Mijn VW Polo, 1600 cc vier in lijn met 75 dooie werkpaarden

Gepost door rke 
Mooi autotje, wat ik wel zeer jammer vind is de stoelhoezen ( vind het er armoedig uitzien ).
Hoop dus dat je daar nog wel iets origineels voor gaat regelen, want ik neem aan dat de bekleding smerig is ofzo?
Bmwlover1
Mooi autotje, wat ik wel zeer jammer vind is de stoelhoezen ( vind het er armoedig uitzien ).
Hoop dus dat je daar nog wel iets origineels voor gaat regelen, want ik neem aan dat de bekleding smerig is ofzo?
Het is geen dure bling bling bolide.

Vrijwel alle Polo's hebben een linkerstoel waarvan de stof doorgesleten is, via de sloop is weinig te scoren. VAG had er kennelijk geen behoefte aan om een beetje slijtvaste stof te gebruiken; van deze stoel is in minder dan 100.000 km de stof doorgesleten...

Dit is een Lidl-overtrekje. Kost geen drol en het gaat misschien nog langer mee dan originele VAG kwaliteit. En ik vind het toch wat minder armoedig staan dan een gat van 10 cm rond.
rke
Bmwlover1
Het is geen dure bling bling bolide.

Vrijwel alle Polo's hebben een linkerstoel waarvan de stof doorgesleten is, via de sloop is weinig te scoren. VAG had er kennelijk geen behoefte aan om een beetje slijtvaste stof te gebruiken; van deze stoel is in minder dan 100.000 km de stof doorgesleten...

Dit is een Lidl-overtrekje. Kost geen drol en het gaat misschien nog langer mee dan originele VAG kwaliteit. En ik vind het toch wat minder armoedig staan dan een gat van 10 cm rond.

Rij eens langs een stoffeerderij. Die jongens herstellen het vaak voor een slordige 100 euro. Vullen, niew stofje erop.
rke

Echt waar? Ik ben er juist verbaasd over dat mijn stoel na 17 jaar en een dikke 4 ton nog helemaal in orde is. Niet doorgezakt (zit identiek als de weinig gebruikte bijrijdersstoel), geen gaten, geen speling. Wel is de stof op sommige plekken een beetje gaan glimmen.
Bij mijn Swift (190k) en de Camry (340k) zijn de stoelen ook nog prima in orde, hoewel de stoelen van de Camry nu wel wat minder comfortabel gaan zitten.

Maar de Polo heeft een doorgesleten plek op de wang van de linkerstoel. Alles wat via marktplaats en het VW Polo forum te koop is zijn de rechterstoel en de achterbank. Ik lees ook op het VW Polo forum dat heel vaak de bekleding van de rechterstoel gebruikt wordt om de linkerstoel mee te bekleden.

Via Ebay zijn wel stoelbekledingen te koop (de verkoper beweert dat het OEM spul is) en misschien schaf ik die nog een keer aan. De stoelen zijn nog niet doorgezakt, een verse bekleding is voldoende.
Maar voorlopig zit deze bekleding er om en eerlijk gezegd vind ik "het armoedige" wel meevallen. Ik dacht (toen ik ze kocht) ook aan die huispak-vuilnis-zakken die je over de stoel moet trekken, maar dit zijn hoezen die hetzelfde vast zitten als de originele.
Op de foto's ziet het er niet direct armoedig uit. Het heeft wel iets eigenlijk!
rke

Maar de Polo heeft een doorgesleten plek op de wang van de linkerstoel. Alles wat via marktplaats en het VW Polo forum te koop is zijn de rechterstoel en de achterbank. Ik lees ook op het VW Polo forum dat heel vaak de bekleding van de rechterstoel gebruikt wordt om de linkerstoel mee te bekleden.

