Engineer's verzameling: 1973 SAAB 96 / 1979 VW LT35D / 1982 Suzuki SC100 / 1988 Corvette / 1997 Alfa Romeo 164 / 2006 CitroŽn C1 / 2019 Hyundai Ioniq EV - Nieuwe camper (besteld)!

Gepost door Engineer2 
Deel 1 van de APK stress is achter de rug.

De Alfa werd in 1x goedgekeurd. Ongeveer 1000km gereden sinds de vorige APK (1 jaar geleden).

De Corvette was iets meer werk. Nadat de stuurbekrachtiging weer werkend was bleek ineens de claxon stuk. Eerste verdachte was het nieuwe stuur maar het relais was te horen. Vermoedelijk was 1 van de twee claxons al jaren stuk en ging nu de andere. Even tijdelijk gemaakt met claxons van een andere auto. Gelukkig kan je er goed bij. Verder afgekeurd op te langzaam knipperen van de richtingaanwijzers. Maar bij de APK wilde de motor ook al niet starten door te lage accuspanning. En jawel dat had met elkaar te maken. De accu (van onbekende leeftijd maar zeker al wel heel wat jaren) had dat moment uitgekozen om definitief stuk te gaan.
Dus nieuwe accu en provisorische claxon reparatie en APK goedkeur! En de Corvette is oud genoeg dat we 2 jaar APK hebben.

Prompt daarna bouwt de hoofdremcilinder ineens geen druk meer op. Inderdaad; die hoofdremcilinder die er net een maand ofzo opzit en waar nog geen 2km mee gereden is. Garantie geval dus maar wel nog even vertraging voordat we eindelijk de Corvette weer eens kunnen ophalen. Het is niet echt zijn jaar tot nu toe. Gelukkig zijn het niet zozeer extra kosten maar is het vooral heel veel tijd wat alles kost. Sinds April al staat de Corvette daar in de werkplaats ruimte in te nemen.
Gelukkig niet de enige; er was ook een Riley die pas kort geleden is opgehaald nadat die voor een kleine remmen reparatie kwam in Februari. De Riley was ook zo'n pechverhaal met daarbij dat er heel veel geprutst was door andere garage's. Nouja... alle events waar ik met de Corvette wilde zijn waren toch afgezegd.
Voordeel is dat je nog ander spul hebt om te rijden, maar wel pech, zo met de 'vette. Maar gefeliciteerd met de APK erop en ook op de Alfa!

Overigens zag ik twee week geleden een kopie van jouw Saab rijden bij Leeuwarden. Kenteken niet vastgelegd, maar leek ONK. Kentekenserie 00-00-XX. Lief om te zien, zo'n groen SAABje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2020 13:56 door uwbuurman.
Balen van de hoofdremcilinder, zeker met dit weer lijkt het me lekker touren in de Corvette. Gelukkig is de alfa wel probleemloos goedgekeurd cool smiley
Komt me bekend voor, net als je denkt dat je alles op orde hebt, gaat er altijd wel weer iets stuk. Een van de "charmes" big smile smiley van een groot wagenpark. winking smiley

Gefeliciteerd met de APK's
Jammer van de remcilinder... en wanneer knippert een knipperlicht te langzaam? Dat vind ik wel interessant, staat er dan iemand met een stopwatch naast big smile smiley Die van mij is ook niet heel vlot en je merkt ook verschil met dimlicht aan of uit, wellicht ergens een massadingetje?
A3 White
5 September corvette bijeenkomst in Wezep, de C8 zal we dan ook zijn....

Ik zet het in ieder geval in de agenda! Bedankt voor de tip
Engineer2
A3 White
5 September corvette bijeenkomst in Wezep, de C8 zal we dan ook zijn....

Ik zet het in ieder geval in de agenda! Bedankt voor de tip

+1 thumbs up
Wouter82
Jammer van de remcilinder... en wanneer knippert een knipperlicht te langzaam? Dat vind ik wel interessant, staat er dan iemand met een stopwatch naast big smile smiley Die van mij is ook niet heel vlot en je merkt ook verschil met dimlicht aan of uit, wellicht ergens een massadingetje?

