Engineer's verzameling: 1979 VW LT35D / 1982 Suzuki SC100 / 1988 Corvette / 1997 Alfa Romeo 164 / 2006 CitroŽn C1 / 2019 Hyundai Ioniq EV - EV gekocht

Gepost door Engineer2 
Terug uit LA en een vrijwel direct volgende trip naar Duitsland. Nu even een paar weken thuis (tripje Berlijn is gecanceld) en nu even aandacht besteden aan de Suzuki. Die moet toch echt wel weer even in elkaar gezet worden voor de winter zodat die de stalling in kan. Alfa en Corvette gaan ook naar de stalling een dezer weken.

Het is nog wel even druk met tripjes. Tot de kerst nog 3x naar Gothenburg, 1x Munchen, 1x Polen, En ik verwacht nog een trip naar Stockholm ook. Dit wordt het eerste jaar waarin ik ruim meer kilometers per vliegtuig dan per auto heb afgelegd.
Leuk, onverwacht tijd voor de hobby.. maar betekend dat ook onverwacht een hiaat in de (werk)inkomsten.. of bespaar je nu juist op reiskosten waardoor de opbrengst van het project alleen maar lucratiever wordt..winking smiley

Idee voor volgend jaar: treinkilometers toevoegen aan de zakelijke reismix?
Durashift
Leuk, onverwacht tijd voor de hobby.. maar betekend dat ook onverwacht een hiaat in de (werk)inkomsten.. of bespaar je nu juist op reiskosten waardoor de opbrengst van het project alleen maar lucratiever wordt..winking smiley

Idee voor volgend jaar: treinkilometers toevoegen aan de zakelijke reismix?

Uhm, nee op het moment de gelukkige met eigenlijk teveel werk. Dus wat er niet doorgaat betekent weer tijd voor andere projecten. Doe nu 4 grote projecten tegelijk en nog wat klein werk. En volop bezig met de offertes voor 2020. Misschien moet ik vaker nee zeggen maar als je nog druk groeiende ben doe je dat ook niet. Ik huur nu wat vaker freelancers in (uit India, USA, Roemenie en Duitsland) om gedeeltes van het werk te doen.

Soms probeer ik weleens de trein maar het matcht nog niet echt lekker. Omdat ik best veel weg ben probeer ik bijvoorbeeld niet ook nog eens in het weekend te reizen. Naar Zweden bijvoorbeeld is altijd het eerste vliegtuig op maandagochtend en het laatste vliegtuig op vrijdagavond (waar ik trouwens regelmatig verschillende Volvo Cars directie leden tegenkom - een aantal daarvan woont in Nederland). De eerste trein op maandag ochtend vertrekt hier pas een half uur voordat het vliegtuig vertrekt. Terug op de vrijdag avond hoef ik dan ook maar 1 overstap te missen om ergens de nacht op het station te moeten doorbrengen. Laatst naar Los Angeles had ik een latere vlucht dus dacht ik wel met de trein te gaan. Maar omdat het op zaterdag ochtend was reden ze weekend dienstregeling en ging het alsnog niet. De zakelijke OV kaart heb ik dit jaar dan ook nog niet gebruikt.

Berlijn met de trein weleens opgezocht maar geschrokken dat het 2x zo duur was als vliegen (en dat was gewoon KLM). En als je er eenmaal bent dan zit je alsnog haast net zolang in de taxi als wanneer je van het vliegveld komt. Begin dit jaar afgesproken voor een samenwerking met iemand uit Stuttgart. We hadden halverwege in Keulen afgesproken. Voor dat stukje met de ICE was hij 400 euro kwijt. Stuttgart-Keulen is zelfs met een huurauto nog goedkoper. Vliegen en een taxi ook.
Voor Munchen nog niet opgezocht maar gezien de afstand vermoed ik dat ook daar de tijdsfactor weer bepalend wordt. Ook dan wil ik ergens op maandag ochtend vroeg vertrekken en rond een uur of 10 a 11 op locatie zijn. Dat gaat de trein ook niet redden.

Ik begreep dat de treinverbindingen met Brussel en Parijs wel stukken verbeterd zijn en net zo snel als vliegen. Als ik daar nog eens moet zijn zal ik het weleens proberen - mits de kosten vergelijkbaar zijn. En in de gaten houden of het treinverkeer verbeterd. Tot die tijd maar braaf het vinkje CO2 compensatie steeds aanklikken. En veel met KLM vliegen (die vliegen veel op bio brandstof).
Auto gerelateerd nieuws is er ook:

De Volvo heeft een zeer irritante rammel aan de uitlaat ontwikkeld die langzaam erger wordt. Het klinkt als een hitteschild wat los komt. Aangezien ik ook al weer wat over de olieverversingsinterval heen zit mag deze over een paar weken voor klein onderhoud. De Citroen is weer toe aan de APK en aangezien die tegenwoordig veel gebruikt wordt doen we ook meteen maar een onderhoudsbeurtje.
Zowel aan de Volvo (achterspoiler) als aan de Citroen (achterbumper) hebben we last van loslatende blanke lak. De Citroen had ik al eens snel aangepakt maar op andere plekken is het nu ook aan het gebeuren. Misschien toch maar eens professioneel laten bijwerken voordat het er echt niet meer uitziet.

