Mijn VW Polo, 1600 cc vier in lijn met 75 dooie werkpaarden

Gepost door rke 
Bofkont
Nou RKE mijn goudentip verdient wel wat meer credits grinning smiley

Je hebt gelijk.

OEM onderdelen werken nog altijd het beste. Je betaalt vaak een stuk meer (ik zie thermostaten voor deze Polo van pakembeet 7 euro op het net) maar je hebt wel spul wat werkt.
Zo af en toe trap ik er weer in om aftermarket spul te kopen. Maar ook met mijn motorfietsen blijkt iedere keer weer dat gewoon origineel spul veel meer zekerheid geeft over werking en pasvorm.

Maar ja, ik ben ook Nederlander en ik heb ook een beperkt budget. Op een gegeven moment gaat de bank ook tegen mij zeggen: En, meneer rke, kunnen wij eens praten over terugbetalen ????
Toch heb ik tot nu toe geen slechte ervaringen met niet-OEM vervangingsdelen. Wel is de levensduur soms wat korter, maar van de andere kant is de prijs daar ook naar. En zeker voor oude auto's die toch leven bij de dag hoeft dat geen slechte overweging te zijn. Vorig jaar nog een nieuwe (!) dynamo geplaatst voor iets van 80 euro all-in met twee jaar volledige garantie. Een OEM Bosch dynamo is ongetwijfeld beter, maar gezien de prijs niet 6x beter. Niet OEM-thermostaten heb ik er inmiddels ook al de nodige van geplaatst en tot nu toe nog nooit gezeur mee gehad. Ook niet qua levensduur. Alleen lambda-sondes zoek ik wel altijd OEM, een niet zuiver signaal van een imitatie-onderdeel geeft een te groot risico op storingen.
Ben trouwens wel benieuwd hoe je er in een moderne auto zonder koelvloeistofmeter achter gekomen zou zijn dat je een defecte thermostaat geplaatst hebt...
s velthuis
Ben trouwens wel benieuwd hoe je er in een moderne auto zonder koelvloeistofmeter achter gekomen zou zijn dat je een defecte thermostaat geplaatst hebt...

Op de dure manier....

1: Je merkt de te hoge temperatuur door een knipperend lampje. Er zijn genoeg mensen die doorrijden met een knipperend lampje.

2: Als je gestopt zou zijn met een te hoge temperatuur, had je de thermostaat die niet afsluit pas gemerkt na verloop van tijd aan het verbruik. Dwz: als je, net als ik, het verbruik bij houdt; er rijden heel veel mensen rond die geen flauw benul hebben hoeveel brandstof er door dat blikje heen stroomt. In het geval dat je het meerverbruik niet merkt, merk je de extreem hoge slijtage als gevolg van het steeds met een koude motor rijden. Dan is het inmiddels veel te laat voor aktie en ondertussen heb je de gehele flora en fauna van een gebied zo groot als de Biesbosch vergiftigd.

Als je geen thermometer in je auto hebt kun je alsnog zo'n ding installeren:

En/of voor de minstens zo belangrijke olietemperatuur:

Edit:
Mijn BMW had geen thermometer. Dat heb ik op deze manier opgelost:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-11-2013 14:06 door rke.
Polo + humor... kan enkel "rke" zijn!!!

Marktplaats
De ideale schoonzoon op wielen - Volkswagen Polo 1995

Beschrijving
Als zijn keiharde 1.3 liter motor begint te spinnen worden katten jaloers.
Zijn gaspedaal trapt lekkerder dan de schoen van Bergkamp.

Remmen doet ie als een malle, ook al gebruik ik die nooit.
En z'n stoelen zijn zo comfortabel, daar kun je niet alleen goed op zitten, maar ook perfect baby's op maken.

Je hebt 'm door: deze The Black Pearl aka Black Cobra aka Polo is niet zomaar een auto.
Het is de ideale studentenbak en schoonzoon in één.

Het type dat de Stig zou rijden om boodschappen te doen.
Ik weet het, dat is belachelijk. Want de Stig doet géén boodschappen.
Dat doet zijn moeder.

Navigatie? No way, Benny!
Met 243.000 kilometer op de teller is er geen stuk weg dat ie niét kent.

Het Ziggodome is fukkin jaloers op zijn custommade geluidssysteem.
Beetje laag erbij en je hebt een massagestoel!

Uit prachtjaar 1995, toen je nog gewoon vieze gelode benzine kon tanken.
Ik durf te wedden dat deze rasbak zelfs nog op aanstekervloeistof kan lopen.

Natuurlijk heeft ie wat gebruikssporen; linkerraam werkt niet, klein gaatje in de rijderstoel, etc ...
Maar who cares? Met deze bolide heb je een tank op wielen!

