QV: Alfa 75 / van Giulietta naar Leon

Gepost door Quadrifoglio Verde 
Mooi zeg! Een wat later exemplaar, aan de navi te zien? Gaaf hoor!
Mooie Giulietta, veel plezier ermee.
Mooie Giulietta! Zijn dat nou 17 of 18 inch wielen? Dit velgontwerp is wel nieuw in ieder geval. Wat ik wel jammer vind sinds de update is de locatie van de aansluitingen van de blue&me. Dat oogt wat rommelig.
Verder wel echt een hele mooie uitvoering in een mooie kleur. Nog plannen om een duplex uitlaat te plaatsen? Staat toch wat mooier. winking smiley
De wielen zijn 17 inch en horen bij de Sprint uitvoering. De auto is van november 2015, dus inderdaad de nieuwste versie. Een dupex uitlaat komt er niet onder, dat vind ik wat te duur naar wat het is. Ik vind zelf dat de usb aansluiting nu op een handiger plaats zit, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Ik heb een 2012 Giulietta gehad en heb nu een 2015. Ook ik vind de aansluiting van de USB nu op een handiger plek zitten. Daarnaast vind ik de locatie van de navigatie ook wat prettiger en de stoelen zijn net wat fijner.
Quote
JM GP
Ik heb een 2012 Giulietta gehad en heb nu een 2015. Ook ik vind de aansluiting van de USB nu op een handiger plek zitten. Daarnaast vind ik de locatie van de navigatie ook wat prettiger en de stoelen zijn net wat fijner.
De plek is handiger, de uitvoering echter slordig. Het had ook verdiept gekund, met een afdekklepje of iets dergelijks.
[www.alfaforum.nl]

Ben jij dit?thumbs down



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-01-2016 11:57 door Eenvrijeusernaamiserbijnaniet.
Ouch. Die kans bestaat wel, zo gek veel Sprints zijn er recentelijk niet verkocht. Wat ziet dat er droevig uit zeg. sad smiley
QV heeft toch een diesel? Bij diegene staat een benzinemotor, en als locatie Den Bosch. Volgens mij woont QV ver in het noorden. Dus hopelijk is het niet QV.
Quote
Rob0032
QV heeft toch een diesel? Bij diegene staat een benzinemotor, en als locatie Den Bosch. Volgens mij woont QV ver in het noorden. Dus hopelijk is het niet QV.

De poster heeft zijn '12 Giulietta vervangen voor een nieuwe Giulietta (nl. een Sprint), dus ik weet niet of die nu opnieuw een benzine rijdt. Maar ik denk dat je verder gelijk hebt:
[www.alfaforum.nl]
Maar TS had een witte Giulietta en een witte MiTo, zal dus wel iemand anders zijn.
Quote
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
[www.alfaforum.nl]

Ben jij dit?thumbs down

Nee, gelukkig niet! Kan me voorstellen dat je dat denkt, hij ziet er precies hetzelfde uit en ook net nieuw. Maar ik heb inderdaad een diesel en woon in Zuidlaren.

Maar wel een flinke klapper zegsad smiley
Ah gelukkig. Dat is inderdaad wel toevallig zeg.
Er staat nu ook een nieuwe Opel Karl voor de deur. Mijn vriendin had 9 jaar geleden een nieuwe Peugeot 207 gekocht, maar die heeft aardig wat problemen gekend en nu was de maat vol. We hebben in verschillende auto's gereden; de Opel Adam en Fiat 500 waren leuke auto's, maar achterin kun je nauwelijks iemand meenemen en ze zijn wel erg duur voor zulke kleine auto's. De Renault Twingo reed niet erg stabiel op de snelweg en de Ford Ka was nog een optie, maar is toch een wat oudere auto. De Fiat Panda en nog wat andere vergelijkbare auto's vond ze niet mooi.

De Karl ziet er van binnen echt een klasse hoger uit en zo rijdt hij ook, lange snelwegritten zijn ook geen enkel probleem. Bovendien is er op de achterbank ook voldoende ruimte. Verder zit alles wat je nodig hebt erop en eraan: cruise control, airco, elektrische spiegels, USB, enz. Als optie heeft hij het Intellilink systeem; een fraai touchscreen waar je de radio mee bedient en nog veel meer kunt als je je telefoon aansluit, maar we moeten nog even kijken naar welke functies er allemaal precies in zitten. En het is ook een leuke, moderne auto om te zien.

