Engineer's verzameling: 1979 VW LT35D / 1982 Suzuki SC100 / 1988 Corvette / 1997 Alfa Romeo 164 / 2006 CitroŽn C1 / 2019 Hyundai Ioniq EV - Nieuw huis met garages

Gepost door Engineer2 
Dat Corona virus nekt op dit moment al aardig wat zaken inderdaad. Van de week kregen wij op de zaak ook een mail van een Zweedse klant dat ze de inrichting van de winkel alleen met eigen medewerkers gingen doen of met een bedrijf uit Zweden omdat ze geen mensen uit andere Europese landen wilden langs laten komen vanwege het gevaar voor het virus. Onze producten worden gewoon geleverd, dus voor ons is het positief want het scheelt weer een vlucht + 2 dagen Zweden. tongue sticking out smiley

Succes met de hypotheek!
Inmiddels heeft al het virus gedoe er al toe geleid dat ik mezelf ook maar een reisverbod op leg. Een evenement in Dublin waar ik mede-organisator van ben hebben we moeten uitstellen al (dus ook geen rondleiding bij Guiness angry smily ) en daarmee verlies ook het geplande overleg met mijn amerikaanse zakenpartner. Het risico dat je ergens in quarantaine wordt gezet is een te groot bedrijfsrisico nu eenmaal. Thuisquarantaine is eventueel wel te doen. Nu doe ik al heel veel zaken op afstand maar contract onderhandelingen en een paar geplande design-review workshops zullen de komende weken dan ook via Skype en dergelijke moeten plaatsvinden. Dat is toch lastiger.

Verschillende auto evenementen (groot tot klein) zijn ook al afgezegd of uitgesteld zag ik; daar gaan we meer van meekrijgen hier. In Duitsland was er zelfs al opgeroepen om te heroverwegen of club bezoek, verjaardag en dergelijke wel echt nodig zijn.

Leuker nieuws: een klein evenement dat wel doorging was de avond/nachtrit van Elk Merk Waardig. Thema film en zodoende ook start en finish punt bij Movie Cars in Goirle. Leuk evenement met leuke opkomst. Tussen al het geweld (van 8 tot 4 cilinder) hadden wij de C1 meegenomen. De rit zou immers in stadse omgeving zijn (Tilburg vooral) en dan neem je het beste een stadsauto mee. De kleine draaicirkel kwam goed van pas soms en verder is de C1 ook uitstekend met drempels. Budget matig ook een goed plan bleek. De heen en terugreis (elk een uur vooral snelweg) en de rit zelf lieten maar 1 streepje van de tankmeter verdwijnen.

De locatie zelf deed ook een hoop
20200307_180245 by M R, on Flickr
20200307_180423 by M R, on Flickr
Mooie Mustangs met kleurrijk interieur

20200307_180843 by M R, on Flickr
En al dagdromend van mijn garage ook de inrichting aldaar wat uitgebreider bekeken. En toen zag ik zowaar een stel auto platenspelers staan.

20200307_175629 by M R, on Flickr
20200307_175828 by M R, on Flickr
En toen kwam er heel even ook een Studebaker bullet-nose op bezoek.
Mijn herinneringen aan dit model gaan tot heel ver terug. Deze zat namelijk in de Muppet Movie (de film uit 1979) met Fozzie Bear "A bear in his natural habitat.....a Studebaker".
En enige stappen zijn er ook gemaakt aan de Suzuki.

20200307_122905 by M R, on Flickr
Het binnendeel staat goed in de (roestwerende)coating al. Enkel achteraan nog niet want daar zit nog een gat. Ik had nog even geen zin om daarmee aan de gang te gaan.

20200307_135215 by M R, on Flickr
Ik ben al wel bezig met de vervangende buitenplaat in orde te maken. Hier en daar moet nog een klein randje gladgeslepen of iets kleiner geslepen worden. De naad met de deur laat zien hoever er nog te gaan is. Milimeterwerk dus.

