Engineer's verzameling: 1979 VW LT35D / 1982 Suzuki SC100 / 1988 Corvette / 1997 Alfa Romeo 164 / 2003 Volvo XC70 / 2006 CitroŽn C1

Gepost door Engineer2 
Groen is het inderdaad geworden.
20190415_133705 by M R, on Flickr
Er zijn verschillende T3 bussen met deze kleurverdeling en ongeveer deze kleur groen. En aangezien het T3 design gebaseerd was op de LT leek het wel goed te kunnen.
Na deze foto zijn de laatste lagen verf afgerond. Alle onderdelen zitten er weer op. Na Pasen is het dan nog tijd voor wat fijn afwerking hier en daar.

PS: het is in deze kleur wel beter te zien wat een lappendeken aan hersteld plaatwerk het hier en daar is. De LT laat zijn leeftijd zien maar nu tenminste weer een stuk frissere uitstraling.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2019 12:20 door Engineer2.
Mooi combinatie zo!

Vorig jaar zag ik in het mooie (ahum) Veendammmmm ook een LT in jouw combinatie staan, dan ziet die van jullie er wel beter uit zeg!

Ga jij ook nog naar Viva Italia dit jaar?
Heel herkenbaar qua roestplekjes die bus hierboven. Maar zo te zien is er bij die het een en ander nog veel erger of erger geweest. De hoek achteraan (helemaal onderaan) is duidelijk al eens vervangen. Er is namelijk alleen reparatie plaatwerk voor de jaren 80 versies (rechthoekige koplampen) en niet voor de jaren 70 versies. Ik ben deze bus ook al eens tegengekomen trouwens. Dan ben ik inderdaad blij met hoe fris die van ons is.

Ohja; het is niet helemaal hetzelfde - die LT is een L2H2, lange wielbasis dus. Wij zijn L1H2. Wij zijn officieel ook een 35 en deze bus is een 45. Technisch zit daar geen enkel verschil in - op een tachograph en een iets zwaardere bladveer na.

Doen we nog even een voor en na.

Vrij kort na aanschaf:
IMG_1861 by M R, on Flickr
2013-08-11 17.53.19 by M R, on Flickr
(In Duitsland had de cardanas er genoeg van en hadden we een erg knorrige ADACer op bezoek)

Na een eerste ronde roest reparaties:
IMG_20170629_145830 by M R, on Flickr

En nu:
20190416_151559 by M R, on Flickr
20190416_151527 by M R, on Flickr
(de 164 is inmiddels gewassen)

Er zijn nog wel wat klusjes, waaronder de bumpers en velgen, maar dat komt op een later moment. Inmiddels is de gesneuvelde huishoud accu ook vervangen dus we zijn weer bijna kampeer klaar. Van de Corvette kwam er inmiddels het bericht dat de onderdelen binnen zijn dus dat duurt ook niet eeuwig meer.

@Peter - ik weet het nog niet. Zal van het weer en beschikbare tijd afhangen of ik ga. Zowel dan ben ik te herkennen aan de 164 big smile smiley
^^ misschien nog een biesje plakken op de kleurscheidslijn, voor een beter contrast tussen de 2 kleuren?

Verder wel een frisse kar zo. Zonder striping nog steeds voldoende jaren 80 wat mij betreft. thumbs up
Wat een leuk verslag van het evenement op de vorige pagina cool smiley De Don is een bekende! Stond na dat evenement nog hier in de straat.

De LT is ook een geweldig ding om te zien! Mooie project zo.
Het was wel erg jaren 80 die striping inderdaad, maar dat past natuurlijk weer niet zo bij een bus uit laat jaren 70. Er was ook nog maar weinig van over na alle reparaties hier en daar - ook de eigenaar voor ons had al aardig wat aan bijwerken van roest gedaan. Wel als eerste waarschijnlijk; de eigenaar daarvoor was een Belg en die had de camper altijd binnen staan. Van ongeveer 1980 (we vermoeden dat in dat jaar de camper ombouw is gedaan) tot aan 2009 is de camper dus alleen buiten geweest voor wat vakanties. Er is in 40 jaar tijd ook pas iets van 150.000km mee gereden.
Ik klaag dan weleens over alle roest (en VW lijkt het wel bewust ontworpen te hebben om snel weg te roesten) maar vergeleken met andere LT's is deze nog heel erg goed.

Bedankt voor de reacties in ieder geval. We zijn er zelf ook blij mee. Met de pasen even weggeweest en dan merk je ook ineens het verschil van "roestige oude bus" tot "wat een leuk Volkswagen busje!". Trekt haast meer aandacht dan de Corvette en staat op heel wat foto's. Leuk onbedoeld zij-effect.

Een andere zij effect is dat we wel de Wegenwacht nodig hebben gehad angry smily
Op de A15 onderweg met een heuse 85km/h en ineens hoor ik een V-snaar gieren. Een tel later staat de halve cabine vol met blauwe rook. Even varieren met het gaspedaal en het geluid is weg maar het voelt niet heel erg fijn. Bij het eerste tankstation eraf en ik merk dat de rembekrachtiger het niet doet. Even overleg; doorrijden zonder rembekrachtiging kan ook (we gingen toch niet ver weg) en controlelampjes branden er niet maar mijn vrouw leek het toch wat prettiger als de Wegenwacht even kijkt of het te maken is. Die stonden nog geen 10 minuten na het bellen al bij ons. De V-snaar lag in stukken over het kleppendeksel en de vacuum pomp van de rembekrachtiger blijkt muurvast te zijn geslagen. Gelukkig heeft die pomp zijn eigen V-snaar en lijkt de andere V-snaar (voor dynamo en ik dacht ook waterpomp) nog ok. Ook de koelfan die op de krukaspoelie vastzit was nog ok. Advies van de Wegenwacht is dan ook om kalm aan door te rijden.

