Engineer's verzameling: 1973 SAAB 96 / 1982 Suzuki SC100 / 1988 Corvette / 1997 Alfa Romeo 164 / 2006 CitroŽn C1 / 2019 Hyundai Ioniq EV / 2021 Honda Rebel 500 - Rijden met die oudjes

Gepost door Engineer2 
Damianw26
Het was weer even lezen, maar wat een goed werk met de Suzuki! Leuk ook dat compleet digitale dashboard, dat dat nog goed werkt na al die jarendrinking smiley

Ik moest even nadenken maar je bedoeld diegene van de Corvette waarschijnlijk big smile smiley
Ja mooi he. Het dashboard doet een hoop voor het jaren 80 gevoel. Prachtig detail ook vind ik dat de toerenteller de vom van de vermogenskromme heeft. Zo kan je direct zien dat het nog wel/ al geen zin heeft nog meer toeren te maken. Nu regelt de automaat dat bij mij maar bij een handbak is dat een leuk gegeven. Er is voor mij al het een en ander aan gerepareerd ontdekte ik toen ik een achtergrond lampje vervangen had - maar over het algemeen zijn deze best goed werkend te houden.
Pagina 15 al weer van dit topic dat ooit in 2013 begon. Zie een overzicht van auto's bij de openingspost.

Er is net weer een kleine auto stoelendans geweest dus een kort status overzicht mag wel weer eens big smile smiley

De Corvette is prima op het moment en mag zo nu en dan een zomeravond op pad. Niet heel veel evenementen meer gepland ermee.

De Alfa staat net bij de garage. Er komt een nieuwe uitlaat onder, het steeds losschietende A-stijl rubber wordt goed vastgekit, het haperende relais van de verlichting wordt nagekeken/vervangen en verder mag er weer eens nieuwe motorolie in. De Alfa moet ook weer door de APK. Het is even kijken naar de koppeling of koppeling bediening. De koppeling was niet slecht jaren geleden toen het allemaal in elkaar gezet werd maar nadat we eenmaal weer gingen rijden was het druklager wat rumoerig. Verder voelt de koppeling niet helemaal gewoon aan maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer helemaal weet of het gewoon gewenning is of dat er iets mis is. De eigenaar van de garage heeft zelf veel 164 kilometers gemaakt dus kan het wel beoordelen. Als alles qua kosten meevalt dan wordt zelfs de airco weer gevuld - dat moest nog steeds eens gebeuren sinds de restauratie. Daarvoor werkte de airco altijd.
Voor de Alfa staat het Spettacolo Sportivo Alfa Romeo op het programma in eind Augustus. Verder niet zo heel veel. Er is een idee in de maak om na de winter met de Alfa naar Goodwood Retrorides Weekender te gaan in Engeland. Eindelijk weer eens wat kilometers voor de Alfa - ik rij echt veel te weinig ermee.

De LT bus heb ik net weer opgehaald uit de stalling (met de 164 in de garage is er weer een plekje). Na de wat dramatische ervaring begin dit jaar om de bus te starten bij de stalling was het dit keer perfect. Een langere vakantie zit er (voorlopig) niet in maar een aantal lange weekenden gaan we er wel mee weg. Tijd dus om de boel in te pakken. Ik neig naar Ardennen voor het eerste tripje over een paar dagen al.

Bij de Suzuki jeukt het gewoon om ermee aan de gang te gaan en zodoende doen we veel meer dan gepland was. Enige beperking is dat we de kosten in dit jaar wel beperken dus goed nadenken wat je dan nu niet doet, nu deels doet of nu al meteen goed doet. En de tijd blijft ook altijd beperkt dus ook daarin opletten - de Suzuki moet uiterlijk Oktober tot op zeker niveau kunnen rijden (desnoods aan een sleepkabel) om naar de stalling te kunnen gaan. Op het feit dat er nu van 2 velgen de banden missen na is dat ook prima te doen.

Overigens is het ook weer tijd voor taxatie voor de verzekering. De Corvette en Alfa zijn al eens eerder getaxeerd. De Suzuki is verzekerd op overeengekomen waarde en dat is voor tijdens de restauratie wel even ok. De LT bus twijfel ik wel over. Misschien die ook maar laten taxeren. Even kijken welke taxateur ook een oldtimer camper doet. Overigens algemeen op verzekering vlak een keer goed nieuws. Doordat de Suzuki de 3e oldtimer is (de Alfa telt nog als youngtimer) kreeg ik dusdanig premie korting dat met de Suzuki erbij ik nu minder premie betaal. De Alfa heeft nog maar een paar jaar te gaan en dan is deze ook een oldtimer.

Ander goed nieuws is dat de (voorlopig) laatste wegenbelasting voor de LT is betaald. Deze nu 40 jarige Diesel heeft het punt bereikt. Toen ik de LT kocht was deze overigens al wegenbelastingvrij maar dit was weer veranderd. Een camper kost gelukkig een stuk minder. Netjes is dat de 40 jaar vrijstelling automatisch is geregeld. Wel met wat te hoge automatische incasso's die (zonder nog gemeld te hebben) met een paar dagen weer gecompenseerd werden. De Suzuki valt nog eventjes in de overgangsregeling en dat is voor mij de eerste keer dat ik daarmee te maken heb. Maar voorlopig staat deze nog geschorst dus nog niet mee bezig geweest. De Corvette is net te nieuw voor de overgangsregeling; dus net als de Alfa is het wachten tot 40 jaar totdat deze wegenbelasting vrij worden.

De geen nieuws is goed nieuws auto. Deze versie zo zonder stuurbekrachtiging rijdt best leuk. Beetje gooi en smijt rijstijl kan prima ermee en je gaat dan nog niet illegaal of onverstandig hard.

Over de Volvo ook weinig nieuws. Op het moment de enige auto met (werkende) airco dus een heel enkele keer als het heel erg heet is neem ik de Volvo mee naar een event. De Volvo heeft een rammeltje in de uitlaat ontwikkeld wat vooral bij het starten nogal dramatisch klinkt. Moet ik nog eens naar kijken. Verder vaak wat piepende remmen maar dat komt denk ik vooral door het regelmatig lang stilstaan.
Jouw verzameling maakt mij altijd blij om naar te kijken! Vooral de Corvette en Alfa naast elkaar vind ik geniaal, beeld me dan een grote villa in met deze 2 hoekige auto's voor de deur ergens in 1998 of zo. Ze vullen elkaar fantastisch aan.

De Suzuki ben ik ook heel benieuwd naar, geniale auto om te zien, rijdt er eentje iedere dag in tegengestelde richting van mij van en naar het werk. Ding is wit met een aardige vleug bruin van de roest. Hij valt helemaal op door zijn kleine formaat tussen alle "grote" leaserts. tongue sticking out smiley
Brent
Jouw verzameling maakt mij altijd blij om naar te kijken! Vooral de Corvette en Alfa naast elkaar vind ik geniaal, beeld me dan een grote villa in met deze 2 hoekige auto's voor de deur ergens in 1998 of zo. Ze vullen elkaar fantastisch aan.

