QV: Alfa 75 / van Giulietta naar Leon

Gepost door Quadrifoglio Verde 
Na vijf jaar in een 147 te hebben gereden, werd het tijd voor wat anders vond ik. Na flink wat getwijfeld heb ik toch besloten om te kijken naar wat anders, want de 147 was nog steeds een erg mooie auto die nog zeker jaren meekon. Ik heb nog een nieuwe Seat Leon overwogen, maar heb toch besloten om mijn spaargeld stuk te slaan op een Giulietta. Gevoelsmatig stond me deze auto het meest aan, zeker in deze Veloce uitvoering met zwart dak.

Voor het eerst van mijn leven rijd ik nu dus in een splinternieuwe auto, hij is vorige week op kenteken gezet. Zaterdagochtend heb ik hem opgehaald en het rijdt geweldig. De auto rijdt een stuk rustiger dan de 147. Hij maakt vooral minder toeren, is stiller en rijdt volwassener. Je zou kunnen zeggen dat er daardoor wat karakter verloren is gegaan, maar het rijdt toch wel fijner. Qua wegligging lijkt er zo op het eerste gezicht niet veel verschil met de 147, die reed ook al heel erg fijn. Het DNA systeem lijkt ook goed te werken, beter dan in een Mito die ik ooit eens een dagje als leenauto mee had. Maar ik heb nog te weinig kilometers gemaakt om daar echt wat over te zeggen.

De motor is de 1.4 T-jet met 105 pk en 206 Nm. Bij lage toeren trekt hij al flink, dat is erg fijn in het dagelijks gebruik. Alleen het geluid is wel minder dan de Twinsparks, dat lijkt wel een diesel, zeker bij wat lagere toerentallen. Maar dat is het ergste niet. Ik moet alleen nog even reclamevrije kentekenplaathouders scoren. Maar goed, hier natuurlijk de foto's:

De aflevering:

Echt nieuw, 0 km's:

Ik heb de auto en deze uitvoering in deze kleuren ook gekocht, omdat ik hem er zo fraai uit vind zien, maar oordeel zelf:

Het komt op de foto's niet helemaal uit vind ik, maar de binnenkant vind ik echt heel mooi:

9 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-08-2019 23:48 door Quadrifoglio Verde.
Echt heel mooi, cool smiley maar dashboard en vooral pookknop lijken me wel krasgevoelig...
Mooie combinatie wel, wit met zwart dak en de donkere velgen. De kentekenplaathouders met reclame aan de voorkant zijn op zo'n Alfa inderdaad echt not done. Waar is de tijd dat Alfa dealers nog, tegen de regels in, kleine platen aan de voorkant monteerden?
Anonieme bezoeker
Re: Quadrifoglio Verde: Giulietta!
08-07-2013 04:03
ziet er erg mooi uit hoor. vind zelf alleen die subtiele sideskirts een must. zwart dak is geinig maar minder mooi op deze auto omdat het zwart niet gelijk loopt met de zijkanten van voorruit
Gefeliciteerd! Leuke en mooie auto thumbs up Ik zou alleen nog andere velgen eronder zetten zoals die antracietgrijze op de eerste foto heeft. cool smiley
Echt een hele mooie Alfa !! Mooie kleur en dak .
Erg gaaf zo, zwarte dak had van mij niet gehoeven maar misstaat niet. Heb je het 'pack collezione' genomen?
Anonieme bezoeker
08-07-2013 10:30
Erg mooie wagen! ik vond jou 147 altijd een van de mooiste van nederland, maar deze guilietta is ook erg gaaf! thumbs up