Het knipperlicht bij een USA auto knippert altijd langzaam. Ook is er een kleine pauze voordat het knipperen begint. Met de motor uit (en dus op de 12V van de batterij ipv de bijna 14V van de dynamo) is dit effect behoorlijk sterker. Het komt niet alleen doordat er een ander soort knipperlicht relais gebruikt wordt maar ook doordat die voorrangs schakeling (gedeeld bolletje met remlichten en overruled het remlicht ook) wat tijd kost. Dat jij verschil met dimlicht merkt komt door het stroomverbruik van het dimlicht.
Maar als die pauze een ruime 10 seconden wordt en het knipperen zelf iets van 3 of meer seconden duurt dan kan een keurmeester ook zonder gaan meten wel aangeven dat dit niet helemaal de bedoeling is.
Massa aansluitingen zo nu en dan eens nalopen op een Corvette is altijd een goed idee (het nadeel van een kunststof body) maar dat had ik een paar jaar terug al gedaan. Maakte toen op knipperen geen verschil. Nee; het is puur de boordspanning die bepalend is. En bij 10V knippert hij dus nog wel maar dan heeeeel langzaam. Als hij helemaal niet knippert is er of een lampje stuk of het relais. Het relais moet je altijd maar hopen dat het niet stuk is. Dat kan namelijk zonder vrijwel complete demontage namelijk niet bereikt worden. Het identieke relais van het alarmlicht zit dan redelijk bereikbaar achter de radio... Het was schijnbaar zoeken naar plek.
En ook ik val 5 September af. Precies het weekend waarin we het oude huis overdrachtklaar moeten hebben en dat we klaar moeten zijn voor de korte vakantie die direct daarop volgt.

De Corvette heeft inmiddels een hoofdremcilinder die het doet. Die gaan we dus deze week weer ophalen!

De SAAB heb ik voor het eerst eens gewassen en verder heb ik de motorkapontgrendeling opnieuwe afgesteld. Die wilde nog weleens openwaaien tot aan de windhaak. Met een bezoekje aan de AW forum meet ook weer eens wat kilometers weer ermee gereden. Het blijft zo'n ontzettend leuk ding.
Volgende week gaat de SAAB voor wat reperaties en voor een frisse APK. In Oktober rij ik een toerrit in Twente ermee.
Engineer2
De SAAB heb ik voor het eerst eens gewassen en verder heb ik de motorkapontgrendeling opnieuwe afgesteld. Die wilde nog weleens openwaaien tot aan de windhaak.
Ah, daarom zat je er zo mee te meppen smiling smiley
Ik heb 'm helaas niet goed bekeken, maar inderdaad echt een leuk ding! Bij ons in het dorp staat al jaren een rode.
Wat fijn dat de Corvette weer naar huis komt, helaas wel net nu er een hoop herfstweer opgegeven wordt...

Knut is echt een geniaal apparaat. Ik had zaterdagmiddag het voorrecht om een stukje te mogen sturen in de SAAB. Of moet ik zeggen hoepelen? Wat een enorm stuurwiel zit er toch in! Verder rijdt het vooral erg leuk, je gaat vanzelf een tandje trager al krijg je het gevoel dat je toch best hard gaat. Stuurschakelen is even wennen maar werkt eigenlijk heel soepel en intuÔtief. Ook de hellingproef lukte (in tweede instantie) prima. Dankjewel voor deze toffe ervaring. thumbs up
Overigens is het ook briljant om hem tussen het moderne blik te zien rijden op de snelweg. Wat is hij dan ineens klein, vooral erg smal! Af en toe voelde ik me in de Cadillac als een soort van beschermheer van de SAAB voor achteropkomend verkeer. smiling bouncing smiley

Nu wil ik ook een oldtimer
Barri
Ben ik een beetje aan het touren, kom ik ineens een bekend huis met vooral bekende garagedeuren tegen! smiling smiley Leuk optrekje hoor!

Ja dat kan zomaar gebeuren natuurlijk smiling smiley Thanks! Ik heb je niet gespot.
Al een hele tijd geleden had ik afgesproken de eerste Nederlandse eigenaar van mijn SAAB te treffen bij een Saab forum bijeenkomst. En zo ging ik dit weekend in de stromende regen toch even naar De Meern. Weer wat leuke details meegekregen zo hier en daar en meer van de achtergrond gehoord. Verder nog een aantal 95 en Sonett eigenaren getroffen daar en zo ook weer wat bijzonderheden bijgeleerd.

Ik heb even wat foto's geleend van het Saab forum

Een naar EV geconverteerde Sonett (Tesla accu pakket)

Vergelijken en vergelijken... de voorste hier is een 95 uit de USA. Die kregen vanwege de koplamp regels met solid beam een speciale grill met ronde koplampen. Deze grill is erg geliefd want werd ook op alle SAAB rally auto's gebruikt. De opening voor koellucht is namelijk net wat groter.