De Suzuki ben ik ook heel benieuwd naar, geniale auto om te zien, rijdt er eentje iedere dag in tegengestelde richting van mij van en naar het werk. Ding is wit met een aardige vleug bruin van de roest. Hij valt helemaal op door zijn kleine formaat tussen alle "grote" leaserts. tongue sticking out smiley

Helemaal mee eens; het is een erg mooi combi. Ik denk wel dat het eerder iets is wat je in de buurt van Seattle of Portland zou tegenkomen; met zo'n mooi huis tussen de naaldbomen. Best bijzonder dat het zo'n bijzonder goede match is. De 164 is een echt Italiaans ontwerp (van Fumia bij Pininfarina) wat zo tussen 1980 en 1985 tot stand is gekomen. Ooit begonnen als een grote 5-deurs met achterwielaandrijving en met invloeden van eerder werk van Fumia voor een Audi Coupe.
De Corvette is natuurlijk veel meer gebaseerd op de legacy van de voorgaande modellen en tegelijkertijd heel futuristisch en werd door een Amerikaanse Japanner ontworpen binnen GM design. Maar wel ongeveer dezelfde periode (ca. 1980).
Het is eigenlijk wel weer tijd voor een fotoserie waar ze op staan. Eigenlijk ook een paar met de LT en Suzuki erbij.

Het valt vooral op door het kleine formaat natuurlijk big smile smiley
Wel bijzonder dat er nog eentje is voor dagelijks gebruik; dat zie je haast niet meer. De Suzuki SC100 club heeft trouwens nog wat moeite met het feit dat het een zeldzame en begeerde klassieker aan het worden is. Veel gemor over dat ze voor veel te veel geld te koop staan. Dat je ze altijd voor een paar honderd Euro kocht.. Er is ook nog niet echt een mentaliteit om de klassieker evenementen ermee af te gaan. Grappig hoe dat werkt!
Een kleine update deze keer. De grill is weer als nieuw gemaakt.

suzuki-sc-1-0-gx-1-0-gx_ by M R, on Flickr
De grill is een aardige groot stuk kunststof (naar verhouding dan) waar de stadslichten en knipperlichten aan vast zitten. Met een zilver kleurig plakbiesje aan boven en onderkant. Bij verschillende gerestaureerde exemplaren (ik heb stapels met foto's van een door de Engelse Suzuki importeur gerestaureerd exemplaar) viel me op dat dit biesje er niet meer op zat. Bij die van ons was het deels los gekomen. Met wat oude rijverslagen en algemeen zoeken op foto's ontdekt hoe het biesje zou moeten zitten en dat het er echt op hoorde.
Zo ook ontdekt dat het Suzuki logo absoluut niet het logo is wat erop hoort. Het is ook gewoon een blauw gespoten plaatje met een Suzuki sticker erop. Het staat echter ook al op de oude foto en het heeft wel wat zo'n klein logo. Die mag blijven zitten.

Wel moet het geheel gerestaureerd worden..

20190721_122724 by M R, on Flickr
Als eerste alle glaasjes en fittingen gereinigd in een trilbad. Dit is gewoon zo'n sierraden ding. Water erin met een heel klein beetje allesreiniger en verder gewoon aanzetten. Na een tijdje is het water vanzelf warm geworden en donker door het vuil. Juist omdat dit soort glaasjes allemaal kleine ribbeltjes hebben en van die letters waar allemaal heel iets vuil achter blijft zitten is dit zo'n goede methode. Je moet alleen steeds even draaien en het trilbad weer aanzetten.

20190722_174715 by M R, on Flickr
Sommige van de fittingen hadden wat schade met afgebroken bevestigingen. Dat kan weer gelijmd worden.

20190722_173141 by M R, on Flickr
Het resterende van het zilveren biesje eraf gehaald en verder licht geschuurd en schoongemaakt. En dan kan het zijdeglans zwart er op. Daarna heel veel afplak werk en waar eerst een biesje zat dit nu zilver gespoten.

20190722_195755 by M R, on Flickr
20190722_195803 by M R, on Flickr
Ik ben heel erg tevreden met het resultaat!
Engineer2
Brent

Helemaal mee eens; het is een erg mooi combi. Ik denk wel dat het eerder iets is wat je in de buurt van Seattle of Portland zou tegenkomen; met zo'n mooi huis tussen de naaldbomen. Best bijzonder dat het zo'n bijzonder goede match is. De 164 is een echt Italiaans ontwerp (van Fumia bij Pininfarina) wat zo tussen 1980 en 1985 tot stand is gekomen. Ooit begonnen als een grote 5-deurs met achterwielaandrijving en met invloeden van eerder werk van Fumia voor een Audi Coupe.
De Corvette is natuurlijk veel meer gebaseerd op de legacy van de voorgaande modellen en tegelijkertijd heel futuristisch en werd door een Amerikaanse Japanner ontworpen binnen GM design. Maar wel ongeveer dezelfde periode (ca. 1980).
Het is eigenlijk wel weer tijd voor een fotoserie waar ze op staan. Eigenlijk ook een paar met de LT en Suzuki erbij.

Het valt vooral op door het kleine formaat natuurlijk big smile smiley
Wel bijzonder dat er nog eentje is voor dagelijks gebruik; dat zie je haast niet meer. De Suzuki SC100 club heeft trouwens nog wat moeite met het feit dat het een zeldzame en begeerde klassieker aan het worden is. Veel gemor over dat ze voor veel te veel geld te koop staan. Dat je ze altijd voor een paar honderd Euro kocht.. Er is ook nog niet echt een mentaliteit om de klassieker evenementen ermee af te gaan. Grappig hoe dat werkt!

Haha, even opzoek naar een mooie locatie wat de vormen van de auto's goed tot zijn recht doet komen.

Die we altijd zien rijden ziet er ook echt gebruikt uit, geen garagequeen, ben altijd benieuwd wanneer we hem niet meer tegenkomen. En wat je zegt, pfff.... doet me denken aan een kennis van mij die een aantal 205 GTI's te koop had gezet. Wat een geneuzel van de "zogenaamde kenners" alles is standaard te duur want "vroeger" kocht je ze voor stukken minder. nut smiley
Leuk overzicht van het wagenpark Engineer!

Je verricht ook al serieus leuk werk aan de Suzuki! Die grille is mooi geworden, thumbs up
Brent

Precies dit, doordeweeks met de Alfa naar de zaak en in het weekend cruisen in de Vette.
Tomolino
Brent

Precies dit, doordeweeks met de Alfa naar de zaak en in het weekend cruisen in de Vette.

Die villa komt nog ooit big smile smiley
Een knappe schutting zou al helpen hahaha

Maar waar ben jij verzekerd met die auto's? Ik ben benieuwd naar die "derde klassieker" regeling. Heb nu de boel bij Univť, die verplichten me niet om een alarm in te bouwen oid, vanaf een hogere waarde. Een mechanisch scm goedgekeurde beveiliging volstaat. En ik bepaal zelf waar ze reparaties uitvoeren in geval van schade.
Achja; huurhuis he..