Persoonlijk had ik er ook andere velgen onder gekozen, ik vind deze nogal klein ogen (of de auto staat nogal hoog op z'n poten)
Het zijn toch echt 17" velgen. Volgens mij zijn dit de sport plus velgen in een titanium kleurtje. Ik denk dat dit formaat qua comfort precies goed is.
Erg mooi model, zo'n Giulietta en geslaagde opvolger voor de 147! Prachtige kleur i.c.m. het zwarte dak, hoewel ik me wel moet aansluiten bij voetveeg wat betreft de aansluiting van het zwart op de voorruit. Grappig dat jij wel gecharmeerd bent door het interieur, want dat was voor mij één van de grootste afknappers toen we ook een Giulietta overwogen als gezinswagen wat betreft de materiaalkeuze. Jammer ook dat je niet voor leer bent gegaan; fleurt het geheel net wat meer op. Ik wens je veel veilige km's!!
Erg mooi hoor, complimenten! Persoonlijk vind ik dit een minder geslaagde kleur op de Giulietta, omdat 'ie er erg plomp door gaat uitzien en het te trendgevoelig is (dus niet tijdloos). Maar met de donkere accenten en zonder die skirts (ik vind ze absoluut geen must!) oogt 'ie een stuk ranker en ziet 'ie er prachtig uit! Smaakvolle combinatie in mijn ogen. Een cognackleurig interieur had het afgemaakt, maar ik vind zo'n 'kaal' interieur ook zeker niet lelijk. Het heeft wel wat!

Overigens blijft een donkerrode m'n absolute favoriet, gevolgd door donkergrijs (zie rechts naast de jouwe op de eerste foto) en dan de jouwe. Top en veel veilige en prettige kilometers gewenst! thumbs up
Vind het ook mooi zo, wit/zwart thumbs up

Wit is eigenlijk ook geen modekleur. Het was altijd 1 van de meest populaire kleuren zowel in NL als Europa. Alleen is er een tijdje een dip geweest wat de voorkeur voor wit betreft.

Met een witte of zilverkleurige auto heb je trouwens de minste kans op ongelukken, met een zwarte de meeste:[directlease.nl]
Leuk zeg! Veel plezier ermee! thumbs up
Meeuw
Wit is eigenlijk ook geen modekleur. Het was altijd 1 van de meest populaire kleuren zowel in NL als Europa. Alleen is er een tijdje een dip geweest wat de voorkeur voor wit betreft.

Een dip van (pakweg) 1980 tot 2005?
Denk eerder een dip in de laatste 10 jaar (tot een paar jaar terug), dus bijvoorbeeld 2000-2010.

Vanaf 1980 tot pakweg 1995 heb ik nog 6 witte auto's gekocht. Inderdaad, gekocht (niet geleased), waardoor ik mij zeker heb laten leiden door de 2e-hands waarde voor een kleur.

edit: 2 waren wel geleased en dus 4 gekocht.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-07-2013 13:12 door Meeuw.
Anonieme bezoeker
08-07-2013 13:15
Fraai deze bella!
héél mooie auto, vele malen mooier dan de Golf & co. Wel gek dat er écht NUL km op de teller staat, normaal heeft een nieuwe wagen toch ongeveer een kilometer of 3-4 "fabriekskilometers op de teller? Anyhow, ik wens je veel zorgeloze jaren met je auto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-07-2013 14:36 door Jerry1995.
Anonieme bezoeker
08-07-2013 15:58
Mooie combinatie wit/zwart! Geniet van deze prachtige wagen!

Jerry1995
.....Wel gek dat er écht NUL km op de teller staat, normaal heeft een nieuwe wagen toch ongeveer een kilometer of 3-4 "fabriekskilometers op de teller.....

Bij Fiat (dus waarschijnlijk ook bij Alfa) kan de dealer dmv een combinatie van knopjes op het dashboard in te drukken eenmalig de teller op nul zetten, mits er niet meer dan plusminus 20 km op staat.
Tsja, een witte Alfa is altijd goed. thumbs up

Veel plezier ermee!