Voor de Corvette en de Alfa is het seizoen wel over. Even opruimen, accu nog eens goed opladen, tank vol met 98, banden goed oppompen en naar de stalling ermee. Komend weekend is er de Nacht van Best en daarvoor gaan we toch (weer) de Volvo gebruiken. Het weekend erna is er nog een klein event van de Suzuki SC100 club waar ik misschien heel even ga kijken en gelijk wat onderdelen ga ophalen.

Ik heb inmiddels wat meer historie van de Suzuki boven water gekregen.
De auto is afkomstig uit de regio Venray-Venlo en heeft daar eigenlijk altijd gereden. De kilometerstand is al wel 1x klokje rond. Wel is de motor al eens gereviseerd na een heel lange stilstand. Ook is de auto toen overgespoten en kreeg toen de bestickering. Wel is de kleur vanaf nieuw af aan hetzelfde Iceland Blue Metallic en zat het zonnedakje erin. De ooit zelf gemaakte dubbele uitlaat (die nu zo roestig is dat er weer een nieuwe originele uitlaat onder komt) is er in de jaren 90 al op gezet. De velgen hebben er vermoedelijk al vanaf nieuw opgezeten. Het interieur is een keer van zwart naar beige omgezet.
Is het met de trein niet net zo als met de vlieger: hoe langer van te voren geboekt hoe minder duur het is?, echter, op het spoor is geen projsvechter.....
A3 White
Is het met de trein niet net zo als met de vlieger: hoe langer van te voren geboekt hoe minder duur het is?, echter, op het spoor is geen projsvechter.....

Precies dat, en er wordt gekeken naar populaire tijden. Lange afstand is er vaak weinig concurrentie. Naar Brussel/London is er de Eurostar. Weliswaar minder frequent als Thalys, maar fors goedkoper en (mits je 1e klasse reist) gratis bakkie, drankje en broodje. Als ik tijdig boek (bv eergisteren voor een dag heen en weer over 2 weken) ben ik heen en weer naar Brussel vanaf Dronten voor 110 Euro totaal, 1e klasse. En marginaal sneller dan met de auto. Als ik bereken wat de auto kost inclusief parkeergeld kost aan gebruikskosten is dat ongeveer hetzelfde.
Ja dat zie ik ook wel. London zou ik misschien nog wel overwegen. In maart moet ik een dagje in Shoreham zijn (ten zuiden van Londen) en vervvolgens de rest van die week in Dublin. Ik zal de trein ook nog eens erin meenemen. Maar tijd he... dat blijft het grootste ding. Ik betaal al snel graag meer als het me tijd bespaard. Maar ik zie hier en daar wel weer wat initiativen. Nu ook weer een Oostenrijkse treinfirma die een nachttrein verbinding met Wenen wil opzetten. Ik moet nog maar zien of er vanuit Nederlandse kant ook interesse is om weer een stukje ruimte op ons zeer drukke spoor weg te geven.

Ik heb een paar dingen ontvangen voor de Suzuki en toch even een beetje tijd eraan besteed.
20191005_120611 by M R, on Flickr
Netjes oldtimerplaten erop (al is hij technisch gezien net ietsje te jong ervoor). Vooral het voordeel dat deze platen iets kleiner zijn en dat past een stuk beter op zo'n kleine auto. Verder ook te zien; ik heb voor de Suzuki (net als de andere auto's) een goede kwaliteit buitenhoes. Het was even zoeken maar dit is de allerkleinste hoes die er gemaakt wordt en deze past. Alle andere hoezen zijn veel te groot en dan blijft het niet zitten.

20191005_125559 by M R, on Flickr
Verder een klein stukje plaatwerk (onder de voorbumper) in de kleurcode gespoten en afgewerkt met blanke lak. Het is net niet dezelfde kleur en ook de metallic hoeveelheid is anders. Dat wordt dus kleur scannen.

2003 Volvo XC70 by M R, on Flickr
Verder met de Volvo de Nacht van Best weer gereden. Een iets minder bekende rit dan de Nacht van Weesp en met een heel andere soort techniek; volledig tekst gebaseerde roetebeschrijving. Uiteraard staat die routebeschrijving vol met vallen. Paar voorbeelden:
  • Bij lantarenpaal L - Dat is een schrijffout dus aanwijzing negeren
  • 0LLANDSE WEG - Een 0 ipv een O dus ook hier negeren
  • Na "800 M" "X" en "150 M" R - Er moet dus letterlijk een bord zijn met dat erop. Tussen 800M en X staat er geen komma dus het zou een bord moeten zijn met zowel 800 M als X erop. Langs de weg kom je ze een paar honderd meter na elkaar tegen.
  • Bij de pyloon R - Dat is dus bij de hoogspanningsmast; niet bij de wegwerkers pylon
  • Na een bord verboden voor voetgangers L - De organisatie had dat verkeersbord neergezet en qua route was het geen val. Wel stond er net na het bord een onbemande stempelpost. Maar ook verkeersborden van de organisatie zijn rechtsgeldig; je mocht dus niet uitstappen om te stempelen

