QV: Alfa 75 / van Giulietta naar Leon

Gepost door Quadrifoglio Verde 
Fantastisch mooie spider, jammer dat hij zo slecht is bevallen, beter spijt naderhand dan spijt door het niet te hebben gedaan! Velgen ook een hele verbetering, en pfoe die tekening, 30 uur werk minimaal?
Ach, leergeld, en zo te zien geen financieel drama. Soms moet je gewoon dingen doorpakken en af en toe zijn de verwachtingen anders dan gehoopt.

Heb het ook dikwijls gehad met auto's dat ze mij erg tegenvielen nadat ik er in had gereden ondanks het op papier super moest zijn. Andersom trouwens ook, dat iets onverwacht plezier geeft thumbs up
Wat een leuke reisverslagen en wat zonde van die spider. Hij ziet er namelijk ge-wel-dig uit! eye popping smiley
Wat betreft onregelmatig lopen van de Giulietta met koude start, dit heb ik destijds ook met mijn multiair gehad. Kwam ook zomaar en is daarna nooit meer weggegaan. Verkocht met dat "kwaaltje". Niemand die het verder merkte, behalve ikzelf. Geen idee waar dat door kwam.
Een kleine Alfa met stevige V6 voorin is wel iets aparts. En het 916 platform moet je ook fan van zijn. Ik geloof je direct als je zegt dat de 75 puur is en in balans met sportiviteit en comfort. Heb je al een 156 gehad? Die zou jou waarschijnlijk wel passen. Dan eentje zonder sportpakket. Ik had er ooit een met dat pakket maar de 164 was daarbij een meer gebalanceerde auto.

Het was wel een erg mooie. En zo weet je ook weer beter wat er wel of niet bij je past. Miskoop valt nog wel mee. Ervaring opdoen is beter gezegd. Al wel eens de oude Spider geprobeerd? Die zijn helaas vrij duur maar zeker in de laatste generatie helemaal niet zo ouderwets. Wel dichter bij je 75.
Bijzonder mooie spider was dat zeg!
Een vrij schaarse 24v phase 2 model ook nog.

Kleine kritische noot van mij als OEM freak, waarom overal die QV plakkers op?? Die horen op geen van de auto's.

Zelf in de jaren 90 een rode 75 2.0 twinspark gehad, idd bijzonder fijne auto!!
Maar fijner dan een echte Busso 916 spider 3.0 V6 24V???? Kan me er helemaal niets bij voorstellen.
Open rijden en dan die heerlijke V6 Busso is toch ultiem genieten voor een Alfist lijkt mij??
Maar goed uiteraard puur persoonlijk smileys with beer

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-08-2018 15:04 door BofkontSLK350.
@Bofkont: het zou me verbazen als het geluid en karakter van de Busso niet bevallen is. Maar ik vindt zelfs een 164 al meer gebalanceerd met een lichte 4 cilinder dan met een V6. Ik heb regelmatig met een 155 V6 gereden (de 916 is een ingekorte 155 maar met andere achteras) en dat is een heerlijke cruiser maar geen gooi en smijt auto. Een 916 is daar nog sterker in. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat de 75 fijner is.
Het geluid van de V6 was geweldig, maar niet per definitie mooier dan de viercilinder nord motor van de 75. Met de 75 is het heerlijk sturen op de mooie weggetjes hier in Drenthe. Het is wat gevoelsmatig, maar de 75 "klopt" beter dan de Spider. Maar de Alfa 75 is ook een wat oudere auto en die hebben vaak al wat meer karakter. De motor is denk ik te zwaar met teveel vermogen voor zo'n auto. Op de snelweg ging het wel hard, in een oogwenk zat je op de 160.

Een Spider type 4 zou ik graag willen hebben en heb daar ook naar gekeken voordat ik de 75 kocht. Maar helaas was het met mijn lengte van ruim 1 meter 90 niet te doen om daar prettig in te zitten. Ze waren toen nog wel een stuk goedkoper trouwens.

Die QV stickes zijn een tic van mij, die plak ik er al op sinds mijn 146. Die van de Giulietta heb ik trouwens wel in Italië gekocht.

Heb wel een 147 gehad maar geen 156, die zijn technisch aardig gelijk alleen is de wielbasis van de 147 5cm korter. Die is ook nog wat te nieuw als hobby auto denk ik, ik houd lekker mijn fraaie 75!

