Engineer's klassieker/youngtimer vloot - 3-cil: 2006 CitroŽn C1 / 4-cil: 1997 Alfa Romeo 164 / 5-cil: 2003 Volvo XC70 / 6-cil: 1979 VW LT / 8-cil: 1988 Corvette - Lentekriebels

Gepost door Engineer2 
Ook mooi speelgoed zo'n oude Beta. Ik kom schijnbaar ook in andere kringen op het moment want allerlei versies Beta en Gamma waar ik geen weet van had kom ik tegenwoordig overal tegen. Zitten leuke auto's bij, sommige te koop.
Wat de beste man hierboven schetst over onderdelen heb ik wel heel erg mijn vraagtekens bij. Als ik hoor dat soms een dynamo steun al een probleem is...
Van de week even naar Berlijn geweest en morgen weer richting Basel. Vooral de laatste kwam slecht uit qua vliegverkeer dus het is met de Volvo. Blijft een geweldige auto voor de lange afstand. Met een koude nacht ook alweer de stand verwarming een keer geprogrammeerd. Die doet het ook geweldig. Rijdend achter een olie spuwende Audi (nee, echt waar) met zichtbare blauwe walm viel me op dat ik het niet rook. Ohja; er zit een luchtkwaliteit sensor op de recirculatie klep. Het lijkt erop dat die na al die jaren nog steeds werkt.

Wel heb ik op de heenweg naar Berlijn (zonnig en warm weer) een foutmelding gekregen van het ESP systeem. Wel een lage prioriteit want er kwam geen melding bij dat het systeem was uitgeschakeld. Uiteraard kom je na even rond zoeken op de fora tot de conclusie dat, buiten de zonneklep, elk onderdeel van de auto tot die melding zou kunnen leiden. nut smiley
Het lijkt er echter op dat de stuurhoek sensor het einde van zijn nuttige leven begint te bereiken. Aangezien die op infrarood werkt komt het probleem nadrukkelijker naar voren met warm en zonnig weer. En inderdaad nu het iets koeler en bewolkt is heb ik de melding niet meer gezien. Ik moet toch over niet al te lange tijd onderhoud met distributie inplannen dus dan kijken we weer verder.

Van Berlijn heb ik niets gezien (ik was er nog nooit geweest en ik moet er nu nog steeds eens heen om als toerist rond te lopen). Wel bij toeval met wat mensen gesproken die voor Volvo Cars gewerkt hebben in de tijd dat mijn auto daar ontwikkeld is. Altijd weer leuke weetjes. Op de Californische markt kreeg dit XC70 type een speciale coating op de radiateur die ozon afbreekt. En er zit een kleine elektronische "handshake" in de auto gebouwd die weet of er zo'n radiateur is ingebouwd of niet; en of die radiateur in de auto moet zitten of niet (is het wel of niet een California spec). Sinds die tijd staat dit systeem in verschillende wetgevingen wereldwijd beschreven.

Laatste highlight; de Citroen C1 heeft weer een verse APK. Zonder enige op of aanmerkingen. De monteurs waren er erg lovend over en het wagentje kreeg meer aandacht dan wanneer ik er met de Corvette kom. Het blijkt dat ze dagelijks meerdere van die C1's voorbij zien komen alleen zijn die allemaal ongewassen, vol met rotzooi binnen in en zitten ze onder de beschadigingen. Tja; dan is die van ons erg netjes ja.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-10-2018 14:20 door Engineer2.
Gefeliciteerd met de verse APK! Mooi om te horen hoe een schone, verzorgde auto wordt gewaardeerd zelfs al betreft het een C1. Verder jammer dat je niets van Berlijn hebt meegekregen, het is een erg leuke stad. Maar wat leuk om weer nieuwe dingen over je auto te leren. wie had gedacht dat er zelfs een california spec uitvoering bestond van de XC70 cool smiley
Geldt wellicht niet voor elke monteur, maar voor een monteur is ook 't prettiger om te werken in/op/aan een schone auto. Als ik de vuilnisbelt in sommige auto's zie, kan ik me er in iedere geval wel iets bij voorstellen. Vlot door de apk: altijd prettig.
Ik was ooit monteur.. lang geleden en niet lang. Zelf nooit zo'n probleem alhoewel ik me wel een auto kan herinneren waar het interieur volledig bedekt was met kattenharen. Echt alles. Ik ben niet allergisch voor katten maar ik heb al niezend en met tranende ogen de auto met moeite op de brug gereden. En dat ik het me nu weer herinner zegt iets over hoe erg het was big smile smiley Ik weet trouwens niet meer wat voor auto het was. Zeer waarschijnlijk een Opel, maar verder...?

Inmiddels weer terug uit Zwitserland. Mooi ritje. Door Duitsland heen naar Basel en dan nog een uur verder. Op de terugweg door de Vogezen, langs Nancy, Metz en Luxemburg. Het moge duidelijk zijn dat dit het Franstalige deel van Zwitserland was. Ooit woonden we in Luxemburg en konden we Frans enigszins verstaan en met spraak konden we ook eenvoudige dingen wel overbrengen. Nu gemerkt dat dit toch erg weggezakt is. De Franse douanier toen ik Zwitserland verliet was gelukkig bijzonder vriendelijk en sprak goed Engels. Hij wist trouwens goed alle verborgen bagage hoekjes van de kofferbak te vinden bij zijn controle. Maar voor 2019 toch maar weer proberen wat meer Frans te leren en opfrissen.

IMG_20181022_160336 by M R, on Flickr
IMG_20181024_162321 by M R, on Flickr
Het was mooi weer de meeste dagen in ieder geval. En de Alpen in de herfst had ik nog niet eerder gezien.

De foutcode die op de weg naar Berlijn zich liet zien heb ik trouwens niet meer gezien. Voor dit soort ritten is de XC70 natuurlijk geweldig. Wel komt nu de kilometerstand voor een distributieriem wissel in zicht.

Bij thuiskomst nog een foto ontvangen van de Nacht van Best. Met excuses van de organisatie dat hun vaste fotograaf helaas verhinderd was. Voor een "amateur" met simpele camera is het best een mooie foto geworden. Iets anoniem hooguit smiling smiley
IMG_20181025_173538 by M R, on Flickr

Nu is het alweer tijd om voor de winter voor te bereiden. De score aan rallyschildjes is dit jaar behoorlijk geweest. Na even reorganiseren is er echter ruimte voor nog een aantal meer.
IMG_20181013_124733 by M R, on Flickr

Door drukte evenementen moeten laten schieten dus de Alfa hoeft toch niet meer in actie te komen. Nu aan het leeg halen en dan volgende week ongeveer de stalling in tot aan in ieder geval Maart. De Corvette gaat na het weekend naar de schadehersteller voor eindelijk eens het targa dakje te laten spuiten (was bij aanschaf al beschadigd) en meteen ook de voorbumper (zeer waarschijnlijk heeft de garage er een kras opgemaakt en ze nemen dan ook de kosten op zich). Na het spuiten gaat ook deze de stalling in en zo kan de lak goed uitharden tot aan Maart.