Hier wat foto's. Sommige zijn niet zo mooi, het zijn telefoonfoto's en ik heb nog een wat oudere telefoon.




Leuk bakkie, mag ik vragen waarom je een twingo wel in de overweging mee nam en de Clio niet? Das toch heel wat meer auto.
Mooie Karl! Absoluut een van de meest volwassen auto's in zijn klasse.

Quote

Leuk bakkie, mag ik vragen waarom je een twingo wel in de overweging mee nam en de Clio niet? Das toch heel wat meer auto.
Een Talisman is nog meer auto.....
Quote
Kristian
Mooie Karl! Absoluut een van de meest volwassen auto's in zijn klasse.

Quote

Leuk bakkie, mag ik vragen waarom je een twingo wel in de overweging mee nam en de Clio niet? Das toch heel wat meer auto.
Een Talisman is nog meer auto.....

Ja maar dan snap ik het argument prijs heel goed winking smiley
Gefeliciteerd met de Karl, erg leuke auto.

Volgens mij heb ik maandag de 75 gespot, kan dat?
Een Clio is inderdaad leuk, maar wat groter en eigenlijk niet nodig. De langere ritten doen we toch in mijn auto en de Karl rijdt zoals gezegd ook erg volwassen.

Maandag moest de 75 voor de keuring, dus dat zou kunnen. Hij is alleen afgekeurdangry smily Iets met te groot remdrukverschil aan de voorkant ofzo. Vrijdag gaat hij weer heen en dan wordt het opgelost.
Met een Opel Karl krijg je mijns inziens heel veel auto voor relatief weinig geld! Hij rijdt ook een stuk stiller en comfortabeler dan een Renault Twingo in mijn ervaring.

Veel plezier ermee smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-04-2016 08:02 door BleuZ NL.
De Karl maakt op mij nog zelfs een degelijkere indruk dan de Up! en consorte, voelt goed aan. Goeie keus!
Bij de 207 (307) had je geluk of niet (wat ook niet goed is, wat de kwaliteit moet van allemaal hetzelfde zijn), en ik heb dan ook kennissen die er jarenlang zorgeloos in gereden hebben.
Vorige week zijn we teruggekomen van onze "roadtrip" door de Balkan. Het doel was om het land Montenegro te zien, maar we zijn begonnen in Mostar, BosniŽ. Daar in de buurt zijn we een aantal dagen gebleven en toen doorgegaan naar Montenegro. Daar zijn we van de ene plek naar de andere getrokken, tot we het land zo'n beetje hadden gezien. Dat lijkt heel wat, maar het land is ongeveer een derde van Nederland, dus best te doen. Tot slot zijn we nog een aantal dagen in KroatiŽ geweest; in Dubrovnik en het eiland Brac. Vanaf daar de boot naar Split en nog "even" ruim 1700km naar huis rijden.

Kilometerstand begin:


De heenreis bestond soms uit lange, rechte wegen rechtdoor... Meer kilometers rechtdoor heb in nog nooit op de navigatie gezien.


Tijdens de heenreis in Kroatie veel, heel veel regen onderweg. Soms kon je niet veel harder rijden dan 50/60km/u. De limit van 130 durfde ik maar zelden te rijden.



Eenmaal op de camping in Bosnie hebben we nog 1 dag regen gehad, maar daarna was er geen vuiltje meer aan de lucht. Dit is op de camping in Blagaj, vlakbij Mostar.


Ergens in een vaag buurtje in Bosnie. Ik weet niet meer waar het was, maar ik moest even stoppen om een heel oude Mercedes op foto te zetten.


Straatbeeld en parkeerplaats in Bosnie. Het leek wel een beetje op Nederland begin jaren 90: heel veel Golfs II, maar ook veel E-Kadetts en Escorts. Verder was zo'n beetje 90% van de auto's die daar reden import. Gezien de soms originele kentekenplaathouders kwamen de auto's vaak uit Duitsland of Oostenrijk.