De Cordoba heeft het voordeel dat wanneer de stoel in de achterste stand staat, de stoelleuning schuin achter de B-stijl staat. Bij het instappen schuur je dus niet langs de wang van de stoel, maar hooguit langs de B-stijl. En daarbij is die velours bekleding blijkbaar taai. Mij storen die hoezen niet (en zo wel, ik hoef er toch niet in te rijden winking smiley ), maar mocht je iets anders willen zou je misschien dus ook naar Ibiza/Cordoba SX stoelen kunnen kijken. Volgens mij staan die op hetzelfde onderstel.
H'm.

Alcantara lederen stoelbekleding te koop op ebay voor 100 euro.... moeders vindt het maar niets. Dus de Lidl hoesjes blijven nog even.

We wonen op dit moment in een bouwput. De gemeente heeft besloten dat het halve dorp tot zandbak omgetoverd moet worden en onze buurt zit in de verkeerde helft. Met alle parkeerproblemen van dien: Met regelmaat gebeurt het dat je wil wegrijden en er staat een echte tractor (niet zo'n pc-hoofd lookalike) breeduit in de weg.
Maar ook: heel veel auto's op een paar overgebleven parkeerplekjes. Waardoor iedereen dus steeds creatiever wordt met de definitie: "parkeerplek".
En, natuurlijk zijn er prutsers en uberprutsers onder de automobilisten.

En ik ben slachtoffer van de kunsten van een zeer kundig lid van de laatste groep. Een heftige deuk in mijn spatbord ! Een spatbord dat kortgeleden nog helemaal puntje gaaf was. Dankzij de parkeerkunsten van zo'n rijbewijs-onwaardige jackass gerestyled op een manier die van mij niet had gehoeven.

Ik heb gehoord dat de prutser in een donkerblauwe Mondeo gereden heeft. Die staat natuurlijk voorlopig een paar straten verderop, maar ik ga toch eens controleren er niet een wrak met die beschrijving met een toevallig een deukje staat (waarschijnlijk links achter).
Jeetje,
Dat valt toch niet in de categorie, ik heb het niet gemerkt. Heel vervelend thumbs down Ik lees trouwens dit topic met veel plezier. cool smiley
Vervelend man!

Denk dat het echter niet veel werk is om dat een beetje fatsoenlijk terug te deuken. Is allemaal goed bereikbaar als je de binnenkuip er uit haalt. En dan kun je gelijk de beruchte hoek even goed schoonmaken winking smiley

Heb zelf ook zoiets gehad (schade was veel groter trouwens). Waarborgfonds moeten inschakelen maar dan moet je flink harde bewijzen hebben. Niks kunnen verhalen. Uiteindelijk zelf een groot deel van de schade kunnen herstellen, en je ziet het nu alleen nog als je weet dat het er heeft gezeten, of als je er vlakbij staat. Denk dat het bij jou nog netter te krijgen is.
Pobresh
Vervelend man!

Denk dat het echter niet veel werk is om dat een beetje fatsoenlijk terug te deuken. Is allemaal goed bereikbaar als je de binnenkuip er uit haalt. En dan kun je gelijk de beruchte hoek even goed schoonmaken winking smiley

Heb zelf ook zoiets gehad (schade was veel groter trouwens). Waarborgfonds moeten inschakelen maar dan moet je flink harde bewijzen hebben. Niks kunnen verhalen. Uiteindelijk zelf een groot deel van de schade kunnen herstellen, en je ziet het nu alleen nog als je weet dat het er heeft gezeten, of als je er vlakbij staat. Denk dat het bij jou nog netter te krijgen is.

"De beruchte hoek"???
Is dat het stukje tussen knipperlichtje en A-stijl? Rechtsboven op de foto?