Volgend jaar gaan we proberen weer veel klassieker events te bezoeken met een van de twee. De KNAC ritten zijn erg leuk en zullen we wel proberen. De Nacht van Best weer maar ook de Nacht van Weesp. Spettacolo Sportivo van de Alfa club natuurlijk weer en ook Corvette FAME. Seppe Classic Cars & Aeroplanes was ook een highlight die ik nog een keer wil bezoeken. En volgend jaar misschien met de Corvette naar de 24h du Le Mans. En Spa Italia wil ik ook nog eens naar toe. Zal wel weer een vol jaar worden.
Wow bedankt voor het delen van de geweldige foto's!! Wat een geweldig mooie museums heb je bezocht. thumbs up cool smiley

Gefeliciteerd met de (terechte) 1e prijs voor je mooie 164!
Graag gedaan Marc! En bedankt!

Nu is het echt winterstalling tijd. De Corvette gisteren opgehaald bij de spuiter. Ze hebben de kleur rood heel erg goed getroffen. Ik ben erg blij met mijn weer strakke voorbumper en kras vrij targadak. Vanochtend even snel een foto gemaakt met het ijs er nog op. Je kan in ieder geval zien dat de schades er niet meer zijn.
IMG_20181103_094440 by M R, on Flickr
IMG_20181103_094449 by M R, on Flickr

Meteen daarna Corvette en Alfa naar de stalling gereden. Ik had al volgetankt, banden opgepompt, etc. Die staan nu lekker droog en niet te koud. Alleen een beetje stoffig. Van de Corvette heb ik het dak losgehaald en in de auto gelegd en de hoes niet over de bumper getrokken. Zo kan de lak goed uitharden.
Todo's voor het voorjaar zijn er ook..
Corvette
  • Remklauw LV lijkt te blijven hangen
  • Ruitenwisser mechaniek heeft teveel speling
Alfa
  • Uitlaat lekt en katalysator rammelt
  • Er lijkt lucht te zitten in de koppeling hydrauliek - al sinds de restauratie

Verder alleen onderhoud, cosmetische dingen en wat afwerking.

EDIT: wel een beetje jammer dat Flickr gratis accounts gaat beperken tot 1000 foto's.. daar zit ik al bijna aan en ik gebruik het pas sinds begin van de zomer.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-11-2018 11:07 door Engineer2.
Over barre koude winter gesproken; ik ben weer eens in Zweden. Nu een andere hoek van het land.
Het is nog niet ijzig maar het is wel even wennen dat om 14:00 het al begint te schemeren en om 16:00 is het gewoon nacht.

Dit keer waren de ECO auto's in de aanbieding om te huren. Ik heb dus een Toyota Hybrid meegekregen. Een erg luxe C-HR om precies te zijn. Omstreden looks maar ik kan deze Toyota wel waarderen. Het rijden is ook behoorlijk volwassen en comfortabel. De Volvo's scoren beter qua stoelen natuurlijk maar verder niet verkeerd.
IMG_20181112_142152_resized_20181112_045702417 by M R, on Flickr
IMG_20181112_142128_resized_20181112_045704322 by M R, on Flickr
Netjes! Dat het weer snel voorjaar moge worden, al kun je nu wel mooi de standkachel gebruikendrinking smiley Chr vind ik niet veel aan, is hij in de kou ook nog zuinig?
De standkachel is al goed ingezet inderdaad. Stoelverwarming ook. Erg fijn.
Het is een prettigere auto dan ik had verwacht, die C-HR. Volgens de boordcomputer zit ik onder de 6l/100km. Das zeker niet slecht. Die Hybride doet echt wel wat, zelfs op de snelweg.

Vandaag iets voor 15:00 (net voor het donker dus) even een omweg genomen richting hotel. De Toyota was al aardig vies (alle auto's hebben dezelfde kleur zo vies zijn ze) maar na een paar kilometer over onverhard was het helemaal zo. Wel mooie omgeving.
IMG_20181114_145738_resized_20181114_052813178 by M R, on Flickr
IMG_20181114_145420 by M R, on Flickr
IMG_20181114_145441 by M R, on Flickr
Leuk artikel met mooie foto's! Alleen de vroege Corvettes waren toch ook geen muscle cars? Dat waren goedkope "huis-tuin-en-keuken"-auto's waar een V8 in werd gehangen, juist als alternatief voor dure sportwagens als de Corvette dacht ik.

Engineer2
[*] Ruitenwisser mechaniek heeft teveel speling

Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen. Ik heb er ook last van, je kan vrij eenvoudig de asjes vaster draaien maar echt heel tof wordt het niet.
Ja! Eindelijk is hij online! Het is een erg mooi stuk geworden en het stukje sturen in jouw Corvette ga ik ook niet meer vergeten. Op naar het volgende avontuur!?
Wouter82
Leuk artikel met mooie foto's! Alleen de vroege Corvettes waren toch ook geen muscle cars? Dat waren goedkope "huis-tuin-en-keuken"-auto's waar een V8 in werd gehangen, juist als alternatief voor dure sportwagens als de Corvette dacht ik.

Engineer2
[*] Ruitenwisser mechaniek heeft teveel speling

Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen. Ik heb er ook last van, je kan vrij eenvoudig de asjes vaster draaien maar echt heel tof wordt het niet.

Voor de C1 generatie is dat twijfelachtig; met zijn pick-up truck achteras en een ingekort Chevy personenauto chassis. Die worden nogal eens als muscle car benoemd. En zodoende zijn de vroegere Corvette's vaak wel benoemd als muscle car; onterecht misschien.
De C2 (en de C3 heeft dezelfde basis) was al een stapje richting sportwagen. De C4 was de eerste waarbij handling voorop stond. Lotus heeft zelfs meegewerkt aan het onderstel. Met de C4 begon ook de traditie dat de Corvette heel veel technology-first's kreeg; oftewel de eerste toepassing van nieuwe technologie. Veelal als eerste binnen GM maar ook heel vaak als eerste in de autoindustrie.

Ik las op autoblog iets over Magnetic Ride Control dat bij de C5 is toegepast. En zoals ze zelf al aanhaalden was dat jaren voordat Audi het ging gebruiken en riepen dat zij het uitgevonden hadden. Het is zelfs nog sterker want het systeem uit de C5 is vrijwel identiek aan het systeem van de C4.