P.s. De startmotor heeft kuren maar hij start nog wel.
British Racing Green
Polo + humor... kan enkel "rke" zijn!!!

Marktplaats
De ideale schoonzoon op wielen - Volkswagen Polo 1995

Beschrijving
Als zijn keiharde 1.3 liter motor begint te spinnen worden katten jaloers.
Zijn gaspedaal trapt lekkerder dan de schoen van Bergkamp.

Remmen doet ie als een malle, ook al gebruik ik die nooit.
En z'n stoelen zijn zo comfortabel, daar kun je niet alleen goed op zitten, maar ook perfect baby's op maken.

Je hebt 'm door: deze The Black Pearl aka Black Cobra aka Polo is niet zomaar een auto.
Het is de ideale studentenbak en schoonzoon in één.

Het type dat de Stig zou rijden om boodschappen te doen.
Ik weet het, dat is belachelijk. Want de Stig doet géén boodschappen.
Dat doet zijn moeder.

Navigatie? No way, Benny!
Met 243.000 kilometer op de teller is er geen stuk weg dat ie niét kent.

Het Ziggodome is fukkin jaloers op zijn custommade geluidssysteem.
Beetje laag erbij en je hebt een massagestoel!

Uit prachtjaar 1995, toen je nog gewoon vieze gelode benzine kon tanken.
Ik durf te wedden dat deze rasbak zelfs nog op aanstekervloeistof kan lopen.

Natuurlijk heeft ie wat gebruikssporen; linkerraam werkt niet, klein gaatje in de rijderstoel, etc ...
Maar who cares? Met deze bolide heb je een tank op wielen!

P.s. De startmotor heeft kuren maar hij start nog wel.

Sorry, ik ben onschuldig.
H'm,

De Polo stond weer eens op de automatische petjesstand. Stationair schommelde tussen 1000 en 3000 rpm. Dat was al een keer eerder gebeurd en op het Polo-forum staat dat de gasklep "vies" is...

Zo "vies" kwam de gasklep uit de motor:

De vorige keer heb ik de gasklep al grondig gereinigd, alle aanslag van de carterventilatie rondom de gasklep heb ik toen weggepoetst. Dat gaf een lager maar nog steeds instabiel stationair toerental. Daarna heb ik de printbanen schoongemaakt met contactspray waarna de motor keurig 950 rpm draaide. Deze printbanen geven de stand van de gasklep door aan de computer en het motortje met de tandwieltjes zijn een soort variabele aanslag.

Hier zie je een van de twee printbanen:

Ik heb ook deze keer weer de printbanen schoongemaakt. Wel duidelijk verbetering maar het is nog niet goed. Weer de printbaantjes schoongemaakt, geen extra verbetering. Het toerental bleef nu schommelen tussen 1000 en 1600 rpm alsof je een petje bent die anderen voor het stoplicht uitdaagt voor een stoplichtsprintje. Rustig rijden (pakembeet 40 km/uur) is nogal "oncomfortabel" door het gehik en het inhouden.

Eerst maar een nieuwe gasklep besteld. Eens kijken of dit grapje van dik 300 euro verbetering geeft.

Ook heb ik de te koude thermostaat eens goed bekeken. Het pennetje komt netjes uit de thermostaat bij zo'n goede 90 graden maar na afkoelen moet je veel kracht zetten om het pennetje terug te duwen in zijn was-huisje. Meer kracht dan de ingebouwde veer levert en daarmee is voor mij het bewijs geleverd dat het te koud blijven van de motor door deze thermostaat veroorzaakt werd.
Je hebt je gasklep wel opnieuw ingeleerd na het schoonmaken en na dat laatste "gepruts" eraan?

Nieuwe gasklep is nergens voor nodig. 2e hands werken ze net zo goed. Maar zolang je niet inleert als je de stekker los hebt gehad, ga je hem nooit in orde krijgen. Niet mer een nieuwe, niet met deze en ook niet met een goeie gebruikte.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-12-2013 17:51 door Pobresh.
En daarmee toegeven aan koppelverkoop?
De vorige keer hikte hij ook en toen was inleren ook niet noodzakelijk. Hij heeft het bijna een jaar volgehouden met "normaal rijden".

Aan de andere kant heb je wel gelijk: Dit drama loopt ernstig uit de hand.

Pollo-tje kopen? Moet ff ingeleerd worden maar hij is puntje gaaf en niet gejohnnificeerd....
rke
De vorige keer hikte hij ook en toen was inleren ook niet noodzakelijk. Hij heeft het bijna een jaar volgehouden met "normaal rijden".