20200307_135321 by M R, on Flickr
En ook van bovenaf is te zien dat het aardig in de buurt komt al
Wat een gepriegel dat plaatwerk, je moet er wel net zin in hebben. Ik snap dat je soms even een gaatje uitstelt. big smile smiley
Net als met sleutelen (heb ik vandaag echt zin om die roestige bout los te halen?) moet je ook met plaatwerk soms even wachten tot je genoeg gemotiveerd bent. big smile smiley

En inderdaad klus ik buiten. Ik heb zelfs nog geen carport. Wel een schuur met werkbank en dergelijke maar daar heb je alleen iets aan als je spullen kunt demonteren en naar binnen kunt nemen. Het is een beetje improviseren soms. De Alfa heb ik ook in de buitenlucht en in de schuur gerestaureerd.
Maar dat was wel een reden om een huis met garage's te zoeken.
Inmiddels de Corvette weer uit de stalling. Helaas hadden we deze keer een behoorlijke hoeveelheid schimmel. Vooral het leer van het stuur en de pookknop zaten dikke vlokken op. Verder lichte schimmel op het leer van de stoelen etc. Een uitgebreide schoonmaak later en het was opgelost. Maar waarom het nu dit jaar zo erg was...? Het enige verschil wat ik gezien heb is dat de Corvette dit jaar omringd was met meer hoge auto's en aanhangers. Misschien dat de ventilatie slechter was. Maar... we gaan er maar vanuit dat volgende winter de Corvette bij het nieuwe huis in de garage staat.

20200314_115721 by M R, on Flickr
Schimmel op het leer

20200314_124222 by M R, on Flickr
Drogen in de zon

Verder had de Corvette er meteen zin in. 2 lampjes van het dashboard deden het nog niet, een van de banden was wat zacht en het peil van de stuurbekrachtiging was net wat laag; dat was het. De motor liep vrijwel meteen mooi rond. Zodra de Alfa klaar is bij de garage (zo goed als maar ze hadden even geen tijd verder) ruilen we om met de Corvette. De kleine lekkage van de band en van de stuurbekrachtiging worden aangepakt en verder heb ik twijfels over de conditie van de hoofdremcilinder en de spanningsregelaar van de dynamo dus die worden preventief vervangen. Daarmee zijn we wel vrijwel geheel aan het eind van achterstallig onderhoud en is de Corvette echt helemaal tiptop in orde.
En er is ook weer het een en ander aan de Suzuki gedaan de afgelopen tijd.

20200314_165641 by M R, on Flickr
De voorzijde heeft steenslagcoating gekregen en is in kleur gespoten. De claxon is erachter gemonteerd.

20200314_165646 by M R, on Flickr
Er is heel veel geschuurd, geplamuurd, nog meer geschuurd, fijn geschuurd, geprimerd, etc.

20200315_142544 by M R, on Flickr
En dan in kleur, blanke lak en weer monteren. Het is aardig gelukt om het wolk effect wat je met metallic (wanneer met spuitbussen gespoten) nogal eens heeft te vermijden. De glans van de lak is zoals ik al had verwacht wel iets minder. Geeft ook niet want het is maar voor een aantal jaar. Uiteindelijk wordt de hele auto overgespoten; want de delen die niet gespoten hoeven te worden hebben ook geen perfecte lak.

20200315_161640 by M R, on Flickr
En zo kan het opbouwen een beetje beginnen. Het spatbord aan de linkerzijde is nog niet klaar me spuitwerk. De onderzijde van het voorraam is ook roestvrij gemaakt en opnieuw gespoten.

20200315_165126 by M R, on Flickr
De ruitenwisser armen zijn ook weer gewoon zwart ipv versleten grijs.