Waar ik de enige met een 96 was waren er wel 3 stuks 95

En verder werd ik erop gewezen dat de SAAB op de website staat van de garage waar die eerste Nederlandse eigenaar het onderhoud liet uitvoeren
Leuke plaatjes en altijd fijn wat bij te leren van mede-kenners. thumbs up

Typisch Nederland; de ene foto stralend blauw en de andere foto een grijze lucht.
Barri
Wat een gekke modellen zijn het toch!

Die USA 95, hoe kan die zo'n oud NL kenteken hebben?

Goede vraag. Misschien is deze wel nooit in de USA geweest. Een voorraad model bijvoorbeeld. Op wat lampjes na voldeed een USA auto toen met gemak aan de regels in de verschillende landen in Europa (EU regels bestonden nog niet).
De verhuizing is afgerond. Vandaag nog even sleutel overdracht en dan is het klaar. Uiteraard zijn er nog hier en daar verhuisdozen die nog eens uitgepakt moeten worden, wat afwerk dingen aan het nieuwe huis en ook al de eerste lessons-learned van het nu een paar weken wonen. Maar dat heeft allemaal geen tijdsdruk.

De Corvette en de Alfa staan bij huis met wat dozen met onderdelen erbij. Voor de Corvette is er op het moment geen enkel klusje meer in beeld. Misschien komend voorjaar weer eens poetsen en gedurende volgend jaar eens nieuwe banden. Na alle reparaties is het echt weer heerlijk rijden ermee. Voelt zeer solide en betrouwbaar aan. Idem voor de Alfa eigenlijk. Ook daar volgend jaar eens wat poetsen en misschien ooit eens een paar sierlijsten vervangen. Verder gewoon rijden in deze ook solide en betrouwbare auto.
Voor de Corvette heb ik nog een klein toerritje van de NCRS Corvette club op het programma. Voor de Alfa is het programma leeg; alhoewel misschien de Nacht van Best er nog wel mee gereden gaat worden.
IMG_20200912_205551_431 by M R, on Flickr
IMG_20200912_205819_570 by M R, on Flickr

De SAAB staat op het moment in de werkplaats. APK punten worden nagelopen en wanneer er tijd is volgt ook uitgebreid onderhoud. De handrem bleek (zoals vermoed) een kwestie van afstellen. Het contactslot (wat moeilijk deed met het versnellingsbakslot) wordt vervangen want niet meer te repareren. En de remklauwen worden geheel gereviseerd wat vermoedelijk ook het kloenk geluid zal oplossen. In laat Oktober is er een toerrit in Twente gepland met de SAAB en daarmee is het seizoen in feite wel afgelopen. Misschien ga ik van de winter nog wel wat klein werk doen aan de SAAB zoals de velgen roestvrij maken en spuiten. Een goede polijstsessie is ook wel een keertje nodig en verder moet er hier en daar een beetje roeststopper gesmeerd worden op wat nu nog kleine plekjes zijn.

Qua Suzuki.... Die staat op het moment in een propvolle garagebox samen met al zijn onderdelen en reserveonderdelen. En ook nog wat onderdelen van de andere auto's. Zodra ik een van de andere boxen opgeruimd heb en ingericht als werkplaats kan ik me pas daar weer mee bezig houden. Begin van dit jaar ben ik erg voortvarend bezig geweest om in ieder geval de Suzuki te kunnen verhuizen (en dat ging goed want hij reed op eigen kracht) maar het verder afmaken is nog wel wat meer werk. Alsnog is de eerste stap nu om naar een APK status toe te werken. We zien wel hoeveel tijd en zin er deze winter is.
Lekker bezig al met al. Mooi hoor! Qua werkplaatselarij is zon garagebox wel smal, kan je er niet lekker omheen werken. Of valt dat mee?? Suuz is smaller dan 'Vette, denk ik zo, maar toch?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-09-2020 12:07 door uwbuurman.
Er is ook wat groter nieuws: Onze LT camper gaat weg.

