Engineer's verzameling: 1979 VW LT35D / 1982 Suzuki SC100 / 1988 Corvette / 1997 Alfa Romeo 164 / 2003 Volvo XC70 / 2006 CitroŽn C1

Gepost door Engineer2 
Quote
Damianw26
Het was weer even lezen, maar wat een goed werk met de Suzuki! Leuk ook dat compleet digitale dashboard, dat dat nog goed werkt na al die jarendrinking smiley

Ik moest even nadenken maar je bedoeld diegene van de Corvette waarschijnlijk big smile smiley
Ja mooi he. Het dashboard doet een hoop voor het jaren 80 gevoel. Prachtig detail ook vind ik dat de toerenteller de vom van de vermogenskromme heeft. Zo kan je direct zien dat het nog wel/ al geen zin heeft nog meer toeren te maken. Nu regelt de automaat dat bij mij maar bij een handbak is dat een leuk gegeven. Er is voor mij al het een en ander aan gerepareerd ontdekte ik toen ik een achtergrond lampje vervangen had - maar over het algemeen zijn deze best goed werkend te houden.
Pagina 15 al weer van dit topic dat ooit in 2013 begon. Zie een overzicht van auto's bij de openingspost.

Er is net weer een kleine auto stoelendans geweest dus een kort status overzicht mag wel weer eens big smile smiley


De Corvette is prima op het moment en mag zo nu en dan een zomeravond op pad. Niet heel veel evenementen meer gepland ermee.


De Alfa staat net bij de garage. Er komt een nieuwe uitlaat onder, het steeds losschietende A-stijl rubber wordt goed vastgekit, het haperende relais van de verlichting wordt nagekeken/vervangen en verder mag er weer eens nieuwe motorolie in. De Alfa moet ook weer door de APK. Het is even kijken naar de koppeling of koppeling bediening. De koppeling was niet slecht jaren geleden toen het allemaal in elkaar gezet werd maar nadat we eenmaal weer gingen rijden was het druklager wat rumoerig. Verder voelt de koppeling niet helemaal gewoon aan maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer helemaal weet of het gewoon gewenning is of dat er iets mis is. De eigenaar van de garage heeft zelf veel 164 kilometers gemaakt dus kan het wel beoordelen. Als alles qua kosten meevalt dan wordt zelfs de airco weer gevuld - dat moest nog steeds eens gebeuren sinds de restauratie. Daarvoor werkte de airco altijd.
Voor de Alfa staat het Spettacolo Sportivo Alfa Romeo op het programma in eind Augustus. Verder niet zo heel veel. Er is een idee in de maak om na de winter met de Alfa naar Goodwood Retrorides Weekender te gaan in Engeland. Eindelijk weer eens wat kilometers voor de Alfa - ik rij echt veel te weinig ermee.


De LT bus heb ik net weer opgehaald uit de stalling (met de 164 in de garage is er weer een plekje). Na de wat dramatische ervaring begin dit jaar om de bus te starten bij de stalling was het dit keer perfect. Een langere vakantie zit er (voorlopig) niet in maar een aantal lange weekenden gaan we er wel mee weg. Tijd dus om de boel in te pakken. Ik neig naar Ardennen voor het eerste tripje over een paar dagen al.


Bij de Suzuki jeukt het gewoon om ermee aan de gang te gaan en zodoende doen we veel meer dan gepland was. Enige beperking is dat we de kosten in dit jaar wel beperken dus goed nadenken wat je dan nu niet doet, nu deels doet of nu al meteen goed doet. En de tijd blijft ook altijd beperkt dus ook daarin opletten - de Suzuki moet uiterlijk Oktober tot op zeker niveau kunnen rijden (desnoods aan een sleepkabel) om naar de stalling te kunnen gaan. Op het feit dat er nu van 2 velgen de banden missen na is dat ook prima te doen.