Qua ruitenwissers; de armen zitten goed op de asjes (bij de Corvette is het een soort klemsysteem) al weer een tijdje maar de speling zit echt in het mechaniek. Ik denk aan een kogelkop die niet goed meer is.
Gewoon Dirk
Ja! Eindelijk is hij online! Het is een erg mooi stuk geworden en het stukje sturen in jouw Corvette ga ik ook niet meer vergeten. Op naar het volgende avontuur!?

Ja het was even wachten. En wat een mooie foto's zijn het geworden!

Gaan we nog eens een keer doen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-11-2018 08:52 door Engineer2.
Engineer2
Gewoon Dirk

Ja het was even wachten. En wat een mooie foto's zijn het geworden!
......
Gaan we nog eens een keer doen!

Dankjewel! Ik voelde me zwaar vereerd toen ik mijn foto gewoon op de homepage van cinecars zag. De foto met beide neuzen bij elkaar, waarop je de beide logo's twee keer ziet (zowel in de reflectie als "real time"winking smiley vind ik zelf een van de mooiere platen geworden, heel leuk dat jij die er ook uitgepikt hebt. thumbs up
Inmiddels ben je verstoten van de homepage; maar voor een heel speciaal eerbetoon: [www.cinecars.nl]
Het verhaal van Irv Gordon was me al langer bekend maar het blijft bijzonder. Het feit dat Zweedse auto's gebouwd zijn voor de eeuwigheid (of dat althans waren) is zo maar weer bevestigd. Dat de auto hem overleefd heeft is ook bijzonder.
video: [youtu.be]

Om eerlijk te zijn zat hier een bepaalde druk achter; in Zweden was al vanaf 1960 ongeveer een autoblad dat onderzoek deed naar o.a. roest. Zo weet ik uit de klassieke VW wereld dat een Kever of Transporter bedoeld voor de Zweedse markt de beste optie is om te kopen. Die auto's kregen een extra kwaliteit controle en een extra roestbescherming. Dat nadat VW hun verkopen in Zweden zagen zakken na een kritische beoordeling van dat autoblad.
Op dit moment is VW het best verkochte merk in Zweden. Volgens de Zweden zelf omdat je gedwongen bent regelmatig een nieuwe te kopen. Als je een Volvo (of vroeger een SAAB ) koopt dan kan je daar veel langer mee doorrijden.

Ironisch genoeg is dat voor een auto fabrikant natuurlijk ergens heel slecht. Een enkele ambassadeur die laat zien dat het een goede auto is is goed voor de verkopen. Irv werd dan ook regelmatig beloond door Volvo. Als alle auto's echter goed zijn verkoop je er dus ook minder. Ik vraag me dan ook af of de prestatie van Irv ooit nog verbeterd gaat worden. Dit was alleen mogelijk door de onzekerheid van de Zweden, die bij elke ontwerpkeuze besloten om maar aan de veilige kant te gaan zitten. Ik heb de hoop en deels ook al de ervaring dat mijn XC70 nog een aantal eigenschappen heeft van deze "onzekerheid" - ergens is het belachelijk dat zo'n auto de 3ton haalt, goed blijft rijden, niet al te gek onderhoud en reparatie nodig heeft en nog zo veel waarde blijft houden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-11-2018 10:33 door Engineer2.
Mooi verhaal en een ongelooflijke prestatie - van man ťn machine. De kwaliteit van de nieuwste Volvo's schijnt wel minder te zijn, o.a. vroegtijdige roest, al dan niet als gevolg van de Chinese overname en/of het meer inzetten op design en fancy gadgets. Maar Volvo is daar ook niet de enige in helaas.
Engineer2

Op dit moment is VW het best verkochte merk in Zweden. Volgens de Zweden zelf omdat je gedwongen bent regelmatig een nieuwe te kopen.

Dus hoe slechter de auto, hoe beter de verkoopcijfers? Dan zal een VW wel ontzettend lekker rijden, dat mensen het er voor over hebben om regelmatig een nieuwe te kopen.
P. Klieder
Engineer2

Op dit moment is VW het best verkochte merk in Zweden. Volgens de Zweden zelf omdat je gedwongen bent regelmatig een nieuwe te kopen.

Dus hoe slechter de auto, hoe beter de verkoopcijfers? Dan zal een VW wel ontzettend lekker rijden, dat mensen het er voor over hebben om regelmatig een nieuwe te kopen.

Niet te serieus nemen. Uiteraard is de opmerking van de Zweden wat typisch. Het is wel een leuke illustratie van het probleem dat Volvo en SAAB vroeger te lang meegingen wat ze daadwerkelijk verkopen heeft gekost. Inmiddels zijn vrijwel alle merken wel in staat om zowel te voorkomen dat een auto te vroeg problemen veroorzaakt maar tegelijkertijd dat een auto niet te lang meegaat. Zoals ik al aangaf; een benzine auto hoort gewoon redelijk op te zijn met 3 ton. Die 3 ton is vooral een ontwerpeis die bepaald is door hoeveel kilometer men gemiddeld maakt per jaar en per hoeveel jaar het nodig is om weer een nieuwe auto te kunnen verkopen als vervanger om winst te kunnen blijven maken. Dat er er een aantal exemplaren dat goed halen is geen punt maar als het merendeel dat haalt (zonder dat je goed aan onderdelen geld kan verdienen) is de auto over-designed.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-11-2018 19:27 door Engineer2.
Met de auto's in de winterstalling is het wat rustiger op dat vlak. Op werk vlak nog even een eindsprintje gedaan om alle klanten tevreden te stellen met de afronding van 2018. Een van de projecten is een soort kruisbestuiving tussen vrachtwagens en een groot visserij schip. En dat was dit jaar nog lang niet het meest exotische voertuig wat ik er als klant bij kreeg big smile smiley Maar wederom was het thema weer weinig aan voertuigen echt voor de Europese markt. Als het al op de EU markt komt is dat voor "erbij" maar niet de primaire markt.

Ik was deze maand kort even in Polen (Wroclaw) en ben uit eten geweest in Tsjechie (Krnov, op de Poolse grens). En dan moet je natuurlijk ook even de kerstmarkten zien.

Wroclaw
IMG_20181203_170611 by M R, on Flickr
IMG_20181203_165450 by M R, on Flickr
IMG_20181203_170501 by M R, on Flickr

De Hollands (Amsterdams) aandoende gevels vielen erg op. Maar ook een aantal voormalig warenhuizen in Art-Deco die tijdens de oorlog en het communisme bewaard zijn gebleven. Erg fraai.