Nee, deze stond niet in het museum. Als er in Bosnie brand was, kon het zijn dat de brand geblust werd door dit soort brandweerwagens. In Montenegro heb ik zelfs nog een Opel Blitz als actieve brandweerauto gezien.


Inmiddels aangekomen in Montenegro, kwamen we nog een ander, zeer bijzonder hulpverleningsvoertuig tegen.


Zastava's en Yogo's zag je nog volop rijden in Montenegro.



Tja, en dan nog een minder leuk avontuur in Montenegro. Op een ochtend hadden we de auto ingepakt om verder te gaan naar de volgende camping; wilde de bolide niet starten. Daarna nog de wereld foutmeldingen in het display en de kofferklep wilde niet meer los. Aangezien de auto nog in de garantie zit, de Alfa service gebeld. Uiteindelijk moest de auto weggesleept worden om bij een officiele Alfa dealer gerepareerd te worden. Probleem is dat er in Montenegro slechts 1 Alfa dealer is en die was 140km verwijderd van onze camping... Nu kent Montenegro geen snelwegen, maar alleen bochtige bergwegen, enkel soms een keer driebaans. Na ongeveer 3 uur verscheen een bejaarde Mercedes 814 (maar die deed het wŤl...) om de Giulietta op te halen. De chauffeur was erg vriendelijk en ondanks het feit dat hij geen enkele andere taal sprak dan zijn eigen, hebben we ons toch prima met hem vermaakt onderweg. Uiteindelijk kwamen we tegen het begin van de avond aan bij de Alfa dealer, die het volgens mij voornamelijk moest hebben van de verkoop en onderhoud van Iveco Daily's en een enkele Fiat Panda en 500. De chauffeur heeft ons vervolgens afgeleverd bij een keurig hotel iets verderop en de volgende ochtend moesten wij ons op 8 uur weer melden bij de garage. De contactpersoon van de dealer sprak goed Engels en stipt om 8 uur begonnen 3 monteurs direct met de Giulietta, waardoor we binnen 3 kwartier weer onderweg waren. Dat hadden we niet verwacht! We hadden verwacht lang te moeten wachten, voordat ze ermee bezig gingen en voordat de auto klaar was. Het bleek dat er ťťn of andere zekering stuk gegaan was en dat had de problemen veroorzaakt. Het was in ieder geval geen zekeringetje die je zelf kon vervangen. Het schurende geluid wat de airco zo nu en dan maakte was ook verdwenen. Helaas hoor je dat geluid nu soms weer... Al met al complimenten over hoe het is opgelost, maar het is wel wrang om je half jaar oude auto afgevoerd te zien worden op de autoambulance. Bij de 20k beurt moeten ze er binnenkort dus nog maar eens even goed naar kijken.


Verder was het in Montenegro best wel spannend op de weg. De meeste wegen zijn erg rustig, maar op de drukkere wegen wordt er veel roekeloos ingehaald. Ik heb meerdere malen flink moeten remmen om een inhaalactie van een medeweggebruiker goed te laten eindigen. De vele monumentjes langs de kant van de weg, de vele remsporen en beschadigde vangrails bevestigen ook de roekeloze rijstijl daar. Kijk er ook niet raar van op als je door een flinke vrachtwagen wordt ingehaald op een tweebaansweg met doorgetrokken streep... Ik heb de meest ernstige gevallen niet op de dashcam (het stopcontact in de auto gebruikten we ook vaak om de telefoon en camera op te laden), maar de inhaalactie van de C4 hieronder was voor daar nog netjes. Ik reed daar ongeveer 70km/u. De X5 daaronder was frontaal op een Golf Variant geknald. Ook hebben we het zelf een keer mis zien gaan: in mijn binnenspiegel zag ik ineens een hoop stofwolken; zag ik een oude Astra de berm en sloot in stuiteren. Helaas wel net op een plek waar een paar mensen in de berm liepen... Waarschijnlijk was er iemand geraakt, want er renden meteen mensen naar de sloot toe een stukje achter de Astra.