De voorbumper list ook al klaar voor montage dus het is nu echt alleen het ene spatbord nog. En dan is de voorkant helemaal af.
Goed bezig. Leuk om bij te lezen. thumbs up
Nu met Corona alle tijd om de paperassen voor het huis in orde te maken.. hopelijk worden de prognoses geaccepteerd.. gezien de gewijzigde, economische, realiteit door dat virus.
Het vele reizen voor het werk is ook bij mij voorbij, inventief en ja, Skype, doen zelf veel met Teams en Webex, echter heb ook verschillende partijen met wie ik Whatsapp, Facetime en Telegraph. Zo heeft iedereen zijn voorkeur, en probeer ik maar het meeste te snappen. Inventief en creatief om het allemaal draaiende te houden.

Laten we hopen op acceptatie van de cijfers, de handel heeft een deuk, maar niet door verandering van technologie.
Idd goed werk verricht weer aan de Suzuki!

Leuk om hetzelfde te zien als wat ik doe; een beetje klusjes door elkaar doen als afwisseling om het leuk te houden!
20200317_092205 by M R, on Flickr
20200317_092145 by M R, on Flickr

Het is bijna zover. Het wachten is nog op een lampenbolletje voor het zijknipperlicht en in de bumperhoeken zitten nog afdekplaatjes die ik nog even niet teruggevonden heb. En er is natuurlijk nog wat aan plaatwerk afstellen te doen.

De bumper was even een klusje. Door het contragewicht is die behoorlijk zwaar en je moet door een aantal gaten in (gespoten) plaatwerk en body heen. Klusje voor 2 personen dus. De grill was ook even werk; die zit er behoorlijk strak omheen dus echt een kwestie van onder een beetje spanning monteren.

Met het chroom weer op zijn plaats smoelt het autotje tenminste wel weer mooi. De oldtimerkentekenplaat steekt zowel qua kleur als qua maat ook iets minder scherp af. Staat hem een stuk beter. De gele plaat kan er met klemmen overheen gezet worden; althans zo heb ik dat bedacht. Nog even proberen.
Het begint weer eenĒkekĒ bakkie te worden zeg. Petje af hoor. Mooie kleur ook thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-03-2020 18:49 door MR PMG.
Even een update zonder foto's.

Inmiddels is ook het laatste gat (net achter het linker achterwiel) weer dicht. Er ging door de nogal ronde (en ook holle) vormen veel tijd zitten in het op maat en vorm maken van het vervangende stuk maar uiteindelijk zat het er best bij. Aan het lassen gegaan en ik had wat moeite met de draad doorvoer. Die bleef soms hangen. Het puntje van de lastoorts schoongemaakt en dat hielp niet.
Uiteindelijk bij een van de laatste lasplekjes stopte de doorvoer helemaal. De draad kon ik wel zelf doorvoeren dus die zat niet vast. Ik twijfelde of de motor van de doorvoer het wel deed dus ik haalde de drukrol even los. Ik druk op de schakelaar en PANG... en wat rook uit de machine. Die doorvoer motor is dus echt stuk. Nu maar even contact opnemen voor garantie. De motor heeft nog geen halve rol lasdraad hoeven door te voeren.

Gelukkig was het meerendeel van de lassen al klaar en zat het plaatje goed op zijn plek. Dan maar een beetje afwerken zoals het is (zit uit het zicht) en nu is de linkerzijde weer vrij van gaten die er niet horen te zijn. Verder de binnenkant van het buitenspatbord in roestwerende verf gezet en verder de randen bewerkt zodat het overal goed aansluit. Daar moeten nog de gaten in geboord worden en dan is die klaar voor montage met puntlassen.
Nu dan alsnog wat foto's:

Dit is wat ik bij aankoop tegenkwam achter het linker achterwiel:
20190604_154246 by M R, on Flickr

En dit is hoe het er nu weer bij staat:
20200323_145902 by M R, on Flickr
20200323_145915 by M R, on Flickr
Goed bezig, krijg hierdoor al zin in komende winter als ik mijn 500 project ga beginnen. Al wil ik er nog wel even van genieten nog voordat ie uit elkaar gaat, haha. drinking smiley
Niet helemaal verwacht bij de topictitel 'klusjes aan de Suzuki' dat de halve auto uit elkaar zou liggen. Leuk project van een sympathiek autootje. thumbs up
Dakloos
Niet helemaal verwacht bij de topictitel 'klusjes aan de Suzuki' dat de halve auto uit elkaar zou liggen. Leuk project van een sympathiek autootje. thumbs up

