-opener moet ik zeggen. Ik ben zo nu en dan weleens naar een Japans georienteerd auto event geweest maar dat was toch wel heel erg op de tuning gericht. Was dan ook vooral in de tijd dat ik daar zelf ook nog wat mee deed. Maar op een gegeven moment ben je wel klaar met aanpasingen die de auto alleen maar slechter maken. Net als met restaureren is tuning een dure hobby als je het goed wil doen. En het meerendeel zie je niet.

Dit was de vorige Japanse auto die ik had en waar ik op JCS ook een paar mooie exemplaren nog van zag. Sommige in perfecte staat. Toch een beetje nostalgie.

Lastig om een hoogtepunt aan te wijzen. Zoveel moois gezien! 550 auto's begreep ik. En op een enkele andere Aziaat (maar dan wel bijzonder) was het ook echt allemaal Japans. Alhoewel die definitie steeds lastiger wordt. Een Honda Ridgeline is zo amerikaan als maar kan maar wel van een Japanse OEM. Tja..
Misschien juist wel zoiets als de Crown Coupe dan; iets totaal onbekend. Maar ook de Nissan President met V8 (aan het begin stadium van restauratie; stond op een trailer) was heel bijzonder. En verder gewoon ook heel veel jaren 80 en jaren 90 Japanse auto's gezien die regelmatig rondreden toen ik opgroeide maar die dan toch uit je herinneringen zijn verdwenen.
Vergeet nog te zeggen hoe de tuning van mijn Nissan 100NX de auto slechter maakte:
  • De heldere knipperlichten voor waren heel erg gevoelig voor condens
  • De voorspoiler was mooi maar de bevestiging bleek spanning op het spatbrod te zetten - heel soms in de winter sprong er spontaan een deuk in
  • De booskijkers lieten toch scheuren zien doordat het materiaal in de zomer en winter andere uitzet eigenschappen had
  • De achterspoiler was zwaarder dan welke gasveer dan ook aan kon
  • Alle aanpassingen in het interieur (geluidssysteem, extra metertjes, etc) zorgden ervoor dat er honderden rammeltjes bij kwamen. Sommoge delen van het dashboard lieten af en toe spontaan los

Allemaal punten die wel op te lossen zijn, maar niet als je geen geld hebt om dat je aan het studeren bent (en met een beta studie die me zwaar viel en het risico op een bindend negatief studieadvies zodat er ook geen tijd overbleef om te werken ernaast). Dus na een aantal zaken die kapot gingen is de Nissan toen verkocht voor export naar Afrika.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-07-2019 10:09 door Engineer2.
Brent
Die radio staat echt goed in het dashboard! TOF! thumbs up

Verder een mooie set foto's waardoor je toch een goed beeld krijgt van veel bijzondere auto's die daar aanwezig waren.

Ik ben er ook erg blij mee. Het heeft echt een jaren 70/80 uitstraling. Het is een model van Caliber.
Overigens; het is nogal stil geworden rondom de plannen voor aanschaf van een EV.

Ik was er al achter dat leasen voor mij minder handig en voordelig was dan zakelijk aanschaffen. De zakelijke spaarrekening begint gelukkig goed gevuld te raken maar met de boekhouding/boekhouder is er nogal wat achterstand om dividend en dergelijke allemaal te regelen (ik ben niet gewoon een eenmanszaak maar heb een wat uitgebreidere structuur). Ik heb nogal wat veeleisende klanten projecten (ik was laatsts zelfs blij dat een project niet doorging... dat zou me 2 maanden lang al mijn weekeinden gekost hebben) en ik heb het gevoel dat mijn boekhouder zich een beetje verkeken heeft op de hoeveelheid werk die ik hem bezorg (het komt niet zo vaak meer voor dat je met 5 a 6 valuta te maken hebt big smile smiley en zo zijn er nog wat bijzonderheden).

De e-Niro was mijn favoriet maar de levertijd stond me niet aan. Nog steeds is het vreemd dat je een auto besteld die in een nieuw modeljaar specificatie komt. En de wachtlijst van de e-Niro is alleen maar langer geworden. De Tesla model 3 is qua prijs veel aantrekkelijker geworden nu de Autopilot geen dure optie meer is maar inclusief. En er is natuurlijk veel concurentie (hoewel de e-Niro en Model 3 wel een beetje de toppers blijven).

Helaas lijkt het erop dat de overheid zich niet aan hun eigen Autobrief II gaan houden (tot en met 2020) maar de Autobrief III al per 1-1-2020 actief laten worden. Meer bijtelling en met een veel lagere catalogusprijs begrenzing. Een maatregel die te verwachten was maar ik had niet verwacht dat ze dat al in 2020 zouden gaan doen. De eerder bedachte keuze om de Volvo aan te houden voor de lange ritten en een EV voor grofweg de BeNeLux wordt dan nog wat duurder.