In die tekening hebben heel wat uren werk gezeten, ik ben ergens in het voorjaar begonnen en er tussendoor telkens mee bezig geweest. Eerst geschetst, net zo lang tot de verhoudingen goed zijn en overtrekken met zwarte pen. Dan een dun tekenpapier er overheen en dan inkleuren, zo maak je als het ware je eigen kleurplaat. De wielen en de hoek van de nieuwe Giulia heb ik als basis genomen voor de andere 3, zodat de hoe bij alle 4 precies hetzelfde is.
Beste Quadrifoglio Verde ,

Bedankt voor je toelichting, je hebt duidelijk wat meer met oudere auto's, uiteraard niets mis mee thumbs up
Ik stuur geregeld nog wel eens in de GTV 1750 en de Giullia van mijn beste kameraad, heerlijke karakter auto's.
Hij heeft ook nog 2 156 GTA's maar hij zweert bij zijn klasiekers, rijden fijner vind hij zelf.
Trouwens knappe tekening, mooi gedaan thumbs up
Na 3,5 jaar en 91000km is de Giulietta eruit gegaan. Er zat toch een aantal dingen aan te komen die eigenlijk niet zouden moeten mogen bij een een auto van dergelijk bouwjaar en deze kilometerstand. Wellicht zouden de kosten hoog zijn en de lol was ervan af. Ik heb lang getwijfeld, maar toch naar een andere auto gekeken. Dolgraag had ik weer een Alfa gewild, maar de Giulietta is toch een verouderd model; mijn nieuwe auto moest bijvoorbeeld in ieder geval adaptieve cruise control hebben, en om weer precies dezelfde auto te kopen, zag ik ook niet zitten. En wachten op een nieuwe Giulietta is ook geen optie, dat kan nog wel tien jaar duren... De Giulia is voor mij natuurlijk de ultieme droomauto op dit moment, maar jonge tweedehands exemplaren op benzine zijn erg duur, om nog maar te zwijgen over de maandelijkse lasten van zo'n grote auto. Dat heb ik er gewoon niet voor over.

Ik had in gedachten om een nieuwe Seat Ibiza DSG te kopen, ik had eens gereden met een auto met DCT en ACC en dat was wel heel fijn, en de Ibiza vind ik een leuke auto. Ik heb een stuk proefgereden met de Ibiza en dat viel toch wat tegen, wat met name door die driecilinder kwam. Om een beetje vaart te maken moet je flink doortrappen en doe je dat niet, schakelt hij veel te snel op en is alle vaart eruit. Rijdt erg onrustig. En het klinkt wat verwend misschien, maar een Ibiza voelt toch een beetje als een stapje terug in vergelijking met de Giulietta. En wil je de Ibiza DSG met wat leuke opties, ging je al hard richting de 30k.

Er moest dus een nieuwe auto komen uit het C-segment met viercilinder, ACC, navigatie en goede muziekinstallatie. De Seat Leon en Mazda3 bleven over. Ik was er ook al achter dat ik beter een exemplaar van een jaar, anderhalf jaar oud kon kopen ipv een nieuwe. De Mazda heeft een conventiole automaat waar ik meer vertrouwen in heb, maar die hadden allemaal 120pk, dat leek me ook wat aan de magere kant. Bij de Seat Leon heb je 150pk, maar na speurwerk was mijn vertrouwen in de DSG wel een stuk minder, dat durfde ik niet aan. Bovendien was de meerprijs een stuk hoger, ook bij jong gebruikte exemplaren. Aangezien ik geen hekel heb aan schakelen en een automaat niet altijd een voordeel is, heb ik dat maar laten varen.

Dan was het volgende punt de kleur. Bij een jong gebruikte kun je die niet zelf kiezen natuurlijk en nagenoeg alle auto's tegenwoordig zijn zwart, donkerblauw of donkergrijs. En ik wil geen hele donkere kleur, wit of lichtgrijs zou nog kunnen, maar liever een leuke kleur. Uiteindelijk in het westen van het land een Leon gevonden met ACC, viercilinder en in het rood van bijna anderhalf jaar oud en 24000km. Enige wat me niet aanstond, waren de velgen. De originele Excellence velgen zagen er op een afstand uit als een paar goedkope wieldoppen van de Action... Dus hier meteen maar een fraai setje 18 inch velgen bij gekocht. Vreemd genoeg waren het andere dan die ik had besteld, maar deze waren mooier, dus heb het zo gelaten.