Het begon klein big smile smiley
Brent
Goed bezig, krijg hierdoor al zin in komende winter als ik mijn 500 project ga beginnen. Al wil ik er nog wel even van genieten nog voordat ie uit elkaar gaat, haha. drinking smiley

Ik ben ook wel heel gemotiveerd om het weer een rijdende auto te maken. Dus ook echt niet op alle gebieden al meteen helemaal perfect maar wel betrouwbaar en korte metten met de roest. Het is ook tijd om er mee te gaan rijden. Heb ik nu al zin in. Dus ja; denk goed na voor je begint. Het rijden moet je missen.
Het lasapparaat is opgestuurd voor garantie. Even zien hoe snel dit weer afgehandeld is.

Na het wegbrengen (met de Ioniq) nog maar een stukje om gereden tussen de weilanden en met het schuifdak open. Dat doet goed na zoveel in en rondom huis te zijn. Het schuifdak is toch wel een optie wat ik nu heel erg waardeer.

De 164 staat al weer bijna klaar na de kleine reparaties. En inmiddels weer met werkende airco. Die kan dus goed gebruikt worden om te toeren. Ik moest overigens voor een 164 nog iets afgeven bij bekenden in de omgeving. Daar toch even van een afstandje de nieuwste aanwinst bekeken; een Lancia Thema 8.32. Een prachtig exemplaar wat alleen groot motor onderhoud nodig was. En bij zo'n Ferrari blok betekent dat motor uitbouwen. De Lancia zal van het voorjaar ook weer op de weg komen en dan moeten we die toch maar eens vergelijken met de 164.
De Corvette is nog een beetje winterziek en dus heb ik nog niet kunnen rijden. En toch kriebelt het wel. De trip deze zomer naar Frankrijk gecombineerd met Classic Le Mans gaat niet door (net als zoveel andere evenementen) dus het eerste evenement op de agenda voor de Corvette lijkt pas Corvette FAME te zijn in Juli.

Ik hoop wel dat een geplande zakenreis naar Detroit en Indianapolis (in September) door kan gaan want ik wil toch graag een dagje vrijmaken om naar de Corvette fabriek te gaan (in Kentucky) en nu eindelijk eens een C8 in real-life te zien. Ik heb vanuit Indianapolis al 2x eerder de rit gedaan daarheen.

Met deze gedachten en kriebels haal ik even de aandacht naar een erg goed artikel wat de 3 generaties Corvette met elkaar vergelijkt die elk een grote sprong waren in de geschiedenis van het model. De C1 (basis concept ook voor de C2 en C3). De C4 zoals ik heb (basis concept ook voor de C5, C6 en C7) en nu de C8.

Hagerty artikel - C1, C4 en C8

Overigens; net als de C8 nu zijn zowel de C1 als de C4 zeer eh.. emotioneel ontvangen. Met hevige discussies ook in de media.
Engineer2
Het lasapparaat is opgestuurd voor garantie. Even zien hoe snel dit weer afgehandeld is.

Welk lasapparaat heb je?

Goed werk om te zien! Hopelijk is het laswerk vlug klaar en kan je (leuker) cosmetisch werk gaan doen! smiling bouncing smiley
Die SC100 is al enorm opgeknapt!thumbs up

De nieuwe Corvette is andere koek. Nu meer een soort Ferarri met die middenmotor, dan de ouderwetse Amerikaan met een V8 voorin en een hele lange motorkap. Ik moet er nog wel even aan wennen.
Ik had je link ook Facebook gezien, wil ik wel eens gaan bekijken. Lijkt erg interessant.