Krnov
IMG_20181204_180734 by M R, on Flickr
IMG_20181204_180745(1) by M R, on Flickr

Over art-deco gesproken; het restaurent in Krnov (ook zo bewaard gebleven) leek in sommige dingen wel een kopie van de Auburn-Cord-Duesenberg showroom in Indiana waar ik een aantal maanden geleden was. Mooi tijdsbeeld.
IMG_20181204_182239 by M R, on Flickr
IMG_20181204_182258 by M R, on Flickr
SAM_5208 by M R, on Flickr
In de omgeving rondom huis zijn er op het moment veel wegafsluitingen. Dat betekent omrijden via de sluiproutes door het veld. Nadat ik merkte dat ondanks de 4x4 het tractie controle lampje ook even aanging als ik weer een stukje door de berm moest (vrachtwagen als tegenligger) was het wel duidelijk dat alles goed modderig was. Zo ook de Volvo zelf.
IMG_20181218_162203 by M R, on Flickr
IMG_20181219_132647 by M R, on Flickr
Nouja; daarom zijn we toen hierop uitgekomen. Ideale auto voor dit soort omstandigheden.

Iets minder is dat het airbag lampje van de C1 is begonnen met knipperen. Onze uitvoering heeft geen side airbags en dus geen connectoren onder de stoelen. Even accu los hielp ook niet. Dat wordt toch binnenkort eens uitlezen...
IMG_20181219_133116 by M R, on Flickr
Het is een EOBD auto maar helaas zitten de airbags nooit op het EOBD. Toch maar eens kijken wie PSA of Toyota appratuur heeft.
IMG_20190104_162936_bewerkt by M R, on Flickr
2019! En dan meteen maar een ronde auto's wassen. De Volvo en C1 gaan in de winter gewoon in de wasstraat.

Volgende week gaat de Volvo voor groot onderhoud en distributie. Met 15 jaar en 315.000km gaat pas riem nummer 3 erop! Toch mooi die lange termijnen van Volvo. En daarbij een (naar ik vermoed) klein gaatje in de middendemper wordt gefixt.
En.... ik zal een van de allereerste klanten zijn bij Classic Paradise. Een nieuw autobedrijf voor Old- en Youngtimers opgericht door twee EMW leden. De hefbrug is net pas geplaatst bij ze en de meer dan 1800kg zware Volvo is gelijk een goede test big smile smiley En het is natuurlijk meteen een van de allerjongste auto's die ze in hun klantenbestand zullen opnemen. Ik had het met ze over wat klusjes voor de Corvette en ik gun ze wel alvast wat winterinkomsten met iets wat ik toch al zou gaan uitbesteden.
Werkpaarden en luxepaarden... de werkpaarden worden voor een groot deel van de winter niet gewassen maar als het moet gewoon in de wasstraat. De vorige eigenaren deden dat duidelijk ook big smile smiley
En toen was het tijd voor de eerste grote onderhoudsklus aan de Volvo. Sinds de aanschaf tenminste.
Groot onderhoud, distributieriem en waterpomp waren aan de beurt. De weken voor ik de Volvo wegbracht kwamen daar nog een serie kapotte lampen bij en een lekje in de uitlaat.

Zoals boven al aangehaald had ik zelf geen zin in de klus maar gunde ik het vers opgerichte bedrijf Classic Paradise het werk. Een beetje ondersteuning aan mensen die het aandurven zo een bedrijf te starten. Bij toeval bleek ik de allereerste klant te zijn bij ze. Klant 001 en Factuur 001. Ik voel me haast vereerd big smile smiley

De remblokken achter bleken versleten en de middendemper bleek de oorzaak van de lekke uitlaat. In plaats van lassen toch gekozen voor een nieuwe middendemper om niet over 6 maanden weer een lek te hebben. En een irritante rammel werd eenvoudig door ze opgelost; een stuk van de uitlaat klapte soms tegen de reservewiel bak. Als resultaat een weer als nieuw rijdende Volvo. Niet gek voor een auto die nu 16 jaar wordt en 312.000km gereden heeft.
02_Volvo_XC70_M by M R, on Flickr

De vervangen distributieriem bleek al haarscheuren te vertonen. En ook de waterpomp had al iets speling. Zoveel rek zit er dus ook weer niet op die Volvo termijnen. En met dubbele nokkenasverstellers is de 5-cilinder best gevoelig voor de distributieriem.
01_Volvo_XC70_M by M R, on Flickr

Ondertussen zijn de plannen voor 2019 vorm aan het aannemen. Het wordt een druk seizoen!

Eerst voor de Alfa 164:
Technisch is eigenlijk alleen de uitlaat een punt. DIe kan nog best (weer) dichtgesmeerd worden maar ook gezien de rammels die erin zitten wil ik gewooon vanaf het (af fabriek RVS spaghetti) spruitstuk een hele nieuwe uitlaatlijn. Maar ik wil geen brulpijp en als het dan RVS zou moeten worden dan zoveel mogelijk met origineel geluid. Het is voor mij de perfecte mengeling van sportief en klasse. De 164 is immers een heel stijlvolle Italiaanse auto. Na wat zoekwerk (en een keer een offerte van meer dan 2000 Euro) kon ik een OEM imitatie van de katalysator kopen via Ebay uit Engeland. Een aantal spannende dagen zonder terugmelding volgde totdat er ineens een katalysator werd afgeleverd. Voor de andere uitlaatdelen zit ik op het moment op hetzelfde; ze zijn besteld (voornamelijk in Duitsland), inmiddels is de creditcard reservering omgezet naar een geind, en hopelijk duiken ze binnenkort op.
Dat is een deel de lol en deel de frustratie; de verschillende 164 modellen zijn best verschillend van elkaar en onderdelen (ook imitatie) zijn zo goed als op. De standaard onderdelen websites hebben hooguit nog remblokken voor een 164. Ik heb achteraf veel geluk gehad met het moment dat ik de restauratie deed. Ik heb rondom originele nieuwe schokdempers kunnen bestellen en ik heb nu van iemand gehoord die al 6 maanden aan het zoeken is.

Met een beetje geluk komt er dus een nieuwe uitlaat onder. Verder heb ik een berg aan klein spul verzameld voor interieur en exterieur. Sommige vervangen onderdelen die ik toch alsnog wil vervangen maar waar ik ten tijde van de restauratie geen betere van had. Andere zijn onderdelen die ik nog niet geplaatst had. Veel afwerk lijstjes, rubber dopjes en dat soort spul.