Als ik de auto wat langer heb, zal ik er wel review over gaan schrijven. Eerste indruk, na een week of vier, is dat de Giulietta net wat comfortabeler was en net wat strakker stuurt en schakelt, maar echt groot zijn de verschillen niet. Voordeel van de Leon is dat je meer moderne snufjes hebt die de Giulietta niet kent (ACC, led koplampen, lane assist, enz), de navigatie werkt beter, hij is ruimer, zuinig (1:17 volgens bc), minder onderhoud en een stuk lichter (MRB!). Stiekem doet het toch wel een pijn om voor het eerst van mijn leven geen Alfa te rijden, hopelijk krabbelt het merk weer op en komen er weer betaalbare modellen in de toekomst. Maar de ontwikkeling daarvan zal vast niet eerder beginnen dan de fusie met Renault rond is. Gelukkig staat hier nog een Alfa 75 in de garage. In ieder geval ben ik blij met mijn Seat, heb er geen spijt van! Genoeg geneuzel, hieronder de foto's.

Als jij er blij mee bent, dan ben ik daar blij om. Succes met je klinische Duitse Spanjool.

Gelukkig is de 75 er nog smileys with beer
Ik vind de Leon een mooie en sympathieke kar, en nog praktisch ook. Van een proefrit herinner ik me dat hij ook fijner reed dan broer Golf, op de een of andere manier. Veel plezier ermee, en ik ben benieuwd hoe graag je over een tijdje nog een alfa terug wilt! smiling smiley
Ik vind de Giulietta nog steeds een prachtig model en er is maar 1 model die daar wat mij betreft in de buurt komt of zelfs nog mooier is, en dat is de nieuwe Mazda 3. Jammer dat je genoodzaakt bent om de Giulietta weg te doen. De Leon vind ik binnen de VAG groep veruit de mooiste C-segmenter maar het contrast met de Giulietta is toch wel groot, van emotioneel naar wat meer behoudend rationeel. Hoewel ik gevoelsmatig denk dat ze elkaar kwalitatief niet heel veel zullen ontlopen.
Gezien de eisen en alternatieven snap ik dat je hierop uitkomt. Alfa en Fiat snijden zichzelf in de vingers met hun getreuzel. Voor een VAG-auto lang niet verkeerd, deze Leon!

Quadrifoglio Verde
Na 3,5 jaar en 91000km is de Giulietta eruit gegaan. Er zat toch een aantal dingen aan te komen die eigenlijk niet zouden moeten mogen bij een een auto van dergelijk bouwjaar en deze kilometerstand. Wellicht zouden de kosten hoog zijn (...)
Ter lering voor mensen die zo gek zijn om wellicht nog eens een Alfa te willen winking smiley : Wat voor zaken speelden er dan?

en de lol was ervan af.

Zeer herkenbaar. Als een auto je op een bepaald moment op een bepaalde manier teleurstelt wordt het tijd voor wat anders. Je hebt in ieder geval voor een lekker kleurtje gekozen. thumbs up
Gelukkig is er nog een Alfa over. smileys with beer
MWH
Gezien de eisen en alternatieven snap ik dat je hierop uitkomt. Alfa en Fiat snijden zichzelf in de vingers met hun getreuzel.

Denk niet dat dat een vrijwillige keuze is...

Vraag me af of je in praktijk nog verschil ervaart in rijgedrag tussen bv een Leon en een Giulietta. Als je het emotionele aspect van rijden in een bepaald merk even uitschakelt.
s velthuis
MWH
Gezien de eisen en alternatieven snap ik dat je hierop uitkomt. Alfa en Fiat snijden zichzelf in de vingers met hun getreuzel.

Denk niet dat dat een vrijwillige keuze is...