Zodoende toch nog even met de camper van het mooie Paas weekend kunnen genieten op camperplaatsen in Heteren en bij slot Loevestein. Alle camper apparatuur en materiaal werkt in ieder geval nog prima.

Inmiddels zijn de bumpers weer netjes zwart (en de spiegels ook) en zijn er nieuwe voorbumper hoeken. Die van een T3 bus passen namelijk vrij goed. Die van een LT zijn nergens meer te krijgen. Nu weer vast zonder lijm of tape.
In de voorbereidingen voor de Nacht van Weesp. Ten eerste een strategisch overleg gehad met een paar NvW veteranen. Ten tweede de 164 nagekeken.
Soms wilde het meerendeel van de verlichting niet aan. Dimlicht altijd wel maar de rest welke gekoppeld zijn aan de stadslicht functie niet.

Nu kan er bij een 164 het gebeuren dat een connector achterop de zekeringkast loskomt te zitten. Dat past bij de symptomen (een kapotte lichtschakelaar zorgt er namelijk ook voor dat het dimlicht niet meer werkt). De kast dus uitgebouwd uit het dashboard (zo gedaan) en de connectoren stuk voor stuk nagelopen en meteen contactspray erop. Bij een van de connectoren was er wat corrosie te zien dus ik had goede hoop.
Weer in elkaar gezet en stroom erop --> nu is het probleem niet meer alleen soms angry smily

Beetje zitten proberen en zo het relais wat er voor verantwoordelijk is gevonden. Het relais klikt alleen als met contact uit de parkeerverlichting wordt ingeschakeld (dat is bij een 164 een aparte schakelaar op de middenconsole). Maar dat deel van de schakeling loopt anders binnen het relais zo lijken de schema's te suggereren. Ik vermoed dat het relais stuk is en dat het rommelen aan de zekeringkast het laatste zetje was. Om de theorie te testen een nagenoeg gelijk relais geprobeerd wat normaal verantwoordelijk is voor het inschakelen van interieur, voetruimte en deur verlichting als je deur openmaakt. Verschil hierbij is dat hierbij bij contact aan het relais meteen schakelt. Ik heb nu dus net als een Volvo meteen de verlichting al aan staan; alleen het dimlicht moet ik zelf nog erbij aanzetten. Voor tijdelijk is dit wel even een oplossing. Nu even rustig zoeken naar een goed type relais. Mocht dat het niet zijn wordt het tijd de solderingen in de zekeringkast allemaal na te gaan.
Die Bosch en Siemens jongens die het elektra en de electronica van de 164 hebben ontworpen waren nogal van de ingewikkelde oplossingen. Inderdaad; alle elektra van een 164 is Duits.

Voor de NvW is er echter de Betuwse Fruit Rally in Tiel. Daar staan we ingeschreven met de Corvette die vandaag of morgen klaar is. Dan alleen nog even een grote schoonmaak.
Weer een leuk zoekplaatje en elimineren van de opties.

Ik was gisteren even aan het zoeken naar wat C3 onderdelen, kocht ik voorheen bij Riksvet, helaas gaan de mensen met pensioen......is een super address voor veel kleine onderdelen, zoals de Penney door de remblokken, maar ook de lamphouders in het dashboard.
Engineer2
(..) . De V-snaar lag in stukken over het kleppendeksel en de vacuum pomp van de rembekrachtiger blijkt muurvast te zijn geslagen. Gelukkig heeft die pomp zijn eigen V-snaar en lijkt de andere V-snaar (voor dynamo en ik dacht ook waterpomp) nog ok. Ook de koelfan die op de krukaspoelie vastzit was nog ok. Advies van de Wegenwacht is dan ook om kalm aan door te rijden.
(..) .

Ai, vervelend mankement.

Kon je toch eerder dan verwacht weer naar die mooie brandstofpomp kijken. spinning smiley sticking its tongue out
Durashift
Kon je toch eerder dan verwacht weer naar die mooie brandstofpomp kijken. spinning smiley sticking its tongue out

big smile smiley Dat is de positieve manier om het te zeggen natuurlijk.

58883162_281465592757079_3175839611985330176_n by M R, on Flickr
58769454_803735710025886_156886496668811264_n by M R, on Flickr

De Corvette schiet op. Automaat olie en filter zijn van de week vervangen. Laatste klusjes.
Ik heb dit jaar nog niet gereden dus het kriebelt. Alleen al het geluid van de motor is iets wat je echt gaat missen.
57378684_287251212203696_1928671131741454336_n by M R, on Flickr
De bougies vervangen was niet heel makkelijk, maar wel nodig.

59645699_2357316530974613_8383628582420742144_n by M R, on Flickr
59689178_2708414399175576_2508922931417972736_n by M R, on Flickr
De lage airdam heeft in het verleden al eens last gehad van stoepranden. Nu is het serieus aangepakt en hangt het weer zoals bedoeld. De motor lijkt ook alweer koeler te blijven (een missende airdam geeft een oververhitte motor, eentje die scheef zit is te merken op de temperatuur).