Overigens is het ook weer tijd voor taxatie voor de verzekering. De Corvette en Alfa zijn al eens eerder getaxeerd. De Suzuki is verzekerd op overeengekomen waarde en dat is voor tijdens de restauratie wel even ok. De LT bus twijfel ik wel over. Misschien die ook maar laten taxeren. Even kijken welke taxateur ook een oldtimer camper doet. Overigens algemeen op verzekering vlak een keer goed nieuws. Doordat de Suzuki de 3e oldtimer is (de Alfa telt nog als youngtimer) kreeg ik dusdanig premie korting dat met de Suzuki erbij ik nu minder premie betaal. De Alfa heeft nog maar een paar jaar te gaan en dan is deze ook een oldtimer.

Ander goed nieuws is dat de (voorlopig) laatste wegenbelasting voor de LT is betaald. Deze nu 40 jarige Diesel heeft het punt bereikt. Toen ik de LT kocht was deze overigens al wegenbelastingvrij maar dit was weer veranderd. Een camper kost gelukkig een stuk minder. Netjes is dat de 40 jaar vrijstelling automatisch is geregeld. Wel met wat te hoge automatische incasso's die (zonder nog gemeld te hebben) met een paar dagen weer gecompenseerd werden. De Suzuki valt nog eventjes in de overgangsregeling en dat is voor mij de eerste keer dat ik daarmee te maken heb. Maar voorlopig staat deze nog geschorst dus nog niet mee bezig geweest. De Corvette is net te nieuw voor de overgangsregeling; dus net als de Alfa is het wachten tot 40 jaar totdat deze wegenbelasting vrij worden.


De geen nieuws is goed nieuws auto. Deze versie zo zonder stuurbekrachtiging rijdt best leuk. Beetje gooi en smijt rijstijl kan prima ermee en je gaat dan nog niet illegaal of onverstandig hard.


Over de Volvo ook weinig nieuws. Op het moment de enige auto met (werkende) airco dus een heel enkele keer als het heel erg heet is neem ik de Volvo mee naar een event. De Volvo heeft een rammeltje in de uitlaat ontwikkeld wat vooral bij het starten nogal dramatisch klinkt. Moet ik nog eens naar kijken. Verder vaak wat piepende remmen maar dat komt denk ik vooral door het regelmatig lang stilstaan.
Jouw verzameling maakt mij altijd blij om naar te kijken! Vooral de Corvette en Alfa naast elkaar vind ik geniaal, beeld me dan een grote villa in met deze 2 hoekige auto's voor de deur ergens in 1998 of zo. Ze vullen elkaar fantastisch aan.

De Suzuki ben ik ook heel benieuwd naar, geniale auto om te zien, rijdt er eentje iedere dag in tegengestelde richting van mij van en naar het werk. Ding is wit met een aardige vleug bruin van de roest. Hij valt helemaal op door zijn kleine formaat tussen alle "grote" leaserts. tongue sticking out smiley
Quote
Brent
Jouw verzameling maakt mij altijd blij om naar te kijken! Vooral de Corvette en Alfa naast elkaar vind ik geniaal, beeld me dan een grote villa in met deze 2 hoekige auto's voor de deur ergens in 1998 of zo. Ze vullen elkaar fantastisch aan.

De Suzuki ben ik ook heel benieuwd naar, geniale auto om te zien, rijdt er eentje iedere dag in tegengestelde richting van mij van en naar het werk. Ding is wit met een aardige vleug bruin van de roest. Hij valt helemaal op door zijn kleine formaat tussen alle "grote" leaserts. tongue sticking out smiley

Helemaal mee eens; het is een erg mooi combi. Ik denk wel dat het eerder iets is wat je in de buurt van Seattle of Portland zou tegenkomen; met zo'n mooi huis tussen de naaldbomen. Best bijzonder dat het zo'n bijzonder goede match is. De 164 is een echt Italiaans ontwerp (van Fumia bij Pininfarina) wat zo tussen 1980 en 1985 tot stand is gekomen. Ooit begonnen als een grote 5-deurs met achterwielaandrijving en met invloeden van eerder werk van Fumia voor een Audi Coupe.
De Corvette is natuurlijk veel meer gebaseerd op de legacy van de voorgaande modellen en tegelijkertijd heel futuristisch en werd door een Amerikaanse Japanner ontworpen binnen GM design. Maar wel ongeveer dezelfde periode (ca. 1980).
Het is eigenlijk wel weer tijd voor een fotoserie waar ze op staan. Eigenlijk ook een paar met de LT en Suzuki erbij.