Vraag me af of je in praktijk nog verschil ervaart in rijgedrag tussen bv een Leon en een Giulietta. Als je het emotionele aspect van rijden in een bepaald merk even uitschakelt.
Ben ik ook benieuwd naar. Voor mezelf sprekende, ik heb vond de verschillen erg groot. Een Giulietta rijdt anders dan het gros van de C-segmenters als je het mij vraagt. Het begint al met de opstelling van de pedalen, bij de Giulietta staan ze alledrie op 1 lijn, waar bij de meeste auto's het gaspedaal verder van de bestuurder af staat dan koppeling en rem. Schijnt fijn te zijn als je heel and toe toepast ofzo. Dat zorgt ervoor dat je een andere rijpositie moet aannemen in de Alfa, ik moest daar heel erg aan wennen. Verder stuurt de Giulietta veel directer (ik zou zelfs zeggen nerveus) dan het gros van de andere modellen.

De Leon heb ik vooral ervaren als een erg prettige allrounder die lekker lichtvoetig aandoet. Ergonomie en infotainment beviel me in de Leon beter, het systeem in de Alfa vond ik wat priegelig (functioneerde op zich prima), en bijvoorbeeld een menuutje tussen de tellers om telnrs op te zoeken of liedjes/radiozenders te wisselen (bediend vanaf stuur) en dergelijke zal wel in de Seat en ontbrak totaal in de alfa.
Mooie Leon! Deze kleur heeft ie ook wel nodig hoor. Ik snap de keuze wel. Nieuwe Mazda 3 komt denk ik nog dichtste bij een waardig opvolger maar die is met de nieuwe motor in leuke uitvoering ook aan de prijs.

Giulietta vind ik nog steeds een mooie auto maar lijkt me ook niet verstandig om daar weer een nieuwe van te kopen. Toch inmiddels wat verouderd.
Ook wel benieuwd welke problemen er op de loer lagen bij de Alfa.
De Giulietta is natuurlijk ook al wat ouder qua ontwerp en mist daarmee wat van de nieuwere dingen. Helaas duurt het inderdaad te lang voordat de opvolger er is. De mooie balans tussen sportief en comfortabel zat er wel heel erg goed in. Het heeft mij ook soms verbaasd hoe weinig auto's dat lukt. Vaak liggen ze slechter op de weg maar met een knalharde vering proberen ze sportiever over te komen. Doorslaan op comfort vlak stoort mij een stuk minder maar dat bestaat niet heel veel.
De Polo is en was verschrikkelijk. De Golf neigde naar wat meer comfort en ik dacht dat de Leon een fractie scherper stuurde. In ieder geval de mooiste binnen de VAG en zeker als durft er eentje met een kleur te bestellen/kopen. Ik snap dat je bij zowel de Leon als de Mazda uitkwam. Daarna is het ook gewoon een kwestie van wat een goede deal is.

Voor het echte Alfa rijden heb je inderdaad nog de 75. En ik denk dat je best plezier zal hebben met de Leon.
Gewoon een prima allrounder, zo'n Leon. Rijdt iets minder leuk dan een Giulietta, maar zo'n Seat zit gewoon goed in elkaar en dat is ook wat waard. De cruise control van Fiat/Alfa vind ik bijvoorbeeld een draak van een ding, zoiets irriteert mij.
De 1.5 TSI met DSG is ook een fijne combi, daar ga je wel plezier van hebben.

Ook nog een Focus overwogen? Die biedt mij een perfecte combi van sportief en comfort.
Gefeliciteerd met de aanschaf van de Leon, zeker geen straf en het model oogt nog steeds up to date.
Het probleem met Alfa Romeo herken ik, de Giulietta is toch echt wel enigszins verouderd(vooral qua veiligheid en opties) en de Giulia schrijft helaas nog niet echt af.
Lekker een paar jaar genieten van de Leon en over een paar jaar toch maar naar een leuke Giulia met Veloce pakket gaan, zou perfect staan naast zijn laatste echte voorvader, de 75!
@MWH Problemen met de koppeling, een motor die soms onregematig liep en echt trillingsvrij was hij niet meer ondanks een paar keer uitlijnen en balaceren. Er hoefde niet acuut wat aan te gebeuren, maar ik had niet de indruk er nog lang probleemloos plezier van te hebben, dus dan maar inruilen voor er een ton op de klok stond. Ik heb overigens niet de illusie dat de Seat kwalitatief een betere of slechtere auto is dan de Alfa, pech kun je altijd hebben met een auto.

Qua rijden zijn er geen hele grote verschillen, maar het is wel merkbaar dat de Giulietta wat comfortabeler was, zonder dat dit van invloed was op de wegligging. Ook de zitpositie vond ik in de Alfa net iets fijner. Sturen en schakelen is ook wat directer in de Alfa. Daar staat tegenover dat de Seat inderdaad wat lichtvoetiger aanvoelt, het scheelt ook 140kg. Maar het zijn niet zulke grote verschillen om hem te laten staan of juist om te kopen.