Ik heb alles bij de KNAC (is in feite UVM). Ooit daar beland omdat de ANWB Wegenwacht niet echt lekker werkt met meerdere auto's (de KNAC is exact hetzelfde maar met andere voorwaarden) en toen meteen ook de verzekeringen overgezet. Korting op korting op korting hielp een hoop.

Even uit mijn hoofd
  • Geen beveiliging eisen onder de 50.000 euro (erboven in overleg wat voor beveiliging) - maar mijn stuurslot werd wel gewaardeerd
  • Korting in geval van winterstop
  • Verzekerd bij klassieker evenementen en rally's
  • Vrije keuze waar te repareren
  • Veel verschillende keuzes in maximum kilometers per jaar
  • Tegen overeengekomen waarde of tegen taxatie te verzekeren
  • Aparte youngtimer polis mogelijk (daar zijn ze wel streng qua dagelijks gebruik)
  • No-claim wordt op het gehele wagenpark toegepast
  • Eventueel verzekeren op chassisnummer is mogelijk
  • Eventueel verzekeren met een hoger eigen risico (en minder premie natuurlijk)

Hun Wegenwacht had ook wel wat voordelen, zoals koppeling aan persoon ipv kenteken, gegarandeerd transport uit het buitenland bij ongeval of pech (bij de normale wegenwacht alleen als het transport minder kost dan de dagwaarde), vrije keuze van reperateur, geen maximum aan aantal keer hulp per jaar, etc.

Ik heb de twee dagelijkse auto's daar (eentje WA en de andere WA + Casco), de 164 (youngtimer all-risk) en de LT, Corvette en SC100 (oldtimer all-risk). Met de SC100 erbij als de 3e oldtimer is het iets van 15% korting (EDIT - ik ga twijfelen. Misschien was het toch 20%) op alle 3. Toevallig zat de LT al net aan de polis vernieuwing dus die heeft dat al gekregen. De Corvette krijgt het ergens in Januari.

De verzekering heb ik verder nauwelijks nodig gehad. Voor de 164 een nieuw voorraam (wel met wat eigen risico) maar gelukkig niet met schades of iets dergelijks. De pechhulp al wel vaak. Met de Mercedes toen alleen al 4x waarvan 3x met een vervangende auto. Een keer was het een paar straten van huis (maar net buiten de dorpsgrens) en ook al had ik geen woonplaatsservice het was gewoon gedekt (tja, formeel niet in mijn woonplaats). Mijn vrouw heeft een partnerlidmaatschap en zij is een paar keer met de 164 weer op weg geholpen. Ohja, en laatste keer was een paar maanden geleden met de LT en de vastgeslagen vacuumpomp. Sinds we de Mercedes niet meer hebben gaat het wel beter moet ik zeggen.
Wegenwacht ervaring in het buitenland heb ik alleen toen ik nog bij de ANWB zat maar dat is volgens mij exact dezelfde organisatie die je dan vie de KNAC krijgt. Toen had de ANWB een cardanas voor onze LT bus gekocht in Nederland en via een koerier bezorgd bij de VW dealer in Duitsland waar we stonden (na aanwijzing van de ADAC). Verder hadden ze ook de afstemming met die VW dealer geregeld. Zowel ikzelf als de dealer waren verbaasd over hoe ze dat allemaal zo snel geregeld hadden.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-07-2019 11:16 door Engineer2.
Dank voor je uitvoerige antwoord. Ik ga eens onderzoeken hoe dit voor mij zou kunnen werken. Met 3 oudjes en 3 dagelijkse voertuigen wellicht aantrekkelijker.thumbs up
Met de hitte van de afgelopen dagen is er een stuk minder gebeurd. Weekend tripje met de camper ook maar uitgesteld want dat is toch ook iets minder lekker slapen in die warmte. In plaats daarvan de tent maar in de tuin opgezet. Dat koelt tenminste af 's nachts.

Wat updates; de 164 staat bij de garage. Helaas blijkt een van de achterwiellagers (vorige jaar vervangen!) stuk te zijn. Het vet is eruit gelopen. Waarschijnlijk productie foutje. Maar weer op zoek of we nog garantie kunnen krijgen. Verder is het nog even afwachten wat er voor de APK nodig is. Het is al voorgekeurd en op wat puntjes zijn er opmerkingen; de meeste stonden al op de werkorder.

Van de Suzuki is de voorbumper af:
20190728_124920 by M R, on Flickr

De beide voorwielen heb ik de oude banden af laten halen (bleken binnenbanden in te zitten en dat werkt niet echt best met een band die ontwikkeld is als tube-less) en zodoende kon ik er goed bij om het op te knappen. Ik heb hier geen detail klus van gemaakt. Voor het mooie moeten ze gestraald worden (met dit soort vormen werkt schuren niet echt goed) en de velgranden moeten iets opgelast worden om alle beschadigingen weg te halen. Misschien ooit nog eens doen. Voor nu opgeschuurd en gespoten.
20190728_165428 by M R, on Flickr
Verschil tussen nog niets aan gedaan en weer vers gepoten
Barri
Lekker bezig! Wordt het hart van de velg weer zwart?

Nee weer gewoon een kleur zilvergrijs, zoals het was toen ze nieuw waren. Naafdopjes zijn chroom met zwart en die staan er mooi bij.
Engineer2
Tomolino
Brent

Die villa komt nog ooit big smile smiley

That's the spirit! drinking smiley

Ben benieuwd hoe de velgen worden zonder de zwarte details onder de auto, vond dat zwarte wel heel gaaf staan, maar kan erbij dat je het terug naar origineel maakt, het kan altijd eventueel later nog als je toch liever met de zwarte details hebt. tongue sticking out smiley
Het zwarte aan de velg toevoegen kan inderdaad altijd nog. Maar ik heb mijn twijfels erbij. Het trekt ook de aandacht weg van de naafdoppen. Die zijn na grondig poetswerk weer mooi glimmend chroom met een zwart midden. Inmiddels is de lak aardig uitgehard dus binnenkort een paar nieuwe banden eromheen laten leggen.

Van de garage kreeg ik een seintje dat de 164 ook weer klaar was. Buiten het al eerder genoemde lager wat een vervelende verrassing was viel het verder nog aardig mee. De nieuwe uitlaat was even wat werk om netjes en goed onder de auto te hangen en verder was er in het spruitstuk een tapeind geknapt. Erg blij dat ik het niet zelf op de oprit heb staan te vervangen dus. Verder was een van de remmen weer vast gaan zitten. Echt een probleem van te weinig gebruiken...