De C8 zelf, ik ben er nog niet over uit. Ondanks dat ik hem nog niet in het echt heb gezien, ben ik er niet helemaal van overtuigd. De C4 was een originele auto die de concurrentie op een eigen manier aanging, en sterker nog, veelal versloeg. De auto was (en is) uit duizenden herkenbaar. De C8 komt op mij meer over als een poor-man's Ferrari. De technische layout is niet echt onderscheidend en ook het ontwerp vind ik wat inwisselbaar.
Wouter82
Ik had je link ook Facebook gezien, wil ik wel eens gaan bekijken. Lijkt erg interessant.

De C8 zelf, ik ben er nog niet over uit. Ondanks dat ik hem nog niet in het echt heb gezien, ben ik er niet helemaal van overtuigd. De C4 was een originele auto die de concurrentie op een eigen manier aanging, en sterker nog, veelal versloeg. De auto was (en is) uit duizenden herkenbaar. De C8 komt op mij meer over als een poor-man's Ferrari. De technische layout is niet echt onderscheidend en ook het ontwerp vind ik wat inwisselbaar.

Snap ik. Aan de andere kant; het definitieve besluit bij de C4 om weer een motor voorin te plaatsen kwam pas toen GM ontdekte dat Porsche een stel C3 Corvette's had gekocht. De 968 (V8 voorin, veel bagageruimte achterin) is geÔnspireerd door de Corvette. Toen is ook pas de keuze bevestigd dat het weer een V8 moest worden (ipv. een V6 met turbo).
De ideeŽn voor een middenmotor C4 zijn uiteindelijke in kleinere vorm de Fierro geworden. De 968 en de C4 zijn sterk aan elkaar gewaagd en heel erg vergelijkbaar in concept. Het grote verschil is eigenlijk alleen het veersysteem. Ik denk dat door het vrij snel weer verdwijnen van de 968 en het beperkte succes dat we vergeten zijn hoeveel vergelijkbare concurrenten er waren indertijd.
De C8 heeft dat nu met inderdaad Ferrari met als verschil dat het een veel bruikbaarder auto is (voor een middenmotor auto echt ontzettend veel bagageruimte).
Wouter82

[link.marktplaats.nl]

Ja dat is hem! Heel oude foto's volgens mij. Zo actief is dat garagebedrijf niet meer. De Suzuki heeft daar heel lang gestaan.

Allemaal bedankt voor de complimenten en aanmoedigende woorden voor de Suzuki. Het wordt wel weer wat big smile smiley
Engineer2
Snap ik. Aan de andere kant; het definitieve besluit bij de C4 om weer een motor voorin te plaatsen kwam pas toen GM ontdekte dat Porsche een stel C3 Corvette's had gekocht. De 968 (V8 voorin, veel bagageruimte achterin) is geÔnspireerd door de Corvette. Toen is ook pas de keuze bevestigd dat het weer een V8 moest worden (ipv. een V6 met turbo).
De ideeŽn voor een middenmotor C4 zijn uiteindelijke in kleinere vorm de Fierro geworden. De 968 en de C4 zijn sterk aan elkaar gewaagd en heel erg vergelijkbaar in concept. Het grote verschil is eigenlijk alleen het veersysteem. Ik denk dat door het vrij snel weer verdwijnen van de 968 en het beperkte succes dat we vergeten zijn hoeveel vergelijkbare concurrenten er waren indertijd.
Ik was er mij er niet bewust van dat de plannen voor een middenmotor-C4 zo concreet waren. Maar de Corvette lijkt mij veel beter vergelijkbaar met de Porsche 928 en die kwam al zes jaar vůůr de C4 uit. Zo beschouwd kan je het concept van Porsche als het origineel zien. Maatvoering en ook gewicht van beide is komt sterk overeen. Wel is de insteek anders, de 928 is een toerwagen met de motor daadwerkelijk voorin, de C4 als echte sportwagen met de motor mid-front. De Porsche V8 leverde wat meer vermogen, de Corvette V8 wat meer koppel.
Mooi om die Suzuki zo vlot te zien opknappen, je gaat toch opmerkelijk voortvarend te werk! Natuurlijk zal de auto niet met dat doel gekocht zijn, maar het lijkt nog een aardig investeringsobject ook gezien de prijzen die ervoor gevraagd worden die je eerder had genoemd.
Wat een ontzagwekkend project, die Suzuki! Wel erg leuk om te volgen en ook goed dat dit bijzondere model wordt gered!
Ik meen hier iets gelezen te hebben over het Petersen Automotive Museum, je kan nu online een uur lang het museum bekijken voor $3.
A3 White
Ik meen hier iets gelezen te hebben over het Petersen Automotive Museum, je kan nu online een uur lang het museum bekijken voor $3.