Verder zijn we nog aangehouden door een corrupte agent. Ik zou 65 gereden hebben waar je 50 mocht. Dat lijkt aso, maar het was een lege weg buiten de bebouwde kom. De agent sprak geen woord Engels, maar het leek erop dat we naar de bank moesten om E 50 te betalen. Maar natuurlijk begrepen wij er niets van. Uiteindelijk mochten we doorrijden als we hem E 10 betaalden. Uiteraard zonder dat er iets op papier werd gezet... Toen we later weer over dat stuk weg reden, bleek de limit 60km/u te zijn... De Giulietta was inmiddels al een stuk minder schoon. Het lijkt wel of het daar soms zand regent.


Ik zal alle bijzondere auto-foto's binnenkort uploaden in het vakantie foto topic, maar hier een tweetal leuke bijzondere in Montenegro.



Alfa op de parkeerplaats in Zabljak.


Bovenop de berg na ruim 20 haarspeldbochten met op de achtergrond de baai van Kotor.


Inmiddels in Kroatie op de boot naar het eiland Brac.


Even na zonsondergang op het eiland.


En nog een stukje Hollands glorie. Een garagebedrijf op Brac had als service auto deze oude ANWB Polo.


En ruim 6000km en drie week later waren we vroeg in de ochtend weer thuis.

Tot slot nog een tip voor als je die kant op wil: zorg ervoor dat je een originele groene kaart bij je hebt. Ik heb hem niet meer gekregen, slechts alleen per e-mail. Onze verzekeringsmaatschappij heeft mij telefonisch en schriftelijk bevestigd dat een printje tegenwoordig voldoende is door nieuwe regelgeving, maar het heeft voor veel spannende momenten gezorgd bij de grens. Ook heeft het ons ervan weerhouden om nog even over de grens naar Albanie te gaan.
Mooi verhaal! Die ambuLada is briljant. Netjes opgelost ook het probleem met de Alfa. Ver van huis, maar goede service. Wel jammer natuurlijk dat de Alfa zich heel karakteristiek toonde, maar ach.
Wauw, wŠt een reis!! Bizar, het lijkt inderdaad of je teruggaat in de tijd. Je hebt by far de nieuwste auto van heel die regio.
De wegenwacht-Polo is gaaf zeg!
Mooie reisbeschrijving!! Het blijft toch een beetje een avontuur, zover naar het oosten. Gaaf!
Heerlijk verhaal zo lees ik ze graag en erg leuke foto's ook. Prachtige 780, erg leuke Lada Ambulance, Niva altijd goed,

Niks mis met een Mercedes 814, top wagens zijn dat, onverwoestbaar. Mooi dat het opgelost is. Wat betreft het inhalen. Dat herken ik wel uit RoemeniŽ, het is eerder verbazend dat het zo vaak goed gaat. Ook de corrupte agent is heel herkenbaar. Daarvoor he ik tegenwoordig een gephotoshopte foto van mij en de (moldavische) president bij me. Dan is het altijd gelijk afgelopen smiling smiley
Haha, dat is een goeie, Sketcher! Misschien moet ik ook maar een collage aan geshopte foto's meenemen. Nu maar oppassen dat ik niet de verkeerde foto laat zien, dan zou het weleens tegen me kunnen werken. big smile smiley
Wauw, geniale trip man! Super mooi dat je dat 'even' doet.

Die tip van Sketcher is echt geniaal drinking smiley.
Ziet eruit als een heerlijke trip! Mooie foto's ook en... een memorabel verhaal natuurlijk. Fijn dat jullie ook in het verre buitenland goed geholpen zijn.



Een tijdje geleden in Appelscha heb ik eindelijk eens een rondje om je Alfa kunnen lopen, wat een prachtige auto is het toch ook!
Leuke foto's, dank je! Oldtimerdag Appelscha is altijd wel even leuk om te kijken.
De verhuizing is inmiddels achter de rug. Nu zul je zeggen: wat heeft dat met auto's te maken? Maar de Alfa 75 heeft hierdoor een nieuw onderkomen. Hij stond in een garagebox kilometers bij mijn huis vandaan, nu staat hij mooi thuis in de garage!




De velgen van de Giulietta heb een tijdje geleden donkergrijs gespoten. Vond ik wel zo mooi, omdat er verder geen chromen accenten op zitten. Ik zou ze nog wel wat glimmender willen hebben, binnenkort nog maar even een extra laag blanke 2k lak erover heen. Maar op zich ben ik er wel tevreden mee.