De voordelen van de Seat zijn meer rationeel; modernere opties, lagere kosten en ruimer. Tevens is het handig dat hier een Seat dealer op loopafstand van ons huis is, voor een Alfa dealer moest tientallen kilometers rijden.
Ik snap je keuze wel. En zo'n Leon ziet er goed uit, zeker de kleur. Zelf had ik voor de Mazda3 gekozen maar de Leon lijkt me iets ruimer
Ook ik begrijp je keuze helemaal. Persoonlijk vind ik zo'n Giulietta een afzichtelijk, disproportioneel misbaksel en de Leon juist behoorlijk geslaagd. Dat geldt ook voor het interieur. Giulietta 'n stuk kinderlijk gevormd plastic, Leon een serieus gevormd stuk plastic met net iets mooiere materialen. Een beetje Peugeot 308-lijnen daar, maar dan zonder het lef. En het werkt allemaal gewoon - geen stugge richtingaanwijzers waarmee het praktisch onmogelijk is om 'comfortknipperen' te gebruiken.

Jouw uitvoering ziet er ook nog eens helemaal goed uit. Die lekkere kleur, dubbele uitlaat en inderdaad erg fraaie wielen doen 't hem. Daar ga je ongetwijfeld veel plezier van hebben. En hoewel die VAG-apparaten niet als enorm betrouwbaar te boek staan heb je er vast minder ellende mee dan met die Alfa.
DeeTwee
[
Ben ik ook benieuwd naar. Voor mezelf sprekende, ik heb vond de verschillen erg groot. Een Giulietta rijdt anders dan het gros van de C-segmenters als je het mij vraagt. Het begint al met de opstelling van de pedalen, bij de Giulietta staan ze alledrie op 1 lijn, waar bij de meeste auto's het gaspedaal verder van de bestuurder af staat dan koppeling en rem. Schijnt fijn te zijn als je heel and toe toepast ofzo. Dat zorgt ervoor dat je een andere rijpositie moet aannemen in de Alfa, ik moest daar heel erg aan wennen. Verder stuurt de Giulietta veel directer (ik zou zelfs zeggen nerveus) dan het gros van de andere modellen.

Dat is inderdaad wel een verschil.
Leon an sich niet heel spannend, maar dit is wel een knappe uitvoering zo in het rood en met een paar mooie opties. Opvallend dat je een Guilietta als comfortabeler hebt ervaren. Zat hem dat in het onderstel, of in zaken als het onderstel of geluidsniveau?
Een echte Alfist, altijd leuk. Ik heb beide auto's overwogen en ben voor de Giulietta gevallen. Komende uit een Civic van 2008 voelt de auto voor mij vrij 'modern'. Vind de auto ook best comfortabel te noemen. Stukken meer dan de Civic in ieder geval, al is dat niet zo moeilijk. Veel plezier met de Leon!
Het comfort zit hem in het onderstel, de Leon is net even wat stugger dan de Giulietta. De 147 was ook een comfortabele auto, de Mito en 146 waren juist weer stugger. Ook de oude Alfa 75 is best comfortabel in combinatie met een goede wegligging, maar dan moet je niet gaan verlagen. Hij helt wel best wat over en op een natte afrit blijkt 110pk al genoeg te zijn op de achterkant een stapje opzij te laten doen, daarin merk je wel dat tegenwoordig onderstellen geavanceerder zijn.

De Giulietta komt ook zeker niet ouderwets over, zeker niet qua rijden, maar alleen wat de opties betreft.
Gefeliciteerd met de Leon, geniet er van!
Mooie auto met een leuk kleurtje.
Dat is best bijzonder ACC met een handbak. Ik wist niet dat dat mogelijk was.
Neffie
Dat is best bijzonder ACC met een handbak. Ik wist niet dat dat mogelijk was.
Valt wel mee hoor, heb ik ook op m'n Focus. Icm een automaat biedt het meestal wel meer mogelijkheden.
Leon is niet spannend, maar wel een fijne auto. Al schijnt het wel de sportiefste van het MQB platform stel te zijn. In desire red met wat opties ook een mooie auto.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.