Verder staat 2019 voor de 164 in het teken van rijden. Ik heb met de 164 ingeschreven in de Youngtimer klasse van de Nacht van Weesp. De Dag van Weesp zullen we ook gaan rijden maar dat wordt misschien ook wel de Corvette. En zo zijn er nog een aantal ritten waaraan ik ga proberen mee te doen met mijn 164. Youngtimer event en dergelijke proberen we ook te doen of misschien wel met zowel Corvette als Alfa. En uiteraard is er weer het Spettacolo Sportivo Alfa Romeo (dit jaar weer op Zandvoort) waar ik het hele weekend bij zal zijn.

maar ook plannen voor de Corvette
Voor de Corvette zit er zeer waarschijnlijk een trip naar de 24h van Le Mans in het programma. Samen met een aantal Nederlandse, Engelse en Amerikaanse Corvette fanaten. Als uitvalbasis is er een prachtige Franse boerderij / B&B vlakbij Le Mans gekozen. Voorafgaand aan het weekend zal mijn Corvette wederom een NCRS Flight keuring ondergaan. Alleen dit keer door de Engelsen/Amerikanen. Dat betekent dat ze alle details gaan bekijken van mijn Corvette in hoeverre het origineel is, in goede staat en of er wel gebruikssporen aanwezig zijn. Te mooi gerestaureerd of niet ermee rijden zijn strafpunten. Ik heb al een 2nd FLight en hoop een Top Flight te gaan halen. Aangezien de gereden miles naar Le Mans toe bonus punten opleveren maak ik wat meer kans.
Het klinkt trouwens erg extreem en of je al geen kans meer maakt als je er een verkeerd schroefje in hebt zitten. Ik heb het veel milder ervaren en ook de beoordeling valt wel mee. Ik heb immers totaal verschillende wielen, banden, accu en complete uitlaat. Daarnaast is in de 200.000 miles van mijn Corvette ook weleens wat vervangen. En dat levert wel wat strafpunten op maar niet extreem veel. Wat me de vorige keer de Top FLight gekost heeft was de staat van sommige onderdelen en het feit dat veel elektronische functies het niet deden.

Na de keuring dag (waar ik ondertussen andere Corvette's zal gaan keuren) rijden we o.a. mee met de Parade des Pilotes dwars door de binnenstad van Le Mans en gaan we uiteraard genieten van de race. Er schijnt een speciale VIP box en VIP parking te zijn van het Corvette team waar iedereen die met een Corvette komt toegang toe heeft. Ook wel grappig.

Technisch moet er wel wat gedaan worden aan de Corvette. Tijdens het in de stalling zetten merkte ik dat de rem LV niet goed aanvoelde. Verder was bij de herfstrit naar de Eifel het duidelijk geworden dat er speling op het ruitenwissermechaniek ontstaan was. Het elektrisch passagiers raam doet ook ineens niets meer. En verder zijn er wat normale onderhouds puntjes. Ik heb ook een lijstje gemaakt met punten van de vorige NCRS keuring en wat makkelijk te fixen is zal ik dan ook aanpakken. Zo had ik de vorige keer de elektrische antenne niet in de auto zitten want daar ben ik (nog steeds) de mast van aan het vervangen. Die klus moet nu maar eens afgemaakt worden.

De Corvette zal vrijwel direct uit de stalling ook naar Classic Paradise gaan en ze denken nu al goed mee hoe we de auto voor zowel de trip als de keuring eenvoudig en voor leuke kosten goed kunnen krijgen.
Zo dan, mooie eer om de eerste te mogen zijn. Blijf je nu als klant in het systeem staan als nummer 001 of krijg je volgende keer nummer zoveel?
Mooie plannen ook voor de 164 en Corvette, doet me er meteen aan denken dat ik ook de agenda eens moet gaan vullen, vooralsnog staan alleen Youngtimer Festival en Retro Rides Weekender bij mij op de agenda.
Onderdelen vinden is altijd een uitdaging, ook wel weer leuk. Ik heb een hele tijd voor een radio bezichtigjng, aansluitmateriaal was achteraf duurder dan de unit zelf.

De antenne is bij ons ook niet werkend, weet niet of het een aansluiting is of de unit zelf. Uit elkaar halen en binnenwerk vervangen is een leuke klus.

Waar zit de paradise classic garage?
Bij mijn antenne was de kunststof binnenkabel gebroken. Motor deed het dus wel maar antenne bewoog nauwelijks. En GM zou GM niet zijn als er niet verschillende antenne constructies zijn gebruikt over de modeljaren. Maar voor alle is er een revisie set te koop.

[www.classicparadise.nl]
Zitten in Nederhemert, vlakbij Zaltbommel.
Paar leuke foto's van de Alfa club nieuwjaarsreceptie
20190113_155625 by M R, on Flickr
20190113_155702 by M R, on Flickr
20190113_155220 by M R, on Flickr
20190113_155138 by M R, on Flickr

20190113_155158 by M R, on Flickr
20190113_155414 by M R, on Flickr
20190113_155400 by M R, on Flickr
Een Maserati als winter auto... ook geen straf. Er staat nog een Jaguar tussen verstopt ook

20190113_154930 by M R, on Flickr
Een vroege 166 - steeds mooier

20190113_155038 by M R, on Flickr
Parelmoer lak (origineel maar maar zelden geleverd) op deze 147 GTA

20190113_155112 by M R, on Flickr
20190113_155118 by M R, on Flickr
De 156 in zijn speciale introductiekleur

20190113_155301 by M R, on Flickr
En een erg mooie 155 van een kennis
Het blijft een bijzonder merk. Een prachtige mix tussen sportiviteit en geschikt voor dagelijks gebruik als zaken/gezinsauto. En sportiviteit met comfort en elegantie. Geen knalhard afgeverde en zwaar bespoilerde bak.

En vandaag goed nieuws voor mijn Alfa; ik heb nu een complete uitlaat bij elkaar.
20190116_135957 by M R, on Flickr
Ik heb zelfs pakkingen en montage materiaal kunnen vinden. Alleen de ophangrubbers waren echt nergens meer leverbaar dus ik heb op de gok maar wat andere rubbers besteld van een FIAT. Die lijken qua formaat en vorm er aardig op. Dus in Maart kan er weer een verse uitlaat onder.

Overigens ben ik bijna bij de 10 jaar bezit van de 164. In die 10 jaar zo te zien net aan 30.000km gereden ermee. En vooral heel veel jaren geschorst geweest. Toch handig die NAP rapporten van de RDW.

Kentekenhouders Periode
Natuurlijk persoon 06-04-2009 t/m heden

Datum Tellerstand
20-08-2018 202.987 km
02-05-2017 198.272 km
14-12-2010 189.679 km
28-08-2009 173.468 km
30-01-2007 159.857 km
28-11-2003 120.949 km
18-11-2002 103.443 km
02-11-2001 98.731 km
13-12-2000 88.449 km
17-06-1999 56.300 km
10-12-1998 50.054 km
01-10-1998 43.822 km
27-01-1998 19.858 km
19-06-1997 1 km

Omschrijving status Periode
Kenteken geschorst 03-11-2018 t/m 03-11-2019
Kenteken geschorst 28-10-2017 t/m 03-07-2018
Kenteken geschorst 31-01-2016 t/m 28-02-2017
Kenteken geschorst 08-02-2015 t/m 31-01-2016
Kenteken geschorst 16-02-2014 t/m 08-02-2015
Kenteken geschorst 30-01-2013 t/m 16-02-2014
Kenteken geschorst 28-02-2012 t/m 30-01-2013
Kenteken geschorst 27-09-2010 t/m 08-12-2010
Kenteken geschorst 17-03-2009 t/m 06-04-2009

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-01-2019 13:47 door Engineer2.
Voor mijn eigen bedrijf was ik bezig met afsluiten van 2018 en een planning voor 2019. Nog maar even een rondje wat de te verwachten inkomsten zijn maar ook welke investeringen er handig zijn om te doen. Veel investeringen heb ik toch al niet; vooral laptop en smartphone. Maar ik ben ook relatief veel onderweg; per trein, vliegtuig en huurauto maar ook met de eigen auto. Zou een elektrische auto dan niet eens wat zijn? Er zijn nog wat subsidie potjes dit jaar die en klein extra zetje geven.