Kortom; al zou ik snel de financien allemaal netjes in orde hebben voor een aanschaf.. ik weet het even niet.
Misschien is de Volvo weg doen en een LR Model 3 de beste optie nu. Het helpt ook niet dat ik dit jaar duideljk minder auto kilometers maak dan vorig jaar. Nog steeds wel vooral lange stukken maar niet meer zo vaak. Het is veel meer met het vliegtuig. Ik heb zelfs al gesprekken over mogelijke klussen voor de USA en voor China. De oude maar fijne Volvo zou dan nog wel even goed genoeg zijn; ook al zegt de autoliefhebber en techniekliefhebber in mij dat een moderne EV erg leuk is.
Na een weekend met vooral veel werk en buiten veel regen heb ik toch nog wel wat moois te delen; ik ben wel even naar Valkenburg gereden met de Corvette voor een bezoekje aan Corvette FAME. Met het wat mindere weer was het duidelijk minder goed bezocht dan andere keren. Maar het blijft ene leuk event. Deze keer iets meer tijd op het terras doorgebracht.

20190714_122959 by M R, on Flickr
Die daar in het midden; dat is die van mij big smile smiley Dit was de allereerste keer dat ik op Corvette FAME was met het dak dicht. Meestal brand je juist weg van de warmte.

20190714_120549 by M R, on Flickr

20190714_124626 by M R, on Flickr
Dit model zou er nog ooit eens bij mogen. Heel groot verschil met de C4 maar ook heel erg mooi.

20190714_123432 by M R, on Flickr
20190714_122128 by M R, on Flickr
Wat foute tuning hoort ook wel bij Corvette. De gele bodykit zie je weleens vaker op foto's. Naar mijn mening is vooral de gele erg sterk in het totaal verknallen van de lijnen van de C4.

20190714_121954 by M R, on Flickr
En dan was er ook nog dit duo. Niet heel onaardig moet ik zeggen

20190714_121927 by M R, on Flickr
Deze zwarte C3 is verbreed (vandaar meer ruimte voor de California style 3 lampen) en omgebouwd naar een hatchback. Totday de C3 met een bolle achterruit kwam had de coupe namelijk net zoveel bagageruimte als de convertible --> niet veel. Zeker niet als je het vergeleek met de C2 ervoor; die had nog meer ruimte dan een C4.

20190714_121934 by M R, on Flickr
20190714_121814 by M R, on Flickr
20190714_121750 by M R, on Flickr
Dit is een Geiger Corvette. Van een Duitse tuner die nog de jaren 80 verbredingssets in gedachten had. Er zit een C4 onder verstopt. Door het gebruik van de two-tone met zwart worden hier en daar de vormen extra benadrukt. Geslaagd naar mijn idee. Alhoewel ik niet perse een fan ben van een dergelijke ombouw is dit een van de meest geslaagde. Er was ooit een blauwe Geiger op Nederlands kenteken en ik vraag me af of dat deze auto is.

20190714_120533 by M R, on Flickr
Een compleet Corvette chassis met een Chevy body erop

20190714_122758 by M R, on Flickr
70's California - de uitlaat ging onder de bladveer door in plaats van zoals bij origineel er bovenlangs. Ik denk dat er minder dan 5cm bodemvrijheid was aldaar.. Brr..

20190714_122241 by M R, on Flickr
Van modern...

20190714_125128 by M R, on Flickr
....naar klassiek
Ik lees nu pas het hele Le Mans verhaal, wat een gave trip moet dit geweest zijn zeg.
Het begint aardig te kriebelen als je de foto's zo ziet.
Wat leuk zeg al die Corvette's. Gaaf ook al die "speciale" uitvoeringen. Die Geiger Corvette is gaaf, doet me denken aan mijn autojaarboek uit 1982. Daar is ook een deel gereserveerd voor auto's gemaakt door tuners en andere bedrijven. Daar zitten ook echt bizarre voertuigen tussen trouwens.

Die zwarte Corvette is wel vet zeg, mooi gedaan!
Tomolino
Ik lees nu pas het hele Le Mans verhaal, wat een gave trip moet dit geweest zijn zeg.
Het begint aardig te kriebelen als je de foto's zo ziet.

Ik hoop dat het als inspiratie werkt. Vooral leuke dingen gaan doen met je auto. Hobby auto of dagelijkse maakt dan niet eens uit.
Peter O
Wat leuk zeg al die Corvette's. Gaaf ook al die "speciale" uitvoeringen. Die Geiger Corvette is gaaf, doet me denken aan mijn autojaarboek uit 1982. Daar is ook een deel gereserveerd voor auto's gemaakt door tuners en andere bedrijven. Daar zitten ook echt bizarre voertuigen tussen trouwens.