59770381_1260201610795467_794252831577079808_o by M R, on Flickr
En weer rijdend hebben we de 160.000 mijl behaald.

De automaat schakelt weer mooier met de verse olie. De motor start beter met de nieuwe bougies. En qua remmen is er heel veel verschil - geen gerammel of getril meer.
Nu is het tijd het stof overal af te halen.
Vandaag het eerste event met de Corvette - een klein ritje en concours in Tiel. De Betuwse Fruit Rally. Het was pas de 2e keer dat het georganiseerd werd.

20190505_143356 by M R, on Flickr
Van laag naar hoog. We hebben nog een tijdje met de eigenaars van de Wagoneer gesproken. Het is een 1986 maar het is 90% gelijk aan een jaren 60 Wagoneer. Zelfs het verbruik is niet beter geworden; 1:5 is vrij normaal.

20190505_104422 by M R, on Flickr
Bij het concours stond ik naast een Opel "Corvette" GT en een 1966 C2 Corvette. Die laatste heeft het concours gewonnen.

20190505_101853 by M R, on Flickr
20190505_103312 by M R, on Flickr
20190505_103531 by M R, on Flickr
20190505_104337 by M R, on Flickr
20190505_104447 by M R, on Flickr
20190505_104538 by M R, on Flickr
20190505_142427 by M R, on Flickr
20190505_142504 by M R, on Flickr
Een leuke verscheidenheid aan auto's bij zo'n rit.

Paar foto's gespot:

Even een snelle update zonder foto's nog. En met een beetje slaapgebrek. Direct weer op reis na de Nacht van Weesp kan maar is niet ideaal.

In ieder geval afgelopen weekend meegedaan aan de Nacht van Weesp. Met de Alfa 164 vielen we onder de Youngtimer klasse welke volgens moeilijkheidsgraad C rijden (je hebt A en B voor als je rittensport licentie hebt, C en Toer).
De Dag van Weesp hadden we in de C klasse gereden om te oefenen. Met dank aan iemand die gediskwalificeerd werd door een te late aankomst waren we toen niet laatste. Blamage dus maar heel veel van geleerd.

Met de Nacht moest het beter gaan. En voor trajecten 1, 2 en 4 hadden we ook dat gevoel. Verder hebben we in elk traject de gouden routecontrole gevonden (als je de lastigste/gemeenste val ontweken hebt van dat traject). Traject 1 hadden we toch nog 7 fouten (elk 30 strafpunten) maar 2 en 4 gingen erg goed. 3 hadden we geen heel lekker gevoel bij en de 12 fouten vielen nog wel mee. Zeker toen bleek dat werkelijk bij alle deelnemers traject 3 er hard in gehakt had.
Eindresultaat: 3e in youngtimer klasse. Helaas is die klasse wat kleiner en daarom alleen bekers voor 1e en 2e plek smiling smiley

Absoluut leuk om te doen en stevige hersengymnastiek. En een goede reden om de 164 weer eens aan het werk te zetten.
Nu met foto's. We hadden goed voorbereid; wat ook betekende dat ik uit de andere auto's wat spullen geleend heb. Mooi moment voor een groepsfoto (niet compleet).
20190509_183849 by M R, on Flickr

20190511_115345 by M R, on Flickr
De opzet (ik had geen betere foto). De verschillende legenda's, afkortingen en belangrijke reminders uit het reglement hadden we op het dashboard en deels laag tegen het voorraam geplakt. De rest van het reglement op de zonneklep om er snel bij te kunnen. Bij het routeboek zit het ook wel maar als bestuurder wil je soms snel even in je eigen kopie kunnen lezen. Verder twee TomTom's. Eentje gewoon om een beetje te kunnen kijken waar je bent en de andere met een GPS tripmaster software. Daarnaast een loep (met lampje) en een curvimeter die je gebruikt om afstanden op de kaart te meten. En dan nog een klein hoofdlampje en een plank om op te schrijven/op schoot te leggen. Ja, je bent er zomaar niet.
Bij de NvW zijn borden goed te zien. Bij andere ritten hebben we ook nog een stevige zaklamp nodig.
60288336_2495506443817306_4753314278704939008_n by M R, on Flickr

Er is dan ook weinig tijd om een keer een foto te maken en een groot deel van de tijd is het donker. Toch nog in de schemer even snel een fototje kunnen maken en ook door de organisatie gefotografeerd.
20190511_204555 by M R, on Flickr
20190511_204632 by M R, on Flickr
20190511_235505 by M R, on Flickr
NvW by M R, on Flickr

En dan na aankomst een blik op het antwoordformulier:
20190512_043850 by M R, on Flickr
Rode letters waren fout letter. Wij hadden in dit stuk 7 fouten. Sommige rode letter en sommige hadden we gemist. Wie interesse heeft; de uitleg staat op de site van de NvW.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-05-2019 19:04 door Engineer2.
Even een paar dagen Zweden weer en ondertussen is de LT weer gerepareerd.

Er was nergens meer een vacuumpomp te vinden voor de LT (uiteraard was dit weer iets wat alleen voor 1979 zo ongeveer gemaakt is) en zodoende is er een elektrische vacuum pomp voor rembekrachtiger geplaatst. Het onderdeel komt van PSA maar het is zo gebruikt in een GM product ooit. Als je het contact aan hebt staan hoor je de pomp zoemen maar zodra de Diesel draait hoor je het niet meer. Mooie en creatieve oplossing.