Misschien wel juist omdat vakantie er niet in zit dit jaar (ondanks verbouwen en verhuizen was er nog wel wat gepland voor het najaar) en er ook geen enkele zakenreizen meer zijn geweest sinds Februari, ga je toch wat meer nadenken daarover. Waar wij allang van overtuigd waren is dat het reizen met een camper voor ons het ideaal is. Veel vrijstaan of op zijn minst rustig staan. Reizen zonder plan en op eigen tempo. Iedere dag weer een ander uitzicht. En tegelijk meer comfort en minder weersafhankelijk dan met een tent. Reizen van hotel naar hotel (of Bncool smiley hebben we ook wel gedaan en kent ook zijn voordelen maar is minder vrij (en voor mij is een hotel vooral geassocieerd met werkreizen).

Wel merkten we dat we met de LT wat terughoudender werden qua reizen. Hoewel erg leuk is het rijden met een oldtimer wel een stuk vermoeiender. Zelfs als dat op vakantie tempo is. Herrie, onbekrachtigd sturen, schakelen met aandacht, weinig vermogen, etc. Het is allemaal erg leuk en voor een weekendje ook prima te doen. Maar de echt lange trips zijn toch wel eens vermoeiend.
Daar komt nog bij dat het slaapcomfort vrij beperkt was. Het bed bestaat immers uit houten planken met daarop een aantal schuimrubberen kussens die samen een matras vormen. Primitief maar effectief. Ik vrees dat hier toch te merken is dat het lijf wat ouder wordt. Zelfs tot een paar jaar geleden hadden we daar geen last van of hooguit een paar minuten. Nu is het voor 1 a 2 nachten enkel goed vol te houden.
Als je dan nog zaken er bij gaat tellen als het gebrek aan een kachel, beperkte bescherming tegen muggen (zelfs met een klamboe slapen was geen oplossing) en het feit dat er inmiddels ook milieuzones buiten steden worden ingesteld (met de LT mogen we de Elzas niet meer in) dan begint duidelijk te worden dat wij de LT ontgroeid zijn. Voor kortere trips nog steeds prima en voor beginnende camperaars (bij voorkeur wat jonger) ook voor lange trips ok. Maar onze wens om er mee naar Zweden, Noorwegen en Ijsland te gaan is niet zonder zorgen.

Gelukkig hadden we een spaarpotje voor een nieuwe camper omdat we ook wel wisten dat zo'n punt er ooit zou komen. Dus ook al is het een luxe probleem, juist door het meer thuisblijven hadden we de knoop doorgehakt. De LT gaat eruit en we gaan voor een andere camper.

Belangrijke punten van de LT wilden we juist wel behouden:
  • Compacte Buscamper
  • Geschikt om meerdere dagen vrij te staan
  • Wel luxer dan de LT maar ook geen rijdende hotelkamer
  • Veel bergruimte

Wel wat verschillen:
  • Fatsoenlijk bed met lattenbodem (eventueel vast bed)
  • Alles af te dichten met horren
  • Meer/grotere ramen voor meer licht binnen
  • Solide opbouw (voorkeur fabriekscamper)
  • Kachel
  • Handig te gebruiken sanitair/badkamer
  • Meer vermogen, minder herrie en voor heel wat jaren geen gedoe met milieuzones

En zo ga je dan een beetje zoeken. Het grote probleem is natuurlijk dat aan de ene kant handige fabrieksbuscampers nog niet eens zo heel lang bestaan (althans niet in grotere getallen) en aan de andere kant is er een gigantische vraag. Buiten dat de camper markt booming is door inderdaad vooral gepensioneerden; de buscamper markt is ook erg booming doordat vooral de nog lang niet gepensioneerden vooral dit type aantrekkelijk vinden.

Wederom een VW camper viel meteen af. Ten eerste doordat nagenoeg geen enkele VW camper een toilet aan boord heeft (een voorwaarde om echt vrij te kunnen staan voor meerdere dagen). Als ze dat al wel hebben dan is het min of meer midden in de bus. Misschien prima als je alleen bent maar verder is me dit echt veel te intiem. Maar ook omdat VW campers zo'n hype zijn dat de prijzen compleet losgeslagen zijn. En het is niet alleen de Transporter; ook de busjes op LT/Crafter basis worden er in meegezogen.