We waren vrij scherp en stonden aldus 8e algemeen na de 1e helft. Dat ondanks dat de Marechaussee vlakbij Eindhoven airport bordjes had weggehaald. Die waren niet zo blij met nachtelijk verkeer bij de spottersplaats (ondanks de volgens mij toch verleende vergunning). Het 2e deel was rond middernacht en dan ben je toch minder scherp en daar hebben we meer fouten gemaakt. Uiteindelijk 10e algemeen van bijna 50 deelnemers.

Achteraf gezien was het weer vrij goed en hadden we ook met de Alfa bijvoorbeeld mee kunnen doen. Ik heb al eens meegedaan met de Corvette. Oktober wil echter nogal eens slecht weer zijn en de wegen bij Best zijn dan vaak modderig. In Best hebben ze geen verschillende klasses dus het was een makkelijke en comfortable keuze om met de Volvo te gaan.
Mooi resultaat toch tijdens de rally, grappig om die "valkuilen" eens te lezen, je moet dus wel echt scherp blijven.

De kleur matchen is zo te zien nog aardig lastig, hopen dat het snel sterk in de buurt gaat komen dan maar. drinking smiley

En foei foei, die kentekenplaat op de Suzuki kan natuurlijk niet, ik volg op Facebook (soms vraag je je af wat je er doet) een Oldtimergroep, owee als er iemand een blauwe kentekenplaat heeft op een auto waar dat niet op hoort, dan gaat de hele pagina los met moraalridders. Staat natuurlijk gewoon heel mooi bij de blauwe kleur van de auto!
Maar wat zouden de kosten zijn bij staande houden? Wie maakt deze illegale platen?, lijkt mij ook wel wat voor op de Corvette, en niet de gele zoals nu.

Dat ondanks dat de Marechaussee vlakbij Eindhoven airport bordjes had weggehaald. Die waren niet zo blij met nachtelijk verkeer bij de spottersplaats (ondanks de volgens mij toch verleende vergunning).
He, dat is flauw sad smiley
Het zijn geen illegale platen; alleen is de Suzuki (ons exemplaar, niet het type) net te jong om het te mogen voeren. Voor 1980 en een kenteken met 3x 2 karakters is volgens mij de meest recente eis. DIe van ons heeft een kentekencombinatie uit 1981 en is van 1982. Omdat het type wel met blauwe kentekenplaten heeft gereden kan het best. En de kleur en formaat passen zeker veel beter erbij. Het chromen frame (past bij de chroom bumpers) komt ook veel mooier uit hierbij.
Er komt nog wel een mooie ouderwetse NL sticker bij - op het achterraam.

Sommige commentaren van die groepen snap ik nog wel, maar vaak zat is het commentaar ook nog eens gebaseerd op oude regels. En als het type auto wel ooit met oude platen reed dan is er al helemala geen commentaar vind ik hoor. Los van dat iedereen op hun eigen manier ermee bezig is. Ik volg ook zo'n groep en daar moet het introductie jaar van voor 1980 zijn. Dan krijg je natuurlijk best veel discussie over auto's uit 1989 die wel/niet al introductie hadden. Pff.. Zeg gewoon in principe voor 1980 en niets nieuwer dan 1990. Ik snap al die groepen toch al niet die zo panisch zijn met hun definitie van een oldtimer.

Ik heb gewoon platen laten maken; alleen wordt er dan geen nummer in gestanst voor officiele uitgifte. De GAIK platen liggen straks gewoon in de auto en kunnen er met eleastiek zo op mocht er toch iemand lastig zijn. Verder; het juiste kenteken staat erop en ze zijn goed leesbaar.

@Adrie, ik kijk zo even in jullie topic naar jullie platen. Maar ik vermoed dat doordat jullie een kenteken hebben met 3 getallen bij elkaar dat het niet zou mogen. Ik heb met onze VW camper 3 letters bij elkaar (ook import) en die mocht daarom geen blauw officieel.
Engineer2
Sommige commentaren van die groepen snap ik nog wel, maar vaak zat is het commentaar ook nog eens gebaseerd op oude regels. En als het type auto wel ooit met oude platen reed dan is er al helemala geen commentaar vind ik hoor. Los van dat iedereen op hun eigen manier ermee bezig is.
Volgens mij zijn die regels al vrij lang hetzelfde en in elk geval niet zoals jij zegt:
RDW
U mag alleen rijden met donkerblauwe kentekenplaten als:
- de datum eerste toelating vůůr 1 januari 1978 ligt ťn
- het kenteken uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters bestaat.
Een kenteken met meer dan twee letters mag dus nooit blauw voeren.
Maar op zo'n blauw chroombumpertje misstaat het niet al te erg. winking smiley