Maar de 164 is nog niet opgehaald. We zijn eindelijk even op pad gegaan met de LT. Het was al het plan om eerder te gaan maar met die 40 graden die we gehaald hebben is het geen pretje. Dan maar even iets uitgesteld wat gelukkig mogelijk was. En zodoende even naar de Ardennen gereden. De heuvels op gaan een stuk beter sinds de nieuwe inspuitpomp. Er is duidelijk wat vermogen teruggekeerd. Wel zijn de (oude) verstuivers denk ik niet helemaal optimaal en wil bij veel gas maar nog geen hoge toeren de bus best fors zwarte rook uitblazen. Nu kunnen we wel de rookstop wat terugdraaien maar dan verliezen we ook op toeren een hoop vermogen. En daarbij heeft de bus met deze afstelling de roetmeting van de APK doorstaan. Eerst viel de bus buiten de roetmeting door zijn leeftijd maar dat scheen inmiddels weer veranderd te zijn.
Nu is veel gas en niet heel hoge toeren ook slecht voor de koeling dus ik probeer dat gebied toch al niet al te vaak te rijden. Dan maar soms terug naar zijn 3 of 2 en met minder rook maar veel meer herrie (vooral de fan doet dan goed mee) de heuvel op. En verder natuurlijk al vaart proberen te maken voordat je de heuvel opgaat. Op de snelweg rond Spa lukte het me om met ruim 100 de heuvel af te stormen en dan haalde ik de top van de volgende heuvel met 75 ongeveer. Dat is iets beter dan een volle vrachtwagen en ongeveer net zo snel als een lege vrachtwagen.

20190802_150526 by M R, on Flickr
Ergens in the-middle-of-nowhere op de Hoge Venen

20190803_133721 by M R, on Flickr
Overnachten in het bos aan een beekje in de buurt van St. Hubert

Qua Suzuki ook wel wat nieuws; een eerste onderdelen run is gedaan met als gevolg aan volgeladen Volvo.
Een radiateur, setje koplampen, complete uitlaat, achterklep gasveer en plaatwerk voor de achterkant is inmiddels in huis!
Over opgeknapte velgen gesproken, ik denk dat nettere velgen die LT helemaal af zouden maken. En een logo in de grille zou ook fijn zijn, maar ik zie dat je die zelf donker hebt gemaakt dus daar zullen onze meningen wel over verschillen. winking smiley

Lijkt me een fijn tripje overigens, lekker de LT uitdagen op de hellingen zou mij in elk geval extra rijplezier geven.
Die nettere velgen (opknappen meer) staat nog steeds op het lijstje met dingen te doen. En nog wat andere kleine dingen. Zou het zeer zeker afmaken.

Het VW logo, en de zilveren rand eromheen, zijn inderdaad zwart gespoten. Die waren echt te slecht. Nu het bij de Suzuki goed gelukt is wil ik nog een keer hetzelfde doen bij de LT en het weer in zilver hebben. Overigens is dat het enige VW logo op de LT. Op achterkant, wielen en stuur staat er geen logo. Heel verschil met tegenwoordige VW's.

Het stoeien met de LT, vergeet ook het grote vlakliggende (onbekrachtigde) stuur en de zitpositie bovenop de vooras niet, is zeker erg vermakelijk. Veel op gevoel en gehoor (er is echt alleen het minimale aan metertjes en waarschuwinglampjes). Gehoor gaat "prima" met de motor vlak naast je onder een matig geÔsoleerde kap. Gelukkig is zo'n 6 in lijn best leuk om te horen. Bijzonder geluid wat ook niet gedempt is door een turbo.

Daar zit ook het nadeel een beetje; de LT is vermoeiend om te rijden. Het is het kiezen tussen snelweg achtig met veel herrie (en nog steeds maar 90km/h) of meer binnendoor met meer sturen en schakelen. Nu zwerven wij toch vooral dus veel binnendoor en geen plan. De vorige eigenaar ging er echter mee naar een camping in Portugal en ook eens naar Noorwegen. Daar lijkt me het niet de meest geschikte camper voor.
Van de Suzuki bezig geweest met de spatborden. Binnenzijde is roestvrij, behandled, nogmaal behandeld, randjes waar vuil kan blijven zitten vol met tectyl en daarna steenslag beschermer. En dat voor een auto die waarschijnlijk nooit meer in de winter gaat rijden. De buitenzijde zijn we druk aan het schuren en kleine plekjes met plamuur aan het bijwerken. Ook een klein beetje werk gehad aan het goed laten aansluiten op de rest van het plaatwerk.

Nog heel veel te schuren

Met de andere radiateur in huis en met alle boutjes bereikbaar nu de bumper eraf is dacht ik het maar even om te gaan wisselen. Op een wat onwillige bout van de accubak na ging dat allemaal wel prima eigenlijk. De koelvloeistof die eruit kwam was voor het meerdendeel nog iets blauw. Alleen het laatset beetje was meer als roestwater. Onder de radiateur was er wel wat roest te vinden. Niets ernstigs. Allemaal al weer behandeld. Meteen de hele ruimte behandeld met antiroest wax.

Ik had het (naar nu blijkt verstandige) idee om de vervangende radiateur even door te spoelen met water en even een nachtje te laten staan. Na twee minuten al zag ik wat water druppelen. Nee, dat is vast niets. Gewoon wat water van het vullen. Dus droog gemaakt en even blijven kijken. Nope... die is lek. De radiateur die ik net uit de Suzuki had gehaald is alleen lek als het systeem goed heet is. Gelukkig mag de vervangende radiateur worden geruild. Wel heb ik besloten mijn oude niet weg te doen maar voor reserve op te slaan.

Daar hangt het project nu even op. Ik ben weer even op reis maar daarna hoop ik de spatborden af te kunnen maken. Tegen die tijd hopelijk ook de radiateur gewisseld voor een die wel lekdicht is.

Iets anders; wij waren geinspireerd voor een SC100 door eentje hier in het dorp die al jaren rond reed. Zelfde kleur en uitvoering. Ineens was die auto alleen weg. Naar nu blijkt waren er schijnbaar wat mechanische problemen mee. Er waren heel veel gegadigden (wij hadden ook ooit al eens iets laten weten) maar de mensen waren het zo zat dat ze de auto voor nop aan de sloperij gegeven hebben. Die in Ingen. Gelukkig hadden ze daar door dat slopen iets te gortig was en zo is de Suzuki toch ergens in de handel gekomen. Is dus weer gered, weer gerepareerd en rijdt nu in de buurt van Grave rond. Schijnt eigendom te zijn van iemand bij NIMAG, de Suzuki importeur.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-08-2019 10:31 door Engineer2.
Mooi klusje, ik denk rond September wel klaar.....Jean vandaag de DE-32-30 tegen.........familielid????
A3 White
Mooi klusje, ik denk rond September wel klaar.....Jean vandaag de DE-32-30 tegen.........familielid????

Volgens RDW is dat een Honda 600; ook heel bijzonder. Met een 2cilinder voorin. Ongeveer zelfde buitenmaten maar een stukje hoger.

Ergens eind September moet de neus af zijn. Na de winter is het tijd voor de achterzijde. De voortgang is even gestrand vanwege wat extra werk op het moment. En daarbij is komend weekend het Spettacolo Sportivo Alfa Romeo. De prioriteir ligt dus even op het poetsen van de 164.