Verder staat de teller inmiddels bijna op 42000. Op een geluidje in de airco na zijn er verder geen bijzonderheden te melden. Overmorgen volgt nog de 40000km beurt.


Heerlijk zo'n garage thumbs up. Velgen staan goed, nooit er over nagedacht om de Giulietta iets te laten zakken?
Heerlijk zeg, zo'n eigen garage waar een auto in kan! Gefeliciteerd!
De tip van Micha zou ik ook opvolgen. De Giully iets laten zakken zou haar optisch veel goed doen. Ze staan standaard veel te hoog op de poten.
Wat betreft de verlaging waarover hierboven gesproken wordt: dat gaat niet gebeuren. Ik had ook ooit een 147 verlaagd en de 75 was ook verlaagd toen ik hem kocht. Ziet er inderdaad geweldig uit, maar goed beschouwd rijdt het voor geen meter. De mooie balans tussen wegligging en comfort die de meeste Alfa's zo mooi hebben, is grotendeels weg.

Wel heb ik een andere upgrade laten uitvoeren, want de auto is nu gechipt. Van 120pk en 320Nm naar ongeveer 140pk en 370Nm. De auto wordt er niet ineens heel snel van, maar wel duidelijk vlotter. Belangrijker is nog wel dat de "driveability" enorm verbeterd is. Ook in de N stand is de auto nu bruikbaarder, omdat hij ook in die stand beter reageert op het gaspedaal. Ook trekt de auto beter door in hogere toerentallen. Trekkracht bij lage toeren is gevoelsmatig ongewijzigd, maar dat was ook niet nodig. Al met al geen spijt van dus!


En dan de roadtrip door Italie. We zijn begonnen in Milaan. Daar zijn we naar het Alfa museum geweest. Het was de eerste keer, want toen we in 2014 in Italie waren, was het museum helaas gesloten. Leuk dat het museum te bereiken is via de straat "Viale Alfa Romeo". Prachtige auto's in het museum, waarbij sommige gewoon kunst zijn in mijn ogen. Foto's van het museum zelf zal ik jullie besparen, die staan er vast genoeg op internet. Op de eerste foto de kilometerstand voor vertrek.






's Middags nog even naar Milaan geweest. Was wel leuk om die overdekte winkelstraat te zien en de dom, maar verder konden we niet zoveel echte hoogtepunten ontdekken. Wel heel veel politie op de been en ook heel veel militairen. "Jammer" dat die politieauto's soms in de weg staan.


Vervolgens doorgereden naar Rome. We waren er nog nooit geweest en eigenlijk viel het ons een beetje tegen. De bekende bezienswaardigheden zijn leuk om te zien, maar ook wel een beetje overschat. Verder is het niet echt een leuke stad om even rond te lopen. Er is heel veel verkeer bij de weg en dat raast door straten heen waarvan je zou verwachten dat het voetgangersgebied zou moeten zijn. Dat zou wel wat meer gestructureerd kunnen, dat zou de oude stad naar mijn idee aantrekkelijker maken. We hadden een camping aan de rand van de stad en zijn er telkens met iets wat het midden hield tussen een trein en metro naar het centrum gegaan. De Giulietta had dus even een paar dagen rust. Hier was nog meer politie en leger op de been dan in Milaan.


Vervolgens zijn we verder naar het zuiden gegaan, naar de Amalfi kust. Daar hadden we veel goede dingen over gehoord, maar het liep uit op een teleurstelling. Elke vierkante meter is benut, de kustweg is altijd 1 grote file en een parkeerplaats vinden in de plaatsjes is een crime. Door al die drukte bleef er weinig over om van te genieten. Nagenoeg alle auto's rijden daar rond met blikschade, het is ons gelukkig bespaard gebleven. Men rijdt daar nog op de manier zoals je verwacht in Italie, maar vreemd genoeg lijkt het van buitenaf chaotischer dan dat je er in de auto rijdt. Hier hadden we een stop met een fraai uitzicht op de Amalfi kust.