Het valt vooral op door het kleine formaat natuurlijk big smile smiley
Wel bijzonder dat er nog eentje is voor dagelijks gebruik; dat zie je haast niet meer. De Suzuki SC100 club heeft trouwens nog wat moeite met het feit dat het een zeldzame en begeerde klassieker aan het worden is. Veel gemor over dat ze voor veel te veel geld te koop staan. Dat je ze altijd voor een paar honderd Euro kocht.. Er is ook nog niet echt een mentaliteit om de klassieker evenementen ermee af te gaan. Grappig hoe dat werkt!
Een kleine update deze keer. De grill is weer als nieuw gemaakt.

suzuki-sc-1-0-gx-1-0-gx_ by M R, on Flickr
De grill is een aardige groot stuk kunststof (naar verhouding dan) waar de stadslichten en knipperlichten aan vast zitten. Met een zilver kleurig plakbiesje aan boven en onderkant. Bij verschillende gerestaureerde exemplaren (ik heb stapels met foto's van een door de Engelse Suzuki importeur gerestaureerd exemplaar) viel me op dat dit biesje er niet meer op zat. Bij die van ons was het deels los gekomen. Met wat oude rijverslagen en algemeen zoeken op foto's ontdekt hoe het biesje zou moeten zitten en dat het er echt op hoorde.
Zo ook ontdekt dat het Suzuki logo absoluut niet het logo is wat erop hoort. Het is ook gewoon een blauw gespoten plaatje met een Suzuki sticker erop. Het staat echter ook al op de oude foto en het heeft wel wat zo'n klein logo. Die mag blijven zitten.

Wel moet het geheel gerestaureerd worden..

20190721_122724 by M R, on Flickr
Als eerste alle glaasjes en fittingen gereinigd in een trilbad. Dit is gewoon zo'n sierraden ding. Water erin met een heel klein beetje allesreiniger en verder gewoon aanzetten. Na een tijdje is het water vanzelf warm geworden en donker door het vuil. Juist omdat dit soort glaasjes allemaal kleine ribbeltjes hebben en van die letters waar allemaal heel iets vuil achter blijft zitten is dit zo'n goede methode. Je moet alleen steeds even draaien en het trilbad weer aanzetten.

20190722_174715 by M R, on Flickr
Sommige van de fittingen hadden wat schade met afgebroken bevestigingen. Dat kan weer gelijmd worden.

20190722_173141 by M R, on Flickr
Het resterende van het zilveren biesje eraf gehaald en verder licht geschuurd en schoongemaakt. En dan kan het zijdeglans zwart er op. Daarna heel veel afplak werk en waar eerst een biesje zat dit nu zilver gespoten.

20190722_195755 by M R, on Flickr
20190722_195803 by M R, on Flickr
Ik ben heel erg tevreden met het resultaat!
Quote
Engineer2
Quote
Brent
Jouw verzameling maakt mij altijd blij om naar te kijken! Vooral de Corvette en Alfa naast elkaar vind ik geniaal, beeld me dan een grote villa in met deze 2 hoekige auto's voor de deur ergens in 1998 of zo. Ze vullen elkaar fantastisch aan.

De Suzuki ben ik ook heel benieuwd naar, geniale auto om te zien, rijdt er eentje iedere dag in tegengestelde richting van mij van en naar het werk. Ding is wit met een aardige vleug bruin van de roest. Hij valt helemaal op door zijn kleine formaat tussen alle "grote" leaserts. tongue sticking out smiley

Helemaal mee eens; het is een erg mooi combi. Ik denk wel dat het eerder iets is wat je in de buurt van Seattle of Portland zou tegenkomen; met zo'n mooi huis tussen de naaldbomen. Best bijzonder dat het zo'n bijzonder goede match is. De 164 is een echt Italiaans ontwerp (van Fumia bij Pininfarina) wat zo tussen 1980 en 1985 tot stand is gekomen. Ooit begonnen als een grote 5-deurs met achterwielaandrijving en met invloeden van eerder werk van Fumia voor een Audi Coupe.
De Corvette is natuurlijk veel meer gebaseerd op de legacy van de voorgaande modellen en tegelijkertijd heel futuristisch en werd door een Amerikaanse Japanner ontworpen binnen GM design. Maar wel ongeveer dezelfde periode (ca. 1980).
Het is eigenlijk wel weer tijd voor een fotoserie waar ze op staan. Eigenlijk ook een paar met de LT en Suzuki erbij.