Engineer2
Ik volg ook zo'n groep en daar moet het introductie jaar van voor 1980 zijn. Dan krijg je natuurlijk best veel discussie over auto's uit 1989 die wel/niet al introductie hadden. Pff.. Zeg gewoon in principe voor 1980 en niets nieuwer dan 1990. Ik snap al die groepen toch al niet die zo panisch zijn met hun definitie van een oldtimer.
Insider info: Die regel is ingesteld om alle verlaagde Golfjes 2 en diesel-Mercedessen te weren... Het werd nogal een tuninggroepje, wat niet bepaald de insteek was van de oprichters. Dus een rond jaartal gekozen dat de meeste plastic bumpers uitsluit. De discussies over introductiejaren zijn er overigens nauwelijks na de overgang.
MWH
Engineer2
Sommige commentaren van die groepen snap ik nog wel, maar vaak zat is het commentaar ook nog eens gebaseerd op oude regels. En als het type auto wel ooit met oude platen reed dan is er al helemala geen commentaar vind ik hoor. Los van dat iedereen op hun eigen manier ermee bezig is.
Volgens mij zijn die regels al vrij lang hetzelfde en in elk geval niet zoals jij zegt:
RDW
U mag alleen rijden met donkerblauwe kentekenplaten als:
- de datum eerste toelating vůůr 1 januari 1978 ligt ťn
- het kenteken uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters bestaat.
Een kenteken met meer dan twee letters mag dus nooit blauw voeren.
Maar op zo'n blauw chroombumpertje misstaat het niet al te erg. winking smiley

Engineer2
Ik volg ook zo'n groep en daar moet het introductie jaar van voor 1980 zijn. Dan krijg je natuurlijk best veel discussie over auto's uit 1989 die wel/niet al introductie hadden. Pff.. Zeg gewoon in principe voor 1980 en niets nieuwer dan 1990. Ik snap al die groepen toch al niet die zo panisch zijn met hun definitie van een oldtimer.
Insider info: Die regel is ingesteld om alle verlaagde Golfjes 2 en diesel-Mercedessen te weren... Het werd nogal een tuninggroepje, wat niet bepaald de insteek was van de oprichters. Dus een rond jaartal gekozen dat de meeste plastic bumpers uitsluit. De discussies over introductiejaren zijn er overigens nauwelijks na de overgang.

Er is wel iets veranderd (of misschien hebben ze de regels anders verwoord?); er werd eerst speciek een bepaalde letter serie aangehaald. Met die import auto's die ook eventueel blauw kunnen krijgen was er ergens een verandering. Er wordt trouwens wel weer over gesproken om het weer aan te passen om zodoende ook in het buitenland duidelijk herkenbaar te zijn als oldtimer (ivb met milieu zones). Maar tegen de tijd dat ze daar over uitgesproken zijn zijn we zelf ook een oldtimer.

Toch zijn er ook oude persfoto's en verslagen van SC100's met blauw kenteken. Liep het toendertijd verder tot nieuwere auto's? Toen ik zag hoeveel mooier dat stond had ik hiervoor besloten; zelfs wetende dat ik net wat over de grens zat.

Ah; jij hebt de insider info! Heel goed. Dat met die Golfjes en Benzen snap ik nog wel. Ik zou zeggen dat het onderhand tijd wordt voor het volgende ronde getal. Die introductie jaar discussies zie ik wel nog heel vaak langskomen hoor. Ik lees inmiddels op die groep (en haast geen enkele oldtimer groep) de reacties ook vaak maar niet meer. Te vaak zitten er mensen tussen die gewoon graag iets van commentaar willen leveren. Maar dat schijnt helaas bij Facebook te horen.
A3 White
Maar wat zouden de kosten zijn bij staande houden? Wie maakt deze illegale platen?, lijkt mij ook wel wat voor op de Corvette, en niet de gele zoals nu.

Ik hoor verschillende verhalen. T3 eigenaren hebben ook wel eens blauwe platen, terwijl die geleverd zijn vanaf '79. Ik heb er ook langer naar gezocht voor mijn 79'er T2, maar niemand wilde ze maken. Niet alleen dat het geen 2x3 reeks is, maar omdat bouwjaarconform ťn 2x2 cijfers 1x2 letters combinatie niet overeenkomt (heb namelijk import bedrijfswagen plaat).

Soms kom je er mee weg, soms een boete van Ä140 voor ondeugdelijke kentekenplaat (keer 2!!), of een misdrijf van vervalsing van kentekenplaten waar een zelfs een WOK uit voor kan komen.
Ik denk dat, in geval van hierboven, er geen agent moeilijk over doet. Hoe mooi ze ook zijn, zou ik het risico niet lopen.