Ohja; in September ook weer een paar dagen in LA en omgeving te vinden. In ga in ieder geval even bij Petersen kijken weer.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-08-2019 12:25 door Engineer2.
Als je het grootste cabriolet museum van de VS wil zien moet je richting Escondido rijden, naast her Welk resort, leuk om te zien.
Escondido is nog niet eens zover weg van LAX. Even puzzelen of dat in de planning past. Ik heb een Jeep Wrangler gehuurd (ongeveer net zo duur als een standaard huurauto) dus een beetje miles ermee maken lijkt me wel een idee.

@Barri; volgens mij heb ik die gezien. Ze duiken hier en daar inderdaad op viel me op. Vrijwel allemaal wel met verdachte plekjes of met toch wel veel kilometers. Die van ons was duidelijk en eerlijk waar die slechte plekken heeft/had. En daarnaast nu pas toe aan zijn 2e grote beurt eigenlijk (qua kilometers dan).
Eigenlijk, als je echt iets bizars wil zien: de grootste Toyota dealer van de VS,: verkopen 30.000 autoís per jaar: Longo In El Monte.
Een heel klein beetje balend (ik had graag weer naar het concours gegaan, dit keer in Soest) maar vooral heel erg blij om weer een weekend lang alleen maar met Alfa Romeo bezig te zijn reed ik op vrijdag middag met de 164 in de file op weg naar zonnig Zandvoort. Ik ben er (bijna) altijd bij als een van de zeker honderd vrijwilligers. Na een hoop geregel en hard werk bij de opbouw en snel wat eten is het dan al tijd voor het keuren van auto's. Alfa Challenge auto's zijn officiele race-auto's en krijgen dus een keuring op dat vlak. Daar houden wij ons niet mee bezig. Auto's die meedoen aan rijstijlverbetering of Scuderia (amateur trackday achtig) moeten door ons gekeurd worden. Het gaat dan van vrijwel volwaardige race auto's tot volledig standaard straat auto. Uiteraard allemaal Alfa Romeo en van gloednieuw tot heel oud. Vrij rijden en demonstratie/parade keuren we trouwens niet.

Zo spendeer je dan de vrijdag avond van 19:30 tot bijna 23:00 met het regelen en keuren van auto's. 2 man per auto en dan in 5 minuten. En dat dan met 4 a 5 keurmeesters en 4 personen verantwoordelijk voor de adminstratie en uitreiken van alle goedkeuring en andere papieren. Een vereenvoudigde APK noemen we het ook wel want door komt het aardig op neer. Ik kan me een afkeur voor een benzine lek en 2x een afkeur voor een losstaande accu herinneren. Verder waren er een paar auto's op het randje qua remvoering op de remblokken (daar zijn we veel strenger dan de APK) waaronder ook een auto van 1 jaar oud... ESP en tractie controle vreten remblokken bij sportief gebruik! Dan met de 164 naar het hotel in Haarlem en nog heel even napraten in de bar. Volgende ochtend om 6:30 weer op het circuit om alles klaar te zetten voor het volgende deel van de keuring. Daar zijn we dan tot 9:30 mee bezig. Vervolgens nog wat laatste klusjes aan de pitbox inrichting terwijl er al veel bezoekers het circuit op komen. En daarna is de grootste druk er even af.

Tijdens het hele evenement zijn we dan aanwezig voor technische vragen (alles van hoe vervang je een H4 lamp tot meedenken bij klassieke of gloednieuwe auto's met problemen waar garage's zich al maanden op kapot bijten) en hulp bij pech waar mogelijk. Voor de technische vragen hebben we altijd diverse onderdelen, motoren en auto's om uitleg te bieden en zelfs een aantal opengewerkte modellen. Qua de pech.. ik heb zelf voor een SZ gezocht naar waarom er een lichte beweging in de achteras zat (uitgelopen rubber in de Watt stang) en als de man ergens een stang had kunnen vinden had ik het ook meteen vervangen. Nu is hij kalm aan naar huis gereden. Verder een 33 racer (met 146 aandrijflijn) geprobeerd een storing in de temperatuur sensor te diagnosticeren (het diagnose apparaat had er geen zin in bij die auto), van een Junio Zagato de kapotte accu vervangen, van een 75 V6 geconstateerd dat er een draadbreuk of gesmolten draadje zat van de lambda sonde nadat deze loeiheet van het circuit afkwam (kon prima zonder functionerende lambda sonde naar huis) en als laatste een 147 2.0 16V die oliedruk problemen had op het circuit. Dat bleek een kwestie van te weinig olie. Dusdanig weinig olie dat de drijfstanglagers overleden waren. Maar zo waren er meer. GTV6 met vermoedelijk kapotte koppakking, 155 met een gat in de radiateur, Alfetta met een cardanas middenlager wat volledig kapot gegaan was en een 4C racer en een 159 die elkaar op de paddock parkeerplaats geraakt hadden.

Is het dan eenmaal zondag eind van de middag dan worden de bezoekers en hun auto's (ik dacht dat we over de 5000 Alfa's uitgekomen waren) vriendelijk verzocht weg te gaan en is er een hele grote klus om alles weer ingepakt te krijgen en de trucks, trailers, busjes, aanhangers en dergelijke weer van het terrein af te rijden. Tot 20:00 was ik op het circuit nog.

Hard werken dus, maar tussen het werken door of wandelend van het ene naar het andere deel van het circuit zie je wel veel en spreek je ook heel veel mensen. Foto's maken is weinig tijd voor dus jullie moeten het doen met een paar highlights.

20190824_125106 by M R, on Flickr
In onze pitbox: een Alfa Romeo Alfetta GT V8 door AutoDelta. Er zijn ooit 3 van deze auto's gebouwd voor toerwagen races. Het is een Alfetta GT in basis (in grote lijnen hetzelfde als de GTV) met een V8. Het is in feite de motor van de Montreal, maar de Montreal motor was een teruggetunde race motor uit de 33 racers (33/1, 33/2 en 33/3, waaronder ook de Periscope). Een van de 3 auto's is ooit verloren gegaan in een race ongeluk. Dit is de enige rode die er ooit gemaakt is. In principe functioneerd de auto prima maar is veel te luid om zelfs maar een rustig aan demo rondje op Zandvoort te mogen rijden. We hadden zowel de auto op display als de reserve motor. Vooral het Spica injectie systeem (mechanische injectie) en de heel erg lichtgewicht aluminium bouw zijn natuurlijk interessant. De reserve motor is daarnaast ooit wat werk aan besteed om geschikt te maken voor powerboat races.

20190824_125041 by M R, on Flickr
Passend bij het V8 thema was ook de 8C die we ook in de pitbox hadden. Ook een aardig exclusieve auto maar wel minder exclusief dan de Alfetta GT V8. In de voorgrond een V6 gebouwd door de Nederlandse tuner Savali. Zij waren in de jaren 80 en 90 bekend om hun mechanische tuning (dit is een opgeboorde V6 voor een 75 of GTV6 met andere nokkenassen). Tegenwoordig is het voornamelijk een chiptuner die zelf de tuning ontwikkeld.

20190824_125133 by M R, on Flickr
Een beetje tegenwicht hadden we net voor onze pitbox geplaatst. Een vrijwel geheel standaard basis 75 met 1.8 carburateur motor. En iets meer op de achtergrond is de opengewerkte boxer motor nog net zichtbaar.