Ook zijn we nog een dag naar Napels geweest, dat hebben we maar met het openbaar vervoer gedaan. We hadden ons die dag kunnen besparen, want zo'n mooie stad is het niet. Het leverde nog wel een paar typisch Italiaanse plaatjes op.






Van daar zijn we nog verder naar het zuiden gegaan, naar Puglia. We hebben eerst het gebied in de hak van de laars gezien en zaten op een camping bij Ostuni. Er zijn daar veel leuke plaatsjes om te bezoeken, voor de natuur hoef je er niet naar toe. De grootste plaats daar in de buurt is Lecce en na een paar rondjes rijden hadden we een parkeerplaats gevonden tussen een typisch Italiaans wagenpark.


Mazzeltje: op de caming in Ostuni stond nog deze prachtige Giulia GT.


Onderweg even stoppen om de Fiat op foto te zetten. Het zal -tig jaar geleden zijn dat ik voor het laatst een Fiat 127 vijfdeurs gezien heb...


Helaas rijden er in het zuiden minder oude auto's rond dan ik had verwacht. Her en der zie je zeker wel wat leuks, maar echt niet op elke straathoek. Ik zal in het vakantieauto-topic alle foto's plaatsen van de auto's die ik gezien heb, maar deze topper wil vast wel even laten zien; een in prachtstaat verkerende Alfetta 2.0 van begin jaren 80 in het plaatsje Monopoli. Dit is ook daar echt een uitzondering.


Wat oudere Fiats zag je wel op elke straathoek. Letterlijk.


Vervolgens zijn we weer wat verder naar het noorden gegaan, naar het nationaal park Gargano, in "de spoor van de laars". Een mooi gebied, maar ook niet overdonderend. Je gaat er vooral heen als je het leuk vindt om een strandvakantie te houden.




Na twee dagen zijn we weer verder naar het noorden gegaan, naar het nationaal park Sibillini. In 2014 waren we er ook geweest en we vonden het erg mooi daar. We hadden een camping uitgezocht vlakbij Norcia, maar hadden er niet bij stil gestaan dat dit midden het aardbeving gebied was van vorig jaar. Veel wegen waren daarom nog afgesloten en onderweg zagen we dan ook veel kapotte huizen en "nooddorpjes". Uiteindelijk hebben tegen half 10 's avonds een camping gevonden en zijn de dag erna naar het nationaal park geweest. Maar door de lange droogte zag alles er dor uit ipv het groen met bloemen zoals de vorige keer. Ook was door de aardbevingen de weg door het park deels afgesloten en de rest erg gehavend. Ook lag het redelijk afgesloten dorpje in het midden van het park, Castelluccio, redelijk in puin. Het is nog steeds een prachtig gebied, maar toch was het niet zoals de vorige keer en hadden we toch door alle ellende daar een dubbel gevoel.




Overigens boeit het ze daar niets dat je daar als buitenlander in een Alfa rijdt. Opmerkingen of complimenten krijg je niet voor je Alfa, het is daar geen liefhebbersauto. Zoals wij hier een Golf kopen, kopen ze daar een Giulietta. Het was wel opvallend dat je in het zuidelijk deel van het land meer Giulietta's zag dan in het noorden en dan in de meeste gevallen ook nog modellen van na de laatste facelift.


Vanaf daar zijn we naar de dolomieten gegaan. De camping was aan het meer, ergens in de buurt van Bozen. We hebben daar nog een prachtige rit gemaakt door de bergen en zo kon het zomaar voorkomen dat we in de sneeuw terecht kwamen.


En vanaf daar weer naar huis. Toen waren we dus bijna drie week en bijna 7000km verder. Grappig om om het navigatiesysteem te zien dat je op een gegeven moment op de terugreis bijna 500km rechtdoor moet rijden. Dat zul je hier in Nederland niet zo snel zien.