Dat hetzelfde type rondrijd van voor 1-1-78 en jij dus mag rijden met een blauwe plaat (terwijl de auto na 1-1-78) is onzin. Deze komt gewoon niet in aanmerking voor blauwe platen.
Blauwe platen zijn op zich niet illegaal, kun je wel laten maken, net als witte aanhangerplaten, maar ze zullen er geen codes in stansen bij kentekens vanaf 1978, want officieel mag je er niet mee de openbare weg op.
De truc is dat 't bij auto's die ook voor 1978 al rondreden, 't minder opvalt en de pakkans kleiner is: dus als je op een 83'er Golf 1 blauwe platen monteert, zal 't veel agenten niet opvallen en zo gauw ook geen reden zien en/of de moeite nemen om 't kenteken in te tikken, terwijl als je hetzelfde grapje doet bij een Golf 2, zal 't wel sneller opvallen.
Goede vorderingen bij de SC100! Allemaal erg eervol werk! thumbs up
Ook de blauwe platen misstaan zeker niet!

De ultrasoonreiniger is een goede tip zeg! Zijn daar nog bepaalde specs bij waar je op moet letten?
Audi80Coupe
Goede vorderingen bij de SC100! Allemaal erg eervol werk! thumbs up
Ook de blauwe platen misstaan zeker niet!

De ultrasoonreiniger is een goede tip zeg! Zijn daar nog bepaalde specs bij waar je op moet letten?

Het formaat van het bakje alleen. Die juwelendingen kunnen verder allemaal natuurlijk niet tegen alle soorten schoonmaak middel maar behalve een beetje allesreiniger doe ik er verder ook nooit iets in. Van injectoren spoel ik altijd goed de benzine af.

Gebruik jij eigenlijk ook een elektrolyse bad? Heb ik goede ervaringen mee voor ontroesten. Ik heb een grote jerrycan opengezaagd en daar doe ik dan water met soda opgelost in. Verder heb ik een RVS plaat. Ik gebruik dan een oude telefoon oplader of zoiets (9 of meer volt DC) waarbij ik de draad aan het RVS verbind en het andere aan het te ontroesten deel. Ik moet altijd even zoeken welke nu de min heeft. Met de multimeter kan je dan meten of er over het water een spanningsval is van om en nabij 10V.
Na een tijdje gaat het te ontroesten deel een beetje bruisen. Volgende ochtend haal je het eruit en kan je met water zo de roest en verf eraf spoelen. Er blijft alleen wat oppervlakte roest over en verf blijft zitten op de plaatsen waar het nog goed hecht aan het nog goede metaal eronder.
Ik moet alleen zo nu en dan naar de kringloop om weer een telefoonoplader te zoeken - ze houden het meestal maar een paar weken vol.
Sjon77
Blauwe platen zijn op zich niet illegaal, kun je wel laten maken, net als witte aanhangerplaten, maar ze zullen er geen codes in stansen bij kentekens vanaf 1978, want officieel mag je er niet mee de openbare weg op.
De truc is dat 't bij auto's die ook voor 1978 al rondreden, 't minder opvalt en de pakkans kleiner is: dus als je op een 83'er Golf 1 blauwe platen monteert, zal 't veel agenten niet opvallen en zo gauw ook geen reden zien en/of de moeite nemen om 't kenteken in te tikken, terwijl als je hetzelfde grapje doet bij een Golf 2, zal 't wel sneller opvallen.

Dit dus inderdaad. En dat bedoelde ik ook met type. Doordat het type (SC100) wel met blauwe platen heeft gereden in het verleden vindt ik het wel bijpassend en valt het niet zo op. En zoals ik al aangaf; de gele platen liggen straks gewoon standaard in de auto. Zitten met een elastiek zo er weer op.

Ooit was ik automonteur en hielp ik ook weleens mee met APK - wat ik daar aan kentekens heb gezien waar iets niet helemaal aan klopte maar al 10+ jaar op de weg was.... Valt echt niet zo snel op. Ik heb zelfs wel auto's ontdekt met verschillende kentekenplaat voor en achter. Er was ooit een foutje gemaakt.
Jij komt nog eens ergens.thumbs up

Erg leuk model die Suzuki en die blauwe platen staan wel erg goed vind ik.
Marc 827 3500
Jij komt nog eens ergens.thumbs up

Erg leuk model die Suzuki en die blauwe platen staan wel erg goed vind ik.

Zowel het voordeel als het nadeel van de autoindustrie - het is erg internationaal.
Vroeg opstaan voor teleconferenties met Japan, China, India. Dan je gewone werkritme met teleconferenties in Europa. In de namiddag USA. En als je pech hebt ook nog de avond met de westkust van de USA. Ik heb een paar keer een dag gehad waar ik 12 uur aan de telefoon zat. Qua reizen kan het ook oneindig zijn (en het is nog steeds dat er veel mooie plaatsen zijn waarvan ik alleen het vliegveld en het hotel van ken). Ik heb weleens met een chief engineer gewerkt die de 1e week van de maand in de USA was, de 2e in China en de rest in Europa. En dat was dan niet alleen thuis in de UK maar ook op locatie in Duitsland, Tsjechie, Polen etc. Hij begreep het zelf ook wel dat hij gescheiden was.