Die zwarte Corvette is wel vet zeg, mooi gedaan!

Ja precies; echt iets uit de tijd. Met die soeppan velgen big smile smiley
Ook typerens zijn altijd de luchtroosters. Bij de Geiger worden de achterbanden gekoeld door de rijwind nut smiley
Ik loop nog wat achter met de status van het projectje Suzuki. Het interieur is op de hemelbekleding na namelijk helemaal af.

1982 Suzuki SC100 by M R, on Flickr
Ik had een bijna complete dubbele bekleding set erbij gekregen. De ene set was wat meer versleten en de andere was vies. Zodoende maar aan de gang geweest met tapijtreiniger en een stoomreiniger.

De vieze bekleding kwam er schoon uit en heb ik gebruikt. Van oorsprong zit er geen enkele isolatie in een SC100 maar zoals de meeste had die van ons inmiddels wel iets van isolatie matjes gekregen. Die zijn er dus ook weer onder gegaan (na weken gelucht te hebben zodat ze niet meer stonken). De bekleding zit van oorsprong vast met een soort drukknopen maar het meerendeel was al beschadigd. Toen we de Suzuki kochten zat de bekleding dan ook haast overal los en schots en scheef. Ik heb uiteindelijk de bekleding met kleine schroefjes overal vast kunnen zetten.
De voorstoelen hadden ook nogal wat reiniging nodig maar de stoomreiniger heeft goed zijn werk gedaan.

De achterbank had nogal wat vlekken wat deels tectyl bleek te zijn... hoe je dat ooit op de achterbank krijgt? Beetje wasbenzine en het is vrijwel overal weg. Een van de steunen van de achterbank zat er ook niet bij en zodoende heb ik er zelf een gemaakt.

Ook al had ik een extra bekledingset; de hoedenplank bekleding zat er niet bij. Wel zat er een isolatie mat bij die vanaf de hoedenplank langs het schutbord naar beneden valt. Daarmee wordt de motorruimte extra geisoleerd. Daarbovenop heb ik van de meer versleten tapijt het beste stuk eruit gehaald en tot hoedenplank bekleding gepromoveerd. Ziet er niet slecht uit al zeg ik het zelf.

De omklapbare achterbank (oftewel de echte bagageruimte van de Suzuki) is het niet helemaal meer nu. Als je het omklapt zie je dat mijn hoedenplank bekleding niet helemaal doorloopt. En daarnaast werkt mijn beugel wel goed maar is een fractie scheef. Het is dus even een handigheidje om de achterbank weer op te klappen en in de vergrendeling te drukken. Dan maar niet (zo vaak) neerklappen.

En zo is het hele interieur weer netjes. We hebben even geprobeerd en je kan daadwerkelijk op de achterbank zitten. Ik zit wel met mijn hoofd klem tegen het dak. Ook lukt het mij alleen als de voorstoel vijwel geheel naar voren is geschoven. Maar voor een kort stukje (en als ik schuin kan zitten) zou het nog best lukken.

De hemelbekleding gaat nog even terug met dubbelzijdige tape. Iemand heeft het ooit zwart gespoten maar dan nogal slordig. Dat gaat nog eens mooi gemaakt geworden. De deur bekleding heb ik ook nog niet schoongemaakt.

Maar eerst begonnen met het werk aan de neus.

Er is wat schoonmaak werk aan de remmen en wat roestplekjes om aan te pakken. Verder valt het erg mee. Rubbers van fusee en stuurkogels zijn nog fris. Remslang lijkt ook nog fris.
Mooie dubbele draagarm met casterstang constructie. En een stabilisatiestang. Het is een mini sportwagen!
De remschijf is roestig maar niet heel erg. Ik vermoed dat deze nog prima is na een beetje schoonschuren. Remblokjes zijn als nieuw.

En inderdaad... er zit een contragewicht in de voorbumper. Heel wat zwaarder dan je verwacht. Volgens mij is dat een massieve cilinder.

En het neusje is al aardig kaal!