Pollo-tje kopen? Moet ff ingeleerd worden maar hij is puntje gaaf en niet gejohnnificeerd....

die referentie naar koppelverkoop snap ik even niet. Maar het inleren kan wel degelijk uitmaken. Trouwens, als t niet nodig was de vorige keer, ookal heb je de stekker eraf gehad... Mogelijk idd gasklephuis defect.
Persoonlijk zou ik sowieso eerst testen met een 2e hands gasklephuis voor ik 300 euro... uit zou geven aan een nieuwe, die misschien niet eens het probleem oplost. Scheelt een hoop kosten. En met een beetje geluk los je het probleem binnen een halfuurtje tot uurtje op.

Soms heeft t zelfs nut om gewoon de auto een nachtje zonder aangesloten accu te laten staan. En dan voor je hem weer aansluit de accupolen tegen elkaar te houden. ECU word dan gereset. Problemen kunnen dan wel eens spontaan verdwenen zijn en ook niet meer terugkomen. Ook gasklepgerelateerde problemen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-12-2013 22:11 door Pobresh.
Pobresh
rke

die referentie naar koppelverkoop snap ik even niet. Maar het inleren kan wel degelijk uitmaken. Trouwens, als t niet nodig was de vorige keer, ookal heb je de stekker eraf gehad... Mogelijk idd gasklephuis defect.
Persoonlijk zou ik sowieso eerst testen met een 2e hands gasklephuis voor ik 300 euro... uit zou geven aan een nieuwe, die misschien niet eens het probleem oplost. Scheelt een hoop kosten. En met een beetje geluk los je het probleem binnen een halfuurtje tot uurtje op.

Soms heeft t zelfs nut om gewoon de auto een nachtje zonder aangesloten accu te laten staan. En dan voor je hem weer aansluit de accupolen tegen elkaar te houden. ECU word dan gereset. Problemen kunnen dan wel eens spontaan verdwenen zijn en ook niet meer terugkomen. Ook gasklepgerelateerde problemen.

[nl.wikipedia.org]

De truc met de accupolen los heb ik geprobeerd. Het gasklephuis was de vorige keer al wat slecht, toen heb ik ook het huis ultrasoon moeten reinigen en de koolbanen met contactspray moeten bewerken om hem goed werkend te krijgen.

We gaan vanmiddag even meten wat de lambdasonde doet. En als die werkt zoals hij zou moeten werken, dan moet hij toch maar naar de dealer.

Ik heb jarenlang software geschreven voor grotere bedrijven. En het is er in die jaren ongeveer ingetimmerd: zorg dat je de software inzichtelijk is.
Zorg voor foutmeldingen, zorg voor logging, zorg voor traceerbaarheid en vooral: zorg voor documentatie......
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig...

Gisterenavond had ik voor de vijfde keer op rij de accu los gegooid. Dus, vanmorgen weer inleren en ik met de OBD scanner zoeken of dat ding aangeeft hoe veel spanning er over de lambdasonde staat.

En tot mijn hele grote verbazing.... Na een kwartiertje zoeken.... Hij doet het weer gewoon goed.
Wonderlijk, maar ook beangstigend. Een fout die spontaan opkomt en even spontaan weer weggaat.
Dat gaat lachen worden als deze fout besluit definitief te worden...

Ik heb een vermoeden waarom de vorige eigenaar besloten heeft een andere auto te kopen. De keer begin ik de zoektocht bij de lambdasonde, als ik lang genoeg doorzoek moet ik op een gegeven moment toch de oorzaak vinden.
Ik zou de lambdasonde ook even aftappen om de spanning te meten. Even twee naalden door de isolatie. Dan is de spanning nog wat betrouwbaarder te loggen dan via de ECU. Maar samen met roest vind ik wazige electronicastoringen de vervelendste storingen die er zijn. Doe mij maar gewoon een rammelende wielophanging of een ander eerlijk mechanisch defect...
rke
De truc met de accupolen los heb ik geprobeerd...

Het gasklephuis was de vorige keer al wat slecht, toen heb ik ook het huis ultrasoon moeten reinigen en de koolbanen met contactspray moeten bewerken om hem goed werkend te krijgen...

Gisterenavond had ik voor de vijfde keer op rij de accu los gegooid. Dus, vanmorgen weer inleren..

Na een kwartiertje zoeken.... Hij doet het weer gewoon goed....

Een fout die spontaan opkomt en even spontaan weer weggaat....

Ik kan niet anders bedenken dan dat gasklephuis ofwel ECU een probleem heeft.
Maar de grootste verdachte is je gasklephuis.
Ik zou gewoon eens ergens een goeie 2e handse te ritselen. Die schoonmaken, monteren en inleren en kijken of dan het probleem nog/weer bestaat.