Maar jij bent net overgestapt vanuit schepen naar auto's toch? Ook wat meer avonden thuis nu?
Ik zal eens hardop nadenken:

Eerder dit jaar was ik vrij serieus bezig met de aanschaf van een EV. De Kia e-Niro kwam als beste uit de bus zonder te duur te worden. Ik kwam er wel achter dat ik niet wilde gaan leasen en dus vanuit de zakelijke spaarrekenening wilde gaan kopen.
Alles bij elkaar zou dat betekend hebben dat pas eind 2020 (misschien zelfs pas 2021) er dan een e-Niro zou zijn.
In de tussentijd is de EV markt een stuk groter geworden en aan het worden.

De nieuwe Zoe is een stuk meer volwassen en bruikbaarder. Wel wat aan de krappe kant. De I.D.3. van VW lijkt een heel erg goede auto te worden. Ik vrees wel voor de uiteindelijke prijs als je hem qua luxe zo ver hebt. Nog steeds aantrekkelijk denk ik maar wel wat duurder dan de beloftes. Ook denk ik dat er wel eens hetzelfde wachtrij probleem kan ontstaan zoals bij Kia. Zeker omdat eerst die 1St Edition geproduceerd en uitgeleverd moet worden.

Toen laatst de nieuwe Hyundai Ioniq uitkwam (met grotere batterij) viel me de vrij lage prijs en volle uitrusting op. Maar toen kwam er een addertje tevoorschijn: de Ioniq kon altijd al fors snelladen. Op 1000km tests zie je dat het snelle opladen (en de energie zuinigheid - beter dan Tesla) de Ioniq qua reistijd vrijwel gelijk zijn met duurdere EVs met grotere accu. De nieuwe Ioniq verliest dusdanig op snelladen dat het de grotere accu compenseert.

Samen met het feit dat ik echt lange trips (Stuttgart, Berlijn, Parijs, Basel) niet meer per auto wil gaan doen ls het zakelijk is (en prive het met de old of youngtimers wil doen) ben ik weer met een verse blik gaan kijken. En met A Better Routeplanner een beetje zitten spelen met lange ritten wat het qua tijd echt kost.
Ik overweeg nu om de "oude" Ioniq aan te schaffen. Uit voorraad nieuw of een dealer demo. Heeft ook nog eens een voordeel dat je dan de 4% bijtelling hebt. Verder is het qua initiele aanschaf een fors lager bedrag.

Ohja; de Volvo zou er wel uit gaan. We hebben dan nog de C1. Mocht het een keer nodig zijn verder weg te gaan; het is te onpraktisch met een Ioniq en de C1 is te klein of te oncomfortabel kunnen we de Alfa 164 meenemen. En mocht dat in de winter vallen dan huur ik wel iets. Ik rij nu veel te weinig en te veel korte stukjes dan goed is voor de Volvo. Dat is ook zonde van zowel de auto als het geld.
Ohja; wat ook helpt - sinds kort zijn er 2 AC laadpalen in de straat geplaatst.
Mooi werk weer van de Suzuki! Ik vind de blauwe plaat ook mooi staan, zeker met het chroom.

Leuk die beschrijving ook van de rondrit, grappig om te zien dat er "zoveel mensen, zoveel verschillen zijn" . Met de lancia club was het altijd op KM, maar dat werkt dus niet als je een vage omschrijving hebt en dus verkeerd rijdt. Afgelopen weekend was ik in BelgiŽ en daar was ook een rondrit. Dat was echt super mooi uitgelegd, we reden maar 1x verkeerd... Dat was niet eens onze schuld, als er 2 kastelen naast elkaar zitten, ja dan kan je bij de verkeerde stoppen winking smiley Omdat ik eerst wat foto's zou maken, hadden ze zelfs een kortere foto-route gemaakt voor mensen die onderweg een plaatje zouden schieten.

Marc haalt me trouwens de woorden uit de mond, jij komt echt nog al eens ergens! winking smiley
Klopt deels idd. Ik vaar al jaren niet meer en was werkzaam bij een rederij op kantoor. Nu mis ik voldoening van met mijn handen werken. Nu wil ik lekker aan auto's knutselen.
De Volvo doet moeilijk ineens. De rammel begint ineens een stuk luider te worden en daarnaast is de 2x per jaar Skid-control (ESP) melding nu ineens 2x per week. En vandaag weigerde de cruise control dus ik denk dat er iets anders stuk is of aan het gaan is.
Ik heb vorig jaar twee dagen een Ioniq mee gehad van de importeur. Ik vond het een heel fijne auto. Het is ook ťťn van de zuinigste EV's, ook wel belangrijk.
als je alleen zakelijk wilt rijden, maakt de 4% bijtelling toch niet uit? (tenzij je 'm al rap weer kwijt wilt, dan heeft een volgende, zakelijk rijder, er nog wel wat maanden voordeel van indien die privť gebruik kiest).