In Zweden beginnen de klassiekers weer tevoorschijn te komen.
20190514_121245 by M R, on Flickr
Chevy Impala, ik denk uit 1966
20190516_122542 by M R, on Flickr
20190516_122551 by M R, on Flickr
Een jaren 70 Toyota Corolla

20190517_072038 by M R, on Flickr
20190517_072106 by M R, on Flickr
Verder kwam ik deze machine nog tegen; een zelfrijdende shuttle bus. Level 4 gezien zijn lage snelheid en vaste set van straten. Niet heel vernieuwend meer maar wel leuk.
Dit weekend was het 10 jarig bestaan van Elk Merk Waardig, dat zal weinigen zijn ontgaan.
Buiten een mooie bijeenkomst met veel bijzondere auto's (het was serieus druk) waren er activiteiten zoals de Lada-pull en er konden kleine proefritjes gemaakt worden met een aantal auto's (onder begeleiding van de eigenaar uiteraard).

SAM_5868 by M R, on Flickr
Het slepen was nog redelijk lastig met zo'n korte kabel en lage plaatsing. Maar wanneer de Lada eenmaal ging was het ook snel. Misschien moet volgende keer de LT maar gebruikt worden big smile smiley

SAM_5856 by M R, on Flickr
Ik had zelf de LT mee (het kwam zo uit dat ik de hond bij me had en dan is een camper toch makkelijker) en zo had die ook eens zijn EMW debuut. Ook de LT mocht een rondje mee gereden worden en een paar hebben dat dan ook geprobeerd. Ik heb meegeholpen met de proefritten en zodoende ook met een Yugo Florida (Sana) en een 2-cilinder Citroen Visa gereden en veelal meegereden.
Van de Yugo viel mij (en anderen) vooral op dat het zo normaal is. Stel je een Citroen ZX voor en welke luxe, comfort maar ook beperkingen die auto had en dan zit je aardig goed voor de Yugo. De Visa is natuurlijk een heel ander verhaal. Als je instapt moet je echt even 3x naar het dashboard kijken waar de basis bedieningelementen zitten.

Verder een snelle sfeerimpressie:
SAM_5859 by M R, on Flickr
SAM_5863 by M R, on Flickr
SAM_5864 by M R, on Flickr
SAM_5865 by M R, on Flickr
SAM_5870 by M R, on Flickr
SAM_5874 by M R, on Flickr
SAM_5875 by M R, on Flickr
SAM_5877 by M R, on Flickr
SAM_5879 by M R, on Flickr
SAM_5880 by M R, on Flickr
SAM_5881 by M R, on Flickr
SAM_5886 by M R, on Flickr
SAM_5872 by M R, on Flickr
SAM_5861 by M R, on Flickr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-05-2019 16:09 door Engineer2.
Zeker leuk je eens in het echt ontmoet te hebben; en om de auto's gezien te hebben.

Een van de buren kwam vandaag waarschuwen dat hij 's nachts wat types rond de LT had gezien. Het soort types dat meteen wegvluchte toen hij de buitenverlichting aandeed. Hmm, das wel minder. Er is niks om uit te jatten, de bus zelf krijgen ze echt niet zomaar aan de praat (misschien toch ook een stuurslot erop net als de rest) maar met alle autobranden die er hier en daar zijn ook niet helemaal gerust. Misschien toch maar weer naar de stalling ermee.

Ander "probleem" - ik heb een Suzuki SC100 gespot die te koop staat. Mijn vrouw wil al heel lang zo'n autotje maar het komt steeds niet bepaald uit. Geen plek ervoor eigenlijk bij huis, eerst de andere hobby auto's, etc. In het dorp was er een in precies de juiste kleur en uitvoering dus daar zaten we een beetje op te letten. En toen was die ineens weg. Inmiddels was ik er al wel uit dat de prijzen van die gekke dingen behoorlijk omhoog geschoten waren. En ze zijn bijna op; zeldzaam geworden.
En toen stond er eentje te koop. Voor een acceptabel bedrag, niet perfect en met nog best wat werk (wel met APK potentieel na acceptabel sleutelwerk). En in precies dezelfde uitvoering zoals die hier in het dorp. Financieel was het een wat duur autojaar al dus dat komt niet zo heel goed uit maar hoe vaak gaat dit nog langskomen? En daarbij liep ik nog wat achter qua cadeau's voor mijn vrouw smiling smiley
Morgen gaan we kijken ernaar en een beeld proberen te vormen hoeveel werk er echt aan is. Er zit roest aan (zonder roest is meteen 10k meer waard) maar hoe erg is het. Verder is er wat sleutelwerk en ook daar goed kijken naar hoeveel werk. Als het te doen is.... dan misschien aanschaffen en even een jaartje in de stalling parkeren voordat we het richting APK proberen te krijgen.
Een SC100, leuk! Welke kleur? Hier in Assen staan er ook 2 te koop, een gele en een bruinachtige.