Anyway: ik ga er mee naar zo'n uitdeuken zonder spuiten-knakker en anders wordt het gewoon een normale spuiterij.
Ik denk dat de beruchte hoek onderin is, het onderste hoekje van het spatbord, achter het voorwiel. Daar wil zich nog wel eens wat vuil verzamelen wat vanzelf een weg naar buiten zoekt. Daarbij is door het scherm heen vaak de weg van de minste weerstand, ik heb het bij onze Golf ook ondervonden...

edit: wat een kl*tedeuk trouwens! Enorm hufterig, ik heb het zelf ook meegemaakt bij de Golf. Veel bozer kan je mij niet krijgen dan op deze manier!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2013 15:41 door Barri.
rke

"De beruchte hoek"???

De beruchte hoek is de regengoot aan de binnenzijde van de wielkast (die omgeflenste rand) die voor en achter eindigt in een "bakje" in de kokerbalk. Blijft veel rotzooi in staan en gaat dus gegarandeerd na verloop van tijd roesten. Het uitlooppunt achter het voorwiel is niet goed te zien vanaf de straat, wel op een put. Hier komen ook de uitloopgoten van de parafan in uit. Blijft heel veel rotzooi in staan. Ik heb vorig jaar de mijne eens leeggeklopt boven de put, ik heb links en rechts samen bijna een halve emmer humus uit die kanalen geklopt.
s velthuis
rke

"De beruchte hoek"???

De beruchte hoek is de regengoot aan de binnenzijde van de wielkast (die omgeflenste rand) die voor en achter eindigt in een "bakje" in de kokerbalk. Blijft veel rotzooi in staan en gaat dus gegarandeerd na verloop van tijd roesten. Het uitlooppunt achter het voorwiel is niet goed te zien vanaf de straat, wel op een put. Hier komen ook de uitloopgoten van de parafan in uit. Blijft heel veel rotzooi in staan. Ik heb vorig jaar de mijne eens leeggeklopt boven de put, ik heb links en rechts samen bijna een halve emmer humus uit die kanalen geklopt.
Ik ga eens kijken.
Enneh: de prutsers uit de wijk hebben ook de Camry te pakken gehad. Er heeft een trekhaak een forse afdruk in de kentekenplaat gedrukt, terwijl de Camry helemaal eenzaam langs de kant van de weg geparkeerd stond....
Hoe lomp kan een mens zijn?

Ik denk dat ik foldertjes ga uitdelen in de wijk.....
De beruchte hoek is idd aan de onderzijde van de A stijl. Is helaas dusdanig ontworpen dat eventueel vuil zich ophoopt en niet meer weg kan. Binnenkuipen eruit halen aan beide zijden en schoonmaken is de remedie. Bij veel polo 6N (maar des te meer bij golf 3) ontstaat er daardoor in die hoek roest en rot het scherm naderhand door (bij golf 3 zie je dit veel vaker gebeuren).
Er zijn trouwens wel meer modellen met dit probleem.
Aan de achterzijde is het minder problematisch. Daar hoopt het zich wel op. Maar het kan wel weg met een wasbeurtje van de wielkasten. Er zit daar geen scherm voor. Alleen aan de kant van de bumper, maar dat is open aan de onderzijde.

Goed voorbeeld van de voorzijde als je de wielkuipen weghaalt:
voor:
[i56.tinypic.com]

na:
[i54.tinypic.com]
Pobresh

Goed voorbeeld van de voorzijde als je de wielkuipen weghaalt:
voor:
[i56.tinypic.com]

na:
[i54.tinypic.com]

Precies, die heeft de Cordoba dus ook. Daar heb ik dus een kwart emmer humus per zijde uit gepeurd. Wist niet wat ik zag. Vanuit een put of brug hoeft het binnenscherm niet per se los, dan kan het via het afwateringskanaal thv de kokerbalk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-10-2013 00:05 door s velthuis.
Potverdorie, je valt compleet in een andere wegenbelastingschaal....
Toch maar eens de wielkuipen losmaken.