En zo ben ik me voorzichtig aan het orienteren op het moment. Zakelijke aanschaf of operationele lease. In principe voor 5 jaar met 20.000km per jaar. Als actieradius wil je natuurlijk heel veel hebben maar ik ben zuiver gaan uitrekenen wat ik nodig zou hebben.

Ik heb zitten rekenen met thuisladen + eventueel FastNed. Ik zal nog best weleens op plaatsen komen waar ik niet kan laden en als ik onderweg moet laden wil ik niet eerst een of ander sportpark of gemeentehuis moeten gaan zoeken. Gewoon snelladen aan de snelweg zonder gedoe.
  • Eindhoven (airport of in de stad) - grofweg 160km retour voor mij
  • Schiphol - ook retour ongeveer 160km (al ga ik meestal met de trein en je kan de auto aan de lader laten staan daar)
  • Aachen en omgeving - circa 360km retour
  • Circuit Zandvoort (niet dat ik er vaak met de EV zou komen) - ca 200km retour
  • Circuit Assen - ca 380km retour
Met de routeplanner van FastNed kan je een actieradius instellen en zo kijken of je verschillende bestemmingen kan halen en/of je bij een van de Fastned stations moet bijladen. Zo heb ik ook bestemmingen als Berlijn, Luxemburg, Basel, Keulen, Dusseldorf die ik weleens met de auto rij maar dan zie je al snel dat dit waarschijnlijk best mogelijk is maar niet op het gemak van even langs de snelweg bij een FastNed stoppen. Nu gaat dat voor mij geen probleem zijn want ik zou waarschijnlijk de Volvo aanhouden voor dat soort lange ritten.
Zo kan je dus een beetje spelen wat een acceptabele actieradius is. We gaan voor het gemak dus zeg vertrekken met volle accu, max 1x opladen op heenweg, max 1x opladen op terugweg en bij thuiskomst pas weer aan de lader. Ik kwam zo uit dat een actieradius met 150 a 180km te doen is. Maar... ik zou geen consessies doen aan het gebruik van de verwarming of de airco. Natuurlijk warm/koel je van tevoren op aan de laadpaal en in de winter maak je zoveel mogelijk gebruik van stoelverwarming etc. Maar het moet wel comfortabel blijven. Nu is een handige vergelijk website genaamd ev-database. En daarin geven ze bijvoorbeeld waarden voor winter-snelweg. Dat betreft nog steeds niet het gebruik bij constant 130 rijden maar dat doe ik toch al niet zo vaak. Met tussen de 100 en 110 rijden zie je bijvoorbeeld dat veel auto's bij winter-snelweg een actieradius hebben onder de 200km. Als het maar blijft boven 150km is dat voor mij al prima. Als je dan in de (niet al te hete) zomer minder aan de snellader hoeft is dat mooi meegenomen.

Dan de auto's: Ik heb geen oneindig budget maar ik wil wel een comfortabele zakenauto met wat ruimte voor bagage. Verder is adaptive cruise control een must. Bij mij kwamen de volgende auto's in beeld met genoeg winter-snelweg range.
  • BMW i3 - 120Ah - vanwege comfort niet de S
  • Nissan Leaf - 40kWh of de komende 62kWh
  • Hyundai Ioniq
  • Hyundai Kona 64kWh (of het Kia broertje)

De Ioniq heeft de kleinste batterij maar is behoorlijk energie zuinig. Maar het sprak me niet aan c.q. deed erg goedkoop aan. De BMW i3 is zo-zo qua range en doet niet alleen duur aan maar is het ook. En daarbij is het wat sportief qua rijden (het is wel een BMW) wat ik niet echt zoek. De Kona heeft best even nodig om op te laden en ik hoef niet perse een SUV. De Leaf is vooralsnog mijn favoriet.

Vandaag maar eens bij Nissan binnengelopen om een Leaf in het echt te bekijken. De verkopers wisten duidelijk veel van elektrisch rijden en alle financien eromheen. En daarbij waren ze eerlijk over wat de Leaf wel of niet kan. Ook hebik er een stukje met een Leaf kunnen rijden (de 40kWh). En anders dan een Zoe waar ik eens mee op pad was voelt de Leaf echt heel erg als een normale auto. Stil natuurlijk en ook best krachtig. In de ECO stand is het al meer als een normale auto want die hebben toch altijd wat vertraging op het gaspedaal. Met het E-pedal (en sterk afremmen op gas los) ingeschakeld is het wel even anders maar daar ben je echt heel snel aan gewend. De ProPilot (de Nissan versie van Tesla Autopilot) werkt ook erg goed. Heel weinig verschil met de Tesla Autopilot wat ik een keer als passagier heb ervaren. Maar in alles is het minder een gimmick en ben ik meer geneigd de Leaf te vergelijken met de V40 die ik ooit als leaseauto had. Ongeveer zelfde mate van comfort (iets minder in de stoelen maar meer in het onderstel voor de Leaf) en praktische bruikbaarheid.

En nu moet het idee langzaam gaan rijpen. Ik neig sterk naar de Leaf maar:
  • Wordt het operational lease of zakelijk aanschaffen? Lijkt qua kosten niet heel veel verschil te zijn.
  • Het is geen doel op zich; maar ik wil toch eens gaan uitrekenen wat ik kan besparen als ik minder met de Volvo zakelijk rij en verder ook veel prive met de EV zou gaan doen
  • Zou het een 40kWh of een 62kWh versie moeten zijn? Met een 40 zou ik me kunnen redden qua radius, die laadt sneller op (ook belangrijk want thuis kan ik voorlopig max 1-fase 16A laden) en is 5 a 6000 goedkoper (of bijna 100 goedkoper p/m in lease)
  • De 40kWh versie heeft last van oplopende laadtijden bij meerdere snellaadsessies (zal bij mij zelden voorkomen) en de 62kWh zou daar minder last van hebben. De 62kWh zou in principe 100kW laden aankunnen maar FastNed biedt toch max 50kWh aan (Chademo).
  • Een 60kWh geeft wel een ruimere marge; voor het geval je eens wat verder weg moet of plots wegmoet terwijl de accu nog niet vol is
  • Zou ik ook nog eens naar de Kona moeten gaan kijken? Levertijden van de Kona zijn gigantisch. Nissan kan op het moment een 40kWh versie leveren met 6 a 7 weken of 2 weken als het voorraad is.