Leuke foto's van Youngtimer Event zeg. Leuke auto's daar zeg!
Gaaf een SC100. thumbs up En het grappige is dat ik zo'n verhaal ook geschreven zou kunnen hebben. big smile smiley Mijn vrouw is ook helemaal weg van dŪe Suzuki. (en ik eigenlijk ook wel) Maar goed, ik heb het verhaal niet geschreven, ben nog in het stadium "geen plek en eerst de andere hobby auto's". Hou ons op de hoogte.
.. of je kiest voor de 'makkelijke' oplossing: C1 verkopen en een Ignis kopen? Direct plezier voor je vrouw, geen 'gedoe' en de looks komen overeen. spinning smiley sticking its tongue out
Durashift
.. of je kiest voor de 'makkelijke' oplossing: C1 verkopen en een Ignis kopen? Direct plezier voor je vrouw, geen 'gedoe' en de looks komen overeen. spinning smiley sticking its tongue out

Er is hier een forummer (edit: vertmaori) die juist een Ignis heeft ingeruild op een Picanto vanwege alle gedoe met dat ding.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-05-2019 23:24 door Jay DoubleYou.
Stiekem een hoop liefhebbers hier big smile smiley

Een Ignis is natuurlijk een reus vergeleken met een SC100. Nee, dat ga ik er echt nooit doorkrijgen. Hoeft ook niet. De C1 doet het prima eigenlijk en is nog steeds de goedkoopste auto om er bij te hebben. Vraagt nauwelijks onderhoud of benzine.

Het is er eentje in Iceland Blue metallic met een licht-beige skai interieur. En de bumpers zijn nog steeds chroom (die werden nogal eens zwart gespoten). Het leek dusdanig veel op die hier in het dorp dat we even twijfelden of het hem niet was maar dit exemplaar stond al zeker 2 jaar bij deze handelaar. Hij wou het eerst zelf opknappen maar kwam er niet aan toe. Qua staat precies zoals beloofd:
  • Voorschermen zijn erg rot maar er zitten andere bij de koop in
  • Onderaan het achterraam is er aan beide kanten al ooit gelast maar het moet weer opnieuw gedaan worden
  • De dorpels zijn voor het grootste deel hard en nog ongelast; behalve het achterste stukje. Vooral links (waar ook de tankdop zit) is slecht
  • Het plaatwerk achter de achterbumper is beschadigd maar ook hier is een nieuw stuk erbij
  • de wielkasten / motorruimte plaatwerk heeft wat gaatjes
  • de wielkast randen achter zijn krokant
  • Interieur is ok maar tapijt etc ligt allemaal los. Hemeltje hangt ook een stukje
  • Accu is stuk waarschijnlijk
  • Uitlaat lekt
  • Aandrijflijn doet het maar er is een groot koelvloeistof lek

Positieve punten zijn er ook:
  • Motortje doet het prima, ondanks lange stilstand en waarschijnlijk slecht onderhoud
  • Remmen zitten niet vast en doen het
  • Hij is waterdicht
  • Het interieur is nog best netjes
  • Origineel Nederlands geleverd (buiten Nederland waren ze alleen in Engeland en Portugal te koop; de Japanse versie is iets anders en die werd ook in Chile verkocht)
  • Ik pas ook achter het stuur - het is zelfs vrij ruim als je er eenmaal in zit
  • Leuk ding!

De keuze ligt even bij mijn vrouw en die slaapt er dan een nachtje over. Maar het enthousiasme is er zeker. Zelfs met de beperking dat kopen betekent een jaartje ofzo stallen en een vrij zekere 1000 euro om alleen maar de APK te gaan halen en een klein beetje betrouwbaarheid erin te krijgen. Mooi maken komt daarna pas.

Verder hou ik het nog heel even spannend met foto's etc big smile smiley
Engineer2
Stiekem een hoop liefhebbers hier big smile smiley

Absoluut! Auto's waar er niet veel meer van over zijn moeten als het kan bewaard blijven. Zeker met alle elektrificering die komende jaren gaat plaatsvinden.
Sjon77
Suzuki SC100 is geen 2 cilinder...... smiling bouncing smiley
Om 't rijtje nog completer te maken: Kawasaki had ooit een 7 cilinder, de KH606 (2-tact) cool smiley

Nee het is gewoon een normale 4-cilinder. Van origine wel met een 3-cilinder 2-takt maar dan alleen in Japan.
Knoop is doorgehakt! Er komt een nieuw project bij en er wordt een Suzuki van de sloop of donor status gered.

Nadat in de prijsonderhandelingen ook een transport naar mijn huis werdt toegevoegd was het een te mooi aanbod. Het komt niet vaak meer langs zo iets en al is er een hoop werk het is wel duidelijk wat er gedaan moet worden, de kosten kunnen uitgespreid worden over een aantal jaren en het is helemaal de goede uitvoering.

Dus bij deze:
IMG-20190529-WA0000 by M R, on Flickr
Het is er eentje van Mei 1982 en daarmee dus uit de laatste productie run. Waarschijnlijk geproduceerd in Februari of Maart terwijl de productie in Juni ermee gestopt is. Het is een "Florida" getuige de sticker en striping maar daar is niets van te vinden. Waarschijnlijk een dealer actie model met het zonnedakje (accessoire) en de metallic lak (optie). Daarmee was het meteen de full options versie - In Nederland was de enige optie de metallic lak aangezien we satndaard de GX versie kregen. De velgen kunnen ook weleens van dat Florida pakket afkomstig zijn.