Een nieuwe zou ik dus echt nooit overwegen. Of koop er eentje via ebay. die zijn goedkoper (€103 ex verz):
[www.ebay.de]

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2013 12:26 door Pobresh.
Pobresh
rke
De truc met de accupolen los heb ik geprobeerd...

Het gasklephuis was de vorige keer al wat slecht, toen heb ik ook het huis ultrasoon moeten reinigen en de koolbanen met contactspray moeten bewerken om hem goed werkend te krijgen...

Gisterenavond had ik voor de vijfde keer op rij de accu los gegooid. Dus, vanmorgen weer inleren..

Na een kwartiertje zoeken.... Hij doet het weer gewoon goed....

Een fout die spontaan opkomt en even spontaan weer weggaat....

Ik kan niet anders bedenken dan dat gasklephuis ofwel ECU een probleem heeft.
Maar de grootste verdachte is je gasklephuis.
Ik zou gewoon eens ergens een goeie 2e handse te ritselen. Die schoonmaken, monteren en inleren en kijken of dan het probleem nog/weer bestaat.

Een nieuwe zou ik dus echt nooit overwegen. Of koop er eentje via ebay. die zijn goedkoper (€103 ex verz):
[www.ebay.de]
Er zit inmiddels een fonkelnieuwe gasklep in.
Tweedehandsje kopen? big smile smiley big smile smiley Foto's hierboven ...
rke
Er zit inmiddels een fonkelnieuwe gasklep in.
Tweedehandsje kopen? big smile smiley big smile smiley Foto's hierboven ...

Ik hoop toch niet een van 300 euro he? Voor dat geld had je namelijk een complete donorpolo kunnen vinden.
Probleem wel verholpen zo?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2013 16:26 door Pobresh.
Origineel VDO, 307 euro ex verzendkosten.

Als het probleem daarmee verholpen is, vind ik het prima. Je vergeet dat ik een tiental jaar terug blij was met een garagerekening van slechts 300 euro. En het arbeidsloon loopt lekker op met dit soort slecht te traceren af en toe kwaaltjes.

De Volksfiets is wel weer verwend de laatste paar maanden:
2 Wintersloffen (mijn eigen stomme schuld, na het monteren van polyurethaan bussen moet je de boel laten uitlijnen),
Thermostaat,
Luchtfilter,
Olie,
Oliefilter,
Koelvloeistof,
Bougies,
Remolie ...

En dan over een paar maanden nog een uitlaat (lekt een beetje). Maar buiten de uitlaat verwacht ik toch eerst een paar duizend onbezorgde kilometers.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2013 17:47 door rke.
Arbeidsloon loopt lekker op? Ik dacht dat jij nu alles zelf deed? Het vervelende bij dit soort auto's is altijd die moeilijke vraag, wanneer schei je uit om er geld in blijven te pompen confused smiley Volgende keer misschien zoiets?

vectrafan
Arbeidsloon loopt lekker op? Ik dacht dat jij nu alles zelf deed? Het vervelende bij dit soort auto's is altijd die moeilijke vraag, wanneer schei je uit om er geld in blijven te pompen confused smiley Volgende keer misschien zoiets?

Dat klopt, ik heb dit zelf uitgezocht (met veel hulp en moeite).

Maar, als een monteur moet gaan zoeken, betaal ik arbeidsloon -- denk aan zo'n 50 ~ 80 euro per uur.
Nu zoekt een monteur veel efficiënter, maar vergeet niet dat deze auto ergens iets heeft waardoor de vorige eigenaar na 14 jaar vertroetelen de auto opgeruimd heeft. Dat kan een kwestie geweest zijn van "ik wil een verse auto", maar waarom dan deze auto inruilen bij een dealer van een ander merk....

En wanneer stop je met geld er in te pompen? Voor mij is dat als ik een andere, betere auto kan kopen na de reparatie. Als ik na een reparatie van 1000 euro nog steeds een auto heb die slechter is dan wanneer ik hem inruil met bijleggen van 1000 euro is het tijd voor een nieuwe.
Bij deze Polo zal dat nog wel even duren, zelfs een gereviseerde bak (Polo kwaaltje) koop je voor nog geen 1000,- euro.
rke

Nu zoekt een monteur veel efficiënter, maar vergeet niet dat deze auto ergens iets heeft waardoor de vorige eigenaar na 14 jaar vertroetelen de auto opgeruimd heeft. Dat kan een kwestie geweest zijn van "ik wil een verse auto", maar waarom dan deze auto inruilen bij een dealer van een ander merk....