20190824_155011 by M R, on Flickr
20190824_155101 by M R, on Flickr
We hebben meestal wel wat GTA/m AutoDelta racerij motoren staan. Een vaste gast is de Nord TwinSpark met hydraulisch aangedreven dubbele supercharger. Een Belgische vrouwelijke coureur had met deze opzet veel success in de jaren 60. Dit keer hadden we daarnaast ook een andere Nord motor uit weer een andere GTA/m. Het is een motor ontwikkeld voor een monoposte (vermoedelijk een Formule2) die ergens in historie was omgebouwd om in zo'n GTA/m gebruikt te worden. Dus TwinSpark, gasschuiven, geen distributie ketting meer maar omgebouwd naar distributie riem, ontsteking direct op de krukas, mechanische injectie (geen Spica!), dry-sump (voor GTA/m weer omgebouwd naar oliecarter) en geen dynamo aan de motor. Dus voor racen eenvoudig de accu opladen en zo uitkienen dat de race eerder afgelopen is dan de accu leeg. In een monoposte kan het nog zo zijn geweest dat er een dynamo aangedeven werd door de achteras.

20190824_125002 by M R, on Flickr
En daarnaast natuurlijk al het kleine materiaal en uitleg. Van roetfilter en Multi air unit tot een Weber carburateur en een remsysteem van een Junior Zagato.

Over Zagato gesproken. Een van de thema's was het 100 jarig bestaan van de firma Zagato. Buiten grote hoeveelheden Zagato auto's (voornamelijk Alfa Romeo) was ook de firma en de familie Zagato vertegenwoordigd.
20190824_110048 by M R, on Flickr
20190824_110111 by M R, on Flickr
Hier een TZ2 naast de TZ3. Ongeveer 10 jaar geleden is op het Spettacolo Sportivo de connectie gelegd tussen Zagato, Alfa Romeo en de verzamelaar die opdracht gaf voor deze TZ3. Er is toen een 8C opgeofferd en Zagato heeft een moderne interpretatie van de TZ2 gemaakt. Naar aanleiding van deze auto's kreeg Zagato ook de opdracht van FCA om een aantal Viper gebaseerde TZ3's te maken. Zoals de familie Zagato zelf aangaf; dankzij het Spettacolo en het werk van de SCARB om deze mensen in verbinding te stellen was Zagato in staat om uit hun financiele problemen te komen en nu hun 100 jarig bestaan te kunnen vieren.

20190824_110151 by M R, on Flickr
Er zijn vele verzamelaars en musea die auto's afvaardigen naar het Spettacolo. Ook het Alfa Romeo museum in Arese stuurt altijd een vrachtwagen vol met auto's. De Alfa Sei "Safety car" is een originele safety car van Spa-Francorchamps.
20190824_110457 by M R, on Flickr

20190825_091845 by M R, on Flickr
Nog een stel Zagato bijzonderheden

Ik heb denk ik krap aan 5% van de bijzonderheden op de foto staan. Ik heb bijvoorbeeld niet eens een foto van de 159 race auto. En nee dat is niet de moderne 159. Ik heb ook niets van Scuderia Portello of van een van de vele monopostes en ik heb ook verder niets van die grote groep aan Zagato modellen. Of van het 25 jarig bestaan van de 145/146.

20190824_111512 by M R, on Flickr
Nog wat "random" genomen foto's. Waaronder deze 164 welke Gewoon Dirk al eens gespot had op Goodwood. Ik heb een tijdje met de man gesproken en we hebben een afspraak voor volgend jaar op Goodwood.

20190824_092717 by M R, on Flickr
20190824_092655 by M R, on Flickr
Mijn 164 natuurlijk; hier vroeg op zaterdagochtend. Later kon ik hem bijna niet meer terugvinden tussen die eindeloze rijen met Alfa's. Dit jaar was voor het eerst niet op model gesorteerd maar op leeftijd/decennium. Het was nog erg wennen en door plaatsgebrek lukte het niet overal maar het idee was wel erg leuk. Juist ook omdat mensen nu meer rondlopen en ook iets anders zien dan alleen hun eigen model.

20190824_112001 by M R, on Flickr
20190824_113047 by M R, on Flickr
20190824_111952 by M R, on Flickr
Leuk! Dat is nog flink groter dan ik in mijn hoofd had. Ik heb zondagmiddag een tijdje bij 'de rotonde' in Overveen zitten kijken wat er zoal aan Alfa's Zandvoort verliet. Het thema Zagato verklaart wel dat er zo veel Junior Zagato's en SZ/RZ's langskwamen.

Op zo'n lap asfalt zal het ook flink zweten zijn geweest dit weekend, je was vast blij met jullie mooie box. winking smiley
Dank voor de reacties. Een verhaaltje bij de foto's doet het altijd wel goed dacht ik.
Het is inderdaad een enorm evenement. Het is ook echt passen en meten om het op Zandvoort allemaal kwijt te kunnen. Die parkeerplaats net voor het tunneltje (niet die achter de tribune) staat ook aardig vol met Alfa's dan. Op Assen is er wat meer ruimte maar komen er meestal iets minder (internationale) bezoekers. Behalve het circuit is er verder minder te beleven immers, en dat is lastig als mensen met het hele gezin op reis zijn.

Dit was geen 155 DTM trouwens. De echte DTM zijn te luid. Er zijn wel regelmatig echte 155 DTM auto's aanwezig maar volgens mij heb ik ze alleen op Assen ook zien rijden. Zandvoort volgens mij niet en dan staan ze alleen ter demonstratie. Dit was wel een racer met historie maar uit een meer "normale" toerwagen klasse.

Die geluidsnorm is wel lastig overigens. Een standaard 4C zonder aanpassingen en precies zoals deze door de typegoedkeuring is gekomen is bijvoorbeeld al te luid voor dit soort "laag-geluid" dagen. Op dat soort dagen is maximaal 92dB toegestaan en zo'n 4C is tot 97dB maximaal in staat. Nu heeft Zandvoort zelf een 4C als safety car (licht aangepast zelfs) dus een beetje ingewikkeld is het wel.

Meer beeld en film materiaal hier: [www.alfaclub.nl]
Geluid is wel dingetje op Zandvoort inderdaad, 's avonds vanaf 19:00 is ook strenger: mijn carb's maken dan al zelfs teveel geluid.
Zwarte Alfa 75 turbo zien rijden toevallig die dag? In een filmpje kon ik zien dat 't snelheidsverschil met andere deelnemers behoorlijk was: Sander is wel van 't doorrijden, zeg maar cool smiley
Ik kan me even geen zwarte 75 turbo herinneren; deed hij mee met vrij rijden (vlot rondjes rijden) of scuderia (track day)? Als hij meedeed met scuderia moet ik zijn auto gezien hebben bij het keuren. Ik heb heel wat 75's bij de keuring gezien, heel wat daarvan ook in het zwart maar een turbo staat me zo even niet bij. Die zijn toch wat zeldzamer. Zeg hem maar dat scuderia dan wel wat voor hem is.
Het was even stil door drukte. Veel weg geweest en veel lange dagen en dat zal niet heel veel beter worden komende paar weken.
Tussendoor nog wel wat kans gezien om ook wat auto gerelateerd te doen.