Verdere foto's:
suzuki-sc-1-0-gx-1-0-gx_ by M R, on Flickr
suzuki-sc-1-0-gx-1-0-gx_3 by M R, on Flickr
Het dubbele uitlaatje door het achterpaneel heen is van een hobbybob. Een ander achterpaneel zit erbij en de uitlaat is lek dus moet toch vervangen worden.

suzuki-sc-1-0-gx-1-0-gx_7 by M R, on Flickr
De kofferbak! Hier hoort ook nog een reservewiel in eigenlijk

suzuki-sc-1-0-gx-1-0-gx_13 by M R, on Flickr
De 970cc 4-cilinder motor, nog met handchoke (nostalgie). Doordat hij zover naar voren is gekanteld is het qua zwaartepunt bijna een middenmotor. Bougies wisselen doe je door een luikje achter de achterbank.

suzuki-sc-1-0-gx-1-0-gx_10 by M R, on Flickr
suzuki-sc-1-0-gx-1-0-gx_12 by M R, on Flickr
Het is een beetje erdoorheen kijken maar het interieur is best wel in nette staat. En er zitten veel delen nog bij.

Toen ik wat aan het zoeken was op het kenteken kwam ik een foto database met oude SC100's tegen. En jawel:
3c6d4707-2fba-46cc-942b-9c3b1f1ebad0 by M R, on Flickr
Dit kon zomaar een jaren 80 foto zijn gezien het deel 3 achter het raam. Opvallend; toen zat er een zwart interieur in. Verder kloppen alle details wel. Als je verder kijkt zie ik wel wat jaren 90 auto's staan. Ik denk rond 1998 dat deze foto gemaakt is.

Fun facts over de SC100:
  • Het model begon in 1971 als de Suzuki Fronte Coupe
  • Dit model was gebaseerd op een design van Italdesign (Giugiaro) maar Suzuki vulde zelf de details in zoals koplampen etc.
  • Was nog gebaseerd op de pre-1976 Kei-car regels en had dus eerst een miniscule twee-takt motor
  • In 1976 kwam de Cervo wat dezelfde auto was voor het grootste deel alleen met een wat grotere motoren (zowel 2-takt als 4-takt) die aan de Japanse emissie regels voldeden (Japan was eerder dan Europa daarmee)
  • In 1979 kwam er een export-versie bij die niet aan de Kei-car eisen hoefde te voldoen: een iets steiler voorraam en een 970cc motor (4-takt) kwamen
  • Om de gewichtsbalans van de zwaardere 970cc motor te compenseren kreeg de auto een contra gewicht in de voorbumper
  • In 1979 was de wereldprimeur op de RAI in Amsterdam van de SC100; zoals de Cervo voor export werd genaamd
  • Export van Cervo (die ging ook naar sommige landen) en SC100 bij elkaar was voornamelijk naar Chile, Nieuw-Zeeland, Engeland, Nederland, Portugal en nog andere; in die volgorde
  • De SC100 was zo populair in Engeland dat er wachtlijsten waren; toen de productie stopte in 1982 is er zelfs serieus geprobeerd de productie daar voort te zetten met Lotus (GM bezat delen van Lotus en Suzuki) en door Lotus een doorontwikkeling op te zetten. Is gestrand op "Trade Agreements" aangezien een minimaal percentage van de onderdelen dan uit Engeland moest komen. Voor de SC100 was dat dan inclusief de motor en dat ging Suzuki te ver.
  • De SC100 kreeg in Engeland de toevoeging Whizzkid aan zijn naam
  • De SC100 weegt net onder 650 kg - volgens oude rijtesten is dan ook het gewicht van bestuurder en passagier erg bepalend voor het weggedrag. Met alleen bestuurder iets onderstuurd. Met passagier erbij neutraal. Achterpassagiers zijn eigenlijk alleen in theorie mogelijk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2019 11:06 door Engineer2.
Leuk ding zeg, veel plezier met opknappen!

Die 'Florida' stickers kon je destijds gewoon zo kopen bij de auto-accessoires winkel.
Dus een vorige eigenaar zal hem er wel mee opgeleukt hebben.
Engineer2
Knoop is doorgehakt! Er komt een nieuw project bij en er wordt een Suzuki van de sloop of donor status gered.

(...)
Toen ik wat aan het zoeken was op het kenteken kwam ik een foto database met oude SC100's tegen. En jawel:
3c6d4707-2fba-46cc-942b-9c3b1f1ebad0 by M R, on Flickr
Dit kon zomaar een jaren 80 foto zijn gezien het deel 3 achter het raam. Opvallend; toen zat er een zwart interieur in. Verder kloppen alle details wel. Als je verder kijkt zie ik wel wat jaren 90 auto's staan. Ik denk rond 1998 dat deze foto gemaakt is.

(..)

Gefeliciteerd met jullie aankoop. thumbs up

Heb je die prť-GAIK kentekenplaat er ook nog bij zitten?

Zo'n kopie deel III kan ook nog een namaak exemplaar zijn voor een tijd correcte beleving i.c.m. de prť-GAIK platen?
Gilletti
Leuk ding zeg, veel plezier met opknappen!

Die 'Florida' stickers kon je destijds gewoon zo kopen bij de auto-accessoires winkel.
Dus een vorige eigenaar zal hem er wel mee opgeleukt hebben.