Hoewel... hij heeft recent een anti-roest behandeling gehad. Ik mag hopen dat het roestbehandelingsbedrijf de wielkuipen wel losgemaakt heeft.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-10-2013 11:06 door rke.
Zo wordt een polo wel vanzelf een rijdende groene bak smiling bouncing smiley heeft toch ieder nadeel weer een voordeel big smile smiley
s velthuis
Vanuit een put of brug hoeft het binnenscherm niet per se los, dan kan het via het afwateringskanaal thv de kokerbalk.

Klopt. maar dan kun je niet al het vuil wegkrijgen. Zoals je op de foto kunt zien, hoopt het zich vaak ook op langs de bevestigingspunten van de binnenkuip. Dus die moet toch los om dat goed schoon te krijgen.
Sowieso is het bij elke auto geen overbodige luxe om af en toe de binnenkuipen te verwijderen en erachter schoon te maken. Er hoop zich niet alleen op dat soort plekken vuil op. Maar in de hele wielkast, omdat deze met een steenslagcoating is behandeld. Hierdoor is het oppervlak niet vlak en hecht vuil zich dus makkelijker. Ik ga altijd even met de tuinslang langs de wielranden en de wielkast om de grootste hoeveelheid vuil er weg te halen. Dan is de kans op roest ook een stuk kleiner. En roest dat zich al gevormd heeft groeit minder snel.
rke
Potverdorie, je valt compleet in een andere wegenbelastingschaal....

Twee. En je brandstof verbruik neemt met 26% af, je maakt ineens weer kans tijdens stoplichtsprintjes en je carter slaat niet meer bij iedere drempel tegen de vlakte... winking smiley
Pobresh
s velthuis
Vanuit een put of brug hoeft het binnenscherm niet per se los, dan kan het via het afwateringskanaal thv de kokerbalk.

Klopt. maar dan kun je niet al het vuil wegkrijgen. Zoals je op de foto kunt zien, hoopt het zich vaak ook op langs de bevestigingspunten van de binnenkuip. Dus die moet toch los om dat goed schoon te krijgen.
Sowieso is het bij elke auto geen overbodige luxe om af en toe de binnenkuipen te verwijderen en erachter schoon te maken. Er hoop zich niet alleen op dat soort plekken vuil op. Maar in de hele wielkast, omdat deze met een steenslagcoating is behandeld. Hierdoor is het oppervlak niet vlak en hecht vuil zich dus makkelijker. Ik ga altijd even met de tuinslang langs de wielranden en de wielkast om de grootste hoeveelheid vuil er weg te halen. Dan is de kans op roest ook een stuk kleiner. En roest dat zich al gevormd heeft groeit minder snel.

Klopt, ik spoel ze tegenwoordig ook door, met water of perslucht. Ik heb met een staaldraad via de wateruitlaat een hoop troep eruit weten te krijgen, maar dat was dan ook wel lekker droog geworden. Overigens conserveren veenlijken uitstekend in de aarde, dus wat zou het doen voor een Polootje..?
s velthuis

Klopt, ik spoel ze tegenwoordig ook door, met water of perslucht. Ik heb met een staaldraad via de wateruitlaat een hoop troep eruit weten te krijgen, maar dat was dan ook wel lekker droog geworden. Overigens conserveren veenlijken uitstekend in de aarde, dus wat zou het doen voor een Polootje..?

Niet want mensen blijven geconserveerd door de hoge zuurgraad en gebrek aan zuurstof. Dat laatste zou natuurlijk goed zijn voor de polo maar zuur is dat uiteraard niet.
We kunnen het natuurlijk uittesten: zoeken we een vervelende ouwe sok leggen die in een mooie polo en dan begraven in het veen en over 10 jaar opgraven en de conditie beoordelen. als de sok er nog is heeft die gewonnen grinning smiley
En dan ben ik die vervelende sok?

Op z'n Rotterdams: "Lekkere vent....".
Zo,

Dankzij Alacar en een pintransactie van 300 euro is de deuk verdwenen. Kost wat, maar dan heb je ook wat..... namelijk iets wat er ongeveer hetzelfde uitzag voordat de lomperd met Mondeo langs kwam.