Zo ben ik voor wat kleine onderdelen op bezoek geweest bij een andere 164 liefhebber. En uiteraard met mijn 164. Het was aan de andere kant van het land dus een mooi stukje rijden. Behalve een Super V6 die al bijna 15 jaar stilstaat heeft hij ook een dagelijkse 164 FL Twinspark. Zijn 2e al want de 1e is nu een onderdelen donor. Een paar dagen voordat ik langs zou komen kreeg ik wat angstaanjagende foto's van een motorblok wat behoorlijk kapot was. Dat bleek van zijn dagelijkse TwinSpark te zijn.
Op de een of andere manier is er heel lokaal bij een krukaslager de oliedruk weggevallen. Een verstopping waarschijnlijk; er is al weleens aan die motor geknutseld in een eerder leven. Doordat dat krukaslager geen olie meer kreeg is ook het oliekanaal in de krukas naar het drijfstang lager droog komen te staan. En ook het kanaal in het drijfstang naar de zuigerpen. Dat is allemaal heel erg heet geworden (het metaal was blauw verkleurd hier en daar) en uiteindelijk is het drijfstang big-end ontploft. Dat heeft daarbij ook de cilinderbus en de krukas beschadigd. Het hele onderblok is dus afgeschreven. En alleen al omdat je niet helemaal weet wat er nog meer mis is is het ook niet meer te vertrouwen. Veel pech en grote kans dat een slecht uitgevoerde reparatie ooit de oorzaak is. Dat wordt dus uitwisselen van onderblok met de donor.

20190831_121824 by M R, on Flickr
Mijn 164 en de 164 FL waarvan het blok stuk is. Nog net te zien is de gebutste 156 die als tijdelijk dagelijks vervoer is gekocht.

20190831_115519 by M R, on Flickr
De donor. Peter Olthof heeft deze 164 weleens gespot. Deze is uiteindelijk aan roest ten onder gegaan.

Na geholpen te hebben met de diagnose te stellen en te kijken welke onderdelen behouden kunnen blijven ben ik met de geplande onderdeeltjes weer naar huis gereden.

Verder was er gisteren ook een korte toertocht op de Veluwe met de Nederlandse NCRS afdeling. Een stuk of 7 Corvette's, van C2 tot C6 waren aanwezig. Het was al weer een tijdje geleden dat ik met mijn Corvette gereden had dus een goede motivator. Ik kwam erachter dat de accu leeg was (vergeten de massa schakelaar uit te zetten) en een van de banden was iets aan de zachte kant. Maar nadat verholpen te hebben ging de Corvette met elke kilometer weer fijner rijden. De toerrit met open dak gereden en lekker kalm aan op het koppel over de Veluwe gestuurd. Het is wat tegenstrijdig maar de Corvette is een auto waar je heel ontspannen van wordt.

20190908_161834 by M R, on Flickr

Engineer2
Ik kan me even geen zwarte 75 turbo herinneren; deed hij mee met vrij rijden (vlot rondjes rijden) of scuderia (track day)? Als hij meedeed met scuderia moet ik zijn auto gezien hebben bij het keuren. Ik heb heel wat 75's bij de keuring gezien, heel wat daarvan ook in het zwart maar een turbo staat me zo even niet bij. Die zijn toch wat zeldzamer. Zeg hem maar dat scuderia dan wel wat voor hem is.
Dat zal vrijrijden geweest zijn, nette auto hoor daar niet van, maar 't functionele staat hoger in de rangorde dan de show&shine, als ik h'm zo'n beetje inschat. Is ook geen originele turbo auto, dat heeft ie er zelf van gemaakt, wel met veel originele onderdelen, meen ik. fotolinkje.
Sjon77
Engineer2
Dat zal vrijrijden geweest zijn, nette auto hoor daar niet van, maar 't functionele staat hoger in de rangorde dan de show&shine, als ik h'm zo'n beetje inschat. Is ook geen originele turbo auto, dat heeft ie er zelf van gemaakt, wel met veel originele onderdelen, meen ik. fotolinkje.

Hij heeft er wel een scuderia keuring sticker opzitten big smile smiley En ik heb zijn auto weleens eerder gezien.
Scuderia trekt weinig show & shine auto's aan. Veel track day achtig. Van een 200 euro standaard 156 tot een track ready 4C.
Oh, dan ben ik abuis: had gedacht Scuderia meer 't originele spul was, juist andersom dus (je had 't zelfs ingetikt, stom van mij). Volg h'm al langer via een forumpje (sportklassiek, nu offline zie ik...) en eind vorig jaar trof ik h'm op de paddock bij een Vrijrijden-dag.
200 euro voor een 156 ja, dat betekent dat men bij de sloop nog minder geeft, oei.... grinning smiley
In Los Angeles op het moment. Voorzien van een Jeep Wrangler (2018) als huurauto - geen straf. Alhoewel het onderstel niet heel gerafineerd is; passend bij een echte terreinwagen. Ik heb een bezoekje kunnen brengen aan het Petersen Automotive museum in downtown LA - naast de beroemde Tarpits (een plek in LA waar de teer/olie letterlijk uit de grond omhoog komt). Precies dat stukje LA waar die oude foto's zijn van rijen en rijen met olie boortorens.
Ik hou me (o.a.) veel bezig met emissies van auto's in mijn werkzaamheden en LA heeft daar een belangrijke rol gespeeld altijd. Uberhaupt dat auto's (en olieindustrie) luchtverontreiniging veroorzaken is pas in de jaren 40 ontdekt - in LA door een Nederlandse professor in biochemie.

Maar terug naar het Petersen - er volgen nog wel wat foto's. Ik heb even tijd nodig om het een en ander uit te zoeken. Er was dit keer extra aandacht voor auto's van Hollywood - dus nog meer dan anders waren er diverse auto's uit films en series te zien. Vrijwel allemaal de originele auto's. Denk aan KITT, diverse Batmobiles, Herbie, Deathrace, Madmax, Terminator, Minority report, Robocop, iRobot, etc. Ik heb zelfs de "originele" Christine gezien. Alle auto's die in die film zijn gebruikt waren zwaar beschadigd. Iemand heeft echter jaren na de film een 10 Christine auto's kunnen kopen en van die 10 stuks 1 goed exemplaar gemaakt.

Buiten het museum heb ik een rondleiding gekregen in de opslag van het museum. Helaas mogen er daar geen foto's worden gemaakt. Daar stond heel veel bijzonder materiaal wat ik zal proberen te beschrijven.

Maar dit bericht is alleen een teaser big smile smiley Meer volgt
Zo, even bijgelezen, lekker bezig geweest weer aan de diverse auto's!
De 75 is inderdaad "zelfbouw", ik ken de eigenaar ook wel.