En als je nog wat meer vermogen wil, moet je even langs Squadra tuning gaan. Heel erg bekend in de Alfa-wereld, en ze leveren gewoon goede producten.
Ik ben het met 'voetveeg' eens wat betreft de subtiele sideskirts. Maak het ietwat plompe uiterlijk veel strakker en stoerder. Hoe bevallen de stoelen? Ik heb zowel in de 146, 147 als Giulietta gezeten, maar vind de stoelen in de laatste het minst prettig zitten: Een vlakke zitting en te weinig zijdelingse steun, zeker bij uitvoeringen met leren bekleding.
Echt een geweldig mooie wagen thumbs up
Alleen wat te weinig vermogen voor een heerlijke stuur auto als Alfa romeo naar mijn persoonlijke mening.
Leuk om te lezen dat er zoveel verschillende meningen zijn.

Natuurlijk was het mooier geweest als er 18 inch velgen, lederen bekleding enzo inzaten, maar het houdt een keer op, dat zijn best dure opties. Overigens was dit ook een voorraadauto, dus ik had geen keus meer qua opties. Ik had er ook 1 van anderhalf jaar oud ofzo kunnen nemen met meer opties en meer vermogen, maar nu heb ik echt een nieuwe die meer dan genoeg in de opties zit. Het is net welke keus je maakt. En ik ga zeker niet weer beginnen met verlagen, andere velgen en dat soort dingen. Dat kost echt teveel geld naar wat je ervoor hebt. Bovendien vind ik de auto en de velgen zo mooi genoeg en verlagen is me met de 147 ook niet echt goed bevallen.

En wat de motor betreft: 105 pk lijkt niet veel, maar het koppel van 206 Nm maakt heel veel goed, de auto rijdt lekker soepel en rustig. Ik ben ook niet echt een coureur ofzo, dus meer vermogen lijkt me eerst niet zo noodzakelijk. Misschien ooit in de toekomst eens naar Squadra inderdaad.

De teller is inderdaad bij de dealer éénmalig gereset in mijn bijzijn, er stond geloof ik 60 km op ofzo. Over de stoelen heb ik tot nu toe geen klachten, hoewel ik inderdaad ook het idee had dat de zitting wat vlakker is dan bij de 147.

Vanmiddag na mijn werk ben ik meteen maar even langs de Halfords gelopen, met als gevolg dat er nu reclamevrije kentekenplaathouders opzitten. De garage is er vast niet blij mee, maar ik vond ze ook wel heel opzichtig.

Met name aan de voorkant staat een reclamehouder inderdaad niet mooi. Leuke update.
Quadrifoglio Verde
Vanmiddag na mijn werk ben ik meteen maar even langs de Halfords gelopen, met als gevolg dat er nu reclamevrije kentekenplaathouders opzitten. De garage is er vast niet blij mee, maar ik vond ze ook wel heel opzichtig.

Je hebt er x euro ingeleverd dus dan zouden ze blij genoeg mogen zijn toch? Alleen toen ik mijn tweedehands auto had gekocht, die al reclamevrije houders had, hadden ze voor de aflevering nog even een stickertje op het raam geplakt thumbs down

Mooie auto trouwens, zo'n Giulietta!
Anonieme bezoeker
09-07-2013 01:38
Quadrifoglio Verde
Vanmiddag na mijn werk ben ik meteen maar even langs de Halfords gelopen, met als gevolg dat er nu reclamevrije kentekenplaathouders opzitten.

En heel subtiel dat mooie groen-wit-rode vlaggetje er bij geplakt! thumbs up
Ciao bella...!
Anonieme bezoeker
09-07-2013 16:25
Leuke auto, heb 'm zelf ook nog overwogen, maar eerlijk gezegd vond ik hyet erg weinig nieuws bieden ten opzichte van de 147 die ik toen ook nog had. En omdat we die ernaast zouden houden, wilde ik liever een auto die echt nog wat extra toe zou voegen. Uiteindelijk is het allemaal anders gelopen en heb ik helemaal geen italianen meer voor de deur staan... (nee, nog geen spijt van)
Meeuw

Met een witte of zilverkleurige auto heb je trouwens de minste kans op ongelukken, met een zwarte de meeste:[directlease.nl]