Ik zal er eens een foto van maken, maar dan wil ik de Polo eerst even door de wasstraat raggen. Hij is nu nogal vies door de bouwwerkzaamheden.

Als je ergens niet kan parkeren met een slagschip van het formaat Mondeo, parkeer dan waar je het wel kan of koop iets kleins (Smart, fiets of rollator). Ik ram mijn Camry toch ook niet zes keer heen en weer om hem ergens uit een vakje te krijgen?
Potverdorie....

Het volgende dingetje van deze premium bolide.

Ik ben boodschapjes aan het doen voor een etentje. Ik rij terug van het winkelcentrum en er knippert een temperatuurlampje. Motor roodgloeiend heet.
Stoppen op een bushalte, motorkap open. Aanvoerslang naar radiateur is heet, retour slang is koud.... Thermostaat stuk.

Gewacht tot de thermometer wat gezakt was. Starten en twee straten verder... bingo, weer te heet. Maar, ik had mijn route wel zodanig gekozen dat ik nu naast een sloot stond.
Omdat mijn wederhelft altijd het keffertje meeneemt naar het werk, liggen er wel een paar handdoeken in de auto. Handdoek in de sloot, uitknijpen boven het blok en weer richting sloot om het ritueel te herhalen.

Ik heb iets te lang wasvrouw gespeeld, dus toen ik uiteindelijk de motor startte was hij onder bedrijfstemperatuur. Met de kachel op maximum, de ventilator op volle toeren en de ramen open kon ik toen thuis halen. En nu wacht hij op een parkeerplaats op tijd, ruimte en onderdelen. Hij zal voorlopig een paar dagen moeten wachten, de gemeente heeft de parkeerplaats laten opengooien.

En nu? Wil ik een thermostaat bestellen, zie ik dat er meerdere soorten thermostaten zijn. Misschien ga ik wel gewoon naar de lokale volksfietsenboer voor een verse thermostaat, die zoeken op kenteken naar de juiste thermostaat.

Met het sleepje van vrijdag is dit wel een auto-gerelateerd weekend.....
rke
En dan ben ik die vervelende sok?

Op z'n Rotterdams: "Lekkere vent....".

Nee rke ik had een vervelende ouwe sok in mijn kennissenkring in gedachten grinning smileygrinning smiley Om precies te zijn eentje in de werkomgeving van mijn vrouw
Allereerst: leuk topic om te volgen! Heb het al een tijdje meegelezen.

Thermostaten zijn een bekend probleem bij deze auto's (zoals je misschien al begrepen had?). Om precies te zijn niet zo zeer de thermostaat, maar vooral ook het huisje waar hij in zit.
Pobresh heeft daar heel veel over geschreven in een topic wat ik gestart heb. Zie hier.

Succes ermee! smiling smiley
BriannNL

Thermostaten zijn een bekend probleem bij deze auto's (zoals je misschien al begrepen had?). Om precies te zijn niet zo zeer de thermostaat, maar vooral ook het huisje waar hij in zit.
Pobresh heeft daar heel veel over geschreven in een topic wat ik gestart heb. Zie hier.

Ik heb het verhaaltje van Pobresh gelezen en alvast een termostaat met huis besteld. Ik heb alleen op dit moment geen gelegenheid de nieuwe thermostaat te monteren dus we rijden al een week luxieus met de Camry.

Ik vind het dom een ding waar behoorlijke krachten op staan en wat warm wordt van plastic te maken. Zoals vrijwel iedere zich zelf repecterende ontwerper weet, hardt plastic uit. Met hogere temperaturen hardt het plastic zelfs sneller uit....