Het valt vooral op door het kleine formaat natuurlijk big smile smiley
Wel bijzonder dat er nog eentje is voor dagelijks gebruik; dat zie je haast niet meer. De Suzuki SC100 club heeft trouwens nog wat moeite met het feit dat het een zeldzame en begeerde klassieker aan het worden is. Veel gemor over dat ze voor veel te veel geld te koop staan. Dat je ze altijd voor een paar honderd Euro kocht.. Er is ook nog niet echt een mentaliteit om de klassieker evenementen ermee af te gaan. Grappig hoe dat werkt!

Haha, even opzoek naar een mooie locatie wat de vormen van de auto's goed tot zijn recht doet komen.

Die we altijd zien rijden ziet er ook echt gebruikt uit, geen garagequeen, ben altijd benieuwd wanneer we hem niet meer tegenkomen. En wat je zegt, pfff.... doet me denken aan een kennis van mij die een aantal 205 GTI's te koop had gezet. Wat een geneuzel van de "zogenaamde kenners" alles is standaard te duur want "vroeger" kocht je ze voor stukken minder. nut smiley
Leuk overzicht van het wagenpark Engineer!

Je verricht ook al serieus leuk werk aan de Suzuki! Die grille is mooi geworden, thumbs up
Quote
Brent
Jouw verzameling maakt mij altijd blij om naar te kijken! Vooral de Corvette en Alfa naast elkaar vind ik geniaal, beeld me dan een grote villa in met deze 2 hoekige auto's voor de deur ergens in 1998 of zo. Ze vullen elkaar fantastisch aan.

Precies dit, doordeweeks met de Alfa naar de zaak en in het weekend cruisen in de Vette.
Quote
Tomolino
Quote
Brent
Jouw verzameling maakt mij altijd blij om naar te kijken! Vooral de Corvette en Alfa naast elkaar vind ik geniaal, beeld me dan een grote villa in met deze 2 hoekige auto's voor de deur ergens in 1998 of zo. Ze vullen elkaar fantastisch aan.

Precies dit, doordeweeks met de Alfa naar de zaak en in het weekend cruisen in de Vette.


Die villa komt nog ooit big smile smiley
Een knappe schutting zou al helpen hahaha

Maar waar ben jij verzekerd met die auto's? Ik ben benieuwd naar die "derde klassieker" regeling. Heb nu de boel bij Univť, die verplichten me niet om een alarm in te bouwen oid, vanaf een hogere waarde. Een mechanisch scm goedgekeurde beveiliging volstaat. En ik bepaal zelf waar ze reparaties uitvoeren in geval van schade.
Achja; huurhuis he..

Ik heb alles bij de KNAC (is in feite UVM). Ooit daar beland omdat de ANWB Wegenwacht niet echt lekker werkt met meerdere auto's (de KNAC is exact hetzelfde maar met andere voorwaarden) en toen meteen ook de verzekeringen overgezet. Korting op korting op korting hielp een hoop.

Even uit mijn hoofd
  • Geen beveiliging eisen onder de 50.000 euro (erboven in overleg wat voor beveiliging) - maar mijn stuurslot werd wel gewaardeerd
  • Korting in geval van winterstop
  • Verzekerd bij klassieker evenementen en rally's
  • Vrije keuze waar te repareren
  • Veel verschillende keuzes in maximum kilometers per jaar
  • Tegen overeengekomen waarde of tegen taxatie te verzekeren
  • Aparte youngtimer polis mogelijk (daar zijn ze wel streng qua dagelijks gebruik)
  • No-claim wordt op het gehele wagenpark toegepast
  • Eventueel verzekeren op chassisnummer is mogelijk
  • Eventueel verzekeren met een hoger eigen risico (en minder premie natuurlijk)

Hun Wegenwacht had ook wel wat voordelen, zoals koppeling aan persoon ipv kenteken, gegarandeerd transport uit het buitenland bij ongeval of pech (bij de normale wegenwacht alleen als het transport minder kost dan de dagwaarde), vrije keuze van reperateur, geen maximum aan aantal keer hulp per jaar, etc.