Wie denkt er mee of heeft iets bij te dragen?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2019 15:09 door Engineer2.
Forummer Astra F rijdt met een Leaf en de actieradius schijnt erg tegen te vallen.
Ik vind de Ioniq erg aanspreken. Binnenkort zijn er vast wat voorraad exemplaren in de aanbieding als de versie met grotere accu komt. Zo'n Ioniq laadt ook best snel op.
En komt ie echt in de plaats van een andere auto? Anders zou je nog een ZOE of e-up! kunnen overwegen en hou je een andere auto voor de langere ritten.
Verder vind ik de Niro ook leuk, lijkt me een topper. Maar ook lange levertijden.

[www.youtube.com]
Voor reviews van elektrische auto's, onder andere de Leaf is uitvoerig getest.

[gathering.tweakers.net]
Veel topics over de verschillende auto's en over opladen/laadpassen.
Engineer2
De Ioniq heeft de kleinste batterij maar is behoorlijk energie zuinig. Maar het sprak me niet aan c.q. deed erg goedkoop aan.
Deze is net gefacelift en heeft een nieuw dashboard. Misschien dat de algehele kwaliteitsbeleving ook beter is geworden?
Barri
Forummer Astra F rijdt met een Leaf en de actieradius schijnt erg tegen te vallen.
Ik vind de Ioniq erg aanspreken. Binnenkort zijn er vast wat voorraad exemplaren in de aanbieding als de versie met grotere accu komt. Zo'n Ioniq laadt ook best snel op.
En komt ie echt in de plaats van een andere auto? Anders zou je nog een ZOE of e-up! kunnen overwegen en hou je een andere auto voor de langere ritten.
Verder vind ik de Niro ook leuk, lijkt me een topper. Maar ook lange levertijden.

Ik heb inderdaad hier en daar wat gezien van Astra F en zijn Leaf. En ik kan niet verklaren waarom hij zo ver afwijkt. Uit eigen kring en wat er op een Nissan Electric forum voorbij komt is 160km of minder aan actieradius echt wel de ondergrens. Enkel met constant 130 rijden in de winter kun je het sneller leegkrijgen.

Het is voor in ieder geval de kilometers in Nederland en net daarbuiten de bedoeling daar elektrisch voor te gaan rijden. Een Zoe is mij teveel stadsauto qua comfort. En daarbij geen adaptive cruise control; iets wat ik wel als minimale eis stel. We gaan wel voor een waardige zakenauto.
Ik had even gemist dat de Ioniq met een grotere accu komt. Nog maar eens naar kijken. De huidige Ioniq zit voor winter-snelweg op slechts 130km en dat wordt toch al aardig beperkt. Dat is soms gewoon een extra keer laden.
Durashift
Heb je de Ampera-E overwogen?

Nog niet echt. Hoge prijzen en lange levertijden hielden me een beetje tegen. Ik zal het nog wel toevoegen in het vergelijk.
Carfanatic

[www.youtube.com]
Voor reviews van elektrische auto's, onder andere de Leaf is uitvoerig getest.

[gathering.tweakers.net]
Veel topics over de verschillende auto's en over opladen/laadpassen.

Bedankt! Ik duik hier nog even in.
Wouter82
Engineer2
De Ioniq heeft de kleinste batterij maar is behoorlijk energie zuinig. Maar het sprak me niet aan c.q. deed erg goedkoop aan.
Deze is net gefacelift en heeft een nieuw dashboard. Misschien dat de algehele kwaliteitsbeleving ook beter is geworden?

Ik had dit even gemist en ook het feit dat er nu een grotere accu leverbaar wordt. Een 2e blik waard.
Afgelopen wintersport vakantie op de snelweg een tijdje in de buurt van een Hyundai Kona EV gereden. Dit smoelde toch wel goed moet ik zeggen. Even later ook weer tegengekomen op de parkeerplaats en toen zei de Duitser dat hij een actieradius van rond de 400 km had. Weet niet of hij dit in het algemeen bedoeld of in de winter.
Bedankt allemaal al voor de input!

Even een overzicht.

Afvallers
  • Renault Zoe - geen adaptive cruise control - mijn verwende ik ervaar het als een stap terug in comfort (NB: alles kleiner dan de Zoe valt daarmee ook af)
  • VW E-Golf - snelweg/winter range is (ruim) onder de 150km - in "verbruiksmonitor" is de range maar 190km - snelladen is langzaam (maar 220km bereik erbij per uur)
  • Hyundai Ioniq electric (28kWh) - snelweg/winter range is (ruim) onder de 150km - in "verbruiksmonitor" is de range maar 195km

Van de afvallers is de Ioniq 28kWh wel de betere keuze. Overigens gebruikt Hyundai als enige de bruikbare hoeveelheid kWh in de marketing. Bij de concurenten is de gehele accu grootte aangegeven inclusief dat deel wat vanwege veiligheid als marge gebruikt wordt. Li-Ion accu's mag je namelijk niet helemaal leeg maken.
Die E-Golf moet echt snel vervangen gaan worden. Qua comfort is de E-Golf wel erg goed hoor ik hier en daar. Noblesse oblige natuurlijk.

BMW i3 120Ah
  • snelweg/winter range is genoeg met 165km - "verbruiksmonitor" geeft een range van 235km - WLTP is 310km
  • Bijna 20 uur laden op stopcontact - 12 uur laden op 1-fase 16A thuislaadpaal - snelladen is 240km bereik erbij in een uur
  • Prijs (incl BTW) in configuratie zoals ik het zou willen (vergelijkbaar met de andere) Euro 52.846,- incl rijklaar maken

Opel Ampera-e Ik ben nog steeds geneigd Bolt te zeggen
  • snelweg/winter range is ruim genoeg met 240km - "verbruiksmonitor" geeft een range van 345km - WLTP is 380km
  • Bijna 30 uur laden op stopcontact - bijna 19 uur laden op 1-fase 16A thuislaadpaal - snelladen is 230km bereik erbij in een uur
  • Prijs (incl BTW) in configuratie zoals ik het zou willen (vergelijkbaar met de andere) Euro 52.298,- incl rijklaar maken
  • Zeer lange levertijd