En wanneer stop je met geld er in te pompen? Voor mij is dat als ik een andere, betere auto kan kopen na de reparatie. Als ik na een reparatie van 1000 euro nog steeds een auto heb die slechter is dan wanneer ik hem inruil met bijleggen van 1000 euro is het tijd voor een nieuwe.
Bij deze Polo zal dat nog wel even duren, zelfs een gereviseerde bak (Polo kwaaltje) koop je voor nog geen 1000,- euro.

Nou dat die ingeruild was bij een ander merk is nog niet zo vreemd. Mensen switchen wel vaker van merk, kan zo maar zijn dat de Volkswagen geen passende oplossing had voor hun vervoerswensen, of dat een ander merk dat beter invulde. Daarbij zit Pon duidelijk de pijngrenzen qua prijsbeleid op te zoeken, waardoor de particuliere klant op een gegeven moment zegt, dit is te gek.

Mijn tip is wel om goed na te denken bij elke volgende investering wat deze Polo begint op een zwart gat te lijken, terwijl als ik de foto's bekijk denk goh wat ziet hij er aardig uit smiling smiley Maar de kosten lopen sneller op dan ik verwachtte bij dit type Polo.
vectrafan
Maar de kosten lopen sneller op dan ik verwachtte bij dit type Polo.
Kevertjes...

Dat waren de volkswagens die met kop en schouders boven de concurrentie uitstaken. Dat waren producten die zeker drie keer zo lang meegingen dan wat de concurrentie te bieden had.
Daarnaast ben ik al een tiental jaar verwend met de luxe en het onverwoestbare van de Camry, een model wat werkelijk onverwoestbaar is.

Ik schat de moderne volkswagens niet beter in dan een middelmaatje. Niet goed, niet slecht maar met de reputatie dat hij top-of-the-line is. Aan de andere kant: oudere auto's hebben heel vaak last van roest en daar had dit exemplaar echt geen last van. Bovendien liggen de sloperijen barstensvol met Polo's, ik kan uitzoeken wat ik wil hebben.

Dat is met de Camry wel anders, als ik daarvoor naar de sloop moet krijg ik te maken met de jongens van Deijne die er heilig van overtuigd zijn dat mijn Camry het model uit 1997 is terwijl het een model uit 1996 is.
En die jongens vertikken het om mij 1996-onderdelen te verkopen, zelfs als ik er uitdrukkelijk om vraag .....
In Den Dolder zit Feelders. Ook een jappensloop.
Boppie
In Den Dolder zit Feelders. Ook een jappensloop.
Dankjewel voor de tip.
De uitlaat maakt tegenwoordig nogal wat herrie. Ik vind dat niet meer bij mijn leeftijd passen dus ik dacht "even de brug op", dan weet ik wat ik moet bestellen.

Nou... niks dus.

De uitlaat is van voor tot achter potdicht en toch maakt hij een geluid alsof er een lekje in zit. Dat zal wel die befaamde teutoonse kwaliteit wel zijn.

Toch, op een of andere manier ga ik de Pollo waarderen. Hij is op een kalme manier best nog wel tot prestaties te porren. Het vervangen van de originele ophangrubbers van oma-onderbroeken-elastiek door stukken polyurethaan is een gouden zet geweest. Nu kan je er toch een beetje mee gooien en smijten, een achterwieltje optillen is nu geen actie meer van "een-twee-drie in godsnaam".

En hij blijft ook wat dorstig (gemiddeld 1 op 12,4). Als er alcohol achter die dop zou moeten, stuurde ik hem naar de AA.

Een laatste actie van mij is ook nogal apart verlopen. Ik stootte een paar dagen geleden het kopje van het knopje van de linkerdeur af. Ik bestel een paar nieuwe knoppies waarbij ik denk: "ach, een beetje bling kan geen kwaad". Doe mij eens chroom.

Krijg ik ze vandaag binnen:

Liefhebbers? Ik vind dit namelijk een ernstig besmet symbool van een verkeerde partij uit WO II. En dat op de erfenis van een van de meest foute hoofdrolspelers is imho minstens dubbel fout.
Volgens Wiki: Het IJzeren Kruis werd op 10 maart 1813 door de Pruisische koning Frederik Willem III ingesteld.

Deze militaire onderscheiding is dus niet automatisch gekoppeld aan Nazi-Duitsland.
Tja eerst beginnen dat je er lekker mee kan gooien en smijten en vervolgens klagen dat ie wat dorstig is. Er zou zo maar een verband tussen die 2 kunnen zijn nut smiley

Bij een wat oudere uitlaat raken nogal eens de tussenschotjes in de middendemper los en vooral in bepaalde toerentalgebieden bromt de boel er dan lekker op los. Kwestie van mee willen leven of geld uitgeven.