Voorzichtig met het trekken van conclusies uit correlationeel onderzoek, natuurlijk verandert je kans op het krijgen van een ongeluk niet als je een auto in een andere kleur aanschaft.
Luxe platen met naamloze (en randloze) kentekenplaathouders is top. Daaraan herken ik de liefhebber smiling smiley
Barri
Luxe platen met naamloze (en randloze) kentekenplaathouders is top. Daaraan herken ik de liefhebber smiling smiley

Dan zal ik in jouw ogen nooit een liefhebber zijn. Bedankt.
Barri

Tsssss....
Dat geldt dan vooral voor redelijk nieuwe auto's he smiling smiley Kijk maar eens rond op de weg.
Bij jaren 80 auto's horen gewone platen winking smiley
Sorry Barri, maar wat een onzin. Ik vind die 'luxe' platen gewoon echt niet mooi. Ook niet op een nieuwe auto. Maakt me dat tot een niet-liefhebber? Lijkt me niet.
Oké nou vooruit, ik ben gelukkig toch een liefhebber big smile smiley
Barri
Ik heb geen naamloze/randloze kentekenplaathouder hoor. Bedankt. sad smiley
Rob076
Sorry Barri, maar wat een onzin. Ik vind die 'luxe' platen gewoon echt niet mooi. Ook niet op een nieuwe auto. Maakt me dat tot een niet-liefhebber? Lijkt me niet.

"Gewone" platen zijn ook nog eens makkelijker met wassen.....grinning smiley
Wat een gezwets over die kentekenplaten. Alsof je auto daar mooier of minder mooi van wordt.
Anonieme bezoeker
15-07-2013 18:28
Voor het geld een fantastisch mooie auto! Van de achterbank weet ik persoonlijk dat ie wel wat krap is.

Wel grappig dat die Italianen "Veloce" achterop plakken terwijl het eigenlijk om een geknepen versie gaat die ze speciaal voor ons land hebben uitgebracht ivm de (BPM) belastingen. Mechanisch is de 105 pk versie identiek aan de 120 pk. Het is een sterk blok; met een andere nokkenas en variabele timing (multiair) en een grotere turbo levert het zelfde blok 170pk af fabriek. Jouw 105 pk versie heeft een kleine turbo waardoor je inderdaad al heel snel veel trekkracht hebt maar doordat hij 'geknepen' is loopt het vermogen boven de 4000rpm al heel snel terug. Als je de auto laat chiptunen dan trekt de auto veel beter door, dan blijft hij doorgaan tot 5500rpm (!). Hier kun je de grafieken zien:
[www.vireoauto.nl]

Veel plezier met auto toegewenst!

Edit: Dan heb je nog een mede alfist met de zelfde nickname op de fora's rondlopen, vandaar mijn verwarring.winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2013 01:02 door Mc1.
Ik niet...

Wel grappig dat me voor de zoveelste keer wordt aangeraden de auto te laten chiptunen. Maar dat zit er eerst niet in, misschien als ik hem een paar jaar heb.
Anonieme bezoeker
16-07-2013 01:28
Hier bij Auto week hebben ze ook al eens aandacht besteed aan Savali; weliswaar de Mito maar het gaat om de zelfde motor:
Autoweek Rij-impressie Alfa Romeo MiTo Savali tongue sticking out smiley
Jeroen, je doet toch lekker lang met je auto's (langer dan ik in elk geval), dus tijd zat thumbs up
Voor de liefhebbers: ik heb de eerste ervaringen op papier gezet. Het is ook terug te vinden in deze review.