Welke ritten blijven er dan over als Parijs / Berlijn al te ver zijn?

Interieur (comfort) kwaliteiten zijn misschien wel iets minder dan de Niro/Kona?
Ik zou wel gaan bijtellen maar het gebruik is wel voor een groot deel zakelijk. Ik heb zo nu en dan klanten in regio Eindhoven en regio Aken en er zijn natuurlijk nogal eens wat ritjes naar een vliegveld. Doordat die Ioniq zo efficient is (ook vooral op de snelweg) en zo ontzettend snel weer vol is is Aken ook prima te doen met een korte FastNed sessie.

Qua interieur en dergelijke - we gaan het zien. Qua opties, infotainment en dergelijke is het gelijk aan de Kona. Veel dezelfde componenten zelfs. En als de stoelen net zo goed zijn als die van de Niro dan zie ik geen probleem. Eerste proefrit is gepland.
Toen In net terug was in NL was ik tevreden met 115/120 km/uur, nu de laatste maanden ritjes van 6-700 km in en door Duitsland op een avond is 160 km/uur zacht......en zo ook duikelt het verbruik.

Ioniq is wel een mooie auto, zie het prive ook wel zitten, maar ook de Zoe.
Soms gaat het snel. De knoop is doorgehakt en koop contract is getekend. Ik ga elektrisch rijden.

Ik heb een Hyundai Ioniq Electric gevonden van voor de facelift. Het is dus een 28kWh batterij (Hyundai geeft bij de Ioniq het bruikbare deel aan; de accu is iets groter).
De auto is van eind februari dit jaar en heeft ongeveer 3400km gereden. Echt zo goed als nieuw dus. Het is geen demo auto geweest bij de dealer waar ik hem gekocht heb (zij hebben de auto ingekocht) maar waarschijnlijk wel bij een andere dealer. Voordeel van zo'n demo is natuurlijk dat de kop van de afschrijving er al af is.

Het is er een in het zwart waar de grijze kunststof delen (vooral de neus) erg mooi bij staan. Voor modeljaar 2019 was er trouwens een keuze in het type kunststof volgens mij want de Ioniqs met een kleurtje hadden glanzend zwart. Verder is het de premium uitvoering met alle opties behalve metallic lak. Dus naast stoel-, achterbank- en stuurverwarming ook nog stoelkoeling en een schuif/kanteldak.

Deze pre-facelift heeft actieve luchtkoeling van de batterij en kan 70kW laden. En geen last van langzamer laden door batterij oververhitting zoals de Leaf heeft. Zoek meer eens op Rapidgate. De facelift heeft een grotere batterij capaciteit in dezelfde behuizing en kan daardoor niet zo snel laden. Verschil van 20 minuten voor de "oude" voor laden tot 80 a 90% en 45 minuten voor de nieuwe. Aangezien ik meestal genoeg heb aan de range (zo'n beetje 200km met snelweg gebruik) en alleen soms verder moet is het voordeel van het snelladen groter voor mij.

Proefrit is gemaakt en ging eigenlijk alleen nog maar om zaken die je niet ergens kan lezen of waar Youtube video's van gemaakt zijn. Dus hoe zitten de stoelen, hoe comfortabel is het onderstel, hoe voelt het optrekken en bochtgedrag, hoe is het geluid op de snelweg, etc. Dat was allemaal erg goed. Stoelen zijn net zo goed als die van de Volvo. De auto is vrij comfortabel. Voelt vlot aan, ook op de snelweg. En achtergrondgeluid is ook niet meer dan de Volvo. Bij optrekken en stadsverkeer natuurlijk veel minder.

De Volvo wordt er in principe op ingeruild; alhoewel technisch de Ioniq door mij zakelijk wordt aangeschaft en de Volvo door mij prive voor inkoop wordt aangeboden. Ik heb al een prijs gehoord maar er wordt nog even gekeken wat er nog verder op geboden wordt door handelaren. Voor de Ioniq kan ik dus de BTW terugkrijgen en prive betaal ik 4% bijtelling en er is nog een stukje prive-BTW maar dat is niet veel. Ik zag de catalogus waarde en die was bijna gelijk aan de Volvo V40 die ik 5 jaar geleden in de lease had (die was toen 12%) - een D4 190pk Momentum met allerlei extra luxe erop. En toen zat er ook een forse BPM korting op die diesels - hoe de tijd kan veranderen.

De 5-cilinder roffel van de Volvo zal ik wel een beetje missen. Een enkel keertje off-road rijden ook. Maar met de Alfa en de Corvette heb ik nog auto's staan waar dat plezier en geluid goed te behalen is. En de Suzuki straks ook. Dat off-road rijden dan maar een keer iets huren. Elektrisch is een nieuw avontuur met zijn eigen charme.