Groetjes,
Jan
Mechanix
Volgens Wiki: Het IJzeren Kruis werd op 10 maart 1813 door de Pruisische koning Frederik Willem III ingesteld.

Deze militaire onderscheiding is dus niet automatisch gekoppeld aan Nazi-Duitsland.
Tja, het Swastika is een heilig symbool in het Hindoeïsme. Sinds de jaren '40 roept ook dit andere gevoelens op...
Janneman
Tja eerst beginnen dat je er lekker mee kan gooien en smijten en vervolgens klagen dat ie wat dorstig is. Er zou zo maar een verband tussen die 2 kunnen zijn nut smiley
Is er ook wel. Mijn Swiftje reed met mij achter het hoepeltje 1 op 16, mijn dochter scoort met dezelfde auto 1 op 18.

Bij een wat oudere uitlaat raken nogal eens de tussenschotjes in de middendemper los en vooral in bepaalde toerentalgebieden bromt de boel er dan lekker op los. Kwestie van mee willen leven of geld uitgeven.
Dat wordt er mee leven. Usbenzuunig.

Mechanix

Nee, maar ze gaan wel de prullenbak in.
Mechanix
Da's ook zonde... sad smiley

Als ik jouw studie zo eens zie.... Ben je wel eens in Utreg?
rke
Mechanix
Da's ook zonde... sad smiley

Als ik jouw studie zo eens zie.... Ben je wel eens in Utreg?

Neen, ik studeer(de) in Den Haag.
Dat is jammer. Dit soort bling bling spul kost ongeveer net zo veel als het verzenden.

Ik maak er wel een lokaal petje blij mee, er staan af en toe een paar met verlaagde volksfietsen onder de brug hangjeugd te spelen. Eens kijken hoe die reageren op een cadeautje in plaats van het gebruikelijke verzoek op te zouten.
Het is zo ver...

Mijn dochter gebruikt de Polo. Als vuilinisbak/vogelstrontverzamelaardagelijks vervoer voor woonwerk verkeer. En dochterlief is van het soort "nu effe niet, dat komt nog wel een keer" als het over auto's gaat.
Een paar weken geleden zat pa weer eens te zeuren: de Polo moet voor een apk-tje. Voor haar is dat niet meer dan naar mijn ex gaan en afspreken wanneer de auto meegenomen kan worden. Dan aan het eind van de dag 20 euro aftellen en ze kan weer een jaar scheuren.

Dus, afgelopen woensdag zou het zo ver zijn. De APK was (wist ik niet) de 15e al verlopen, weer wat van die "nu even niet" momentjes hadden de rekening alvast doen oplopen. Gaat ze woensdag zo waar de auto wegbrengen, giert de bak zo hard dat het leek of er een turbine in aan het werk was. Even kijken, de hele onderkant zeiknat van de olie.

Heerlijk toch, die befaamde VW kwaliteit. Kan je er na 130k pas een gereviseerde bak onder prutsen. En, hij ligt toch open, ook gelijk maar een verse koppeling.

Ik had ooit een Camry.... ja ja, dat is bekend verhaal.
Jammer, maar de polo blijft dus nog wel? Je ex doet in apk papieren?
uwbuurman
Jammer, maar de polo blijft dus nog wel? Je ex doet in apk papieren?

De Pollo is uit 1999 met 130.000 op de teller. Hij is helemaal gaaf, geen roestplekje te vinden maar een goede professionele poetsbeurt zou hem geen kwaad doen - beschadigingen, vogelpoep- en boomharsplekken wegpoetsen. We zijn nu bezig met de versnellingsbak, een (zoals bekend bij Polo's) verse linkerstoel zou hem geen kwaad doen maar de overige typische Polo kwaaltjes zijn inmiddels wel verholpen. Als ik hem te koop zet, komen er vooral vage types op af die vervolgens beledigd zijn als ze meer dan de helft van de vraagprijs moeten betalen. En dan nog, stel dat ik er 2000 voor krijg, waar koop ik een autootje voor die 2000 euro wat nog zo gaaf is? Die kant van de markt bestaat vooral uit roestige wrakken en kapot getrapte bolides.

We hebben vandaag geprobeerd de bak er onder uit te halen. Dat geeft uitdagingen waarvan je jezelf afvraagt of het allemaal wel nodig is. Allereerst het subframe; volgens mijn documentatie hoeft dat er niet onderuit. Maar helaas, nu krijgen we de bak niet ver genoeg van het blok af en dit is de alleen nog maar de actie van de bak los maken. Hij moet ook nog een keer gemonteerd worden...
Ondertussen hebben we besloten de verantwoordelijke Duitse ingenieurs wat van de befaamde Japanse marteltechnieken te leren... als slachtoffer.