Waar denk je dat zo'n dealer ze vandaan haalde big smile smiley Maar het zou natuurlijk kunnen dat een eigenaar het gedaan heeft. Er komt het een en ander aan papierwerk mee dus eens kijken of we het kunnen vinden. Wat opvalt (en ook op die oude foto al staat): Zonnedak, velgen, striping en een golfbal pookknop. Daarnaast zit er niet de L-vormige AM radio in (het paneel van de radio is dan een geheel met sigarettenaansteker, achterraamverwarming knop, etc.) maar een paneel voor een standaard DIN slot. En dat is te netjes om zomaar uitgezaagd te zijn.

Hoe dan ook: de stickers en velgen blijven allemaal. Pookknop weet ik nog niet.
Durashift
Engineer2

(..)

Gefeliciteerd met jullie aankoop. thumbs up

Heb je die prť-GAIK kentekenplaat er ook nog bij zitten?

Zo'n kopie deel III kan ook nog een namaak exemplaar zijn voor een tijd correcte beleving i.c.m. de prť-GAIK platen?

Dat zou natuurlijk kunnen. De oude platen zitten er in ieder geval niet meer bij.
De foto doet me echter wel oud aan (en een aantal kenmerkende kleine deukjes hier en daar zitten er daar nog niet in). Gezien de auto's in de achtergrond niet jaren 80 of begin 90 maar ik vermoed nog wel van net voor de GAIK platen.
Bedankt allemaal voor de reacties! Het is altijd spannend weer een project aan te schaffen. Het moge inmiddels duidelijk zijn dat ik eigenlijk niet zo'n sterke merk voorkeur heb big smile smiley
Het is natuurlijk bijna jammer dat het geen 2-cilinder is maar dat geeft ook ruimte aan ooit een verdere uitbreiding van de verzameling!

Natuurlijk lees en kijk ik nu helemaal alles wat ik maar tegenkom over dit model. Zo ontdekte ik dat er in 1980 een belangrijke aanpassing is doorgevoerd --> de ruitenwisser bediening is geen knop meer op het dashboard (die natuurlijk vrij ver rechts zit) maar gewoon een stengel aan het stuur geworden. Daarnaast is er (pure luxe) een interval stand bij gekomen. Voor die tijd was het net als in onze LT: de ruitenwisser kan aan of uit; en vooruit dan maar het kan ook ietsje sneller. Bij de LT is de sproeier zelf bediend met zo'n balgje op de vloer maar hoe ze dat bij de pre-1980 SC100/Cervo deden weet ik niet. Onze 1982 heeft een elektrische sproeier.

Zoals boven al gezegd zit hier geen L-vormige AM radio in maar een frame voor een DIN radio. Ik denk dat we maar zo'n ouderwets ogende (2 draaiknoppen) radio met moderne functies erin moeten gaan zetten. Er zijn merkloze versie uit China soms te vinden op eBay voor leuke prijzen. Voor de Alfa was ik al aan het zoeken. Dat wordt ook zoiets denk ik maar dan net een stukje moderner ogend.
Engineer2
Ik denk dat we maar zo'n ouderwets ogende (2 draaiknoppen) radio met moderne functies erin moeten gaan zetten. Er zijn merkloze versie uit China soms te vinden op eBay voor leuke prijzen.
Ik heb zo'n vermoeden dat motor en windgeruis alles overstemmen winking smiley
GAIK platen zijn inderdaad pas vanaf deze eeuw verplicht.
Is wat later dan dat ik dacht.

[www.nrc.nl]

Zoals je zelf schrijft kan de foto inderdaad uit 1998 komen. Immers, de Kangoo en Berlingo zijn in 1997 op de NL markt gekomen.
Wouter82
Engineer2
Ik denk dat we maar zo'n ouderwets ogende (2 draaiknoppen) radio met moderne functies erin moeten gaan zetten. Er zijn merkloze versie uit China soms te vinden op eBay voor leuke prijzen.
Ik heb zo'n vermoeden dat motor en windgeruis alles overstemmen winking smiley

Het is de LT niet he... daar zit de radio alleen erin voor als je stilstaat big smile smiley
Het is nog vrij stil juist viel me op. Hoe dat op de snelweg uitpakt moeten we nog maar zien tegen die tijd. Ik denk niet dat het meer herrie maakt dan de Festiva.
Durashift
GAIK platen zijn inderdaad pas vanaf deze eeuw verplicht.
Is wat later dan dat ik dacht.

[www.nrc.nl]

Zoals je zelf schrijft kan de foto inderdaad uit 1998 komen. Immers, de Kangoo en Berlingo zijn in 1997 op de NL markt gekomen.

Zo rond de eeuw wisseling liep ik stage als automonteur. Ik heb toen heel wat van die GAIK platen moeten monteren.... Dat zit dus vrij goed in het geheugen gegrift.
Het raakt wat ondergesneeuwd tussen het Suzuki nieuws, maar over iets meer dan een week ga ik al met de Corvette naar Frankrijk. Eerst voor een NCRS keuring en daarna door naar Le Mans om met een tentje vanaf de Corvette Corral de race te volgen.

Om bij de NCRS keuring goed te kunnen scoren moet natuurlijk vooral alles werkend zijn en zoveel mogelijk origineel. Daar hebben we al een hoop aan gedaan sinds de vorige keer. Nu zijn het de laatste puntjes op de i zetten. Maar daarnaast wordt er ook naar de conditie van alles gekeken. Oftewel de Corvette moet er fris bij staan.