Foto's volgen later. Aflevering is over 2 weken (eigen schuld - ik ben eerst weer een week naart Zweden).
Bedankt. Ik ben zelf ook benieuwd. Verschillende laadpassen zijn opgevraagd en de laadpaal hier in de straat werkt ook met een app (en is goedkoper dan ik dacht - scheelt haast niets met de stroomkosten in huis. Even nog nakijken of ik het goed begrepen heb).

2019 Hyundai Ioniq electric by M R, on Flickr
Alvast een foto die ik uit de advertentie had geplukt. Zwart staat zeker goed en zie je op een Ioniq niet zo heel erg vaak. Wel lastiger terug te vinden op een parkeerterrein.
Er zit veel verschil in laadpassen: een paal kan goedkoop zijn, maar sommige passen rekenen extra kosten per kWh of een hoog starttarief, daarom inderdaad goed om meerdere passen te hebben en scherp te hebben waar je welke pas gebruikt.
Ik weet niet of ik de "grille" qua kleur mooi vind uitkomen op het zwart, maar wel een waardige vervanger van de Volvo ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen. thumbs up
Ander autonieuws:

De C1 is weer APK goedgekeurd en heeft een onderhoudsbeurtje gehad. Er zat nog een airbag storing in wat een keer een slecht contactje zou zijn geweest volgens de code. Ze hebben het gereset en we hopen dat het nu weg blijft. Enige wat nodig was voor de APK; van het linker achterlicht is het rode "glaasjes" iets kromgetrokken door de warmte van het lampje in al die jaren (wij rijden eigenlijk altijd met licht aan). Eenvoudig opgelost door een lampje te monteren wat ipv helder glas rood glas heeft en zo is aan de APK voldaan. Best goed opgelost door de garage. Ik heb nog even gekeken en er is geen duidelijk verschil in lichtsterkte tussen links en rechts dus het heeft niet echt een nadeel.
Ohja: op bijna 214.000km nu.

De C1 wordt bijna dagelijks gebruikt op het moment. Zodoende ook iets meer (regelmatig) op het verbruik gaan letten. De afgelopen tank was 1:19,6 (geen boordcomputer waarde - want dat heeft een C1 niet). En dat in herfst weer met een mix van veel dorpskernen, provinciale wegen en snelweg. De paar tankvullingen ervoor zaten ook in die buurt (sommige iets beter, sommige iets slechter). Die zuinigheid, het gevoel van een lichte en wendbare auto en het feit dat er haast niets op zit (mijn vrouw heeft het liefst een draaiknop voor koud/warm, voor hard/zacht blazen en als het zou kunnen ook nog gewoon een radio met 2 draaiknoppen) maakt het een geliefde auto bij ons.

Ook weer een klein stapje met de Suzuki. De opgeknapte voorste velgen zijn voorzien van nieuwe banden. Er was erg weinig keuze in deze bandenmaat. Geen enkele bekende fabrikant maakt het nog. Uiteindelijk Milestone banden geworden. Best aardig volgens het bandenlabel en toevallig had het bedrijf al eerder eens een klassieker op dat merk banden gezet. Viel niets tegen.
Aangezien de wielmoeren al eens mishandeld waren wilde ik daar ook een nieuw setje voor. Alleen ook dat bleek lastig. Via auto onderdelen zaken en dergelijke niet te krijgen. Aanhangers? Ook niet. Kart bleek net iets te klein. Uiteindelijk bleek deze maat ook op quads gebruikt te worden. Daar maar een setje besteld.

Voor de Ioniq.. Verzekering geregeld en daar ook meteen de pechhulp. Meer dan een lekke band verwacht ik niet dat ze mee hoeven helpen. Er zit ook nog 2 jaar pechhulp via de leverende dealer maar dat is beperkt tot Nederland. Verder een paar laadpassen aangevraagd en wat apps gedownload. Vooral voor de laadpaal hier in de straat goed uitgezocht wat het voordeligst is.. dat kan best fors verschillen. Met de benzine auto's ook altijd gekeken naar een tankstation in de buurt wat het voordeligst is (eventueel met kortingpas). Tankstations onderweg kijk ik altijd minder kritisch naar.
Gefeliciteerd met de (snelle) aanschaf. thumbs up

(de 'druk' van een haperende Volvo speelde ook wel mee, denk ik? winking smiley )
Zakelijk zo'n Ioniq EV rijden zal kostentechnisch zeker lonen! Ik heb een keer in een EV mogen rijden en het is wel heel mooi hoor. Een benzineauto voelt daarna meteen hopeloos ouderwets... grinning smiley Hopelijk kan ik als particulier over een paar jaar ook EV gaan rijden.
Een Volvo wegdoen vind ik altijd een goed idee winking smiley, zeker als het voor zo'n Ioniq is. Volgens mij heb je hiermee een hele goede keuze gemaakt en ik ben benieuwd naar de praktijkervaringen. Vind 't trouwens wel fraai, dat uni-zwart met een matgrijze grille.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.