Kilometerstand bij thuiskomst:


Al met al hebben we het best naar onze zin gehad, maar ik denk dat ik toch niet zo'n Italie fan ben als mijn autokeus doet vermoeden...
Dat had een hele mooie reis kunnen (en moeten) zijn. Misschien met verkeerde verwachtingen gegaan?
Leuke foto's van je vakantie, jammer dat het niet helemaal was zoals je hoopte..
Grote steden bekijken tijdens een "grote" vakantie vind ik zelf altijd een beetje zonde van de tijd. Zeker als je niet doelgericht zaken wilt gaan bekijken/doen. Een grote stad bezoeken houd ik meer gereserveerd voor de weekendjes weg. Mijn meeste plezier uit de vakantie haal ik uit het ontmoeten van de locale bevolking, de gerechten die geserveerd worden en het ontdekken van fijne stuurmanswegen.

Ik heb ooit een paar jaar geleden dit boek aangeschaft: [www.bol.com]

Van vrijwel ieder land staan daar wel wat mooie ritten in. Ik neem dan ook altijd wat kopietjes mee, zodra ik weet wel land ik ga bezoeken. Deze kunnen zeker als inspiratie dienen.
Yes! Eindelijk eens iemand die bevestigt dat ItaliŽ het ook allemaal net niet is. Men verklaart mij altijd voor gek als ik dat zeg, hoewel ik een trip door de Gran Sasso met dreigend onweer wel echt gaaf vond, vooral ook voor de foto.

Desondanks ziet het er wel uit als een geslaagde trip, en je kunt het maar weer afstrepen!
Om maar met de miskoop te beginnen: vorig jaar leek het me leuk om een cabrio te hebben met de beroemde Alfa V6, dus kom je automatisch op een Spider "916" uit, liefst een "giallo zoe", geel dus. Na al een tijdje op internet gekeken te hebben, kwam ik eind vorig jaar een mooi exemplaar tegen. Hij had alleen geen originele velgen, dus die zou ik nog moeten vinden. Hij zou in de plaats moeten komen van de hobby auto, de Alfa 75 1.6.

Maar om een lang verhaal kort (of minder lang) te maken, ik kreeg toch al snel spijt van mijn aankoop. De verlaging en sportuitlaat zouden ongedaan gemaakt moeten worden, de bedragen voor wegenbelasting en verzekering waren toch best wel even slikken, de accu was heel snel leeg (bleek achteraf een kwaaltje te zijn van deze Spiders) en ik had er minder rijplezier mee dan met de Alfa 75. De 75 is duidelijk een leukere auto om mee te rijden, ondanks het feit dat hij de helft van het vermogen heeft dan de Spider (bijna 220 vs 110pk). Ik kan eigenlijk niet zeggen waarom, het is een beetje een gevoel. Ook merk je dat 218pk eigenlijk teveel is voor de voorwielen. Een wijze les dus: alleen pk's is ook niet alles... Daar komt bij dat ik mijn originele 75 toch leuker vind om te zien dan de Spider. Ik ben de 75 nog weer extra gaan waarderen door dit avontuur en kon het niet over mijn hart verkrijgen deze te verkopen.

Na twee maand heb ik de Spider dus maar weer te koop gezet en een maand later heeft iemand uit Frankrijk (!) de auto gekocht en opgehaald. Het geluk was dat het een redelijke zeldzame 24V uitvoering was, er was best wat belangstelling. Uiteindelijk heeft me dit hele avontuur me dus een hoop stress en "een paar honderd euro" gekost. Snel weer vergeten dus...



De 75: technisch ben ik helaas niet, dus sleutelen is niet aan mij besteed, maar ik heb wel geprobeerd om hem optisch wat mooier te maken. Al het zwarte kunststof heb ik zwart gespoten. Afplakken, schuren, ontvetten, twee lagen zwarte primer en twee tot drie lagen mat zwarte lak. Ook heb ik de velgen weer mooi gemaakt en afgewerkt met 2K blanke lak. Al met al heeft me het een weekend gekost, maar de auto ziet er nu bijna uit alsof hij zo uit de fabriek gerold is. Uiteraard heeft hij ook nog even een uitgebreide poetsbeurt gehad.

Op de foto is het misschien niet heel duidelijk te zien, maar de zwarte strip is gespoten, de deurgreep nog niet. In het echt is het resultaat duidelijker zichtbaar.















Qua techniek valt het me op dat de auto wat schokt bij het gas los laten en dan weer gas geven, ik las na wat googlen dat dit het "bonanza effect" wordt genoemd. In het voorjaar moet hij gekeurd worden, dan laat ik daar ook even goed naar kijken, zoveel rijd ik er niet mee.