Over mijn ex ... Haar nieuwe vriendje is apk-keurmeester.
Niet helemaal toevallig was het ook ooit een goede vriend.
Aardig dilemma, de verantwoordelijkheid over deze pollo.... je dubbele ex, je dochter, jij... Toevallig ben je wel de rijdende portemonnee? (Herkenning)
Balen van die polo, ex etc, da's klote, maar dat hoef ik je niet te vertellen.

Hopelijk lukt dat snel met die bak. Ik begrijp je keuze voor de polo, klinkt logisch.

Succes, man!
Subframe los? Heb zelf al meerdere keren bij een 6N & 6N2 een bak eraf gehad: nooit subframe losgehaald.
Veel ruimte is er niet, dat klopt, maar 't moet kunnen.

Hele onderkant nat van de olie klinkt als een lekkende schakelaskeerring => te laag bakolienivo => te weinig smering.
Subframe een beetje gelost, bak er in vijf tellen uit.

Het lijkt er op dat er een scheur in de bak zit, naast de hefboom die de drukgroep bedient. De olie bevat veel metaaldeeltjes, er kwam een stukje hard staal uit van ongeveer 1 cm groot.
Dit was de bak die er onderuit kwam:

Het inbouwen ging vlot. Ik heb hem vandaag laten uitlijnen bij de kwikfit. Zoals Pobresh al voorspelde: "meneer, het camber klopt niet maar daar kunnen we niets aan doen".
Anyway: hij stuurt weer goed. Hij heeft vooral rechts relatief veel camber maar misschien ga ik op korte termijn toch de schokdempers vervangen. De nieuwe bak schakelt als een nieuwe volkswagen bak: met een Japanse bak vergeleken nogal stroef.
rke

Niet helemaal toevallig was het ook ooit een goede vriend.

Au...
rke

Het lijkt er op dat er een scheur in de bak zit, naast de hefboom die de drukgroep bedient.

Da's geen deel wat makkelijk ergens tegenaan botst. Enig idee hoe die scheur er in komt?
s velthuis
rke

Het lijkt er op dat er een scheur in de bak zit, naast de hefboom die de drukgroep bedient.

Da's geen deel wat makkelijk ergens tegenaan botst. Enig idee hoe die scheur er in komt?

Ik heb geen flauw idee.

Een goede 30.000 km geleden begon de bak te zingen. Ik heb dat opgelost door de bakolie te vervangen en een molybdeensulfide dope toe te voegen (symptoom bestrijding, ik weet het) en bij de daar op volgende beurt heb ik de bakolie weer vervangen (weer met dope, weer omdat hij luidruchtig zong).

Nu had ik een APK-afspraak gemaakt voor mijn dochter en vooraf alles gecontroleerd. Maar net toen zij de auto kwam afleveren voor de keuring zei zij: Pa, hij stinkt heel erg.

Bakolie over de uitlaat...

Op dat moment dachten wij aan een uitgelubberd keerringetje, het leek op een keuze tussen bak vervangen of gokken op een keerringetje. Bij het aftappen van de oude olie kwam er zo veel metaal mee dat het zeker was dat het fout was. Toen de bak in de metselkuip lag, schitterde beide scheuren mij tegemoet...

Splintertje uit de bak op een dop van een oliebusje (dop is ongeveer 3 cm groot.)
rke
"meneer, het camber klopt niet maar daar kunnen we niets aan doen".

Kwikfuck.... Doet zijn naam weer eer aan.

Je hebt je fusees los gehad, dat is je camber stelmogelijkheid. En er zijn meerdere bedrijven die dit niet weten, omdat bij een polo geen camberbouten worden gebruikt maar sleufgaten in de schokdemper die de stelmogelijkheid geven.

Maar had ik je idd al voor gewaarschuwd via pb.

Ik hoop dat ze van je spoorstangen af zijn gebleven, want die mogen ook opnieuw als je ze stelt met verkeerd camber.
Maarja kwikfuck... dus wat was je kwijt, de volle 80 euro die ze daar vragen voor onkunde?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-11-2016 19:00 door Pobresh.
Pobresh
rke
"meneer, het camber klopt niet maar daar kunnen we niets aan doen".

Kwikfuck.... Doet zijn naam weer eer aan.

Je hebt je fusees los gehad, dat is je camber stelmogelijkheid. En er zijn meerdere bedrijven die dit niet weten, omdat bij een polo geen camberbouten worden gebruikt maar sleufgaten in de schokdemper die de stelmogelijkheid geven.

Maar had ik je idd al voor gewaarschuwd via pb.