Een bevriende monteur heeft af en toe de wens een auto-ontwerper hard op zijn gezicht te slaan. Ik begrijp zijn aandrang, dit is gewoon een premium ontwerpblunder ...
Er zijn duizenden thermostaathuizen ontworpen die gewoon heel blijven, waarom heeft VAG deze afwijkende constructie gekozen?
Oké, mooi! Dan heeft het nog één 'voordeel', dat de Polo niet rijdt...

Ja, dat is zeker dom. Het is ook gewoon wachten op problemen. Maar goed, als hij vervangen is kun je er als het goed is weer een hele tijd tegen. Die van mij is sinds 1998 nog nooit stuk geweest (105.000 km). En onlangs dus een nieuwe erop, toevallig, maar voor de zekerheid wel goed.

Ik vraag me ook af waarom ze dat gekozen hebben, bovendien had er toch ook best een vervangend onderdeel van ander materiaal gemaakt kunnen worden?
Het hele thermostaathuis (dus waar ook de sensor etc. in zit), is eveneens van plastic trouwens. Daar schijnt ook nog wel eens wat mis mee te willen gaan op den duur (lekken).
BriannNL
Oké, mooi! Dan heeft het nog één 'voordeel', dat de Polo niet rijdt...

Ja, dat is zeker dom. Het is ook gewoon wachten op problemen. Maar goed, als hij vervangen is kun je er als het goed is weer een hele tijd tegen. Die van mij is sinds 1998 nog nooit stuk geweest (105.000 km). En onlangs dus een nieuwe erop, toevallig, maar voor de zekerheid wel goed.

Ik vraag me ook af waarom ze dat gekozen hebben, bovendien had er toch ook best een vervangend onderdeel van ander materiaal gemaakt kunnen worden?
Het hele thermostaathuis (dus waar ook de sensor etc. in zit), is eveneens van plastic trouwens. Daar schijnt ook nog wel eens wat mis mee te willen gaan op den duur (lekken).
Tja,

Plastic is goedkoop te maken, metaal gieten en bewerken is gewoon een flink stuk duurder. Maar er zijn genoeg oplossingen mogelijk in plaats van deze prutsoplossing, een normale thermostaat zoals vrijwel ieder merk hem toepast was ook mogelijk geweest. Deze prutsconstructie biedt geen enkel voordeel.

Mijn Polo is inmiddels ook 14 jaar en ook mijn Polo heeft ongeveer een ton op de teller. Zou dit ontworpen zijn met de gedachte "een levensduur van 15 jaar is lang genoeg" ???

Ik zal foto's maken van de reparatie.
Ja, ik zie het voordeel er ook niet van. Al lijkt het me toch wel een gat in de markt, een verbeterde versie van dit onderdeel...
Nou ja, als 'ie weer 15 jaar meegaat dan is het niet zo erg. Maar het ontwerp blijft daarmee slecht. Ben blij dat die van mij vervangen is voordat het misging.

Succes ermee in ieder geval en ik ga de foto's zeker bekijken!
rke
BriannNL

Ik heb het verhaaltje van Pobresh gelezen en alvast een termostaat met huis besteld. Ik heb alleen op dit moment geen gelegenheid de nieuwe thermostaat te monteren dus we rijden al een week luxieus met de Camry.

Ik vind het dom een ding waar behoorlijke krachten op staan en wat warm wordt van plastic te maken. Zoals vrijwel iedere zich zelf repecterende ontwerper weet, hardt plastic uit. Met hogere temperaturen hardt het plastic zelfs sneller uit....

Een bevriende monteur heeft af en toe de wens een auto-ontwerper hard op zijn gezicht te slaan. Ik begrijp zijn aandrang, dit is gewoon een premium ontwerpblunder ...
Er zijn duizenden thermostaathuizen ontworpen die gewoon heel blijven, waarom heeft VAG deze afwijkende constructie gekozen?

Tegenwoordig wordt op zo'n projectje iemand gezet die verder niets heeft met auto's. Dus die werkt een mooie constructie uti. Waar vroeger de bedenker in zijn achterhoofd meenam dat de constructie ook warm wordt zegt de hedendaagse techneut 'zolang het niet inn de spec staat houd ik er geen rekening mee'.