Ik kwam uit bij camperbouwer Possl uit zuid-duitsland. Die hebben in hun bestaan verschillende modellen gebouwd die aan onze eisen voldeden. Meestal onder eigen merknaam maar ook onder andere namen. Het is trouwens tegenwoordig ook een sub-concern van een van de grotere caravan en camper concerns. Volgens mij Dethleffs. Staan erg goed bekend qua kwaliteit maar zonder overdreven te zijn in luxe en prijskaartje. Sterker nog; een beetje Possl bus met aardig wat opties erop en volledige inrichting is zowel nieuw als 2e hands duidelijk goedkoper dan de meest basis VW Transporter camper. Possl gebruikt altijd Fiat Ducato, Citroen Jumper of Peugeot Boxer als basis.
Wij hebben wel een uit nieuwsgierheid een Possl bus van binnen bekeken en waren zelf ook ervan overtuigd.

Dan ga je een beetje zoeken. Het blijkt dat de Possl naam ook in advertenties wordt gebruikt voor zelfbouw buscampers. Tja... dan val je schijnbaar meer op. Maar over het algemeen waren zoals verwacht de prijzen best fors. De eerste 10 jaar kent een camper niet al te gek veel afschrijving. Waar een personenauto dan al haast geheel afgeschreven is zit je bij een fabriekscamper dan nog boven de 50% van de nieuwwaarde.

Uiteindelijk hebben we besloten; het budget voor een camper gaat omhoog. Noem het een voorschot op ons vakantiegeld voor de komende jaren. En uiteindelijk hebben we nu een nieuwe buscamper geconfigureerd en besteld. Helemaal naar onze wensen en zo dat we er 10 tot 15 jaar mee vooruit kunnen.
  • Citroen Jumper L2H2 (5,4 meter lang)
  • PSA 2.2 Diesel DW-12 motor - 140pk - Euro6d_temp - met AdBlue
  • 6-versnellingsbak handgeschakeld
  • Hill hold, Hill Descent, Elektronisch sperdifferentieel
  • 4-seizoensbanden, bodembescherming
  • 3.5ton maximale belading (net als de LT, maar bij een iets lager leeggewicht)
  • 90 liter dieseltank!
  • achteruitrijcamera, trekhaak, etc.
  • DAB radio, Bluetooth audio
  • Possl Summit 540 opbouw
  • Vast 2-persoons bed achterin op lattenbodem
  • Met draaibare voorstoelen een zithoek (dinette) voorin voor 4-personen
  • Een iets grotere keuken dan de LT
  • Compressor koelkast op 12V van 100liter
  • Kachel welke op gas of op 220V kan werken; inclusief ventilatie
  • Ipv voor 6kg aan gas mee kunnen nemen (LT) 16kg aan gas nu
  • Gas systeem met lek en crash beveiliging (dus niet meer constant de camper uit om de gaskraan te openen/dichten)
  • Overal horren, behalve de zijruiten van de cabine
  • Veel ramen en dakluiken
  • Heel veel bergruimte; ook onder het bed
  • Een toilette/badkamer met een draaibare muur - als je doucht sluit je de WC/wastafel af en andersom
  • 85 liter schoon water (+10 liter in de boiler), 100 liter afvalwater. 190 Ah aan accu voor het camperdeel
  • Etc.
En zoals ik al had aangegeven; voor een prijs die ver onder een behoorlijk kale VW camper ligt. Alsnog is het best stevig aan de prijs maar gelukkig kan het.

De Jumper wordt ergens in December/Januari geproduceerd in Italie en wordt dan door Possl in Duitsland nog onder handen genomen ergens rond Maart/April. De Nederlandse importeur (daar hebben we direct gekocht) gaat uit van overdracht in Juni. Maar het blijft een beetje giswerk.

Met deze basis zijn onze wensen vervuld. Hiermee kunnen we goed op vakantie richting Noorwegen (als eerste) en kunnen we ook goed in de wintermaanden regelmatig een weekend weg. En het kan zelfs dienstdoen als mobiel kantoor; mocht er weer een periode aanbreken dat ik heel lang vanuit thuis moet werken en ik het uitzicht zat begin te worden.

En de LT? Er is een inruilbod gedaan wat nog een aantal weken geldig is. En het was niet eens een slecht bod. Verder heb ik bij wat bekenden gepolst of ze geen interesse hebben. Daar is op het moment nog een enkele serieuze gestresseerde overgebleven dus wie weet.
Gefeliciteerd!! Fijn dat je zoiets kunt doen, en dan is dit wel een heel mooi apparaat! Daar gaan jullie ongetwijfeld een hele berg plezier aan beleven. Gaaf man!
Mooi ding! Mijn ouders willen ook graag een camper met specifieke eisen. Ik vind de nieuwe Transit Nugget Plus met hefdak wel een optie!
Zo dat is even een behoorlijke stap ten opzichte van de LT. Effectieve inrichting voor dit formaat buscamper. Wat zijn de afmetingen van het bed?
Thanks!