Na ruim 2300 km heb ik denk ik wel een aardige eerste indruk van de wagen. Uiteraard kan ik nog niets vertellen over storingen ed, maar ik zal proberen te updaten in de toekomst. De twee grootste verschillen met de 147 zijn de motor en de auto is in zijn geheel volwassener. Hoewel de wagen evenveel vermogen heeft als de 147, is het karakter totaal anders. Bij de 147 TwinSpark moest je flink toeren maken om de gang erin te houden, de Giulietta begint bij lage toeren al flink te versnellen, de motor is echt soepel. Critici zullen zeggen dat daardoor karakter verloren is gegaan, maar in de dagelijkse praktijk is dit natuurlijk veel fijner. Als je bijvoorbeeld een stuk 50 rijdt, kun je rustig in zijn 5 rijden en hij pakt vervolgens ook nog op, hoewel je geen hele vlotte acceleratie moet verwachten natuurlijk. Hij voelt echt veel vlotter aan dan 105 pk. Verder voelt de Giulietta zoals gezegd volwassener aan dan de 147. Het is een beetje gevoel, maar hij is stiller, zit degelijker in elkaar en ook bij 160 km/u (afgelopen weekend middagje Duitsland gedaan; de top ga ik wel proberen als hij meer is ingereden) is hij erg stabiel en niet lawaaiig.

Verder rijdt hij erg goed. De wegligging is redelijk vergelijkbaar met de 147, ook al een zeer fijn rijdende auto. Maar met de Giulietta neem je toch net weer wat gemakkelijker een afritje en hij is net weer wat comfortabeler. Het stuurgevoel is ook goed, want ik vreesde het ergste met elektrische stuurbekrachtiging. Mijn ervaringen in andere auto's waren daar niet zo goed mee, zelfs een Mito haalde het lang niet bij 147. Gelukkig is de besturing van de Giulietta gewoon prettig en direct, zoals ik van Alfa gewend ben. Voor nog meer stuurgevoel, nog betere wegligging en fellere reactie op het gaspedaal, kun je de auto in "Dynamic" zetten. Leuk voor een bochtige weg, maar bij dagelijkse ritten wordt hij er wel wat nerveus van. De uitrusting van mijn "Veloce" uitvoering is in orde met oa climate control, blue & me, etc. Ook een compliment voor de standaard stereo; prachtig geluid!

Dan nog een paar nadelen: de ruimte op de achterbank is voldoende, maar houdt zeker niet over voor dit formaat auto. Verder moet je de ramen achterin nog naar beneden slingeren, staat wel een beetje goedkoop. Ook een lichtsensor was wenselijk geweest. Overigens was mijn auto een voorraadauto, dus kon ik niet meer zelf de opties uitzoeken. Verder is het motorgeluid niet geweldig in vergelijking met de Twinsparks. Vooral bij de lagere toeren klinkt hij wat dieselachtig. Ik besef mij echter wel, dat het ongetwijfeld veel beter is dan veel moderne auto's met minder cilinders. Of misschien was ik een beetje verwend op dat gebied met de 146 en 147 TwinSpark...

Het gemiddelde verbruik ligt op 1:13,6 van de eerste drie tankbeurten, het stuk autobahn is hier nog niet in meegenomen. Vind ik netjes voor een nog niet ingereden auto, maar ik heb ook een redelijk rustige rijstijl (denk ik).
Dat klinkt best enthousiast. Inderdaad staat het niet zo chic dat je de raampjes achterin zelf moet open slingeren, maar anderzijds hoe vaak zal dat gebeuren? Daarbij kunnen ze in de DS4 niet eens open.
De Giulietta klinkt als een grote stap voorwaarts ten opzichte van de 147, als ik het zo lees.
Ik had het nooit zo op winterbanden, maar ben nu toch overstag. Deze auto houd ik toch jaren en ik rijd tegenwoordig weer wat meer kilometers. Het zijn geen originele velgen, de Alfa logo's heb ik er zelf opgezet, dan lijkt het niet zo aftermarket achtig. Deze velgen zijn 16 inch en de originele wielen zijn 17, dus het rijdt iets comfortabeler. Maar veel heb ik er nog niet mee gereden, ik heb ze er gisteren net onder gezet.

Ik vind het er mooi uitzien zo, zo rijd ik tenminste niet een paar maand voor schut met van die zwarte, lelijke stalen wielen.

Dat ziet er vrij goed uit! Gelijk heb je, zwarte stalen velgen zien er niet uit.
Mooi ding!
Velgen staan keurig, inderdaad stukken beter dan staal.

Veel plezier er nog mee. thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.