Ik heb het gezien! Het aanraden waard want ze hebben echt een heel bijzondere collectie.
Zoals elk project loopt ook het Suzuki project uit op wat groters dan verwacht. En dan ben ik niet eens te perfectionistisch maar je wilt hier wel een betrouwbare auto van maken waar je niet na een paar zomers (met soms ook wat regen) alweer aan de gang moet om roest weg te halen. Zo heb ik ook nog een tijdje getwijfeld over het rechtsachterspatbord omdat het daar nog wel op te lappen is. Maar bij het prikken heb ik wel PUR schuim gevonden en dat zit me niet lekker.

Over het linker achterspatbord goed nieuws: Ik heb (bijna) alle gaatjes geboord voor de puntlassen. Ik was er een paar vergeten zag ik nog. En verder is ook het ventilatie en afwatering systeem achter de typerende 3 streepjes bij het achterraam weer aan het plaatwerk vastgelijmd. Want die 3 streepjes zijn functioneel voor de ventilatie. Bij een normale auto zit dit in de kofferbak en verstopt achter de achterbumper (ik weet nog dat ik ze bij de Alfa eruit gehaald had voor schoonmaak) maar dat kon natuurlijk niet. Om te voorkomen dat eventueel ingeregend water naar binnen komt zit er een soort kap achter de 3 streepjes met luchtopening boven en afwatering (met een slang) beneden. Daarnaast ook de tankvulopening en bijbehorende delen vernieuwd of een frisse verf laag gegeven.

Daarna een iets aparte aanpak begonnen. Ik weet van mezelf dat ik duidelijk minder sterk ben in het spuiten van verticale delen. Daarom heb ik besloten om het achterspatbord voor het grootste deel te spuiten voordat ik het ga vast lassen. Een paar stukjes (vooral randen die verstopt zitten achter rubbers, achterlichten, etc. ) zal ik moeten spuiten in gemonteerde toestand wanneer het vastgelast is. Maar het grote vlak aan plaatwerk is dan al gedaan en strakker omdat het liggend gespoten kan worden. Na veel fijnschuren zit een eerste laag kleur er al op. Nu is er teveel wind om er verder mee te gaan dus dat moet nog even wachten.

Verder heb ik een nieuw lasapparaat gekregen en die getest. Ik heb het gevoel dat de draadtoevoer beter loopt. Dus die staat klaar voor een hele serie aan puntlassen binnenkort. En dan komt het eind van de werkzaamheden aan links achter al haast in zicht.
950_1440 by M R, on Flickr
Inmiddels zijn de obstakels qua hypotheek zo goed als afgerond. Dit wordt de nieuwe sleutelplek en opslag voor de auto's.
Gefeliciteerd! Ik zou maar wat graag ook 5 garages bij m'n huis hebben. Maar dat valt helaas niet binnen budget in de omgeving die ik wil.
Het zijn zelfs 6 garages! Met huis erbij en aardig wat grond. En inderdaad niet in de Randstad. Er is wel nog wat te doen qua inrichting. Merendeel is nog zoals toen het gebouwd werd.

Bedankt allemaal!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-03-2020 20:21 door Engineer2.
Geweldig zeg, gefeliciteerd!

Hoe vind je dat Łberhaupt? Een huis met zes garages, haha.
Inderdaad ideaal voor jou en je wagenpark, goede vondst!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.