Ik heb de twee dagelijkse auto's daar (eentje WA en de andere WA + Casco), de 164 (youngtimer all-risk) en de LT, Corvette en SC100 (oldtimer all-risk). Met de SC100 erbij als de 3e oldtimer is het iets van 15% korting (EDIT - ik ga twijfelen. Misschien was het toch 20%) op alle 3. Toevallig zat de LT al net aan de polis vernieuwing dus die heeft dat al gekregen. De Corvette krijgt het ergens in Januari.

De verzekering heb ik verder nauwelijks nodig gehad. Voor de 164 een nieuw voorraam (wel met wat eigen risico) maar gelukkig niet met schades of iets dergelijks. De pechhulp al wel vaak. Met de Mercedes toen alleen al 4x waarvan 3x met een vervangende auto. Een keer was het een paar straten van huis (maar net buiten de dorpsgrens) en ook al had ik geen woonplaatsservice het was gewoon gedekt (tja, formeel niet in mijn woonplaats). Mijn vrouw heeft een partnerlidmaatschap en zij is een paar keer met de 164 weer op weg geholpen. Ohja, en laatste keer was een paar maanden geleden met de LT en de vastgeslagen vacuumpomp. Sinds we de Mercedes niet meer hebben gaat het wel beter moet ik zeggen.
Wegenwacht ervaring in het buitenland heb ik alleen toen ik nog bij de ANWB zat maar dat is volgens mij exact dezelfde organisatie die je dan vie de KNAC krijgt. Toen had de ANWB een cardanas voor onze LT bus gekocht in Nederland en via een koerier bezorgd bij de VW dealer in Duitsland waar we stonden (na aanwijzing van de ADAC). Verder hadden ze ook de afstemming met die VW dealer geregeld. Zowel ikzelf als de dealer waren verbaasd over hoe ze dat allemaal zo snel geregeld hadden.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-07-2019 11:16 door Engineer2.
Dank voor je uitvoerige antwoord. Ik ga eens onderzoeken hoe dit voor mij zou kunnen werken. Met 3 oudjes en 3 dagelijkse voertuigen wellicht aantrekkelijker.thumbs up
Met de hitte van de afgelopen dagen is er een stuk minder gebeurd. Weekend tripje met de camper ook maar uitgesteld want dat is toch ook iets minder lekker slapen in die warmte. In plaats daarvan de tent maar in de tuin opgezet. Dat koelt tenminste af 's nachts.

Wat updates; de 164 staat bij de garage. Helaas blijkt een van de achterwiellagers (vorige jaar vervangen!) stuk te zijn. Het vet is eruit gelopen. Waarschijnlijk productie foutje. Maar weer op zoek of we nog garantie kunnen krijgen. Verder is het nog even afwachten wat er voor de APK nodig is. Het is al voorgekeurd en op wat puntjes zijn er opmerkingen; de meeste stonden al op de werkorder.

Van de Suzuki is de voorbumper af:
20190728_124920 by M R, on Flickr

De beide voorwielen heb ik de oude banden af laten halen (bleken binnenbanden in te zitten en dat werkt niet echt best met een band die ontwikkeld is als tube-less) en zodoende kon ik er goed bij om het op te knappen. Ik heb hier geen detail klus van gemaakt. Voor het mooie moeten ze gestraald worden (met dit soort vormen werkt schuren niet echt goed) en de velgranden moeten iets opgelast worden om alle beschadigingen weg te halen. Misschien ooit nog eens doen. Voor nu opgeschuurd en gespoten.
20190728_165428 by M R, on Flickr
Verschil tussen nog niets aan gedaan en weer vers gepoten
Quote
Barri
Lekker bezig! Wordt het hart van de velg weer zwart?

Nee weer gewoon een kleur zilvergrijs, zoals het was toen ze nieuw waren. Naafdopjes zijn chroom met zwart en die staan er mooi bij.
Quote
Engineer2
Quote
Tomolino
Quote
Brent
Jouw verzameling maakt mij altijd blij om naar te kijken! Vooral de Corvette en Alfa naast elkaar vind ik geniaal, beeld me dan een grote villa in met deze 2 hoekige auto's voor de deur ergens in 1998 of zo. Ze vullen elkaar fantastisch aan.