Aan de neus gaat het volgende gebeuren:
  • Voorspatborden vervangen (door niet roestige exemplaren)
  • Chromen bumper uitdeuken
  • Alle delen schoonmaken en opknappen
  • Roestplekjes aanpakken
  • Radiateur vervangen
  • Remmen onderhoud

Ik heb ook even naar de velg en band gekeken. De velg gaat netjes geschuurd worden en krijgt een nieuw laagje zilvergrijs. De band... er zaten wat droogtescheurtjes in en even kijkend naar de DOT zag ik 2007 staan... Daar moeten wel nieuwe op. Verder heb ik het idee dat er een binnenband in zit.
Zo, dat interieur is wel heel goed opgeknapt, dat moet vast veel voldoening geven. Leuk om te volgen, dus keep us posted!
Wow wat gaaf zeg die Jazz met Motocompo in de kofferbak! Wat ze daar tegenwoordig voor vragen kun je best een leuke auto kopen big smile smiley

Met de Soes gaat het ook lekker, was in 1999 bijna mijn eerste auto geworden maar toch maar voor een '88er Mini gegaan.

Overigens mijn complimenten voor de mooie meetingverslagen thumbs up
Brent
Zo, dat interieur is wel heel goed opgeknapt, dat moet vast veel voldoening geven. Leuk om te volgen, dus keep us posted!

Inspiratie voor jullie 500? Eigenlijk eens een vergelijking doen als de Suzuki eenmaal weer op de weg is. Het kan haast niet anders dan dat de Fronte (de voorloper van de Cervo, welke de SC100 werd voor export) enigzins afgekeken is van een 500 of 600. En de latere derivaten natuurlijk als 127 etc.
Zadelsnuiver
Wow wat gaaf zeg die Jazz met Motocompo in de kofferbak! Wat ze daar tegenwoordig voor vragen kun je best een leuke auto kopen big smile smiley

Met de Soes gaat het ook lekker, was in 1999 bijna mijn eerste auto geworden maar toch maar voor een '88er Mini gegaan.

Overigens mijn complimenten voor de mooie meetingverslagen thumbs up

Dank. We proberen er steeds iets leuks van te maken.

Een Mini, ja dat is wel een concurent natuurlijk. Ook niet verkeerd om mee te beginnen.

Ik had ook nog nooit een Motocompo gezien in het echt dus was heel erg verbaasd het gewoon op een event tegen te komen. Inderdaad meer waard als de hele Jazz.
Een kleine update van de Suzuki. Beide spatborden zijn eraf. De kruiskop schroeven moesten met een dremel ingeslepen worden om met een grote platte schroevendraaier los te kunnen draaien; de kruiskop was al snel te beschadigd. De roest viel mee maar was al wel begonnen. Verder heb ik met een stompe beitel alle undercoating nagelopen. Op plekken waar de coating goed zit voelt het dan nog wat rubber achtig. Op plekken waar er roest onder zit of de coating niet goed vast valt het eraf. Op veel plaatsen viel de coating er gewoon af.. En dan blijft het onderliggende metaal in grondverf achter.

Geen laswerk hier al heb ik wel een klein hoekprofieltje op het metaal onder de radiateur verlijmd. Dit was wat los komen te zitten door 2 doorgeroeste puntlasjes. Verder na behandeling met roesstopper en dergelijke wat naden weer opnieuw gekit en een roeststoppende verf erop gesmeerd. Daarop komt op de kritische punten nog Tectyl.

De remmen heb ik ook schoongemaakt en met kopervet gesmeerd en verder de wielophanging ook even op roest of kapotte rubbers nagelopen. Remslangen gaan met de tijd ook vervangen worden maar die laat ik dan doen tegelijk met de nieuwe vloeistof. Niet zo'n hele fijne klus en soms is het dan prettig om het uit te besteden.

20190716_201335 by M R, on Flickr
Voorrem L - dit is ook de kant met de snelheidsmeter kabel

20190716_201327 by M R, on Flickr
Na wat prikken en en slaan begint het materiaal onder het spatbord er zo uit te zien. Hier en daar wel wat roestbruin te zien

20190717_212059 by M R, on Flickr
20190718_191137 by M R, on Flickr
20190718_191143 by M R, on Flickr
Het plaatwerk staat weer in diverse roestwering. Los daarvan is hiermee het plaatwerk achter de grill ook weer mooi zwart. Met een opgeknapte radiateur er straks achter ziet dat er dan weer netjes uit

20190718_170603 by M R, on Flickr
Na wat werk het chrrom deel van de bumper los kunnen halen van de rest. Met lijmklem, hamer en blokjes hout de deukjes zo veel mogelijk eruit gehaald. Een compleet nieuwe bumper zou weer niet staan bij de auto (en waarschijnlijk niet aan te komen) dus probeer ik iets moois te maken van de bestaande bumper. Hard werk maar de bumper is heel erg opgeknapt al

20190716_205039 by M R, on Flickr
En verder al een beetje aan het passen met het donor plaatwerk

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2019 14:15 door Engineer2.
Het was weer even lezen, maar wat een goed werk met de Suzuki! Leuk ook dat compleet digitale dashboard, dat dat nog goed werkt na al die jarendrinking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.