Gelukkig is het vrede want als je met die mentaliteit de oorlog moet winnen....

Groetjes,
Jan
Ja VW heeft het ontwerp niet echt goed bedacht nee. Ouderwetse thermostaten (die je in diverse andere auto's tegenkomt) zijn dan een stuk fijner.
Die thermostaten zijn ook zelfvoorzienend. Drukken zich tegen zichzelf af, en niet tegen een apart geplaatst bruggetje.

Op zich zit de fout niet eens in het bruggetje van de behuizing. Maar in het feit dat de thermostaat uitdrukt met een oppervlakte van hooguit een vierkante mm tegen dat bruggetje. Daardoor steekt ie er op een gegeven moment gewoon doorheen. mede doordat het plastic idd niet al te stevig is en dit ook slechter word door de temperatuur (maar ga er maar van uit dat er wel plastic is gekozen dat wel meer dan het dubbele kan hebben dan wat het zou krijgen tijdens normaal gebruik)

Je kunt bij een 2e hands auto nooit zeker weten of de thermostaat nog origineel was of niet. Een vw onderdeel zegt namelijk niet veel bijvoorbeeld, een dealer kan het ook al eens vervangen hebben.

Trouwens een verbetering maken zou een metalen thermostaat zijn met al gemonteerd bruggetje. Zo zijn de ouderwetse thermostaten ook, alleen heb je een iets afwijkende vorm ten opzichte daarvan.

Thermostaat is binnen een halfuur tot een uur vervangen inc het vervangen van de koelvloeistof inc ontluchten (2 of 3x ventilator laten aanslaan bij stationairloop met de dop van het expansievat af)
Sorry, de telefoon was zo goed als leeg en ik stond bij vreemden voor de deur te sleutelen. Ik heb daarom maar een foto gemaakt (de klem van de slang hangt hier los), het bewuste huis is rood omcirkeld:

En daarom is hij stuk:
[/URL]

[/URL]
Mooi dat het gelukt is en bedankt voor het delen van de foto's!
precies hetzelfde als bij mij was. En het gebeurt bij veel polo en lupo/arosa eigenaren. Zwakste plek van het koelsysteem (net zoals een foute waterpomp met een kunststof schoepenwiel ipv een metalen)
Heb je wel even het koelwater uit de radiateur laten lopen? Want daar zit meestal het stukje wat van de flens afgebroken is nog in. Noodzaak om dit te verwijderen, want het veroorzaakt een kleine verstopping van de radiateur als dit blijft zitten.
Pobresh
precies hetzelfde als bij mij was. En het gebeurt bij veel polo en lupo/arosa eigenaren. Zwakste plek van het koelsysteem (net zoals een foute waterpomp met een kunststof schoepenwiel ipv een metalen)
Heb je wel even het koelwater uit de radiateur laten lopen? Want daar zit meestal het stukje wat van de flens afgebroken is nog in. Noodzaak om dit te verwijderen, want het veroorzaakt een kleine verstopping van de radiateur als dit blijft zitten.
Ik heb de koelvloeistof recent nog vervangen, daarna is de thermostaat stuk gegaan. Het stukje plastic heb ik er niet uit gehaald.

Alleen.... dit stukje plastic zit aan de koude kant van de radiateur. Hoe kan het tegen de stroming van de koelvloeistof in de radiateur verstoppen?
Bah,

De temperatuur wil niet lekker oplopen, het is alsof de thermostaat ernstig lekt. Stationair loopt de temperatuur op tot het moment dat de ventilator aanslaat (doet hij al bij 80 graden..) maar als je gaat rijden stort de temperatuur in. Dus ik dacht aan het stukje plastic waar Pobresh het over had.
Thermostaat weer los, koelvloeistof nagekeken op "stukjes", niets gevonden. Thermostaat weer gemonteerd, gelet op het goed monteren; nog steeds hetzelfde resultaat.