Precies dit, doordeweeks met de Alfa naar de zaak en in het weekend cruisen in de Vette.


Die villa komt nog ooit big smile smiley

That's the spirit! drinking smiley

Ben benieuwd hoe de velgen worden zonder de zwarte details onder de auto, vond dat zwarte wel heel gaaf staan, maar kan erbij dat je het terug naar origineel maakt, het kan altijd eventueel later nog als je toch liever met de zwarte details hebt. tongue sticking out smiley
Het zwarte aan de velg toevoegen kan inderdaad altijd nog. Maar ik heb mijn twijfels erbij. Het trekt ook de aandacht weg van de naafdoppen. Die zijn na grondig poetswerk weer mooi glimmend chroom met een zwart midden. Inmiddels is de lak aardig uitgehard dus binnenkort een paar nieuwe banden eromheen laten leggen.

Van de garage kreeg ik een seintje dat de 164 ook weer klaar was. Buiten het al eerder genoemde lager wat een vervelende verrassing was viel het verder nog aardig mee. De nieuwe uitlaat was even wat werk om netjes en goed onder de auto te hangen en verder was er in het spruitstuk een tapeind geknapt. Erg blij dat ik het niet zelf op de oprit heb staan te vervangen dus. Verder was een van de remmen weer vast gaan zitten. Echt een probleem van te weinig gebruiken...

Maar de 164 is nog niet opgehaald. We zijn eindelijk even op pad gegaan met de LT. Het was al het plan om eerder te gaan maar met die 40 graden die we gehaald hebben is het geen pretje. Dan maar even iets uitgesteld wat gelukkig mogelijk was. En zodoende even naar de Ardennen gereden. De heuvels op gaan een stuk beter sinds de nieuwe inspuitpomp. Er is duidelijk wat vermogen teruggekeerd. Wel zijn de (oude) verstuivers denk ik niet helemaal optimaal en wil bij veel gas maar nog geen hoge toeren de bus best fors zwarte rook uitblazen. Nu kunnen we wel de rookstop wat terugdraaien maar dan verliezen we ook op toeren een hoop vermogen. En daarbij heeft de bus met deze afstelling de roetmeting van de APK doorstaan. Eerst viel de bus buiten de roetmeting door zijn leeftijd maar dat scheen inmiddels weer veranderd te zijn.
Nu is veel gas en niet heel hoge toeren ook slecht voor de koeling dus ik probeer dat gebied toch al niet al te vaak te rijden. Dan maar soms terug naar zijn 3 of 2 en met minder rook maar veel meer herrie (vooral de fan doet dan goed mee) de heuvel op. En verder natuurlijk al vaart proberen te maken voordat je de heuvel opgaat. Op de snelweg rond Spa lukte het me om met ruim 100 de heuvel af te stormen en dan haalde ik de top van de volgende heuvel met 75 ongeveer. Dat is iets beter dan een volle vrachtwagen en ongeveer net zo snel als een lege vrachtwagen.

20190802_150526 by M R, on Flickr
Ergens in the-middle-of-nowhere op de Hoge Venen

20190803_133721 by M R, on Flickr
Overnachten in het bos aan een beekje in de buurt van St. Hubert

Qua Suzuki ook wel wat nieuws; een eerste onderdelen run is gedaan met als gevolg aan volgeladen Volvo.
Een radiateur, setje koplampen, complete uitlaat, achterklep gasveer en plaatwerk voor de achterkant is inmiddels in huis!
Over opgeknapte velgen gesproken, ik denk dat nettere velgen die LT helemaal af zouden maken. En een logo in de grille zou ook fijn zijn, maar ik zie dat je die zelf donker hebt gemaakt dus daar zullen onze meningen wel over verschillen. winking smiley

Lijkt me een fijn tripje overigens, lekker de LT uitdagen op de hellingen zou mij in elk geval extra rijplezier geven.
Die nettere velgen (opknappen meer) staat nog steeds op het lijstje met dingen te doen. En nog wat andere kleine dingen. Zou het zeer zeker afmaken.