Het is inderdaad een behoorlijk verschil. Wel wat anoniemer natuurlijk en het comfort overheerst nu meer de charme. Maar goed we hebben natuurlijk genoeg auto's hier die meer uniek zijn en het van hun charme moeten hebben.

Deze indeling is zeker erg handig. Ongelooflijk eigenlijk hoe ruim het nog kan aandoen met tegelijk zoveel aan boord. En dat op klein formaat. De Summit is er ook als 6m (een bredere tafel in de dinette en een iets grotere badkamer met een handdoekenkast erin) en als 6,4m (idem als de 6m maar dan met bedden in lengterichting) maar eigenlijk bood het nu niet echt noemenswaardig meer. Het dwarsbed van de 5,4m is 196cm x 140cm; alhoewel het bij het voeteneinde wel smaller wordt. Iets van 120cm bijft er dan nog over.

We wilden bewust geen hefdak omdat het juist in de winter toch wel erg koel kan worden daardoor. Het was trouwens wel leverbaar hier nog bovenop en dan heb je nog 2 extra slaapplaatsen. Zonder hefdak was er ook nog een optie voor een 3e slaapplaats bij de dinette. Maar aangezien wij allen met z'n 2en op pad zijn is dat allemaal niet nodig. Ben je echter niet van plan in de winter op pad te gaan (of accepteer je een wat hoger verbruik van de kachel) dan is een hefdak ook wel makkelijk.

Die Transit Nugget modellen zijn altijd eigenlijk al een goede stap geweest tussen het wat minimalistische van een VW Transporter en de wat forsere buscampers. En ook meestal wat goedkoper. Ford campers zijn echter nogal in een slecht daglicht komen te staan door de problemen met TDCI motoren. In de grotere campers is daarom Ford hun goede 2e plek achter FIAT compleet kwijtgeraakt. Die motorproblemen schijnen inmiddels niet meer het geval te zijn. Maar nu is Citroen op de 2e plaats achter FIAT. Met dus een bus die op de motor na identiek is aan die FIAT.
Overigens in Possl ook in dat segment ingestapt dit jaar met een bus op Mercedes Vito basis. De Vanstar is een concurent van de Transporter en de Campstar is een concurent van de Transit Nugget. Zeker ook goed eens te overwegen. Algemeen loont het om rond te kijken. Alleen al bij Possl en dochtermerken waren er 5 modellen in de 5,4m. Allemaal met een net wat andere indeling en zo kan je ook dat vak kiezen wat voor jouw gebruik het handigst is.
Poeh, dat is een overgang! Leuk dat dat kan, zeker zo net na een verhuizing. Goed gebudgetteerd. Of je rijdt zo in je pensioen, dat kan ook. winking smiley De PŲssl buscamper valt me de laatste jaren op, vaak als CitroŽn inderdaad. Hij wordt flink populairder. Het lijkt mij ook een mooie tussenweg. Niet het krappe van een Campster (hoewel die wel erg leuk oogt, volgens mij bestond die al langer dan de vergelijkbare Vanstar) en niet het onhandig grote van een camper met opbouw. Dit bevat precies alles wat je zou willen zonder lomp te zijn. thumbs up

Engineer2
Maar nu is Citroen op de 2e plaats achter FIAT. Met dus een bus die op de motor na identiek is aan die FIAT.
Dat ik er nu pas achter kom dat de motoren verschillen... Nooit geweten. nut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-09-2020 20:31 door MWH.
Gave foto's van de Vette!

Maar die camper, wauw wat een indeling. Zoals gezegd ga je daar sowieso veel plezier van beleven.
Jammer dat de LT het veld moet ruimen, maar jouw wagenpark is toch groot en wisselend genoeg om voor elke gelegenheid iets passends te pakken smiling bouncing smiley
MWH
Poeh, dat is een overgang! Leuk dat dat kan, zeker zo net na een verhuizing. Goed gebudgetteerd. Of je rijdt zo in je pensioen, dat kan ook. winking smiley De PŲssl buscamper valt me de laatste jaren op, vaak als CitroŽn inderdaad. Hij wordt flink populairder. Het lijkt mij ook een mooie tussenweg. Niet het krappe van een Campster (hoewel die wel erg leuk oogt, volgens mij bestond die al langer dan de vergelijkbare Vanstar) en niet het onhandig grote van een camper met opbouw. Dit bevat precies alles wat je zou willen zonder lomp te zijn. thumbs up