Nissan Leaf (40kWh)
  • snelweg/winter range is genoeg met 160km - "verbruiksmonitor" geeft een range van 230km - WLTP is 270km
  • Bijna 20 uur laden op stopcontact - ruim 12 uur laden op 1-fase 16A thuislaadpaal - snelladen is 240km bereik erbij in een uur (maar meerdere keren achter elkaar snelladen kan een temperatuur begrenzing triggeren en dan wordt er langzamer geladen - eerst grofweg factor 1.5 meer tijd, maar kan op een gegeven moment zelfs factor 4 worden)
  • Prijs (incl BTW) in configuratie zoals ik het zou willen (vergelijkbaar met de andere) Euro 41.218,- (incl rijklaar maken?)
  • Zeer korte levertijd

Nissan Leaf e+ (62kWh)
  • snelweg/winter geschatte range is ruim genoeg met 255km - "verbruiksmonitor" geeft een geschatte range van 355km - WLTP is waarschijnlijk 385km
  • Bijna 31 uur laden op stopcontact - ruim 19 uur laden op 1-fase 16A thuislaadpaal - snelladen is 370km bereik erbij in een uur (maar in Europa is dat nog niet mogelijk door de Chademo laadpalen. Uitgaan van 240km per uur range erbij)
  • Prijs (incl BTW) in configuratie zoals ik het zou willen (vergelijkbaar met de andere) tussen de Euro 47.000,- en Euro 49.000,- (excact dezelfde versie zou iets meer dan 5500 Euro extra kosten als 62kWh werd me verteld)

Hyundai Ioniq electric - verwachte update September
    Dit is even rekenen aangezien er nog weinig gegevens bekend zijn. De accu gaat van 28kWh naar 38kWh. De NEDC gaat van 280km range naar 378km range. Hoop onbekenden maar zeg dat de range 25% meer wordt. Op de NEDC is het wel meer dan 25% maar die is nogal in het voordeel van stadsgebruik.
  • snelweg/winter geschatte range van 135km naar 165km (zou genoeg zijn) - "verbruiksmonitor" van 195km naar 240km
  • Qua stopcontact en 1-fase 16A thuisladen neem ik de Kona 39kWh even als basis - 20 uur stopcontact - ruim 12 uur 16A - snelladen is 210km range erbij per uur
  • Prijs (incl BTW) in configuratie zoals ik het zou willen (op basis van de huidig leverbare) Euro 40.564,- (en reken daar maar rustig 15% bovenop voor de update versie)
  • De facelift van de Ioniq die de andere versies wel kregen gaat trouwens (waarschijnlijk) niet komen op de electric
  • Voorlopig nog niet leverbaar

Hyunday Kona 64kWh De Kia versie is circa 2000 duurder en heeft een iets kleinere range
  • snelweg/winter range is ruim genoeg met 280km - "verbruiksmonitor" geeft een range van 400km - WLTP is 449km
  • Bijna 33 uur laden op stopcontact - ruim 20 uur laden op 1-fase 16A thuislaadpaal - snelladen is 370km bereik erbij in een uur (maar in de winter maar 240km per uur erbij)
  • Prijs (incl BTW) in configuratie zoals ik het zou willen (vergelijkbaar met de andere) Euro 46.659,- incl rijklaar maken
  • Zeer lange levertijd

Hyunday Kona 39kWh De Kia versie is circa 2000 duurder en heeft een iets kleinere range
  • snelweg/winter range is genoeg met 175km - "verbruiksmonitor" geeft een range van 250km - WLTP is 289km
  • Bijna 20 uur laden op stopcontact - ruim 12 uur laden op 1-fase 16A thuislaadpaal - snelladen is 210 km bereik erbij in een uur
  • Prijs (incl BTW) in configuratie zoals ik het zou willen (vergelijkbaar met de andere) Euro 42.000,- (geschat)
  • Voorlopig nog niet leverbaar

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-01-2019 19:40 door Engineer2.
Nissan en Hyundai lijken top auto's in de verkoop te hebben - veel range, de juiste opties, goed snelladen en voor niet al teveel geld. Als Hyundai zijn leveringsproblemen zou oplossen zou het weleens de koppositie van Nissan kunnen overnemen.
Ik was even druk met iets anders; allerlei discussies en uitwisseling van ervaringen op het vlak van autonome auto's en hoe het systeem informatie moet leveren aan de inzittenden. Vooral het in- en uitschakelen van autonoom rijden (overdracht van bestuurder aan auto en omgekeerd) is een thema. Een aantal eerste stappen komen al snel en een aantal autofabrikanten lieten video's zien van proefpersonen in die situatie. Mooie samenwerking ook tuseen designers, materiaal ontwikkelaars, beeldscherm ontwikkelaars, HMI experts, wetenschappers en veiligheidsexperts. Ik val nog het meest onder de laatste categorie. Frank Rinderknecht van Rinspeed was er ook (vaak op dit soort events) met zijn visies die ruim 10 a 20 jaar in de toekomst kijken. Leuke man om af en toe een discussie mee te voeren.

[www.rinspeed.eu]

Even gespiekt wat de prijs doet voor een Model 3 - zit niet eens zoveel boven de Ampera-e of de i3. Als er ooit nog de meer basis versie Model 3 op de markt komt zal die direct concureren met die 2. Maar het is mij toch al te duur. Toevallig gisteren met wat mensen van J.D. Power gesproken; uit hun onderzoeken spreekt ook de nog wat onervarenheid van de Tesla organisatie in kwaliteit en after-sales.

Voor het bereik wat ik echt nodig heb (en ik ga van realistisch maar wel worst-case uit) is een normale Nissan Leaf genoeg. De verwachte update van de Ioniq zou het waarschijnlijk ook gaan redden en dan waarschijnlijk voor nagenoeg dezelfde prijs.

Ga ik voor een ruime reserve (je weet niet wat de toekomst brengt) dan kom ik bij de 60kWh auto's. Nog even verdiept in de Hyundai Kona. Dat is me toch wel erg compact. Niet bepaald ruimer dan een i3. De Kia Niro is een hele slag groter met vrijwel de zelfde prestaties en nauwelijks hogere prijs. Wel "zuipt" de Niro op de snelweg. Echter voor de Niro is nu bestellen al geen levering meer in 2019. Voor de Kona ook zoiets. En daarnaast heb ik geen behoefte aan een SUV. De Leaf e+ lijkt dan over te blijven.

Het eerste op gevoel gebaseerde idee om eens bij een Leaf te gaan kijken lijkt aardig te kloppen. De Youtube video's van Bjorn Nyland (https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos) helpen ook. Hij komt soms tot een andere conclusie maar dat komt door de volgens mij veel hogere prijs van de Leaf in Noorwegen (de e+ zou op Model 3 niveau komen).

Voor zowel de normale Leaf als de LEaf e+ maar eens wat offertes opvragen; ook voor lease. En misschien ook maar eens bij Hunday binnen lopen om eens wat meer info te vragen en misschien eens een vergelijkende proefrit te maken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close