Ik ben begonnen met het schoonmaken van een stukje van het motorblok waar het chassis nummer staat ingeslagen. Daarmee kan het "matching numbers" verhaal worden aangetoond. Ook leuk daarbij is dat ik een zogenaamd ZMD blok moet hebben (en ook heb) wat betekent dat de aansluitingen voor een automaat en een extra oliekoeler aanwezig zijn. Verder natuurlijk de hele motor en motorruimte weer netjes in orde gemaakt.
Even terugdenkend was het ook al weer lang geleden dat de Corvette in de wax gezet was. Daarnaast waren vorig jaar het dak en de voorbumper overgespoten en sindsdien niet gepolijst. Werk aan de bak dus voor de lak.

20190531_142740 by M R, on Flickr
Een gepolijst en gewaxt dakpaneel

20190531_150638 by M R, on Flickr
20190531_162428 by M R, on Flickr
Polijstwerk "in progress"
De doek dient om polijstpasta spetters op het raam en de ruitenwissers te vermijden. Dat is namelijk weer extra werk om weg te halen. Zo ook de doek over de Alfa.
Leuk hoor, die Suzuki. Bij ons in het dorp was een dealer en je zag het merk groter en groter worden. Eerst met de SC100 en direct daarna met de Alto en die kleine busjes, de Carry.
Het kenteken van jouw exemplaar vind ik wel bijzonder: GL is ergens najaar 1980, bijzonder dat-ie pas in mei '82 op kenteken staat. Toen zaten we al bij HT ofzo.
Ja de SC100 was echt de instap van Suzuki in de Europese automarkt. Natuurlijk samen met de SJ (Samurai). De Alto volgde de SC100 op en was een nog groter success natuurlijk. Er waren voor de SC100 wel al een handvol auto's geimporteerd maar die sloegen niet aan.

Het kenteken is inderdaad wel bijzonder. Schijnbaar wel al aangevraagd/gereserveerd door de importeur maar pas in 1982 echt aan een auto gekoppeld. Het komt weleens voor maar dan vooral bij auto's waar de verkoop erg achterloopt. Dat was bij de SC100 zeker niet zo. Wat NIMAG kon krijgen werd ook verkocht. Ergens blijven liggen?

EDIT: het wordt nog interessanter. Een oude (2006) export van de RDW van de SC100's in Nederland geeft voor mijn auto aan een eerste toelating en registratie 26-5-1981. Nu staat er 26-5-1982 in het RDW. Het GL-xx-PT rijtje kende een hele serie aan SC100's die allemaal niet meer in de database opduiken op eentje na. De GL-20-PT is de enige die er nog is en die is van 6-1-1981. Het is me wel een mysterie...

De kilometerstand is trouwens ook bijzonder. Ik was er van uitgegaan dat er ongeveer 150.000km op de klok zou staan. Minstens 1x rond dus aangezien het een 5-cijferige teller is. Als ik echter het tellerrapport bekijk twijfel ik of de teller zelfs maar 1x is rondgegaan. Het is natuurlijk lastig dat NAP in de eerste jaren van de Suzuki nog niet bestond.
  • 26-5-1982: voor het eerst geregistreerd en op naam van de 1e eigenaar gezet
  • 14-2-1990: eerste registratie in NAP - 27.990 km
  • 7-1-1993: registratie in NAP - 35.500 km
  • 9-8-2002: op bedrijfsvoorraad gezet (hoeveel eigenaars en bedrijven er tussen 1982 en 2002 zaten is niet bekend)
  • 6-2-2007: op een andere bedrijfsvoorraad gezet
  • 8-2-2012: registratie in NAP - 45.607
  • 23-2-2012: op naam gezet van een particulier
  • 30-12-2014: op bedrijfsvoorraad gezet
  • 30-12-2014: registratie in NAP - 49.387 km
  • 20-1-2015: op een andere bedrijfsvoorraad gezet
  • 20-1-2015: registratie in NAP - 49.387 km
  • 19-2-2015: op naam gezet van een particulier
  • 19-2-2015: registratie in NAP - 49.405 km
  • 6-8-2015: op bedrijfsvoorraad gezet
  • 6-8-2015: registratie in NAP - 49.521 km
  • 31-5-2019: op mijn naam gezet met 49.537 km

Ik vermoed dat in 1990 en in 1993 de NAP is genoteerd in verband met het overschrijven van de auto. De grote vraag is eigenlijk: heeft deze auto in zijn eerste 8 jaar 27.990km of 127.990km gereden. Het laatste lijkt wat onwaarschijnlijker. De geschiedenis van na 2002 is niet heel verbazend. Weinig gereden en vooral als incourante/hobby handel gestaan. De laatste APK was geldig tot 19-2-2017 wat precies 2 jaar is nadat de laatste particuliere eigenaar de auto op naam heeft gezet.

De foto met pre-GAIK platen wordt wel lastiger te dateren. Rond 2000 was de auto bij iemand of een bedrijf die de auto van 1993 tot 2002 geregistreerd had staan. Als dat een particulier was is de foto gedurende die tijd gemaakt. Dat past bij mijn inschatting van grofweg 1998. Als de auto al vanaf 1993 op bedrijfsvoorraad stond kan het tot 2012 hebben geduurd voordat de GAIK platen erop kwamen.

Ohja; ik roep de hele tijd dat er Florida op staat... het is Tropicana. Schijnbaar heeft de Yugo Florida bij het EMW event mijn geheugen door de war gegooid.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-06-2019 08:31 door Engineer2.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.