Engineer2
Maar nu is Citroen op de 2e plaats achter FIAT. Met dus een bus die op de motor na identiek is aan die FIAT.
Dat ik er nu pas achter kom dat de motoren verschillen... Nooit geweten. nut smiley

Possl (officieel met umlaut inderdaad) is heel erg populair dus je zal ze veel zien. Maar algemeen zijn buscampers erg populair. Mij vielen ze vooral op als doordachte indeling en wel luxe maar niet te overdreven. Andere fabrikanten hebben soms ook wel handige indelingen maar zijn vaak of wel heel erg van het hoogglans zwart en wit en dat soort design grappen of juist weer heel industrieel.
Ik wist niet dat ze die Campstar ook al op de Citroen leverden. Maar nu snap ik wel waarom ze niet bij de importeur stonden. Ze hebben (vast vanwege de andere doelgroep) het hele verkooptraject gescheiden. Wij gaan inderdaad voor net een maatje groter; net als we al van de LT gewend waren.

Het is zeer zeker een andere motor. De PSA modellen (ooit begonnen met de 2.2 DW-12 zoals ook bij JLR te vinden in o.a. de Jaguar XF, daarna een 2.0 motor die ik even niet ken) hebben een speciaal voor Euro6d ontwikkelde versie van de 2.2 DW-12 motor genaamd de RU die veel verschillen heeft in vergelijk met de oude DW-12. Een heel eigen motorserie die speciaal voor de Jumper & Boxer is gemaakt. Maar buiten Europa ook in een paar andere voertuigen. Ik ben namelijk ooit eens betrokken geweest bij de ontwikkeling van een voertuig met deze motor.
De FIAT heeft een 2.3 motor (ooit was er ook een 3.0 Iveco maar die wordt volgens mij niet meer geleverd). Voor de 120pk en 140pk versies zijn vermogen en koppel vrijwel identiek met de PSA (ook qua opbouw). Bij de ~165pk zijn er wat meer verschillen. En alleen Fiat heeft een 178pk versie. De PSA versies zijn echter iets goedkoper dan de FIAT dus dan is de keuze snel gemaakt. Maar ook voor een 5,4m versie die we maximaal zo rond de 3 ton rijden is dat vermogen allemaal wel wat overdreven. 140pk is ruim genoeg. En ruim 200Nm meer dan de LT had. De Jumper is trouwens een 3.5ton Light chassis. Ik kon ook een 3.5ton Heavy kiezen met verzwaarde veren en remmen maar dat leek me niet nodig en is voor veercomfort ook af te raden. Dat is meer iets voor zo'n 6,4m versie. Ja... er waren een hoop dingen te kiezen. Configuratie doorspreken was ruim 2 uur.
Wauw wat een toffe aankoop! Ben heel benieuwd hoe zoiets nou is om mee op pad te gaan. Mij lijkt een camper ook best leuk, eigenlijk precies wat jij zegt; voor lange tochten een 'kleine'/compacte camper die je ook gewoon makkelijk neer kan zetten of een keer een stad mee in kan nemen. Leuk ook om wat van die ingenieuze oplossingen te zien, zoals die douche/toilet. En verrassend hoe lang dat bed is! Dat had ik niet verwacht.

Hopelijk verkoop je de LT een beetje snel thumbs up.
Knappe bus wel, en gelukkig niet de zoveelste Fiat (maar wel bijna big smile smiley )

Maar...

en eerste doordat nagenoeg geen enkele VW camper een toilet aan boord heeft (een voorwaarde om echt vrij te kunnen staan voor meerdere dagen). Als ze dat al wel hebben dan is het min of meer midden in de bus. Misschien prima als je alleen bent maar verder is me dit echt veel te intiem.
Dat heb je toch alsnog? confused smiley

Wild idee: een trekhaak zodat een van de hobbyauto's op een trailer mee kan op vakantie? smiling smiley
Wouter82
Knappe bus wel, en gelukkig niet de zoveelste Fiat (maar wel bijna big smile smiley )

Maar...

en eerste doordat nagenoeg geen enkele VW camper een toilet aan boord heeft (een voorwaarde om echt vrij te kunnen staan voor meerdere dagen). Als ze dat al wel hebben dan is het min of meer midden in de bus. Misschien prima als je alleen bent maar verder is me dit echt veel te intiem.
Dat heb je toch alsnog? confused smiley

Wild idee: een trekhaak zodat een van de hobbyauto's op een trailer mee kan op vakantie? smiling smiley

Er staat geen FIAT op aan de buitenkant big smile smiley Het neusje met de chevrons is wel wat leuker naar mijn smaak.