Dan de Giulietta. Deze heeft in mei een reis van twee week naar Zuid Frankrijk achter de kiezen gehad. Leuke vakantie en zo'n 5000km gereden. Het ging allemaal zonder problemen, maar op de heenreis ergens in Frankrijk begon het stuur wat licht te trillen rond de 120-130 km/u. Bij terugkomst moest hij toch voor een oliewissel, dus dit gemeld bij de garage. Het bleek dat de banden aan de binnenkant compleet versleten waren, terwijl het profiel voor de rest nog zo'n 3,5mm was. Het was maar een klein stuk, dus daarom had ik het ook niet gezien bij het wisselen van de winter- naar zomerbanden in het voorjaar. Er zijn dus twee nieuwe Pirelli's op gekomen, uiteindelijk is de auto is tweemaal uitgelijnd en zijn de voorwielen drie keer gebalanceerd voordat hij weer goed reed.

Blijkbaar is de auto gevoelig voor dit soort dingen. Het uitlijnen is al vaker nodig geweest en de achterbanden waren al gecupt, ruim voordat ze versleten waren.

Verder loopt de motor de eerste 10-15 seconden bij een koude start onregelmatig, dit is zelfs te zien op de toerenteller. Dit speelt de laatste paar maand. Als je googlet op "dieselklop", weet je ongeveer wat ik bedoel. De auto is uitgelezen, maar er zijn geen foutmeldingen. Ook heeft degene die de 75 onderhoudt er ook naar gekeken en de EGR klep schoongemaakt, maar dat heeft niet geholpen, hij was ook niet erg vervuild. Ik heb ook nog in totaal twee flesjes injector cleaner bij de tank in gegooid, maar ook dat had geen resultaat. De kilometerstand is inmiddels ruim 75000km.

Al met al ben ik nog steeds wel blij met Giulietta, maar van dit soort dingen baal ik wel, zeker omdat het nog een vrij nieuwe, goed onderhouden auto is. De laatste tijd heeft hij namelijk wel heel vaak bij de garage gestaan. En ik rijd de auto natuurlijk rustig warm. Overigens lijkt het geen invloed te hebben op het vermogen, want 210km/u op de teller is gewoon haalbaar. We wonen niet heel ver van de grens, een stuk op een rustige A31 is voldoende om dit even te proberen.

Fotootjes van Frankrijk:









Wat ook nog wel het vermelden waard is, is dat ik de velgen gespoten heb. Deze hebben nu ongeveer dezelfde kleur als de spiegels en deurgrepen.







En tot slot het laatste resultaat van mijn hobby, tekenen. Meestal teken ik auto's, met deze ben ik best lang bezig geweest. Ik heb hem gemaakt op A3 formaat, dus het scannen moest in twee keer.



Nou, tot zover mijn Alfavonturen.
Wauw, die tekening! Bizar goed!!

Vwb de Spider: ach, een miskoop? Een ervaring rijker en een paar honderd euro leergeld, zo zou ik het zien.
Knappe tekening. thumbs up

Mooie 75 die wordt gekoesterd, zo te lezen. thumbs up thumbs up
Quote
Quadrifoglio Verde
De 75 is duidelijk een leukere auto om mee te rijden, ondanks het feit dat hij de helft van het vermogen heeft dan de Spider (bijna 220 vs 110pk). Ik kan eigenlijk niet zeggen waarom, het is een beetje een gevoel.

Het verschil tussen een analoge (75) en digitale (Spider) rijervaring? Zelf best een paar (splinter)nieuwe auto's gereden, met een veelvoud aan vermogen en luxe tov mijn eigen auto uit 96 met 75 pk. Toch blijft die laatste op de ťťn of andere manier echt veel lolliger om in te rijden. Het is licht, je voelt en ervaart wat er gebeurt en je rijdt automatisch altijd betrokken want je moet alles zelf doen. Een meer analoge rijervaring dan het steriele, afstandelijke en gevoelloze van het nieuwere spul. Ik zal wel een keer moeten ruilen, maar niet van harte.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-08-2018 23:59 door s velthuis.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.