Het VW logo, en de zilveren rand eromheen, zijn inderdaad zwart gespoten. Die waren echt te slecht. Nu het bij de Suzuki goed gelukt is wil ik nog een keer hetzelfde doen bij de LT en het weer in zilver hebben. Overigens is dat het enige VW logo op de LT. Op achterkant, wielen en stuur staat er geen logo. Heel verschil met tegenwoordige VW's.

Het stoeien met de LT, vergeet ook het grote vlakliggende (onbekrachtigde) stuur en de zitpositie bovenop de vooras niet, is zeker erg vermakelijk. Veel op gevoel en gehoor (er is echt alleen het minimale aan metertjes en waarschuwinglampjes). Gehoor gaat "prima" met de motor vlak naast je onder een matig geÔsoleerde kap. Gelukkig is zo'n 6 in lijn best leuk om te horen. Bijzonder geluid wat ook niet gedempt is door een turbo.

Daar zit ook het nadeel een beetje; de LT is vermoeiend om te rijden. Het is het kiezen tussen snelweg achtig met veel herrie (en nog steeds maar 90km/h) of meer binnendoor met meer sturen en schakelen. Nu zwerven wij toch vooral dus veel binnendoor en geen plan. De vorige eigenaar ging er echter mee naar een camping in Portugal en ook eens naar Noorwegen. Daar lijkt me het niet de meest geschikte camper voor.
Van de Suzuki bezig geweest met de spatborden. Binnenzijde is roestvrij, behandled, nogmaal behandeld, randjes waar vuil kan blijven zitten vol met tectyl en daarna steenslag beschermer. En dat voor een auto die waarschijnlijk nooit meer in de winter gaat rijden. De buitenzijde zijn we druk aan het schuren en kleine plekjes met plamuur aan het bijwerken. Ook een klein beetje werk gehad aan het goed laten aansluiten op de rest van het plaatwerk.


Nog heel veel te schuren



Met de andere radiateur in huis en met alle boutjes bereikbaar nu de bumper eraf is dacht ik het maar even om te gaan wisselen. Op een wat onwillige bout van de accubak na ging dat allemaal wel prima eigenlijk. De koelvloeistof die eruit kwam was voor het meerdendeel nog iets blauw. Alleen het laatset beetje was meer als roestwater. Onder de radiateur was er wel wat roest te vinden. Niets ernstigs. Allemaal al weer behandeld. Meteen de hele ruimte behandeld met antiroest wax.

Ik had het (naar nu blijkt verstandige) idee om de vervangende radiateur even door te spoelen met water en even een nachtje te laten staan. Na twee minuten al zag ik wat water druppelen. Nee, dat is vast niets. Gewoon wat water van het vullen. Dus droog gemaakt en even blijven kijken. Nope... die is lek. De radiateur die ik net uit de Suzuki had gehaald is alleen lek als het systeem goed heet is. Gelukkig mag de vervangende radiateur worden geruild. Wel heb ik besloten mijn oude niet weg te doen maar voor reserve op te slaan.

Daar hangt het project nu even op. Ik ben weer even op reis maar daarna hoop ik de spatborden af te kunnen maken. Tegen die tijd hopelijk ook de radiateur gewisseld voor een die wel lekdicht is.

Iets anders; wij waren geinspireerd voor een SC100 door eentje hier in het dorp die al jaren rond reed. Zelfde kleur en uitvoering. Ineens was die auto alleen weg. Naar nu blijkt waren er schijnbaar wat mechanische problemen mee. Er waren heel veel gegadigden (wij hadden ook ooit al eens iets laten weten) maar de mensen waren het zo zat dat ze de auto voor nop aan de sloperij gegeven hebben. Die in Ingen. Gelukkig hadden ze daar door dat slopen iets te gortig was en zo is de Suzuki toch ergens in de handel gekomen. Is dus weer gered, weer gerepareerd en rijdt nu in de buurt van Grave rond. Schijnt eigendom te zijn van iemand bij NIMAG, de Suzuki importeur.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-08-2019 10:31 door Engineer2.
Mooi klusje, ik denk rond September wel klaar.....Jean vandaag de DE-32-30 tegen.........familielid????
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.