Volgens mij heb ik mijn GT gespot op 1 van de Zandvoort- foto's smiling bouncing smiley
De kans is aanwezig dat ik jouw GT gespot heb, maar eerlijk gezegd zou ik niet weten welke GT spinning smiley sticking its tongue out Het is niet vaak dat je er zoveel bij elkaar ziet.

Ik had een snelle impressie van het Petersen beloofd. Bij deze om te beginnen de filmauto's

Petersen Automotive Museum Los Angeles September 2019 by M R, on Flickr
Een Bond Bug met een aantal slimme spiegels bij de wielen zorgde ervoor dat deze machine uit Star Wars leek te zweven.

Ik had de Batmobiles die ze hebben al op de foto gezet bij een eerder bezoek - maar toch even een reminder

Een studie model uit 1992 van GM (lichtgewicht constructie) kreeg in 1993 een rol in de film Demolition man wat in 2024 afspeelt

De auto van de Joker uit de jaren 60 Batman serie/film

Een vrij bijzondere 3-wiel Peugeot - uit de moderne opvolger van Minority Report als ik het goed heb. Uit zowel de moderne als de oorspronkelijke film waren er verschillende voertuigen aanwezig.

Ik heb de film gezien maar ik ben even kwijt welke film het ook alweer was

iRobot - de designers van Audi kregen veel hulp van de filmstudio om het design wat meer futuristisch te maken voor de film

Nu zou je denken dat de de Cien is; een concept van Caddilac uit 2002. Maar voor de film The Island uit 2005 werd het design gekopieerd en werden er een handvol auto's gebouwd voor de film

Mad Max; de meest recente film. Ik heb overigens voor het eerst in jaren weer de eerste film gezien. De verhaallijn is over de films nogal wat veranderd zeg maar...

Sommige auto's zijn uit zichzelf al gek genoeg om ongewijzigd een film auto te worden. Zo ook deze auto. Ooit bedoeld als een soort studie om een zo laag mogelijke auto te maken. Met recht een liggende rijhouding. De 1969 Adams Brothers Probe. Gebruikt in Clockwork Orange.

Tron Legacy

De meest recente Transformers - waarin schijnbaar het begin van Bumble Bee wordt uitgelegd. Een Kever dus.

Uit de Fast&Furious reeks. De 2e film als ik het goed heb

Een echte TukTuk die is aangepast om er moderner uit te zien. Blade Runner 2049

Speed Racer

Back to the Future - dit is trouwens de enige van alle filmauto's die niet ook echt in de film is gebruikt. Dit was een prototype. Overigens mooi om te zien dat alle technische installaties op het dak gewoon wat auto sloop onderdelen zijn.

Hoe je een jaren 70 auto naar de toekomst brengt... beetje plastic erop en klaar. Dit een 1977 Olds Cutlass die in 1987 in Robocop werd ingezet om een 2043 auto te zijn.

Dit zijn ook geen onbekenden volgens mij

The Catmobile uit de oorspronkelijke Batman serie. Op basis van.... een Citroen DS. Het was een show auto uit de Hotrod scene en is na de Batman serie weer ontdaan van de frutsels.

De truck (op basis van een Tatra) is uit de film Prometheus. Op de achtergrond een Ford uit Jurassic Park

Weer een mooi voorbeeld van een gewone auto er uit laten zien als iets uit de toekomst

Dit is enkel een selectie. Ik heb zelfs niet eens alles op de foto kunnen zetten. KITT, de Back to the Future DeLorean, Little Miss Sunshine, Herbie Unloaded, Austin Powers, Christine en nog veel meer zijn er ook. De meeste in de kelders. Het museum heeft een deal met Jack Nicholson; als hij in een film speelt dan behoudt hij de auto uit de film. Na een jaar of twee ermee gereden te hebben doneert hij de auto aan het museum.

Wat ander mooi spul uit het museum. Bij veel auto's zie je er wel aan af dat het museum in LA staat

Dit is geen auto maar een design model. Mazda had voor de 2e generatie RX7 al hun design centra ingezet en tegen elkaar laten strijden. Het design centrum in California won. Je kan zien dat een paar verhoudingen net iets anders zijn dan de uiteindelijke productie auto

Ik denk niet dat veel mensen deze kunnen raden...

Een elektrische sportwagen uit de jaren 80. Leslie Nielsen deed de reclame hiervoor in zijn Naked Gun rol

De eerste Corvette die ooit meedeed aan de 24h van Le Mans

Qua de opslag. Denk aan de "normale" museum auto's aan:
  • Filmster auto's - Clark Gable, Marylin Monroe, Brigette Bardot, etc
  • Presidenten en Dictator auto's - Saddam Hoessein, Eisenhower, Mao, etc
  • Filmauto's - nog veel meer
  • Specials - verschillende hotrods maar ook klassiekers. Zoals bijvoorbeeld de Rolls Royce van Vandenplas met zijn ronde deuren

Oftewel; echt een must om eens te gaan kijken als je in LA bent. Het is vrijwel recht tegenover de La Brea Tarpits.
Ik heb op de weg heel wat bijzonders gezien van oud tot nieuw. De hoeveelheid Tesla en Alfa Romeo is fors toegenomen in ieder geval.
Een enkel spotje is me wel gelukt.

20190920_151556 by M R, on Flickr
Dit blijft een bijzondere RV - op Toyota basis dacht ik te zien

20190920_151247 by M R, on Flickr
Dit is erg typisch LA. Stoffige auto's met schades van de zon en kleine aanrijdingen. En veel SUV. Afhankelijk van waar je bent is er ook veel nieuwer SUV spul en ook nog veel sedans. En er is altijd wel een Prius te vinden. De Prius is dan ook niet maar 1 model maar een hele familie - meer dan 5 verschillende auto's. De pick-ups die er rijden voor een heel groot deel ook echt ingezet als bedrijfswagen; net iets minder een status symbool dan in andere staten.

20190920_134804 by M R, on Flickr
De 1e gen Leaf voor diegene met heel weinig geld maar wel het voordeel vand e carpool strook moeten hebben. En de Geo Metro welke al heel wat jaren geleden dezelfde rol had. Inmiddels aardig uitgestorven.

Zelf zoals gezegd met een 2018 Wrangler onderweg. Heel erg hoge zit valt me op, veel hoger dan een SUV. En zoals je kan verwachten van starre assen met bladveren is het comfort niet perfect. Wel een leuke auto en hele erg overzichtelijk met parkeren enzo.
20190920_121149 by M R, on Flickr
20190920_124238 by M R, on Flickr
Mooie verhalen weer! Ik volg dit topic op de voet, maar ben vooral een stille meelezer. Maar ik zag toevallig van de week een soortgelijke camper op MP staan smileys with beer
Engineer2
De kans is aanwezig dat ik jouw GT gespot heb, maar eerlijk gezegd zou ik niet weten welke GT spinning smiley sticking its tongue out Het is niet vaak dat je er zoveel bij elkaar ziet.

Op 1 van de foto's van jouw auto staat een rijtje GT's op de achtergrond, op m'n telefoon is het slecht te zien, maar de meest rechtse is volgens mij de mijne.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.