Ik denk dat je de (scheuf)deur gemist heb voor het toilet/douche. Zo zit je dus niet in het zicht. In de LT hadden we een gordijn wat ook voldeed. En ja... in zo'n Transporter zit je dan echt middenin. Dus OK als je alleen bent of toch op de camping staat. Maar niet echt handig als je van plan bent nooit op een camping te zijn (hooguit in de winter).

Trekhaak komt erop! Mag 2500kg trekken dus zou kunnen. Alleen moet ik dan nog een E achter B rijbewijs halen. Maar 750kg mag ik er mee trekken al met mijn huidige rijbewijs.
A3 White
Wagenpark vernieuwen: De Volvo voor de Hyundai, de Lt voor Possie, de C1 voor......de Alfa voor....

Toen de SAAB werd gekocht ging het gemiddelde juist weer naar oud. Dus nu weer een beetje vernieuwen zorgt dat het in balans blijft toch big smile smiley
Er is wel een beetje een gat geslagen in het budget voor hobby auto's maar zeg nooit nooit.
Oh je bedoelt echt dat je dan echt uhm, open en bloot in de bus zit big smile smiley Nee dan is zo'n draaiwand wel een stuk beter smiling smiley

Trekhaak had ik even gemist. Dan kan de Suzuki mee naar Retro Rides thumbs up
Gave aanschaf! De (PŲssl) buscamper valt me de laatste tijd ook steeds meer op. Niet dat het binnen mijn budget ligt, maar de bussen van Fixxter lijken mij wel interessant.

Jullie configuratie ziet er wel echt veel comfortabeler uit. Je noemt het in andere woorden 'niet te luxe', maar het is toch behoorlijk voornaam. Daar gaan jullie ongetwijfeld veel plezier aan beleven!
Zo'n Fixxter is ook niet verkeerd. Beetje een kleinschalig gebouwde in het rijtje CampStar/Nugget of juist meer als een Transporter/Vanstar.
Wij hechten wel aan iets meer omgebouwd om ook comfortabel te zijn als je een week lang binnen zit vanwege regen enzo. Op de kachel na (ja en dat bed) deed de LT dat al.

20200910_152624 by M R, on Flickr
De stoelen aan de rechterzijde kunnen uitgeschoven worden richting het keukenblok en worden zo een bank. Met de tafelpoot verwijderd en een extra plank werd het zo een bed.
20200910_152648 by M R, on Flickr
Uiteraard zijn die stoelen geen zitplaatsen volgens de RDW

20200910_152634 by M R, on Flickr
Het keukenblok ziet er best aardig groot uit maar bevat ook de schoonwater tank, afvalwatertank (een jerrycan) en de gasfles.

20200910_152541 by M R, on Flickr
En het toilet is bij de LT achterin. Met een gordijn ipv schuifdeur maar in ieder geval wel afgescheiden.

En zo had de LT op 5m lengte ook best een hoop te bieden. Alles was ook goed geisoleerd. Er is geen nattecel of douche. Een beetje water warmstoken op het gas of de buitendouche (een zwarte zak water die in de zon ligt) waren de enige opties. En geen kachel ook.
Nu naar een praktischere indeling waarbij we niets hoeven in of uit te klappen. En uiteraard is dit best luxe en het ziet er ook allemaal fraai en van kwaliteit uit. Maar bovenal functioneel. Je wilt soms niet weten wat voor fancy design paleizen er zo bestaan in de camperwereld. Zelfs deze Summit 540 is er ook nog als Prime versie met veel glimmend hout, veel LED verlichting en zelfs een Skyroof boven de cabine. Doordat het grote opbergvak boven de cabine dan uiteraard komt te vervallen heb ik dat al niet eens overwogen. Maar dan wordt het ook echt teveel een hotelkamer op wielen.
Heerlijke ruimte eigenlijk in de LT, stiekem wel een beetje jaloers.

Leuk trouwens dat mijn keukenblok dezelfde inhoud gaat krijgen zoals bij jou.
Pb mij maar trouwens als je hulp wilt met de verkoop. Dan zet ik 'em even uit in de bekende groepen thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.