Zijn er twee verschillende types thermostaten geleverd? Ik kan in de documentatie niets terugvinden van verschillende types, wel is het opvallend dat de aftermarket handel veel thermostaten aanbiedt.
Gewoon een originele thermostaat kopen bestellen op chassisnr bij de dealer, kosten bijna geen drol bij VAG.
Mijn Audi S3 was ik toendertijd 15-20 euro kwijt voor een originele.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2013 10:30 door Bofkont.
Niet per ongeluk de thermostaat achterstevoren ingebouwd? Dan krijg je ongeveer deze symptomen.
@Jan, dan krijg ik hem niet waterdicht.

Ik heb zojuist de thermostaat vervangen door een dure van meneer VAG himself. Voor 24,10 weet je alles.

Wat opvallend was, was dat het pennetje waarmee de thermostaat zichzelf open drukt niet helemaal ingetrokken was, wat bij de nieuwe wel was. Ik ben benieuwd, straks even een testrondje maken.
rke
@Jan, dan krijg ik hem niet waterdicht.

Ik heb zojuist de thermostaat vervangen door een dure van meneer VAG himself. Voor 24,10 weet je alles.

Wat opvallend was, was dat het pennetje waarmee de thermostaat zichzelf open drukt niet helemaal ingetrokken was, wat bij de nieuwe wel was. Ik ben benieuwd, straks even een testrondje maken.

Succes met het rondje, ik voel aan mijn water dat het deze keer wel goed afloopt winking smiley
Dat is prima water, dat water van jou... big smile smiley

De temperatuur loopt nu netjes (en relatief snel) op naar 80 graden op het dashboard. Daar blijft de wijzer vastgeplakt staan....
Het probleem was dus de nieuwe thermostaat, die was al kapot in de doos...
rke
De temperatuur loopt nu netjes (en relatief snel) op naar 80 graden op het dashboard. Daar blijft de wijzer vastgeplakt staan....

Maar hij hoort toch op te lopen naar 90 graden en daar vast te blijven staan? Of is het een typo?
BriannNL
rke

Maar hij hoort toch op te lopen naar 90 graden en daar vast te blijven staan? Of is het een typo?

Eh...
De wijzer staat dan recht omhoog...

Wat wel vervelend is, mijn echtgenote rijdt meestal met deze auto. En zij vergeet wel eens van die kleine onhandigheden te melden zoals een motor die niet op temperatuur komt. Door het rijden van korte stukjes met koude motor is er veel vocht in de olie terecht gekomen. En nu is het motortje weer eens goed warm geworden en dus is al het vocht weer op dat ene, kwetsbare plekje terecht gekomen: de gasklep. Ik heb er maar wat reiniger op gespoten, eens kijken of het probleem daarmee minder wil worden. Misschien is een oil catch tank een zinvolle toevoeging.

Affijn, morgen mag hij een flink stukje werken, dan mag hij tijdens filetijd eventjes 150 km wegtikken. Dat zal hem goed doen.

Bossinkje
Heb je de Mondeo al opgespoord?
Ja, maar die was onbeschadigd. Ik heb wel begrepen dat de dames op het werk bedreigd zijn en dat veel collega's van mijn vrouw vreemde schades hebben opgelopen de laatste tijd. Ik denk dat de deuk er al wat langer in zat en ik het pas gemerkt heb na het prutserige parkeren van de Mondeo.

Inmiddels zijn de schades gemeld bij de politie en er zou iets aan gedaan worden.
Nou RKE mijn goudentip verdient wel wat meer credits grinning smiley
rke
Dat is prima water, dat water van jou... big smile smiley

Het probleem was dus de nieuwe thermostaat, die was al kapot in de doos...

Oud water is nog altijd het best... grinning smileygrinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close