Ik hoop dat ze van je spoorstangen af zijn gebleven, want die mogen ook opnieuw als je ze stelt met verkeerd camber.
Maarja kwikfuck... dus wat was je kwijt, de volle 80 euro die ze daar vragen voor onkunde?

Ik was inderdaad de volle 80 euro kwijt en ze hebben met de spoorstangetjes de boel afgesteld. Ze kunnen wel het camber meten maar ze kunnen het niet afstellen nut smiley (de ruimte in de fusees was mij wel opgevallen) . Ik moest mijn tanden op elkaar klemmen om niet te zeggen: "zal ik het even doen". En in plaats van een goede roest oplosser gebruiken stookte de monteur de spoorstangetjes heet en spoot ze daarna met wd40 in. Ff gauw de boel verneuken....

Wat ook opvallend was: Ik was er twee jaar geleden met mijn Camry en van het hele personeel was alleen de receptionist nog over. Er liep een compleet nieuwe groep monteurs.

Wonderlijk, zo'n extreem verloop van personeel.
rke
Wat ook opvallend was: Ik was er twee jaar geleden met mijn Camry en van het hele personeel was alleen de receptionist nog over. Er liep een compleet nieuwe groep monteurs.

Das kwikfit... Van de mensen die wel fatsoenlijke contracten hebben (meestal de opleiders) wordt er vooral gerouleerd tussen de vestigingen. Het overgrote deel zijn korte contracten of stagecontracten.
En als klantbewuste monteur wil je daar ook echt niet werken.

Wel jammer van je 80 euro...
Pobresh
rke

Das kwikfit... Van de mensen die wel fatsoenlijke contracten hebben (meestal de opleiders) wordt er vooral gerouleerd tussen de vestigingen. Het overgrote deel zijn korte contracten of stagecontracten.
En als klantbewuste monteur wil je daar ook echt niet werken.

Wel jammer van je 80 euro...

Tja, een keertje laagvliegbelasting en ik ben meer kwijt. Ik noem het maar leergeld, ik was simpelweg dom.

Ik was een jaar of twee geleden met de Camry bij dezelfde kwikfit voor een APK-tje. Prima vakman, goed op de hoogte en klantvriendelijk. In die tijd werkte daar ook een jongeman die bij dezelfde sportvereniging speelde als mijn dochter. Ik ben die dag keurig geholpen door deze mensen. Het was gewoon gezellig en we hebben nog wat tevergeefs gezocht naar een setje voorveren voor deze sloep.

Bij het afstellen van de Polo liepen er vier mensen rond. Een duidelijke leerling, twee wat meer ervaren monteurs en een receptionist. Ik werd geholpen door de meest ervaren monteur maar het werk wilde niet vlotten. Eerst was hij verbaasd dat ik om 17:00 aan kwam kakken (ik heb vooraf een afspraak gemaakt en toen aangegeven dat het geen directe haast had). Direct na een proefritje (netjes...) controleerde hij wel het camber. Toen heeft hij (na wat overleg met de receptionist) de spoorstangetjes heet gestookt (de heren daar mogen wel eens investeren in een goede brander, ze werken met acetyleen, notabene! ) en vlotjes de sporing goed gezet. Dat de auto rechts bijna 3 graden negatief camber heeft... daar kan ie vast oud mee worden.

Het viel mij ernstig tegen. Een aantal weken geleden vroeg een buurman aan mij of ik nog een goedkope garage wist. Omdat ik goede ervaringen had met deze kwikfit heb ik de buurman naar deze vestiging gestuurd. De buurman heeft zelf voor een andere universele garage gekozen en dat verbaasde mij.

Nu weet ik waarom. En ik snap de term kwikfuck ook veel beter.
rke
Dat de auto rechts bijna 3 graden negatief camber heeft... daar kan ie vast oud mee worden.

Eh juist
Dit was bij mij het gevolg van schokdempers los te hebben gehad en dan niet uitlijnen na 1000km doorrijden ermee.

Voor de duidelijkheid, bij de auto die ik daarvoor had, was er geen stelmogelijkheid voor het camber.

En ik snap de term kwikfuck ook veel beter.
winking smiley

Alleen jammer van het leergeld zoals ik al zei. En nu snel naar een andere, goeie, uitlijner.
Overigens was bij mij het leergeld 2 nieuwe banden en een schroefsetje zodat er ook nieuw spul onder zat ipv 2e hands winking smiley
Uiteraard toen wel direct door een goeie uitlijner laten uitlijnen.
Inmiddels ben ik al 4 jaar verder en zijn die banden nog steeds ruim van profiel. Heb m vervolgens nog een keer of 2 laten uitlijnen omdat zo'n schroefsetje wat fijnafstelling benodigd heeft na een tijdje.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close